Mainos

F1-ketju

  • 664 103
  • 5 069

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Speedye kirjoitti:
Ei tietenkään voi.. Mutta jos kuskeja pitää keskenään vertailla niin silloin on otettava käyttöön tilastot ja saavutukset. Ja näissä Schumi on maailman paras. Kimi voi voittaa Schumin ensi kaudella yksittäisissä kisoissa jos samassa tallissa ajavat. Mutta pisteissä Kimi ei Schumia voita.

Entä jos kuitenkin voittaa? Onko Kimi silloin kovempi kuljettaja kuin Schumacher vai millä perusteilla silloin tuo paremmuus katsottaisiin?

Pakkipari kirjoitti:
Niin ja Speedye, ei se ole Schumikaan. Tosin nämähän on makuasioita, koska toisen aikakauden kuskia on aika hankala verrata nykyisiin kuskeihin. Minun silmissäni se paras kuski kuitenkin on M. Fangio.

Minä en ole itse ollut näkemässä Fangion ajamista, tiedän kyllä saavutukset joten en pysty varsinaisesti sanomaan oma kohtaista näkemystä Fangion paremmuudesta. Minun silmissäni Ayrton Senna on tai siis oli maailman paras F1:ssä, sen jälkeen tulee Alain Prost, Mika Häkkinen ja Michael Schumacher. Kimi Räikkösestä ja Fernando Alonsosta kokemukset ovat vielä niin lyhyet että en vielä ole valmis nostamaan heitä suoraan tuonne suurien joukkoon.
 
Viimeksi muokattu:

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Speedye kirjoitti:
Et varmaan huomannut, että sanoin "jos ongelmat häviävät". Se ei tarkoita sitä että ne häviäisivät ensi kaudella. Ja Schumiko oli viime kaudella 10 kertaa palkintopallilla? Paskanmarjat, jos vertaat McLarenin 2003 suorituskykyä Ferrarin 2005 suorituskykyyn olet kyllä melkoinen heppu. Ferrari voitti viime kaudella tasan yhden kisan, senkin pikkuisen rengassotkun ansiosta. Kimi sentään taisteli voitoista melkein 10 kisassa joten ei se auto niin paska ollut? Eli jotain rotia nyt noihin väitteisiisi. Olet sitä mieltä, että kun on 10 kertaa palkintopallilla kauden aikana niin auto on paska? Selvä.

Kyllä minä sen jos sanan siellä huomasin. Sinä olet kuitenkin ollut viimeiset puoli vuotta ainakin ihan varma, että Kimi on se syy miksi Mclaren ei kestä, niin päätimpähän taas kertoa vikaa voi olla myös tallissa.

Schumi tosiaan oli viime kaudella palkintopallilla 5 kertaa. Syy miksi otin viime kauden Ferrarin ja 03 Mclaren vertailuun oli yksinkertaisesti se, että sinäkin tajuaisit. Mutta etpä näyttänyt tajuavan.
Sinä et pysty sitä faktaa millään puhumaan toiseksi, että 03 Ferrari oli ylivoimainen auto. Se, että Kimi ajeli palkintopallille 10 kisassa, ei muuta sitä faktaa mihinkään.
Kimi oli tuolla 03 kaudella koko mm-sarjan tasaisin kuski, ja oli sen takia mm-kamppailussa mukana koko kauden. Mutta ei siitä ole mitään iloa, kun voitoista ei pysty kamppailemaan, muutamia hassuja kertoja lukuunottamatta (sama kuin Ferrarilla viime vuonna).

Ja nyt vielä kerrataan, että sinäkin ymmärrät. Mclaren oli kaudella 03 paska kun vertaa Ferrariin. Ei siis paska, kun otetaan koko sarja huomioon, sillä olihan Mclaren valmistajien sarjassa kolmas.
Mutta, kun otetaan vertailuun pelkkä Ferrari (HUOM!!!! pelkkä Ferrari), niin Mclaren oli paska.
Ihan samalla tavalla kuin viime kauden Ferrari oli paska, jos sitä vertaa pelkästään Renaulttiin ja Mclareniin.

En edes oleta, että sinä ymmärtäisit tuota, sillä niin Schumin lumoissa sinä olet, mutta olempahan sentään yrittänyt.

EDIT: Lisätäämpä vielä, että David oli tuolla samalla Mclarenilla vasta mm-sarjan seitsemäs. Ja oli kolme kertaa palkintopallilla.
Ferrarin kakkospilotti oli, mm-sarjan neljäs, ja oli palkintopallilla 8 kertaa.
Autoissa ei siis varmasti ollut mitään eroja.
 
Viimeksi muokattu:

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
flintstone kirjoitti:
Entä jos kuitenkin voittaa? Onko Kimi silloin kovempi kuljettaja kuin Schumacher vai millä perusteilla silloin tuo paremmuus katsottaisiin?

No jos Kimi sattuisi Schumi voittamaan samassa talissa ajamalla, ja ihan reilusti, niin sitten se paremmuus katsottaisiin tilastoista.
Jos Kimi häviää Schumille, samassa tallissa ajaessa, mutta kuitenkin murskaa myöhemmin kaikki Schumin ennätykset, niin vain se yksi kausi ratkaisee.

Huom! Kaikki puhdasta spekulaatiota.
 

FlaPa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Florida Panthers
Speedye kirjoitti:
Ensi kaudella nähdään jatkuvatko McLarenin ongelmat kun suomalaiset häviävät tallista. Tuntuu perin oudolta jos nuo ongelmat häviävät Kimin lähdettyä. Jokainen voi vetää siitä omat johtopäätöksensä.
Niin nähdään, mutta olisihan sekin perin outoa jos Räikkönen siirtyy ensi kaudeksi Ferrarille ja voittaisi maailmanmestaruuden.. Sanotko silloin että ei se Räikkönen niin hyvä ole vaan Ferrari?
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
flintstone kirjoitti:
Entä jos kuitenkin voittaa? Onko Kimi silloin kovempi kuljettaja kuin Schumacher vai millä perusteilla silloin tuo paremmuus katsottaisiin?



Minä en ole itse ollut näkemässä Fangion ajamista, tiedän kyllä saavutukset joten en pysty varsinaisesti sanomaan oma kohtaista näkemystä Fangion paremmuudesta. Minun silmissäni Ayrton Senna on tai siis oli maailman paras F1:ssä, sen jälkeen tulee Alain Prost, Mika Häkkinen ja Michael Schumacher. Kimi Räikkösestä ja Fernando Alonsosta kokemukset ovat vielä niin lyhyet että en vielä ole valmis nostamaan heitä suoraan tuonne suurien joukkoon.

No ensi kaudella se sitten luultavasti nähdään. Sanon nyt tämän näin.. Jos Räikkönen pystyy rikkomaan Ferrarilla Schumin ennätykset on hän Michaelia parempi kuljettaja. Jos ei pysty niin.. Tiedätte kyllä. On turha jauhaa siitä, että Kimi ei aja pitkään tms.. Silloin ei tule olemaan paras F1-kuljettaja. Joten katsotaan viiden vuoden päästä monta MM-titteliä Kimillä on. Veikkaan, ettei ole viittä, ei neljää, ei kolmea, tuskin kahtakaan. Yksi on mahdollinen mutta sen pitäisi tulla jo ensi kaudella. Kimi on muuten pahasti Schumia jäljessä pisteet/kisa ja voittoja/kisa taulukossa. Mistäs tämä kertoo? Siitä, että Kimi on ajanut yhdessä MM-sarjan huipputalleissa viisi vuotta eikä ole pystynyt voittamaan MM-titteliä. Ei millään pahalla Kimi, mutta katsopas Fernando Alonsoa. Jos Kimi olisi niin satumaisen nopea kuljettaja olisi hän jo maailmanmestari, mutta eipä ole..
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Speedye kirjoitti:
No ensi kaudella se sitten luultavasti nähdään. Sanon nyt tämän näin.. Jos Räikkönen pystyy rikkomaan Ferrarilla Schumin ennätykset on hän Michaelia parempi kuljettaja. Jos ei pysty niin.. Tiedätte kyllä. On turha jauhaa siitä, että Kimi ei aja pitkään tms.. Silloin ei tule olemaan paras F1-kuljettaja. Joten katsotaan viiden vuoden päästä monta MM-titteliä Kimillä on. Veikkaan, ettei ole viittä, ei neljää, ei kolmea, tuskin kahtakaan. Yksi on mahdollinen mutta sen pitäisi tulla jo ensi kaudella. Kimi on muuten pahasti Schumia jäljessä pisteet/kisa ja voittoja/kisa taulukossa. Mistäs tämä kertoo? Siitä, että Kimi on ajanut yhdessä MM-sarjan huipputalleissa viisi vuotta eikä ole pystynyt voittamaan MM-titteliä.

Sinä se vain et suostu ymmärtämään sitä faktaa mitä Briatorekin on tällä kaudella kertonut, eli McLaren on nopea mutta ei luotettava ja siksi viime kaudellakin Alonso ja Renault keskittyivät nappaamaan tasaisesti pisteitä ja eivät edes yrittäneet vastata huippu nopean mutta valitettavan epäluotettavan McLarenin lyömiseen ja luottivat siihen että McLaren tekee sen itse ja lopun tiedämmekin miten siinä loppujen lopuksi kävi. Briatoren mukaan tälla kaudella tilanne on toinen koska Ferrari on nopeuden lisäksi myös äärettömän luotettava auto.

Kimi Räikkönen muuten hävisi jumalaiselle Schumacherille 2 MM-pisteellä kaudella 2003 vaikka Ferrarin auto oli ylivoimainen paketti tuossa sarjassa Kimin McLarenin ollessa Kimin huikeasta suorituksesta huolimatta vasta MM-sarjan 3, edellä Ferrarin lisäksi pääsi Montoyan (se samainen kaveri jonka tallikaverina Kimi pyyhki McLarenilla lattiaa) ja Ralfin tähdittämä Williams.

McLaren on yksi F1:n huipputalleista, mutta Kimin aikakaudella se ei ole kertaakaan ollut koko sarjan kovin paketti, nopein se on ollut mutta silloin se ollut valitettavan epäluotettava. Sen lisäksi McLaren on ainoa huipputalli jonka varikko-osaaminen on varsin kyseenalaista ja siinä missä Ferrarin varikkotaktiikka toimii kuin sveitsiläinen kello niin McLaren osaa aina kämmätä mitä erilaisimmilla tavoilla.

Eli vielä kerran McLaren on huipputalli mutta ei vielä Kimin aikana kertaakaan sarjan paras auto. Kimi on silti ollut kaksi kertaa erittäin lähellä voittaa mestaruuden ja vaikka Kimi on aivan paska jätkä niin siitä huolimatta kaikki kolme huipputallia on tuon paskan jätkän perässä ja valmiita maksamaan paskasta aikamoisen kasan kultaa (=dollareita). Jännää eikö totta?

Speedye kirjoitti:
Ei millään pahalla Kimi, mutta katsopas Fernando Alonsoa. Jos Kimi olisi niin satumaisen nopea kuljettaja olisi hän jo maailmanmestari, mutta eipä ole..

Jos McLaren olisi pikkasenkin luotettavanpi niin Räikkönen olisi kaksinkertainen maailmanmestari mutta kun ei ole niin eipä ole Kimikään vielä kiistattomasta nopeudestaan huolimatta maailmanmestari.
 
Viimeksi muokattu:

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
flintstone kirjoitti:
Minä taas sanon että Heikki Kovalainen tulee olemaan vielä todella kova luu F1:ssä. Heikillä on kaikki tarvittavat työkalut menestymiseen ja sikäli mikäli paikka ensi kaudeksi Renaultille aukeaa niin jo melko pian on mahdollisuuksia pistää ennakkoasetelmia uusiksi.

Ja paskat. Mun mielestä tällaisesta tusinajanarista on aivan turha puhua niin pitkään kuin Schumilla on paremmat saavutukset. Mun mielestä ylipäänsä koko formuloista keskusteleminen yleisellä tasolla on aivan perseestä - kaikkien pitäisi vain ottaa mallia tästä yhdestä Spedestä ja pyhittää koko elämänsä tämän kaikkien aikojen suurimman sankarin hehkuttamiseen. Välillä voi toki sivulauseessa haukkua Kimiä, on se vaan niin paska jätkä ja onnettoman hidas. Vetää vaan kännejä Teneriffalla kun Schumi miettii mihin avustuskohteisiin tällä kertaa tunkisi rahojaan.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
flintstone kirjoitti:
Sinä se vain et suostu ymmärtämään sitä faktaa mitä Briatorekin on tällä kaudella kertonut, eli McLaren on nopea mutta ei luotettava ja siksi viime kaudella Alonso ja Renault keskittyivät nappaamaan tasaisesti pisteitä ja eivät edes yrittäneet vastata huippu nopean mutta valitettavan epäluotettavan McLarenin lyömiseen ja luottivat siihen että McLaren tekee sen itse ja lopun tiedämmekin miten siinä loppujen lopuksi kävi.

McLaren on yksi F1:n huipputalleista, mutta Kimin aikakaudella se ei ole kertaakaan ollut koko sarjan kovin paketti, nopein se on ollut mutta silloin se ollut valitettavan epäluotettava. Sen lisäksi McLaren on ainoa huipputalli jonka varikko-osaaminen on varsin kyseenalaista ja siinä missä Ferrarin varikkotaktiikka toimii kuin sveitsiläinen kello niin McLaren osaa aina kämmätä mitä erilaisimmilla tavoilla.

Eli vielä kerran McLaren on huipputalli mutta ei vielä Kimin aikana kertaakaan sarjan paras auto. Kimi on silti ollut kaksi kertaa erittäin lähellä voittaa mestaruuden ja vaikka Kimi on aivan paska jätkä niin siitä huolimatta kaikki kolme huipputallia on tuon paskan jätkän perässä ja valmiita maksamaan paskasta aikamoisen kasan kultaa (=dollareita). Jännää eikö totta?

Se on hienoa, että Kimi on paska jätkä. Vaikka en ole näin edes sanonut. Vedät heti herneen nenään kun sinulle kertoo, että Kimi ei ole pystynyt siihen McLarenilla mitä häneltä on odotettu. Eli maailmanmestaruuteen. Tuohon mersun koneiden laukeamiseen Kimi ei hirveästi voi vaikuttaa, mutta taas tuohon taktiikoiden luomiseen kyllä. Esim. Ferrarilla Ross Brawn ja Schumi luovat lähes aina kisataktiikan yhdessä.. ja yleensä se toimii vallan mainiosti. En sitten tiedä kuka nuo McLarenin kisataktiikat yleensä luo, mutta olisikohan Kimin kannattanut osallistua tuohon hieman enemmän.. tai jos on osallistunut niin sitten on menty Kimin osaltakin pieleen.

Ja muuten.. Briatore on eräs F1-sarjan suurimmista satusepoista. Joten ei välttämättä kannata aina uskoa hänen sanomisiaan. Tuo mitä hän on McLarenista sanonut on itsestäänselvää. Tuli muuten mieleen, että silloin kun Ayrton Senna ajoi McLarenia 90-luvun alussa oli auto todella luotettava. McLarenin luotettavuuden huonontuminen sattuu samaan aikaan kun Mika Häkkinen ja DC astuivat talliin. Ja on pysynyt huonona tähän päivään saakka.

Ja loppuun Flintstone voisit perustella minkä takia Mika Häkkinen on parempi F1-kuljettaja kuin Michael Schumacher? Anna palaa, tämän haluan kuulla.

EDIT: Flintstone kukaan ei muista niitä ketkä ovat hävinneet maailmanmestaruuden. Vain voittajat muistetaan. Ja niihin Kimi ei kuulu. Jermulta viiltävää analyysia.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Häkkisestä

Speedye kirjoitti:
Ja loppuun Flintstone voisit perustella minkä takia Mika Häkkinen on parempi F1-kuljettaja kuin Michael Schumacher? Anna palaa, tämän haluan kuulla.

Ihan sen takia että Häkkinen pystyi useampaan maailmanmestaruuteen Schumacherin tämän valtakaudella (parhaassa iässä) vaikka Bernie ja FIA yrittivätkin tuota kultalusikka perseessä syntynyttä Michael Schumacheria ja Ferrari, omaa lellikkilastaan, auttaa mahdollisimman paljon ja erittäin räikeästi.

Häkkinen pystyi myös lyömään ensimmäisessä kilpailussaan (McLarenilla) legendaarisen Ayrton Sennan aika-ajoissa silloin kun herrat hetken McLarenilla molemmat yhdessä ajoivat.

Häkkisen ei koskaan urallaan tarvinnut nöyryyttää tallikaveriansa oman edun nimissä, eikä Häkä tarvinnut sopimuksiinsa mitään erityispykäliä joilla taataan tallissa ykköskuljettajan asema, Mika kun tiesi että hän pystyy omalla osaamisellaan lunastamaan tuon paikan.

Ja minusta Häkkinen osoitti tiukassa paikassa paljon kovempia hermoja kuin epäurheilijamaisuuksiin tasaisesti urallaan syyllistynyt Schumacher koskaan on osoittanut ja mitä tiukempi paikka sen varmemmin Häkä tilanteen hoiti. Häkkisen ei koskaan tarvinnut ryhtyä Schumacherin medioissa harrastamiin lokakampanjoihin vaan Häkä antoi tekojensa radalla puhua enemmän kuin sanojensa.

Eikä niitä aineksia legendaksi ainakaan vähennä Häkkisen nouseminen kuolemanporteilta Adelaidesta aina maailmanmestariksi asti.

Että sellaista.

Speedye kirjoitti:
Jermulta viiltävää analyysia.

Voi olla että olen tyhmä mutta ehkäpä tuota Jermun juttua ei pidä ottaa ihan kirjaimellisesti vaan arvailisin että kyse voisi hyvinkin olla sarkasmista.

ps. jos et tiedä mitä tuo vierasperäinen sana sarkasmi tarkoittaa niin kokeileppa vaikka mitä google siitä sinulle kertoo.
 
Viimeksi muokattu:

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Speedye kirjoitti:
Eli maailmanmestaruuteen. Tuohon mersun koneiden laukeamiseen Kimi ei hirveästi voi vaikuttaa, mutta taas tuohon taktiikoiden luomiseen kyllä.

Ja kiitos kun puhuit itsesi pussiin. Kimi meinaan olisi jo mestari ilman noita koneiden laukeamisia.
03 kauden Nyrren keskeytys johtoasemasta oli semmoinen kolaus, jota Räikkösen mm-haaveet eivät kestäneet. Ja jos tahtoo olettaa, Räikkönen olisi ajanut vaikkapa toisena maaliin tuossa kisassa, niin Räikkönen olisi voittanut mestaruuden.
05 San Marinon vetoakselin pettäminen + Hockenheimin hydrauliikkan pettäminen antoivat Alonsolle liikee tasoitusta. Etenkin kun ottaa huomioon, että Räikkönen joutui starttaamaan turhan moneen kisaan saavuttetua lähtöruutua huonommista asemista, koska motti ei kestänyt harjoituksissa.
Voi siis jossitella hyvinkin, että ilman noita luotettavuus ongelmia Kimi olisi voittanut mestaruuden viime kaudellakin.

Mutta onneksi Kimi on saavuttanut kuitenkin urallaan jotain semmoista, mitä Schumacher ei tule ikinä saavuttamaan.
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Enpä ihmettele yhtään, että Speedyen suosikkijoukkue on TPS, sillä värit musta ja valkoinen taitavat olla aika pop. Summa summarum: Kun Schumi taistelee sijoista ynnämuut, auto on huono. Kun Räikkönen taistelee sijoista ynnämuut, Kimi on huono.

Tällainen yhteenveto.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
flintstone kirjoitti:
Ihan sen takia että Häkkinen pystyi useampaan maailmanmestaruuteen Schumacherin tämän valtakaudella (parhaassa iässä) vaikka Bernie ja FIA yrittivätkin tuota kultalusikka perseessä syntynyttä Michael Schumacheria ja Ferrari, omaa lellikkilastaan, auttaa mahdollisimman paljon ja erittäin räikeästi.

Häkkinen pystyi myös lyömään ensimmäisessä kilpailussaan (McLarenilla) legendaarisen Ayrton Sennan aika-ajoissa silloin kun herrat hetken McLarenilla molemmat yhdessä ajoivat.

Häkkisen ei koskaan urallaan tarvinnut nöyryyttää tallikaveriansa oman edun nimissä, eikä Häkä tarvinnut sopimuksiinsa mitään erityispykäliä joilla taataan tallissa ykköskuljettajan asema, Mika kun tiesi että hän pystyy omalla osaamisellaan lunastamaan tuon paikan.

Ja minusta Häkkinen osoitti tiukassa paikassa paljon kovempia hermoja kuin epäurheilijamaisuuksiin tasaisesti urallaan syyllistynyt Schumacher koskaan on osoittanut ja mitä tiukempi paikka sen varmemmin Häkä tilanteen hoiti. Häkkisen ei koskaan tarvinnut ryhtyä Schumacherin medioissa harrastamiin lokakampanjoihin vaan Häkä antoi tekojensa radalla puhua enemmän kuin sanojensa.

Eikä niitä aineksia legendaksi ainakaan vähennä Häkkisen nouseminen kuolemanporteilta Adelaidesta aina maailmanmestariksi asti.

Että sellaista.



Voi olla että olen tyhmä mutta ehkäpä tuota Jermun juttua ei pidä ottaa ihan kirjaimellisesti vaan arvailisin että kyse voisi hyvinkin olla sarkasmista.

ps. jos et tiedä mitä tuo vierasperäinen sana sarkasmi tarkoittaa niin kokeileppa vaikka mitä google siitä sinulle kertoo.

On sieltä kuolemanporteilta noussut 7-kertainen maailmanmestarikin. Eli ei tuota ainoastaan Häkkisen ansioksi voida laskea. Tuosta FIA:n suosikkipojasta voidaan olla montaa mieltä, ketään muuta ei ole FIA:n taholta rangaistu yhtä rankasti kuin Schumia. Sennaa olisi pitänyt ainakin rangaista yhtä kovin, Schumihan on kertonut oppineensa nuo temppunsa Sennalta jota hän pitää idolinaan. Häkkinen voitti maailmanmestaruuden kerran Schumin aikana.. vuotta 1999 ei voida oikein laskea koska Schumi istui jalka paketissa puoli kautta. Ja Schumi on voittanut Häkän aikana kolme maailmanmestaruutta joten 3-1 Schumille. Ja luuletko etten tajunnut tuon Jermun jutun olleen sarkasmia. Tuntuu ettet itse ymmärrä sarkasmia koska menet noin helppoon.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Speedye kirjoitti:
On sieltä kuolemanporteilta noussut 7-kertainen maailmanmestarikin.

Ai on vai? Milloin, silloinko kun Schumacher pelkäsi kuolevansa vaikka vain jalka murtui? Vai milloin tuo mystinen kuolemanporteilla käynti on tapahtunut?

Speedye kirjoitti:
Tuosta FIA:n suosikkipojasta voidaan olla montaa mieltä, ketään muuta ei ole FIA:n taholta rangaistu yhtä rankasti kuin Schumia.

Silti FIA on saanut tälläkin kaudella oikein julkisesti kertoa että se ei suosi Ferraria eikä Schumacheria. Miksiköhän?

Ja onneksi Schumacher on ollut syytön noihin saamiinsa rangaistuksiin, enemmänkin olisi voitu sääntöjen mukaan antaa mutta kun jotkut on hieman tasa-arvoisempia kuin toiset.

Häkkisen McLaren ei alkuaikoina (saatikka Lotus) ei ollut auto jolla olisi voinut realistisesti taistella maailmanmestaruudesta, kun McLarenilla alkoi pystyä Häkkisen aikana nopeuden puolesta taistelemaan kilpailujen voittamisesta se McLaren oli silloinkin uskomattoman epäluotettava. Häkkisestähän puhuttiin ennen tuota ensimmäistä padot avannutta voittoa Jerezissä epäonnen soturina sillä niin monta kertaa tuo McLaren oli Mikan alla pettänyt kun se uran ensimmäinen voitto oli jo häämöttänyt horisontissa.

Häkkisen aikana McLaren oli MM-sarjassa:
1993 2.sija 84 pistettä (1. Williams 168 pistettä), Häkkinen ajoi vain 3 kisaa joista 4 pistettä ja 15.sija.
1994 4.sija 42 pistettä (1. Williams 118 pistettä), Häkkinen 26 pistettä 4.sija
1995 4.sija 30 pistettä (1. Benetton 138 pistettä), Häkkinen 17 pistettä 7.sija
1996 4.sija 49 pistettä (1. Williams 175 pistettä), Häkkinen 35 pistettä 5.sija
1997 4.sija 63 pistettä (1. Williams 123 pistettä), Häkkinen 27 pistettä 6.sija
1998 1.sija 156 pistettä (2. Ferrari 133 pistettä), Häkkinen 100 pistettä 1.sija
1999 2.sija 124 pistettä (1. Ferrari 128 pistettä), Häkkinen 76 pistettä 1.sija
2000 2.sija 152 pistettä (1. Ferrari 170 pistettä), Häkkinen 89 pistettä 2.sija
2001 2.sija 102 pistettä (1. Ferrari 179 pistettä), Häkkinen 37 pistettä 5.sija

Hieman erilaiset tilastot auton suhteen kuin Schumacherilla on ollut siitäkin huolimatta että Schumacherin tallikaverina on ollut aina vain näitä apupoikia ei oikeita F1-kuljettajia joilla olisi lupa kilpailla tosissaan.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
flintstone kirjoitti:
Ai on vai? Milloin, silloinko kun Schumacher pelkäsi kuolevansa vaikka vain jalka murtui? Vai milloin tuo mystinen kuolemanporteilla käynti on tapahtunut?



Silti FIA on saanut tälläkin kaudella oikein julkisesti kertoa että se ei suosi Ferraria eikä Schumacheria. Miksiköhän?

Ja onneksi Schumacher on ollut syytön noihin saamiinsa rangaistuksiin, enemmänkin olisi voitu sääntöjen mukaan antaa mutta kun jotkut on hieman tasa-arvoisempia kuin toiset.

Häkkisen McLaren ei alkuaikoina (saatikka Lotus) ei ollut auto jolla olisi voinut realistisesti taistella maailmanmestaruudesta, kun McLarenilla alkoi pystyä Häkkisen aikana nopeuden puolesta taistelemaan kilpailujen voittamisesta se McLaren oli silloinkin uskomattoman epäluotettava. Häkkisestähän puhuttiin ennen tuota ensimmäistä padot avannutta voittoa Jerezissä epäonnen soturina sillä niin monta kertaa tuo McLaren oli Mikan alla pettänyt kun se uran ensimmäinen voitto oli jo häämöttänyt horisontissa.

Häkkisen aikana McLaren oli MM-sarjassa:
1993 2.sija 84 pistettä (1. Williams 168 pistettä), Häkkinen ajoi vain 3 kisaa joista 4 pistettä ja 15.sija.
1994 4.sija 42 pistettä (1. Williams 118 pistettä), Häkkinen 26 pistettä 4.sija
1995 4.sija 30 pistettä (1. Benetton 138 pistettä), Häkkinen 17 pistettä 7.sija
1996 4.sija 49 pistettä (1. Williams 175 pistettä), Häkkinen 35 pistettä 5.sija
1997 4.sija 63 pistettä (1. Williams 123 pistettä), Häkkinen 27 pistettä 6.sija
1998 1.sija 156 pistettä (2. Ferrari 133 pistettä), Häkkinen 100 pistettä 1.sija
1999 2.sija 124 pistettä (1. Ferrari 128 pistettä), Häkkinen 76 pistettä 1.sija
2000 2.sija 152 pistettä (1. Ferrari 170 pistettä), Häkkinen 89 pistettä 2.sija
2001 2.sija 102 pistettä (1. Ferrari 179 pistettä), Häkkinen 37 pistettä 5.sija

Hieman erilaiset tilastot auton suhteen kuin Schumacherilla on ollut siitäkin huolimatta että Schumacherin tallikaverina on ollut aina vain näitä apupoikia ei oikeita F1-kuljettajia joilla olisi lupa kilpailla tosissaan.

Niin.. Mutta kun katsoo Ferrarin tilastoja on Schumi yksinkin pystynyt siivittämään tallin aikamoiseen menestykseen. Kun nuo hänen tallikaverinsa eivät oikeita F1-kuljettajia ole, niin aikamoinen meriitti Schumilta. Häkkinen saa muuten kiittää ensimmäisestä voitostaan Jerezissä pitkälti Schumia. Ilman tuota Villeneuve-kolaria ei Häkkinen olisi tuolloin voittanut.

Schumacherhan on kertonut/lääkärit kertoneet että mies vajosi tuossa kolarissa koomaan noin minuutiksi josta hänet saatiin elvytettyä takaisin.. Häkkisen kolarissahan suurin huoli oli aivojen hapettomuus.. Eli toisinsanoen Häkkinenkin kävi koomassa.

Ja FIA on joutunut sen takia kertomaan ettei suosi Schumia, koska on näitä puusilmiä jotka jostain syystä kuvittelevat Schumia suositun tällä kaudella. Schumihan on saanut Monacon rangaistuksen lisäksi tuon 2 sekunnin penaltyn joten haluaisin kuulla miten Schumia tällä kaudella on suosittu?
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Speedye kirjoitti:
Niin.. Mutta kun katsoo Ferrarin tilastoja on Schumi yksinkin pystynyt siivittämään tallin aikamoiseen menestykseen. Kun nuo hänen tallikaverinsa eivät oikeita F1-kuljettajia ole, niin aikamoinen meriitti Schumilta.

Minusta taas tuo kakkoskuljettajien mitättömyydestä huolimatta tullut menestyminen tallien välisessä MM-sarjassa osoittaa nimenomaan tallin kokonaisvahvuutta ei Schumacherin huikeutta.

Speedye kirjoitti:
Häkkinen saa muuten kiittää ensimmäisestä voitostaan Jerezissä pitkälti Schumia. Ilman tuota Villeneuve-kolaria ei Häkkinen olisi tuolloin voittanut.

Ei olisikaan. Myös Häkkisen silloinen tallikaveri David Coulthard taisi hieman auttaa Mikaa kun viimeisessä mutkassa Häkä ohitti niin mestaruuden varmistaneen Villenneuven kuin tallikaverinsa DC:n.

Speedye kirjoitti:
Schumacherhan on kertonut/lääkärit kertoneet että mies vajosi tuossa kolarissa koomaan noin minuutiksi josta hänet saatiin elvytettyä takaisin.. Häkkisen kolarissahan suurin huoli oli aivojen hapettomuus.. Eli toisinsanoen Häkkinenkin kävi koomassa.

Missähän näin on kerrottu? Ja hetkellinen tajuttomuus on aivan eri asia kuin kooma. Häkkistä pidettiin koomassa että Häkkisen aivojen turvotus saatiin laskemaan ja Häkkisen hengen Adelaidessa pelasti nopeasti toiminut F1:n lääkäri Watkins tekemällä Häkän kaulaan avanteen jotta henki saatiin jälleen kulkemaan. Schumacherilla murtui vain jalka ja Michael oli ehkä hetken tajuttomana (en tosin itse muista näin käyneen), Häkkinen sen sijaan sai vakavan päävamman ja oli oikeasti koomassa vuorokauden.

Speedye kirjoitti:
Ja FIA on joutunut sen takia kertomaan ettei suosi Schumia, koska on näitä puusilmiä jotka jostain syystä kuvittelevat Schumia suositun tällä kaudella. Schumihan on saanut Monacon rangaistuksen lisäksi tuon 2 sekunnin penaltyn joten haluaisin kuulla miten Schumia tällä kaudella on suosittu?

Jälleen kerran FIA muutti sääntöjään kesken kauden ja kielsi Ferrarin ja Schumacherin pahimman kilpailijan Renaultin iskunvaimentajat. Näinhän tehtiin myös silloin kun McLarenin luistonesto toimi paremmin kuin Ferrarin järjestelmä, eli tuo McLarenin ns kolmas poljin kiellettiin. Alonso oli jo saanut rangaistuksensa kun Schumacher hölmöili itselleen punaisilla lipuilla sanktioita. Tätähän Bernia jo kerkesi manaamaan, joka on aika kornia puolueellisuutta F1:sten nokkamieheltä.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
flintstone kirjoitti:
Minusta taas tuo kakkoskuljettajien mitättömyydestä huolimatta tullut menestyminen tallien välisessä MM-sarjassa osoittaa nimenomaan tallin kokonaisvahvuutta ei Schumacherin huikeutta.



Ei olisikaan. Myös Häkkisen silloinen tallikaveri David Coulthard taisi hieman auttaa Mikaa kun viimeisessä mutkassa Häkä ohitti niin mestaruuden varmistaneen Villenneuven kuin tallikaverinsa DC:n.



Missähän näin on kerrottu? Ja hetkellinen tajuttomuus on aivan eri asia kuin kooma. Häkkistä pidettiin koomassa että Häkkisen aivojen turvotus saatiin laskemaan ja Häkkisen hengen Adelaidessa pelasti nopeasti toiminut F1:n lääkäri Watkins tekemällä Häkän kaulaan avanteen jotta henki saatiin jälleen kulkemaan. Schumacherilla murtui vain jalka ja Michael oli ehkä hetken tajuttomana (en tosin itse muista näin käyneen), Häkkinen sen sijaan sai vakavan päävamman ja oli oikeasti koomassa vuorokauden.



Jälleen kerran FIA muutti sääntöjään kesken kauden ja kielsi Ferrarin ja Schumacherin pahimman kilpailijan Renaultin iskunvaimentajat. Näinhän tehtiin myös silloin kun McLarenin luistonesto toimi paremmin kuin Ferrarin järjestelmä, eli tuo McLarenin ns kolmas poljin kiellettiin. Alonso oli jo saanut rangaistuksensa kun Schumacher hölmöili itselleen punaisilla lipuilla sanktioita. Tätähän Bernia jo kerkesi manaamaan, joka on aika kornia puolueellisuutta F1:sten nokkamieheltä.

Schumacher on itse kertonut haastattelussa olleensa noin minuutin täysin tiedottomassa tilassa. Tajuttomuus ei ole tiedoton tila, silloin ihminen kuitenkin reagoi ärsykkeisiin ja muihin, koomassa ei. Enhän minä voi tilannetta täysin tietää kun en ole paikalla ollut joten uskon Schumacherin sanaa tässä asiassa.

Kielsihän FIA tällä kaudella Ferrarin käyttämät taipuvat takasiivekkeet kesken kautta? Eikös tämä ole törkeää puolueellisuutta Renaultia kohtaan. McLarenkin käytti muuten noita samaisia siipiä. Eli joko et halua muistaa, tai et oikeasti muista tälläisiä Ferrariin liittyviä FIA:n tempauksia. Veikkaan jälkimmäistä.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Speedye kirjoitti:
Kielsihän FIA tällä kaudella Ferrarin käyttämät taipuvat takasiivekkeet kesken kautta? Eikös tämä ole törkeää puolueellisuutta Renaultia kohtaan. McLarenkin käytti muuten noita samaisia siipiä. Eli joko et halua muistaa, tai et oikeasti muista tälläisiä Ferrariin liittyviä FIA:n tempauksia. Veikkaan jälkimmäistä.

Eihän niitä nyt kesken kauden kielletty. Kiellettyähän se on ollut koko kauden, koska sääntöjen mukaan F1-autojen aerodynamiikassa ei saa olla liikkuvia osia.

Elikkä jos Ferrarilla on ollut taipuvat siivet käytössä, niin silloin se on rikkonut sääntöjä. Mutta kerta siitä ei ole mitään todisteita, niin hirveästi ei kannata moisesta huudella.

Kesken kauden noihin takasiipiin piti kait asentaa jotkut vahvikkeet tms, joidenka pitäisi estää se mahdollinen taipuminen.
Jos muistan tapahtumien kulkua oikein.

Tässäpä vielä kaikki siipi asiaa koskevat uutiset mtv3:sen nettisivuilta. Joku muu saa kaivaa syvemmältä jos jaksaa.

http://www.mtv3.fi/urheilu/arkisto.shtml/arkistot/f1/2006/05/442659
http://www.mtv3.fi/urheilu/arkisto.shtml/arkistot/f1/2006/04/440853
http://www.mtv3.fi/urheilu/arkisto.shtml/arkistot/f1/2006/03/432581
http://www.mtv3.fi/urheilu/arkisto.shtml/arkistot/f1/2006/03/432218
http://www.mtv3.fi/urheilu/arkisto.shtml/arkistot/f1/2006/03/430703

Vanhin uutinen on alimmaisena ja uusin ylimmäisenä.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
IS-veikkaaja: McLaren uhkaa hyllyttää Kimin..

Uusin IS-veikkaaja tietää kertoa, että McLaren uhkaa hyllyttää Kimi Räikkösen loppukaudeksi. Tai ainakin tälläinen otsikko oli Veikkaajan etusivulla. Joku asioista enemmän tietävä voi kertoa mistä oikein on kysymys. Tämä joka tapauksessa sinetöi sen, ettei Kimi jatka McLarenilla. Eivät varmaan halua paljastaa kaikkea tallista lähtevälle henkilölle.
 

ultras

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara Tampere
Speedye kirjoitti:
Uusin IS-veikkaaja tietää kertoa, että McLaren uhkaa hyllyttää Kimi Räikkösen loppukaudeksi. Tai ainakin tälläinen otsikko oli Veikkaajan etusivulla. Joku asioista enemmän tietävä voi kertoa mistä oikein on kysymys. Tämä joka tapauksessa sinetöi sen, ettei Kimi jatka McLarenilla. Eivät varmaan halua paljastaa kaikkea tallista lähtevälle henkilölle.

IS-konsernilla luulisi ainakin joku veikkaus osuvan Räikkösen tulevaisuutta spekuloidessa. Vieläkö on jotain sellaista mitä he eivät olisi spekuloineet?
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Speedye kirjoitti:
Uusin IS-veikkaaja tietää kertoa, että McLaren uhkaa hyllyttää Kimi Räikkösen loppukaudeksi. Tai ainakin tälläinen otsikko oli Veikkaajan etusivulla. Joku asioista enemmän tietävä voi kertoa mistä oikein on kysymys. Tämä joka tapauksessa sinetöi sen, ettei Kimi jatka McLarenilla. Eivät varmaan halua paljastaa kaikkea tallista lähtevälle henkilölle.

Maanantaina kirjoitin jo samasta asiasta, mutta kerrataampa.

"IS-arvaajassa oli tällä kertaa ihan hyvää juttua formuloista.

Mielenkiintoisin oli kuitenkin mahdollinen Räkän hyllyttäminen. Itsehän spekuloin tuolla asialla jo heti Montoyan potkujen jälkeen. Arvaajan jutun mukaan, Mclaren ei tarvitsisi Räkää välttämättä loppukaudesta, kun sillä on jo kuitenkin soppari Ferrarille, ja Räkä kuulemma auttaa Schumia mm-taistelussa, joka taas eroaa tallin tavoitteista saada Alonso mestariksi.
Itse en olisi yllättynyt, vaikka Räkä ei loppukautta laarenilla ajaisikaan. Tosin pidän todennäköisempänä, että mies kuitenkin kauden kaikki kisat.
"


Ainoa juttu mikä tuossa jäi mainitsematta oli se, että lehden mukaan Mclarenia ei uhkaa enää mikään talli kolmossijan suhteen valmistajien sarjassa. Joten sitäkään taustaa vasten Mclaren ei tarvitsisi Kimiä viimeisissä kisoissa.
 

Jacobus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Peliitat
repe_joke kirjoitti:
Maanantaina kirjoitin jo samasta asiasta, mutta kerrataampa.

"IS-arvaajassa oli tällä kertaa ihan hyvää juttua formuloista.

Mielenkiintoisin oli kuitenkin mahdollinen Räkän hyllyttäminen. Itsehän spekuloin tuolla asialla jo heti Montoyan potkujen jälkeen. Arvaajan jutun mukaan, Mclaren ei tarvitsisi Räkää välttämättä loppukaudesta, kun sillä on jo kuitenkin soppari Ferrarille, ja Räkä kuulemma auttaa Schumia mm-taistelussa, joka taas eroaa tallin tavoitteista saada Alonso mestariksi.
Itse en olisi yllättynyt, vaikka Räkä ei loppukautta laarenilla ajaisikaan. Tosin pidän todennäköisempänä, että mies kuitenkin kauden kaikki kisat.
"

Ainoa juttu mikä tuossa jäi mainitsematta oli se, että lehden mukaan Mclarenia ei uhkaa enää mikään talli kolmossijan suhteen valmistajien sarjassa. Joten sitäkään taustaa vasten Mclaren ei tarvitsisi Kimiä viimeisissä kisoissa.
Kunhan tässä aikani kuluksi spekuloin. Jos Kimin sopimus Ferrarille julkistettaisiin Monzassa, Kimi mahdollisesti hyllytettäisiin sen jälkeen. Ainakaan Kimi ei testejä ajaisi tämän jälkeen McLarenilla metriäkään, eikä Kimi saisi uusimpia osia autoonsa. Jos Kimi hyllytettäisiin, tilalle voitaisiin nostaa kenties Hamilton sisäänajona ensi kaudeksi, jos hänestä on tulossa kisakuski Alonson rinnalle. Tämä sopisi sikäli hyvin, että GP2-kausi päättyy juuri Monzaan ja Hamilton ehtisi ajamaan F1:stä Kiinan, Japanin ja Brasilian osakilpailuissa.
 

Bloogi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ny Rangers.Chelsea&Man City.
Jacobus kirjoitti:
Kunhan tässä aikani kuluksi spekuloin. Jos Kimin sopimus Ferrarille julkistettaisiin Monzassa, Kimi mahdollisesti hyllytettäisiin sen jälkeen. Ainakaan Kimi ei testejä ajaisi tämän jälkeen McLarenilla metriäkään, eikä Kimi saisi uusimpia osia autoonsa. Jos Kimi hyllytettäisiin, tilalle voitaisiin nostaa kenties Hamilton sisäänajona ensi kaudeksi, jos hänestä on tulossa kisakuski Alonson rinnalle. Tämä sopisi sikäli hyvin, että GP2-kausi päättyy juuri Monzaan ja Hamilton ehtisi ajamaan F1:stä Kiinan, Japanin ja Brasilian osakilpailuissa.

Jos Alono varmistaa mestaruuden ennen kauden viimeisiä kisoja niin odotankin sitten että Renault hyllyttää Alonson ja Kovalainen pääsee ajamaan loput kisat:D. McLaren julkistaa ennen kauden alkua Alonson sopimuksen ja Ferrari julkistaa Räikkösen sopimuksen muutama kisa ennen kauden loppua ja sen takia hyllytettäisiin aika naurettaavaa.
 

Jacobus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Peliitat
Bloogi kirjoitti:
Jos Alono varmistaa mestaruuden ennen kauden viimeisiä kisoja niin odotankin sitten että Renault hyllyttää Alonson ja Kovalainen pääsee ajamaan loput kisat:D. McLaren julkistaa ennen kauden alkua Alonson sopimuksen ja Ferrari julkistaa Räikkösen sopimuksen muutama kisa ennen kauden loppua ja sen takia hyllytettäisiin aika naurettaavaa.
Kieltämättä aika koomiselta kuulostaa ja jäi edellisessä viestissä sanomatta, en oikein usko näihin hyllytyspuheisiin. Ehkä nuo omat spekulaationi olivat vähän kaukaa haettuja. Berniekin saattaisi vetää herneet nenäänsä, jos osa sarjan vetovoimaisimmista tähdistä olisi viimeisistä kisoista sivussa.

Ja toisaalta, emme tiedä mitä kenenkään sopimuksissa lukee, sallivatko ne hyllytykset ja mitä se tallille maksaa. Montoyahan sai käytännössä potkut McLarenilta ja sanoisin, että Montoyan NASCAR-sopimus oli, jos ei nyt tekosyy, niin varmasti se viimeinen pisara potkuihin. Suurin syy Montoyan potkuihin olivat mielestäni miehen esitykset, jotka eivät varmasti vastanneet McLarenin odotuksia. Kimin kohdallahan näin ei voida sanoa. Eli siinä mielessä en pitäisi hyllytystä kovin todennäköisenä.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Speedye kirjoitti:
Schumacher on itse kertonut haastattelussa olleensa noin minuutin täysin tiedottomassa tilassa. Tajuttomuus ei ole tiedoton tila, silloin ihminen kuitenkin reagoi ärsykkeisiin ja muihin, koomassa ei. Enhän minä voi tilannetta täysin tietää kun en ole paikalla ollut joten uskon Schumacherin sanaa tässä asiassa.

Mihin ärsykkeisiin tajuton ihminen reagoi?

Wikipedian mukaan:
"Tajuttomuudella tarkoitetaan tilaa, jossa ihminen ei reagoi ulkoisille ärsykkeille normaalisti, eli ei ole heräteltävissä."

"Kooma on syvän tajuttomuuden tila, jossa oleva henkilö ei pysty hengittämään ilman erillisen koneen apua. Koomassa olevan henkilön silmät ovat suljettuina eikä häntä saada heräämään koomasta voimakkaillakaan äänillä saati näkö- tai kipuärsykkeillä."

On se jumalainen Michael Schumacher aika hurja jätkä että vaipui ekana syvään koomaan (jalan murtumasta) ja toipui siitä sitten minuutissa. Ei kuulosta minusta koomalta, joka myös kuoleman unena tunnetaan.

Speedye kirjoitti:
Kielsihän FIA tällä kaudella Ferrarin käyttämät taipuvat takasiivekkeet kesken kautta? Eikös tämä ole törkeää puolueellisuutta Renaultia kohtaan. McLarenkin käytti muuten noita samaisia siipiä. Eli joko et halua muistaa, tai et oikeasti muista tälläisiä Ferrariin liittyviä FIA:n tempauksia. Veikkaan jälkimmäistä.

Kuten täällä todettiin niin ne Ferrarin (ja parin muunkin tallin) taipuvat siipiviritelmät on ollut koko ajan kiellettyjä.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
flintstone kirjoitti:
Mihin ärsykkeisiin tajuton ihminen reagoi?

Wikipedian mukaan:
"Tajuttomuudella tarkoitetaan tilaa, jossa ihminen ei reagoi ulkoisille ärsykkeille normaalisti, eli ei ole heräteltävissä."

"Kooma on syvän tajuttomuuden tila, jossa oleva henkilö ei pysty hengittämään ilman erillisen koneen apua. Koomassa olevan henkilön silmät ovat suljettuina eikä häntä saada heräämään koomasta voimakkaillakaan äänillä saati näkö- tai kipuärsykkeillä."

On se jumalainen Michael Schumacher aika hurja jätkä että vaipui ekana syvään koomaan (jalan murtumasta) ja toipui siitä sitten minuutissa. Ei kuulosta minusta koomalta, joka myös kuoleman unena tunnetaan.



Kuten täällä todettiin niin ne Ferrarin (ja parin muunkin tallin) taipuvat siipiviritelmät on ollut koko ajan kiellettyjä.

Jos esim. pyörryt ja sen jälkeen joku läpsii sinua voimakkaasti poskille saatat virota. Tällöin olet ollut tajuttomana.. Ja miksi sinun tarvii minulle siitä valittaa.. Saattaa Michael Schumacher hieman paremmin tietää onko ollut tajuttomana vai koomassa tuolloin. Tuskinpa lääkärit hänelle ovat valehdelleet. Joten jos valittamista on, suosittelen suuntaamaan Zurichiin missä Schumi asustaa. Ja syvästä koomasta ei ole kukaan puhunut mitään, sen keksit itse. Keksit aika paljon itse noita juttuja muuten.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös