F1-ketju

  • 660 970
  • 5 107

X-Hearted

Jäsen
Peli siis oli periaatteessa Räikkösen osalta pelattu voiton kannalta, ennenkuin kierrostakaan oli ajettu. Mahtavat lähtökohdat Silverstonen GP:n. No, Kimi sitten teki minkä pystyi ja ajoi kolmanneksi. Alonso oli kuitenkin toinen ja repi johtoa taas kaksi paunaa lisää. Vittu, taitaa olla mestaruusjahti suomalaisen osilta mennyt...? Kiitos.

Pablo Montoya voitti, ohhoh!
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
FtB kirjoitti:
Mielestäni näin ei todellakaan ole. 1 keskeytys Alonsolle Kimin päästessä maaliin muuttaisi tilannetta aika paljon.

Noita tarvitaan kuitenkin 3 kappaletta, silleen että Kimi voittaa ennen, kun Kimi siirtyy kärkeen mm-taistossa. Että aika kaukainen unelma se vain on. Toki mitä tahansa voi tapahtua, mutta utopiaa se mestaruus jo on.
 

KPL

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Q
FtB kirjoitti:
Mielestäni näin ei todellakaan ole. 1 keskeytys Alonsolle Kimin päästessä maaliin muuttaisi tilannetta aika paljon.


Alonson pitäisi keskeyttää 2-3 kertaa(ja Räikkösen ei kertaakaan), jotta tilanne näyttäisi Räikkösen kannalta hyvältä. Nythän Alonso napsii tasaisesti muutaman pisteen Räkää enemmän ja ero senkuin kasvaa. Tänäänkin Alonson voitto oli todella likellä, kun muistetaan, että molempia Alonson varikkostoppeja edelsi tuskainen taistelu kierroksella ohitettavien kanssa.Se olisi taas tuonut 2 lisäpistettä, Räkän onneksi näin ei käynyt ja Pablo voitti. Muutenkin kun katsoo kautta taaksepäin, niin enemmänkin pitäisi Kimin kannattajien toivoa, että mersu kestäisi ja sitten vasta miettiä Rellua, kun se nyt näyttää toimivan varmemmin ja epäilen, että tulee toimimaan myös koko loppukauden.
 

KPL

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Q
Ossi kirjoitti:
Schumi kaiken onnekkuutensakin keskellä teki todella tarkkaa ja vuorenvarmaa työtä.

Rupesin tuossa pohtimaan kisan aikana, että miksi tuo ohittaminen on niin vaikeata nykyään ja mitä sille voitaisi tehdä ilman, että jää paskan maku suuhun. En tosin tullut hullua hurskaammaksi.

Mielestäni puhuminen Schumin onnekkuudesta voitaisiin lopettaa jo, tai sitä ei olisi edes koskaan pitänyt aloittaa. Ei se voi olla tuurista kiinni ja mielestäni 7 maailmanmestaruutta todistaa sen. Monta kertaa Schumin ohittaessa varikolla edellään olleen auton selostajat(milloin kukakin) alkoivat jauhaa jostain tuurista ja Hannu Hanhista, vaikka pelkästään vilkaisu kierrosaikalistaan osoitti, että Schumi ajoi yksinkertaisesti niin kovaa, että se ohitus tapahtui. Tuurilla ei ollut näiden kierrosten kanssa mitään tekemistä. Samaten Schumin auton kestävyydestä ja sanasta tuuri ei voida puhua samassa lauseessa. Mielestäni Schumin auton uskomaton kestävyys on ainoastaan osoitus siitä, kun iso joukko ihmisiä tekee kaiken yhden menestyksen eteen työtunneista tinkimättä, niin tuloksetkin ovat hyviä. Voisin kuvitella, että huolellisuus jolla Schumin autoa tarkastetaan on aivan omalla tasollaan koko F1-sirkuksessa, edelleen.

Tuohon ohittamisen helpottamiseenhan on tarjottu sellaista ratkaisua, että takasiipi olisi kaikilla samanlainen ja siihen olisi lisätty imua lisääviä siipiä. Mielestäni kokeilemisen arvoinen ratkaisu. Joka tapauksessa on lähes käsittämätöntä, ettei asialle ole tehty yhtään mitään, vaikka ohittamisen vaikeus on ollut tapetilla vuosikausia.
 

Etsijä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
KPL ja repe_joke:

Eroa on tällä hetkellä 26 pistettä, mikä on melko paljon. Sanotaan, että Alonso keskeyttää kerran ja Kimi on vaikka toinen. Ero kaventuu 18 pisteeseen. Ei tässä ohi tarvitse päästä pelkkien keskeytysten avulla, kilpa-ajoahan tämä on. Vielä on 8 kilpailua jäljellä, joten mitään ei olla vielä menetetty. Kimi on kuitenkin ollut koko sirkuksen nopein kuljettaja.

Fisichella on muuten tekemässä suurta palvelusta Kovalaiselle.
 
Viimeksi muokattu:

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
KPL kirjoitti:
Mielestäni puhuminen Schumin onnekkuudesta voitaisiin lopettaa jo, tai sitä ei olisi edes koskaan pitänyt aloittaa. Ei se voi olla tuurista kiinni ja mielestäni 7 maailmanmestaruutta todistaa sen. Monta kertaa Schumin ohittaessa varikolla edellään olleen auton selostajat(milloin kukakin) alkoivat jauhaa jostain tuurista ja Hannu Hanhista

Kuten myös niistä 117 kerrasta, kun Shumin tallikaveri on joutunut päästämään #nopeamman# Shumin ohitse, kilpailun voittoon.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
FtB kirjoitti:
KPL ja repe_joke:

Eroa on tällä hetkellä 26 pistettä, mikä on melko paljon. Sanotaan, että Alonso keskeyttää kerran ja Kimi on vaikka toinen. Ero kaventuu 18 pisteeseen. Ei tässä ohi tarvitse päästä pelkkien keskeytysten avulla, kilpa-ajoahan tämä on. Vielä on 8 kilpailua jäljellä, joten mitään ei olla vielä menetetty. Kimi on kuitenkin ollut koko sirkuksen nopein kuljettaja.

Fisichella on muuten tekemässä suurta palvelusta Kovalaiselle.

Niin kyllähän kaikki on mahdollista, mutta alkaa usko loppua, kun millon minkäkin syyn takia, Kimin kisa menee pieleen. 2 edellistä kisaa on mennyt vituralleen jo ennen starttia.
Ajamallahan Kimi ja mclaren on tällä hetkellä nopein paketti, mutta kun aika-ajojen jälkeen sijoitusta tiputetaan 10 pykälää, niin eipä sillä ole mitään merkitystä. Ei ne niin paljon muita nopeampia ole.
Itse kuitenkin siirrän ajatukseni jo spa:n kisaan, saksa kun ei enää kisana innosta radan muuttamisen jälkeen. Spa:ssa Kimillä on jälleen mahdollisuus näyttää, kuka onkaan sarjan kovin kuski. Luulen, että tekniikan toimiessa, Kimi ottaa spa:ssa jälleen voiton näytöstyyliin.
 

Kaivanto

Jäsen
Räikkösellä on käynyt kahdessa edellisessä kisassa loistava tuuri sikäli, että Mersun sudet moottorit eivät ole räjähtäneet aika-ajossa (-> viimeiseen lähtöruutuun) tai kisassa (-> keskeytys), vaan harjoituksissa (-> aika-ajotulosta 10 pykälää huonommaksi).
 

ranger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, Die Mannschaft
Mita tahansahan voi toki tapahtua, mutta Alonso-Renault-paketin luotettavuus, 26 pisteen ero ja nykyinen pistelaskusysteemi ovat kylla sellainen yhdistelma, etta aika kaukaiselta Raikkosen mestaruus alkaa tuntua. Olkoon vaikka kuinka nopea. Sita paisti, edellisten ominaisuuksien lisaksi Alonso on erittain nopea myos ja nailla voimasuhteilla on ongelmitta selviytyessaan aarikarjistetysti aina vahintaan kolmas, josta napsahtaa jo kuusi pistetta.

Taytyy myos muistaa, etta vaikka Alonso-Renault-paketin luotettavuus alkaisikin rakoilla (minka varaan en tassa vaiheessa kautta enaa paljon laskisi), Raikkonen-McLaren-paketin on samaan aikaan pysyttava tiiviisti kunnossa. McLarenin ja Mersun 1990-luvun puolivalissa alkanutta yhteista taivalta tutkaillessa ei ole vaikea tehda sita johtopaatosta, etta huonolta nayttaa. Uskomatonta tohelointia kisasta ja vuodesta toiseen etenkin, kun suhteutetaan satsauksen maaraan.


Eli, mestaritodennakoisyyksien laskemiseen ei todella tarvita Jorma Vuoksenmaata. Mutta eihan sita koskaan tieda, viela on kahdeksan kisaa jaljella.



Ranger
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
KPL kirjoitti:
Mielestäni puhuminen Schumin onnekkuudesta voitaisiin lopettaa jo, tai sitä ei olisi edes koskaan pitänyt aloittaa. Ei se voi olla tuurista kiinni ja mielestäni 7 maailmanmestaruutta todistaa sen. Monta kertaa Schumin ohittaessa varikolla edellään olleen auton selostajat(milloin kukakin) alkoivat jauhaa jostain tuurista ja Hannu Hanhista, vaikka pelkästään vilkaisu kierrosaikalistaan osoitti, että Schumi ajoi yksinkertaisesti niin kovaa, että se ohitus tapahtui.
Minun mielessäni tuo tuuri kohdistuu hiukan eri asioihin kuin hitaampien ohittamisiin. Minä muistelen tapauksia, jossa Schumilla jumitti vaihde, mutta sepäs sattuikin olemaan juuri optimaalinen vaihde ja optimaalisella radalla, jotta palkintopallipaikka tuli tekniikkamurheesta huolimatta. Ja Schumikin teki virheitä, mutta kuin ihmeen kaupalla nuo virheet eivät kostautuneet seinäosumilla tai hiekkaan juuttumisilla, kuten kilpakumppaneilla. Ja oli sitten huolellisuutta tai sattumaa, mutta kyllä Schumin tallikavereilla matka jäi useasti kesken tekniikkamurheiden takia. Mutta silti, 7 maailmanmestaruut hei! Ei niitä tosiaan tuurilla voiteta. Loistava kuski ja erinomainen taktikko. Hyvällä tuurilla höystettynä. Tästä en tingi.
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
KPL kirjoitti:
Mielestäni puhuminen Schumin onnekkuudesta voitaisiin lopettaa jo, tai sitä ei olisi edes koskaan pitänyt aloittaa. Ei se voi olla tuurista kiinni ja mielestäni 7 maailmanmestaruutta todistaa sen. Monta kertaa Schumin ohittaessa varikolla edellään olleen auton selostajat(milloin kukakin) alkoivat jauhaa jostain tuurista ja Hannu Hanhista, vaikka pelkästään vilkaisu kierrosaikalistaan osoitti, että Schumi ajoi yksinkertaisesti niin kovaa, että se ohitus tapahtui. Tuurilla ei ollut näiden kierrosten kanssa mitään tekemistä. Samaten Schumin auton kestävyydestä ja sanasta tuuri ei voida puhua samassa lauseessa. Mielestäni Schumin auton uskomaton kestävyys on ainoastaan osoitus siitä, kun iso joukko ihmisiä tekee kaiken yhden menestyksen eteen työtunneista tinkimättä, niin tuloksetkin ovat hyviä. Voisin kuvitella, että huolellisuus jolla Schumin autoa tarkastetaan on aivan omalla tasollaan koko F1-sirkuksessa, edelleen.

On se Schumi ihan vitun kova jätkä oikeesti! Äijähän kävi omien sanojensa mukaan kuoleman porteilla vuonna 1999 kun ajoi omaa avuttomuuttaan seinään ja JALKA MURTUI. Huh! Lähellä ohi!

Mersun mylly on jotain ihan käsittämätöntä paskaa, mutta onneksi Ferrari ei silti ollut Macin edellä GP:ssä. Alonsolla käy ihan hyvä pullakin, sillä McLarenin auto on muuten paljon parempi, muttei mylly kestä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Blackie kirjoitti:
On se Schumi ihan vitun kova jätkä oikeesti! Äijähän kävi omien sanojensa mukaan kuoleman porteilla vuonna 1999 kun ajoi omaa avuttomuuttaan seinään ja JALKA MURTUI. Huh! Lähellä ohi!

Niin, kyllähän se onnettomuus oli aikas vakava ja pahempaankin olisi ollut tsäänssit. Lisäksi tuollainenkin vamma saattaa tappaa, jos huonosti käy. Kannattaa vaikkapa pistää GooGleen hakusanaksi Ronnie Petterson...
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Sistis kirjoitti:
Niin, kyllähän se onnettomuus oli aikas vakava ja pahempaankin olisi ollut tsäänssit.

Kuolema oli aika helvetin kaukana silti. Kai tuo kommentti oli osa herran tuon aikaista "imagonpuhdistuskampanjaa". Aika monta vuotta tuo metrileuka on sitä tuloksettomasti yrittänyt puhdistaa, mutta minkäs hän sille mahtaa, jos kaikki ei ole ihan kotona.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Blackie kirjoitti:
Kuolema oli aika helvetin kaukana silti. Kai tuo kommentti oli osa herran tuon aikaista "imagonpuhdistuskampanjaa". Aika monta vuotta tuo metrileuka on sitä tuloksettomasti yrittänyt puhdistaa, mutta minkäs hän sille mahtaa, jos kaikki ei ole ihan kotona.

Kaukana ja kaukana...

Sanotaan näin, että Schumin vammat olivat sellaiset, ettei kuolema ollut kovinkaan todennäköinen. Tosin Ronnie Petterson menehtyi samanlaisten vammojen aiheuttamaan veritulppaan.

Mutta Schumin onnettomuus oli sen verran raju, että ei ollut kovinkaan kaukana, etteikö siinä olisi voinut tulla pahemmatkin vammat. Mahdollisesti jopa tappavat. Tuuriahan siinä kävi.

Vaikka en itsekään pidä Schumista, ja minua ärsyttää hänen tuurinsa ja menestyksensä, niin ei tuota tapahtumaa voi silti vähätellä.
 

Cougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Detroit Red Wings
Tässä on jo aineksia erittäin legendaariseen kirjaan.

Schumi sitä ja Schumi tätä. Schumilla on tuuria ja ei se muuta puhu kuin paskaa. Schumi käyttää likaisia keinoja voittaakseen - vieläkin. Edellä mainitustakin asiasta on jo 6 vuotta ja silti siitä jaksetaan jauhaa. Kuten Sistis jo sanoi, niin pienestä on kiinni miten tuollaisessa onnettomuudessa käy. Alonsosta vähän vastaavanlaisia puheita hieman lievemmällä kaavalla.

Räikkönen on taasen täydellisen upea kuljettaja ja tietysti koko sirkuksen nopein kuljettaja ja vain Bernien ja Mosleyn säätämät idioottimaiset ja Ferraria suosivat säännöt estävät Maailman Parasta Kuljettajaa voittamasta. Köh.

Räikkösen itsensä vuoksi toivon aina voittoa hänelle, mutta todella monen kannattajan vuoksi samalla en ole pettynyt vaikka sattuisi keskeyttämäänkin. Eli tuolloin vituttaa kybällä ja toisaalta olen erittäin vahingoniloinen tiettyjä pettyneitä kohtaan.

Cougar.

PS. Ehkä vitutusketjuun kuuluisi, mutta tulkoon nyt tänne kun alkoi jo keittämään yli puusilmäisyys. Kisa oli ja meni jo monia tunteja sitten.
 

ranger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, Die Mannschaft
Michael Schumacher:

Seitseman maailmanmestaruuta (joista viisi perakkaista), yksi kakkossija (+yksi hylatty kakkossija), kaksi kolmossijaa. 1226 MM-pistetta, 84 voittoa, 141 palkintopallisijoitusta, 63 paalupaikkaa, 105 eturivin lahtosijoitusta, 69 kilpailun nopeinta kierrosta.


Kylla homma on silla lailla, etta Schumacherin lukemat alkavat olla tahtitieteellisia, waynegretzkymaisia, etten sanoisi perati Helmisia. 84 GP:ta olisi jo koko lailla kunnioitettava ura, ja Schumilla on pelkastaan voittoja yhta monta. 223 MM-starttia ja allistyttavat 5,5 pistetta/kilpailu. Kerpenin miehella on nimissaan kaytannossa kaikki kuviteltavissa olevat ennatykset lukuun ottamatta paalupaikkoja maaraa, joka sekin on enaa parin paalun paassa. Tietenkin tarvitaan myos huippukalusto. Tietenkin tarvitaan myos tuuria. Tai ainakin tarvitaan huonolta tuurilta valttymista, ja jos joku pitaa naita kahta synonyymeina, asia pihvi. Sama vaan patee sitten kaikkiin lukemattomiin muihinkin kuskeihin, jotka ovat vastaavaa yrittaneet erinaisissa huipputalleissa. Ja jos "hyva tuuri" tuntuu kerta toisensa jalkeen osuvan samalla kuljettajalle, heraa eittamatta kysymys, onko se silkkaa tuuria sittenkaan. Yhta kaikki, Schumin saavutukset ovat niin kiistattomat, että jos olisin pakotettu nimeämään kaikkien aikojen parhaan, se olisi juuri hän. Ja voitte uskoa, etten mitenkaan mielellani tallaisia juttele.

Yksi yleispateva meriselitys tuntuu Schumin kohdalla olevan tallimaaraykset. Ikaan kuin kuka tahansa kuljettaja missa tahansa huipputallissa yltaisi samaan, jos talli vain muuttaisi politiikkaansa. Kuinka monta voittoa/pistetta mies loppujen lopuksi on tallikaverinsa kustannuksella (eli tarkoituksellisella ohi laskemisella) ansainnut? Valtavat mittasuhteet naille on joka tapauksessa annettu. Toki auto on taysin hanen ominaisuuksilleen ja hanta varten tehty, mika ei kasittaakseni ole ollenkaan harvinaista F1:sissa. Jos Schumin saavutukset pyritaan talla tavalla kuittamaan, ollaan kovin, kovin hataralla pohjalla.

Schumacher on nopea, varma, taitava, laskelmoiva, auton kehittäjänä pistämätön, taktisesti kypsä, fyysiseltä kunnoltaan rautainen ja sopivalla tavalla mulkku. Eli lyhyesti, täydellinen kilpa-autoilija (tai täydellinen saksalainen huippu-urheilija, voisi joku irvileuka tokaista). Toki hanen olemukseessaan on paljon seikkoja, jotka tekevat tallaisten johtopaatosten vetamisen monille mahdollisimman vaikeaksi sulattaa, eika vahiten Suomessa, jossa hanen voittonsa ovat monesti olleet katkeraa kalkkia. Toki voidaan saivarrella erilaisilla jossitteluilla alkaen Sennan kuolemasta, eivatka tilastot luonnollisestikaan kerro aina koko totuutta. Tassa tapauksessa lukemat ovat kuitenkin niin musertavat, etta henkilokohtaisesti joudun niiden edessa taipumaan.



Ranger
 
Viimeksi muokattu:

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Propsit Schumin taktisesta kypsyydestä menevät kyllä täysin Ross Brawnille, jota ilman mies ei ole ajanut urallaan kuin aivan alkuvaiheessa ja ensimmäisellä Ferrari-kaudella. Schumi tekee tasan mitä Ross varikolta sanoo ja sillä selvä.

Lisäksi auton kehittäjänä propsit laittaisin Rory Byrnelle. Ilman hänen suunnittelemaa autoa Schumacher on ottanut urallaan vain 3 voittoa. Byrne on tullut perässä Beneottonilta Ferrarille koko Schumin uran ajan. Tämä oli Jean Todtilta loistava veto aikanaan kun Ferraria suosta käytiin nostamaan. Todtille menee propsit taasen tästä italialaisen panikointikulttuurin järkeistämisestä ja tiimin laittamisesta puhaltamaan yhteen hiileen.

Huvittaavaa kuluvan kauden osalta on se, että Byrnen vetäydyttyä eläkkeelle tämän nykyisen Ferrarin on suunnitellut Byrnen oppipoikana ollut italiaano ja vauhtikin on ollut sitten sen mukaista. Miksei Schumi pystykään kehittämään tuota sekunnin eroa McLareniin ja Renaultiin kiinni, jos kerran niin loistava auton kehittäjä on? Byrneä on varmasti ikävä.

Kuljettajan taitoja en kiistä. Schumi on yksi historian parhaimmista. Mutta tämän taustatiimin merkitystä tunnutaan kovasti vähäteltävän aina näissä Schumi-ylistyksissä. Kellään muulla kuskilla ei ole samat huippumiehet seuranneet tallista toiseen koko uran ajan. Aikaisemmin mm. Prost voitti mestaruuden kolmessa eri tallissa täysin eri insinöörien kanssa. Ja se jos mikä on kova suoritus. Sama mitä Valentino Rossi tekee tällä hetkellä MotoGP:ssä.
 

ranger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, Die Mannschaft
Henkka:

Hyvia, joskin verrattaen karjistettyja, pointteja. Itse olen kokenut asian kuitenkin vastakkaiselta kantilta, eli Schumacherin kohdalla tuuri, kalusto ja milloin mitkakin taustatekijat FIA:sta ja tallimaarayksista lahtien tunnutaan aina nakevan suurimpana syyna. Tai ainakin suurempana syyna kuin muiden suurten mestarien kohdalla. Ilmio on toki Suomessa luultavasti karjistynyt. Useimmat saksalaiset ja italialaiset ovat todnak toista mielta.

Vertaaminen on aina vaikeaa, mutta eivat Senna, Fangio tai Prostkaan mestaruuksia polkuautoilla voittaneet. Olisi siis suotavaa, etta vertailua harrastettaessa kaytettaisiin samoja kriteereja. Mita tulee viela lukemiin, tilasto voi olla valeena emavalettakin pahempi, mutta vain tiettyyn rajaan saakka. Schumi on mielestani ylittanyt tuon rajan. En koe tata mielipidetta ylistyksena, vaan realistisena johtopaatoksena.


Ranger
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Henkka kirjoitti:
Aikaisemmin mm. Prost voitti mestaruuden kolmessa eri tallissa täysin eri insinöörien kanssa. Ja se jos mikä on kova suoritus. Sama mitä Valentino Rossi tekee tällä hetkellä MotoGP:ssä.

Eikös Rossin mukana Kawasakilta Hondalle (en ole varma talleista) siirtynyt myös ainakin pääsuunnittelija?
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Mersu ei kyllä yhtään helpota Räikkösen urakkaa. Pahin kilpailija lähtee eturivistä, ja itse joutuu lähtemään puolivälin huonommalta puolen muutaman tulpan takaa. Taistele siinä sitten maailmanmestaruudesta. Räikkönen on tämän hetken nopein kuski, ja se tuntuu suunnattomasti ärsyttävän monia, mutta hän ei voi voittaa mestaruutta tai edes kisoja jos auto pysyy yhtä epäluotettavana kuin nyt.

Mitä Schumiin tulee, niin aika harva hänen taitojaan lähtee kiistämään. Mutta miksi niin moni haluaa kiistää taustavoimien, tallikavereiden ja tallimääräysten merkityksen noissa saavutuksissa? Hävetäänkö niitä?
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
V-man kirjoitti:
Eikös Rossin mukana Kawasakilta Hondalle (en ole varma talleista) siirtynyt myös ainakin pääsuunnittelija?
Eli siis Hondalta Yamahalle.

Ja kyllä. Niin Rossin pääkilpailuinsinööri Burgess kuin suuri osa Rossin takana jo vuosia Hondalla häärineestä "tiimistä" siirtyi nimenomaan The Doctorin mukana Yamahalle, siinä mielessä Henkan esimerkki oli hieman huono. Rossi-fanina en silti lähde vähättelemään miehen taitoja ja työtä tippaakaan, seitsemän mailmanmestaruutta puhukoon puolestaan 1979 syntyneen miehen ajotaidoista.

Tuohon Cougarin vuodatukseen puolestaan totean, että Räikkönen on tämän hetken nopein kuljettaja F1-sarjassa. Ei tarvitse kuin katsoa kisoja, niin sen huomaa. Itsekään en toki ymmärrä, jos joku pitää nykysääntöjä jotenkin "Ferraria suosivina". Huonoina sääntöjä voidaan toki pitää, mutta kaikillehan pätee onneksi samat säännöt, joten siinä mielessä en itse ainakaan näe mitään valittamista esim. Kimin saamista 10 paikan lähtöruuturangaistuksista.

Niistä syytän vain Mercedestä, ja ennen kaikkea harmittelen Kimin puolesta.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Iker kirjoitti:
Huonoina sääntöjä voidaan toki pitää, mutta kaikillehan pätee onneksi samat säännöt, joten siinä mielessä en itse ainakaan näe mitään valittamista esim. Kimin saamista 10 paikan lähtöruuturangaistuksista.
Niin, missä kohtaa Kimi rikkoi sääntöjä? Jotain kamalaahan Kimin piti tehdä, että jo toisen kerran peräkkäin lähtöruutua siirrettiin 10 pykälää taaksepäin. Ja kyllähän tuollaisesta toistuvasta rikkeestä pitäisi antaa jo isompi rangaistus, ellei peräti parin kilpailun ajokielto. Miksei jääkiekossa anneta vastustajalle kahta maalia, jos joltain katkeaa maila treeneissä? Tai miksei pikajuoksija saa 5 metrin penalttia, jos vaihtaa tossut alkuerien jälkeen? Aivan: koska se olisi älytöntä, vaikka säännöt olisivatkin kaikille samat.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Ossi kirjoitti:
Niin, missä kohtaa Kimi rikkoi sääntöjä? Jotain kamalaahan Kimin piti tehdä, että jo toisen kerran peräkkäin lähtöruutua siirrettiin 10 pykälää taaksepäin. Ja kyllähän tuollaisesta toistuvasta rikkeestä pitäisi antaa jo isompi rangaistus, ellei peräti parin kilpailun ajokielto. Miksei jääkiekossa anneta vastustajalle kahta maalia, jos joltain katkeaa maila treeneissä? Tai miksei pikajuoksija saa 5 metrin penalttia, jos vaihtaa tossut alkuerien jälkeen? Aivan: koska se olisi älytöntä, vaikka säännöt olisivatkin kaikille samat.

Asiaa. Tähän ei ole paljon lisättävää. F1 säännöt on tällähetkellä perseestä ja eniten niistä on kärsinyt Räikkönen. Ei kai Kimi sitä konetta ole rakentanut, joten sanktiot oikeaan osoitteeseen Daimler benz ag.
 

Kuvernööri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Saton keskeytys

Sato töppäsi nappuloiden kanssa Britannian GP:ssä
11.07.2005 11:31

Takuma Saton oma virhe kostautui ennen rata-autoilun formula ykkösten Britannian GP-kilpailun alkamista Silverstonessa. Saton auto sammui lämmittelykierroksen päätteeksi lähtösuoralle, kun japanilainen BAR-kuski painoi ohjaamossa erehdyksissään väärää nappia.

BAR:n tallipäällikkö Nick Fry selvitti, että kyseessä oli harvinainen kuljettajan virhe.

- Taku teki virheen ja joutui maksamaan siitä kovan hinnan. Sama virhe tapahtui Jacques Villeneuvelle seitsemän vuotta sitten testeissä, mutta ei koskaan sen jälkeen, Fry kertoi.

Sato oli sijoittunut aika-ajoissa seitsemänneksi, mutta hänen autonsa työnnettiin varikolle, koska ei saanut heti ajokkiaan käynnistymään uudelleen.

- Hänen olisi pitänyt painaa nappia, jota painamalla bensiinitankkiin saadaan oikea polttoainesekoitus starttia varten. Taku kosketti nappulaa, joka automaattisesti sammuttaa autosta kaikki toiminnot, tallipäällikkö Fry

***

Tällainen juttu maikkarilla. Ihan maalaisjunttimainen pohdiskelu, mutta minkä vi-tun takia siinä ratissa sitten pitää olla sen tärkeän napin vieressä nappi, joka sammuttaa kaikki toiminnot? Miksi pitää olla nappi, joka sammuttaa kaikki toiminnot (kai se moottori voidaan muutenkin sammuttaa)? Mitäh? Ihan vaan jännityksen lisäämisen takiako sinne tungetaan huvikseen muutama "killer"-nappi, jotka tuhoavat kuskin kisan? Tällaisesta napista onkin varmasti korvaamatonta hyötyä kuskille, kisan aikana voi tulla äkillinen tarve ulostukselle tai vaikka kiire jonnekin. Tällöin on välttämätöntä, että kuskilla on käytössään koko auton sammuttava nappula ratissa.

Ei mulle aukea nää kaikki systeemit. F1 on todella ihmeellinen asia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös