F1-ketju

  • 661 065
  • 5 107

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Vaikka tämä kisa menisikin huonosti, niin takaa-ajoa helpottaa se, että McLarenit ja Ferrarit voivat syödä pisteitä toisiltaan. Jos esimerkiksi kävisi niin, että Kimi voittaa kolme kilpailua putkeen ja niissä Hamilton, Alonso ja Massa ottavat kukin yhden kakkos-, yhden kolmos- ja yhden nelossijan, Kimi saisi näitä kiinni 11 pistettä.

Mertarannan sanoin " Jos lehmällä olisi pyörät, se olisi maitoauto"
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Eipä sitten tainnutkaan tulla sadekisaa. Ennakkolähetyksessä joka tulee juuri maikkarilta ei ole sateesta tietoakaan...

Mustapoika voittaa, Massa toinen ja Nico yllättää ja on kolmas.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Kimittäjän viikonloppu lopullisesti päin helvettiä, kun jäi tupeksiin Heidin perään.
Ennen tuota olisi ollut mahkut kuudenneksi, mutta nyt ei tule pääsemään edes pisteille. Eikä kyllä ansaitsekkaan päästä, sillä jätkä ajaa kuin mummo jolla on paskat housussa. Yrittäisi edes saatana. Taisi jäädä munat Mclarenille, sillä sen verta saamaton paska on mies tuossa punaisessa autossa ollut.

EDIT: On muuten ihan hillittömät nuo erot laarenista ja ferkusta muihin. Laarenit ottaa kaikki Massaa lukuunottamatta kaikki muut kierroksella kiinni, ja Massa tekisi saman (siis ottaisi neljäänteen sijaan asti muut kierroksella kiinni), jos osaisi ajaa Monacossa.
 
Viimeksi muokattu:

ruoska

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Penguins, Liverpool, Real Madrid
Tästä kaudesta piti tulla kaikkien aikojen suomalaiskausi formuloissa. Paskat. Ainakaan alkukausi ei ole paljoa ilonhetkiä tuonut. Tietysti mclarenit toimivat kuin unelma nyt vuotta myöhemmin, kun Räkä on jo lähtenyt sieltä. Kimi näköjään noussut sijalle 9. Nyt vielä Buttonista ohi niin saisi edes sen yhden pisteen.

edit. Näköjään Button varikolle ja Räkä 8.
 

Menace

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahen Pelicans, Heki, sympatiat Tapparalle
Pikkasen alkaa forkki jo tökkiä. Jotenkin koomista, että puhutaan kilpa-autoilusta ja selostajien joka toinen lause on mallia "ei pääse xx ohi". Tietysti tuo korostuu Monacossa, mutta kyllä laji alkaa mielestäni kuolla jos ei muutoksia tehdä.
 

massimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Devils, FC United of Manchester
Olipa jälleen tylsä kisa...Ja suomalaiset eivät taaskaan onnistuneet kunnolla. Räikkönen päässee jo tässä vaiheessa kautta apukuskiksi Massalle näillä esityksillä.

Mäkit ovat aika huikeassa iskussa. Ferrarit pysyy lähellä takana ja muut ovatkin valovuoden päässä.
 

Kaivanto

Jäsen
Mitenköhän Maikkarin Maxit käyvät kaupaksi näin kaikkien aikojen suomalaiskautena? Ei taida olla julkista tietoa? Kokeilin ensimmäistä kertaa katsoa Sopcastilla Star Sportin lähetystä eikä pätkäissyt kahteen tuntiin kertaakaan. Toimi niin hyvin, että onnistuin jopa hetkittäin unohtamaan, että se mahtava Oskari Saari ei selosta kisaa, vaikka kyllähän asia kieltämättä pääosan ajasta vaivasi.
 

Jooqeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit ja KiVa, Jeren käsilaukku & HCM
Harmi että sadekeli ei toteutunut. Silloin olisi voinut nähdä edes jonkinlaisen kisan. McLadat vievät sarjaa tällä hetkellä ja Maranellon Paholaiset tulevat kiltisti perässä. Ero seuraaviin talleihin on toden totta järkyttävän suuri. Eiköhän Ferrarilla ole suunniteltu se, että Kimi on Massan aisankannattaja. Kisojahan on vielä jäljellä, mutta kyllä Kimin haaveet mestaruudesta hupenivat kirpun kokoiseksi.

Jotain positiivista sentään: Nico Rosberg 12, ei makeaa mahan täydeltä, yritä nyt vaan pysyä pöksyissä. Vai onko ego liian suuri?
 

Kaivanto

Jäsen

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
McLadat vievät sarjaa tällä hetkellä ja Maranellon Paholaiset tulevat kiltisti perässä.

Ehkä ei kannata tehdä johtopäätöksiä Monacon kisan perusteella. Monaco on kuitenkin aina ollut vahva kisa Mclarenille, ja toisaalta huono kisa Massalle.
Ja en usko, että Kimikään olisi voitosta taistellut, mutta aika paljon Massaa pienemmällä erolla Mcladoihin olisi tullut maaliin, jos ei olisi kämmännyt aa:ssa.
Montrealin kisassa tod.näköisesti palataan siihen, että Ferrarit on nopeimpia, ja Mcladat ottavat hyödyn irti, jos/kun Ferrarit kämmäävät.
 

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
Ehkä ei kannata tehdä johtopäätöksiä Monacon kisan perusteella.

Ehkä ei muita johtopäätöksiä kuin sen, että McLarenilla on ajajakaksikko, joka ei tee ratkaisevia virheitä ynnä auto on kestävä ja nopea. Kimi otti lähdössä sen mitä oli otettavissa, vaikka huonoa tuuriakin oli. Mutta turha selitellä, jos noista lähtöruuduista ei kisassa paremmin pärjää.

Noin muutoin oli jopa Monacon kisaksi niin tylsä viikonloppu, että iltakisat ja radikaalit sääntömuutokset alkavat olla tarpeen. Tai sitten lisää näitä kortteliajoja hieman leveämmille baanoille.
 

Jone29

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaPKo, sympatiat KalPalle
Kimittäjän viikonloppu lopullisesti päin helvettiä, kun jäi tupeksiin Heidin perään.
Ennen tuota olisi ollut mahkut kuudenneksi, mutta nyt ei tule pääsemään edes pisteille. Eikä kyllä ansaitsekkaan päästä, sillä jätkä ajaa kuin mummo jolla on paskat housussa. Yrittäisi edes saatana. Taisi jäädä munat Mclarenille, sillä sen verta saamaton paska on mies tuossa punaisessa autossa ollut.

Ai Kimi jäi sitten muka tupeksimaan Heidin perään? Just joo.

Kuulehan repe, ohittaminen Formula Ykkösissä on aina ollut vaikeaa, mutta täksi kaudeksi se on vaikeutunut entisestäänkin huomattavasti. Ja kun vielä kyse on Monacosta niin voidaan melkein todeta ohittamisen olevan mahdotonta.

Kimin ja Heidfeldin nopeusero oli niin pieni (ehkä sekunnin luokkaa), ettei ohittamisesta kannattanut edes haaveilla. Parempi olikin vain kyttäillä takana ja odottaa josko entinen tiimikaveri tekisi lähempää tuttavuutta vaikka kaiteiden kanssa jossain vaiheessa tai jotain muuta yllättävää sattuisi.
 

Snaipperi #16

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Flames, Leijonat&Team Canada
Ehkä ei kannata tehdä johtopäätöksiä Monacon kisan perusteella. Monaco on kuitenkin aina ollut vahva kisa Mclarenille, ja toisaalta huono kisa Massalle.
Ja en usko, että Kimikään olisi voitosta taistellut, mutta aika paljon Massaa pienemmällä erolla Mcladoihin olisi tullut maaliin, jos ei olisi kämmännyt aa:ssa.
Montrealin kisassa tod.näköisesti palataan siihen, että Ferrarit on nopeimpia, ja Mcladat ottavat hyödyn irti, jos/kun Ferrarit kämmäävät.

Joo Kimihän oli oikeastaan koko viikonlopun Massaa nopeampi ennen tuota virhettään. Minusta Kimi on kumminkin yhä ja yhä enemmän pääsemässä sinuiksi auton kanssa, ok se tapahtui myöhään mutta kumminkin.

Olen samaa mieltä, että Räikkönen/Massa ovat ne jotka taistelevat Kanadassa voitosta, Mclarenin hakiessa jonkinlaista torjuntavoittoa.

Uskooko muuten joku, että nyt hyvin alkukauden ajanut Hamilton ei tekisi yhtään isoa virhettä tällä kaudella? Jos jätkä pysyy mestaruustaistossa mukana pitkälle loppukauteen niin paineet mestaruudesta nousevat. Epäilen että nuori jamppa penailee vielä tämän kauden mestaruuden ja Kimi nousee huomattavasti.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Ai Kimi jäi sitten muka tupeksimaan Heidin perään? Just joo.

Kuulehan repe, ohittaminen Formula Ykkösissä on aina ollut vaikeaa, mutta täksi kaudeksi se on vaikeutunut entisestäänkin huomattavasti. Ja kun vielä kyse on Monacosta niin voidaan melkein todeta ohittamisen olevan mahdotonta.

Ai, sä tulit oikein sivistämään minua. No kerroppas sitten minkä helvetin takia, Kimi oli jättänyt lähes sekunnin eron Buttoniin siinä kohtaa kun Heidfeld oli tulossa pois varikolta? Olisiko kannattanut olla Buttonin kannassa?

Kimin ja Heidfeldin nopeusero oli niin pieni (ehkä sekunnin luokkaa), ettei ohittamisesta kannattanut edes haaveilla.

Just. Jonkun ihmeen takia Heidfeld jäi kuitenkin Buttonista lähes 3 sekunttia ensimmäisellä kierroksella. Tästä samasta turhakkeesta, jonka perässä Kimi oli kisan tähän asti roikkunut, ja jota nopeampi Kimi aivan varmasti oli.

Ja tiedän kyllä sen ohittamisen olevan vaikeaa, mutta tällä kertaa ei olisi tarvinnut kuin ajaa vähän lähempänä Buttonia, ja täten suojata sijoituksensa. Tuo hölmöily maksoi Kimille useamman sijan.


Uskooko muuten joku, että nyt hyvin alkukauden ajanut Hamilton ei tekisi yhtään isoa virhettä tällä kaudella?

Lähellähän tuo oli jo tänään, kun Hamilton veti hipat kaiteeseen. Ja sanoi vielä haastattelussa niin tapahtuneen useasti. Huonommalla tuurilla oli Mclada menny paskaksi, tai vähintään jotkut turvasysteemit päälle.
 

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
Kimi oli jättänyt lähes sekunnin eron Buttoniin siinä kohtaa kun Heidfeld oli tulossa pois varikolta? Olisiko kannattanut olla Buttonin kannassa?

Kannattaa muuten tässä kohtaa tutustua rataprofiiliin ja miettiä voiko tuossa kohdassa ajaa perseessä kiinni; ei voi. Samahan toistui kaikilla (Alonso vs. Hamilton, jne.), koska lähtösuoralle tulo on hieman erilainen edeltävän mutkan takia. Siinä perseessä kiinni ja vallit kutsuvat.

Ja Heidi tuli varikolta uusilla renkailla, joten löydät varmaan vastauksen tästä toiseen väitteeseesi. Älä nyt hyvä mies viitsi.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Pistekkin on hyvä saavutus, ottaen huomioon mistä Kimi starttasi. Tuo yksi piste voi olla todella tärkeä loppukaudesta.
Vaikka Kimin ero kärki kolmikkoon kasvoi taas, en kuitenkaan heittäisi vielä kaivoon toiveita mestaruudesta. Kautta on jälkellä vielä 12 kilpailua ja ero on tällä hetkellä 15 pistettä.
Mutta jos Pohjois-Amerikan kiertueelta Kimi ei ota vähintään sijoja 1 ja 3 niin silloin ovat asiat huomattavasti huonommin.
Lyhyesti: Kimin on pakko voittaa ainakin toinen Pohjois-Ameriikan kisoista ja ainakin toisen Mäkin epäonnistuttava.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Eipä ollut taaskaan hääppönen kilpailu näin suomalaisen näkökulmasta tarkasteltuna. Kaikki kovat saavuttivat ruutulipun kärkipäässä, joten Räikkösen taival kohti maailmanmestaruutta tulee olemaan varmasti vaikea, mutta ei onneksi, ainakaan vielä, mahdoton. Hamiltonilla ainakin kävi jonkinasteista tuuria, koska omien sanojensa mukaan osui monta kertaa kaiteisiin, muttei auto ollut niistä moksiskaan. Osumat eivät varmaankaan ole olleet kovin suuria, mutta kyllä ne pyöränripustukset vähilläkin osumilla rikki saa, jos huonoa tuuria vaan käy.

Nyt kun kiertue jatkaa matkaa Amerikkaan, niin Kimin on lähes pakko ottaa voitto ainakin toisesta kisasta tai mestaruus on tavoittamattomissa.

Off Topic. Kaveri soitti kisapaikalta, ja kertoi ison oluen maksaneen 5 euroa/tuoppi pääsuoran alussa olleesta pystypubista. Ihan asiallinen hinta, voisi helposti kuvitella maksavan hieman enemmänkin. Lippu siihen lähellä olleeseen katsomoon oli maksanut 70 euroa, joten ei sekään ollut mikään aivan älytön hinta, kun ajatellaan missä kisat ajettiin.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Off Topic. Kaveri soitti kisapaikalta, ja kertoi ison oluen maksaneen 5 euroa/tuoppi pääsuoran alussa olleesta pystypubista. Ihan asiallinen hinta, voisi helposti kuvitella maksavan hieman enemmänkin. Lippu siihen lähellä olleeseen katsomoon oli maksanut 70 euroa, joten ei sekään ollut mikään aivan älytön hinta, kun ajatellaan missä kisat ajettiin.

Jos pitää paikkaansa niin on ollut kyllä tooosi halpaa. Kyse on sentään Monacosta, rikkaiden leikkikentästä. Suomessa maksaa maajoukkueen potkupallo peliin pahimillaan 100 € lippu. Ja noita kahta tapahtumaa ei voi verrata mitenkään keskenään. Ja olutkin maksaa ainakin saman
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Kisasta ei oikein sanottavaa, mutta tämä multiselostaja Kyllönen oli tänään taas oikein kunnon vauhdissa selostaessaan kisan ulkopuoleisia asioita kierroskaupalla.
Muutenkin ihme hehkutusvaihde päällä vaikka puhuisi mistä.

Mahtaiskohan Honda maksaa hänelle loppuun heitetystä mainoksesta: "Ihme kyllä, Hondatkin pääsivät tänään maaliin asti." Heh.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Lippu siihen lähellä olleeseen katsomoon oli maksanut 70 euroa, joten ei sekään ollut mikään aivan älytön hinta, kun ajatellaan missä kisat ajettiin.

Monacossa on kuulemma joku ilmaiskatsomokin, ja ihan hyvällä paikalla vieläpä. Joten kyllä siellä pääsee hävyttömän halvalla seuraamaan F1:siä livenä.
Toinen halpapaikka on Indianapolis, johonka oli erään firman mukaan lipunhinta 90$, ja istumapaikan sai itse valita.
Itse olen miettinyt Spa:n kisaan lähtemistä, mutta kyllä yli 400e:n viikonloppuliput laskevat innostusta kummasti.
 

Jacobus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Peliitat
Kisasta ei oikein sanottavaa, mutta tämä multiselostaja Kyllönen oli tänään taas oikein kunnon vauhdissa selostaessaan kisan ulkopuoleisia asioita kierroskaupalla.
Muutenkin ihme hehkutusvaihde päällä vaikka puhuisi mistä.
Kyllösen "matkailunurkkaus", jossa kerrotaan F1-paikkakunnan erikoisuuksista ja historiasta tuntuu kuuluvan erottamattomana osana F1-lähetyksiä. Pahin tilanne taisi olla Malesian kisassa, jossa tunnin koosteesta kolmasosa (tai ainakin se tuntui siltä) tuntui menevän Malesian matkailuesitteiden lukemiseen.

Sitten päivän kisasta. Räikkönen teki sen minkä voi aika-ajon mokansa jälkeen. Kahdeksatta sijaa korkeammalle ei juuri ollut mahdollisuuksia, kun keskeyttäneitäkin oli Monacon kisaksi ennätyksellisen vähän. Jatkossa ei oikein kelpaa kuin palkintopallisijat, mieluiten tietysti voitot. Kaikki ei tosin ole enää omissa käsissä. Lauantain kaltaisia katastrofeja ei saisi sattua, muuten mestaruushaaveet saa heittää lopullisesti. Nytkin näyttää jo tarpeeksi pahalta.

McLaren oli pelottavan vahva, Massa jäi yli minuutin päähän. Erityisen huolestuneeksi minut sai etenkin Massan kommentit lehdistötilaisuudessa, jossa hän kommentoi, että edes 150-prosenttisella suorituksella hän ei olisi pystynyt haastamaan McLareneja. Toki Monaco on ratana poikkeuksellinen muihin verrattuna, mutta ennakkosuosikkina McLaren lähtee Pohjois-Amerikan kiertueelle.

Kokonaisuudessaan kisa oli äärettömän tylsä. Kisassa ei tapahtunut ensimmäisen kierroksen jälkeen mitään, varikkokäyntejä lukuun ottamatta. Kisojen tapahtumaköyhyys on vaivannut koko alkukauden, mutta Monaco oli tässä ehdoton pohjanoteeraus. Parasta antia kisassa oli MAX-kanavan selostus. Kaksikko Oskari Saari-Keke Rosberg on mielestäni paras selostuskaksikko, mitä F1:ssä on Suomessa ollut ja Rosberg on mielestäni Suomen parhaita kommentaattoreita ihan kaikki lajit huomioiden. Saarella ja Rosbergillä oli hauskaa sanailua ja Kekeltä irtosi muutama hyvä lohkaisu (mm. Liuzzin keskeytettyä: "Tässä menee Liuzzi... kohti tulevaisuutta F1:n ulkopuolella").
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Monacossa on kuulemma joku ilmaiskatsomokin, ja ihan hyvällä paikalla vieläpä. Joten kyllä siellä pääsee hävyttömän halvalla seuraamaan F1:siä livenä.
Toinen halpapaikka on Indianapolis, johonka oli erään firman mukaan lipunhinta 90$, ja istumapaikan sai itse valita.
Itse olen miettinyt Spa:n kisaan lähtemistä, mutta kyllä yli 400e:n viikonloppuliput laskevat innostusta kummasti.

Melbournen GP:n liput maksoivat vuonna 2004 opiskelijalta 60e. Kysessä oli vieläpä se 4 päivän lippu. Ilman opiskelija-alennusta se olisi maksanut muistaakseni tuplat. Katsomopaikat maksavatkin sitten moninkertaisesti, mutta kuka sinne katsomoon haluaa kun tuolla normilipulla saa kierrellä rataa ympäri ihan vapaasti? Formuloiden katsominen katetusta katsomosta on niinkuin menisi rokkikonserttiin istumapaikalle. Ainakin Melbournen rataa voi kiertää jalan seuraten kisaa useasta eri kohdasta. Monacoa tuskin voi niin helposti. Muista en tiedä.
 

Kiena

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itse olin muutama vuosi sitten myös seuraamassa Monacon GP:tä ja silloin sai kisalipuista pulittaa muistaakseni n.470e, paikan ollessa tunnelin jälkeen olevan shikaanin jälkeisessä vasemmalle kaartuvassa mutkassa. Paikoilta näki pitkät pätkät rataa, mutta kyllähän tuo alkaa jo melko suolainen hinta olemaan.

Kimin tilanteesta sen verran, että kyllä mestaruuden saavuttaminen tällä kaudella vaikealta näyttää, mutta ei missään nimessa mahdottomalta. Jos esimerkiksi Schumi olisi Kimin sijasta tuossa tilanteessa niin harvassa olisi se, joka hänet mestaruuskaavailuista olisi tiputtamassa... Esimerkiksi viime kaudellahan Schumi nousi lähes 30p takaa-ajoasemasta tasoihin, mutta loppuun asti eivät paukut aivan riittäneet. Kimille voitto seuraavasta kisasta ja muille hieman huonoa tuuria niin hyvältä näyttää. Mutta nyt alkaa olla korkea aika alkaa ajamaan, ja kovaa.
 

scholl

Jäsen
Jos esimerkiksi Schumi olisi Kimin sijasta tuossa tilanteessa niin harvassa olisi se, joka hänet mestaruuskaavailuista olisi tiputtamassa...

Niin mutta ei heitä voi verrata keskenään. Sama kuin vertaisi rallissa Sebastian Loebia ja Harri Rovanperää. Tai kartingia ajavaa Hugo Häkkistä ja jonkun ostarin neppismestaria.

Nyt kun toisesta sijasta saa 8 pistettä, eikä kuusi kuin silloin joskus ja Räkästerin edellä ei ole yksi kuljettaja, vaan kolme, jotka ovat noin kaukana karussa niin Rään tilanne ei ole hyvä. Ainoa pelastus hänelle olisi se, että a) Massa olisi se, joka kokee sitä epäonnea ja b) Ferrari olisi McLarenia nopeampi auto.

Luin muuten joku aika sitten analyysin, missä sanottiin, että Alonso, Räikkönen, Kovalainen, Albers ja Kubica kärsivät tallitovereihinsa nähden yhdestä rengastyypistä. Heidän ajotyylinsä on agressiivisempi kuin tallikaverilla ja se on hankalampi tilanne nyt, kun pitää ottaa se rengastyyppi, mikä tarjotaan, eikä ole enää tavallaan mitään pelivaraa renkaiden kanssa.

Itselleni tuo nykytilanne sopii kyllä hyvin, koska en ole Räkäkuljettajaa koskaan voinut sietää. Pahimmat painajaiset pysynevät siis poissa, eikä Räkän saama yksi pistekään pahasti päässyt harmittamaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös