F1-ketju

  • 661 071
  • 5 107

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
PunaMusta kirjoitti:
Räikkönen se katselee vieläkin Massan perävaloja treeneissä.
Aika-ajoissa kävi samanlainen homma, ja Kimi lähtee kilpailuun kolmannelta paikalta edellään paalun Massa ja kakkosruudun Alonso. Harjoituksissa aiemmin tällä vaativalla Barcelonan radalla Ferrari on esittänyt kovia otteita, joten kaksoisvoittoa tässä punaisille odotetaan, ja mielummin niinpäin, että Kimi saapuu ensin maalilinjalle. Ohitttaminen tuolla on kuitenkin kovin vaikeaa, joten ne kierrokset, jotka vedetään jo lähes tyhjillä tankeilla tulevat luultavasti näyttämään jonkunlaista roolia kisan voittajaa selvitettäessä.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
scholl kirjoitti:
Miten niin vieläkin? Massa on pätevämpi kuljettaja olennaisesti.
Millä perusteilla? Edelleen pisteissä Räikköstä jäljessä ja kolmosruudulta ei ole mikään ongelma kiilata esim. kakkoseksi heti alkuun. Katsotaan tuollainen 3-5 kisaa lisää ja arvioidaan sitten, onko Massa kovempi kuin Räikkönen. Oma veikkaukseni on, että ei ole, ainakaan pisteiden valossa.
 

scholl

Jäsen
Ted Raikas kirjoitti:
Millä perusteilla?

Parempi säätämään ja kehittämään autoa. Räkä osaa ajaa kovaa, mutta se ei riitä, jotta olisi kokonaisvaltainen kuski minun näkemykseni mukaan. En katso enää formuloita juurikaan, koska kukaan ei pysty pääsemään Schumin tasolle sillä kokonaisvaltaisuudella, mitä tulee tiiminrakennus, autonkehittäminen, tiimin motivointi ja ajaminen. Räkä rikkoo moottoreita ja valittaa, ettei saa säätöjä kohdalle. On se talli mikä tahansa, mutta jos takataskussa on vain kova nopeus niin ei ole kokonainen kuljettaja silloin. Massa ei ole mikään todellakaan Schumin veroinen, mutta hän on Räkää etevämpi, vaikkakin Räkä puhtaasti radalla on edellä.
 

-Jonne-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JoKP
En usko Räikkösen taistelevan voitosta tänään. Heittivät muuten aika mielenkiintoisen kommentin aika-ajojen jälkeen; Räikkönen ei ole tänä vuonna tehnyt kilpailutilanne ohitusta vastustajasta. Himmeä on ollut Räikkösen tähti alkukaudesta ja ainakin itse odotin jo alusta enemmän. Kimi tekee perus settiä- virheetöntä perus köröttelyä. Voittoja on tultava, sitä vaatii jo Kimin palkkashekki. Massa vie Kimiä tällähetkellä 100-0 aika-ajoissa ja kun ei kilpailussa pysty kunnolla ohittamaan, niin kotvan kuluttua Massa on pyyhkäissy ohi myös pisteissä. Toivottavasti Kimi rupeaa tuntemaan Ferrariaan paremmin- Pian.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Itse en ole lainkaan yllättynyt siitä, että Massa vie tällä hetkellä Räikköstä. Räikkönen ei ole missään vaiheessa uraansa esittänyt sellaisia otteita, joiden perusteella miehen voitaisiin sanoa olevan maailman nopein F1-kuljettaja. Tosin, sitä ei ole Felipe Massakaan vaan tämän hetken nopein kuljettaja on selvästi Fernando Alonso. Lisäksi on turha inistä Räikkösen tallinvaihdosta, vaihtoihan Alonsokin tallia? Erikoista tuossa Räikkösen tapauksessa on se, että McLarenilla hän oli aina vahva aika-ajossa, mutta Ferrarilla ei niin näytä olevan.
 
Speedye kirjoitti:
Itse en ole lainkaan yllättynyt siitä, että Massa vie tällä hetkellä Räikköstä.

Sehän riippuu ihan siitä millainen aikaväli on käyttämäsi "tällä hetkellä". Jos sillä tarkoitetaan pelkästään tätä viikonloppua ja aika-ajoa niin oikeassa olet. Massa oli nopeampi.

Jos taas tarkoitat tätä kautta ihan tilastollisesti, niin väärässä olet. Räikkönen on ollut 2/3 kisoista Massaa nopeampi, siis parempi. Myös kokonaispisteissä Räikkönen on tallitoveriaan edellä.

Helppohan se on nyt sanoa, että Massa on juuri nyt nopeampi kun alla on Räikköstä parempi suoritus aika-ajoissa. Yhtä hyvin voi sanoa, että tällä hetkellä Kovalainen on Fisichellaa nopeampi, vaikka todellisuudessa Fisico on vienyt Heikkiä kisoissa 100-0.
 

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
Speedye kirjoitti:
Itse en ole lainkaan yllättynyt siitä, että Massa vie tällä hetkellä Räikköstä. Räikkönen ei ole missään vaiheessa uraansa esittänyt sellaisia otteita, joiden perusteella miehen voitaisiin sanoa olevan maailman nopein F1-kuljettaja. Tosin, sitä ei ole Felipe Massakaan vaan tämän hetken nopein kuljettaja on selvästi Fernando Alonso.

Tämä on melkoinen kehäpäätelmä, koska kyllähän Kimi oli McLarenilla hyvin nopea aika-ajoissa ja kisassakin. Mutta siitä ei pääse mihinkään, että alkukausi on ollut yllättävän vaisu; olisiko tuo helppo avauskisa sitten jotenkin antanut Räikköselle väärän signaalin vai onko vain niin, että Ferrari ei tuon kovempaa Kimin käsittelyssä kulje. Jotenkin Räikkösen ajo on ollut sellaista halutonta, virkamiesmäistä; tappamisen meininki, kuten Hamiltonilla, puuttuu.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Mängimies kirjoitti:
Jos taas tarkoitat tätä kautta ihan tilastollisesti, niin väärässä olet. Räikkönen on ollut 2/3 kisoista Massaa nopeampi

Massalla on tosin ollut yksi tekninen ongelma, Kimillä ei. Aika-ajot ovat Massalle nyt 3-1 ja ilman teknistä ongelmaa ne kai olisivat 4-0. En tätä odottanut todellakaan.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Kimin ja Felipen vertailussa kannattaa muistaa se asia myöskin, että Massa oli se kaveri, joka rakensi kauden alussa käyttöön otetun auton, ja näin ollen siitä tuli hänen ajotyylilleen hyvin sopiva työkalu tietenkin. Kimin ajotyyli on huomattavasti agressiivisempi, joten niissä mutkissa, jossa oikeasti kysytään sitä munaa ajata kovaa, auto ei ollutkaan niin hyvä, mitä Kimi oli toivonut. Tämän asianhan on myöntänyt tallikin. Samassa tiedotteessa talli ilmoitti, että autoa halutaan muuttaa niin nopeasti kuin mahdollista juuri siihen suuntaan, mitä Kimi siltä haluaa. Asia ei luonnollisestikaan käy käden käänteessä, vaan kaikki pienet yksityiskohdat vaikuttavat kokonaisuuteen.

Jos asian sanoo varsin yksinkertaisesti, niin kyseessä on pelkästään mekaanisen pidon puuttuminen. Kimin pää kestää paljon enemmän rutistaa, mitä Felipen, mutta auton huono suorituskyky näissä tilanteissa tekee sen, että Felipe on tällä hetkellä niin hyvä Kimiä vastaan kuin on. Sinä päivänä, kun auto pysyy radassa kiinni yhtä hyvin, kuin Kimin pää kestää, vain tekniset ongelmat voivat viedä Räikköseltä voittoja pois.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Aeroman kirjoitti:
Kimin pää kestää paljon enemmän rutistaa, mitä Felipen

Tuo on kyllä ihan puutaheinää. Ykkösissä kestää jokaisen kuskin pää rutistaa vaikka kuinka (erityisesti nykyisillä hehtaariturva-alueilla), mutta oleellistahan on se, että tunnistaa auton rajat ja osaa viedä sitä eteenpäin mahdollisimman nopeasti niin, että se pysyy radalla.

Alkaa vähitellen vaikuttaa hupaiselta sellainen keskustelu, että Kimi on maailman nopein, mutta hänellä ei vain ole sopivaa autoa. Jos Kimi sitten joskus on nopeampi kuin Massa, niin kaikkien mielestä Kimi on nopeampi itsensä eikä auton vuoksi.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Hemingway kirjoitti:
Tuo on kyllä ihan puutaheinää.
No ei tasan ole, mietihän nyt vähän itsekin. Massa rakentaa teamille auton, jota ajaessaan Kimi ei meinaa pysyä radalla, koska mekaaninenpito on liian huono. Kummalla kuskilla siinä on silloin enemmän munaa ajata?
Ja toiseksi, se kauden avauskilpailun täysin onneton ohitusyritys Massalta, jossa auto meni oikealla kääntyvässä kurvissa suoraan nurmikolle oli juuri todiste siitä huonosta mekaanisesta pidosta, jota ongelmaa autosta kiistatta löytyy. Silloin, kun tällaista autoa rakennetaan, niin sen rajat pitää myös selvittää, ettei sitten kauden alussa olla siinä tilanteessa, kuin nyt Ferrarilla ollaan.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Aeroman kirjoitti:
Kummalla kuskilla siinä on silloin enemmän munaa ajata?

Pitäähän huippukuskin sopeutua autoon. Ei hitautta voi loputtomiin selitellä autolla. Jos Massa jää Kimin varjoon, niin selitetäänkö se niin, että auto on rakennettu Kimille (niinhän sitä kuulemma nyt rakennetaan) ja tosiasiassa Massa on parempi?

Kimille on vielä annettava aikaa sopeutua, mutta kun Massaa on vuosikausia haukuttu paskaksi, niin onhan tässä alettava katsella Kiminkin suorituksia uudesta näkökulmasta. Ei Kimi taidakaan olla yhtä nopea kuin olen olettanut. Tai ehkä Kimi on joutunut ensimmäisen kerran urallaan tilanteeseen, jossa henkiset paineet alkavat tiputtaa nopeutta. Tai ehkä Kimin runsas viinan juonti(?) on vaikuttanut hermostoon.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Hemingway kirjoitti:
Pitäähän huippukuskin sopeutua autoon. Ei hitautta voi loputtomiin selitellä autolla. Jos Massa jää Kimin varjoon, niin selitetäänkö se niin, että auto on rakennettu Kimille (niinhän sitä kuulemma nyt rakennetaan) ja tosiasiassa Massa on parempi?
Joku kuskeista tyytyy niin sanotusti kohtaloonsa, mutta Kimi haluaa enemmän, ja jos kerran talli on sanonut, että muutoksia pitää saada nopeasti aikaiseksi siihen suuntaan, mitä Kimi haluaa, niin sehän kertoo jo siitä, että telemetria on näyttänyt toteen Kimin olevan nopeampi, mutta näillä radoilla aina jollain sektoreilla auton pito ei ole riittävän hyvä, ja Kimin kierrosajat kärsivät näinollen liikaa esim. paalupaikkaa ajatellen. Sinä päivänä, kun auton suorituskyky on niin hyvä, kuin talli sen haluaa olevan, kuljettajien ominaisuudet nousevat esille, ja puhtaasti nopeampi on parempi ilman selittelyjä.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Aeroman kirjoitti:
Sinä päivänä, kun auton suorituskyky on niin hyvä, kuin talli sen haluaa olevan, kuljettajien ominaisuudet nousevat esille, ja puhtaasti nopeampi on parempi ilman selittelyjä.

Nopeus on auton ja kuskin yhdistelmä. Ja nopeat kuskit tuppaavat olemaan nopeita aina, autolla kuin autolla. Ennen tätä kautta pidin Kimiä supernopeana, joka hakkaisi Massan mennen tullen. Nyt tuo harhaluulo on karissut. Massa otti melko selkeästi turpiinsa Schumacherilta ja nyt Kimi näyttää olevan Massaa hitaampi raakanopeudessa, vaikka ehkä parempi kisakuski (vielä) onkin.

Jokin Kimin ajossa nyt mättää. Ei yhtään kisaohitusta eikä kunnon raivoa aika-ajossa. Paketti ei ole kasassa. Ja tarkoitan myös henkistä pakettia. Siitäkin kiikastanee.
 

-Jonne-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JoKP
Hah! Oliko yllätys, että Kimin auto petti? Tais mennä laatikko. Nyt tekniset viat Massan kanssa 1-1, mutta jos Massa vie kisan joka näyttää erittäin todennäköiseltä, niin Räikkönen katselee perävaloja myös pisteissä. Massa oli repinyt eroa Räikköseen 9 kierroksen aikana n. 6s. Räikkösen lähtö oli jo paska-> rookie Hamilton ohi, yllätys? Nyt on Kimin osalta kyllä Rosberia kompaten "pikkasen hankalampi kausi" edessä. Veti kyllä myös tämä "mahtava" Alonsokin pihalle, mutta on nyt kolmantena.

edit: Massan autossa tankatessa pieni tulipalo, mutta jatkaa. Toivottavasti suli sähköjohdot.
 

scholl

Jäsen
Vitsi olin jääkaapilla kun Räkä keskeytti. Heiko Wasser ja Christian Danner eivät juhlineet sitä ollenkaan mertarantatyyliin, joten en huomannut, että Räkä puuttuu. Loistavaa! Enää puuttuu se Suomen maailmanmestaruus niin päivä olisi täydellinen.

edit. uskomatonta säätöä Heidfeldilla. Aivan käsittämätöntä että mutteri jää veke
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
PunaMusta kirjoitti:
Nyt tekniset viat Massan kanssa 1-1,

mutta Massalla tekninenvika tuli aika-ajoissa, ja Kimillä kisassa.

Kumpiko on pahempi kuskin kannalta?

Ja ei kyllä tee pahaa myöntää, että Massa on tällä hetkellä sirkuksen paras kuski.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
PunaMusta kirjoitti:
Hah! Oliko yllätys, että Kimin auto petti? Tais mennä laatikko.
Ferrari on ilmoittanut, että Kimin keskeytyksen syy on sähkövika, sen tarkemmin kuitenkaan asiaa erittelemättä.
 

-Jonne-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JoKP
Autoja hajoaa yllättävän paljon. Onneksi yksi suomalainen on ajanut hyvän kisan eli Kovalainen, ja pesee sen tärkeimmän- Fisicon. Heikki alkaa pääsemään hyvin sisälle ykkösiin.
Mielenkiintoista on nähdä, miten McLarenilla tilanne kehittyy. Hamilton meinaan johtaa sarjaa tämän kisan jälkeen! Olettaen, ettei kärkeen tule nyt keskeytyksiä. Alonson kuuppa ei tule kestämään.
Mun mielestä on jotenkin vitun ärsyttävää, kun toi The Mestari hengailee tuolla Ferrarin tykönä. Voi Kimillä olla pikkasen hankala olo, kun tietää Schumin kaveroivan Massaa ja näyttää sitä vielä julkisesti. Eihän Kimi vitutustaan myönnä, mutta eiköhän nuppia homma jonkun verran hierrä. Siitä kertoo jo Kimin mitään sanomattomat lausunnot Schumin vierailusta talliin.
Olikos Massa vielä jotain perhe tuttuja tjsp, Todin kanssa?

Edit:
Nyt sen sanoi Kekekin. Schumi on ottanut Massan oppipojakseen ja Kimin tyyliin ja ajatusmaailmaan kuuluu " en minä tarvitse neuvoja, osaan kyllä itsekin "
Jälleen kerran Kimi oli kärkikuljettajista ainoa joka keskeytti. Voiko homman laittaa aina tallin piikkiin? Vai johtuuko ajotyylistä? Voiko auto olla aina huono, kuten nyt aika-ajoissa Kimin kohdalla?
Massa on tallin ykköskuski, sen näkee jo tallin ja erityisesti Todin juhlimisesta.
 
Viimeksi muokattu:

scholl

Jäsen
PunaMusta kirjoitti:
Jälleen kerran Kimi oli kärkikuljettajista ainoa joka keskeytti. Voiko homman laittaa aina tallin piikkiin? Vai johtuuko ajotyylistä?

Tyyppi osaa vain ajaa kovaa. Kun puuttuu sellainen jonkinlainen insinöörin ajattelutapa siihen tekemiseen niin ei osaa säästää kalustoa. Tuollaista rekordia kolmessa tallissa ei ole ollut kellään. Kyllä ainakin itse väitän, että Räkä rikkoo kaluston ajamalla täysiä koko ajan. Tilanne on vain se, että kun Ferrari on kuitenkin erittäin luotettava niin niitä kaluston rikkomisia sattuu vähemmän. Enemmän ongelmia Räkälle tulee autonsäädön kanssa tuosta, ettei osaa muuta kuin ajaa kovaa.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Niin siinä sitten kävi, että ohituksia, eikä mitään muutakaan ihmeellistä enää tapahtunut sen jälkeen, kun Kimi joutui kisan keskeyttämään, ja näinollen voiton korjasi helpohkosti Massa takanaan McLaren-kaksikko. Rosberg ja Kovalainen ajoivat peräkkäin maaliin sijoille 6 ja 7.
Kokonaispistetilanteessa Kimi tippui neljänneksi, 8 pisteen päähän kärjessä olevasta Hamiltonista.

Espanjan GP:n tulokset:
Koodi:
1.    Felipe Massa         Ferrari     1.31.36,230
2.    Lewis Hamilton       McLaren          +6,790
3.    Fernando Alonso      McLaren         +17,456
4.    Robert Kubica        BMW             +31,615
5.    David Coulthard      Red Bull        +58,331
6.    Nico Rosberg         Williams        +59,538
7.    Heikki Kovalainen    Renault       +1.02,128
8.    Takuma Sato          Super Aguri   -1 kierros
9.    Giancarlo Fisichella Renault       -1 kierros
10.   Rubens Barrichello  Honda          -1 kierros
11.   Anthony Davidson    Super Aguri    -1 kierros
12.   Jenson Button       Honda          -1 kierros
13.   Adrian Sutil        Spyker         -2 kierrosta
14.   Christijan Albers   Spyker         -2 kierrosta
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Mitään ei kuitenkaan ole vielä menetetty, vaikka Kimi keskeyttikin. 8 pisteen takaa-ajo asema ei ole huono. Kisoja on vielä jäljellä vaikka kuinka ja paljon. Enkä oikein jaksa uskoa, että Mclarenit kestäisivät ilman teknisiä vikoja koko kautta kun muistellaan tallin viime vuosia...
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Niilo kirjoitti:
Enkä oikein jaksa uskoa, että Mclarenit kestäisivät ilman teknisiä vikoja koko kautta kun muistellaan tallin viime vuosia...

Minua ei huolestuta niinkään Mclarenit kuin Massa, jonka kisanopeuskin oli taas ylivoimaista. Jos Kimi Monacossakin jää Massalle aika-ajoissa niin kuin uskon ja Massan ja Räikösen väliin jää muutama kuski, niin piste-ero kasvaa entisestään. Ja Monacossahan ei ohitella. Aika-ajo on kaikki kaikessa.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Hemingway kirjoitti:
Ja Monacossahan ei ohitella. Aika-ajo on kaikki kaikessa.
Käytännössä näinhän se menee, ainoastaan täydellisesti menneellä varikkotaktiikalla pystyy toisesta ohitse pääsemään. Aika-ajot ja lähtökiihdytys ensimmäiseen mutkaan, josta rata kääntyy oikealle ja ylös mäkeen, ovat kisan kriittiset hetket.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös