Mainos

F1-ketju

  • 664 103
  • 5 069

spertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Speedye kirjoitti:
Jos esim. pyörryt ja sen jälkeen joku läpsii sinua voimakkaasti poskille saatat virota. Tällöin olet ollut tajuttomana.. Ja miksi sinun tarvii minulle siitä valittaa.. Saattaa Michael Schumacher hieman paremmin tietää onko ollut tajuttomana vai koomassa tuolloin. Tuskinpa lääkärit hänelle ovat valehdelleet. Joten jos valittamista on, suosittelen suuntaamaan Zurichiin missä Schumi asustaa. Ja syvästä koomasta ei ole kukaan puhunut mitään, sen keksit itse. Keksit aika paljon itse noita juttuja muuten.

Mitäs sinä oikein sitten tarkoitat tuossa?

Speedye kirjoitti:
Schumacherhan on kertonut/lääkärit kertoneet että mies vajosi tuossa kolarissa koomaan noin minuutiksi josta hänet saatiin elvytettyä takaisin.. Häkkisen kolarissahan suurin huoli oli aivojen hapettomuus.. Eli toisinsanoen Häkkinenkin kävi koomassa.

Koomaan vajosi... Jepjep.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
spertti kirjoitti:
Mitäs sinä oikein sitten tarkoitat tuossa?



Koomaan vajosi... Jepjep.

Hieno F1-sisältö tässä viestissäsi.. Mene valittamaan Schumille tästä kooma-asiasta jos valittamista on. Kerroin vaan, että Schumi on itse kertonut olleensa syvemmässä tiedottomuudessa kuin tajuttomana muutaman minuutin ajan.
 
Vaivun siis koomaan joka ilta kun nukahdan... Koska ei minua saa hereille pariin tuntiin sen jälkeen, vaikka läpsisi ja huutaisi korvan juuressa. En usko myöskään vaipuneeni koomaan, vaikka tajuntani menetin kolarissa ja sain aivotärähdyksen. Tolkku oli kuitenkin hetken poissa. Myös heräämisen jälkeen. Mutta se siitä.

Jotenkin epäilen tuota Räikkösen hyllyttämistä. Mitä iloa siitä olisi McLarenille. Kovasti näyttää siltä että Räikkönen ferrarille suuntaa. Vaikea uskoa että suostuisi scumin apupojaksi. Ei edes rahalla. Mielenkiinnolla kuitenkin odotan tietoa ferrarin sopimuksista. Jatkaako Schumacher edelleen. Toisaalta olisi mukava nähdä Kimi ja Schumi samassa tallissa. Tasavertaisina tietenkin. Kimi kyllä pystyy kusettamaan saksalaista nopeudessa helposti. Myös hermot pitää paremmin. Schumacherilla on tietenkin enemmän sitä kokemusta. Myös tallista.

Sen vihaan ferraria kerhon lisäksi voisi perustaa vihaan kimiä kerhon. Niitä tuntuu löytyvän vielä enemmän.
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Jos nyt oikein ymmärrän, kooma on vähän sama asia kuin tajuttomuus. Lievimmässä muodossaan se on unenomainen tila, josta voi aika ajoin herätä. Pahin kooman muoto on sitten aivokuolema. Siltä väliltä on tajuttomuuden (kooman) eri asteita.

Lääketieteeseen perehtymättömän ei ehkä kannata alkaa vertailla pelkän termin "kooma" perusteella kenenkään loukkaantumisia keskenään.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Speedye kirjoitti:
Hieno F1-sisältö tässä viestissäsi.. Mene valittamaan Schumille tästä kooma-asiasta jos valittamista on. Kerroin vaan, että Schumi on itse kertonut olleensa syvemmässä tiedottomuudessa kuin tajuttomana muutaman minuutin ajan.

Mitenkähän minulla on semmoinen muistikuva tuosta kolarista, että Schumi oli tajuissaan kun hänet autosta saatiin pois. Ja Schumia otettiin autosta aika pitkään pois, kun hänen jalkansa oli puristuksissa.
Ja jotenkin minulla on myös semmoinen muistikuva, että Schumi olisi itse yrittänyt päästä autosta pois, mutta ei siihen pystynyt, koska se jalka oli jumissa.

Yritin youtubesta etsiä vahvista näille muistikuville, mutta en löytänyt sieltä kuin kolarin Schumin autokamerasta katsoen. Elikkä kaikki tapahtumat kolarin jälkeen jäivät hämärän peittoon.

Tosin eräässä noista kolarivideoista oli tämmöinen teksti pätkä: "Michael Schumacher's crash into Stowe corner at Silverstone in 1999. He was conscious and tried to get out of the car. He was taken to Northamptonshire General Hospital where his broken Tibia and Fibula were fixed. (I sent him a get well soon Fax- letter!). A bleed nipple caused the accident and he returned at the end of the season with a cut on the heel of his foot causing more complications."

Pitänee koittaa etsiä lisää matskua kolarista, jos vaikka jostain näkisi mitä itse kolarin jälkeen tapahtui.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
repe_joke kirjoitti:
Mitenkähän minulla on semmoinen muistikuva tuosta kolarista, että Schumi oli tajuissaan kun hänet autosta saatiin pois. Ja Schumia otettiin autosta aika pitkään pois, kun hänen jalkansa oli puristuksissa.
Ja jotenkin minulla on myös semmoinen muistikuva, että Schumi olisi itse yrittänyt päästä autosta pois, mutta ei siihen pystynyt, koska se jalka oli jumissa.

Yritin youtubesta etsiä vahvista näille muistikuville, mutta en löytänyt sieltä kuin kolarin Schumin autokamerasta katsoen. Elikkä kaikki tapahtumat kolarin jälkeen jäivät hämärän peittoon.

Tosin eräässä noista kolarivideoista oli tämmöinen teksti pätkä: "Michael Schumacher's crash into Stowe corner at Silverstone in 1999. He was conscious and tried to get out of the car. He was taken to Northamptonshire General Hospital where his broken Tibia and Fibula were fixed. (I sent him a get well soon Fax- letter!). A bleed nipple caused the accident and he returned at the end of the season with a cut on the heel of his foot causing more complications."

Pitänee koittaa etsiä lisää matskua kolarista, jos vaikka jostain näkisi mitä itse kolarin jälkeen tapahtui.

Niin.. Sitä en tarkalleen tiedä/muista missä vaiheessa tuota kolaria/tapahtumaa tuo tiedottomuus on Schumille tapahtunut. Onko se tapahtunut vasta ambulanssissa vaiko autossa sitä ei samassa yhteydessä kerrottu. Schumi kuvaili tilannetta suunnilleen näin: "Menetin hetkeksi kontaktin ulkomaailmaan, tila oli todella pelottava ja luulin kuolevani". Lisäksi mies oli maininnut jotain että kyse ei ollut aivan normaalista tajuttomuuden tilasta.
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Speedye kirjoitti:
Niin.. Sitä en tarkalleen tiedä/muista missä vaiheessa tuota kolaria/tapahtumaa tuo tiedottomuus on Schumille tapahtunut. Onko se tapahtunut vasta ambulanssissa vaiko autossa sitä ei samassa yhteydessä kerrottu. Schumi kuvaili tilannetta suunnilleen näin: "Menetin hetkeksi kontaktin ulkomaailmaan, tila oli todella pelottava ja luulin kuolevani". Lisäksi mies oli maininnut jotain että kyse ei ollut aivan normaalista tajuttomuuden tilasta.

Aivan sama. Kyllä Schumacher on joka tapauksessa loistava kuski, olipa hän joskus ollut hetken tajuttomana tai ei. Kukaan ei kuitenkaan ole virheetön. Paitsi Pohjois-Korean johtaja, joka on mm. pelannut par 72 kentän 38 lyönnillä.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Vakio kirjoitti:
Aivan sama. Kyllä Schumacher on joka tapauksessa loistava kuski, olipa hän joskus ollut hetken tajuttomana tai ei. Kukaan ei kuitenkaan ole virheetön. Paitsi Pohjois-Korean johtaja, joka on mm. pelannut par 72 kentän 38 lyönnillä.

Hahah.. Repesin tuolle viimeiselle.. Hole-in-oneja:kin oli tainnut tulla muutama. Tietenkin Schumi tekee myös virheitä, ihminen hänkin on. Suurin miehen tekemä virhe on eittämättä 1997 Jerezin kolarointi Villeneuven kanssa jonka Schumi itsekin on myöntänyt. Mutta virheitähän tekevät kaikki, olisihan se outoa jos löytyisi virheetön F1-kuljettaja. Taitaisi olla robotti kyseessä.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Speedye kirjoitti:
Niin.. Sitä en tarkalleen tiedä/muista missä vaiheessa tuota kolaria/tapahtumaa tuo tiedottomuus on Schumille tapahtunut. Onko se tapahtunut vasta ambulanssissa vaiko autossa sitä ei samassa yhteydessä kerrottu. Schumi kuvaili tilannetta suunnilleen näin: "Menetin hetkeksi kontaktin ulkomaailmaan, tila oli todella pelottava ja luulin kuolevani". Lisäksi mies oli maininnut jotain että kyse ei ollut aivan normaalista tajuttomuuden tilasta.

Alunperinhän puhe oli siitä että Häkkinen palasi kuolemanporteilta maailmanmestariksi johon sinä sanoit että niin on tehnyt Schumacherkin. Tuo Stowe mutkan onnettomuus ei ainakaan minun tietojeni mukaan ollut Schumacherin henkeä välittömästi uhannut tapahtuma vaikka tälli kova olikin ja Michael jalka siinä tapahtumassa murtuikin. Sinällään voidaan tietenkin ajatella että onnettomuus oli henkeä uhkaava koska Schumacher ei olisi omin voimin päässyt ulos autostaan koska tuo murtunut jalka jäi puristuksiin mutta koska tuossa tapauksessa ei ainakin minun mielikuvieni mukaan tapahtunut massiivista verenvuotoa niin käytännössä en pidä että Schumacherin henki oli varsinaisesti uhattuna. Häkkisen ja Schumacher onnnettomuudet oli hieman eri mittakaavan tapahtumia ja samoin on herrojen vammojen vakavuuden suhteen. Häkkinen olisi tuolloin Adelaidessa kuollut jo radan varteen minuuttien sisällä (hapenpuutteeseen) ellei Watkins olisi toiminut ripeästi, Schumacherin hätä ei ollut välitön.

repe_joke kirjoitti:
Mitenkähän minulla on semmoinen muistikuva tuosta kolarista, että Schumi oli tajuissaan kun hänet autosta saatiin pois. Ja Schumia otettiin autosta aika pitkään pois, kun hänen jalkansa oli puristuksissa.
Ja jotenkin minulla on myös semmoinen muistikuva, että Schumi olisi itse yrittänyt päästä autosta pois, mutta ei siihen pystynyt, koska se jalka oli jumissa.

Juuri tuollainen mielikuva minullakin tapahtumista on.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Jos verrataan noita Häkkisen ja Schumacherin kolareita, niin on muistettava vielä yksi olennainen seikka. Häkkisen onnettomuus johtui siitä, että hän ei kyennyt huonolla autolla väistämään metallinkappaletta, joka näkyi monen metrin päähän. Autohan oli huono siksi, että Kimi Räikkönen oli jokusen vuoden päästä tulossa siihen talliin ajamaan. Schumacherin onnettomuus puolestaan johtui siitä, että hän teki liian täydellisen jarrutusliikeen johon vain melkein täydellinen auto ei kyennyt vastaamaan jumalan edellyttämällä tavalla.

Häkkisen onnettomuus oli siis Räikkösen syy, ja Schumin onnettomuus tapahtui koska maailmassa on virheitä.

Minä en hämmästyisi ollenkaan, jos Räikkönen olisi hyllyllä sopimuksen julkaisun jälkeen, tai ajaisi korkeintaan tallin kakkoskuskina. Kakkoskuskina siten, että ei testaa (edes selvinpäin), ei saa autoonsa uusia osia eikä saa tietoa auton jatkokehityksestä. Tämä olisi ainoa järkevä toimintatapa McLarenilta.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
flintstone kirjoitti:
Alunperinhän puhe oli siitä että Häkkinen palasi kuolemanporteilta maailmanmestariksi johon sinä sanoit että niin on tehnyt Schumacherkin. Tuo Stowe mutkan onnettomuus ei ainakaan minun tietojeni mukaan ollut Schumacherin henkeä välittömästi uhannut tapahtuma vaikka tälli kova olikin ja Michael jalka siinä tapahtumassa murtuikin. Sinällään voidaan tietenkin ajatella että onnettomuus oli henkeä uhkaava koska Schumacher ei olisi omin voimin päässyt ulos autostaan koska tuo murtunut jalka jäi puristuksiin mutta koska tuossa tapauksessa ei ainakin minun mielikuvieni mukaan tapahtunut massiivista verenvuotoa niin käytännössä en pidä että Schumacherin henki oli varsinaisesti uhattuna. Häkkisen ja Schumacher onnnettomuudet oli hieman eri mittakaavan tapahtumia ja samoin on herrojen vammojen vakavuuden suhteen. Häkkinen olisi tuolloin Adelaidessa kuollut jo radan varteen minuuttien sisällä (hapenpuutteeseen) ellei Watkins olisi toiminut ripeästi, Schumacherin hätä ei ollut välitön.



Juuri tuollainen mielikuva minullakin tapahtumista on.

Niin.. Kyllähän Häkkinen lähempänä kuolemaa kävi kuin Schumacher. Mutta väitän, että Schumi selvisi kolarista vain ja ainoastaan sen takia, että autot olivat niin paljon turvallisempia kuin tuohon aikaan milloin Häkkinen kolarinsa ajoi. Schumacherilla oli telemetriatietojen mukaan vauhtia noin 200km/h joka oli saman verran kuin Häkkisellä. Häkkisen onnettomuus olisi ollu nykyautoilla täysin vaaraton, mutta tuolloin pään vieressä ei ollut näitä tukevia suojia johon pää nojaa kolaritilanteessa nykyautoilla. Häkkisen päähän pääsi heilumaan aika lailla ja tuo aiheutti tietääkseni tuon tajuttomuuden. Tuo avanne piti Mikan kaulaan tehdä sen takia, ettei mies olisi tukehtunut omaan kieleensä. Tajuttomana kun kieli tuppaa menemään henkitorven eteen ja aiheuttaa näin tukehtumisriskin.

Schumin tapauksessa nuo jalathan menivät aika pahaan kuntoon.. Suurin riski mikä noissa jalkojen avomurtumissa on, on suurten verisuonien katkeaminen jaloissa. Jos esimerkiksi reidessä katkeaa pääsuoni, on tällöin todella kiire sillä verenhukka tulee yllättävän nopeasti. Tuon onnettomuuden jälkeenhän Schumin jalat vakuutettiin.. Kaasujalka 10 milj. dollaria, toinen jalka 5 milj. dollaria. Tämä on mielestäni jo hieman liioittelua.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Speedye kirjoitti:
Suurin riski mikä noissa jalkojen avomurtumissa on, on suurten verisuonien katkeaminen jaloissa. Jos esimerkiksi reidessä katkeaa pääsuoni, on tällöin todella kiire sillä verenhukka tulee yllättävän nopeasti.

Jos nyt oikein muistan ensiapukurssilta, niin jos tuo pääverisuoni katkeaa reidestä, niin kiire loppuu siihen paikkaan. Sillä mitään ei ole tehtävissä, kun ihminen menettää verta parissa sekunnissa sen verran, että kaikki on myöhäistä.

Tosin varmaksi tuotakaan en mene vannomaan, kun en ollut noilla tunneilla hirveän innostunut omaksumaan uutta tietoa.


Sitten päivän F1 "uutiseen". Mustakarin Erkki kertoo urkkalehdessä, että Schumi on blokannut Kimin siirron Ferrarille, ja täten Kimin täytyy ajaa ensi kausi jossain muualla.
Uutisessa on todennäköisesti yhtän paljon faktatietoa kuin muissakin, Räikkösen sopparia koskevissa uutissa, mutta yksi asia siinä kuitenkin on, minkä takia Schumi ei minulle ole se suurin F1 kuski.
Ja jokainen varmaan arvaakin sen. Schumi ei ole joutunut ajamaan tallikaveriaan vastaan kilpaa ensimmäisen kauden jälkeen.
Tämä on se ainoa asia, joka erottaa Schumin esim Sennasta. Toinen on joutunut ajamaan tosissaan kilpaa tallikaveriaan vastaan, ja toinen ei.
Toki tuota asiaa lukuunottamatta, arvostan Schumia kuskina, sen verta kovat saavutukset herralla kuitenkin on.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
repe_joke kirjoitti:
Jos nyt oikein muistan ensiapukurssilta, niin jos tuo pääverisuoni katkeaa reidestä, niin kiire loppuu siihen paikkaan. Sillä mitään ei ole tehtävissä, kun ihminen menettää verta parissa sekunnissa sen verran, että kaikki on myöhäistä.

Tosin varmaksi tuotakaan en mene vannomaan, kun en ollut noilla tunneilla hirveän innostunut omaksumaan uutta tietoa.


Sitten päivän F1 "uutiseen". Mustakarin Erkki kertoo urkkalehdessä, että Schumi on blokannut Kimin siirron Ferrarille, ja täten Kimin täytyy ajaa ensi kausi jossain muualla.
Uutisessa on todennäköisesti yhtän paljon faktatietoa kuin muissakin, Räikkösen sopparia koskevissa uutissa, mutta yksi asia siinä kuitenkin on, minkä takia Schumi ei minulle ole se suurin F1 kuski.
Ja jokainen varmaan arvaakin sen. Schumi ei ole joutunut ajamaan tallikaveriaan vastaan kilpaa ensimmäisen kauden jälkeen.
Tämä on se ainoa asia, joka erottaa Schumin esim Sennasta. Toinen on joutunut ajamaan tosissaan kilpaa tallikaveriaan vastaan, ja toinen ei.
Toki tuota asiaa lukuunottamatta, arvostan Schumia kuskina, sen verta kovat saavutukset herralla kuitenkin on.

Itse en usko Erkki Mustakarin "faktoihin" enää pätkääkään. Miehestä on tullut samanlainen huhujen kehittäjä kuin IS:n toimittajista. Muutenkin Ekin asiantuntemus on mielestäni aika hataralla pohjalla. Jos miettisin asiaa Kimin kannalta niin kohta McLarenille jääminen alkaa olemaan järkevin vaihtoehto. Kimiä tullaan koko loppu-uransa ajan vertaamaan Fernando Alonsoon koska Schumi lopettaa viimeistään ensi kauden jälkeen. Kovalaisen sopimus Renaultille lienee varma, joten itse en Kiminä Ferrarille menisi. Edelleenkin ennustan pientä alamäkeä Schumin lähdettyä.. Jos vielä Ross Brawn ja Jean Todtkin lähtevät jää Ferrarille enää auton suunnittelusta vastaava Aldo Costa. Mies ei tosin ole suunnittelut vielä yhtään autoa ilman Rory Byrnen apua joten en tiedä miten se vaikuttaa.
 
Viimeksi muokattu:

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Kannattaa käydä katsomassa Toyotan kurvailua stadissa jos vain suinkin paikalle pääsee. Siis jos ei ole koskaan F1-auton ääntä kuullut. Vielä kun kertoo tuon metelin 20:lla niin saa jonkinlaisen käsityksen formulakisan äänistä.

Kuulosuojaimet mukaan! Melbournen GP:ssä oli joku idiootti 2v lapsensa kanssa eikä penskalla ollut kuulosuojaimia. Lapsen rääkkäämistä sellainen. Tuo meteli kun vastaa suurinpiirtein sitä että ottaa moottoripyörästä äänenvaimentimen irti, vie sen pesuhuoneeseen ja vääntää kaasun pohjaan.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
V-man kirjoitti:
Kannattaa käydä katsomassa Toyotan kurvailua stadissa jos vain suinkin paikalle pääsee. Siis jos ei ole koskaan F1-auton ääntä kuullut. Vielä kun kertoo tuon metelin 20:lla niin saa jonkinlaisen käsityksen formulakisan äänistä.

Kuulosuojaimet mukaan! Melbournen GP:ssä oli joku idiootti 2v lapsensa kanssa eikä penskalla ollut kuulosuojaimia. Lapsen rääkkäämistä sellainen. Tuo meteli kun vastaa suurinpiirtein sitä että ottaa moottoripyörästä äänenvaimentimen irti, vie sen pesuhuoneeseen ja vääntää kaasun pohjaan.

Harmi kun ei itse pääse katsomaan.. Pitää joskus lähteä kyllä ihan kisoihin, vaikkapa keski-eurooppaan. Tuo ääni on muuten ihan helvetin kova, vielä kun se sopivasti kaikuu noilla kaduilla kun on taloja molemmin puolin. Ehdottomasti kunnon kuulosuojaimet messiin, tosin niitä taidetaan jakaa paikan päällä.
 

ranger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, Die Mannschaft
Vakio kirjoitti:
Lääketieteeseen perehtymättömän ei ehkä kannata alkaa vertailla pelkän termin "kooma" perusteella kenenkään loukkaantumisia keskenään.

Kannattaapas!

Lakkaa Vakio ajoissa kirjoittamasta noita järkeviä viestejäsi. Jatkakoon nyt ihmeessä!


Ranger
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
ranger kirjoitti:
Kannattaapas!

Lakkaa Vakio ajoissa kirjoittamasta noita järkeviä viestejäsi. Jatkakoon nyt ihmeessä!

Nimenomaan. Nämä hiekkalaatikko-tappeluthan on mitä hauskinta ajanvietettä.

Nimim. mun isillä ainakin on...
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
ranger kirjoitti:
Kannattaapas!

Lakkaa Vakio ajoissa kirjoittamasta noita järkeviä viestejäsi. Jatkakoon nyt ihmeessä!

Enkä lakkaa. Opiskelen juuri luunmurtumien eri asteita suhteessa telemetriatietoihin ja kaula-avanteen merkitystä tajunnan hämärtymiseen. Tulen kohta brassailemaan lisää.
 

ranger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, Die Mannschaft
Speedye kirjoitti:
Itse en usko Erkki Mustakarin "faktoihin" enää pätkääkään.

Urheilulehden tietojen mukaan Schumacher on tehnyt neuvotteluissa selväksi, että jos Ferrarilla halutaan hänen jatkavan, talli ei saa palkata Räikköstä.


For the record:

Ottaen historian valossa huomioon Ferrari-Schumi-paketin renkipoikapolitiikan, oletko siis sitä mieltä, että mainitussa kuviossa on jotain epäuskottavaa (HUOM! pitääkö-se-paikkansa-vai-ei on epäolennaista)?



Ranger
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Speedye kirjoitti:
Jos miettisin asiaa Kimin kannalta niin kohta McLarenille jääminen alkaa olemaan järkevin vaihtoehto. Kimiä tullaan koko loppu-uransa ajan vertaamaan Fernando Alonsoon koska Schumi lopettaa viimeistään ensi kauden jälkeen. Kovalaisen sopimus Renaultille lienee varma, joten itse en Kiminä Ferrarille menisi. Edelleenkin ennustan pientä alamäkeä Schumin lähdettyä.. Jos vielä Ross Brawn ja Jean Todtkin lähtevät jää Ferrarille enää auton suunnittelusta vastaava Aldo Costa. Mies ei tosin ole suunnittelut vielä yhtään autoa ilman Rory Byrnen apua joten en tiedä miten se vaikuttaa.

Kimin kannattanee katsoa millä huipputallilla on paras moottori, kerta niiden kehittäminen jäädytetään. Jos se on Ferrarilla, niin sitten pitänee katsoa toisiksi paras vaihtoehto.
Kimin urallehan Mclarenilla jääminen, ja Alonson mahdollinen nöyryyttäminen olisi lottovoitto. Jos tilanne menee taas toisinpäin, niin Kimi vetää uransa vessanpöntöstä alas, kuten Montoyakin teki.

Tuo Ferrarin tilanne on sikäli mielenkiintoinen, että niiden pitäisi jo ryhtyä valmistautumaan aikaan jälkeen Schumin. Ja siihen olisi helpointa valmistautua siten, että otetaan toinen huippukuski "opettelemaan" tallin tavoille, vielä kun Schumikin on remmissä mukana.
Toisaalta jos Schumi ei halua kilpailua tallikaverin taholta, niin Ferrari on puun ja kuoren välissä. Ja sitten kun Schumi lopettaa, niin alamäki on jopa todennäköinen, kun tallissa ei ole sitä seuraavaa huippukuskia, joka on jo oppinut talontavoille.

Rellulla tilanne on myös avoin. Jos Räikkönen suuntaa sinne, niin Fisicoa viedään taas kuin märkää rättiä, ja Kovis joutuu tyytymään testirooliin, kun Red Bullinkin paikka meni jo.
Jos Kovis taas kiinnitetään piakkoin kisakuskiksi, niin Räkän kohdalla alkaa tallit loppua kesken.

Itseasiassa Räkällä voi olla hyvinkin pienen odottelun jälkeen semmoinen tilanne, että hän joutuu menemään Toyotalle, vaikka se ei ole lähellekkään tarpeeksi kilpailukykyinen kamppaillakseen mestaruuksista.
Tosin jos tuohon urkkalehden uutiseen palataa, niin Mclaren on kuulemma tekemässä Kimille kaikkien aikojen tarjousta lähiaikoina, jolla se aikoo kiinnittää Kimin talliin.

Saahan nährä mitä tapahtuu. Mielenkiintoisia aikoja kuitenkin eletään ensi kauden suhteen.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
repe_joke kirjoitti:
Kimin kannattanee katsoa millä huipputallilla on paras moottori, kerta niiden kehittäminen jäädytetään. Jos se on Ferrarilla, niin sitten pitänee katsoa toisiksi paras vaihtoehto.
Kimin urallehan Mclarenilla jääminen, ja Alonson mahdollinen nöyryyttäminen olisi lottovoitto. Jos tilanne menee taas toisinpäin, niin Kimi vetää uransa vessanpöntöstä alas, kuten Montoyakin teki.

Tuo Ferrarin tilanne on sikäli mielenkiintoinen, että niiden pitäisi jo ryhtyä valmistautumaan aikaan jälkeen Schumin. Ja siihen olisi helpointa valmistautua siten, että otetaan toinen huippukuski "opettelemaan" tallin tavoille, vielä kun Schumikin on remmissä mukana.
Toisaalta jos Schumi ei halua kilpailua tallikaverin taholta, niin Ferrari on puun ja kuoren välissä. Ja sitten kun Schumi lopettaa, niin alamäki on jopa todennäköinen, kun tallissa ei ole sitä seuraavaa huippukuskia, joka on jo oppinut talontavoille.

Rellulla tilanne on myös avoin. Jos Räikkönen suuntaa sinne, niin Fisicoa viedään taas kuin märkää rättiä, ja Kovis joutuu tyytymään testirooliin, kun Red Bullinkin paikka meni jo.
Jos Kovis taas kiinnitetään piakkoin kisakuskiksi, niin Räkän kohdalla alkaa tallit loppua kesken.

Itseasiassa Räkällä voi olla hyvinkin pienen odottelun jälkeen semmoinen tilanne, että hän joutuu menemään Toyotalle, vaikka se ei ole lähellekkään tarpeeksi kilpailukykyinen kamppaillakseen mestaruuksista.
Tosin jos tuohon urkkalehden uutiseen palataa, niin Mclaren on kuulemma tekemässä Kimille kaikkien aikojen tarjousta lähiaikoina, jolla se aikoo kiinnittää Kimin talliin.

Saahan nährä mitä tapahtuu. Mielenkiintoisia aikoja kuitenkin eletään ensi kauden suhteen.

Niin.. Olisi jotenkin huvittavaa nähdä Kimi Toyotalla kaiken tämän kohuamisen jälkeen. Ferrarin paikat lienevät siis jaetut jos Schumi jatkaa, tuskinpa Kimi kakkoskuskiksi haluaa. Felipe Massa on mielestäni yllättävän hyvä kakkonen, ehkä jopa parempi kuin Barrichello. Ja onhan mies vielä suhteellisen nuorikin. Ferrarille ei luultavasti ongelmia tule, huippukuljettajia on tulossa koko ajan lisää eli eivät ne Kimi ja Alonso ainoat sateentekijät ole. Ties vaikka Nico Rosberg olisi Schumin manttelinperijä puolentoista vuoden päästä. Renault on luultavasti jo tehnyt Heikin kanssa sopimuksen, tai ainakin se on hyvin lähellä. Joten Ferrari ja Renault ovat Kimin listoilta pois. McLarenille jääminen varmasti vituttaisi Kimiä jonkun verran, hän kuitenkin tietää miksi on halunnut lähteä sieltä pois. Mutta jos Kimin pitää valita Mäkin ja Toyotan väliltä uskon hänen jäävän McLarenille. Sitten nähdään ensi kaudella kumpi on nopeampi, Kimi vai Alonso.
 
Korvatulpat on tosiaan ihan hyvä olla formula autojen lähellä. Magny-coursissa oli kokeiltava tuota elämystä olla ilman startin jälkeen. Ihan kiva meteli kun 20 autoa ajaa ohi... Sen jälkeen katsoin paremmaksi kaivaa ne korvatulpat taskusta. Harjoituksissa taisin olla ilman niitä noin 15 minuuttia. No autoja ei kovin tiuhaan ajanut. Mutta korviin se kävi. Kaikkein vittumaisinta oli kyllä istua tulikuumilla penkeillä noiden jaksojen ajan kun lämpötila oli varjossa +35. Vettä kului aika paljon tuolla reissulla. Onneksi siellä rata-alueella oli noita vesipisteitä missä pystyi vilvoittelemaan. Ja joitain varjopaikkoja. Yötä oltiin radan vieressä olevalla leirintä-alueella. Teltassa ei tosin pystynyt nukkumaan enää aamu 8 jälkeen. Oli jo liian tukalaa. Ei sitä muutenkaan paljoa nukuttu, kun oli sen verran elämää tuolla alueella. Olosuhteista huolimatta aivan loistava reissu ja suosittelen. Matkakulutkin pysyi kurissa kun oli omatoiminen reppumatka. Hieman hermoja vaatii tosin etenkin Ranskassa kun ei siellä oikein kukaan halua tai osaa puhua englantia. Ens vuonna uudestaan jos vaan mahdollista. Kenties Saksan maalle.
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
tintti83 kirjoitti:
Mutta korviin se kävi. Kaikkein vittumaisinta oli kyllä istua tulikuumilla penkeillä noiden jaksojen ajan kun lämpötila oli varjossa +35.

Itse katsoin kisat varsinaisten katsomojen ulkopuolelta eli ns. general admission alueelta (lähes ilmainen). Ei kyllä tehnyt mielikään niihin istumakatsomoihin kun kuitenkin haluaa kiertää rataa ja nähdä eri mutkia. Ei sitä samaa mutkaa jaksa kauaa kytätä. Toki jos saisi paikan parhaille ohituspaikoille niin sitten, mutta 10 x enempää en maksa pelkästään siitä että saa istua kuppipenkillä.

Kisa-alueella on niin paljon nähtävää (formulabeibet ja muiden kilpasarjojen varikot) ettei sillä istumapaikalla ole niin merkitystä. Vähän sama kuin menisi festareille saman lavan eturiviin muutamaksi päiväksi.
 
V-man kirjoitti:
Itse katsoin kisat varsinaisten katsomojen ulkopuolelta eli ns. general admission alueelta (lähes ilmainen). Ei kyllä tehnyt mielikään niihin istumakatsomoihin kun kuitenkin haluaa kiertää rataa ja nähdä eri mutkia. Ei sitä samaa mutkaa jaksa kauaa kytätä. Toki jos saisi paikan parhaille ohituspaikoille niin sitten, mutta 10 x enempää en maksa pelkästään siitä että saa istua kuppipenkillä.

Kisa-alueella on niin paljon nähtävää (formulabeibet ja muiden kilpasarjojen varikot) ettei sillä istumapaikalla ole niin merkitystä. Vähän sama kuin menisi festareille saman lavan eturiviin muutamaksi päiväksi.
Perjantaina taisi vielä päästä mihin katsomoon tahansa. Silloin oltiin eri katsomoissa. Ei pahemmin jaksanut niitä muita sarjoja seurata tuon kuumuuden takia. Meillä oli nuo halvimmat istumapaikat. Kyllä siitäkin näki muutaman eri mutkan. Etenkin kun tuo rata on aika tasaista maata. Ihan hyvin olisi voinut kyllä sinne seisomapaikoillekin mennä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös