F1-ketju

  • 661 086
  • 5 107

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Hemingway kirjoitti:
Heidfeld oli Kimiä nopeampi sekä aika-ajoissa että kisoissa. Kimi oli tosin silloin kokematon, mutta kuitenkin.
Eikös Räikkönen silti kerännyt enemmän pisteitä kauden aikana?
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Ted Raikas kirjoitti:
Eikös Räikkönen silti kerännyt enemmän pisteitä kauden aikana?

Ei kerännyt. Nick 12 Kimi 9. Kimillä tosin olisi voinut olla enemmänkin pisteitä, jos ratti olisi kestänyt autossa kiinni yms, mutta se nyt on turhaa jossittelua sillä samalla tavalla Nickilla olisi voinut olla enemmän pisteitä.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
repe_joke kirjoitti:
Ei kerännyt. Nick 12 Kimi 9.
Selvä, muistin sitten ihan väärin. Aika tasoissa joka tapauksessa olivat.

Heidfeldhan on ollut mielestäni aina aktiivikuskeista yksi kärkkäimpiä Räikkösen arvostelijoita. Lienee mies katkera ja vituttanut, kun Räikkönen vei tallipaikan McLarenilta hänen nenänsä edestä.
 

Jacobus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Peliitat
Harjoitukset näyttivät sitä suuntaa, mitä oli etukäteen ennakoitukin. Ferrari, Renault ja McLaren olivat vahvoja ja myös BMW-Sauber näytti ainakin vielä harjoitusvaiheessa lunastaneen heihin kohdistuneita odotuksia. Massa ajoi nopeamman ajan kuin Räikkönen, mutta Räikkösen omien sanojen mukaan hän ei saanut harjoituksissa puhdasta kierrosta aikaan, kun rata oli loppuvaiheessa parhaimmillaan. Ainakin toisen session lopussa Räikkönen juuttui pariksi kierrokseksi Alonson taakse, eikä saanut ajettua hyvää kierrosaikaa. Hyvältä näyttää kuitenkin tässä vaiheessa, eikä näytä siltä, etteikö Räikkönen pystyisi lyömään Massaa, jos asiat sujuu ongelmitta aika-ajoissa ja kisassa.

Renaultilla näytti nopeus olleen kohdillaan, mutta molempien kuljettajien ajot päättyivät ennen aikojaan. Kovalaisen harjoitukset päättyivät toisen harjoitussession puolivälissä ja Fisichellalla oli sama kohtalo vain pari minuuttia ennen toisen session päätöstä. Molemmilla oli sama vika, joka liittyi polttoaineensyöttöön. Toivottavasti Renault saa ratkaistua ongelmat, etteivät ne aiheuta vaikeuksia jatkossa. Mikään hyvä merkki tämä ei ollut, etenkin kun Kovalaisella jäi runsaasti säätötyötä tekemättä (Kovalainen ei ehtinyt kokeilemaan pehmeämpää rengasseosta ollenkaan).

Lauantaina ajettavissa aika-ajoissa on ensimmäinen kerta, jolloin pitää olla oikeasti nopea. Toki taktikointi saattaa jossain määrin vaikuttaa lähtöjärjestykseen etenkin nykyisellä rengassäännöllä, mutta kärkitallien osalta en usko tällä olevan suurta merkitystä. Kärki ajanee suurin piirtein samanlaisilla taktiikoilla, eikä ainakaan tallin sisällä eroja luultavasti ole. Huomisaamuna ollaan tämän suhteen viisaampia.

Päivän plussat:
+++ Super Aguri (toisissa harjoituksissa sijat 11 ja 13, erot kärkeen 1,3 ja 1,6 sekuntia)
++ Lewis Hamilton (löi toisissa harjoituksissa Alonson)
+ BMW-Sauber (antoi katetta testituloksille)

Päivän miinukset:
--- Renault (molemmat autot jäi radan varteen teknisen vian vuoksi)
-- Vitantonio Liuzzi (joukon hitain ja ajot jäivät kesken pyörähdyksen vuoksi)
- Rubens Barrichello (pyörähti ja jäi radan varteen aihettaen punaiset liput)
 
Viimeksi muokattu:

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ted Raikas kirjoitti:
Heidfeldhan on ollut mielestäni aina aktiivikuskeista yksi kärkkäimpiä Räikkösen arvostelijoita. Lienee mies katkera ja vituttanut, kun Räikkönen vei tallipaikan McLarenilta hänen nenänsä edestä.
Ja Kimi teki sen harvinaisen nöyryyttävällä tavalla, F3000-mestari ja Saksan seuraava superkuski eli Heidfeld jäi totaalikeltanokan varjoon ja tosiaan "menetti" paikkansa McLarenilla tälle kokemattomalle suomalaiselle. Eihän Kimin pitänyt joidenkin tallipäälliköiden mukaan saada edes superlisenssiä tuolle Sauber-debyyttikaudelleen 2001, 180-hv pikkuformuloiden ollessa siihen mennessä toistaiseksi tehokkaimpia Kimin käskemiä kilpavehkeitä, ja niitäkin oli ajanut vain parinkymmenen kisan verran.

Puhukoot suomalaiset tai ulkolaiset testien tai muulla perusteella mitä hyvänsä Massan määräämisestä, itse väitän yhtä vahvasti kuin väitin aikanaan McLarenille siirtyvän Montoyan jäävän Kimin varjoon, että myös Massa tulee kokemaan saman kohtalon.

Massa on urallaan profiloitunut kaikkea muuta kuin huippunopeaksi kuskiksi, vauhtipuoli puolestaan on alusta asti ollut huippulahjakkaan Kimin ase. Nopeutensa lisäksi Kimin valtteina ovat luotettavuus ja kuulemien mukaan poikkeuksellinen hermokontrolli paineen alla, ja nyt toivottavasti myös luotettava autokin.

Massa on luonnollisesti hyvä kuski ja pääsi viime kaudella kehittymään kovaan myötätuuleen ja itseluottamuskin on varmaan kohdallaan, mutta kun vastaan asettuu todellinen ratahirmu, jää brassi auttamatta lopulta Kimin jalkoihin.
 
Viimeksi muokattu:

Taitopelaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, New York Rangers
Minä en jaksa uskoa, että kukaan täysin vakavissaan jaksaa väittää, että Felipe Massa olisi Kimiä parempi kuski. Itse tosin uskon, että varsinkin alkukaudella Felipe tekee tuhoisampaa (tulkitkoon kukin miten haluaa) jälkeä Ferrarilla kuin Räikkönen. Loppukaudesta tilanne on jokseenkin jo kääntynyt Kimille, mutta kuitenkin pidän Massaa suurempana mestarisuosikkina tälle kaudelle kuin tuota suomalaista.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Taitopelaaja kirjoitti:
Minä en jaksa uskoa, että kukaan täysin vakavissaan jaksaa väittää, että Felipe Massa olisi Kimiä parempi kuski.
Kyllä ainakin kaksi miestä on ehdottomasti sitä mieltä ,että Massa on parempi kuin Räikkönen. Toinen on tietysti Massa itse, ja toinen julkisuuteen lausunnon antanut Heidfeld, jolta Kimi vei periaatteessa varman tallipaikan. Tähän Kimin saamaan paikkaan on varmasti vaikuttanut myös se, että Häkkinen oli tehnyt hyvää työtä tallissa ja ennenkaikkea oli hyvissä väleissä Dennisin ja Haugin kanssa. Nämä herrat tykästyivät jäätävään suomalaiseen niin paljon, että Kimikin ikään kuin ratsasti sillä siivellä eteenpäin. Toki Räikkönen on itse kannuksensa hankkinut, mutta kuitenkin. Samanlaista tarinaa on Ferrarin tallipäällikkö Todt puhunut jo silloin, kun oli mukana Peugeotilla rallipuolella. Kehui aina, että kyllä suomalaiset ajata osaavat, vaikka eivät mitään muuta osasikaan tehdä.
 

HemmoP

Jäsen
Massa ei missään nimessä ole huono, mutta tuntuu siltä, että vaikka viime kaudella pari paalua ja voitttoa ottikin, niin kyllä Kimin pitäisi hoidella.
Mitä tuota mtv:n sekavaa koostetta katselin, niin Kimi ajeli mclarenin perässä himmaillen toiseksi eli vetänee paalulle huomisaamuna. Ainakin mun fyrkat on jo liossa sen puolesta.....
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
HemmoP kirjoitti:
Massa ei missään nimessä ole huono, mutta tuntuu siltä, että vaikka viime kaudella pari paalua ja voitttoa ottikin, niin kyllä Kimin pitäisi hoidella.
Mitä tuota mtv:n sekavaa koostetta katselin, niin Kimi ajeli mclarenin perässä himmaillen toiseksi eli vetänee paalulle huomisaamuna. Ainakin mun fyrkat on jo liossa sen puolesta.....

Tää nyt on vähän ku kattosit Kaikki maalit ja toteat nähnees koko pelin. Ihanko pakko niiden on aina näyttää nopein kierros?
 

spertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Master Chief kirjoitti:
Jos joku meinaa katsoa aika-ajoja nettistreamien kautta niin ainakin Sopcast linkeistä Starsportsilta tulee englanninkielisen selostuksen kera: http://www.myp2p.eu/Other.htm
Sieltähän itsekin katselen, ja ihan hyvä kuvanlaatu näyttää olevan.
Räikkönen oli ollut tämänpäiväisissä harjoituksissa nopein, joka lupaa hyvää aika-ajoja ajatellen. Nythän tuo kuljetajien todellinen nopeus vasta esiin kunnolla tulee, ja onkin jännä nähdä mitkä ovat voimasuhteet eri tallien välillä.
 

Master Chief

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Denny Crane
Noh, kuvanlaatu vois ehkä hiukan parempikin olla, muta kun ei tarvitse kiekkoa tai palloa tarkkailla, niin tää menettelee. Selostus tuntuu korviin huomattavasti paremmalta kuin Maikkarilla aikoinaan.

Edit: Räikkönen veti pohjat heti ekalla, Massa neljänneksi. Ja Kovalainen 8. ekalla vedollaan.
 

spertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Master Chief kirjoitti:
Edit: Räikkönen veti pohjat heti ekalla, Massa neljänneksi. Ja Kovalainen 8. ekalla vedollaan.

Ja Räikkösellä meni pari vikaa mutkaa vähän käteen kaiken lisäksi. Hyvältähän tuo näyttää...

Hondalla taas ei kauhean hyvin näyttänyt kulkevan. Barrichello 17, eli ei pääse toiselle jaksolle enää ajamaan, ja kierroksia kertyi kuitenkin koko joukosta eniten, eli 9. Kun ei kulje niin ei kulje...

Edit: Ja Massan Ferrari hyytyi toiselle aika-ajo jaksolle, ja Massa ei kerennyt edes saada aikaa itselleen. Selostajat epäilivät vaihdelaatikko ongelmaa.
 
Viimeksi muokattu:

HemmoP

Jäsen
Räkän Ferrari tyylikkäästi paalulle 0.421sek marginaalilla. Harmi, että Massalle tuli teknistä häikkää. ilmeisesti vaihdelaatikkoon epäili selostaja.

Hyvä kisa odotettavissa.
 

archieG

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Slavia Praha
Kimi sitten tuli, näki ja hoiti paalun tyylikkäästi ja samalla pyyhki vastustajilla asfalttia. Olisi tietty ollut mukava nähdä Massan vauhti aina viimeiseen rutistukseen asti, mutta jos Kimin Ferrarin vauhtia vertaa kilpailijoihin, niin paketti (auto+mies) on hyvin kasassa. Hattua täytyy nostaa kyllä McLarenin suuntaan, siellä on tehty näköjään oikeita asioita talvi ja kyllä Alonsokin osaa ajaa, täytyy myöntää. Tähän hymiö.
 

Jacobus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Peliitat
Kauden ensimmäiseen osakilpailuun lähdetään suomalaisittain parhaista mahdollisista asemista. Räikkösen mukaan auto ei ollut paras mahdollinen aika-ajoissa ja hän uskoi, että auto on parempi kisassa. Tämä lupaa hyvää, vaikka aika-ajonkaan iskussa ei näyttänyt ollenkaan pahalta. Itselläni on varsin luottavainen tunnelma kisaa ajatellen. Kaikkein tärkeintä olisi ottaa hyvä lähtö ja kärkipaikka alusta lähtien, jolloin Räikkösellä ei pitäisi olla suuria vaikeuksia ottaa voittoa.

Renaultilla aika-ajot eivät olleet parhaat mahdolliset. Kovalainen tippui kärkikymmeniköstä ja oli varsin vaisu. Kovalaisen mukaan hänellä ei ollut teknisiä ongelmia, vauhtia ei vain löytynyt. Mikä vaikutus sitten harjoituksissa olleilla ongelmilla oli aika-ajon tulokseen, on arvoitus. Myöskään Fisichellan suorituksessa ei ollut paljon kehuttavaa, vaikka ruuhka vaikeuttikin Fisichellan menoa. Ilman toisten epäonnea Renaultin palkintopallipaikka näyttää epätodennäköiseltä.

Suurimmat suitsutukset lauantailta ansaitsee Super Aguri, joka otti sensaatiomaiset sijat 10 ja 11. Toyota paransi perjantaista ja pelasti itsensä katastrofilta ainakin toistaiseksi. Hondalla sen sijaan on kaikki paniikin ainekset kasassa. Sijat 14 ja 17 ovat surkeat, eikä tätä voi selittää millään. Pitäisiköhän Hondan emotallin mennä opintomatkalle "pikkuveli" Super Agurille, vaikka nimenomaan Super Aguria on syytetty Hondan auton kopioinnista.

Päivän plussat:
+++ Super Aguri - perjantainen esitys ei tainnut olla pelkkää PR:ää
++ Räikkönen - ensimmäisessä tosipaikassa suomalainen näytti tasonsa
+ Webber - pystyi hienosti venymään toisin kuin kokenut tallitoverinsa

Päivän miinukset:
--- Honda - Hondan tehdastalli kyntää suossa, kun samaan aikaan "pikkuveli" Super Aguri suorastaan loistaa
-- Renault - edellisen kauden mestaritallille odotettiin enemmän; kisassa kuitenkin mahdollisuus paikata tilannetta
- Coulthard - hävisi todella selvästi tuoreelle tallitoverilleen
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Hyvä Kimi! Massalla kävi tuuri. Hänen ei vielä tarvinnut vielä ottaa Kimiltä turpaan julkisesti. Olisi ollut kyllä mukava nähdä Massankin parhaat vedot. Kimi voittanee huomenna helposti ilman teknisiä ongelmia.

Kovalainen ottikin sitten puolestaan 100-0 turpaan Fisicolta. Olivatko paineet liian suuret vai mikä, mutta ei vaan kulkenut Heikillä vielä tänään. Onneksi kisa on se mikä ratkaisee ja kyllä tuosta vielä noustaan hyvällä ajolla ja taktiikalla ihan kärjen tuntumaan.

Rubens ja Coulthard: Lopettakaa jo :)
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Kimi oli aika-ajoissa sitten tutun kova, mutta tämä Heikin jääminen sijalle 13 ei ollut kyllä mistään kotoisin, koska tallikaveri nokitti oikein kunnolla. Haastattelussa ei kertonut mitään mikä olisi viitannut teknisiin ongelmiin. Asiahan on toki voitu kieltää tallin toimesta, mutta jos niitä teknisiä ongelmia ei ollut, niin kyllä saa peiliin katsoa vaikka ensimmäinen aika-ajo olikin kyseessä. Hamiltonkin veti Mc-Larenilla kuin aikamies, ja osoitti heti ajajan lahjojaan vetäen lähes saman ajan Alonson kanssa.
Tämä Massan epäonni antaa tavallaan nyt kaverille sen mahdollisuuden, että nyt pystyy ajamalla näyttämään, kuinka kova kuski oikein onkaan. Sijalta 16, kun nostaa itsensä palkintopallille, niin se kertoo kyllä ajotaidoista jotain. Auto on kuitenkin hyvä ja riittävän nopea tämän tempun tekemiseen.

Pienenä sivuhuomautuksena sanoisin, että Räikkösestä tuli Juan Manuel Fangion ja vuoden 1956 jälkeen ensimmäinen Ferrari-kuljettaja, joka saavutti paalupaikan tallin riveissä heti ensimmäisellä yrittämällään, eikä ilmeisesti tarvinnut edes pistää parastaan. Tällä nyt ei vielä yhtään MM-pistettä saa, mutta tulipahan Kimille yksi pieni sulka hattuun lisää.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Aeroman kirjoitti:
Pienenä sivuhuomautuksena sanoisin, että Räikkösestä tuli Juan Manuel Fangion ja vuoden 1956 jälkeen ensimmäinen Ferrari-kuljettaja, joka saavutti paalupaikan tallin riveissä heti ensimmäisellä yrittämällään, eikä ilmeisesti tarvinnut edes pistää parastaan.
Niin, onpahan Kimillä nyt ainakin yksi meriitti Ferrarilla ajaessaan, mitä Schumacherilla ei ole. =)

Niitä Schumin meriittejä taas ei sitten taidetakaan ihan noin vaan viedä...
 
No ei Kovalainen alkanut ainakaan selittelemään vaisua esitystään, vaan myönsi että oma vika oli. Tosin mistä sen taas tietää oliko autokaan parhaimmillaan. Huomisessa kisassa toivottavasti onnistuu ja yltää pisteille. Ei miulle mikään yllätys, että Räikkönen otti paalupaikan. Harmi kun Massa hyytyi radan varteen, olisi ollut kiva nähdä miten olisi pärjännyt Räikköstä vastaan. Vaatii edelleen totuttelua nähdä Räikkönen ferrarilla. Aika-ajon alussa näytettiin ferraria ja ensimmäisenä tuli mieleen että Schumacherhan se siinä. Sama kun näytettiin McLarenia tuli ajateltua että Räikkönenhän se siinä. No jos sitä pikkuhiljaa tottuu noihin uusiin talleihin ja uusiin kuskeihinkin. Huomiseen kisaan laitoin roponi likoon Räikkösen puolesta.
 

Harkins#33

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ville Peltonen, Rem Murray, DEFC #18
Itseäni myös alussa hieman hämäsi, kun näytettiin Ferraria ja ruudussa luki, että Räikkönen :D

No, mutta tähän tottuu ja huomenna otetaan se debyyttivoitto ja näytetään, että mihin Kimi pystyy, kun on kunnon auto alla.

Alta pois Alonsot ja kumppanit!! ;)
 

kritiikki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
pikkukatti kirjoitti:
Harmi kun Massa hyytyi radan varteen, olisi ollut kiva nähdä miten olisi pärjännyt Räikköstä vastaan.

Se nähtiin aamuyön viimeisessä harjoituksessa jossa Kimi oli nopein. Tuo harjoitus ei ole enää "testausta" vaan todellista valmistautumista aika-ajoon.
Felipe Massa taisi olla neljäs tai viides.
Tämän kisan nokittelu meni Kimille, siitä ei ole epäilystäkään. Felipe toki oli masentunut, sen näki ilmeestä, mutta niin olisi ollut Kimikin jos epäonni olisi kohdannut häntä.

Minulle iski ihmeellinen omantunnon kolaus aika-ajoja seuratessani.

Jumalauta, olenko todellakin itseäni hallitsematon takinkääntäjä. Minä joka aina olen inhonnut Ferraria koko sydämestäni,- sorruinkin nyt sen vahvaan kannattamiseen. Ajattelin jopa Alonson/Hamiltonin nopeaa katsellessani; -että mitähän filunkia tuossa autossa on,,

No, ei auta. Kuljettaja näin kansallisessa mielessä lienee ratkaiseva, eikä auton nimi.
Myös Jean Todt näytti silmissäni erittäin sympaattiselta ja vastaavasti McLarenin pomo kyyniseltä.
Voi ihme ihmisen mieltä.

No, nyt on niin että nuo nettikeskustelut jotka vetivät satoja kirjoittajia Räikkösen epäonnistumisen suhteen,- ovat täysin hiljaisia.

Voi ihme ihmisen mieltä.

Edit: Parin sanan paikkaa vaan vaihdoin.
 
Viimeksi muokattu:

HemmoP

Jäsen
kritiikki kirjoitti:
Minä joka aina olen inhonnut Ferraria koko sydämestäni,- sorruinkin nyt sen vahvaan kannattamiseen. Ajattelin jopa Alonson/Hamiltonin nopeaa katsellessani; -että mitähän filunkia tuossa autossa on,,Voi ihme ihmisen mieltä.

Edit: Parin sanan paikkaa vaan vaihdoin.


Hymyilyttä nämä Ferrarin morkkajat jotka nyt kiskovat kilvan punaista päälle.


nimimerkki
FORZA FERRARI -70 luvulta lähtien
 

HemmoP

Jäsen
Aeroman kirjoitti:
Pienenä sivuhuomautuksena sanoisin, että Räikkösestä tuli Juan Manuel Fangion ja vuoden 1956 jälkeen ensimmäinen Ferrari-kuljettaja, joka saavutti paalupaikan tallin riveissä heti ensimmäisellä yrittämällään, eikä ilmeisesti tarvinnut edes pistää parastaan. Tällä nyt ei vielä yhtään MM-pistettä saa, mutta tulipahan Kimille yksi pieni sulka hattuun lisää.

Toisen sivuhuomautuksena, niin nyt olisi paikka laittaa uusiksi toinenkin ennätys, eli voitto ja paalupaikka ensimmäisessä kisassa Ferrarilla.

Fangiolla on paalu ja Mansellilla voitto, mutta että kumpikin.

Tai onhan Fangiollakin voitto ja paalu, mutta se voitto on jaettu Luigi Musson kanssa http://en.wikipedia.org/wiki/1956_Argentine_Grand_Prix , säännöt taisivat olla hieman joustavammat silloin.....
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös