Michael Schumacher:
Seitseman maailmanmestaruuta (joista viisi perakkaista), yksi kakkossija (+yksi hylatty kakkossija), kaksi kolmossijaa. 1226 MM-pistetta, 84 voittoa, 141 palkintopallisijoitusta, 63 paalupaikkaa, 105 eturivin lahtosijoitusta, 69 kilpailun nopeinta kierrosta.
Kylla homma on silla lailla, etta Schumacherin lukemat alkavat olla tahtitieteellisia, waynegretzkymaisia, etten sanoisi perati Helmisia. 84 GP:ta olisi jo koko lailla kunnioitettava ura, ja Schumilla on pelkastaan voittoja yhta monta. 223 MM-starttia ja allistyttavat 5,5 pistetta/kilpailu. Kerpenin miehella on nimissaan kaytannossa kaikki kuviteltavissa olevat ennatykset lukuun ottamatta paalupaikkoja maaraa, joka sekin on enaa parin paalun paassa. Tietenkin tarvitaan myos huippukalusto. Tietenkin tarvitaan myos tuuria. Tai ainakin tarvitaan huonolta tuurilta valttymista, ja jos joku pitaa naita kahta synonyymeina, asia pihvi. Sama vaan patee sitten kaikkiin lukemattomiin muihinkin kuskeihin, jotka ovat vastaavaa yrittaneet erinaisissa huipputalleissa. Ja jos "hyva tuuri" tuntuu kerta toisensa jalkeen osuvan samalla kuljettajalle, heraa eittamatta kysymys, onko se silkkaa tuuria sittenkaan. Yhta kaikki, Schumin saavutukset ovat niin kiistattomat, että jos olisin pakotettu nimeämään kaikkien aikojen parhaan, se olisi juuri hän. Ja voitte uskoa, etten mitenkaan mielellani tallaisia juttele.
Yksi yleispateva meriselitys tuntuu Schumin kohdalla olevan tallimaaraykset. Ikaan kuin kuka tahansa kuljettaja missa tahansa huipputallissa yltaisi samaan, jos talli vain muuttaisi politiikkaansa. Kuinka monta voittoa/pistetta mies loppujen lopuksi on tallikaverinsa kustannuksella (eli tarkoituksellisella ohi laskemisella) ansainnut? Valtavat mittasuhteet naille on joka tapauksessa annettu. Toki auto on taysin hanen ominaisuuksilleen ja hanta varten tehty, mika ei kasittaakseni ole ollenkaan harvinaista F1:sissa. Jos Schumin saavutukset pyritaan talla tavalla kuittamaan, ollaan kovin, kovin hataralla pohjalla.
Schumacher on nopea, varma, taitava, laskelmoiva, auton kehittäjänä pistämätön, taktisesti kypsä, fyysiseltä kunnoltaan rautainen ja sopivalla tavalla mulkku. Eli lyhyesti, täydellinen kilpa-autoilija (tai täydellinen saksalainen huippu-urheilija, voisi joku irvileuka tokaista). Toki hanen olemukseessaan on paljon seikkoja, jotka tekevat tallaisten johtopaatosten vetamisen monille mahdollisimman vaikeaksi sulattaa, eika vahiten Suomessa, jossa hanen voittonsa ovat monesti olleet katkeraa kalkkia. Toki voidaan saivarrella erilaisilla jossitteluilla alkaen Sennan kuolemasta, eivatka tilastot luonnollisestikaan kerro aina koko totuutta. Tassa tapauksessa lukemat ovat kuitenkin niin musertavat, etta henkilokohtaisesti joudun niiden edessa taipumaan.
Ranger