F1-ketju

  • 661 046
  • 5 107

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Speedye kirjoitti:
Tietenkin on kunnioitettavaa ajaa F1. Kirjoitin tuon viestini lähinnä sen takia, että ihmiset tajuaisivat että Schumi ja Kimi ovat hieman eri planeetalta..
Onhan heidän uratkin eri vaiheissa. Mielestäni on ihan turha lähteä vertaamaan kahta kuskia joiden urat ovat kesken, kaikenlisäksi kun toisen on ehtoopuolella, ja toisen on alku/keski(?)vaiheessa.

Sitten kun Kimi on uran loppupäässä, eikä ole saavuttanut "yhtään mitään", tervetuloa takaisin kertomaan kuinka surkea kuski oli kyseessä, sillä vasta siinä vaiheessa se on fakta.
 

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
Speedye kirjoitti:
Muutaman vuoden päästä F1 ajaa muuten muuan Atte Mustonen. Silloin alan kyllä kannattamaan Attea. Pistäkäähän nimi mieleen. Hänestä kuullaan vielä.

JJ Lehdon kummipoika muuten. Ja lyön vaikka 5000 euroa vetoa, että Atte Mustonen ei aja ikinä F1'ssä. En sano tätä pahalla, miksi sanoisin, mutta kun on nähnyt näitä suomalaisia lupaavia ratakuskeja viimeisen 15 vuoden ajalta, jotenkin vaan Atelta puuttuu "se jokin". Muutenkaan en hirveästi arvosta näitä kultalusikka per***** syntyneitä autourheilun harrastajia, suhteilla kun lahjattomampikin kuski voi saada sellaiset puitteet taakseen millä mennään formulamaailmassa pitkälle. Atte kuuluu juuri tähän joukkoon. Kun pikkupojasta asti saa ajaa parhaalla mahdollisella kalustolla ja taustat ovat kunnossa, olisi suuri ihme jos ei menestyisi. Sitten kun ollaan pikkuformuloissa ja Euroopan huippusarjoissa, kalustojen osalta tasoerot kapenevat ja siellä se veri sitten punnitaan lopullisesti. Pointti - jos autourheilu olisi edes puolet halvempaa, kilpailu formulamaailmassa olisi vieläkin kovempaa, suuri määrä lahjakkaita nuoria kun jää joka vuosi rannalle viheltelemään kun ei ole rahoitusta.

Tässä puhuu katkeroitunut, erittäin lupaavaksi karting kuskiksi jo 10 vuotiaana haukuttu HCM : )
(Olen muuten voittanut Mika Salon ajamalla 16 vuotiaana karting kutsukilpailussa - oli pakko sanoa! *hymiö*)

Monelta autourheilua seuraavalta unohtuu myös usein, että ei F1 ole ainoa autourheilu laji maailmassa. Suomessa kun puhut "suurelle yleisölle" JJ Lehdon erinomaisista saavutuksista GT-autoissa, yleensä vastaus on aina "ai se sama JJ joka ei onnistunut formula ykkösissä?". Sama koskee myös Mika Saloa.
 

lihaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
HCM kirjoitti:
JJ Kun pikkupojasta asti saa ajaa parhaalla mahdollisella kalustolla ja taustat ovat kunnossa, olisi suuri ihme jos ei menestyisi. Sitten kun ollaan pikkuformuloissa ja Euroopan huippusarjoissa, kalustojen osalta tasoerot kapenevat ja siellä se veri sitten punnitaan lopullisesti.


Tässä on perää. F1 valitettavasti on niin sisäänlämpiävä laji, että potentiaaliset huippukuskit jäävät ympäri maailmaa tunaamaan ruosteisia karvanoppacorollojaaan.

Ollaan hyvinvointivaltio Suomesta mitä mieltä hyvänsä, niin mistä muusta maasta tiehöyläkuskin ja sosiaalityöntekijän pojasta tulee kuski, josta maailman huipputallit kilpailevat tosissaan?

Tietenkin Kimi Räikkönen, joka valitsee suihkuseurapiirien sijasta karaoken laulamisen Matti Nykäsen kanssa, ei joidenkin mielestä istu näin elitistiseen lajiin kuin F1.

Mutta anna palaa Kimi! Kouluta niitä!
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
fastasashark kirjoitti:
Onhan heidän uratkin eri vaiheissa. Mielestäni on ihan turha lähteä vertaamaan kahta kuskia joiden urat ovat kesken, kaikenlisäksi kun toisen on ehtoopuolella, ja toisen on alku/keski(?)vaiheessa.

Sitten kun Kimi on uran loppupäässä, eikä ole saavuttanut "yhtään mitään", tervetuloa takaisin kertomaan kuinka surkea kuski oli kyseessä, sillä vasta siinä vaiheessa se on fakta.

Voit tulla sitten kertomaan että Kimi on Schumia parempi kun rikkoo nuo Schumin ennätykset. Epäilenpä ettei Kimisi siihen pysty koskaan koska Schumacher on ainutlaatuinen F1-kuljettaja. Ja noita ennätyksiä ei riko Kimi, Alonso eikä kukaan muukaan.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
lihaani kirjoitti:
Tässä on perää. F1 valitettavasti on niin sisäänlämpiävä laji, että potentiaaliset huippukuskit jäävät ympäri maailmaa tunaamaan ruosteisia karvanoppacorollojaaan.

Itse kuningas Schumacherkin totesi, ettei maailman paras kuski ole edes saanut mahdollisuutta ajaa. Autourheilussa parhaat eivät tule samalla tavalla esiin niin kuin monessa muussa lajissa kuten juoksussa.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Speedye kirjoitti:
Voit tulla sitten kertomaan että Kimi on Schumia parempi kun rikkoo nuo Schumin ennätykset.

Et näytä ymmärtävän, että ykkösissä kuskin hyvyyttä ei voi mitata suoraan saavutuksilla.

Mitä jos Kimi ja Schumi ajavat ensi kaudella samassa tallissa ja Kimi voittaa Schumin? Oletko valmis muuttamaan kantaasi?
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Speedye kirjoitti:
Voit tulla sitten kertomaan että Kimi on Schumia parempi kun rikkoo nuo Schumin ennätykset.
Nyt mä en kohta jaksa enää... V***u, en ole puhunut ennätyksistä, kumpi on parempi j.n.e. Minua ottaa vaan päähän että sinun päässäsi on vain ja ainoastaan olemassa tämä jumala.

Schumi on hyvä kuski, muuten sillä ei olisi 7 mestaruutta ja kaikki ennätykset.

Kimi on hyvä kuski, muuten se ei pystyisi valitsemaan "vapaasti" ensi kauden työpaikan huippupalkalla.

Niinkuin joku jo aikaisemmin kirjoitti: Onko Kimi kussut sun aamumuroihin kun viha on noin kova?
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Hemingway kirjoitti:
Et näytä ymmärtävän, että ykkösissä kuskin hyvyyttä ei voi mitata suoraan saavutuksilla.

Mitä jos Kimi ja Schumi ajavat ensi kaudella samassa tallissa ja Kimi voittaa Schumin? Oletko valmis muuttamaan kantaasi?

Ei tietenkään voi.. Mutta jos kuskeja pitää keskenään vertailla niin silloin on otettava käyttöön tilastot ja saavutukset. Ja näissä Schumi on maailman paras. Kimi voi voittaa Schumin ensi kaudella yksittäisissä kisoissa jos samassa tallissa ajavat. Mutta pisteissä Kimi ei Schumia voita.

EDIT: Fastasashark: Ei se nyt noin koville voi ottaa. Kaikki tietävät kuka on maailman paras F1-kuljettaja. Ja sori, se ei ole Kimi.
 

TKO

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, NFL
Speedye kirjoitti:
Ei tietenkään voi.. Mutta jos kuskeja pitää keskenään vertailla niin silloin on otettava käyttöön tilastot ja saavutukset.

Mutta silloinkin on otettava huomioon muutkin tekijät kuten kuskien iät, tallien väliset voimasuhteet jne.

Onkin täysin järjetöntä verrata Kimin ja Schumin saavuttamia pisteitä toisiinsa ja päätellä siitä kumpi on parempi kuljettaja.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Speedye kirjoitti:
Kimi voi voittaa Schumin ensi kaudella yksittäisissä kisoissa jos samassa tallissa ajavat. Mutta pisteissä Kimi ei Schumia voita.

EDIT: Fastasashark: Ei se nyt noin koville voi ottaa. Kaikki tietävät kuka on maailman paras F1-kuljettaja. Ja sori, se ei ole Kimi.
Olettaen, että Schumi jatkaa uskallan väittää ettei Schumi pääse helpolla ja kyllä se saattaa hyvin olla niinkin että Kimi veisi Schumia kuin litran mittaa. Kohtahan nuo Ferrarin kuskit saadaan tietää kunhan Monzan kisa on ajettu loppuun.

Niin ja Speedye, ei se ole Schumikaan. Tosin nämähän on makuasioita, koska toisen aikakauden kuskia on aika hankala verrata nykyisiin kuskeihin. Minun silmissäni se paras kuski kuitenkin on M. Fangio.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Speedye kirjoitti:
Kimi voi voittaa Schumin ensi kaudella yksittäisissä kisoissa jos samassa tallissa ajavat. Mutta pisteissä Kimi ei Schumia voita.
Nyt esität taas faktana omat mielipiteesi. Tuon lauseen eteen kun lisäisit "Minä uskon että"...

Faktan ja omien mielipiteiden ero on valtava: fakta on jo tapahtunut kun taas mahdollisesta tulevasta voi olla eri näkemyksiä.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Pakkipari kirjoitti:
Olettaen, että Schumi jatkaa uskallan väittää ettei Schumi pääse helpolla ja kyllä se saattaa hyvin olla niinkin että Kimi veisi Schumia kuin litran mittaa. Kohtahan nuo Ferrarin kuskit saadaan tietää kunhan Monzan kisa on ajettu loppuun.

Niin ja Speedye, ei se ole Schumikaan. Tosin nämähän on makuasioita, koska toisen aikakauden kuskia on aika hankala verrata nykyisiin kuskeihin. Minun silmissäni se paras kuski kuitenkin on M. Fangio.

Hyvä valinta tuo J.M. Fangio(Juan Manuel hepun nimi siis). Veikkaan vaan, ettet hirveästi ole miehen ajamia kisoja nähnyt, kuullut vaan miehen saavutuksista. Itse arvostan näitä entisaikojen kuskeja todella paljon, mutta en voi nimetä heitä parhaimmaksi koska en ole heidän kisojaan nähnyt. Ayrton Senna on myös erittäin kova kuljettaja. Sanotaan näin, että Senna on paras yhden kierroksen kuljettaja maailmassa. Parempi kuin Schumi tällä osastolla.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Speedye kirjoitti:
Sanotaan näin, että Senna on paras yhden kierroksen kuljettaja maailmassa. Parempi kuin Schumi tällä osastolla.

Itse nostasin jopa Häkkisen Schumin edelle aika-ajanana. Vaikka eihän Schumikaan huono siinä hommassa ole.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Speedye kirjoitti:
Hyvä valinta tuo J.M. Fangio(Juan Manuel hepun nimi siis). Veikkaan vaan, ettet hirveästi ole miehen ajamia kisoja nähnyt, kuullut vaan miehen saavutuksista. Itse arvostan näitä entisaikojen kuskeja todella paljon, mutta en voi nimetä heitä parhaimmaksi koska en ole heidän kisojaan nähnyt. Ayrton Senna on myös erittäin kova kuljettaja. Sanotaan näin, että Senna on paras yhden kierroksen kuljettaja maailmassa. Parempi kuin Schumi tällä osastolla.
Jotain vanhoja arkistoja nähnyt ja lukenut miehestä (ja miehen saavutuksista luonnollisesti). Sen aikainen tekniikka oli kuitenkin aivan jotain muuta ja silti päästiin ihan kivoihin vauhteihin. Ihan eri luokan hurjapää ja ajotaidot piti silloin olla verrattuna nykyiseen aikaan. Siinä ei Schumit, Häkkiset tai Räikköset pärjää. Minun oma mielipiteeni kuitenkin.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Korhonen kirjoitti:
Mutta kun Räikkösen ei ole mikään pakko suostua sellaiseen.
Sopinee, että vähän selvennän kantaani.

Räikkönen menee Ferrarille ja Schumi lopettaa = täysin mahdollinen vaihtoehto. Tässä tilanteessa Räikkösellä on erittäin hyvät mahdollisuudet ottaa itselleen Ferrarin ykköskuskin paikka.
Räikkönen menee Ferrarille kakkoskuskiksi ja Schumi jatkaa ykköskuskina = ihan mahdollista tämäkin. Räikkönen varmasti tietää, että tasavertaiseen kohteluun ei ole saumaa, jos joutuu Schumin kakkoskuskiksi. Hän on hyväksynyt tämän, jos on tämän mahdollistavan sopimuksen tehnyt ja kuten sanoin, kiva tilipussi on varmasti helpottanut asian hyväksymistä.
Räikkönen menee Ferrarille tasavertaiseksi kuskiksi Schumin kanssa = tämä vaan ei tule tapahtumaan. Shcumi ei yksinkertaisesti suostu siihen, eikä hänen tarvitsekaan. Hän voi joko blokata Räikkösen sopimuksen tai lopettaa ja kyllä, hän voi halutessaan tehdä tuon ensimmäisen.

Pianhan tuo nähdään miten käy. Ainakin tuolla yhdellä Schumin rakastajattarella alkaa hätä olla housussa noiden kirjoitustensa perusteella. Jos ei tiedä, mitä Räikkönen on saavuttanut, on joko täydellinen puusilmä tai ei ymmärrä Formuloista oikein yhtään mitään. Tai molempia.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Designer kirjoitti:
Sopinee, että vähän selvennän kantaani.

Räikkönen menee Ferrarille ja Schumi lopettaa = täysin mahdollinen vaihtoehto. Tässä tilanteessa Räikkösellä on erittäin hyvät mahdollisuudet ottaa itselleen Ferrarin ykköskuskin paikka.
Räikkönen menee Ferrarille kakkoskuskiksi ja Schumi jatkaa ykköskuskina = ihan mahdollista tämäkin. Räikkönen varmasti tietää, että tasavertaiseen kohteluun ei ole saumaa, jos joutuu Schumin kakkoskuskiksi. Hän on hyväksynyt tämän, jos on tämän mahdollistavan sopimuksen tehnyt ja kuten sanoin, kiva tilipussi on varmasti helpottanut asian hyväksymistä.
Räikkönen menee Ferrarille tasavertaiseksi kuskiksi Schumin kanssa = tämä vaan ei tule tapahtumaan. Shcumi ei yksinkertaisesti suostu siihen, eikä hänen tarvitsekaan. Hän voi joko blokata Räikkösen sopimuksen tai lopettaa ja kyllä, hän voi halutessaan tehdä tuon ensimmäisen.

Pianhan tuo nähdään miten käy. Ainakin tuolla yhdellä Schumin rakastajattarella alkaa hätä olla housussa noiden kirjoitustensa perusteella. Jos ei tiedä, mitä Räikkönen on saavuttanut, on joko täydellinen puusilmä tai ei ymmärrä Formuloista oikein yhtään mitään. Tai molempia.

No kerrohan mitä mahtavaa Räikkönen on saavuttanut verrattuna Schumiin? Aika hiljaista pitelee.. Muutenkaan en ymmärrä tätä hirveää Räikkös-vouhotusta. Ok, hän on suomalainen F1-kuljettaja ja taisteli yhtenä vuonna Schumin kanssa maailmanmestaruudesta.. Tämäkin tosin oli McLarenin helvetin hyvän auton ansiota. Jos Räikkönen Ferrarille haluaa mennä kannattaa hänen tehdä se nyt, välittämättä Schumin ratkaisusta. Jos Schumi jatkaa kauden niin Räikkönen ajelee vuoden kakkoskuskina. Tämän jälkeen hän on ykköskuski. Niin simppeliä se on.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Speedye kirjoitti:
No kerrohan mitä mahtavaa Räikkönen on saavuttanut verrattuna Schumiin? Aika hiljaista pitelee.. Muutenkaan en ymmärrä tätä hirveää Räikkös-vouhotusta. Ok, hän on suomalainen F1-kuljettaja ja taisteli yhtenä vuonna Schumin kanssa maailmanmestaruudesta.. Tämäkin tosin oli McLarenin helvetin hyvän auton ansiota. Jos Räikkönen Ferrarille haluaa mennä kannattaa hänen tehdä se nyt, välittämättä Schumin ratkaisusta. Jos Schumi jatkaa kauden niin Räikkönen ajelee vuoden kakkoskuskina. Tämän jälkeen hän on ykköskuski. Niin simppeliä se on.

Miksi pitää verrata Schumiin? Eikö voisi verrata vain Räikköseen? Tai miksi pitää edes vertailla? Kasvaako virtuaalipippeli siitä, vai miksi se on niin kivaa?
Kuskien vertaaminen on sikäli turhaa, että lähes aina verrattavat kuskit ajavat eri talleissa, joten absoluuttista paremmuutta ei pysty selvittämään.
Ja tilastoista sitä ei myöskään pysty näkemään, kun niistä ei näe kuinka paljon parempi/huonompi auto toisella kuskilla on ollut käytössä.
Todtin ja Bernien Kimiä ylistävillä lausunnoilla ei varmasti ole mitään merkitystä? Niitä kun ei näy tilastoissa.

Tuo Schumia vastaan käyty mm-taistelu ja Mclaren hemmetin hyvä auto on ihan loistava vitsi. Siinä tulee sinun puusilmäisyytesi jälleen esiin aika hyvin.
Ferrarihan oli tuollakin kaudella ihan ylivertainen auto.
Schumi vain jäi alkukaudesta aika perkeleen kaus Kimistä, ja sen takia mm-taistelu oli näennäisesti tiukka koko kauden.
Olikohan 3 ekan kisan jälkeen eroa 16 pistettä (tai jotain sinnepäin) Kimin ja Schumin välillä, ja sitä eroa ei näillä nykyisillä pistesäännöillä ihan helposti kiinni oteta.
Kimi voitti tuolla kaudella tasan yhden kisan, ja Schumi 6 kisaa. Mclaren voitti tuolla kaudella 2 kisaa ja Ferrari 9 kisaa. Että kyllähän Mclaren oli taas helvetin hyvä, kun tehdään sitä vertailua mestari autoon. Jopa Williams voitti 4 kisaa tuolla kaudella, ja sijoittuipa jopa Mclaren edelle mm-taistelussa.
Että kerros toki, minkä takia Mclarenilla oli niin helvetin hyvä auto.

Viime kautta jos sitten tarkoitat, niin Schumia ei mestaruus kamppailussa näkynyt.
 

TKO

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, NFL
Designer kirjoitti:
Sopinee, että vähän selvennän kantaani.

Edelleen rohkenen olla eri mieltä.

Jos Räikkösellä olisi tieto, että Schumi saattaa jatkaa ja jos jatkaa olisi Kimi automaattisesti selkeä kakkonen, olisi hän luultavasti tehnyt vuoden tai enintään kahden vuoden sopimuksen Renaultin kanssa. Rahastahan tämä homma ei voi olla kiinni, sillä Briatorekin oli valmis melkoisen tukun dollareita Kimiin sijoittamaan.

Se mitä Kimi on koko kauden ajan miettinyt, on minkä tallin auto on paras ensi kaudella. Kimi haluaa voittaa mestaruuden mahdollisimman pian ja tähän ajatusmaailmaan hukattu vuosi renkipoikana ei oikein sovi. Lisäksi tuon vuoden aikana tallien väliset voimasuhteet saattavat heittää häränpyllyä siten, ettei Ferrari enää olisikaan voittaja-auto kaudella 2008.

Eli edelleen toistan itseäni - Kimi ei rengiksi suostu, koska hänellä ei ole mitään syytä siihen.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
repe_joke kirjoitti:
Miksi pitää verrata Schumiin? Eikö voisi verrata vain Räikköseen? Tai miksi pitää edes vertailla? Kasvaako virtuaalipippeli siitä, vai miksi se on niin kivaa?
Kuskien vertaaminen on sikäli turhaa, että lähes aina verrattavat kuskit ajavat eri talleissa, joten absoluuttista paremmuutta ei pysty selvittämään.
Ja tilastoista sitä ei myöskään pysty näkemään, kun niistä ei näe kuinka paljon parempi/huonompi auto toisella kuskilla on ollut käytössä.
Todtin ja Bernien Kimiä ylistävillä lausunnoilla ei varmasti ole mitään merkitystä? Niitä kun ei näy tilastoissa.

Tuo Schumia vastaan käyty mm-taistelu ja Mclaren hemmetin hyvä auto on ihan loistava vitsi. Siinä tulee sinun puusilmäisyytesi jälleen esiin aika hyvin.
Ferrarihan oli tuollakin kaudella ihan ylivertainen auto.
Schumi vain jäi alkukaudesta aika perkeleen kaus Kimistä, ja sen takia mm-taistelu oli näennäisesti tiukka koko kauden.
Olikohan 3 ekan kisan jälkeen eroa 16 pistettä (tai jotain sinnepäin) Kimin ja Schumin välillä, ja sitä eroa ei näillä nykyisillä pistesäännöillä ihan helposti kiinni oteta.
Kimi voitti tuolla kaudella tasan yhden kisan, ja Schumi 6 kisaa. Mclaren voitti tuolla kaudella 2 kisaa ja Ferrari 9 kisaa. Että kyllähän Mclaren oli taas helvetin hyvä, kun tehdään sitä vertailua mestari autoon. Jopa Williams voitti 4 kisaa tuolla kaudella, ja sijoittuipa jopa Mclaren edelle mm-taistelussa.
Että kerros toki, minkä takia Mclarenilla oli niin helvetin hyvä auto.

Viime kautta jos sitten tarkoitat, niin Schumia ei mestaruus kamppailussa näkynyt.

McLarenilla oli helvetin nopea auto tuolloin jos sinä puusilmäisyydeltäsi sitä muistat. Ongelma oli jälleen kerran tuolla luotettavuuspuolella. Ja ilmeisesti Repen pippeli pienenee kun täällä kertoo faktoja siitä kuka todella on paras F1-kuljettaja. Ai niin mutta hei, tilastojahan ei saa kertoa koska ne huonontavat Kimin asemaa tässä vertailussa. Ja voi kauhea, nehän parantavat Schumin asemaa. Ettei vaan pääsisi käymään niin että maailman parhaan F1-kuskin nimi olisikin Michael eikä Kimi. Se vasta näyttäisi olevan maailmanloppu. Ja vielä sekin, että Kimiä vertailtaessa on muistettava että hän on ajanut vasta viisi kautta.. Schumi kun oli ajanut viisi kautta oli hän voittanut 2 MM-titteliä. Ja näistä kausista hän oli ajanut yhden todellisella huippuautolla. Kauden 1995 Benettonilla. 1994 Williams oli parempi, samoin 1996. Ensimmäiset kisathan menivät Jordanilla jota voi ehkä verrata Kimi Sauberiin. Joten voi kauhea, miksi Kimi ei ole voittanut sitten yhtään maailmanmestaruutta? Ehkäpä siksi, että hän ei ole niin hyvä kuljettaja kun monet täällä antavat olettaa. Tai ehkäpä siksi että joku toinen on hieman parempi.
 

TKO

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, NFL
Speedye kirjoitti:
Ai niin mutta hei, tilastojahan ei saa kertoa koska ne huonontavat Kimin asemaa tässä vertailussa. Ja voi kauhea, nehän parantavat Schumin asemaa. Ettei vaan pääsisi käymään niin että maailman parhaan F1-kuskin nimi olisikin Michael eikä Kimi. Se vasta näyttäisi olevan maailmanloppu. Ja vielä sekin, että Kimiä vertailtaessa on muistettava että hän on ajanut vasta viisi kautta..

Siis etkö sinä todella ymmärrä mitä kaikki täällä yrittävät selittää sinulle tilastoista f1:ssä? Formuloissa jos missä kuskista riippumattomat seikat vaikuttavat lopputulokseen eli hyväkään kuski tuskin olisi viime vuosien Minardeilla juuri pisteitä hankkinut. Tästä hyvä todiste on Damon Hill, joka hallitsevana maailmanmestarina ei ihmeitä saanut keskinkertaisella Arrowsilla aikaan.

Ja jos iällä ei ole väliä vertailtaessa uran pisteteitä tarkoittaisi se sitä, että Sidney Crosby on paljon huonompi pelaaja kuin Antti Laaksonen, koska Laaksonen on tehnyt lähes 50 pistettä enemmän NHL:ssä...
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Korhonen kirjoitti:
Siis etkö sinä todella ymmärrä mitä kaikki täällä yrittävät selittää sinulle tilastoista f1:ssä? Formuloissa jos missä kuskista riippumattomat seikat vaikuttavat lopputulokseen eli hyväkään kuski tuskin olisi viime vuosien Minardeilla juuri pisteitä hankkinut. Tästä hyvä todiste on Damon Hill, joka hallitsevana maailmanmestarina ei ihmeitä saanut keskinkertaisella Arrowsilla aikaan.

Ja jos iällä ei ole väliä vertailtaessa uran pisteteitä tarkoittaisi se sitä, että Sidney Crosby on paljon huonompi pelaaja kuin Antti Laaksonen, koska Laaksonen on tehnyt lähes 50 pistettä enemmän NHL:ssä...

Etkö nyt oikein tajunnut? Vertasin juuri tuossa sitä ensimmäistä viittä vuotta Schumin uran alusta. Eli jos verrataan Schumin ensimmäistä viittä kautta ykkösissä Räikkösen viiteen ensimmäiseen? Silloinhan miehet ovat olleet samanikäisiä ja ajaneet saman verran kisoja. Katsotaan kumpi on tuona aikana kerännyt enemmän voittoja, pisteitä tai maailmanmestaruuksia. Schumi voitti ensimmäisen viiden vuoden aikana ykkösissä 19 osakilpailua ja 2 MM-titteliä. Räikkösen vastaavat luvut ovat 9 voittoa ja nolla MM-titteliä. Schumi ajoi ensimmäisen kauden Jordanilla(muutama kisa Benettonilla) ja Räikkönen Sauberilla. Tämän jälkeen Schumi ajoi Benettonilla ja Räikkönen McLarenilla. Joten aikalailla samanlaisella kalustolla ovat pojat ajaneet. Millä sitten Korhonen selität sen, ettei Räikkönen ole pärjännyt tuon paremmin? Mies on ajanut huipputallissa neljä vuotta ilman maailmanmestaruutta. Se ei ole kovin mairitteleva meriitti.
 

Spezzzzza

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ottawa Senators, AS Roma
Speedye kirjoitti:
Schumi ajoi ensimmäisen kauden Jordanilla(muutama kisa Benettonilla) ja Räikkönen Sauberilla. Tämän jälkeen Schumi ajoi Benettonilla ja Räikkönen McLarenilla. Joten aikalailla samanlaisella kalustolla ovat pojat ajaneet. Millä sitten Korhonen selität sen, ettei Räikkönen ole pärjännyt tuon paremmin? Mies on ajanut huipputallissa neljä vuotta ilman maailmanmestaruutta. Se ei ole kovin mairitteleva meriitti.
Imola 1994! Herättääkö se sinussa mitään tuntemuksia? Kuinka monta maailmanmestaria tuon kisan jälkeen ajoi Formula 1:ssä, ei yksikään. Senna valitettava onnettomuus oli lottovoitto Schumacherille, sen jälkeen hänen pahin kilpailijansa oli Damon Hill, ajattele Hill.
Sellainen ajatusleikki kävi mielessä että, entä jos Schumi olisi poistunut ympyröistö tuolloin kaudella 2003, kuka olisi ollut mahdollinen mestari, aivan Kimi Räikkönen. Osoitan vain se että kuinka, tavallaan, hyvä tuuri idolillasi kävi kun kaikki entiset mestarit poistuivat ympyröistä.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Korhonen kirjoitti:
Edelleen rohkenen olla eri mieltä.
Kyllä se minulle sopii että ollaan eri mieltä, toivottavasti sinullekin. Tietoahan meillä ei kummallakaan ole, vielä. Itse asiassa toivon oman näkemykseni osoittautuvan vääräksi. Se olisi Ferrarillekin pienimuotoinen kulttuurimuutos.
 

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
Korhonen kirjoitti:
Siis etkö sinä todella ymmärrä mitä kaikki täällä yrittävät selittää sinulle tilastoista f1:ssä? Formuloissa jos missä kuskista riippumattomat seikat vaikuttavat lopputulokseen eli hyväkään kuski tuskin olisi viime vuosien Minardeilla juuri pisteitä hankkinut. Tästä hyvä todiste on Damon Hill, joka hallitsevana maailmanmestarina ei ihmeitä saanut keskinkertaisella Arrowsilla aikaan.

Ja jos iällä ei ole väliä vertailtaessa uran pisteteitä tarkoittaisi se sitä, että Sidney Crosby on paljon huonompi pelaaja kuin Antti Laaksonen, koska Laaksonen on tehnyt lähes 50 pistettä enemmän NHL:ssä...

Hohhoijaa... kaikki yrittävät selittää? Tartutaan sitten koiraa munista kiinni ja puututaan jokaiseen pikkuseikkaan. Minä en ainakaan yritä selittää yhtään mitään, Speedye (vaikka fanaattinen) onkin, on täysin oikeassa Schumi vs Räkä vertailussa. Itse asiassa tuota vertailua ei pitäisi koskaan edes käydä, johtuen juuri tästä urien pituuseroista. Tässä ovat "muut" oikeassa. Se että Hill ei saannut Arrowsilla mitään aikaan, ei ollut kenellekään yllätys. Hill sai ajaa mestariksi sarjan ylivoimaisesti parhaalla kalustolla ja Hillin rooli tuon paketin kehittämisessä oli todella pieni. Hillille tarjottiin mestaruus ja Hill otti sen. Häkkinen teki sitkeästi töitä McLarenin menestykseen eteen ja pääsi nauttimaan oman työnsä hedelmistä kahden mestaruuden edestä. Schumi nosti omalla kovalla panoksellaan Ferrarin mestariksi monen vuoden kovan uurastuksen jälkeen. Ja tähän väliin - ei Schumi tehnyt sitä yksin (ei tarvitse painaa quatea), Schumi oli se tärkein tekijä Ferrarin nousussa mestaruuteen.

Vaikka formuloissa onkin vain muutama huipputalli joiden kuljettajat pystyvät tappelemaan voitoista, ei niihin kuljettajia kuitenkaan oteta pystymetsästä. Minardillakin voi tehdä tulosta, kysykää vaikka Webberilta tai Alonsolta. Helmet erottuvat pohjamudista aina, lahjattomat ajavat vuoden pari ja pakenevat joko Pohjois-Amerikkaan tai gt-luokkiin. Häkkinen ajoi surkealla Lotuksella kaksi kautta, pesi tallikaverinsa lähes aina ja kiusasi jopa suurien tallien kuljettajia tehottomalla Fordilla 1992. Kutsu tuli ja McLaren vei miehen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös