F1-ketju

  • 661 074
  • 5 107

Bosco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Pittsburgh
kilonkingi kirjoitti:
Tarviiko tohon sopcastiin nykysin jonkun VLC playerin vai pitäiskö kuvan näkyä ihan sopcastin ikkunassa?

Näkyy ihan sopcastin ikkunassa. Mulla ainakin toimii hyvin toi yllä mainittu kanava.
 

Jämerä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi, Oranje
Vahvasti Ferrarin kaksoisvoitolta näyttää. Ei taida Alonso pysyä Kimin perässä. Saa nähdä jos Kimi saisi vielä Massan kiinni, niin voitaisiin nähdä lisää Massan hermoiluja. Maikkari voi haistaa paskan maksullisten pakettiensa kanssa. Mikäs tässä on RTL:ltä (satelliitin kautta) katsoessa.
 

keppimies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Plankkiapina Kunnari, FC TPS ja aktiivinen HC TPS
Heidfeld ajaa vahvaa kisaa. Suuri palvelus niin Räikköselle kuin Ferrarille tuo Alonson ohitus. Meikäläiselle kelpaa kolmaskin sija, mikäli Alonso jää viidenneksi.

Hamilton jää Massalle kolme kymmenystä per/kierros, joten eiköhän Kimi tummahipiäisen ohita.
 

Pressiboxi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Palloseura
Aika häijyn näköiset olosuhteet tuolla. Myllyjä tulee räjähtämään kuumuudesta ja pölystä. Ei arvota voittajia vielä.


EDIT: ...jjjjja Coulthardt poistuu hame korvilla saman tien kisasta
 
Massa ajaa kyllä tämän kisan voittoon ja kakkoseksi tulee Hamilton. Räikkönen varmistelee jo 3.sijaansa ilmeisesti. Näin ollen mm-taisto menee todella tiukaksi. Eli kolme kuljettaa tulevat olemaan tasapistein kärjessä. Hamiltonilla, Alonsolla ja Räikkösellä kaikilla nimittäin 22 pistettä. Massa lisäksi vain viiden pisteen päässä. Tulee kyllä näillä näkyminen huipputasainen sarja tästä kaudesta. Se on kyllä yllättävää, että BMV on noin hyvä. Heidfeldin ohitus Alonosota kyllä aika huikea juttu.
 

massimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Devils, FC United of Manchester
Hamilton on kyllä mennyt hyvin kauden alun. Ei Räikkönen pystynyt ahdistaa yhtään toisen pistopin jälkeen. Tällä hetkellä Ferrarilla eikä Mäkeillä ole selvää ykköskuskia. Kimi oli yllättävänkin vaisu tänään. Ei pystynyt ohittamaan ketään paitsi varikko käynnillä. Startissa menetti sijan ja turva-auton perästä lähdettäessä oli aivan liian kaukana Alonsosta...Taisi jäämies nukahtaa pahemman kerran.

Tosiaan tasainen kausi tulossa ja neljä kuskia tavoittelee tosissaan mestaruutta.
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Kimi ajoi vaisun kisan ja tilanne kärjessä kiristyi. Alonson takana kuhniminen päästi Massan karkuun ja toisen varikkokäynnin jälkeen Hamiltoni paineli horisonttiin. Ihmetyttää. Heidfeld ja Coulthard näyttivät tänään ajamisen mallia.

Nuilla otteilla ei mestaruutta irtoa vaan taas yksi kakkos- tai kolmossija lisää. Onneksi Alonso oli vielä vaisumpi. Liekkö jotain hajonnut autosta?

C'mon Kimi!
 

OneBigRed

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Räikköselle tämän kisan maksoi startissa tapahtunut töppäily. Jos hän ei olisi jäänyt Alonson taakse, olisi Ferrari todennäköisesti ottanut kaksoisvoiton.
 

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
Menee kausi näillä näkymin todella mielenkiintoiseksi. Täytyy nyt katsoa vielä pari kisaa eteenpäin, mutta tämä Hamilton on kyllä kiistatta lahjakas heppu. Monacon kisassa veri punnitaan, kuten Euroopan rundilla muutenkin. Heikkiä alkaa käydä vähän sääliksi, siksi onneton suhdanne oli tulla maailmanmestaruustalliin.

Hassua, että Alonso oli todella pahasti CCTV:n kommentaattoreiden hampaissa; kuului Ferrari ja Räikkönen vahvasti sulattaneen ainakin siellä sydämet. Valtava hehkutus Kimin ohittaessa Alonson pitstopin aikana.
 

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Toivottavasti on autossa eikä miehessä vika nyt Kimillä. Kolmas sija ei ole huono, mutta kun tallikaveri on edellä, pitää huolestua. Räikkösen piti pyyhkiä Massalla lattiaa, vaan ei oikein siltä näytä.

Lähetyksessä Keke kertoi Alonsolla olevan seliteltävää tallilleen, mutta niin on kyllä Kimilläkin. Räkä itse kehui kisavauhtia ja sanoi ongelman olevan aika-ajovedossa, mutta eipä tuo kisavauhti riittänyt Hamiltonin perässä pysymiseen viimeisimmän renkaanvaihdon jälkeen.
 

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
Suomi-Salama kirjoitti:
Toivottavasti on autossa eikä miehessä vika nyt Kimillä. Kolmas sija ei ole huono, mutta kun tallikaveri on edellä, pitää huolestua. Räikkösen piti pyyhkiä Massalla lattiaa, vaan ei oikein siltä näytä.

Lähetyksessä Keke kertoi Alonsolla olevan seliteltävää tallilleen, mutta niin on kyllä Kimilläkin. Räkä itse kehui kisavauhtia ja sanoi ongelman olevan aika-ajovedossa, mutta eipä tuo kisavauhti riittänyt Hamiltonin perässä pysymiseen viimeisimmän renkaanvaihdon jälkeen.

Täytyy muuten tähän vielä todeta se, että itse väittäisin Ferrarin vain hieman laskeneen väärin tuon vauhdin ja bensamäärät suhteessa vakuuttavaan harjoitteluvauhtiin; muutama kierros vähemmän löpöä ja Kimi olisi ollut mahdollisesti paalulla. Hamilton ja Massa kuitenkin tavallaan karkasivat kevyemmillä autoilla, mitään ottamatta pois heidän hienosta ajostaan. Toisaalta turha jossitella, mutta kieltämättä tilanne on nyt kahden huipputallin sisällä mielenkiintoinen; katsellaan.
 

kritiikki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Hieman vaisuhko kuva jäi Räikkösen suorituksesta. Perjantaiharjoitukset menivät vielä hyvin, mutta sen jälkeen mentiin Massan tahdissa loppuun asti.

Massa löysi ilmeisesti paremman tasapainon autoonsa kuin Kimi ja selittää tuon paremman vauhdin. Kimikään ei tehnyt varsinaista virhettä.

Huolellisempi Kimi kyllä olisi voinut olla. Hän nimittäin turva-auton lähtiessä pois radalta, jätti aivan liian suuren eron kärkikolmikkoon. Siinä olisi voinut olla iskun paikka, mutta kimi töppäsi sen.

Parasta koko kisassa oli Keken kommentti kilpailun jo päätyttyä. Hän totesi kisan olleen hikinen, mutta "Lewisin naamassa ei punerrus näy." Jotain tuohon tyyliin.
 

Taitopelaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, New York Rangers
Olipahan lattea kisa Räikkösen ja Alonson osalta. Ferrari on vielä ehkä hitusen edellä McLarenia, mutta erot ovat pieniä. Sarjan kärjessä edetään todella tasaista vauhtia ja kärjessä majaileekin kolme kuljettajaa tasapisteissä, joka on mielettömän hienoa.

Bahrainin kisan parasta antia oli Nick Heidfeldin ohitus Alonsosta, ja Nick ajoikin ehkä uransa parhaan kisan ja on hyvin myös MM-taistelussa mukana (15 pistettä). Lewis Hamilton jatkoi maagisia esityksiä, eikä palkintopallisijoitukset hänen osaltaan enää tule olemaan yllätyksiä. Enpä ole itse maailman aikoihin nähnyt moista avauskautta ajavaa kuskia. Felipe piti pintansa paalupaikalta ja nostatti hieman asemiaan MM-taistelussa ja vertailussa Räikköstä kohtaan. Massa tuntuu olevan parhaimmillaan, kun taistelu ei ole liian tiukkaa. Jos katsotaan, kuka on ollut varmin kuljettaja kolmessa ensimmäisessä kisassa, niin Räikkönen ja Hamilton vievät sen vertailun. Molemmat ovat olleet ainoina jokaisessa kisassa palkintopallilla ja Kimiltä löytyy voittokin.

Tästä on hieno jatkaa eteenpäin ja vielä on todella vaikea sanoa, miten MM-taistelu etenee. Minun ajatuksissani Fernando on kuitenkin suurin voittajasuosikki maailmanmestaruuteen. Edelleen.
 

Hejony

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi
Vähän vaisu kisa Kimiltä tosiaan, ei ole mennyt Australian jälkeen ihan nuottien mukaan, vaikka pallilla onkin aina ollut. Toivotaan nyt että kääntyisi mestaruudeksi tämä kausi.

Ne joilla on MTV3+ (tai MAX, whatever...), miten Keke suhtautui Heikin ja Nicon kolautukseen? Kiikhän antoi varsin kärkkäitä lausuntoja aikoinaan Kovalaisesta, kun taisto GP2-mestaruudesta oli tiukimmillaan.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Ferrarin kannalta tulee hyvään väliin tämä tauko. Kimi puhuu jostain pikku ongelmista ja että niihin olisi ratkaisu, kunhan vaan pääsee testaamaan. Olisiko sitten pohjan aerodynaamisiin asioihin liittyvää? Sääntöhän määritteli Australian kisan jälkeen pohjan sallitun taipumisen, Ferrari ymmärtääkseni hyödynti tätä porsaanreikää käyttämällä vauhdin mukaan taipuvaa pohjaa. Josko sitten rukkaisivat tulevissa testeissä tuon ongelman kuntoon. Lisäksi Kimi puhui, että auton käytös ei ollut ihan kohdallaan. Hyvä nähdä kuitenkin Kimi luottavaisena.

Kyllähän Kimin kisa voiton osalta meni ensimmäisiin mutkiin. Alonso pääsi tulpaksi eteen ja Felipe&Lewis karkasi. Onneksi Alonsosta päästiin ohi ja sittemin Kimi karkasikin häneltä. Alonsoa sitten nöyryytti vielä Heidfeldkin. Heidfeld kun löytäisi vielä lisää vauhtia niin saataisi yksi kauha lisää soppaan. Ehkäpä pahin piikki Alonsolle oli kuitenkin Hamiltonin loistava ajo. Felipelle myös propsit perusvarmasta ajosta.

Kisan viihdyttävintä antia Heidfeldin ohituksen ohella oli DC:n ajo, vaikka kisa loppuikin tekniseen vikaan. Kyllönen hehkutti jo kampiakselin lentelyllä mutta ihan ajamalla ja kierrokset koneessa mentiin varikolle.

kritiikki kirjoitti:
Huolellisempi Kimi kyllä olisi voinut olla. Hän nimittäin turva-auton lähtiessä pois radalta, jätti aivan liian suuren eron kärkikolmikkoon. Siinä olisi voinut olla iskun paikka, mutta kimi töppäsi sen.

Tässä nukkui Kimi. Saiko sitten tietoa turva-autosta vai mitä kävi? Olisi ollut ehdoton iskun paikka, etenkin kun Kimi otti Alonson heti kiinni.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Hieman jäi takaraivoon jyskyttämään, koska Kimi ja Heikki ottivat tallikavereiltaan turpaansa, ja kaiken lisäksi Heikki jäi ulos pisteiltä. Kimi taisi tehdä jonkun asteisen virheen lähdössä, ei tuota tippumista neljänneksi muuten voi selittää. Sen jälkeen homma olikin kokolailla taputeltu voiton suhteen, mutta onneksi sentään Alonso jäi viidenneksi.

Varikkokäyntien jälkeen on aina mielenkiintoista seurata, kenen auto kulkee parhaiten, koska nuo renkaat ovat varsin merkittävässä roolissa joka tapauksessa.

Kaiken kaikkiaan näyttää siltä, että tästä vuodesta tulee varsin tasainen taistelu maailmanmestaruudesta neljän miehen kesken, joka kuitenkin on seuraamisen kannalta ihan mukava asia.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Turder kirjoitti:
Kyllönen hehkutti jo kampiakselin lentelyllä mutta ihan ajamalla ja kierrokset koneessa mentiin varikolle.
Ja samaan lauseeseen mahtui myös varsin huvittava sanonta, että davidin autosta meni myös norra poikki. Olisi ihan mukavaa nähdä sellainen F1-auto, johon on asennettu lehtijouset alle.
 

Solomon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
er_bai_wu kirjoitti:
Täytyy muuten tähän vielä todeta se, että itse väittäisin Ferrarin vain hieman laskeneen väärin tuon vauhdin ja bensamäärät suhteessa vakuuttavaan harjoitteluvauhtiin; muutama kierros vähemmän löpöä ja Kimi olisi ollut mahdollisesti paalulla. Hamilton ja Massa kuitenkin tavallaan karkasivat kevyemmillä autoilla, mitään ottamatta pois heidän hienosta ajostaan.

Räikkönen jäi melkein puoli sekuntia paalusta eikä lopulta ajanut kisassa montaa kierrosta kärkeä enempää. Tästä tehtävän laskelman mukaan formula täydessä latingissa jäisi yli viisi sekuntia kevyemmälle. Sehän ei tietenkään pidä paikkaansa.

Hamilton ja Massa tuskin olisivat karanneet Kimiltä ellei tämä olisi tuhertanut itseään Alonson taakse lähdössä.
 

kritiikki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Saku #11 kirjoitti:
Ne joilla on MTV3+ (tai MAX, whatever...), miten Keke suhtautui Heikin ja Nicon kolautukseen? Kiikhän antoi varsin kärkkäitä lausuntoja aikoinaan Kovalaisesta, kun taisto GP2-mestaruudesta oli tiukimmillaan.

Naurahti vaan ja totesi kilkkauksen tapahtuneen. Ei mitään erityistä kuitenkaan. Kohtelee tasapuolisesti kaikkia suomalaisia. Ei korosta Nicoa lainkaan.
Näyttäisi fanittavan nimenomaan suomalaisia. Ehkä Räikköstä pikkuriikkisen enemmän. No, vaikea sanoa, mutta hyvä on kommentaattorina.
 

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
Solomon kirjoitti:
Räikkönen jäi melkein puoli sekuntia paalusta eikä lopulta ajanut kisassa montaa kierrosta kärkeä enempää. Tästä tehtävän laskelman mukaan formula täydessä latingissa jäisi yli viisi sekuntia kevyemmälle. Sehän ei tietenkään pidä paikkaansa.

Hamilton ja Massa tuskin olisivat karanneet Kimiltä ellei tämä olisi tuhertanut itseään Alonson taakse lähdössä.

Varmasti näinkin, vaikka aika mutkat suoriksi laskitkin; tarkoitin vain sitä, että koska Kimin mukaan hänelle löydettiin erittäin hyvät kisasäädöt, niin tällöin vauhdin laskettiin riittävän aika-ajoissakin, vaikka sitten hieman raskaammalla autolla eli autoa säädettiin hieman eri tavalla kuin Massalla. Voi siis toki olla, että Kimin säädöt menivät 0,5 sekunnin johtomarginaalista sekunnin väärään suuntaan tai muut vastaavasti ottivat sen lähes samaisen spurtin säädöissä. Varsinkin kun kisakierrokset eivät olleet puhtaalla radalla huonoja lainkaan. Mutta siksi F1 onkin hauskaa, kun voi spekuloida.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
er_bai_wu kirjoitti:
Varmasti näinkin, vaikka aika mutkat suoriksi laskitkin; tarkoitin vain sitä, että koska Kimin mukaan hänelle löydettiin erittäin hyvät kisasäädöt, niin tällöin vauhdin laskettiin riittävän aika-ajoissakin, vaikka sitten hieman raskaammalla autolla eli autoa säädettiin hieman eri tavalla kuin Massalla. Voi siis toki olla, että Kimin säädöt menivät 0,5 sekunnin johtomarginaalista sekunnin väärään suuntaan tai muut vastaavasti ottivat sen lähes samaisen spurtin säädöissä. Varsinkin kun kisakierrokset eivät olleet puhtaalla radalla huonoja lainkaan. Mutta siksi F1 onkin hauskaa, kun voi spekuloida.

Kimihän itse totesi aika-ajojen menneen ruuhkan takia päin sitä itseään, ja oli jopa yllättynyt kolmannesta sijastaan. Se minkä verran Kimi sitten menetti ruuhkassa, vai oliko sitä oikeasti ollenkaan on arvailujen varassa.

Itse kisan Kimi sitten menitti startissa, jossa nukkui pahasti. Tämän jälkeen toki yritti paikata mokaansa ekassa mutkassa, joka onnistuikin suht hyvin, mutta toisen mutkan ulos tulossa Hamilton näytti pistävän oven kiinni aika tylysti, ja tämä sitten johti siihen, että Alonso pääsi paremman ulostulon turvin imuun ja ohi. Maikkarin sivuille kerrottiin, että Kimi joutui auton aliohjautumisen takia antamaan periksi, mutta jos tuo ei ole miehen itsensä suusta, niin pitäisi tuon totuusarvoa aikalailla nollana. Ja kuitenkin suurin syy Alonson kuittaukseen alunperin oli Kimin säälittävän huono startti.
EDIT: Luin lehdistö jutut teksti-tv:ltä, ja Kimi oli tosiaan tuosta aliohjauksesta heittänyt kommenttia.

Ekojen stoppien jälkeen Kimi ajoi ihan ok vauhtia radalla, ja taisi olla tuossa vaiheessa jopa nopeinkuski radalla. Hamiltonin kantaankin mies pääsi ennen stoppiaan, mutta sen stopin jälkeen ajaminen oli aika kesyä.
Ilman startissa nukkumista Kimi olisi todennäköisesti ollut toinen, joten ei kisa ei mennyt hyvin eikä huonosti, kouluarvosana 7+.
 
Viimeksi muokattu:
Formuloissakin alkaa 4 viikon tauko olemaan takana ja ensi viikonloppuna päästään jälleen tositoimiin Barcelonassa. Saas nähdä ovatko voimasuhteet tauon ja testijakson aikana muuttuneet mihinkään suuntaa. Taitavat Ferrari ja Mclaren olla yhe selvästi muita nopeampina, tosin pienellä varauksella Bmw saattaa olla yllättävänkin lähellä, kuten jo Bahrainissa nähtiin. Suurta kisa elämystähän tuo Barcelonan rata ei juurikaan tarjoile, sillä radalla ohittaminen on erittäin vaikeaa. Tosin nyky formuloissa sitä se tuntuu olevan joka radalla.

Toivottavasti Ferrari ja Kimi Räikkönen ovat iskussa, sillä mestaruustaistelun ollessa näinkin tasainen ei ole varaa menettää yhtään pistettä. Nyt olisi Kimin aika lunastaa odotuksia ja napata kauden toinen paalu. Siitä olisi hyvät asetelmat taistella voitosta ja elintärkeistä mm pisteistä.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Aika paljon on muutamat tallit muuttaneet autoaan aerodynaamisilla osilla. Ferrari eroaa melko paljonkin vanhasta ja mäkillä on uusi etusiipi. Kiva katsoa miten eroaa vauhdit sitten tosi paikassa. Ferrari lupaili melko hyviä aikoja, mutta edelleen testit on testejä.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Ekoissa harjoituksissa McLarenit olivat nopeimpia, Hamilton kärjessä ja Alonso toinen. Kimi kolmas.

Mäkki ajoi uudella siivellä, joka on varsin ruma mutta ilmeisesti toimiva. Kuuleman mukaan se kuitenkin taipuu tai liikkuu ajossa melko paljonkin ja kun säännöissä liikkuvat aerodynamiikka osat on kielletty niin onkin mielenkiintoista seurata Ferrarin toimia. Protestien katkua ilmassa...
 

-Jonne-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JoKP
Räikkönen se katselee vieläkin Massan perävaloja treeneissä. Ei ole Kimin auton säätäminen helppoa. Massa pönkistää omaa nimeään tiimin sisällä kokoajan enemmän ja enemmän. Räikkösen ylivoimaisesti heikoin kohta on auton säätäminen yhdelle kierrokselle. Mutta ei se voi liian pitkään Massan pölyjä silmille ottaa. Siinä rupeaa nimi kärsimään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös