F1-ketju

  • 661 075
  • 5 107

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
repe_joke kirjoitti:
Mutta ensi viikollahan tuon näkee, mikä on homman nimi. Mestaruuden suhteen vaikuttaa kuitenkin sikäli hyvältä, että siitä käydään kunnon kamppailu tänä vuonna.

Juu kausi on vasta aivan alussa ja kisoja taitaa olla vielä 15 ajamatta. Katsotaan 5 kisaa eteen päin niin ollaan paaljon viisaampia siitä kuka tai ketkä ovat kärjessä. Jotenkin toivoisin, että Mäkeissä alkaisi oleen taas niitä tekniikkavikoja, joista Kimi kärsi Mäkillä
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
JWill kirjoitti:
Alonso todisti tässä kisassa olevansa kiistatta parempi kuljettaja kuin "Iceman" Räikkönen.
Ja samalla loghiikalla Kimi todisti kauden avausviikonloppuna olevansa parempi kuski kuin Alonso.

Moni saattaisi vedota esim. Alonson kahteen maailmanmestaruuteen ja yleiseen vakuuttavaan suoritustasoonsa nostaessaan espanjalaista sirkuksen ykköseksi, mutta vain tositietäjä tekee näin viileän analyysin yhden kisan perusteella vielä aivan alkukaudesta.

Itse uskon edelleen, että Alonson kiistattomasta lahjakkuudesta ja nopeudesta huolimatta Kimi laittaa tällä kaudella espanjalaiselle luun kurkkuun, osin McLarenin todennäköisten murheiden avustamana, ja Massalle puolestaan Kimi tarjonnee tallitoveruusaikana suoranaisen selkäsaunan. Edelleen ihmettelen, miten joku on laittanut paskan verran arvoa talven testituloksiin Kimiä ja Massaa vertaillessaan. Ilmeisesti nämä henkilöt eivät juurikaan ole viime kausina sarjaa seuranneet.

Mielenkiintoinen kausi luvassa, harmi vaan että joutuu turvautumaan pelkkiin koosteisiin ja niitäkään ei oikeastaan jaksa kunnolla edes katsoa valtavien pätkimisten vuoksi. Ei oikein saa kokonaiskuvaa tilanteen kehittymisestä, kun yht´äkkiä kierrokselta 5 hypätään kierrokselle 22. Toistaiseksi olen tällä kaudella tyytynyt katsomaan teksti-tv:ltä tulokset ja sivusilmällä sitten rennolla otteella katsellut myöhemmin päivällä koostetta tuloksista tietoisina.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Iker kirjoitti:
Toistaiseksi olen tällä kaudella tyytynyt katsomaan teksti-tv:ltä tulokset ja sivusilmällä sitten rennolla otteella katsellut myöhemmin päivällä koostetta tuloksista tietoisina.

Jos on kiinnostusta seurata kisaa livenä edes tulosten osalta, niin f1.comin livetiming on aika hyvä siihen. Saa seurata sektoreittan kuskien etenemistä, ja ainakin Malesian kisan perusteella, nettiin homma päivittyi nopeammin, kun mitä selostajat kerkesivät selostaa.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Eiköhän suurin syy Kimin "hitauteen" ollut juurikin tuo moottorin säästäminen ja selkeä tehojen pudotus. Mm. harjoituksissa ajelivat n. 50 heppaa pienimmilllä tehoilla. Lisäksi kisassa uskoisin että säätivät ajoittain jopa vähemmälle teholle. Vaikka Kimi laittoikin hyvän huippunopeuden suoran päähän niin kiihdytyksissä Hamilton tuntui lähtevän hieman paremmin. Massa kuitenkin pystyi kurkkimaan melko helposti Hamiltonin vierelle. Lisäksi kun radalla on kaksi pitkää suoraa ja kuitenkin profiili sellainen, joka vaatii downforcea niin paha on tehottomalla pelillä pärjätä. Vertailtaessa huippunopeuksia Malesian mittauspisteissä niin vain takasuoran mittauspiste on todellinen huippunopeuden mittaava kohta. Muutama muu on enemmän ja vähemmän mutkaosuuksilla paitsi viimeinen lähtösuoralla kiihdytyksessä. Kimi esim. jäi eniten juuri tuohon pääsuoralle tultaessa, jossa Massa normaalilla kuntoisella kalustolla oli nopein. Uskon, että Ferrarilla osattiin tehdä Kimin kohdalla oikea ratkaisu säätöjen (pienempää siipeä suoria varten) ja tehon suhteen vaikka Kimi olikin pettynyt kompromisseihin kun ei voittoa tullut. Bahrainissa sitten uusi kone kiinni ja Kimi voittoon.

Massalta kyllä megahuono päivä. Virhe, hiipuminen keskinkertaisuuteen ja selkeä tappio tallikaverille, jolla alla selkeästi heikompi kalusto tässä kisassa. Otteiden pitää parantua tai Kimi syö Felipen elävältä kauden aikana.

Hamilton ajaa kyllä helkkarin hyvin. Ajoi aika-ajoissa raskaimmalla kuormalla (kärkiautoista) ja kisan nopein kierros. Olisiko peitellyt alussa RD:n käskyjen mukaisesti? Alonsolla oli kuitenkin vain parin kierroksen verran vähemmän bensaa ja ero kasvoi silti sekunnin per kierros.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Niin mitenkä paljon se Räikkönen kärsi moottorista? Todt sanoo seuraavaa: "The Frenchman said Raikkonen was losing just around one tenth of a second per lap.

"You all know that we had a concern because of the water leak in Australia so we did not see any evidence to change the engine, but we thought it was wiser to take that into consideration and not to get the utmost of the engine but we are talking about one tenth a lap.""

Kymmenys per kierros? Kukahan tuonkin nyt uskoo? Kyseessä on kuitenkin niin pieni ero, etteivät varmasti edes Ferrarilla pysty seuraamaan johtuuko sen kymmenyksen puuttuminen, koneesta, renkaista, tuulensuunnasta, vaiko kuljettajasta.
Itse näkisin, että a)moottori ongelmaa on suurenneltu, tai b) Todt pelaa mediapeliä, ja ei myönnä ongelman vakavuutta.

Täältä koko juttu: http://www.autosport.com/news/report.php/id/57945
 

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
Oma veikkaus on, että uusilla moottoreilla Ferrarit menevät seuraavassa kisassa taas menojaan tai ainakin Kimi menee. Massa ei nopeudestaan huolimatta näytä kestävän ihan kaikkia paineita yhtä jääkylmästi kuin Kimi ja juuri se tekee Kimistä Ferrarin ykköskuskin.
 

kritiikki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Eddie kirjoitti:
Oma veikkaus on, että uusilla moottoreilla Ferrarit menevät seuraavassa kisassa taas menojaan tai ainakin Kimi menee. Massa ei nopeudestaan huolimatta näytä kestävän ihan kaikkia paineita yhtä jääkylmästi kuin Kimi ja juuri se tekee Kimistä Ferrarin ykköskuskin.


Olen samaa mieltä lainatun kanssa tuosta ensimmäisestä lauseesta. Toisestakin, mutta Massa teki kuitenkin sitä työtä josta itseasiassa on kyse,- eli kilvanajosta. Siitä annan Massalle isot plussat että hän ei jäänyt nopeammalla autollaan kyttäilevään peräkkäinajoon.
Kunnon kilpa-ajoa se oli, siitä Massalle plussat. Hänen isompi virheensä oli startin huono hyödyntäminen kuin ohitusyrityksen pieleenmeno.

Räikkönen todellakin saa uuden moottorin seuraavaan kilpailuun, ja veikkaan että se tuottaa paalun ja- voiton. McLarenin menestys ei todellakaan johtunut heidän teknisestä edistymisestään, vaan Massan virheistä ja Räikkösen rajoitetusta koneesta. Ferrari on siis edelleen edellä autonsa kehityksessä.

McLaren on kuitenkin selkeä kakkostalli tässä vaiheessa. Pitää muistaa että heillä näissä kahdessa ensimmäisessä kisassa ei ole tullut ensimmäistäkään virhettä. Kaikki on toiminut moitteettomasti. He onnistuivat ensimmäisessä kilpailussa ylivoimaista Räikköstä vastaan, ottamalla seuraavat sijat, kun Massalla puolestaan oli nuo tekniset vaikeudet.

Eilisessä kilpailussa Massa teki virheensä ja Räikkönen ajoi ainoastaan (pisteistä) edellisestä kisasta johtuvista syistä.

Seuraava kisa todellakin palauttanee Ferrarit kaksoisvoittoon, McLarenien seuratessa perässä,,, ja- odottaessa ensimmäistä virhettä.
 

Mane

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
kritiikki kirjoitti:
Siitä annan Massalle isot plussat että hän ei jäänyt nopeammalla autollaan kyttäilevään peräkkäinajoon.

Jäihän Massa sitten myöhemmin Hamiltonia vielä selvästi hitaamman Heidfeldin perään köröttelemään ilman ihmeempää haastoa. Siinä olisi luullut olevan yksi lisäpiste helpohkosti napattavissa.
 

kritiikki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
kritiikki kirjoitti:
Seuraava kisa todellakin palauttanee Ferrarit kaksoisvoittoon, McLarenien seuratessa perässä,,,

Näin alkoi tämä viikko. Ferrarit keulilla ja kaksi McLarenia perässä. Edellisessä Malesian kisan ensimmäisessä perjantaiharjoituksessa Kimi taisi olla neljäs ja tuo sija antoi osviittaa koko viikonlopulle. Nyt ykkönen,- joten ilman virheitä voittoa sieltä haetaan.

Hetken kuluttua alkaa toinen harjoitusjakso, ja jos kimittäjä tuossakin on ykkönen niin se tarkoittanee sitä että McLaren ei ole saanut Ferraria lainkaan kiinni nopeudessa. Ero ensimmäisessä oli kuitenkin lähes sekunnin.

Kovalainen päihitti tallikaverinsa mikä tässä tilanteessa toimii mittarina. Kaukana kärjestä kuitenkin. Samoin Niko päihitti tallikaverinsa.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Toivottavasti olisi nyt hyvä ja mielenkiintoinen kisa eli ohituksia, draamaa ja saa se pelti... hiilikuitukin vähän kolista. Eiköhän ainakin GP2-kisa tarjoa näitä elementtejä päästellessään testikauden höyryjä. Bahrainin rata on näitä uusia Herman Thilken ratoja ja niihin on saatu hyvän kisan ainekset jo rataprofiililla. Pari pitkää suoraa ja päässä tiukkoja jarrutuksia. Se tuonee hyvät mahdollisudet ohituksiin. Kuitenkin Herman on muistanut myös miettiä suorille tuovat mutkat, niissä pääsee erilaisella linjalla ja toimivalla autolla hyvin edellä menevän imuun. Ihan yleisesti voisi mainita mm. Shanghain ja Istanbulin radat samaan kategoriaan.
 

kritiikki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Toinenkin harjoitus meni Räikköselle, mutta vain karvan verran jäi Hamilton Mc Donaldsillaan.
Mielenkiintoista että Massa oli neljäs, vajaat 3 kyppää perässä ja mr kulmakarva vasta viides, vain karvan verran Massasta.

Räikkösen pahin uhkaaja ajallisesti oli hän itse, nimittäin aamun ensimmäisen session nopein aika jäi päivän vauhdikkaammaksi. Ilmeisesti olosuhteet muuttuvat tuossa soramontussa ajettavassa kilpailussa melko nopeasti ja tuuli tuo hiekanjyviä radalle.
Semmosta nykykeimolan näköistä siellä oli tv-kuvasta pääteltynä. Öljysoraako se mahtoi olla,,- päällyste. Ilmankos se meni Mersedes Bentsillä noin kehnosti.

No'o, en minä katso Kuitusen hiihtäessäkään hänen suksimerkkiä vaan Virpiä itseään. Sama se on tässä välineformulassakin.
 

Franchi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, ACF Fiorentina
kritiikki kirjoitti:
No'o, en minä katso Kuitusen hiihtäessäkään hänen suksimerkkiä vaan Virpiä itseään.
Virpistä ei sitten minkään märkähousun toimesta tälle palstalle yhtään häväistysviestiä.

Virpi on kaunis nuori nainen, eikä mikään käteenvetäjän objekti.

Minä ilmoitan ylläpidolle kaikista henkilöön menevistä törkeilyistä.
 

keppimies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Plankkiapina Kunnari, FC TPS ja aktiivinen HC TPS
Kovalainen jäi sitten 46 sadasosaa kymmenestä sijasta ja viimeisestä aika-ajosessiosta. Toki väliin tunki vielä Wurz, mutta kun se kymmenes oli Fisico, voidaan sanoa Heikin suorituksen olleen taas pettymys.

12. ruudusta on vaikea nousta edes pisteille ilman muiden keskeyttämisiä.
 

kritiikki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Lievä pettymys oli myös Räikkösen aika-ajo. Lähinnä tuo lähes puolen sekunnin ero tallikaveriin. Se on hyvin tehty Massalta, kun hän kuitenkin eilen oli saman verran takana.
Kimi ei kuitenkaan vaikuttanut hermostuneelta joka on hyvä merkki.

Toivottavasti huomisen kisan startti onnistuu Ferrareilta paremmin kuin viikko sitten. Hamilton on tykki, se on selvää. Hän suorastaan nöyryytti omaa tallitoveriaan, ja saattaa nöyryyttää huomenna kaikki muutkin.

Keke on hyvä kommentaattori. Sopii paremmin tämän selostajan kanssa jonka nimeä en muista, kuin Kyllösen kanssa aikoinaan.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Pettymys tosiaan tuo aika-ajo. Olisin odottanut kyllä, että Räikkösellä on parempi vauhti. Odotin kyllä, että molemmat Ferrarit olisi kärjessä. Näin ei ole. Hankalaksi voi mennä ja pahimmassa tapauksessa viimekisan toisinto, tosin luultavimmin Räikkösen Ferrari on sentään nopeammassa tikissä. Hamiltonin ohi pääseminen vaan voi olla vaikeaa lähdössäkin.

Saa nähdä sitten. Toivotaan parasta ja myös sitä, ettei Massa hölmöile taas itseään kärjestä pois.
 

Kaivanto

Jäsen
kritiikki kirjoitti:
Keke on hyvä kommentaattori. Sopii paremmin tämän selostajan kanssa jonka nimeä en muista, kuin Kyllösen kanssa aikoinaan.

Formula 1 on maailman tapahtumaköyhin urheilulaji ja mielenkiinnon säilyminen vaatii viihdetaiteilijoita selostuskoppiin. Kyllönen ja Keke oli tässä mielessä täydellinen pari. Cervanteskin olisi moiselle löylynlyömän kaunosielun ja lakonisen robotin tandemille kateellinen.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
keppimies kirjoitti:
Kovalainen jäi sitten 46 sadasosaa kymmenestä sijasta ja viimeisestä aika-ajosessiosta. Toki väliin tunki vielä Wurz, mutta kun se kymmenes oli Fisico, voidaan sanoa Heikin suorituksen olleen taas pettymys.

12. ruudusta on vaikea nousta edes pisteille ilman muiden keskeyttämisiä.
Samaa mieltä, tämä kaukoidän kiertue menee luvalla sanoen päin persettä Heikiltä, jollei sitten huomenna tee jotain sellaista, mihin tässä vähän on uskottu ennen kauden alkua. Jatkuvasti tallikaverilta turpaan, mieheltä joka on näihin kärkiajajiin verrattuna aivan kädetön tyyppi.

Tämän kisan jälkeen tullaan parin kilpailun ajaksi Eurooppaan, josta matka jatkuu pohjoisameriikkaan. Ennen tämä Ameriikan valloitusta on Heikin näytettävä närhen munat, tai Nelson Piquet Jr. ottaa Heikin auton käyttöönsä. Ei tuo Briatore kauan katsele viime kauden hyvän menestyksen jälkeen tällaista konttaamista, vaan pistää kylmästi miehiä vaihtoon. Kuskit ovat ensimmäiset, jotka ovat liipasimella.

Mitä sitten Kimin tämän päivän suoritukseen tulee, niin luultavasti on tankissa tavaraa aika runsaasti, vaikka pientä ruuhkaakin oli juuri niillä kierroksilla, kun siitä oli eniten haittaa. Kyllä tuolta paikalta 10 pistettä ottaa ilman ongelmia, joskin lähdön soisi onnistuvan paremmin, mitä Malesiassa.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
kritiikki kirjoitti:
Lievä pettymys oli myös Räikkösen aika-ajo. Lähinnä tuo lähes puolen sekunnin ero tallikaveriin. Se on hyvin tehty Massalta, kun hän kuitenkin eilen oli saman verran takana.
Kimi ei kuitenkaan vaikuttanut hermostuneelta joka on hyvä merkki.

Toivottavasti huomisen kisan startti onnistuu Ferrareilta paremmin kuin viikko sitten. Hamilton on tykki, se on selvää. Hän suorastaan nöyryytti omaa tallitoveriaan, ja saattaa nöyryyttää huomenna kaikki muutkin.

Niin no ei tuo kolmas sija ihan huono ole vaikka paalua Kimi lähti tietenkin yrittämään. Saas nähdä millaisilla bensa määrillä ovat esim. Ferrarit huomenna liikkeellä. Kimi saattaa hyvinkin ajaa muutaman kierroksen enemmän kuin Felipe, joten hienoinen ero selittyisi sillä.
Hamilton tulee meneen taas huomenna kovaa ja pahoin pelkään, että Anaali Alonsokin tulee kovaa.
Heikin suoritus puolestaan oli pienoinen pettymys, mutta eiköhän se Heikinkin aika-ajo sijoitukset parane, kun tullaan euroopan kisoihin...
 

kritiikki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kaivanto kirjoitti:
Formula 1 on maailman tapahtumaköyhin urheilulaji ja mielenkiinnon säilyminen vaatii viihdetaiteilijoita selostuskoppiin. Kyllönen ja Keke oli tässä mielessä täydellinen pari. Cervanteskin olisi moiselle löylynlyömän kaunosielun ja lakonisen robotin tandemille kateellinen.

Ei se sentään "maailman tapahtumaköyhin" ole. Jos historiaa tarkastelee, niin kaikista urheilulajeista ilmeisesti juuri F1:stä on poistunut kilpailijoita toiseen ulottuvuuteen traagisten tapahtumien takia. Vaaran elementti on koko ajan olemassa johon nuo urheilijat itsensä laittavat tietoisesti likoon.

Itseäni inhottaa tuo vaaran elementin korostaminen ja varsinkin ihannointi. Tulipahan kuitenkin mainittua.

Ensimmäisen mutkan yllätyksellisyys on muuten koko urheilumaailman kiehtovimpia tapahtumarikkaudellaan.

Kyllönen ja Keke olivat sellainen pari jossa Keke teki omantyylistään huumoria Kyllösen kustannuksella. Nälvi aina kun Kyllönen antoi tilaisuuden,- ja Kyllönenhän antoi.
Tämä nykyinen kykenee antamaan Kekellekin haastetta, ja ainakin tänään Keke pienen yhteisen huumorin viljelyn lisäksi oli hyvin,,,,,,,,
 

Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Roihu
Niilo kirjoitti:
Niin no ei tuo kolmas sija ihan huono ole vaikka paalua Kimi lähti tietenkin yrittämään. Saas nähdä millaisilla bensa määrillä ovat esim. Ferrarit huomenna liikkeellä. Kimi saattaa hyvinkin ajaa muutaman kierroksen enemmän kuin Felipe, joten hienoinen ero selittyisi sillä...

Juu, tarkoitushan on hoitaa vain Felix kärkeen tulpaksi pitämään letkaa kasassa ja sitten kun muut joutuvat rynnimään tankille, painelee Räkis muutaman kiekan kevyellä autolla karkuun toisilta.

Pitää toivoa, ettei osu pahaan kierroksella ohitettavien sumppun.

Kyllä toi Fiatin taktiikka on huippua kaudesta toiseen.
 

massimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Devils, FC United of Manchester
Jos jollain on heittää streemiä kehiin niin yv:llä tai tänne. Olisi kiva päästä näkemään livenä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös