Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

F1-ketju

  • 664 173
  • 5 069

scholl

Jäsen
Super Aguri I nopeampi kuin Honda I ja Super Aguri II nopeampi kuin Honda II aika-ajoissa. Aivan uskomatonta. Hondalle voisi jo luovuttaa formuloiden penatrophyn.

Vaikkei sinänsä olekaan niin tärkeätä tai tunteita puoleen tai toiseen herätä niin hieman pettynyt silti on, kun herää ja huomaa, ettei Räkä ole keskeyttänyt. Ja Nico keskeytti.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
McLaren pääsi näpäyttämään Ferraria hienosti. Ykköskuski ekana ja kakkoskuski tokana, joten kakkoskuski ajelee muiden tulppana jotta ykköskuski pääsee kunnolla karkuun. Tätähän Ferrari itse käytti aikoinaan vuosikausia. Massa mokasi startin ja tavallaan pilasi myös Räikkösen lähdön. Räikkönen ajoi samaa linjaa Massan takana ensimmäiseen mutkaan, jossa Massa hätäili jarrutuksen kanssa. Hamilton kiitti ja pääsi molempien edelle. Massalta muutenkin ihmeellistä sohlaamista, kaiken huippuna ohitusyritys ja pihalle. Räikkönen muuten tuntui jäävän Hamiltonille suorilla ja sai mutkissa kiinni. Ilmeisesti koneesta oli huipputehoja laskettu varmuuden vuoksi. Kolmas sija tasoa ok olosuhteet huomioiden.
 

Turnipsi

Jäsen
Kyllähän autoon oli jotain rajoituksia Räikkösen tapauksessa laitettu, koska Kimi itsekkin lehdistötilaisuudessa tästä mainitsi (joutuivat tekemään liikaa kompromisseja kisaan).

Sinänsä positiivista on se, että Kimi pääsi maaliin. Mersun tapauksessa se motti olisi pamahtanut jo 1. kisassa, jos vastaava vesivuoto olisi päässyt tapahtumaan.

Toivottavasti Hamilton alkaa kohta kyykyttämään Alonsoa urakalla. Alonso kun ei voi sietää tallikaverilleen häviämistä, josko vaikka sillä saisi vähän hämmennystä soppaan.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Designer kirjoitti:
Massa mokasi startin ja tavallaan pilasi myös Räikkösen lähdön. Räikkönen ajoi samaa linjaa Massan takana ensimmäiseen mutkaan, jossa Massa hätäili jarrutuksen kanssa. Hamilton kiitti ja pääsi molempien edelle.
Jep, näin minäkin näin asian. Toivottavasti Massa saa kuulla kunniansa Todtilta. Kimi olisi tosissaan taistellut kisan kakkospaikasta ilman tuota Massan aikaista jarrutusta.
 

Meikku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Arsenal FC, NFL, O_______O
JWill kirjoitti:
Alonso todisti tässä kisassa olevansa kiistatta parempi kuljettaja kuin "Iceman" Räikkönen.

Ja Hamilton todisti tänään että on kokojoukon lahjakkain kuski. Tulee dominoimaan tulevina kausina formuloita Kovalaisen kanssa, jos Heikki saa kunnon kiesin alle.

Kaikki tämä siis sen jälkeen kun Kimiä ja Alonsoa ei enää kiinnosta.
 

Olpa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers, Vaasan Sport & Eric Lindros
JWill kirjoitti:
Alonso todisti tässä kisassa olevansa kiistatta parempi kuljettaja kuin "Iceman" Räikkönen.

Tää on varmaan ihan puhdas provo(?)

No joo... Räikkösen koneesta oli tehoja hieman pudotettu luultavasti kun kaarteet meni mäkkejä kovempää, mutta suorilla jäi ja taisi jotain hieman vihjaista tästä kisan jälkeen.

Ainut mitä tässä kisassa todistettiin oli se, että Massasta ei ole maailmanmestariksi.

EDIT: No joo... taitaa tuossa Hamiltonissa jotain piileä :P
 

Jacobus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Peliitat
Pressiboxi kirjoitti:
Massalla tutut sävelet McLadaa "ohitettaessa". Kisa löytyy Sopcastilta ilmaiseksi... Ei paljasteta enempää.
Ja minä kun ajattelin antaa Massalle mahdollisuuden nyt todistaa olevan "talvikauden mestarin" esityksille jotain katetta. Ei tainnut sitten pää kestää, kuten on tapana sanoa.

Pääsi vähän McLaren yllättämään, mutta en ole vielä huolissani. Kun Räikköselle saadaan ensi viikoksi ehjä kone Bahrainiin, uskoisin taistelun kisan voitosta McLarenien kanssa tulevan tiukka. Mihinkään Ferrarin ylivoimaan en usko tämän päiväisen esityksen jälkeen. Toivottavasti Massa ei pääse vaan sössimään omia ja tallikaverin kisaa. Tulee kohta ihan Montoya mieleen =)
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
JWill kirjoitti:
Alonso todisti tässä kisassa olevansa kiistatta parempi kuljettaja kuin "Iceman" Räikkönen.
Parempi ja parempi, eiköhän molemmat toimineet niin hyvin kuin se ylipäätään molemmille oli mahdollista, joten on aika vaikea mennä mielestäni sanomaan, että toinen oli kiistatta parempi, kuin toinen. Se, että Alonso oli huomattavasti nopeampi kuin Räikkönen ei kylläkään tee Räikkösestä mitenkään huonompaa kuljettajaa kuin Alonso. Kyllähän sieltä Ferrarin moottorista oli otettu ne viimeiset tehot pois käytöstä, että saadaan varmistettua Kimin maaliin pääsy, ja tärkeät pisteet sekä miehelle että tallille.

Ensi viikonloppuna Bahrainissa taas tullaan näkemään varmasti erilainen suoritus Kimiltä, jos tämä huono tuuri teknisten ongelmien suhteen vaan loppuu. Uudet moottorit joka tapauksessa löytyvät kaikista autoista, ja se ei ainakaan heikennä Kimin asetelmia itse kilpailussa tämän päiväiseen verrattuna.
 

Taitopelaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, New York Rangers
Näyttää kovasti siltä, että Alonso on saanut kehitettyä McLarenia oikealle uralle. Itse pidän Alonsoa tällä hetkellä kovimpana kuljettajana MM-sarjassa ja varsin vakuuttava oli tämänpäiväinen kisakin. Tosin aina voidaan miettiä, millainen kisa olisi ollut, jos Räikkösellä olisi ollut parempi moottori käytössään. Felipe Massa oli selkeä turisti ainakin tämän päivän kisassa ja jatkoa ajatellen hänen olisi selkeästi parannettava panostaan. Lewis Hamilton ajoi jälleen kerran upeasti ja on todellakin vakuuttanut ainakin minut. Hän taitaa olla jopa lupaavin kuljettaja tällä hetkellä, vaikka helppohan sitä on ajaa, kun on hyvä auto alla. Mutta jos ensimmäistä kautta ajava kuljettava pystyy ajamaan lähes virheettömästi, niin kyllä kunniaa täytyy antaa myös kuljettajalle.

En tosin sanoisi, että McLaren on kiilannut Ferrareiden edelle, mutta jonkin verran pultit ovat tasoittuneet. Seuraavaan kisaan pidän edelleen Ferraria suurimpana ennakkosuosikkina, vaikkakaan Massaan en oikein jaksa enää uskoa.

Noh, MM-sarjan tilanne on ainakin tasainen, joten mukava seurata kyseistä sarjaa.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Olpa kirjoitti:
No joo... Räikkösen koneesta oli tehoja hieman pudotettu luultavasti kun kaarteet meni mäkkejä kovempää, mutta suorilla jäi ja taisi jotain hieman vihjaista tästä kisan jälkeen.

Kumma kuitenkin, että Räikköisellä oli lähes kaikissa mittauspiteissä paremmat huippunopeudet, kun Mclareneilla. Ja jos nyt katsoo ihan puhtaasti sitä, että Räikkönen jäi etenkin Alonsolle hillittömän paljon aina keskisektorilla, ja oli ekalla + vikalla tasoissa tai hieman edellä, niin kovin erikoiselta tuntuu "fakta" mutkissa se kulki kovempaa. Keskisektori on kuitenkin se radan teknisin osuus.
Että jos nyt tarvitsisi veikata mitä tuo moottorivika on mahdollisesti aiheuttanut, niin sen että Räikkönen on ajanut pienimmillä siivillä, kuin olisi ajanut normaalisti. Joka sitten meinaa sitä, että suorilla kulkee ihan ok, mutta etenkin mutkista lähdöt on normaalia hankalampia, ja se luo illuusion ettei auto kulje suoralla.

Mutta ensi viikollahan tuon näkee, mikä on homman nimi. Mestaruuden suhteen vaikuttaa kuitenkin sikäli hyvältä, että siitä käydään kunnon kamppailu tänä vuonna.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Designer kirjoitti:
Massa mokasi startin .

Enpä muuten muista onko Räikkönen kertaakaan jättänyt paalupaikkaa hyödyntämättä. On tainnut aina ehtiä paalulta kärkeen ja johtanut 1. kierroksen, ongelmia kisassa on sitten tullut myöhemmin.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
repe_joke kirjoitti:
Mutta ensi viikollahan tuon näkee, mikä on homman nimi. Mestaruuden suhteen vaikuttaa kuitenkin sikäli hyvältä, että siitä käydään kunnon kamppailu tänä vuonna.

Juu kausi on vasta aivan alussa ja kisoja taitaa olla vielä 15 ajamatta. Katsotaan 5 kisaa eteen päin niin ollaan paaljon viisaampia siitä kuka tai ketkä ovat kärjessä. Jotenkin toivoisin, että Mäkeissä alkaisi oleen taas niitä tekniikkavikoja, joista Kimi kärsi Mäkillä
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
JWill kirjoitti:
Alonso todisti tässä kisassa olevansa kiistatta parempi kuljettaja kuin "Iceman" Räikkönen.
Ja samalla loghiikalla Kimi todisti kauden avausviikonloppuna olevansa parempi kuski kuin Alonso.

Moni saattaisi vedota esim. Alonson kahteen maailmanmestaruuteen ja yleiseen vakuuttavaan suoritustasoonsa nostaessaan espanjalaista sirkuksen ykköseksi, mutta vain tositietäjä tekee näin viileän analyysin yhden kisan perusteella vielä aivan alkukaudesta.

Itse uskon edelleen, että Alonson kiistattomasta lahjakkuudesta ja nopeudesta huolimatta Kimi laittaa tällä kaudella espanjalaiselle luun kurkkuun, osin McLarenin todennäköisten murheiden avustamana, ja Massalle puolestaan Kimi tarjonnee tallitoveruusaikana suoranaisen selkäsaunan. Edelleen ihmettelen, miten joku on laittanut paskan verran arvoa talven testituloksiin Kimiä ja Massaa vertaillessaan. Ilmeisesti nämä henkilöt eivät juurikaan ole viime kausina sarjaa seuranneet.

Mielenkiintoinen kausi luvassa, harmi vaan että joutuu turvautumaan pelkkiin koosteisiin ja niitäkään ei oikeastaan jaksa kunnolla edes katsoa valtavien pätkimisten vuoksi. Ei oikein saa kokonaiskuvaa tilanteen kehittymisestä, kun yht´äkkiä kierrokselta 5 hypätään kierrokselle 22. Toistaiseksi olen tällä kaudella tyytynyt katsomaan teksti-tv:ltä tulokset ja sivusilmällä sitten rennolla otteella katsellut myöhemmin päivällä koostetta tuloksista tietoisina.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Iker kirjoitti:
Toistaiseksi olen tällä kaudella tyytynyt katsomaan teksti-tv:ltä tulokset ja sivusilmällä sitten rennolla otteella katsellut myöhemmin päivällä koostetta tuloksista tietoisina.

Jos on kiinnostusta seurata kisaa livenä edes tulosten osalta, niin f1.comin livetiming on aika hyvä siihen. Saa seurata sektoreittan kuskien etenemistä, ja ainakin Malesian kisan perusteella, nettiin homma päivittyi nopeammin, kun mitä selostajat kerkesivät selostaa.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Eiköhän suurin syy Kimin "hitauteen" ollut juurikin tuo moottorin säästäminen ja selkeä tehojen pudotus. Mm. harjoituksissa ajelivat n. 50 heppaa pienimmilllä tehoilla. Lisäksi kisassa uskoisin että säätivät ajoittain jopa vähemmälle teholle. Vaikka Kimi laittoikin hyvän huippunopeuden suoran päähän niin kiihdytyksissä Hamilton tuntui lähtevän hieman paremmin. Massa kuitenkin pystyi kurkkimaan melko helposti Hamiltonin vierelle. Lisäksi kun radalla on kaksi pitkää suoraa ja kuitenkin profiili sellainen, joka vaatii downforcea niin paha on tehottomalla pelillä pärjätä. Vertailtaessa huippunopeuksia Malesian mittauspisteissä niin vain takasuoran mittauspiste on todellinen huippunopeuden mittaava kohta. Muutama muu on enemmän ja vähemmän mutkaosuuksilla paitsi viimeinen lähtösuoralla kiihdytyksessä. Kimi esim. jäi eniten juuri tuohon pääsuoralle tultaessa, jossa Massa normaalilla kuntoisella kalustolla oli nopein. Uskon, että Ferrarilla osattiin tehdä Kimin kohdalla oikea ratkaisu säätöjen (pienempää siipeä suoria varten) ja tehon suhteen vaikka Kimi olikin pettynyt kompromisseihin kun ei voittoa tullut. Bahrainissa sitten uusi kone kiinni ja Kimi voittoon.

Massalta kyllä megahuono päivä. Virhe, hiipuminen keskinkertaisuuteen ja selkeä tappio tallikaverille, jolla alla selkeästi heikompi kalusto tässä kisassa. Otteiden pitää parantua tai Kimi syö Felipen elävältä kauden aikana.

Hamilton ajaa kyllä helkkarin hyvin. Ajoi aika-ajoissa raskaimmalla kuormalla (kärkiautoista) ja kisan nopein kierros. Olisiko peitellyt alussa RD:n käskyjen mukaisesti? Alonsolla oli kuitenkin vain parin kierroksen verran vähemmän bensaa ja ero kasvoi silti sekunnin per kierros.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Niin mitenkä paljon se Räikkönen kärsi moottorista? Todt sanoo seuraavaa: "The Frenchman said Raikkonen was losing just around one tenth of a second per lap.

"You all know that we had a concern because of the water leak in Australia so we did not see any evidence to change the engine, but we thought it was wiser to take that into consideration and not to get the utmost of the engine but we are talking about one tenth a lap.""

Kymmenys per kierros? Kukahan tuonkin nyt uskoo? Kyseessä on kuitenkin niin pieni ero, etteivät varmasti edes Ferrarilla pysty seuraamaan johtuuko sen kymmenyksen puuttuminen, koneesta, renkaista, tuulensuunnasta, vaiko kuljettajasta.
Itse näkisin, että a)moottori ongelmaa on suurenneltu, tai b) Todt pelaa mediapeliä, ja ei myönnä ongelman vakavuutta.

Täältä koko juttu: http://www.autosport.com/news/report.php/id/57945
 

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
Oma veikkaus on, että uusilla moottoreilla Ferrarit menevät seuraavassa kisassa taas menojaan tai ainakin Kimi menee. Massa ei nopeudestaan huolimatta näytä kestävän ihan kaikkia paineita yhtä jääkylmästi kuin Kimi ja juuri se tekee Kimistä Ferrarin ykköskuskin.
 

kritiikki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Eddie kirjoitti:
Oma veikkaus on, että uusilla moottoreilla Ferrarit menevät seuraavassa kisassa taas menojaan tai ainakin Kimi menee. Massa ei nopeudestaan huolimatta näytä kestävän ihan kaikkia paineita yhtä jääkylmästi kuin Kimi ja juuri se tekee Kimistä Ferrarin ykköskuskin.


Olen samaa mieltä lainatun kanssa tuosta ensimmäisestä lauseesta. Toisestakin, mutta Massa teki kuitenkin sitä työtä josta itseasiassa on kyse,- eli kilvanajosta. Siitä annan Massalle isot plussat että hän ei jäänyt nopeammalla autollaan kyttäilevään peräkkäinajoon.
Kunnon kilpa-ajoa se oli, siitä Massalle plussat. Hänen isompi virheensä oli startin huono hyödyntäminen kuin ohitusyrityksen pieleenmeno.

Räikkönen todellakin saa uuden moottorin seuraavaan kilpailuun, ja veikkaan että se tuottaa paalun ja- voiton. McLarenin menestys ei todellakaan johtunut heidän teknisestä edistymisestään, vaan Massan virheistä ja Räikkösen rajoitetusta koneesta. Ferrari on siis edelleen edellä autonsa kehityksessä.

McLaren on kuitenkin selkeä kakkostalli tässä vaiheessa. Pitää muistaa että heillä näissä kahdessa ensimmäisessä kisassa ei ole tullut ensimmäistäkään virhettä. Kaikki on toiminut moitteettomasti. He onnistuivat ensimmäisessä kilpailussa ylivoimaista Räikköstä vastaan, ottamalla seuraavat sijat, kun Massalla puolestaan oli nuo tekniset vaikeudet.

Eilisessä kilpailussa Massa teki virheensä ja Räikkönen ajoi ainoastaan (pisteistä) edellisestä kisasta johtuvista syistä.

Seuraava kisa todellakin palauttanee Ferrarit kaksoisvoittoon, McLarenien seuratessa perässä,,, ja- odottaessa ensimmäistä virhettä.
 

Mane

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
kritiikki kirjoitti:
Siitä annan Massalle isot plussat että hän ei jäänyt nopeammalla autollaan kyttäilevään peräkkäinajoon.

Jäihän Massa sitten myöhemmin Hamiltonia vielä selvästi hitaamman Heidfeldin perään köröttelemään ilman ihmeempää haastoa. Siinä olisi luullut olevan yksi lisäpiste helpohkosti napattavissa.
 

kritiikki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
kritiikki kirjoitti:
Seuraava kisa todellakin palauttanee Ferrarit kaksoisvoittoon, McLarenien seuratessa perässä,,,

Näin alkoi tämä viikko. Ferrarit keulilla ja kaksi McLarenia perässä. Edellisessä Malesian kisan ensimmäisessä perjantaiharjoituksessa Kimi taisi olla neljäs ja tuo sija antoi osviittaa koko viikonlopulle. Nyt ykkönen,- joten ilman virheitä voittoa sieltä haetaan.

Hetken kuluttua alkaa toinen harjoitusjakso, ja jos kimittäjä tuossakin on ykkönen niin se tarkoittanee sitä että McLaren ei ole saanut Ferraria lainkaan kiinni nopeudessa. Ero ensimmäisessä oli kuitenkin lähes sekunnin.

Kovalainen päihitti tallikaverinsa mikä tässä tilanteessa toimii mittarina. Kaukana kärjestä kuitenkin. Samoin Niko päihitti tallikaverinsa.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Toivottavasti olisi nyt hyvä ja mielenkiintoinen kisa eli ohituksia, draamaa ja saa se pelti... hiilikuitukin vähän kolista. Eiköhän ainakin GP2-kisa tarjoa näitä elementtejä päästellessään testikauden höyryjä. Bahrainin rata on näitä uusia Herman Thilken ratoja ja niihin on saatu hyvän kisan ainekset jo rataprofiililla. Pari pitkää suoraa ja päässä tiukkoja jarrutuksia. Se tuonee hyvät mahdollisudet ohituksiin. Kuitenkin Herman on muistanut myös miettiä suorille tuovat mutkat, niissä pääsee erilaisella linjalla ja toimivalla autolla hyvin edellä menevän imuun. Ihan yleisesti voisi mainita mm. Shanghain ja Istanbulin radat samaan kategoriaan.
 

kritiikki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Toinenkin harjoitus meni Räikköselle, mutta vain karvan verran jäi Hamilton Mc Donaldsillaan.
Mielenkiintoista että Massa oli neljäs, vajaat 3 kyppää perässä ja mr kulmakarva vasta viides, vain karvan verran Massasta.

Räikkösen pahin uhkaaja ajallisesti oli hän itse, nimittäin aamun ensimmäisen session nopein aika jäi päivän vauhdikkaammaksi. Ilmeisesti olosuhteet muuttuvat tuossa soramontussa ajettavassa kilpailussa melko nopeasti ja tuuli tuo hiekanjyviä radalle.
Semmosta nykykeimolan näköistä siellä oli tv-kuvasta pääteltynä. Öljysoraako se mahtoi olla,,- päällyste. Ilmankos se meni Mersedes Bentsillä noin kehnosti.

No'o, en minä katso Kuitusen hiihtäessäkään hänen suksimerkkiä vaan Virpiä itseään. Sama se on tässä välineformulassakin.
 

Franchi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, ACF Fiorentina
kritiikki kirjoitti:
No'o, en minä katso Kuitusen hiihtäessäkään hänen suksimerkkiä vaan Virpiä itseään.
Virpistä ei sitten minkään märkähousun toimesta tälle palstalle yhtään häväistysviestiä.

Virpi on kaunis nuori nainen, eikä mikään käteenvetäjän objekti.

Minä ilmoitan ylläpidolle kaikista henkilöön menevistä törkeilyistä.
 

keppimies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Plankkiapina Kunnari, FC TPS ja aktiivinen HC TPS
Kovalainen jäi sitten 46 sadasosaa kymmenestä sijasta ja viimeisestä aika-ajosessiosta. Toki väliin tunki vielä Wurz, mutta kun se kymmenes oli Fisico, voidaan sanoa Heikin suorituksen olleen taas pettymys.

12. ruudusta on vaikea nousta edes pisteille ilman muiden keskeyttämisiä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös