F1-ketju

  • 661 052
  • 5 107

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Speedye kirjoitti:
On sieltä kuolemanporteilta noussut 7-kertainen maailmanmestarikin.

Ai on vai? Milloin, silloinko kun Schumacher pelkäsi kuolevansa vaikka vain jalka murtui? Vai milloin tuo mystinen kuolemanporteilla käynti on tapahtunut?

Speedye kirjoitti:
Tuosta FIA:n suosikkipojasta voidaan olla montaa mieltä, ketään muuta ei ole FIA:n taholta rangaistu yhtä rankasti kuin Schumia.

Silti FIA on saanut tälläkin kaudella oikein julkisesti kertoa että se ei suosi Ferraria eikä Schumacheria. Miksiköhän?

Ja onneksi Schumacher on ollut syytön noihin saamiinsa rangaistuksiin, enemmänkin olisi voitu sääntöjen mukaan antaa mutta kun jotkut on hieman tasa-arvoisempia kuin toiset.

Häkkisen McLaren ei alkuaikoina (saatikka Lotus) ei ollut auto jolla olisi voinut realistisesti taistella maailmanmestaruudesta, kun McLarenilla alkoi pystyä Häkkisen aikana nopeuden puolesta taistelemaan kilpailujen voittamisesta se McLaren oli silloinkin uskomattoman epäluotettava. Häkkisestähän puhuttiin ennen tuota ensimmäistä padot avannutta voittoa Jerezissä epäonnen soturina sillä niin monta kertaa tuo McLaren oli Mikan alla pettänyt kun se uran ensimmäinen voitto oli jo häämöttänyt horisontissa.

Häkkisen aikana McLaren oli MM-sarjassa:
1993 2.sija 84 pistettä (1. Williams 168 pistettä), Häkkinen ajoi vain 3 kisaa joista 4 pistettä ja 15.sija.
1994 4.sija 42 pistettä (1. Williams 118 pistettä), Häkkinen 26 pistettä 4.sija
1995 4.sija 30 pistettä (1. Benetton 138 pistettä), Häkkinen 17 pistettä 7.sija
1996 4.sija 49 pistettä (1. Williams 175 pistettä), Häkkinen 35 pistettä 5.sija
1997 4.sija 63 pistettä (1. Williams 123 pistettä), Häkkinen 27 pistettä 6.sija
1998 1.sija 156 pistettä (2. Ferrari 133 pistettä), Häkkinen 100 pistettä 1.sija
1999 2.sija 124 pistettä (1. Ferrari 128 pistettä), Häkkinen 76 pistettä 1.sija
2000 2.sija 152 pistettä (1. Ferrari 170 pistettä), Häkkinen 89 pistettä 2.sija
2001 2.sija 102 pistettä (1. Ferrari 179 pistettä), Häkkinen 37 pistettä 5.sija

Hieman erilaiset tilastot auton suhteen kuin Schumacherilla on ollut siitäkin huolimatta että Schumacherin tallikaverina on ollut aina vain näitä apupoikia ei oikeita F1-kuljettajia joilla olisi lupa kilpailla tosissaan.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
flintstone kirjoitti:
Ai on vai? Milloin, silloinko kun Schumacher pelkäsi kuolevansa vaikka vain jalka murtui? Vai milloin tuo mystinen kuolemanporteilla käynti on tapahtunut?



Silti FIA on saanut tälläkin kaudella oikein julkisesti kertoa että se ei suosi Ferraria eikä Schumacheria. Miksiköhän?

Ja onneksi Schumacher on ollut syytön noihin saamiinsa rangaistuksiin, enemmänkin olisi voitu sääntöjen mukaan antaa mutta kun jotkut on hieman tasa-arvoisempia kuin toiset.

Häkkisen McLaren ei alkuaikoina (saatikka Lotus) ei ollut auto jolla olisi voinut realistisesti taistella maailmanmestaruudesta, kun McLarenilla alkoi pystyä Häkkisen aikana nopeuden puolesta taistelemaan kilpailujen voittamisesta se McLaren oli silloinkin uskomattoman epäluotettava. Häkkisestähän puhuttiin ennen tuota ensimmäistä padot avannutta voittoa Jerezissä epäonnen soturina sillä niin monta kertaa tuo McLaren oli Mikan alla pettänyt kun se uran ensimmäinen voitto oli jo häämöttänyt horisontissa.

Häkkisen aikana McLaren oli MM-sarjassa:
1993 2.sija 84 pistettä (1. Williams 168 pistettä), Häkkinen ajoi vain 3 kisaa joista 4 pistettä ja 15.sija.
1994 4.sija 42 pistettä (1. Williams 118 pistettä), Häkkinen 26 pistettä 4.sija
1995 4.sija 30 pistettä (1. Benetton 138 pistettä), Häkkinen 17 pistettä 7.sija
1996 4.sija 49 pistettä (1. Williams 175 pistettä), Häkkinen 35 pistettä 5.sija
1997 4.sija 63 pistettä (1. Williams 123 pistettä), Häkkinen 27 pistettä 6.sija
1998 1.sija 156 pistettä (2. Ferrari 133 pistettä), Häkkinen 100 pistettä 1.sija
1999 2.sija 124 pistettä (1. Ferrari 128 pistettä), Häkkinen 76 pistettä 1.sija
2000 2.sija 152 pistettä (1. Ferrari 170 pistettä), Häkkinen 89 pistettä 2.sija
2001 2.sija 102 pistettä (1. Ferrari 179 pistettä), Häkkinen 37 pistettä 5.sija

Hieman erilaiset tilastot auton suhteen kuin Schumacherilla on ollut siitäkin huolimatta että Schumacherin tallikaverina on ollut aina vain näitä apupoikia ei oikeita F1-kuljettajia joilla olisi lupa kilpailla tosissaan.

Niin.. Mutta kun katsoo Ferrarin tilastoja on Schumi yksinkin pystynyt siivittämään tallin aikamoiseen menestykseen. Kun nuo hänen tallikaverinsa eivät oikeita F1-kuljettajia ole, niin aikamoinen meriitti Schumilta. Häkkinen saa muuten kiittää ensimmäisestä voitostaan Jerezissä pitkälti Schumia. Ilman tuota Villeneuve-kolaria ei Häkkinen olisi tuolloin voittanut.

Schumacherhan on kertonut/lääkärit kertoneet että mies vajosi tuossa kolarissa koomaan noin minuutiksi josta hänet saatiin elvytettyä takaisin.. Häkkisen kolarissahan suurin huoli oli aivojen hapettomuus.. Eli toisinsanoen Häkkinenkin kävi koomassa.

Ja FIA on joutunut sen takia kertomaan ettei suosi Schumia, koska on näitä puusilmiä jotka jostain syystä kuvittelevat Schumia suositun tällä kaudella. Schumihan on saanut Monacon rangaistuksen lisäksi tuon 2 sekunnin penaltyn joten haluaisin kuulla miten Schumia tällä kaudella on suosittu?
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Speedye kirjoitti:
Niin.. Mutta kun katsoo Ferrarin tilastoja on Schumi yksinkin pystynyt siivittämään tallin aikamoiseen menestykseen. Kun nuo hänen tallikaverinsa eivät oikeita F1-kuljettajia ole, niin aikamoinen meriitti Schumilta.

Minusta taas tuo kakkoskuljettajien mitättömyydestä huolimatta tullut menestyminen tallien välisessä MM-sarjassa osoittaa nimenomaan tallin kokonaisvahvuutta ei Schumacherin huikeutta.

Speedye kirjoitti:
Häkkinen saa muuten kiittää ensimmäisestä voitostaan Jerezissä pitkälti Schumia. Ilman tuota Villeneuve-kolaria ei Häkkinen olisi tuolloin voittanut.

Ei olisikaan. Myös Häkkisen silloinen tallikaveri David Coulthard taisi hieman auttaa Mikaa kun viimeisessä mutkassa Häkä ohitti niin mestaruuden varmistaneen Villenneuven kuin tallikaverinsa DC:n.

Speedye kirjoitti:
Schumacherhan on kertonut/lääkärit kertoneet että mies vajosi tuossa kolarissa koomaan noin minuutiksi josta hänet saatiin elvytettyä takaisin.. Häkkisen kolarissahan suurin huoli oli aivojen hapettomuus.. Eli toisinsanoen Häkkinenkin kävi koomassa.

Missähän näin on kerrottu? Ja hetkellinen tajuttomuus on aivan eri asia kuin kooma. Häkkistä pidettiin koomassa että Häkkisen aivojen turvotus saatiin laskemaan ja Häkkisen hengen Adelaidessa pelasti nopeasti toiminut F1:n lääkäri Watkins tekemällä Häkän kaulaan avanteen jotta henki saatiin jälleen kulkemaan. Schumacherilla murtui vain jalka ja Michael oli ehkä hetken tajuttomana (en tosin itse muista näin käyneen), Häkkinen sen sijaan sai vakavan päävamman ja oli oikeasti koomassa vuorokauden.

Speedye kirjoitti:
Ja FIA on joutunut sen takia kertomaan ettei suosi Schumia, koska on näitä puusilmiä jotka jostain syystä kuvittelevat Schumia suositun tällä kaudella. Schumihan on saanut Monacon rangaistuksen lisäksi tuon 2 sekunnin penaltyn joten haluaisin kuulla miten Schumia tällä kaudella on suosittu?

Jälleen kerran FIA muutti sääntöjään kesken kauden ja kielsi Ferrarin ja Schumacherin pahimman kilpailijan Renaultin iskunvaimentajat. Näinhän tehtiin myös silloin kun McLarenin luistonesto toimi paremmin kuin Ferrarin järjestelmä, eli tuo McLarenin ns kolmas poljin kiellettiin. Alonso oli jo saanut rangaistuksensa kun Schumacher hölmöili itselleen punaisilla lipuilla sanktioita. Tätähän Bernia jo kerkesi manaamaan, joka on aika kornia puolueellisuutta F1:sten nokkamieheltä.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
flintstone kirjoitti:
Minusta taas tuo kakkoskuljettajien mitättömyydestä huolimatta tullut menestyminen tallien välisessä MM-sarjassa osoittaa nimenomaan tallin kokonaisvahvuutta ei Schumacherin huikeutta.



Ei olisikaan. Myös Häkkisen silloinen tallikaveri David Coulthard taisi hieman auttaa Mikaa kun viimeisessä mutkassa Häkä ohitti niin mestaruuden varmistaneen Villenneuven kuin tallikaverinsa DC:n.



Missähän näin on kerrottu? Ja hetkellinen tajuttomuus on aivan eri asia kuin kooma. Häkkistä pidettiin koomassa että Häkkisen aivojen turvotus saatiin laskemaan ja Häkkisen hengen Adelaidessa pelasti nopeasti toiminut F1:n lääkäri Watkins tekemällä Häkän kaulaan avanteen jotta henki saatiin jälleen kulkemaan. Schumacherilla murtui vain jalka ja Michael oli ehkä hetken tajuttomana (en tosin itse muista näin käyneen), Häkkinen sen sijaan sai vakavan päävamman ja oli oikeasti koomassa vuorokauden.



Jälleen kerran FIA muutti sääntöjään kesken kauden ja kielsi Ferrarin ja Schumacherin pahimman kilpailijan Renaultin iskunvaimentajat. Näinhän tehtiin myös silloin kun McLarenin luistonesto toimi paremmin kuin Ferrarin järjestelmä, eli tuo McLarenin ns kolmas poljin kiellettiin. Alonso oli jo saanut rangaistuksensa kun Schumacher hölmöili itselleen punaisilla lipuilla sanktioita. Tätähän Bernia jo kerkesi manaamaan, joka on aika kornia puolueellisuutta F1:sten nokkamieheltä.

Schumacher on itse kertonut haastattelussa olleensa noin minuutin täysin tiedottomassa tilassa. Tajuttomuus ei ole tiedoton tila, silloin ihminen kuitenkin reagoi ärsykkeisiin ja muihin, koomassa ei. Enhän minä voi tilannetta täysin tietää kun en ole paikalla ollut joten uskon Schumacherin sanaa tässä asiassa.

Kielsihän FIA tällä kaudella Ferrarin käyttämät taipuvat takasiivekkeet kesken kautta? Eikös tämä ole törkeää puolueellisuutta Renaultia kohtaan. McLarenkin käytti muuten noita samaisia siipiä. Eli joko et halua muistaa, tai et oikeasti muista tälläisiä Ferrariin liittyviä FIA:n tempauksia. Veikkaan jälkimmäistä.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Speedye kirjoitti:
Kielsihän FIA tällä kaudella Ferrarin käyttämät taipuvat takasiivekkeet kesken kautta? Eikös tämä ole törkeää puolueellisuutta Renaultia kohtaan. McLarenkin käytti muuten noita samaisia siipiä. Eli joko et halua muistaa, tai et oikeasti muista tälläisiä Ferrariin liittyviä FIA:n tempauksia. Veikkaan jälkimmäistä.

Eihän niitä nyt kesken kauden kielletty. Kiellettyähän se on ollut koko kauden, koska sääntöjen mukaan F1-autojen aerodynamiikassa ei saa olla liikkuvia osia.

Elikkä jos Ferrarilla on ollut taipuvat siivet käytössä, niin silloin se on rikkonut sääntöjä. Mutta kerta siitä ei ole mitään todisteita, niin hirveästi ei kannata moisesta huudella.

Kesken kauden noihin takasiipiin piti kait asentaa jotkut vahvikkeet tms, joidenka pitäisi estää se mahdollinen taipuminen.
Jos muistan tapahtumien kulkua oikein.

Tässäpä vielä kaikki siipi asiaa koskevat uutiset mtv3:sen nettisivuilta. Joku muu saa kaivaa syvemmältä jos jaksaa.

http://www.mtv3.fi/urheilu/arkisto.shtml/arkistot/f1/2006/05/442659
http://www.mtv3.fi/urheilu/arkisto.shtml/arkistot/f1/2006/04/440853
http://www.mtv3.fi/urheilu/arkisto.shtml/arkistot/f1/2006/03/432581
http://www.mtv3.fi/urheilu/arkisto.shtml/arkistot/f1/2006/03/432218
http://www.mtv3.fi/urheilu/arkisto.shtml/arkistot/f1/2006/03/430703

Vanhin uutinen on alimmaisena ja uusin ylimmäisenä.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
IS-veikkaaja: McLaren uhkaa hyllyttää Kimin..

Uusin IS-veikkaaja tietää kertoa, että McLaren uhkaa hyllyttää Kimi Räikkösen loppukaudeksi. Tai ainakin tälläinen otsikko oli Veikkaajan etusivulla. Joku asioista enemmän tietävä voi kertoa mistä oikein on kysymys. Tämä joka tapauksessa sinetöi sen, ettei Kimi jatka McLarenilla. Eivät varmaan halua paljastaa kaikkea tallista lähtevälle henkilölle.
 

ultras

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara Tampere
Speedye kirjoitti:
Uusin IS-veikkaaja tietää kertoa, että McLaren uhkaa hyllyttää Kimi Räikkösen loppukaudeksi. Tai ainakin tälläinen otsikko oli Veikkaajan etusivulla. Joku asioista enemmän tietävä voi kertoa mistä oikein on kysymys. Tämä joka tapauksessa sinetöi sen, ettei Kimi jatka McLarenilla. Eivät varmaan halua paljastaa kaikkea tallista lähtevälle henkilölle.

IS-konsernilla luulisi ainakin joku veikkaus osuvan Räikkösen tulevaisuutta spekuloidessa. Vieläkö on jotain sellaista mitä he eivät olisi spekuloineet?
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Speedye kirjoitti:
Uusin IS-veikkaaja tietää kertoa, että McLaren uhkaa hyllyttää Kimi Räikkösen loppukaudeksi. Tai ainakin tälläinen otsikko oli Veikkaajan etusivulla. Joku asioista enemmän tietävä voi kertoa mistä oikein on kysymys. Tämä joka tapauksessa sinetöi sen, ettei Kimi jatka McLarenilla. Eivät varmaan halua paljastaa kaikkea tallista lähtevälle henkilölle.

Maanantaina kirjoitin jo samasta asiasta, mutta kerrataampa.

"IS-arvaajassa oli tällä kertaa ihan hyvää juttua formuloista.

Mielenkiintoisin oli kuitenkin mahdollinen Räkän hyllyttäminen. Itsehän spekuloin tuolla asialla jo heti Montoyan potkujen jälkeen. Arvaajan jutun mukaan, Mclaren ei tarvitsisi Räkää välttämättä loppukaudesta, kun sillä on jo kuitenkin soppari Ferrarille, ja Räkä kuulemma auttaa Schumia mm-taistelussa, joka taas eroaa tallin tavoitteista saada Alonso mestariksi.
Itse en olisi yllättynyt, vaikka Räkä ei loppukautta laarenilla ajaisikaan. Tosin pidän todennäköisempänä, että mies kuitenkin kauden kaikki kisat.
"


Ainoa juttu mikä tuossa jäi mainitsematta oli se, että lehden mukaan Mclarenia ei uhkaa enää mikään talli kolmossijan suhteen valmistajien sarjassa. Joten sitäkään taustaa vasten Mclaren ei tarvitsisi Kimiä viimeisissä kisoissa.
 

Jacobus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Peliitat
repe_joke kirjoitti:
Maanantaina kirjoitin jo samasta asiasta, mutta kerrataampa.

"IS-arvaajassa oli tällä kertaa ihan hyvää juttua formuloista.

Mielenkiintoisin oli kuitenkin mahdollinen Räkän hyllyttäminen. Itsehän spekuloin tuolla asialla jo heti Montoyan potkujen jälkeen. Arvaajan jutun mukaan, Mclaren ei tarvitsisi Räkää välttämättä loppukaudesta, kun sillä on jo kuitenkin soppari Ferrarille, ja Räkä kuulemma auttaa Schumia mm-taistelussa, joka taas eroaa tallin tavoitteista saada Alonso mestariksi.
Itse en olisi yllättynyt, vaikka Räkä ei loppukautta laarenilla ajaisikaan. Tosin pidän todennäköisempänä, että mies kuitenkin kauden kaikki kisat.
"

Ainoa juttu mikä tuossa jäi mainitsematta oli se, että lehden mukaan Mclarenia ei uhkaa enää mikään talli kolmossijan suhteen valmistajien sarjassa. Joten sitäkään taustaa vasten Mclaren ei tarvitsisi Kimiä viimeisissä kisoissa.
Kunhan tässä aikani kuluksi spekuloin. Jos Kimin sopimus Ferrarille julkistettaisiin Monzassa, Kimi mahdollisesti hyllytettäisiin sen jälkeen. Ainakaan Kimi ei testejä ajaisi tämän jälkeen McLarenilla metriäkään, eikä Kimi saisi uusimpia osia autoonsa. Jos Kimi hyllytettäisiin, tilalle voitaisiin nostaa kenties Hamilton sisäänajona ensi kaudeksi, jos hänestä on tulossa kisakuski Alonson rinnalle. Tämä sopisi sikäli hyvin, että GP2-kausi päättyy juuri Monzaan ja Hamilton ehtisi ajamaan F1:stä Kiinan, Japanin ja Brasilian osakilpailuissa.
 

Bloogi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ny Rangers.Chelsea&Man City.
Jacobus kirjoitti:
Kunhan tässä aikani kuluksi spekuloin. Jos Kimin sopimus Ferrarille julkistettaisiin Monzassa, Kimi mahdollisesti hyllytettäisiin sen jälkeen. Ainakaan Kimi ei testejä ajaisi tämän jälkeen McLarenilla metriäkään, eikä Kimi saisi uusimpia osia autoonsa. Jos Kimi hyllytettäisiin, tilalle voitaisiin nostaa kenties Hamilton sisäänajona ensi kaudeksi, jos hänestä on tulossa kisakuski Alonson rinnalle. Tämä sopisi sikäli hyvin, että GP2-kausi päättyy juuri Monzaan ja Hamilton ehtisi ajamaan F1:stä Kiinan, Japanin ja Brasilian osakilpailuissa.

Jos Alono varmistaa mestaruuden ennen kauden viimeisiä kisoja niin odotankin sitten että Renault hyllyttää Alonson ja Kovalainen pääsee ajamaan loput kisat:D. McLaren julkistaa ennen kauden alkua Alonson sopimuksen ja Ferrari julkistaa Räikkösen sopimuksen muutama kisa ennen kauden loppua ja sen takia hyllytettäisiin aika naurettaavaa.
 

Jacobus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Peliitat
Bloogi kirjoitti:
Jos Alono varmistaa mestaruuden ennen kauden viimeisiä kisoja niin odotankin sitten että Renault hyllyttää Alonson ja Kovalainen pääsee ajamaan loput kisat:D. McLaren julkistaa ennen kauden alkua Alonson sopimuksen ja Ferrari julkistaa Räikkösen sopimuksen muutama kisa ennen kauden loppua ja sen takia hyllytettäisiin aika naurettaavaa.
Kieltämättä aika koomiselta kuulostaa ja jäi edellisessä viestissä sanomatta, en oikein usko näihin hyllytyspuheisiin. Ehkä nuo omat spekulaationi olivat vähän kaukaa haettuja. Berniekin saattaisi vetää herneet nenäänsä, jos osa sarjan vetovoimaisimmista tähdistä olisi viimeisistä kisoista sivussa.

Ja toisaalta, emme tiedä mitä kenenkään sopimuksissa lukee, sallivatko ne hyllytykset ja mitä se tallille maksaa. Montoyahan sai käytännössä potkut McLarenilta ja sanoisin, että Montoyan NASCAR-sopimus oli, jos ei nyt tekosyy, niin varmasti se viimeinen pisara potkuihin. Suurin syy Montoyan potkuihin olivat mielestäni miehen esitykset, jotka eivät varmasti vastanneet McLarenin odotuksia. Kimin kohdallahan näin ei voida sanoa. Eli siinä mielessä en pitäisi hyllytystä kovin todennäköisenä.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Speedye kirjoitti:
Schumacher on itse kertonut haastattelussa olleensa noin minuutin täysin tiedottomassa tilassa. Tajuttomuus ei ole tiedoton tila, silloin ihminen kuitenkin reagoi ärsykkeisiin ja muihin, koomassa ei. Enhän minä voi tilannetta täysin tietää kun en ole paikalla ollut joten uskon Schumacherin sanaa tässä asiassa.

Mihin ärsykkeisiin tajuton ihminen reagoi?

Wikipedian mukaan:
"Tajuttomuudella tarkoitetaan tilaa, jossa ihminen ei reagoi ulkoisille ärsykkeille normaalisti, eli ei ole heräteltävissä."

"Kooma on syvän tajuttomuuden tila, jossa oleva henkilö ei pysty hengittämään ilman erillisen koneen apua. Koomassa olevan henkilön silmät ovat suljettuina eikä häntä saada heräämään koomasta voimakkaillakaan äänillä saati näkö- tai kipuärsykkeillä."

On se jumalainen Michael Schumacher aika hurja jätkä että vaipui ekana syvään koomaan (jalan murtumasta) ja toipui siitä sitten minuutissa. Ei kuulosta minusta koomalta, joka myös kuoleman unena tunnetaan.

Speedye kirjoitti:
Kielsihän FIA tällä kaudella Ferrarin käyttämät taipuvat takasiivekkeet kesken kautta? Eikös tämä ole törkeää puolueellisuutta Renaultia kohtaan. McLarenkin käytti muuten noita samaisia siipiä. Eli joko et halua muistaa, tai et oikeasti muista tälläisiä Ferrariin liittyviä FIA:n tempauksia. Veikkaan jälkimmäistä.

Kuten täällä todettiin niin ne Ferrarin (ja parin muunkin tallin) taipuvat siipiviritelmät on ollut koko ajan kiellettyjä.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
flintstone kirjoitti:
Mihin ärsykkeisiin tajuton ihminen reagoi?

Wikipedian mukaan:
"Tajuttomuudella tarkoitetaan tilaa, jossa ihminen ei reagoi ulkoisille ärsykkeille normaalisti, eli ei ole heräteltävissä."

"Kooma on syvän tajuttomuuden tila, jossa oleva henkilö ei pysty hengittämään ilman erillisen koneen apua. Koomassa olevan henkilön silmät ovat suljettuina eikä häntä saada heräämään koomasta voimakkaillakaan äänillä saati näkö- tai kipuärsykkeillä."

On se jumalainen Michael Schumacher aika hurja jätkä että vaipui ekana syvään koomaan (jalan murtumasta) ja toipui siitä sitten minuutissa. Ei kuulosta minusta koomalta, joka myös kuoleman unena tunnetaan.



Kuten täällä todettiin niin ne Ferrarin (ja parin muunkin tallin) taipuvat siipiviritelmät on ollut koko ajan kiellettyjä.

Jos esim. pyörryt ja sen jälkeen joku läpsii sinua voimakkaasti poskille saatat virota. Tällöin olet ollut tajuttomana.. Ja miksi sinun tarvii minulle siitä valittaa.. Saattaa Michael Schumacher hieman paremmin tietää onko ollut tajuttomana vai koomassa tuolloin. Tuskinpa lääkärit hänelle ovat valehdelleet. Joten jos valittamista on, suosittelen suuntaamaan Zurichiin missä Schumi asustaa. Ja syvästä koomasta ei ole kukaan puhunut mitään, sen keksit itse. Keksit aika paljon itse noita juttuja muuten.
 

spertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Speedye kirjoitti:
Jos esim. pyörryt ja sen jälkeen joku läpsii sinua voimakkaasti poskille saatat virota. Tällöin olet ollut tajuttomana.. Ja miksi sinun tarvii minulle siitä valittaa.. Saattaa Michael Schumacher hieman paremmin tietää onko ollut tajuttomana vai koomassa tuolloin. Tuskinpa lääkärit hänelle ovat valehdelleet. Joten jos valittamista on, suosittelen suuntaamaan Zurichiin missä Schumi asustaa. Ja syvästä koomasta ei ole kukaan puhunut mitään, sen keksit itse. Keksit aika paljon itse noita juttuja muuten.

Mitäs sinä oikein sitten tarkoitat tuossa?

Speedye kirjoitti:
Schumacherhan on kertonut/lääkärit kertoneet että mies vajosi tuossa kolarissa koomaan noin minuutiksi josta hänet saatiin elvytettyä takaisin.. Häkkisen kolarissahan suurin huoli oli aivojen hapettomuus.. Eli toisinsanoen Häkkinenkin kävi koomassa.

Koomaan vajosi... Jepjep.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
spertti kirjoitti:
Mitäs sinä oikein sitten tarkoitat tuossa?



Koomaan vajosi... Jepjep.

Hieno F1-sisältö tässä viestissäsi.. Mene valittamaan Schumille tästä kooma-asiasta jos valittamista on. Kerroin vaan, että Schumi on itse kertonut olleensa syvemmässä tiedottomuudessa kuin tajuttomana muutaman minuutin ajan.
 
Vaivun siis koomaan joka ilta kun nukahdan... Koska ei minua saa hereille pariin tuntiin sen jälkeen, vaikka läpsisi ja huutaisi korvan juuressa. En usko myöskään vaipuneeni koomaan, vaikka tajuntani menetin kolarissa ja sain aivotärähdyksen. Tolkku oli kuitenkin hetken poissa. Myös heräämisen jälkeen. Mutta se siitä.

Jotenkin epäilen tuota Räikkösen hyllyttämistä. Mitä iloa siitä olisi McLarenille. Kovasti näyttää siltä että Räikkönen ferrarille suuntaa. Vaikea uskoa että suostuisi scumin apupojaksi. Ei edes rahalla. Mielenkiinnolla kuitenkin odotan tietoa ferrarin sopimuksista. Jatkaako Schumacher edelleen. Toisaalta olisi mukava nähdä Kimi ja Schumi samassa tallissa. Tasavertaisina tietenkin. Kimi kyllä pystyy kusettamaan saksalaista nopeudessa helposti. Myös hermot pitää paremmin. Schumacherilla on tietenkin enemmän sitä kokemusta. Myös tallista.

Sen vihaan ferraria kerhon lisäksi voisi perustaa vihaan kimiä kerhon. Niitä tuntuu löytyvän vielä enemmän.
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Jos nyt oikein ymmärrän, kooma on vähän sama asia kuin tajuttomuus. Lievimmässä muodossaan se on unenomainen tila, josta voi aika ajoin herätä. Pahin kooman muoto on sitten aivokuolema. Siltä väliltä on tajuttomuuden (kooman) eri asteita.

Lääketieteeseen perehtymättömän ei ehkä kannata alkaa vertailla pelkän termin "kooma" perusteella kenenkään loukkaantumisia keskenään.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Speedye kirjoitti:
Hieno F1-sisältö tässä viestissäsi.. Mene valittamaan Schumille tästä kooma-asiasta jos valittamista on. Kerroin vaan, että Schumi on itse kertonut olleensa syvemmässä tiedottomuudessa kuin tajuttomana muutaman minuutin ajan.

Mitenkähän minulla on semmoinen muistikuva tuosta kolarista, että Schumi oli tajuissaan kun hänet autosta saatiin pois. Ja Schumia otettiin autosta aika pitkään pois, kun hänen jalkansa oli puristuksissa.
Ja jotenkin minulla on myös semmoinen muistikuva, että Schumi olisi itse yrittänyt päästä autosta pois, mutta ei siihen pystynyt, koska se jalka oli jumissa.

Yritin youtubesta etsiä vahvista näille muistikuville, mutta en löytänyt sieltä kuin kolarin Schumin autokamerasta katsoen. Elikkä kaikki tapahtumat kolarin jälkeen jäivät hämärän peittoon.

Tosin eräässä noista kolarivideoista oli tämmöinen teksti pätkä: "Michael Schumacher's crash into Stowe corner at Silverstone in 1999. He was conscious and tried to get out of the car. He was taken to Northamptonshire General Hospital where his broken Tibia and Fibula were fixed. (I sent him a get well soon Fax- letter!). A bleed nipple caused the accident and he returned at the end of the season with a cut on the heel of his foot causing more complications."

Pitänee koittaa etsiä lisää matskua kolarista, jos vaikka jostain näkisi mitä itse kolarin jälkeen tapahtui.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
repe_joke kirjoitti:
Mitenkähän minulla on semmoinen muistikuva tuosta kolarista, että Schumi oli tajuissaan kun hänet autosta saatiin pois. Ja Schumia otettiin autosta aika pitkään pois, kun hänen jalkansa oli puristuksissa.
Ja jotenkin minulla on myös semmoinen muistikuva, että Schumi olisi itse yrittänyt päästä autosta pois, mutta ei siihen pystynyt, koska se jalka oli jumissa.

Yritin youtubesta etsiä vahvista näille muistikuville, mutta en löytänyt sieltä kuin kolarin Schumin autokamerasta katsoen. Elikkä kaikki tapahtumat kolarin jälkeen jäivät hämärän peittoon.

Tosin eräässä noista kolarivideoista oli tämmöinen teksti pätkä: "Michael Schumacher's crash into Stowe corner at Silverstone in 1999. He was conscious and tried to get out of the car. He was taken to Northamptonshire General Hospital where his broken Tibia and Fibula were fixed. (I sent him a get well soon Fax- letter!). A bleed nipple caused the accident and he returned at the end of the season with a cut on the heel of his foot causing more complications."

Pitänee koittaa etsiä lisää matskua kolarista, jos vaikka jostain näkisi mitä itse kolarin jälkeen tapahtui.

Niin.. Sitä en tarkalleen tiedä/muista missä vaiheessa tuota kolaria/tapahtumaa tuo tiedottomuus on Schumille tapahtunut. Onko se tapahtunut vasta ambulanssissa vaiko autossa sitä ei samassa yhteydessä kerrottu. Schumi kuvaili tilannetta suunnilleen näin: "Menetin hetkeksi kontaktin ulkomaailmaan, tila oli todella pelottava ja luulin kuolevani". Lisäksi mies oli maininnut jotain että kyse ei ollut aivan normaalista tajuttomuuden tilasta.
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Speedye kirjoitti:
Niin.. Sitä en tarkalleen tiedä/muista missä vaiheessa tuota kolaria/tapahtumaa tuo tiedottomuus on Schumille tapahtunut. Onko se tapahtunut vasta ambulanssissa vaiko autossa sitä ei samassa yhteydessä kerrottu. Schumi kuvaili tilannetta suunnilleen näin: "Menetin hetkeksi kontaktin ulkomaailmaan, tila oli todella pelottava ja luulin kuolevani". Lisäksi mies oli maininnut jotain että kyse ei ollut aivan normaalista tajuttomuuden tilasta.

Aivan sama. Kyllä Schumacher on joka tapauksessa loistava kuski, olipa hän joskus ollut hetken tajuttomana tai ei. Kukaan ei kuitenkaan ole virheetön. Paitsi Pohjois-Korean johtaja, joka on mm. pelannut par 72 kentän 38 lyönnillä.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Vakio kirjoitti:
Aivan sama. Kyllä Schumacher on joka tapauksessa loistava kuski, olipa hän joskus ollut hetken tajuttomana tai ei. Kukaan ei kuitenkaan ole virheetön. Paitsi Pohjois-Korean johtaja, joka on mm. pelannut par 72 kentän 38 lyönnillä.

Hahah.. Repesin tuolle viimeiselle.. Hole-in-oneja:kin oli tainnut tulla muutama. Tietenkin Schumi tekee myös virheitä, ihminen hänkin on. Suurin miehen tekemä virhe on eittämättä 1997 Jerezin kolarointi Villeneuven kanssa jonka Schumi itsekin on myöntänyt. Mutta virheitähän tekevät kaikki, olisihan se outoa jos löytyisi virheetön F1-kuljettaja. Taitaisi olla robotti kyseessä.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Speedye kirjoitti:
Niin.. Sitä en tarkalleen tiedä/muista missä vaiheessa tuota kolaria/tapahtumaa tuo tiedottomuus on Schumille tapahtunut. Onko se tapahtunut vasta ambulanssissa vaiko autossa sitä ei samassa yhteydessä kerrottu. Schumi kuvaili tilannetta suunnilleen näin: "Menetin hetkeksi kontaktin ulkomaailmaan, tila oli todella pelottava ja luulin kuolevani". Lisäksi mies oli maininnut jotain että kyse ei ollut aivan normaalista tajuttomuuden tilasta.

Alunperinhän puhe oli siitä että Häkkinen palasi kuolemanporteilta maailmanmestariksi johon sinä sanoit että niin on tehnyt Schumacherkin. Tuo Stowe mutkan onnettomuus ei ainakaan minun tietojeni mukaan ollut Schumacherin henkeä välittömästi uhannut tapahtuma vaikka tälli kova olikin ja Michael jalka siinä tapahtumassa murtuikin. Sinällään voidaan tietenkin ajatella että onnettomuus oli henkeä uhkaava koska Schumacher ei olisi omin voimin päässyt ulos autostaan koska tuo murtunut jalka jäi puristuksiin mutta koska tuossa tapauksessa ei ainakin minun mielikuvieni mukaan tapahtunut massiivista verenvuotoa niin käytännössä en pidä että Schumacherin henki oli varsinaisesti uhattuna. Häkkisen ja Schumacher onnnettomuudet oli hieman eri mittakaavan tapahtumia ja samoin on herrojen vammojen vakavuuden suhteen. Häkkinen olisi tuolloin Adelaidessa kuollut jo radan varteen minuuttien sisällä (hapenpuutteeseen) ellei Watkins olisi toiminut ripeästi, Schumacherin hätä ei ollut välitön.

repe_joke kirjoitti:
Mitenkähän minulla on semmoinen muistikuva tuosta kolarista, että Schumi oli tajuissaan kun hänet autosta saatiin pois. Ja Schumia otettiin autosta aika pitkään pois, kun hänen jalkansa oli puristuksissa.
Ja jotenkin minulla on myös semmoinen muistikuva, että Schumi olisi itse yrittänyt päästä autosta pois, mutta ei siihen pystynyt, koska se jalka oli jumissa.

Juuri tuollainen mielikuva minullakin tapahtumista on.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Jos verrataan noita Häkkisen ja Schumacherin kolareita, niin on muistettava vielä yksi olennainen seikka. Häkkisen onnettomuus johtui siitä, että hän ei kyennyt huonolla autolla väistämään metallinkappaletta, joka näkyi monen metrin päähän. Autohan oli huono siksi, että Kimi Räikkönen oli jokusen vuoden päästä tulossa siihen talliin ajamaan. Schumacherin onnettomuus puolestaan johtui siitä, että hän teki liian täydellisen jarrutusliikeen johon vain melkein täydellinen auto ei kyennyt vastaamaan jumalan edellyttämällä tavalla.

Häkkisen onnettomuus oli siis Räikkösen syy, ja Schumin onnettomuus tapahtui koska maailmassa on virheitä.

Minä en hämmästyisi ollenkaan, jos Räikkönen olisi hyllyllä sopimuksen julkaisun jälkeen, tai ajaisi korkeintaan tallin kakkoskuskina. Kakkoskuskina siten, että ei testaa (edes selvinpäin), ei saa autoonsa uusia osia eikä saa tietoa auton jatkokehityksestä. Tämä olisi ainoa järkevä toimintatapa McLarenilta.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
flintstone kirjoitti:
Alunperinhän puhe oli siitä että Häkkinen palasi kuolemanporteilta maailmanmestariksi johon sinä sanoit että niin on tehnyt Schumacherkin. Tuo Stowe mutkan onnettomuus ei ainakaan minun tietojeni mukaan ollut Schumacherin henkeä välittömästi uhannut tapahtuma vaikka tälli kova olikin ja Michael jalka siinä tapahtumassa murtuikin. Sinällään voidaan tietenkin ajatella että onnettomuus oli henkeä uhkaava koska Schumacher ei olisi omin voimin päässyt ulos autostaan koska tuo murtunut jalka jäi puristuksiin mutta koska tuossa tapauksessa ei ainakin minun mielikuvieni mukaan tapahtunut massiivista verenvuotoa niin käytännössä en pidä että Schumacherin henki oli varsinaisesti uhattuna. Häkkisen ja Schumacher onnnettomuudet oli hieman eri mittakaavan tapahtumia ja samoin on herrojen vammojen vakavuuden suhteen. Häkkinen olisi tuolloin Adelaidessa kuollut jo radan varteen minuuttien sisällä (hapenpuutteeseen) ellei Watkins olisi toiminut ripeästi, Schumacherin hätä ei ollut välitön.



Juuri tuollainen mielikuva minullakin tapahtumista on.

Niin.. Kyllähän Häkkinen lähempänä kuolemaa kävi kuin Schumacher. Mutta väitän, että Schumi selvisi kolarista vain ja ainoastaan sen takia, että autot olivat niin paljon turvallisempia kuin tuohon aikaan milloin Häkkinen kolarinsa ajoi. Schumacherilla oli telemetriatietojen mukaan vauhtia noin 200km/h joka oli saman verran kuin Häkkisellä. Häkkisen onnettomuus olisi ollu nykyautoilla täysin vaaraton, mutta tuolloin pään vieressä ei ollut näitä tukevia suojia johon pää nojaa kolaritilanteessa nykyautoilla. Häkkisen päähän pääsi heilumaan aika lailla ja tuo aiheutti tietääkseni tuon tajuttomuuden. Tuo avanne piti Mikan kaulaan tehdä sen takia, ettei mies olisi tukehtunut omaan kieleensä. Tajuttomana kun kieli tuppaa menemään henkitorven eteen ja aiheuttaa näin tukehtumisriskin.

Schumin tapauksessa nuo jalathan menivät aika pahaan kuntoon.. Suurin riski mikä noissa jalkojen avomurtumissa on, on suurten verisuonien katkeaminen jaloissa. Jos esimerkiksi reidessä katkeaa pääsuoni, on tällöin todella kiire sillä verenhukka tulee yllättävän nopeasti. Tuon onnettomuuden jälkeenhän Schumin jalat vakuutettiin.. Kaasujalka 10 milj. dollaria, toinen jalka 5 milj. dollaria. Tämä on mielestäni jo hieman liioittelua.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Speedye kirjoitti:
Suurin riski mikä noissa jalkojen avomurtumissa on, on suurten verisuonien katkeaminen jaloissa. Jos esimerkiksi reidessä katkeaa pääsuoni, on tällöin todella kiire sillä verenhukka tulee yllättävän nopeasti.

Jos nyt oikein muistan ensiapukurssilta, niin jos tuo pääverisuoni katkeaa reidestä, niin kiire loppuu siihen paikkaan. Sillä mitään ei ole tehtävissä, kun ihminen menettää verta parissa sekunnissa sen verran, että kaikki on myöhäistä.

Tosin varmaksi tuotakaan en mene vannomaan, kun en ollut noilla tunneilla hirveän innostunut omaksumaan uutta tietoa.


Sitten päivän F1 "uutiseen". Mustakarin Erkki kertoo urkkalehdessä, että Schumi on blokannut Kimin siirron Ferrarille, ja täten Kimin täytyy ajaa ensi kausi jossain muualla.
Uutisessa on todennäköisesti yhtän paljon faktatietoa kuin muissakin, Räikkösen sopparia koskevissa uutissa, mutta yksi asia siinä kuitenkin on, minkä takia Schumi ei minulle ole se suurin F1 kuski.
Ja jokainen varmaan arvaakin sen. Schumi ei ole joutunut ajamaan tallikaveriaan vastaan kilpaa ensimmäisen kauden jälkeen.
Tämä on se ainoa asia, joka erottaa Schumin esim Sennasta. Toinen on joutunut ajamaan tosissaan kilpaa tallikaveriaan vastaan, ja toinen ei.
Toki tuota asiaa lukuunottamatta, arvostan Schumia kuskina, sen verta kovat saavutukset herralla kuitenkin on.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös