Samaa mieltä, että "itkua ja hammastenkiristystä" on edessä joka tapauksessa. Kysysmys on enemmänkin, että haluammeko säilyttää Euron vai ei (tästäkään ei juurikaan keskustella keskustelupalstoilla, huom. mun fiilis).
Oma henkilökohtainen mielipide Stubbista on se, että kaveri on ammattilainen ja kova katsoo millä mittarilla: koulutus, kielitaito, kyky ilmaista itseään, EU-tuntemus, yms. Kaverin kannalta toivon, että hänen ei tarvitsisi märehtiä kauan Suomessa vaan pääsisin oikeisiin hommiin pian (esim. komissaari). Katainen on pikkupoika verrattuna Stubbiin.
Ihannetilanne:
Mun mielestä päätöksenteon pitää olla mahdollisemman hajautettua, koska silloin yhden ihmisen (huonolla) päätöksellä on mahdollisemman pieni vaikutus muihin ihmisiin. Toisin sanoen, eduskunnan toimivalta pitäisi mahdollisemman pieni toimivalta => keskitytään vain puhtaasti julkisiin asioihin (esim. päivähoidon järjestäminen ei ole julkinen asia, koska ihminen pystyy itse järjestämään tämän. Toisaalta, aborttikysymys on julkinen, koska siinä määritellään mikä on ihminen, joka on mielestäni varsin julkinen asia)
Enemmän realismia(?):
Eduskunnan toimivalta ei pienene, joten tärkeintä on saada sinne ihmisiä, jolla on kyky faktapohjaisen ja tieteelliseen päätöksentekoon: Matematiikkoja, tilastotieteilijöitä, kansantaloussietelijöitä yms. Tarkista seuraava linkki
"Competing on Analytics" (Linkki vie Amazoniin), niin saat käsityksen siitä minkälaisia ihmisiä meidän pitäisi haalia julkisen hallinnon (ylimmät virkamiehet + eduskunta). Minulle periaatteessa ihan sama kuka päättä kunhan prosessit ovat kunnossa.
Näin nopeasti.