Mainos

F1-ketju

  • 663 051
  • 5 069

Hejony

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi
Vähän vaisu kisa Kimiltä tosiaan, ei ole mennyt Australian jälkeen ihan nuottien mukaan, vaikka pallilla onkin aina ollut. Toivotaan nyt että kääntyisi mestaruudeksi tämä kausi.

Ne joilla on MTV3+ (tai MAX, whatever...), miten Keke suhtautui Heikin ja Nicon kolautukseen? Kiikhän antoi varsin kärkkäitä lausuntoja aikoinaan Kovalaisesta, kun taisto GP2-mestaruudesta oli tiukimmillaan.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Ferrarin kannalta tulee hyvään väliin tämä tauko. Kimi puhuu jostain pikku ongelmista ja että niihin olisi ratkaisu, kunhan vaan pääsee testaamaan. Olisiko sitten pohjan aerodynaamisiin asioihin liittyvää? Sääntöhän määritteli Australian kisan jälkeen pohjan sallitun taipumisen, Ferrari ymmärtääkseni hyödynti tätä porsaanreikää käyttämällä vauhdin mukaan taipuvaa pohjaa. Josko sitten rukkaisivat tulevissa testeissä tuon ongelman kuntoon. Lisäksi Kimi puhui, että auton käytös ei ollut ihan kohdallaan. Hyvä nähdä kuitenkin Kimi luottavaisena.

Kyllähän Kimin kisa voiton osalta meni ensimmäisiin mutkiin. Alonso pääsi tulpaksi eteen ja Felipe&Lewis karkasi. Onneksi Alonsosta päästiin ohi ja sittemin Kimi karkasikin häneltä. Alonsoa sitten nöyryytti vielä Heidfeldkin. Heidfeld kun löytäisi vielä lisää vauhtia niin saataisi yksi kauha lisää soppaan. Ehkäpä pahin piikki Alonsolle oli kuitenkin Hamiltonin loistava ajo. Felipelle myös propsit perusvarmasta ajosta.

Kisan viihdyttävintä antia Heidfeldin ohituksen ohella oli DC:n ajo, vaikka kisa loppuikin tekniseen vikaan. Kyllönen hehkutti jo kampiakselin lentelyllä mutta ihan ajamalla ja kierrokset koneessa mentiin varikolle.

kritiikki kirjoitti:
Huolellisempi Kimi kyllä olisi voinut olla. Hän nimittäin turva-auton lähtiessä pois radalta, jätti aivan liian suuren eron kärkikolmikkoon. Siinä olisi voinut olla iskun paikka, mutta kimi töppäsi sen.

Tässä nukkui Kimi. Saiko sitten tietoa turva-autosta vai mitä kävi? Olisi ollut ehdoton iskun paikka, etenkin kun Kimi otti Alonson heti kiinni.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Hieman jäi takaraivoon jyskyttämään, koska Kimi ja Heikki ottivat tallikavereiltaan turpaansa, ja kaiken lisäksi Heikki jäi ulos pisteiltä. Kimi taisi tehdä jonkun asteisen virheen lähdössä, ei tuota tippumista neljänneksi muuten voi selittää. Sen jälkeen homma olikin kokolailla taputeltu voiton suhteen, mutta onneksi sentään Alonso jäi viidenneksi.

Varikkokäyntien jälkeen on aina mielenkiintoista seurata, kenen auto kulkee parhaiten, koska nuo renkaat ovat varsin merkittävässä roolissa joka tapauksessa.

Kaiken kaikkiaan näyttää siltä, että tästä vuodesta tulee varsin tasainen taistelu maailmanmestaruudesta neljän miehen kesken, joka kuitenkin on seuraamisen kannalta ihan mukava asia.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Turder kirjoitti:
Kyllönen hehkutti jo kampiakselin lentelyllä mutta ihan ajamalla ja kierrokset koneessa mentiin varikolle.
Ja samaan lauseeseen mahtui myös varsin huvittava sanonta, että davidin autosta meni myös norra poikki. Olisi ihan mukavaa nähdä sellainen F1-auto, johon on asennettu lehtijouset alle.
 

Solomon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
er_bai_wu kirjoitti:
Täytyy muuten tähän vielä todeta se, että itse väittäisin Ferrarin vain hieman laskeneen väärin tuon vauhdin ja bensamäärät suhteessa vakuuttavaan harjoitteluvauhtiin; muutama kierros vähemmän löpöä ja Kimi olisi ollut mahdollisesti paalulla. Hamilton ja Massa kuitenkin tavallaan karkasivat kevyemmillä autoilla, mitään ottamatta pois heidän hienosta ajostaan.

Räikkönen jäi melkein puoli sekuntia paalusta eikä lopulta ajanut kisassa montaa kierrosta kärkeä enempää. Tästä tehtävän laskelman mukaan formula täydessä latingissa jäisi yli viisi sekuntia kevyemmälle. Sehän ei tietenkään pidä paikkaansa.

Hamilton ja Massa tuskin olisivat karanneet Kimiltä ellei tämä olisi tuhertanut itseään Alonson taakse lähdössä.
 

kritiikki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Saku #11 kirjoitti:
Ne joilla on MTV3+ (tai MAX, whatever...), miten Keke suhtautui Heikin ja Nicon kolautukseen? Kiikhän antoi varsin kärkkäitä lausuntoja aikoinaan Kovalaisesta, kun taisto GP2-mestaruudesta oli tiukimmillaan.

Naurahti vaan ja totesi kilkkauksen tapahtuneen. Ei mitään erityistä kuitenkaan. Kohtelee tasapuolisesti kaikkia suomalaisia. Ei korosta Nicoa lainkaan.
Näyttäisi fanittavan nimenomaan suomalaisia. Ehkä Räikköstä pikkuriikkisen enemmän. No, vaikea sanoa, mutta hyvä on kommentaattorina.
 

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
Solomon kirjoitti:
Räikkönen jäi melkein puoli sekuntia paalusta eikä lopulta ajanut kisassa montaa kierrosta kärkeä enempää. Tästä tehtävän laskelman mukaan formula täydessä latingissa jäisi yli viisi sekuntia kevyemmälle. Sehän ei tietenkään pidä paikkaansa.

Hamilton ja Massa tuskin olisivat karanneet Kimiltä ellei tämä olisi tuhertanut itseään Alonson taakse lähdössä.

Varmasti näinkin, vaikka aika mutkat suoriksi laskitkin; tarkoitin vain sitä, että koska Kimin mukaan hänelle löydettiin erittäin hyvät kisasäädöt, niin tällöin vauhdin laskettiin riittävän aika-ajoissakin, vaikka sitten hieman raskaammalla autolla eli autoa säädettiin hieman eri tavalla kuin Massalla. Voi siis toki olla, että Kimin säädöt menivät 0,5 sekunnin johtomarginaalista sekunnin väärään suuntaan tai muut vastaavasti ottivat sen lähes samaisen spurtin säädöissä. Varsinkin kun kisakierrokset eivät olleet puhtaalla radalla huonoja lainkaan. Mutta siksi F1 onkin hauskaa, kun voi spekuloida.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
er_bai_wu kirjoitti:
Varmasti näinkin, vaikka aika mutkat suoriksi laskitkin; tarkoitin vain sitä, että koska Kimin mukaan hänelle löydettiin erittäin hyvät kisasäädöt, niin tällöin vauhdin laskettiin riittävän aika-ajoissakin, vaikka sitten hieman raskaammalla autolla eli autoa säädettiin hieman eri tavalla kuin Massalla. Voi siis toki olla, että Kimin säädöt menivät 0,5 sekunnin johtomarginaalista sekunnin väärään suuntaan tai muut vastaavasti ottivat sen lähes samaisen spurtin säädöissä. Varsinkin kun kisakierrokset eivät olleet puhtaalla radalla huonoja lainkaan. Mutta siksi F1 onkin hauskaa, kun voi spekuloida.

Kimihän itse totesi aika-ajojen menneen ruuhkan takia päin sitä itseään, ja oli jopa yllättynyt kolmannesta sijastaan. Se minkä verran Kimi sitten menetti ruuhkassa, vai oliko sitä oikeasti ollenkaan on arvailujen varassa.

Itse kisan Kimi sitten menitti startissa, jossa nukkui pahasti. Tämän jälkeen toki yritti paikata mokaansa ekassa mutkassa, joka onnistuikin suht hyvin, mutta toisen mutkan ulos tulossa Hamilton näytti pistävän oven kiinni aika tylysti, ja tämä sitten johti siihen, että Alonso pääsi paremman ulostulon turvin imuun ja ohi. Maikkarin sivuille kerrottiin, että Kimi joutui auton aliohjautumisen takia antamaan periksi, mutta jos tuo ei ole miehen itsensä suusta, niin pitäisi tuon totuusarvoa aikalailla nollana. Ja kuitenkin suurin syy Alonson kuittaukseen alunperin oli Kimin säälittävän huono startti.
EDIT: Luin lehdistö jutut teksti-tv:ltä, ja Kimi oli tosiaan tuosta aliohjauksesta heittänyt kommenttia.

Ekojen stoppien jälkeen Kimi ajoi ihan ok vauhtia radalla, ja taisi olla tuossa vaiheessa jopa nopeinkuski radalla. Hamiltonin kantaankin mies pääsi ennen stoppiaan, mutta sen stopin jälkeen ajaminen oli aika kesyä.
Ilman startissa nukkumista Kimi olisi todennäköisesti ollut toinen, joten ei kisa ei mennyt hyvin eikä huonosti, kouluarvosana 7+.
 
Viimeksi muokattu:
Formuloissakin alkaa 4 viikon tauko olemaan takana ja ensi viikonloppuna päästään jälleen tositoimiin Barcelonassa. Saas nähdä ovatko voimasuhteet tauon ja testijakson aikana muuttuneet mihinkään suuntaa. Taitavat Ferrari ja Mclaren olla yhe selvästi muita nopeampina, tosin pienellä varauksella Bmw saattaa olla yllättävänkin lähellä, kuten jo Bahrainissa nähtiin. Suurta kisa elämystähän tuo Barcelonan rata ei juurikaan tarjoile, sillä radalla ohittaminen on erittäin vaikeaa. Tosin nyky formuloissa sitä se tuntuu olevan joka radalla.

Toivottavasti Ferrari ja Kimi Räikkönen ovat iskussa, sillä mestaruustaistelun ollessa näinkin tasainen ei ole varaa menettää yhtään pistettä. Nyt olisi Kimin aika lunastaa odotuksia ja napata kauden toinen paalu. Siitä olisi hyvät asetelmat taistella voitosta ja elintärkeistä mm pisteistä.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Aika paljon on muutamat tallit muuttaneet autoaan aerodynaamisilla osilla. Ferrari eroaa melko paljonkin vanhasta ja mäkillä on uusi etusiipi. Kiva katsoa miten eroaa vauhdit sitten tosi paikassa. Ferrari lupaili melko hyviä aikoja, mutta edelleen testit on testejä.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Ekoissa harjoituksissa McLarenit olivat nopeimpia, Hamilton kärjessä ja Alonso toinen. Kimi kolmas.

Mäkki ajoi uudella siivellä, joka on varsin ruma mutta ilmeisesti toimiva. Kuuleman mukaan se kuitenkin taipuu tai liikkuu ajossa melko paljonkin ja kun säännöissä liikkuvat aerodynamiikka osat on kielletty niin onkin mielenkiintoista seurata Ferrarin toimia. Protestien katkua ilmassa...
 

-Jonne-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JoKP
Räikkönen se katselee vieläkin Massan perävaloja treeneissä. Ei ole Kimin auton säätäminen helppoa. Massa pönkistää omaa nimeään tiimin sisällä kokoajan enemmän ja enemmän. Räikkösen ylivoimaisesti heikoin kohta on auton säätäminen yhdelle kierrokselle. Mutta ei se voi liian pitkään Massan pölyjä silmille ottaa. Siinä rupeaa nimi kärsimään.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
PunaMusta kirjoitti:
Räikkönen se katselee vieläkin Massan perävaloja treeneissä.
Aika-ajoissa kävi samanlainen homma, ja Kimi lähtee kilpailuun kolmannelta paikalta edellään paalun Massa ja kakkosruudun Alonso. Harjoituksissa aiemmin tällä vaativalla Barcelonan radalla Ferrari on esittänyt kovia otteita, joten kaksoisvoittoa tässä punaisille odotetaan, ja mielummin niinpäin, että Kimi saapuu ensin maalilinjalle. Ohitttaminen tuolla on kuitenkin kovin vaikeaa, joten ne kierrokset, jotka vedetään jo lähes tyhjillä tankeilla tulevat luultavasti näyttämään jonkunlaista roolia kisan voittajaa selvitettäessä.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
scholl kirjoitti:
Miten niin vieläkin? Massa on pätevämpi kuljettaja olennaisesti.
Millä perusteilla? Edelleen pisteissä Räikköstä jäljessä ja kolmosruudulta ei ole mikään ongelma kiilata esim. kakkoseksi heti alkuun. Katsotaan tuollainen 3-5 kisaa lisää ja arvioidaan sitten, onko Massa kovempi kuin Räikkönen. Oma veikkaukseni on, että ei ole, ainakaan pisteiden valossa.
 

scholl

Jäsen
Ted Raikas kirjoitti:
Millä perusteilla?

Parempi säätämään ja kehittämään autoa. Räkä osaa ajaa kovaa, mutta se ei riitä, jotta olisi kokonaisvaltainen kuski minun näkemykseni mukaan. En katso enää formuloita juurikaan, koska kukaan ei pysty pääsemään Schumin tasolle sillä kokonaisvaltaisuudella, mitä tulee tiiminrakennus, autonkehittäminen, tiimin motivointi ja ajaminen. Räkä rikkoo moottoreita ja valittaa, ettei saa säätöjä kohdalle. On se talli mikä tahansa, mutta jos takataskussa on vain kova nopeus niin ei ole kokonainen kuljettaja silloin. Massa ei ole mikään todellakaan Schumin veroinen, mutta hän on Räkää etevämpi, vaikkakin Räkä puhtaasti radalla on edellä.
 

-Jonne-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JoKP
En usko Räikkösen taistelevan voitosta tänään. Heittivät muuten aika mielenkiintoisen kommentin aika-ajojen jälkeen; Räikkönen ei ole tänä vuonna tehnyt kilpailutilanne ohitusta vastustajasta. Himmeä on ollut Räikkösen tähti alkukaudesta ja ainakin itse odotin jo alusta enemmän. Kimi tekee perus settiä- virheetöntä perus köröttelyä. Voittoja on tultava, sitä vaatii jo Kimin palkkashekki. Massa vie Kimiä tällähetkellä 100-0 aika-ajoissa ja kun ei kilpailussa pysty kunnolla ohittamaan, niin kotvan kuluttua Massa on pyyhkäissy ohi myös pisteissä. Toivottavasti Kimi rupeaa tuntemaan Ferrariaan paremmin- Pian.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Itse en ole lainkaan yllättynyt siitä, että Massa vie tällä hetkellä Räikköstä. Räikkönen ei ole missään vaiheessa uraansa esittänyt sellaisia otteita, joiden perusteella miehen voitaisiin sanoa olevan maailman nopein F1-kuljettaja. Tosin, sitä ei ole Felipe Massakaan vaan tämän hetken nopein kuljettaja on selvästi Fernando Alonso. Lisäksi on turha inistä Räikkösen tallinvaihdosta, vaihtoihan Alonsokin tallia? Erikoista tuossa Räikkösen tapauksessa on se, että McLarenilla hän oli aina vahva aika-ajossa, mutta Ferrarilla ei niin näytä olevan.
 
Speedye kirjoitti:
Itse en ole lainkaan yllättynyt siitä, että Massa vie tällä hetkellä Räikköstä.

Sehän riippuu ihan siitä millainen aikaväli on käyttämäsi "tällä hetkellä". Jos sillä tarkoitetaan pelkästään tätä viikonloppua ja aika-ajoa niin oikeassa olet. Massa oli nopeampi.

Jos taas tarkoitat tätä kautta ihan tilastollisesti, niin väärässä olet. Räikkönen on ollut 2/3 kisoista Massaa nopeampi, siis parempi. Myös kokonaispisteissä Räikkönen on tallitoveriaan edellä.

Helppohan se on nyt sanoa, että Massa on juuri nyt nopeampi kun alla on Räikköstä parempi suoritus aika-ajoissa. Yhtä hyvin voi sanoa, että tällä hetkellä Kovalainen on Fisichellaa nopeampi, vaikka todellisuudessa Fisico on vienyt Heikkiä kisoissa 100-0.
 

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
Speedye kirjoitti:
Itse en ole lainkaan yllättynyt siitä, että Massa vie tällä hetkellä Räikköstä. Räikkönen ei ole missään vaiheessa uraansa esittänyt sellaisia otteita, joiden perusteella miehen voitaisiin sanoa olevan maailman nopein F1-kuljettaja. Tosin, sitä ei ole Felipe Massakaan vaan tämän hetken nopein kuljettaja on selvästi Fernando Alonso.

Tämä on melkoinen kehäpäätelmä, koska kyllähän Kimi oli McLarenilla hyvin nopea aika-ajoissa ja kisassakin. Mutta siitä ei pääse mihinkään, että alkukausi on ollut yllättävän vaisu; olisiko tuo helppo avauskisa sitten jotenkin antanut Räikköselle väärän signaalin vai onko vain niin, että Ferrari ei tuon kovempaa Kimin käsittelyssä kulje. Jotenkin Räikkösen ajo on ollut sellaista halutonta, virkamiesmäistä; tappamisen meininki, kuten Hamiltonilla, puuttuu.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Mängimies kirjoitti:
Jos taas tarkoitat tätä kautta ihan tilastollisesti, niin väärässä olet. Räikkönen on ollut 2/3 kisoista Massaa nopeampi

Massalla on tosin ollut yksi tekninen ongelma, Kimillä ei. Aika-ajot ovat Massalle nyt 3-1 ja ilman teknistä ongelmaa ne kai olisivat 4-0. En tätä odottanut todellakaan.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Kimin ja Felipen vertailussa kannattaa muistaa se asia myöskin, että Massa oli se kaveri, joka rakensi kauden alussa käyttöön otetun auton, ja näin ollen siitä tuli hänen ajotyylilleen hyvin sopiva työkalu tietenkin. Kimin ajotyyli on huomattavasti agressiivisempi, joten niissä mutkissa, jossa oikeasti kysytään sitä munaa ajata kovaa, auto ei ollutkaan niin hyvä, mitä Kimi oli toivonut. Tämän asianhan on myöntänyt tallikin. Samassa tiedotteessa talli ilmoitti, että autoa halutaan muuttaa niin nopeasti kuin mahdollista juuri siihen suuntaan, mitä Kimi siltä haluaa. Asia ei luonnollisestikaan käy käden käänteessä, vaan kaikki pienet yksityiskohdat vaikuttavat kokonaisuuteen.

Jos asian sanoo varsin yksinkertaisesti, niin kyseessä on pelkästään mekaanisen pidon puuttuminen. Kimin pää kestää paljon enemmän rutistaa, mitä Felipen, mutta auton huono suorituskyky näissä tilanteissa tekee sen, että Felipe on tällä hetkellä niin hyvä Kimiä vastaan kuin on. Sinä päivänä, kun auto pysyy radassa kiinni yhtä hyvin, kuin Kimin pää kestää, vain tekniset ongelmat voivat viedä Räikköseltä voittoja pois.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Aeroman kirjoitti:
Kimin pää kestää paljon enemmän rutistaa, mitä Felipen

Tuo on kyllä ihan puutaheinää. Ykkösissä kestää jokaisen kuskin pää rutistaa vaikka kuinka (erityisesti nykyisillä hehtaariturva-alueilla), mutta oleellistahan on se, että tunnistaa auton rajat ja osaa viedä sitä eteenpäin mahdollisimman nopeasti niin, että se pysyy radalla.

Alkaa vähitellen vaikuttaa hupaiselta sellainen keskustelu, että Kimi on maailman nopein, mutta hänellä ei vain ole sopivaa autoa. Jos Kimi sitten joskus on nopeampi kuin Massa, niin kaikkien mielestä Kimi on nopeampi itsensä eikä auton vuoksi.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Hemingway kirjoitti:
Tuo on kyllä ihan puutaheinää.
No ei tasan ole, mietihän nyt vähän itsekin. Massa rakentaa teamille auton, jota ajaessaan Kimi ei meinaa pysyä radalla, koska mekaaninenpito on liian huono. Kummalla kuskilla siinä on silloin enemmän munaa ajata?
Ja toiseksi, se kauden avauskilpailun täysin onneton ohitusyritys Massalta, jossa auto meni oikealla kääntyvässä kurvissa suoraan nurmikolle oli juuri todiste siitä huonosta mekaanisesta pidosta, jota ongelmaa autosta kiistatta löytyy. Silloin, kun tällaista autoa rakennetaan, niin sen rajat pitää myös selvittää, ettei sitten kauden alussa olla siinä tilanteessa, kuin nyt Ferrarilla ollaan.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Aeroman kirjoitti:
Kummalla kuskilla siinä on silloin enemmän munaa ajata?

Pitäähän huippukuskin sopeutua autoon. Ei hitautta voi loputtomiin selitellä autolla. Jos Massa jää Kimin varjoon, niin selitetäänkö se niin, että auto on rakennettu Kimille (niinhän sitä kuulemma nyt rakennetaan) ja tosiasiassa Massa on parempi?

Kimille on vielä annettava aikaa sopeutua, mutta kun Massaa on vuosikausia haukuttu paskaksi, niin onhan tässä alettava katsella Kiminkin suorituksia uudesta näkökulmasta. Ei Kimi taidakaan olla yhtä nopea kuin olen olettanut. Tai ehkä Kimi on joutunut ensimmäisen kerran urallaan tilanteeseen, jossa henkiset paineet alkavat tiputtaa nopeutta. Tai ehkä Kimin runsas viinan juonti(?) on vaikuttanut hermostoon.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös