F1-ketju

  • 664 677
  • 5 069

Jooqeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit ja KiVa, Jeren käsilaukku & HCM
Jos Alonsoon vertaa, niin kyllähän tämä mestarikin on tehnyt virheitä McLadalla.

Räikkönen on tehnyt paljon enemmän virheitä Ferrarilla. Alonson viime kisa Kanadassa oli ainut "roska" hänen tämän kauden kisoissaan. Vaikka Lewis johtaakin kahdeksalla pisteellä Alonsoa, uskon että Fernando voittaa tänä vuonna kolmannen mestaruuden. Toki, seuraavassa kisassa näemme, jatkuuko Alonson virheet, mihin hän Montrealissa jäi. Itse luulen että ei.

Alonson tasaisuus on kovempaa luokkaa kuin Kimillä.
 
Mahtavaa hei. Vastakysymys: jos Keke on asunut viimeisen neljännesvuosisadan Monacossa, niin missähän hänen poikansa olisi mahdollisesti koko ikänsä asustanut?

Vitun mahtavaa. Vastakysymys: Miksei fiksu ja itsenäinen saksalaisnuorukainen voisi asua omillaan, vaan pakko hääriä isän nurkissa? Varsinkin kun työpaikka on ihan eri maassa kuin missä isä asustaa.

Sen ymmärrän kyllä, että nykyään asustaa Monacossa kun on niitä tulojakin enemmän kuin monella tällä palstalla.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Älytöntä touhua olisi Kimin potkut. Ei tuo Ferrari nyt niin mahtavasti ole pärjännyt muutenkaan. Massallakin on ollut probleemia ja tämä useamman vuoden Ferrarilla työskennellyt kaveri on vain muutamia pisteitä edellä Räikköstä.

Kyllä niitä pulmia tuntuu siis olevan Ferrarin luotettavuudessakin, ei pelkästään kuskeissa.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Oli sitten mitä mieltä hyvänsä Kimin persoonasta tai vaikka kaverin ajotaidoista, enkä toki itsekään pidä kulunutta kautta onnistuneena Räikkösen suoritusten osalta ja sädekehä hiipuu hiipumistaan näillä suorituksilla, kertokaahan Kimille nyt jo kenkää peräänkuuluttavat, kuka vapailla markkinoilla tai muuten vaan saatavilla oleva kuski olisi Ferrarille kyllin hyvä korvaamaan Räikkösen? Luca Badoer tai Marc Gené ohjaksiin tuomaan mestaruus Maranelloon?

Kimi ei ehkä ole maailman motivoitunein testaaja GP-viikonloppujen väleissä ja puutteita löytyy duunistaan jotka negatiivisessa mielessä "kompensoivat" miehen kiistattomia ajajanlahjoja ja nopeutta, mutta aika tempun saa Ferrari-talli tehdä, jos tuosta vaan yht´äkkiä jostain kehittää samantasoisen korvaajan toisen autonsa rattiin kuin tämä suomalaiskuski, jolle ollaan kuitenkin vielä viime syksynä sorvattu ilmeisesti n. 100 miljoonan euron arvoinen sopimus.

Kovalainen saattaa alkukauden otteilla olla liipasimella Renault´lla, koska aiempien vuosien näytöistä huolimatta pöydässä ovat todella heikot näytöt F1-skaboissa Kanadan nelospaikkaa lukuunottamatta. Kimillä on kuitenkin vuosien varrelta keskivertoperttiä vakuuttavampaa näyttöä antaa F1-tasolta, joten kyllä voisin melko varmuudella väittää, että Kimi ei ole lähdössä yhtään mihinkään vaikka kuinka punainen orinsa polkisi paikallaan jatkossakin.

Itse asiassa, aika pahasti saa Kimi asiansa sarjassa sotkea nykyisen pestinsä aikana, etteikö näiden kolmen Ferrari kauden jälkeenkin saisi vielä megaluokan sopimuksen joko Toyotalta, Hondalta tai vaikka Red Bullilta. Nyt ei kuitenkaan puhuta kenestä tahansa rattitunarista, vaikka niin moni Kimiä jaksaakin jokaisesta pienestäkin epäonnistumisestaan lytätä, vaan kaverista joka heikommalla motivaatiollakin pesisi coulthardien, barrichellojen ja villeneuvien kaltaiset kovapalkkaiset jäähdyttelijät mennen tullen.

Ei oo häpee olla nopee ja renkaat on kuskin parhaakkaverit, vauhtia on ku Monzassa! Kato!
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Niin en kyllä itsekkään usko että Kimi saisi Ferrarilta potkut. Kuten on aikaisemmin todettu, olisi todella älytöntä antaa kuskille potkut, jonka kanssa on tehty 3 vuoden sopimus, joka on arvoltaan kymmeniä miljoonia euroja.

Itselle on pienoinen pettymys Ferrarin tämän hetkinen tila. 2000 -luvulla on totuttu, että Ferrari on hallinnut ja muut vikisseet. Ferrari-Schumacher-Barrichello-Ross Brawn olivat lyömätön yhdistelmä, joka sisälsi tähtikuljettajan, rengin, kaikkienaikojen taktikon sekä uskollisen henkilökunnan. Nyt jäjellä on uskollinen henkiökunta, joka on kokenut johtopuolella "dramaattiset" muutokset. Uuden "dynastian" rakentaminen on hidasta, mutta lopulta uskon sen tuottavan hedelmää

Toisaalta tuntuu käsittämättömältä, että tällä kaudella Ferrareissa on ollut teknisiä vikoja kohta enemmän mitä Schumacheriila koko 2000 -luvulla yhteensä. Schumacherin aikakaudella oli harvinaista, että Ferrari olisi hyytynyt radan varteen tai ollut jotain muuta häikkää.
Olisi muuten intresanttia tietää, kuinka paljon auton ajettavuuteen vaikuttaa se, että Ferrarissa on hieman pisempi akseliväli kuin muissa autoissa...
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Olisi muuten intresanttia tietää, kuinka paljon auton ajettavuuteen vaikuttaa se, että Ferrarissa on hieman pisempi akseliväli kuin muissa autoissa...
Jos oletetaan, että kaikkien autojen rungot ovat täsmälleen saman mittaiset, niin oletusarvoisesti on parempi, mitä lähemmäksi auton kulmia pyörät saadaan. Auto käyttäytyy vakaammin sekä suorilla, että mutkissa, kun ns. pyörien ylityksiä on mahdollisimman vähän. Tämä siis teoriassa, ja käytännössäkin, mutta asiassa on paljon muutakin. Todella oleellinen osa kokonaisuutta on pyörien kiinnitysten geometria, sekä jousitus lisättynä ilmanohjaimilla. F1-autoilu on puhtaasti mekaanisen pidon maksimaalista hakemista renkaiden ja radan väliin hurjissa 6-7 G:n voimissa. Kaikki vaikuttaa kaikkeen näissä pitoasioissa, eikä pieninkään muutos ole mikään itsestäänselvyys ennen pitkää testaamista.

Täytyy kyllä vähän ihmetellä näitä juttuja Kimin huonoudesta jopa potkuihin vedoten. Mistä näitä tietoja oikein vedetään? Suomalaiseen tyypilliseen arvostelumaailmaan kuuluu oleellisesti se, että olet juuri niin hyvä kuin viimeinen suorituksesi, eikä osata katsoa kokonaisuutta kovinkaan järkevästi. Sen on täällä jatkoajassa huomannut oikein hyvin kiekkofanien keskuudessa.
 

scholl

Jäsen
Mielenkiintoista, että erittäin lahjakas Sebastian Vettel pääsee ajamaan Indyn F1 kisan. Vaikea tietysti yhdessä kisassa kokemattomana tehdä tulosta, mutta siinä on tulevaisuuden huippukuski ja mielummin hänet ratissa näen muutenkin kuin Kubican.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Niin en kyllä itsekkään usko että Kimi saisi Ferrarilta potkut. Kuten on aikaisemmin todettu, olisi todella älytöntä antaa kuskille potkut, jonka kanssa on tehty 3 vuoden sopimus, joka on arvoltaan kymmeniä miljoonia euroja.

Itselle on pienoinen pettymys Ferrarin tämän hetkinen tila. 2000 -luvulla on totuttu, että Ferrari on hallinnut ja muut vikisseet. Ferrari-Schumacher-Barrichello-Ross Brawn olivat lyömätön yhdistelmä, joka sisälsi tähtikuljettajan, rengin, kaikkienaikojen taktikon sekä uskollisen henkilökunnan. Nyt jäjellä on uskollinen henkiökunta, joka on kokenut johtopuolella "dramaattiset" muutokset. Uuden "dynastian" rakentaminen on hidasta, mutta lopulta uskon sen tuottavan hedelmää

Toisaalta tuntuu käsittämättömältä, että tällä kaudella Ferrareissa on ollut teknisiä vikoja kohta enemmän mitä Schumacheriila koko 2000 -luvulla yhteensä. Schumacherin aikakaudella oli harvinaista, että Ferrari olisi hyytynyt radan varteen tai ollut jotain muuta häikkää.
Olisi muuten intresanttia tietää, kuinka paljon auton ajettavuuteen vaikuttaa se, että Ferrarissa on hieman pisempi akseliväli kuin muissa autoissa...

Mielenkiintoista on myös se, että HETI kun McLarenilla ajaa muu kuin suomalaiskuski tekniset viat loppuvat. Ja puolestaan heti kun Kimi siirtyy Ferrarille niin Ferrarilla alkavat tekniset viat.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Mielenkiintoista on myös se, että HETI kun McLarenilla ajaa muu kuin suomalaiskuski tekniset viat loppuvat. Ja puolestaan heti kun Kimi siirtyy Ferrarille niin Ferrarilla alkavat tekniset viat.

Montakos niitä teknisiä vikoja oli viime kaudella McLadalla? Ja toisaalta, mihinkä ratkesi viime vuoden MM-titteli?
Ai mitä tällä tahdon sanoa? No sitä, etteivät asiat ole niin mustavalkoisia, kuin suomalainenkuski=tekninenvika.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Montakos niitä teknisiä vikoja oli viime kaudella McLadalla? Ja toisaalta, mihinkä ratkesi viime vuoden MM-titteli?
Ai mitä tällä tahdon sanoa? No sitä, etteivät asiat ole niin mustavalkoisia, kuin suomalainenkuski=tekninenvika.

Niin.. Yksi tekninen vika juu johon ratkesi. Ja kyllä, Ferrarilla on joku muukin tällä hetkellä pielessä kuin luotettavuus. Kuskit tekevät tyhmiä virheitä ja lisäksi taktiikatkin kusevat aika pahasti
 

Rembrandt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Montreal Canadiens
Vitun mahtavaa. Vastakysymys: Miksei fiksu ja itsenäinen saksalaisnuorukainen voisi asua omillaan, vaan pakko hääriä isän nurkissa? Varsinkin kun työpaikka on ihan eri maassa kuin missä isä asustaa.
Ei sille toki mitään estettä ole, mutta Nico on asunut koko ikänsä Monacossa.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
IS:n salapoliisit ovat ilmeisesti saaneet selville, että Kovalaisella on neljä kilpailua aikaa todistaa ajotaitonsa, tai alkaa mono heilumaan. Tulisieluisen Briatoren ajatusmaailmaan voi hyvin tällainen suunnitelma sopiakkin. Eihän tuo viime kisan neljäs tila pelkkää omaa ansiota ollut, mutta tästä eteenpäin olisi kaikkein tärkeintä voittaa tallikaveri kaikissa osioissa. Se on kuitenkin se ensimmäinen vertaus, mitä kuskille tehdään.

http://www.iltasanomat.fi/urheilu/uutinen.asp?id=1384841
 

scholl

Jäsen
Loistavaa, että Ossi Oikarinen pääsee BMW:llä nyt tositoimiin, eikä tarvitse pyöriä vain testitiimissä. Mies siis toimii Sebastian Vettelin kisainsinöörinä Indyn skabassa tänä viikonloppuna.
 

scholl

Jäsen
Kyllä se Kovalainen voisi tulla jo sieltä pois. Sinänsähän menestymättömyys ei haittaa, mutta kun hänestä kuitenkin koko ajan Suomessa julkisuudessa puhutaan niin onhan se jotenkin ihmeellistä, että nopeus on lähinnä Spykerin Adrian Sutiliin verrattavissa. Tosin Sutil ei ole huono kuski - hänellä on vain huono auto.
 

massimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Devils, FC United of Manchester
http://www.yle.fi/tekstitv/html/P216_01.html

Kyllä alkaa näyttämään siltä, ettei Kovalainen aja kautta loppuun asti Renaultilla. Varsinkin jos Pique Jr on puhunut totta kun sanoi ajavansa kolmen viikon päästä Silverstonessa.

Tappiot tallikaverille ja useat ajovirheet ovat kyllä olleet liikaa Briatorelle. Jos mies siirtyy Williamsille ja ei onnistu siellä niin vaikeaa tulee olemaan Heikillä päästä ajamaan kärkitalleissa...Ainakaan lähivuosina.
 

scholl

Jäsen
Tappiot tallikaverille ja useat ajovirheet ovat kyllä olleet liikaa Briatorelle. Jos mies siirtyy Williamsille ja ei onnistu siellä niin vaikeaa tulee olemaan Heikillä päästä ajamaan kärkitalleissa...Ainakaan lähivuosina.
Luulisi, että olennaista on nimenomaan se, että hän on ollut niin kaukana Fisicosta. Ei siis pelkästään se, että häviää miehelle, joka ollut mukana sata vuotta, vaan kun häviää pystyyn. Tosin en kyllä luota junnupikeeseenkään minkäänlaisena sateentekijänä. Ero esim. Sebastian Vetteliin on huikea. Pikee ei ole missään luokassa ollut tähti.
 
Tosin Sutil ei ole huono kuski - hänellä on vain huono auto.

Sama pätee Kovalaiseen. Miksiköhän Suomessa julkisuudessa puhutaan niin kovasti? No olisiko ehkä siksi, että mies ajaa F ykkösissä. Se on jo Suomessa melko kova meriitti, vaikka jostain Saksasta noita vetteleitä ja ruuspärejä tuleekin harva se vuosi.

Tosiaan vaihto Williamsille voisi tehdä ihan hyvää. Eipä nykyinen Williams juuri paskempi ole kuin nykyinen Rellukaan. Ja kuten sanottua, paineita huomattavasti vähemmän kun Naomin ex-mies ei ole puhaltamassa niskaan.
 

scholl

Jäsen
Sama pätee Kovalaiseen.

No onhan Spykerilla ja Renaultilla huikea ero. Siinä missä Fisico pääsee haistelemaan viimeisen aika-ajon tunnelmaa ainakin osassa kisoissa niin kovalainen jää sinne sijoille 17-22. Ei siinä paljon hurraamaan pääse.

Hemmetin söpöä, että pääsi mukaan, kun talli oli kuljettajasiirtoruletin häviäjä, mutta kyllä suomalaistenkin jotain menestystä pitäisi vaatia, eikä hissukoida tekosyiden varjossa.
 
Hemmetin söpöä, että pääsi mukaan, kun talli oli kuljettajasiirtoruletin häviäjä, mutta kyllä suomalaistenkin jotain menestystä pitäisi vaatia, eikä hissukoida tekosyiden varjossa.

Söpöä se ei varmasti ole. Ja todellakin pitäisi menestystä vaatia, sillä eihän tuolla nykymenolla ole paljon hurraamista. Varsinkin kun suomalaiset ovat tottuneet menestykseen Formuloiden kuninkuusluokassa. Muutenkin vituttaa ne "kaikkien aikojen suomalaiskausi" sloganit, jotka ovat nyt kuitenkin onneksi hiljentyneet - ja aiheesta.

No katsellaan miten tilanne kehittyy. Tässä alkaa jo toivomaan sitä Kovalaisen siirtoa Williamsille. Mielenkiinnolla odotan myöskin Piquet Juniorin otteita. Kuten sanottua Piquet Jr. ei ole mikään superlupaus.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Williamsille siirto voi olla vaikka hyväkin asia, mistä sitä tietää. Kyseinen talli voi vaikka ponnistaa ihan parhaimpien joukkoon ihan lähivuosina. Joskus tuuri voi käydä siirroissa, saa nähdä.
 

scholl

Jäsen
Muutenkin vituttaa ne "kaikkien aikojen suomalaiskausi" sloganit, jotka ovat nyt kuitenkin onneksi hiljentyneet - ja aiheesta.

Kaikkien aikojen kausi. Juu kaikki mielenkiintoiset kilpailijat ovat lopettaneet uransa niin on todella huikea kausi. No itseäni se ei haittaa niin paljon kuin ne mainokset, missä sanotaan maailman nopein kansa. Siis oikeasti terveisiä mikkeliin. Sekään ei tosin ole yhtä ärsyttävä kuin Ritari Ässä -tunnari, kun mainostetaan Road Racingia.

Onneksi minun ei ole tarvinnut katsoa Maikkarin formulalähetyksiä yli kymmeneen vuoteen. Laitoin faksilla ihan peruskehitysvinkkejä, kun olin jo silloin tottunut jo RTL:n laadukkaampaan työskentelyyn. Kyllönen lähetti silloin faksin takaisin, missä oli epäselvästi suurilla kirjaimilla käsinkirjoitettu pelkästään "me emme ole RTL". Sen jälkeen olen katsonut lähes yksinomaan RTL:ltä viimeiset reilu kymmenenvuotta lukuunottamatta niitä kisoja, mitä on tullut katsottua esim. USA:ssa. Eli CreaVideossa mitä ilmeisimmin pyritään tekemään tahalteen mahdollisimman paskaa lähetystä. Ei edes pyritä parannuksiin, mutta aina jostain löytyy jotain spedejä, jotka silti paskaa masokistisina hetkinään katsovat. Hyvänä esimerkkinä se, että joku on oikeasti tilannut sen max-kanavapaketin, vaikka samalla fyrkalla tai kai jopa halvemmalla saa centro-paketin, jossa on RTL ja myös muita kanavia.
 

scholl

Jäsen
Williamsille siirto voi olla vaikka hyväkin asia, mistä sitä tietää. Kyseinen talli voi vaikka ponnistaa ihan parhaimpien joukkoon ihan lähivuosina.

Tuon kun näkisi. Williams oli joskus suurtalli, mutta nykyisellään se joutuu maksamaan moottoreistaan, kun ei ole tehdastiimi ja sen lisäksi pääsponsori on menetetty aikapäiviä sitten. Siellä ei ole fyrkkaa mihinkään, vaan otetaan juuri halpoja kuskeja ja kuvaavaa on juuri tuo, että nyt sitten harkitaan sitä, että annetaan Kovalaiselle auto, kun kerran 5 miltsiä tulisi tilille. Jatkossa taitaa olla alla Toyotan asiakasmoottorit ja kun katsoo, miten Toyota on menestynyt koko F1-aikansa niin ei voi kovin valoisaa tulevaisuutta ennustaa. Vika on siinä, että sekä Frank Williams että Patrick Head ovat niin vanhoillisia aaseja, etteivät osanneet ennakoida F1-kehitystä, eivätkä näinollen olleet valmiita luopumaan omasta vallastaan. Niinpä Bemari lähti muualle. Ron Dennis osannut tuon pelin paljon paremmin.
 

steepler

Jäsen
Suosikkijoukkue
chelsea, The Ohio State Buckeyes
Hyvänä esimerkkinä se, että joku on oikeasti tilannut sen max-kanavapaketin, vaikka samalla fyrkalla tai kai jopa halvemmalla saa centro-paketin, jossa on RTL ja myös muita kanavia.

Näkyykö RTL:n formula lähetykset edelleen Welhon verkossa, Viasatin formula lähetykset blokataan ainakin.
 

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
Kateeksi käy nämä "suojatyöpaikkalaiset" kuten mm. seuraava herra...

http://www.iltalehti.fi/formulat/200706156244221_fo.shtml

Käsittämätöntä miten kauan EMK on kisoja kiertänyt ja silti kaikki Suomeen tuleva materiaali on yleensä muilta lainattua, itsestään selvyyksiä yms. Jos esim. verrataan EMK:a Turun Sanomien Heikki Kultaan (menikö nimi oikein?), ero on kuin yöllä ja päivällä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös