F1-ketju

  • 662 532
  • 5 069

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
avatar kirjoitti:
Uskotko tuohon edes ajatuksen tasolla itsekään? Tuskin Kerpenin hevosnaamalla on enää juurikaan mielenkiintoa alkaa mitään uutta pitkää projektia väsäämään missään pilipalitallissa. Ferrarilla se ukko ajaa kauden pari ja se on siinä, jos siis enää ajaa.

En, mutta kunhan heitin kun joku heitti että Räkä siirtyy BMW:lle. Toivotaan, että Räikkönen saisi kupitella rauhassa McLarenilla. Ferrarilla tuollainen peli ei vetele, Italialainen media kun on "pikkaisen" pahempi kuin suomen seiskat ja iltalehdet.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Raimon Rakuunat
Speedye kirjoitti:
En, mutta kunhan heitin kun joku heitti että Räkä siirtyy BMW:lle. Toivotaan, että Räikkönen saisi kupitella rauhassa McLarenilla. Ferrarilla tuollainen peli ei vetele, Italialainen media kun on "pikkaisen" pahempi kuin suomen seiskat ja iltalehdet.

Räkää tuskin kiinnostaa, mitä Italian media kirjoittaa ja jos Ferrari palkkaa huomenna Räkän niin se tekee sen täysin tietoisena siitä, että meidän raikulipoika ottaa sitä kuppia ja venyttelee pippeliään yökerhon pöydällä. Itse en kyllä usko millään Räkän siirtyvän mihinkään muualle kuin Ferrarille, jos siirtyy. Itsehän toki toivoisin, että Räkä ja Shumi ajaisivat yhdessä yhden kauden ja näin sitten nähtäisiin se, että onko se Kerppenin hevosnaama oikeasti minkääntason kuski, kun monesti niin pahansuovasti väitetään, että miehellä on käynyt niin monta kertaa vain hyvä tuuri. En millään usko, että Räkää tai Shumia kiinnostaisi mikään BMW tai Honda. Ne ovat kuitenkin loppupeleissä vielä niin raakileita, että Räkäkin olisi jo miltei eläkeiässä, ennen kuin kunnon auton saavat heille alleen.
 

Bloogi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ny Rangers.Chelsea&Man City.
avatar kirjoitti:
Räkää tuskin kiinnostaa, mitä Italian media kirjoittaa ja jos Ferrari palkkaa huomenna Räkän niin se tekee sen täysin tietoisena siitä, että meidän raikulipoika ottaa sitä kuppia ja venyttelee pippeliään yökerhon pöydällä. Itse en kyllä usko millään Räkän siirtyvän mihinkään muualle kuin Ferrarille, jos siirtyy. Itsehän toki toivoisin, että Räkä ja Shumi ajaisivat yhdessä yhden kauden ja näin sitten nähtäisiin se, että onko se Kerppenin hevosnaama oikeasti minkääntason kuski, kun monesti niin pahansuovasti väitetään, että miehellä on käynyt niin monta kertaa vain hyvä tuuri.

7 maailmanmestaruutta kyllä täytyy sanoa ,että varsinainen Hannu Hanhi.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
avatar kirjoitti:
Räkää tuskin kiinnostaa, mitä Italian media kirjoittaa ja jos Ferrari palkkaa huomenna Räkän niin se tekee sen täysin tietoisena siitä, että meidän raikulipoika ottaa sitä kuppia ja venyttelee pippeliään yökerhon pöydällä. Itse en kyllä usko millään Räkän siirtyvän mihinkään muualle kuin Ferrarille, jos siirtyy. Itsehän toki toivoisin, että Räkä ja Shumi ajaisivat yhdessä yhden kauden ja näin sitten nähtäisiin se, että onko se Kerppenin hevosnaama oikeasti minkääntason kuski, kun monesti niin pahansuovasti väitetään, että miehellä on käynyt niin monta kertaa vain hyvä tuuri. En millään usko, että Räkää tai Shumia kiinnostaisi mikään BMW tai Honda. Ne ovat kuitenkin loppupeleissä vielä niin raakileita, että Räkäkin olisi jo miltei eläkeiässä, ennen kuin kunnon auton saavat heille alleen.

Jos Räkää ei ollenkaan kiinnosta mitä hänestä kirjoitetaan niin miksi mies haastaa Italialaislehden sitten oikeuteen? En ymmärrä logiikkaasi. Niin, Schumilla on tosin käynyt aikamoinen munkki. Melkein 90 voitettua kisaa tuurilla, jep jep. Olisi kyllä hienoa nähdä Räikkösen vinkuvan vieressä kun Schumi korjaa voitot kotiin. Ja vielä lähes eläkeläisenä mies kyykyttäisi Räikköstä. Ei minuakaan hävettäisi.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Raimon Rakuunat
Speedye kirjoitti:
Jos Räkää ei ollenkaan kiinnosta mitä hänestä kirjoitetaan niin miksi mies haastaa Italialaislehden sitten oikeuteen? En ymmärrä logiikkaasi. Niin, Schumilla on tosin käynyt aikamoinen munkki. Melkein 90 voitettua kisaa tuurilla, jep jep. Olisi kyllä hienoa nähdä Räikkösen vinkuvan vieressä kun Schumi korjaa voitot kotiin. Ja vielä lähes eläkeläisenä mies kyykyttäisi Räikköstä. Ei minuakaan hävettäisi.

Tarkoitin vain, että on monesti julkisestikin lauottu näitä kommentteja Kerppenin hevosnaaman ainaisesta paapomisesta Ferrarilla jossa kakkoskuskin paikalla olevalla ei ole juurikaan merkitystä. Eli pahoittelut, että muotoilin hiukan kärkevästi ja väärin. Toki tuuria sinällään ole, mutta siis kyllähän jokainen on lukenut näitä juttuja, jossa on aina väitetty, että Shumi ei pärjäisi välttämättä niin hyvin jos tallissa olisi toinen huippukuski, jolla on samat valtaoikeudet tallin sisällä ja itse siksi haluaisin nähdä mielelläni Räkän Ferrarilla ensi kautena Shumin parina ja nähtäisiin miten Saksan miestä kyykytettäisiin :)

Mitä tulee tuohon mediaan niin siis toki sen ymmärrän, että Räkä haluaa korjata oikeusteitse täysin perättömän asian, mutta jos mies nyt täysin omaehtoisesti vetelee housujaan kinttuun kahden promillen kännissä jossain yökerhossa, niin ei kai tehtyä voi tehdä tekemättömäksi ja tarkoitinkin lähinnä, että Räkää ei yleisesti ottaen varmaan paljoa kiinnosta se, mitä lehdet kirjottavat hänen ryyppyreissuistaan jos ne ovat tosia, kun eivät ne ole mielestäni häntä tähänkään päivään saakka kiinnostaneet.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Speedye kirjoitti:
Olisi kyllä hienoa nähdä Räikkösen vinkuvan vieressä kun Schumi korjaa voitot kotiin. Ja vielä lähes eläkeläisenä mies kyykyttäisi Räikköstä. Ei minuakaan hävettäisi.
Sitähän et voi tietää, miten Kimi reagoisi tallitoveriltaan saamaan selkäsaunaan, kun sellaista ei koskaan ole vielä tapahtunut.

Coulthard ja Montoya poistuivat McLarenilta täysin Kimin nöyryyttäminä, joten olisi kieltämättä hienoa nähdä Schumi tai Alonso Räikkösen tallikaverina. Jos Kimi saisi kerrankin kunnon vastusta jopa oman tallin sisältä, toistaiseksi kun näitä tovereita on suomalaisen toimesta pyöritelty niin aika-ajoissa kuin kosoissakin mielin määrin.

Muutenkin kommentit Kimin "vinkumisesta" ovat aika perusteettomia, kuinka usein olet kuullut Kimin valittavan jostain tai syyttävän jotain toista osapuolta mistään? Ovat tallit ja moottoritoimittajat jne. saaneet olla aika rauhassa, kun Kimi kuittaa savupilvien sävyttämät keskeytykset vakiovastauksellaan: "Näitä sattuu, ei voi mitään, jatketaan tästä."

Kunnioitettavaa sinänsä, pitäen mielessä että Mercedeksen paremmalla kestävyydellä Kimi olisi todennäköisesti kaksinkertainen maailmanmestari.

Joo joo, mutta kun ei ole... tiedetään. Aina vaan kuski ei valitettavasti voi kaikkeen vaikuttaa, tuskin kukaan (edes kunnon Schumi-fani) voi silti kiistää Kimin nopeutta esim. viime kaudella siinä putkessa, kun Mersu kesti ja McLaren kulki. Kaikki olivat vastaantulijoita, ja ilman niitä lopulta iskeneitä teknisiä murheita voittoputki olisi voinut venyä sieltä Imolasta alkaen n. 6-7 kisan mittaiseksi, ja Alonsoa olisi viety.

Mutta Speedeye tunnetusti lukee vain ja ainoastaan tilastoja, joten minkäs teet: Kimillä nolla mestaruutta=paska kuski.
 

Bloogi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ny Rangers.Chelsea&Man City.
Formuloissa on kyllä niin paljon kiinni autosta enemmän ,kuin kuskista. En nyt väitä että ,jos esim. Albers ajaisi ferraria ,että voittaisi mestaruuden ,mutta ihan näin vain esimerkkinä Alonso ,joka ajoi Minardilla kauden ,ja oli aina häntäpäässä aivan kuin muutkin pientallien kuljettajat. Alonso pääsee Renaultin kisakuskiksi ja ensinmäisellä kaudella uran avaus voitto (Muistaakseni Unkarissa). Toinen kausi ja Renault rakentanut nopean ja ylivoimasen luottevan auton ,ja Alonso ajaa suvereeniin mestaruuteen ,ja tällä kaudella näyttää toistavan tempun ,tosin ei yhtä selvästi ,mutta kuitenkin. Väitän ,että Formuloissa on varmasti noin 10 kuljettajaa ,jotka pystyisivät mestaruuden voittamaan ,jos saisivat kunnon kaluston alleen. Sanoisin että 70% on kiinni autosta ja loput kuljettajasta.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Raimon Rakuunat
Bloogi kirjoitti:
70% on kiinni autosta ja loput kuljettajasta.

Voi olla aika lähellä totuutta. En minä siis tarkoittanut, että Kerppenin hevosnaama(ai miten niin minulla on angsteja joitain persoonia kohtaan? :D) olisi tuurilla voittanut kaikki kisansa, mutta onhan Ferrari ollut aivan älyttömässä tikissä niinä vuosina kun Shumi on siellä ajanut. Tähän toki joku voisi sanoa, että se on kuskista kiinni, miten hän osaa tiimin kanssa autoa kehittää ja myönnän, että voihan se olla, että Shumi sitten vain osaa sitä myöskin kehittää tiimin kanssa, mutta silti olen sitä mieltä, että on sillä ukolla käynyt myöskin pulla ja Räkä pesis yhden sakemannin mennen tullen jos samassa tallissa ajaisivat.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Bloogi kirjoitti:
Formuloissa on kyllä niin paljon kiinni autosta enemmän ,kuin kuskista. En nyt väitä että ,jos esim. Albers ajaisi ferraria ,että voittaisi mestaruuden ,mutta ihan näin vain esimerkkinä Alonso ,joka ajoi Minardilla kauden ,ja oli aina häntäpäässä aivan kuin muutkin pientallien kuljettajat. Alonso pääsee Renaultin kisakuskiksi ja ensinmäisellä kaudella uran avaus voitto (Muistaakseni Unkarissa). Toinen kausi ja Renault rakentanut nopean ja ylivoimasen luottevan auton ,ja Alonso ajaa suvereeniin mestaruuteen ,ja tällä kaudella näyttää toistavan tempun ,tosin ei yhtä selvästi ,mutta kuitenkin. Väitän ,että Formuloissa on varmasti noin 10 kuljettajaa ,jotka pystyisivät mestaruuden voittamaan ,jos saisivat kunnon kaluston alleen. Sanoisin että 70% on kiinni autosta ja loput kuljettajasta.

Tottakai auto vaikuttaa paljon.. Sitä en kiistä. Mutta ne ratkaisevat viimeiset kymmenykset tulevat kuskin lahjakkuudesta. Jotkut ajavat mutkiin kovempaa kuin toiset tai käyttävät kaasua hyvinkin eri tavalla mutkiin tullessaan. Youtubessa oli mielenkiintoinen vanha pätkä siitä miten eri tavalla M.S. ja Johnny Herbert käyttivät kaasua Benetton aikoinaan esim. Imolan radalla. Schumi voitti tuon ansiosta yhdessä mutkassa kaksi kymmenystä. Enkä ottanut tätä esimerkkiä siksi, että haluaisin Schumia ylistää vaan halusin sanoa että kyllä se kuljettajan lahjakkuuskin jossain näkyy.

Toinen juttu on sitten se, että miten hyvin kuljettaja osaa autoa kehittää. Tai miten hyvin kuljettaja osaa ajaa hieman huonommalla autolla. Veikkaisin, että jos Schumacher laitettaisiin esim. Toyotalle niin menisi auto paljon kovempaa kuin pikkuveljensä tai Jarno Trullin kehittämänä. Hyvä esimerkki tuosta huonolla autolla ajamisesta on Schumin 1996 kausi jolloin Ferrari oli autona keskikastia. Lisäksi lähes jokaisessa kisassa Schumi tuli mutkiin nelipyöräluisussa Ferrarillaan joka ei ollut paras mahdollinen ajettava. Schumi esimerkit sen takia kun satun tietämään miehen urasta jotain. Kimistä ja Häkästä voivat muut kertoa kun en heidän uraansa ole ihan niin tarkkaan seurannut.
 

Bloogi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ny Rangers.Chelsea&Man City.
Vaikka itse en Räikkösen Ferrari sopimusta usko ennen ,kuin se virallisesti julkaistaan ,niin siitä huolimatta tällänen näkemys jolloin Kimi Ferrarilla ajaa.

Räikkönen voittaa ensi vuonna mestaruuden.

-Paras auto.
-Alonson mersu ei kestä.
-Schumi on lopettanut.
-Kovalainen ei ensinmäisellä kaudella pysty haastamaan Kimiä.
-Massa on selkeä kakkoskuski.
-Fisico ei pysty kuin silloin tällöin loistamaan.

Ainoa mikä voi Räkältä mestaruden viedä on Button ,jos Honda kulkee ,mutta kukaan Schumi fani ei arvosta Räikkösen mestaruutta ,koska hän ei lyönyt Kuningas Schumaheria.
 

#28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves (Ässät & Hifk)
Speedye kirjoitti:
Jos Räkää ei ollenkaan kiinnosta mitä hänestä kirjoitetaan niin miksi mies haastaa Italialaislehden sitten oikeuteen? En ymmärrä logiikkaasi.

Räkää ei kiinnosta mitä kirjotetaan jos jutuissa on edes jotain perää, luulisi sinunkin formuloita seuraavana sen jo huomanneen.

Mitä Italialaislehden kirjoituksiin tulee niin ymmärtäähän sen. Itselläkin saattaisi kynä syyhytä toimittajana jos suosikkitiimiini olisi liittymässä F1-sarjan nopein ja kylmähermoisin kuski.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
#28 kirjoitti:
Räkää ei kiinnosta mitä kirjotetaan jos jutuissa on edes jotain perää, luulisi sinunkin formuloita seuraavana sen jo huomanneen.

Mitä Italialaislehden kirjoituksiin tulee niin ymmärtäähän sen. Itselläkin saattaisi kynä syyhytä toimittajana jos suosikkitiimiini olisi liittymässä F1-sarjan nopein ja kylmähermoisin kuski.

Perustele viimeinen lause.. Pidät Räikköstä nopeimpana vaikka hän on ollut viimeiset kaudet täysin ottavana osapuolena Schumin ja Alonson puristuksessa.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Speedye kirjoitti:
Pidät Räikköstä nopeimpana vaikka hän on ollut viimeiset kaudet täysin ottavana osapuolena Schumin ja Alonson puristuksessa.
Kyllä siinä olisi ollut ottavana osapuolena kuka tahansa, jos McLadalla olisi ajellut. Paha sitä helposti hajoavalla rakkineella on yrittää ketään saada kiinni.

Yrittäisit nyt joskus todeta tuon asian. Enkä minä tiedä onko Räikkönen nyt nopein, mutta sarjan nopeimpia ja parhaita kuskeja silti. Osoitti jo mielestäni riittävän hyvin sen asian aikoinaan varsin keskinkertaisella Sauberilla.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Ted Raikas kirjoitti:
Kyllä siinä olisi ollut ottavana osapuolena kuka tahansa, jos McLadalla olisi ajellut. Paha sitä helposti hajoavalla rakkineella on yrittää ketään saada kiinni.

Yrittäisit nyt joskus todeta tuon asian. Enkä minä tiedä onko Räikkönen nyt nopein, mutta sarjan nopeimpia ja parhaita kuskeja silti. Osoitti jo mielestäni riittävän hyvin sen asian aikoinaan varsin keskinkertaisella Sauberilla.

Voin minäkin sanoa tottakai että Räikkönen on nopea. Mutta mielestäni hän ei ole NOPEIN. Siinä on kuitenkin eroa. Mielestäni Alonso ja Räikkönen ovat kuskeina tasavertaisia, sen takia olisikin ollut hienoa nähdä miehet samassa tallissa. Schumacher on uransa ehtoopuolella joten häntä ei aivan suoraan voi Kimiin ja Alonsoon verrata. Kimi ja Alonso ovat ns. optimi-iässä formuloissa.
 

Taitopelaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, New York Rangers
Speedye kirjoitti:
Perustele viimeinen lause.. Pidät Räikköstä nopeimpana vaikka hän on ollut viimeiset kaudet täysin ottavana osapuolena Schumin ja Alonson puristuksessa.
Eihän nopein kuski aina ole se, jolla on eniten pisteitä kasassa. Pisteisiin vaikuttaa niin monet asiat tekniikasta tuuriin. Kaikki (Alonso, Schumi ja Räikkönen) ovat erittäin nopeita ja heitä on vaikea laittaa paremmuusjärjestykseen, mutta sanoisin, että Alonso kyseisistä herroista heikoin lenkki on.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Taitopelaaja kirjoitti:
Eihän nopein kuski aina ole se, jolla on eniten pisteitä kasassa. Pisteisiin vaikuttaa niin monet asiat tekniikasta tuuriin. Kaikki (Alonso, Schumi ja Räikkönen) ovat erittäin nopeita ja heitä on vaikea laittaa paremmuusjärjestykseen, mutta sanoisin, että Alonso kyseisistä herroista heikoin lenkki on.

Kahden viime kauden perusteella Alonso on kyllä se vahvin lenkki - kokonaisuutena. Mies pystyy ottamaan autostaan aina kaiken irti, ja ei sorru virheisiin paineiden alla kisatilanteessa. Ja viime kausi osoitti myös sen, että mies pystyy myös kylmästi laskelmoimaan tilanteensa mm-pisteissä - toisin sanoen aina ei ole pakko voittaa.

Schumi taasen sortuu paineiden alla, jopa yllättävänkin helposti, vaikka loistava kuski onkin. 2 kertaa mies on mokannut tittelin ratkaisevassa paikassa. Ja kerran mies on toiminut hieman epäilyttävästi, mutta sai kuitenkin pitää tittelin. Tuo tilasto ei Schumia liiemmin mairittele.
On kuitenkin parhaillaan fantastisen nopea kuski, joka pystyy tekemään ihmeellisiä asioita, silloin kun sitä eniten tarvitaan.

Kimiltä itse haluaisin lisää näyttöjä siitä, että hän hallitsee paineet. Itse pidän miestä sarjan nopeimpana, mutta se ei tee hänestä kuitenkaan välttämättä parasta.
Kimillä on näistä kuskeista eniten todistettavaa vielä urallaan. Ja Kimi on näistä kuskeista myös se, jolla on vielä eniten voitettavaa urallaan, jos hän vain käyttää kaiken sen potenttiaalin jota mieheltä löytyy.
Nähtäväksi jää vastaako Kimi huutoon vai ei.


Summasummarum - nopein ei ole aina välttämättä paras.
 

Taitopelaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, New York Rangers
repe_joke kirjoitti:
Kahden viime kauden perusteella Alonso on kyllä se vahvin lenkki - kokonaisuutena. Mies pystyy ottamaan autostaan aina kaiken irti, ja ei sorru virheisiin paineiden alla kisatilanteessa. Ja viime kausi osoitti myös sen, että mies pystyy myös kylmästi laskelmoimaan tilanteensa mm-pisteissä - toisin sanoen aina ei ole pakko voittaa.
No itse asiassa tuossa tuli juuri esille ne pointit, joita itse hain takaa. Renault oli koko viime kauden fantastisen varma menokki, eikä Alonso joutunut kertaakaan kauden aikana sellaiseen tilanteeseen, jossa olisi vaadittu kylmäpäisyyttä. Toisin sanoen titteli meni Alonsolle suhteellisen helposti. Tänä vuonna tilanne on tasaisempi, mutta vieläkään hän ei ole joutunut kovinkaan lujille. Uransa alkupuolella Alonso teki muutamia virheitä kovissa paikoissa.

repe_joke kirjoitti:
Schumi taasen sortuu paineiden alla, jopa yllättävänkin helposti, vaikka loistava kuski onkin. 2 kertaa mies on mokannut tittelin ratkaisevassa paikassa. Ja kerran mies on toiminut hieman epäilyttävästi, mutta sai kuitenkin pitää tittelin. Tuo tilasto ei Schumia liiemmin mairittele.
On kuitenkin parhaillaan fantastisen nopea kuski, joka pystyy tekemään ihmeellisiä asioita, silloin kun sitä eniten tarvitaan.
Tuo on kyllä suurimmaksi osaksi totta, mutta minusta Schumacher on parempi kuski ollut 2000-luvulla kuin uransa alkupuolella jolloin hän ei todellakaan ollut paras eikä nopein kuski.

repe_joke kirjoitti:
Kimiltä itse haluaisin lisää näyttöjä siitä, että hän hallitsee paineet. Itse pidän miestä sarjan nopeimpana, mutta se ei tee hänestä kuitenkaan välttämättä parasta.
Kimillä on näistä kuskeista eniten todistettavaa vielä urallaan. Ja Kimi on näistä kuskeista myös se, jolla on vielä eniten voitettavaa urallaan, jos hän vain käyttää kaiken sen potenttiaalin jota mieheltä löytyy.
Nähtäväksi jää vastaako Kimi huutoon vai ei.

Summasummarum - nopein ei ole aina välttämättä paras.
Niin, siis nopeimmasta kuskista aiemmin puhuin. Toki jos mietitään parasta kuskia, niin nopeus on aika oleellinen osa siinäkin suhteessa.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Taitopelaaja kirjoitti:
No itse asiassa tuossa tuli juuri esille ne pointit, joita itse hain takaa. Renault oli koko viime kauden fantastisen varma menokki, eikä Alonso joutunut kertaakaan kauden aikana sellaiseen tilanteeseen, jossa olisi vaadittu kylmäpäisyyttä. Toisin sanoen titteli meni Alonsolle suhteellisen helposti. Tänä vuonna tilanne on tasaisempi, mutta vieläkään hän ei ole joutunut kovinkaan lujille. Uransa alkupuolella Alonso teki muutamia virheitä kovissa paikoissa.

Tuo on kyllä suurimmaksi osaksi totta, mutta minusta Schumacher on parempi kuski ollut 2000-luvulla kuin uransa alkupuolella jolloin hän ei todellakaan ollut paras eikä nopein kuski.

Niin, siis nopeimmasta kuskista aiemmin puhuin. Toki jos mietitään parasta kuskia, niin nopeus on aika oleellinen osa siinäkin suhteessa.

Kannattaa tuossa Schumin alku-urassa ottaa huomioon, että esim. kun Schumi tuli Ferrarille niin auto ei todellakaan ollut kovin hyvä. Williamsilla oli tuolloin todella hyvä paketti jolla mm. Damon Hill onnistui voittamaan MM-tittelin. Benettonilla ensimmäinen kausi oli vaikea vaikka maailmanmestaruus tulikin. Silloinkin Williams oli autona parempi.
 

Solomon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ihmeellistä, kuinka paljon viitsitään vääntää Schumacherin, Räikkösen ja Alonson nopeudesta.

Yksi toteaa, että Räikkönen on nopein. Toinen vaatii perusteluja väitteelle. Noh, perustelu ymmärrettävästi on hankalaa.

Kolmas kääntää asian mielipidekysymykseksi, mikä on toki helppoa, mutta ei järkevää. Se, tykkääkö mustikka- vai vadelmajäätelöstä on mielipidekysymys. Formulakuskit taas periaatteessa ovat tai eivät ole nopeita huolimatta siitä, mitä mieltä asiasta ollaan.

Kuitenkaan, nopeudesta keskustelemisessa ei ole juuri järkeä. Formulamaailmassa silkkaa nopeutta ei voi vertailla mitenkään, koska siihen vaikuttaa välttämättä aina sekä oma että muiden ennalta tekemä työ. Nopeutta mitataan sekä radalla että pilttuissa, suhteen määrittely on hankalaa.

Jos haluatte oikeasti tietää kuka kolmikosta Alonso, Schumacher ja Räikkönen on nopein, niin laittakaa kaverit juoksuviivalle. Sillä se selviää, ei autojen kanssa vekslaamalla.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Speedye kirjoitti:
Kannattaa tuossa Schumin alku-urassa ottaa huomioon, että esim. kun Schumi tuli Ferrarille niin auto ei todellakaan ollut kovin hyvä. Williamsilla oli tuolloin todella hyvä paketti jolla mm. Damon Hill onnistui voittamaan MM-tittelin. Benettonilla ensimmäinen kausi oli vaikea vaikka maailmanmestaruus tulikin. Silloinkin Williams oli autona parempi.

No ei Ferrari huonokaan ollut. Sillä oli kuitenkin voitettu osakilpailu edelliselläkin kaudella. Mutta ei siis todellakaan mikään voittaja-auto lähtökohtaisesti, mutta ei mikään Minardikaan. About tasoa tämän kauden BAR.
Tuo Williamsin ylivoimasuus suhteessa Benottoniin kaipaisi kyllä selitystä.


Ja täytyy todesta Schumista vielä sen verran, että jos mies lopettaa uransa tähän kauteen, niin kyllähän se harmittaa.
Schumi on kuitenkin kuski joka herättää tunteita, puolesta ja vastaan. Sarjasta siis häviää aimoannos väriä ja mielenkiintoisuutta, jos mies lopettaa tähän kauteen.
Itse ainakin seuraisin paljon mielummin Schumin ja jonkun suomi-kuskin taisteluita, kuin HMV Alonson, ja suomi-kuskin taisteluita.
Ikävä kyllä kaikki loppuu aikanaan. Mutta Häkkinen vs Schumi taistelut eivät unohdu ikinä.
 

Taitopelaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, New York Rangers
Solomon kirjoitti:
Jos haluatte oikeasti tietää kuka kolmikosta Alonso, Schumacher ja Räikkönen on nopein, niin laittakaa kaverit juoksuviivalle. Sillä se selviää, ei autojen kanssa vekslaamalla.
Minä en taas toisaalta ymmärrä tällaisia kirjoituksia, ihme kun ei tule kommenttia, että "oltaisiin nyt vain iloisia, että MM-sarjassa on kolme noinkin nopeaa kuljettajaa". Onhan se mukava hieman kinastella kaikenlaisista asioista, mielipidekysymys tämä ei sikäli ole, paitsi siinä mielessä, että mitä asioita arvostaa kun mitataan parasta kuljettajaa. Jotkut arvostavat nopeutta, jotkut kylmähermoisuutta yms.

Tietysti on vaikea heittää suoranaista faktaa siitä, kuka kuljettajista on nopein. Mutta jos otetaan huomioon autojen eroavaisuudet, niin jonkinlaista keskustelua siitä voidaan käydä. Ja onhan esimerkiksi tallikaveriin vertailu jonkinlainen peruste nopeuden mittaamiselle. Räikkönen on esimerkiksi kyykyttänyt aina tallikaveriaan ja Schumacherilla ei ole ollut kilpailukykyisiä tallikavereita. Alonso on päihittänyt myös tallikaverinsa vakuuttavasti, vaikka tallikaverit eivät olekaan olleet sitä luokkaa kuin Räikkösellä.
 

Solomon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Taitopelaaja kirjoitti:
Tietysti on vaikea heittää suoranaista faktaa siitä, kuka kuljettajista on nopein. Mutta jos otetaan huomioon autojen eroavaisuudet, niin jonkinlaista keskustelua siitä voidaan käydä.

Kyllä nimenomaan tätä ketjua tarkkailemalla helposti muodostaa sellaisenkin mielipiteen, että nopeudesta ei voi käydä järkevää keskustelua. Vääntöä saa ja kannattaa toki käydä, jos siitä saa tyydytystä, mutta järkeviin perusteisiin sille, miksi joku kolmikosta Alonso, Schumacher tai Räikkönen olisi toista nopeampi, en ole törmännyt.

Taitopelaaja kirjoitti:
Ja onhan esimerkiksi tallikaveriin vertailu jonkinlainen peruste nopeuden mittaamiselle. Räikkönen on esimerkiksi kyykyttänyt aina tallikaveriaan ja Schumacherilla ei ole ollut kilpailukykyisiä tallikavereita. Alonso on päihittänyt myös tallikaverinsa vakuuttavasti, vaikka tallikaverit eivät olekaan olleet sitä luokkaa kuin Räikkösellä.

Räikkönen kyykyttää tallikaveriaan, samoin Alonso. Sitten kun Schumacher tekee vastaavaa sanotaan, että hänen tallikaverinsa ei ollut kilpailukykyinen.

Mikä tekee Schumacherin tallikavereista kilpailukyvyttömiä? Sekö, että juuri Schumacher kyykyttää heitä, ei Räikkönen?

Melkoinen kehäpäätelmä tuokin.
 

puumaila

Jäsen
Suosikkijoukkue
TuTo, Sport liigaan kaudelle 14-15
Solomon kirjoitti:
Mikä tekee Schumacherin tallikavereista kilpailukyvyttömiä? Sekö, että juuri Schumacher kyykyttää heitä, ei Räikkönen?

Melkoinen kehäpäätelmä tuokin.

Ehkä Schumacherin tallikaverit eivät saa aivan tasavertaista kohtelua tallin sisällä. Schumacherin tallit ovat ns. yhden miehen talleja. Eikä ne Schumin tallikaverit nyt koskaan niitä kaikkein parhaita ole ollut. Ei siinä mitään, taidoillaan herra kyseiseen asemaan on tallin sisällä päässyt. Eipä kauhean moni muu kuski sanele, kenen kanssa hän suostuu ajamaan ja kenen ei.
 

Solomon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
puumaila kirjoitti:
Ehkä Schumacherin tallikaverit eivät saa aivan tasavertaista kohtelua tallin sisällä. Schumacherin tallit ovat ns. yhden miehen talleja. Eikä ne Schumin tallikaverit nyt koskaan niitä kaikkein parhaita ole ollut. Ei siinä mitään, taidoillaan herra kyseiseen asemaan on tallin sisällä päässyt. Eipä kauhean moni muu kuski sanele, kenen kanssa hän suostuu ajamaan ja kenen ei.

No, ovatko Räikkösen tallikaverit olleet parempia. Häkkinenkin oli aina David Coulthardia nopeampi, eikö se jo tee Coulthardista kilpailukyvytöntä? Ja sitten Montoya, temperamenttinen kaveri, joka ajoi välillä ihan miten sattuu. Montoyako sen kilpailukyvyn mittaa?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös