F1-ketju

  • 662 514
  • 5 069

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Raimon Rakuunat
Speedye kirjoitti:
Perustele viimeinen lause.. Pidät Räikköstä nopeimpana vaikka hän on ollut viimeiset kaudet täysin ottavana osapuolena Schumin ja Alonson puristuksessa.

Räkähän olisi voittanut viime ja toissakauden jos auto olisi kestäny samalla tasolla maaliin saakka kuin Ferrarilla ja Renaultilla.
 

Taitopelaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, New York Rangers
Solomon kirjoitti:
No, ovatko Räikkösen tallikaverit olleet parempia. Häkkinenkin oli aina David Coulthardia nopeampi, eikö se jo tee Coulthardista kilpailukyvytöntä? Ja sitten Montoya, temperamenttinen kaveri, joka ajoi välillä ihan miten sattuu. Montoyako sen kilpailukyvyn mittaa?
Schumacher on aina ollut selkeä ykköskuski tallissaan, tottakai ajotaidoiltaankin tallikaveriaan parempi, mutta esimerkiksi Barrichello ei saanut missään vaiheessa edes haastaa Schumacheria. Renaultilla ja varsinkin McLarenilla ei ole ollut noin selkeää erottelua ykkös -ja kakkoskuskin välillä.

Coulthard ajoi Williamsilla ja McLarenilla (alkupuolella) varsin hyvin, joten hän on/oli kilpailukykyinen kuski. Häkkinen ja Räikkönen todistivat molemmat ajotaidoiltaan olevansa tallikaveriansa nopeampia. Lähtökohdat olivat molemmissa tapauksissa tasan. Montoya puolestaan ajoi hyvin Williamsilla, joten pidän häntä hieman keskitasoa parempana kuskina. Parempana esimerkiksi kuin esimerkiksi Fisichella. Barrichello ei ole mikään huono kuski hänkään, mutta hänellä ei ollut missään vaiheessa mahdollisuutta edes uhmata Schumacheria.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Raimon Rakuunat
puumaila kirjoitti:
Ehkä Schumacherin tallikaverit eivät saa aivan tasavertaista kohtelua tallin sisällä. Schumacherin tallit ovat ns. yhden miehen talleja.

Tämä on myöskin minun mielipiteeni, jonka myöskin toin jo aiemmin esille, mutta kuten totesin se on vain minun mielipiteeni.
 

puumaila

Jäsen
Suosikkijoukkue
TuTo, Sport liigaan kaudelle 14-15
Solomon kirjoitti:
No, ovatko Räikkösen tallikaverit olleet parempia. Häkkinenkin oli aina David Coulthardia nopeampi, eikö se jo tee Coulthardista kilpailukyvytöntä? Ja sitten Montoya, temperamenttinen kaveri, joka ajoi välillä ihan miten sattuu. Montoyako sen kilpailukyvyn mittaa?

No Räikkönen ja Häkä kyykyttivät kuutiopäätä suurinpiirtein samassa suhteessa. Tosin Häkkisen ja kuutiopään podium sijoitukset taisivat mennä tasoihin ja näissä räkä kyykytti kuutiopään paskalla autolla selvästi.

Montoyaa nyt pidettiin yhtenä sarjan parhaimpana kuljettaja aina siihen asti, kun Räikkösestä tuli tallikaveri.
 

Solomon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Taitopelaaja kirjoitti:
Montoya puolestaan ajoi hyvin Williamsilla, joten pidän häntä hieman keskitasoa parempana kuskina. Parempana esimerkiksi kuin esimerkiksi Fisichella. Barrichello ei ole mikään huono kuski hänkään, mutta hänellä ei ollut missään vaiheessa mahdollisuutta edes uhmata Schumacheria.

Eikö Barrichello saanut edes aika-ajoissa ajaa tosissaan? Olen kuullut puhuttavan ennenkin siitä, että Schumacher ajaa "yhden miehen tallissa", mutta on vaikea kuvitella, että tallikaverit muuttuisivat hitaammaksi tämän takia.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
puumaila kirjoitti:
Montoyaa nyt pidettiin yhtenä sarjan parhaimpana kuljettaja aina siihen asti, kun Räikkösestä tuli tallikaveri.
Näin on.

Montoya oli McLarenille siirtyessään ns. huippusiirto, sirkuksen kuumimpia nimiä ja (joidenkin mielestä) mestariehdokas parhasta päästä. Näilläkin palstoilla vesi kielellä odoteltiin Kimin saavan tulikuumalta kolumbialaiselta pataansa, nyt kun lammasmainen skotti on historiaa hopeanuolen puikoissa. Itsehän en tuohon uskonut, vaan kirjoitin varsin selvällä suomenkielellä, että Montoyalla ei tule olemaan mitään saumoja Kimin kyykyttämiseen.

Kuten jossain lehdessä varsin osuvasti kesällä kirjoitettiin, ajattelee kolumbialaisen lähtöä miltä kantilta tahansa, poistui J-P Montoya F1-sarjasta suuri kiminmuotoinen jälki takapuolessaan.

Aina on F1-sarjassa jauhettu siitä, kuinka tärkeätä tallin sisäinen "herruus" on kuljettajan uralle ns. make or break-mielessä, ja tässä oli mielestäni viime aikojen selvimpiä tapauksia tästä. Kimihän periaatteessa viimeisteli Montoyan uran riepottelemalla tätä kuin mätisäkkiä pitkin maailman ratoja. Talliin siirtyessä huippu, parin vuoden päästä naurettava tunari. Mies oli kyllä kommenttiensa perusteella aina yhtä nopea kuin Kimi, mutta omituisella tavalla se ei parin vuoden aikana siltä näyttänyt.

Itselläni ei Kimin kykyihin uskovana ja hänen menestystään toivovana ole mitään tarvetta alkaa lyttäämään Schumia tai Alonsoa, sillä koko kolmikko on huipputasoa. Mutta en ole myöskään valmis nielemään niitä väitteitä, että Kimi olisi jollain tavalla heikko kuljettaja. Mielestäni on helvetin hankalaa kenenkään alkaa uskottavasti perustelemaan Kimin huonoutta tai edes keskinkertaisuutta, muuta kuin vetoamalla "Räkän" narisevaan ääneen ja huonoihin käytöstapoihin.

Aivan kuten olin vakuuttunut Kimin olevan Coulthardia sekä sittemmin Montoyaa nopeampi, uskoisin myös Alonson olevan useimmin ottavana osapuolena, jos kaverit jatkaisivat uraansa tallitovereina McLarenilla. Jopa sen jälkeen, kun Alonso pääsisi ns. sisään talliin ja tottuisi uuteen autoonsa.

Nythän tuota tilannetta tuskin nähdään, joten Kimi joutunee jatkossa päihittämään espanjalaisen Ferrarin puikoissa, sen kestävyys kun on sillä tasolla, että mestaruus ei karkaa turhiin räjähdyksiin.
 

Taitopelaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, New York Rangers
Solomon kirjoitti:
Eikö Barrichello saanut edes aika-ajoissa ajaa tosissaan? Olen kuullut puhuttavan ennenkin siitä, että Schumacher ajaa "yhden miehen tallissa", mutta on vaikea kuvitella, että tallikaverit muuttuisivat hitaammaksi tämän takia.
Yhtä nopea kuljettahan Barrichello on kuin ennenkin, kalusto on vain muuttunut. Ferrarilla Schumacherin autoon panostettiin enemmän ja tallimääräyksiäkin käytettiin kisoissa. Tuskin tasavertaisella kalustollakaan Barrichello olisi Schumille pärjännyt, mutta olisi voinut kenties haastaa hänet. Mutta kuten jo aiemmin mainitsin, niin kunnollista mahdollisuutta Barrichello ei koskaan saanut.
 

Solomon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Taitopelaaja kirjoitti:
Yhtä nopea kuljettahan Barrichello on kuin ennenkin, kalusto on vain muuttunut. Ferrarilla Schumacherin autoon panostettiin enemmän ja tallimääräyksiäkin käytettiin kisoissa. Tuskin tasavertaisella kalustollakaan Barrichello olisi Schumille pärjännyt, mutta olisi voinut kenties haastaa hänet. Mutta kuten jo aiemmin mainitsin, niin kunnollista mahdollisuutta Barrichello ei koskaan saanut.

A) Tallimääräykset tuskin ovat vaikuttaneet Barrichellon nopeuteen aika-ajossa.

B) Väität, että Schumacherin autoon panostettiin enemmän kuin Barrichellon autoon, mihin tämä väite perustuu?

Jos se ei ole tullut selväksi, minä en yritä puhua Schumacherin tai kenenkään muun puolesta. Minä vain yritän olla looginen ja osoittaa sen, että yleensä nimenomaan suomalaisen kannattajat sortuvat ontuviin päätelmiin. Kun katson kisoja kannatan Kimiä, ei kahta puhetta siitä.

Jos jotakin vertailua pitää tehdä, niin kyllä minustakin tuntuu, että kolmikko Alonso, Schumacher ja Räikkönen erottuu muista kuljettajista. Ja näistä ensiksi mainittu on ehdottomasti tehnyt vaikuttavimmat suoritukset viime aikoina.

Sanotaan vielä se, että Speedeye ehkä tuntuu saavan turhan paljon kritiikkiä pelkästään siksi, että pitää jonkin muun kuin suomalaisen puolta. Vähän samaan tapaan kuin TOJ eri kontekstissa.
 
Viimeksi muokattu:

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
Tänään sitten vihdoin ja viimein (toivottavasti) päättyy spekulointi ja Ferrari julkistaa kuljettajansa kaudelle 2007. Koska suurin osa F1-maailman huhuista ja ns. "varmoista tiedoista" käynnistyy jonkun a) sisäpiiri ihmisen, b) "tunnetun" toimittajan tai c) taviksen kirjoituksesta tai puheista, tässä hieman vettä myllyyn allekirjoittaneen formulakoneistosta. Ei muuta kuin nettilehtiä selailemaan, kohta seuraava kirjoitus löytyy jostain Italiasta tai Saksasta paikalliselle kielelle käännettynä ja tottakai, varmana tietona! : )

Breaking F1 News by HCM

"Ferrarin kuljettajat kaudelle 2007 ovat Kimi Räikkönen ja Felipe Massa. Michael Schumacher syrjäyttää kuitenkin Massan siinä tapauksessa, että hän ei voita tällä kaudella maailmanmestaruutta. Eli tuolloin ensi kaudella punaisia paholaisia ajaisivat Räikkönen & Schumacher, Massan siirtyessä Toro Rossolle. Mikäli Schumacher voittaa tällä kaudella maailmanmestaruuden, saksalainen lopettaa uransa - mestarina. Tässä samalla myös vastaus sille, miksi Räikkönen päästi Schumin ohitseen Montrealin viimeisellä kierroksella ja miksi Räikkönen paljasti varikkotaktiikkansa Hockenheimissa Schumacherille. Räikkönen on koko vuoden ajan tiennyt Ferrarin asettamat ehdot ja näin suomalainen on tehnyt kaikkensa kauden aikana sen eteen, että Schumi voittaisi mestaruuden ja näin ollen Räikkösen ei tarvitsisi ajaa yhtä kautta saksalaisen apupoikana."
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Niin.. Kyllähän olo alkaa haikeaksi käydä jos Schumi lopettaa uransa. Toivon mukaan ei sillä silloin formuloista tulee ainakin hetkeksi HMV-laji. Tiedän ettei kaikkia Schumin tyyli miellytä, mutta ainakin hän herättää tunteita niin puolesta kuin vastaan. Jos Schumi tänään ilmoittaa lopettavansa, kostuvat silmät pakostakin.. Suuri lapsuuden idolini ja mielestäni kaikkien aikojen eräs parhaista urheilijoista lopettaa uransa. Toivon kuitenkin viimeiseen asti, että Schumi päättää viihdyttää meitä vuoden.
 

Taitopelaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, New York Rangers
Solomon kirjoitti:
A) Tallimääräykset tuskin ovat vaikuttaneet Barrichellon nopeuteen aika-ajossa.
Kummasti sinä jaksat aika-ajoista jauhata. Ja sitä paitsi Barrichello kykeni välistä varsin hyvin haastamaan Schumin aika-ajoissa. Ja toisaalta aika-ajoihinkin luotiin erilaisia taktiikoita esimerkiksi bensamäärien suhteen. Schumacherin menestys oli tallille aina ensisijaisempaa.

Solomon kirjoitti:
B) Väität, että Schumacherin autoon panostettiin enemmän kuin Barrichellon autoon, mihin tämä väite perustuu?
Kyllähän se on faktaa, että ykköskuskin autoon panostetaan aina hitusen enemmän. Muistaakseni Ferrarinkin taholta on joskus myönnetty, että ykköskuskin autossa on muutama hevosvoima enemmän kuin kakkoskuskin menokissa.

Solomon kirjoitti:
Jos se ei ole tullut selväksi, minä en yritä puhua Schumacherin tai kenenkään muun puolesta. Minä vain yritän olla looginen ja osoittaa sen, että yleensä nimenomaan suomalaisen kannattajat sortuvat ontuviin päätelmiin. Kun katson kisoja kannatan Kimiä, ei kahta puhetta siitä.

Jos jotakin vertailua pitää tehdä, niin kyllä minustakin tuntuu, että kolmikko Alonso, Schumacher ja Räikkönen erottuu muista kuljettajista. Ja näistä ensiksi mainittu on ehdottomasti tehnyt vaikuttavimmat suoritukset viime aikoina.
Nämä ovat sellaisia itsestäänselvyyksiä taas, eivätkä tuo mitään uutta tähän keskusteluun. Ja kuten aiemmin on todettu, niin Alonson suoritukset eivät pelkästään johdu hänen ajonopeudestaan.

Solomon kirjoitti:
Sanotaan vielä se, että Speedeye ehkä tuntuu saavan turhan paljon kritiikkiä pelkästään siksi, että pitää jonkin muun kuin suomalaisen puolta. Vähän samaan tapaan kuin TOJ eri kontekstissa.
Hänellä tuppaa vain tuo homma menemään liiallisuuteen. Aliarvostetaan suomalaisia ja vähätellän heidän kykyjään. Ja hänelle Schumi taitaa olla varsinainen messias.
 

Solomon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Taitopelaaja kirjoitti:
Nämä ovat sellaisia itsestäänselvyyksiä taas, eivätkä tuo mitään uutta tähän keskusteluun. Ja kuten aiemmin on todettu, niin Alonson suoritukset eivät pelkästään johdu hänen ajonopeudestaan.

Ei mikään suoritus formuloissa johdu pelkästä ajonopeudesta, siksi minä vältän puhumasta siitä. Sitä pitää aina perustella kiertoteitse ja siksi perusteluihin tuntuu liittyvän pakosta räikeän subjektiivisia näkemyksiä.

Sinä kuitenkin tunnut olevan sitä mieltä, että on olemassa jonkinlaista evidenssiä, jonka perusteella Kimiä voisi ehkä pitää Schumacheria ja Alonsoa nopeampana kuskina. Perusteluna on se, että mielestäsi Kimin tallikaverit ovat joko nopeampia tai tasavertaisemmassa asemassa kuin näiden kahden kaiffarin.

Schumacherin tallikavereita hidasti se, että Schumacheriin ja Schumacherin autoon panostettiin enemmän. Kimi taas kyykytti Montoyaa, ja koska Montoya on mielestäsi Alonson kyykyttämää Fisichellaa nopeampi kuski, lopputulema on, että Kimi on Alonsoa nopeampi.

Perustelut tuntuvat hatarilta, mutta annettakoon siimaa sen verran, että kyllä ne osoittavat, että jonkinlaista keskustelua nopeudestakin voidaan käydä.
 

Taitopelaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, New York Rangers
Solomon kirjoitti:
Sinä kuitenkin tunnut olevan sitä mieltä, että on olemassa jonkinlaista evidenssiä, jonka perusteella Kimiä voisi ehkä pitää Schumacheria ja Alonsoa nopeampana kuskina. Perusteluna on se, että mielestäsi Kimin tallikaverit ovat joko nopeampia tai tasavertaisemmassa asemassa kuin näiden kahden kaiffarin.

Schumacherin tallikavereita hidasti se, että Schumacheriin ja Schumacherin autoon panostettiin enemmän. Kimi taas kyykytti Montoyaa, ja koska Montoya on mielestäsi Alonson kyykyttämää Fisichellaa nopeampi kuski, lopputulema on, että Kimi on Alonsoa nopeampi.
Minä en ole Kimiä missään vaiheessa nostanut Schumacherin tai Alonson yläpuolelle. Pointtini oli vain se, että tällaista väittelyä pystytään käymään ihan perustellustikin. Tallikavereihin vertaaminen on yksi tapa verrata kuljettajia, mutta ei kiistaton. Tarkoitin vain, että Kimi on kyseisistä herroista parhaiten osoittanut sen kyykyttämällä varsin tasokkaita tallikavereita.
 

scholl

Jäsen
Lehdistötiedote on ulkona. Schumi lopetti uran

EDIT: Uskomatonta, ettei MTV3 voinut kertoa sitä heti. Niki Laudalla lappu oli kädessä jo varmaan 5min ennenkuin MTV3 kertoi. Spedeilyä Ilmalassa.
EDIT 2: Norbert Haug vahvisti, että Räkä Ferrarille. No ei voi mitään. Lopetan muutenkin formula ykkösten seuraamisen Schumin lopettamiseen, mutta vituttaahan tuo silti
 
Viimeksi muokattu:

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
FORZA SCHUMI! Suuri mestari päättää uransa tämän kauden jälkeen, ja toivottavasti maailmanmestarina. Schumi ilmeisesti jatkaa Ferrarilla jossain roolissa, eli Kimi saa ainakin hyvää "opetusta" Schumilta. Kiitos Michael Schumacher!
 

Floppa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, (teepeeäs)
Kipa84 kirjoitti:
Hieno juttu Kimin Ferrari sopimus. Ensi kaudella Kimi Ferrarilla ja Heikki Renaultilla, erittäin mielenkiintoinen kausi tulossa.
Kyllä erittäin hienoa. Nytten on kimillä ensi kaudella pitkästä aikaa alla auto jolla ei pitäisi olla teknisiä ongelmia, joten Mestaruutta odotellaan TAAS.

EDIT: Ja kiitos Schumille hienosta urasta ja toivottavasti päättä uransa kuskina Mestarina!
 

lenno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Nonii, kimi siis ferrarilla kauteen 2009, talliparinaan Felipe Massa. Todella tyytyväinen täytyy olla kimin puolesta, että saa kuitenkin koko sirkuksen kuumimman paikan itselleen, ja mm-tittelistä voidaan puhua tosissaan
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Speedye kirjoitti:
. Schumi ilmeisesti jatkaa Ferrarilla jossain roolissa, eli Kimi saa ainakin hyvää "opetusta" Schumilta. Kiitos Michael Schumacher!

Juu elikkä, kun Kimi voittaa Ferrarilla mestaruuden, niin sekin on Schumin ansiota. Vitun hienoo, ei siis vieläkään päästy Schumin ylistämisestä tulevaisuudessa eroon, vaikka mies häviää radoilta.

P.S. Voisitko jo nyt vähän valaista miksi Williams oli ylivoimainen talli, Schumin Benetton vuosina.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Hieno kausi tulossa ensi vuonna näin suomalaisnäkökulmasta: Kovalainen Renault'lla ja Räikkönen Ferrarilla.
 

Shadow

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, NHL, MLB, Nyrkkeily
Todella hienoa Kimin kolmen vuoden sopimus! Nyt ei ainakaan ole tallista kiinni. Ensi kaudesta tulee todella mielenkiintoinen,
Kimi Ferrarilla ja Heikki Renaultilla!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös