Mainos

EU-vaalit 2009

• 57 786
  • 542

Viljuri

Jäsen
Onkohan siinä Jeesuksessa oikeasti mitään radikaaliakaan?

Siis kaikki ajan ajattelijat Levantista Persiaan pitivät rahanvaihtajia alimpina mahdollisina elämänmuotoina, Johannes Kastaja -tyylisiä kultteja oli tämän tästä ja muutkin osat "messiaanisesta" oppirakennelmasta voitaneen jäljittää aiempiin teksteihin.

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet

Siis kaikki ajan ajattelijat Levantista Persiaan pitivät rahanvaihtajia alimpina mahdollisina elämänmuotoina, Johannes Kastaja -tyylisiä kultteja oli tämän tästä ja muutkin osat "messiaanisesta" oppirakennelmasta voitaneen jäljittää aiempiin teksteihin.

No, Vuorisaarnaa esimerkiksi on jonkin verran hankala saada ihmiskunnan valtavirran käytäntöihin soveltuvaksi, mutta sen jätän asiantuntijoille pohdittavaksi, miten Jeesus erosi tästä kultti-perinteestä sikäli kuin erosi.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Jesse on aikalaiskontekstiin pistettynä todella radikaalin humaani. Täytyy tuntea myös historia ja yhteiskuntien rakennetta tulta ajalta. Sekä luonnollisesti politiikka, joka oli Rooman valtakunnan ja silloisten juutalaishallitsijoiden välillä aika kovaa..
Kyllä, mutta mainitsinkin, että hän ei ole pelkkä humaani lässyttäjä.

Raamattu ei ole mikään historiallinen teos.
Mun puolestani voidaan jättää historiasta kinastelu kokonaan veks, puhuin pelastushistoriasta. Se tarkoittaa eri aikakausina tapahtunutta Jumalan toimintaa, joka huipentui Jeesuksessa. Tarkemmat määritelmät voit tonkia Googlella.

Nykykristittyjä sitoo raamatusta aina juuri sopiva kohta, jolla voi perustella minkä tahansa mielipiteen, ja vertasukuvallisia ovat sitten nämä ei niin kivat jutut. Joko raamattu on totta ja jumalan sanaa tai sitten se ei ole. Tuhansia vuoasia vanhat paimentolaistarinat eivät voi olla enää moraalin lähtökohtana, ellei sitten käytä raamattua ”rusinat pullasta” menetelmällä
Joo. Tuo sinun humaani-Jeesus on pahemman luokan rusinoiden poimimista, jos joku. Mutta aivan sama.

Olen yrittänyt selventää vaikka kuinka moneen otteeseen Vt:n ja Ut:n suhdetta siinä ilmeisesti onnistumatta. Kuten mainitsin, kristittyjä sitoo Ut, ei Vt, vaikka se on aivan samanarvoinen osa Raamattua. Jeesuksen kuolema käänsi kelkan vain siten, että enää ihmisten jumalyhteyden löytämisen taustalla ei ole käskyjen ja lakien täyttäminen, vaan usko ennen kaikkea. Laki ei sinänsä ole hävinnyt mihinkään, vaan uskova täyttää sitä uskomalla Jeesukseen.

Sergei heitti kyllä niin uskomattoman vanhan jutun, että jaksaisi edes vaivautua. Nuo tytärten myynnit sun muut sunnuntaityöskentelijöiden kivitykset annettiin Israelin kansalle tuohon tiettyyn aikaan. Asiayhteys ratkaisee paljon. Niistä tuskin kannattaa lähteä vääntämään sen enempää.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Analogia nykyiseen olisi kai homoja ja ateisteja arvostava perinteisen uskovaisuuden rienaaja.
Ei Jeesus rienannut aikalaisiaan, vaan lähinnä halusi paljastaa uskonnollisen kerman tekopyhyyden. Niin tekisi varmaan nytkin, aatesuunnasta riippumatta.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue

Ei Jeesus kaatanut rahanvaihtajien pöytiä ihmisryhmän halveksunnan vuoksi, vaan siksi, että se toiminta tuotiin Jumalalle pyhitettyyn paikkaan. Radikaalia oli hänen suhtautumisensa varsinkin syrjittyihin, mutta myös uskonnollisen toiminan käytännöllistäminen, jos näin voisi sanoa. Siis tarpeettomien rituaalien ja perinnäissääntöjen karsiminen, jumalanpalveluksen tuominen kansan pariin.
---

Asiaan. Huomenna käyn uurnilla, enkä ole vielä satasen varma, kenelle ääneni luikautan. Alkuperäinen suosikkini oli KD:n ulkopuolelta, mutta voi olla, että omalta osaltani haluan vain varmistaa, ettei PS saa vahingossakaan toista edustajaa karkeloihin.

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Kyllä sekin on näemmä jälleen mahdollista, että ketjussa Eu-vaalit 2009 kirjoitukset kääntyvät Jeesukseen ja raamattuun...ja näin siis täällä Jatkoajassa. Onko porukka kännissä vai miksi pitää lähteä tähän vakioon aiheeseen joka johtaa yhä syvempään kinaan?

Taklaus

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tässä Jeesus-keskustelun ohessa haluaisin tiedustella, että onko kukaan toistaiseksi törmännyt erityisen hyvään tai onnistuneeseen vaalikoneeseen? Itse ajelin tuossa sekä hesarin, että maikkarin koneet, eikä kumpikaan varsinaisia riemun kiljahduksia meikäläisessä herättänyt.

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Tässä Jeesus-keskustelun ohessa haluaisin tiedustella, että onko kukaan toistaiseksi törmännyt erityisen hyvään tai onnistuneeseen vaalikoneeseen? Itse ajelin tuossa sekä hesarin, että maikkarin koneet, eikä kumpikaan varsinaisia riemun kiljahduksia meikäläisessä herättänyt.

Itse en ole kokeillut muita kuin HS:n ja Ylen vaalikonetta - puutteensa kummassakin. Maikkarin konetta en edes kokeillut koska muissa vaaleissa en ole ollut vakuuttunut kysymysten asettelusta, joten nyt jätin koko vaalikoneen väliin. Seuraavan linkin takaa löytyy myös vaalikone: http://www.euprofiler.eu/ mutta se ei anna ehdokkaaksi ketään yksittäistä ehdokasta vaan sen avulla voi lähinnäkin tarkastella sitä miten osuu poliittiselle kartalle ja mitkä ovat lähinnä sellaisia puolueita joista voisi löytyä varteenotettava ehdokas. Tämän jälkeen on sitten tutustuttava edokkaisiin ja tehtävä päätös ketä äänestää. Itse pidin euprofilerin vaalikoneesta sen erilaisuuden vuoksi ja sen tähden, että sen avulla sai hahmotettua omaa asemaansa poliittisella kartalla niin Suomessa kuin yleisesti EU-maissa.

vlad.

Maglor

Jäsen
Suosikkijoukkue
EDM
Itse taidan laittaa ääneni Relanderin Jukalle vaikkei mies taida parlamenttiin asti päästäkään. Kuitenkin hyvin fiksuja juttuja kirjoitellut blogiinsa.

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Seuraavan linkin takaa löytyy myös vaalikone: http://www.euprofiler.eu/ mutta se ei anna ehdokkaaksi ketään yksittäistä ehdokasta vaan sen avulla voi lähinnäkin tarkastella sitä miten osuu poliittiselle kartalle ja mitkä ovat lähinnä sellaisia puolueita joista voisi löytyä varteenotettava ehdokas.
Ihan mielenkiintoinen oli tämä vaalikone. Ihmettelen nyt sitä, miten minun mielipiteeni voitiin analysoida lähimmäksi RKP:ta (itse asiassa melkein täysin kohdalleen) kun itse olen ollut sitä mieltä että RKP:lla ei oikein edes ole yhtenäistä poliittista kantaa vaan heidän politiikkansa kulminoituu pelkästään kielikysymykseen. Ehkäpä tässä nyt viime metreilä pitäisi vielä tutustua RKP:n ehdokkaisiin vielä.

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
Ihmettelen nyt sitä, miten minun mielipiteeni voitiin analysoida lähimmäksi RKP:ta (itse asiassa melkein täysin kohdalleen) kun itse olen ollut sitä mieltä että RKP:lla ei oikein edes ole yhtenäistä poliittista kantaa vaan heidän politiikkansa kulminoituu pelkästään kielikysymykseen.

RKP onkin sikäli mielenkiintoinen puolue, että jos uskaltautuu ohittamaan nämä kielikysymykset pakkoruotseineen, närpiöläisten tomaatinkesyttäjien tukineen ja niin edelleen, soveltuu RKP:n aatemaailma noin keskimäärin hyvin porvarillis-liberaalille suomalaiselle. Aikamoisen vaikeaa on keksiä näin äkkiseltään jyrkän kriittistä kantaa esimerkiksi jonkun Stefan Wallinin tai Eva Biaudet'n keskeisiin tekemisiin ja/tai sanomisiin, vaikka ei heitä olisi äänestänytkään.

Ehkäpä juuri tuo RKP:n leima pääasiallisesti kielipuolueena (ja kulttuurivähemmistön etujen valvojana) aikaansaa myös sen, että fiksutkin suomenruotsalaiset ajautuvat RKP:hen, vaikka heidän tosiasiallinen poliittinen kotinsa voisi olla jossain muualla puoluekartan syövereissä.

Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Juu, anteeksi aiheen käänto jessevainaan oletettuun persoonaan...

Vaalit siis huomenna. Itse istun vaalilautakunnasssa koko päivän, enkä pääse tänne kinaamaan (kännyllä ei taida viittiä), ja ääntenlaskennastakin myöhästyn kun pitää oman alueen lappuja laskeskella... Mutta laitan oman veikkaukseni tähän.

Kok 4
SDP 3
Kesk 3
Vihr. 2
PS 1

Toiveissa olisi, että joka ryhmästä menisi asiallisia ehdokkaita, eli kokkareista ei pääsisi Vatanen, Pöntinen, Manninen akseli, demareista ei Sievistä eikä Repoa, Kepusta ei Juhantaloa ja PS:tä ei Velttoa, KD:stä ei ketään!

no toivoa aina saa, huamenna nähdäään

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
Itse taidan laittaa ääneni Relanderin Jukalle vaikkei mies taida parlamenttiin asti päästäkään. Kuitenkin hyvin fiksuja juttuja kirjoitellut blogiinsa.

Toivottavasti ei pääse, sillä muuten loppuu taatusti "Tukevasti Ilmassa" -radio-ohjelma, jonka odotan jatkuvan, kun Tuomas Nevanlinna palaa vuoden Chicagon matkaltaan.

Suosikkijoukkue
TuTo
Ilta-Sanomissa kävi ilmi että Janne Ahonen on Arto Bryggaren (sd) tukija. Mielenkiintoista, entinen aituri voi hyvinkin saada sen verran ääniä, että paluu eduskuntaan on mahdollista 2011.

Olen muuallakin veikannut vaalien tulosta, laitetaan tännekin.

Kokoomus 4
SDP 3
Keskusta 2
Vihreät 2
PS 1
Vasl. 1

Onhan tuossa hieman toiveajattelua mukana, mutta mitäpä siitä.

HemmoP

Jäsen
Mielenkiintoinen tuo eurovaalien profiler, selkeästi funtsittu juttu ja saatu hyvin esittäväksi. Kritisoisin silti hieman kysymyksen asettelua mm energia- ja maahanmuuttokysymyksissä.

Omaksi ehdotukseksi tuli RKP. Vaikken ruotsia puhukkaan, niin olen niitä aiemminkin äänestänyt juuri hyvän ehdokkaan takia. Puolueen munattomuus sallia Thorsin sekoilut estää tämän tällä kertaa ja ehdokkaani löytyikin Kokoomuksen joukoista. Muuten profilerin ehdottama kuvio täsmäsi Kokoomuksen kanssa, mutta maahanmuuttoasiat ja laki/järjestys oli eri eli itselläni tiukempi. En tiedä sitten mistä se RKP:n repi siihen edelle koska kuvio on muuten identtinen Kok:n kanssa. RKP:n kanssa on kuvasta katsottuna enemmän heittoa, ja varsinkin energiakysymyksissä.

Ehdokkaita on varmasti briifattu tällaisia varten, eikä mielipiteen laittaminen koneeseen varmastikkaan ole aivan vilpitöntä...

Viljuri

Jäsen
Joitakin hajatelmia vaaleista:

1) Onnistuuko Vanhanen & puoluesihteeri Jarmo "vilpitön kuin sylivauva" Korhonen kääntämään keskustan kolmissa vaaleissa jatkuneen tappiotien vetoamalla maaseudun ja syrjäseutujen pääkaupunkivihaan? Ja mistä sitä tietää, etteikö lisää Natura-ohjelman kaltaisia yllätyksiä olisi EU:sta luvassa, varsinkin jos globaalisti ajattelevat vihreät vahvistavat siellä asemiaan?

Tietysti ehdokasasettelullakin voi olla jokin rooli tuloksessa, vaikka myös vainajat on vaalivankkurien eteen valjastettu, mielipidemittausten ohella.

Jäätteenmäki kiertää maata jo siihen malliin, että suunnitelma B näyttää toki myös olevan valmiina mahdollisen "ei-torjuntavoitoksi" selitettävän tappion varalta.

2) Demareilla ilmeisen laadukas ehdokasasettelu, mutta yleismaailmallisen ja kotimaisen taloustilanteen hyödyntäminen kannatusprosentin kasvattamisen muodossa ei ole ehkä ole vielä sillä tasolla kuin mille se Hakaniemen ja Paasitornin laskelmien perusteella pitäisi asettua. Kuitenkin kysymyksessä on vasta nk. välivaalit, kaaderit ja muut sidosryhmät valjastettaneen tosimielellä vasta seuraaviin vaaleihin, joihin myös ammattiyhdistysliike SAK:n koko ulkoparlamentaarisella voimalla tulee taas mukaan.

3) Kokoomuksella yllättävä valinta vetää vaalit ulkoasianministerin ja puolueen puheenjohtajan "kasvoilla", tietysti muilla puolueilla puheenjohtaja lähinnä vain karkottaa potentiaalisia äänestäjiä, mutta silti.

Ehdokasasettelu olisi voinut olla jopa parempikin, näin voinee jälkiviisaana arvioida, toisaalta otettavissa olleet "30 prosenttia" oli ollut jo "liikaa" ja olisi saanut aikaan vain vastareaktion. Silti aivan fantastinen tulos (~ 26 prosenttia) on mahdollisuuksien rajoissa, siis Suomessa asuinpaikkaa pitävien äänioikeutettujen EU-kansalaisten innon, tiedon ja taidon varassa.

Talouden yleismaailmallisen taantuman ja uhkakuvien kääntäminen voiton puolelle, (uus)suomettumisen torjuminen sekä Suomen että koko Euroopan näkövinkkelistä, ilmasto- ja hyvinvointikysymysten tasapaino ja lukuisat vähemmän raflaavat asiat ratkaistaan tai munitaan osittain EU-parlamentissa, varsinkin Lissabonin sopimuksen mahdollisen käyttöönoton jälkeen.

4) Hautala vihreiltä Hassin tilalle, Eurooppa kiittää? Hautala idunsyöjänä(?) on jotenkin olemukseltaan kalpea, mutta edustanee kuitenkin aidommin sitä, että mistä vaihtoehtoliikkeessä pitäisi olla kysymys. Kahteen paikkaa ei veto taida riittää, mikä terävöittää vihreiden otetta myös kotomaassa.

5) Perussuomalaiset onnistuvat hyödyntämään neuvottomuutta ja muitakin tunteita tässä ADHD-maailmassa. Monimutkainen ei ole koskaan kovin suosittua ja erinäiset kaikenkattavat (vasemmistoliitto) tai vähemmän kattavat (perussuomalaiset) selitykset omille vaikeuksille ja muiden mahdolliselle "hannuhanheilulle" vaikuttavat vetoavilta.

Sääkin suosii Soinin porukoita, terasseilla, baareissa ja mökeillä on täydessä seilissä vähemmän tänään porukkaa kuin normaalien kelien vallitessa ja siten suurempi osa mahdollisista protestiäänien antajista on fyysisesti suhteellisen O.K kunnossa äänestämään huomenna. Hyvä näin, verratessa muuhun Eurooppaan ja liikehdintään siellä, niin maisterisjätkä on ajatusten Tonava ja melkein pyhimys.

Essayahin paikka voidaan tässä vanavedessä julkistaa jo aamun kirkonmenojen aikaan ja miksei kolehdinkin voisi samalla kerätä asian juhlistamiseksi.

Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Olen muuallakin veikannut vaalien tulosta, laitetaan tännekin.

Kokoomus 4
SDP 3
Keskusta 2
Vihreät 2
PS 1
Vasl. 1
Veikkauksesi voi mennä hyvinkin paikalleen, mutta mutta... Jos lähtee runkorivistäsi, niin lisäisin siihen omista papereistani seuraavat optiot:

1) Persujen ja KD:n vaaliliitto ottaa kuin ottaakin kaksi paikkaa. Kristilliset onnistuvat perinteidensä mukaisesti keskittämään äänensä ja Essayah menee läpi. Soini putsaa tietysti pöydän. Siihen en usko että Veltto yltäisi tässä asetelmassa vaaliliiton kakkosääniharavaksi Essayahin ohi. Jos Veltto kuitenkin tekee sen, niin lupaan nauraa yhtä äänekkäästi kuin -95 kun Veltto edellisen kerran kyykytti vaaliliitolla taktikoinutta uskontopuoluetta.

2) Vasemmistoliiton paikka on enemmän kuin uhattuna, on aika lähellä että se jää saamatta. Tämä on mahdollisesti juuri seurausta PS+KD:n kahdesta paikasta.

3) Kolmen suurimman puolueen kohdalla voi savolaisesti sanoen käydä noin mutta voi käydä toisinkin. Oma veikkaukseni on että kaksi kolmesta saa yhtä monta ehdokasta läpi, kun sinun kupongissasi kullakin on eri määrä läpimenneitä.

PTS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Melkein pahaa teki lukea ketjuun sinänsä kuulumatonta väittelyä kristinuskosta kaikkine rienaavine nimenväännöksineen, maailmankatsomus on kyllä paljon vakavampi ja arvokkaampi asia kuin nettikeskustelut siitä antavat usein ymmärtää. Mutta eiköhän se kerro jotain meistä ihmisistä.

Mutta huomenna ei ole mielestäni tulossa suuria yllätyksiä, vaikka viimeisistä paikoista käydään todella tiukka kamppailu. Jos realisteja ollaan, kokoomus tulee tietysti olemaan prosentuaalisesti suurin puolue huomenna. Veikkaan, että jää silti kolmeen paikkaan, jos ei keskusta tai SDP menetä kolmattaan. Toivon tietysti vihreille kahta paikkaa, mutta veikkaan silti, että jää yhteen. Samoin käy vasemmistoliiton. Perussuomalaisten ja KD:n vaaliliitto saanee kyllä sen kaksi paikkaa, jos RKP ei yllä yhteen.

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tuntuu, että vaaleissa kuin vaaleissa ne, joilla olisi eniten syytä äänestää, jättävät äänestämättä. Koko poliittinen kartta vääristyy ja oikeistolaistuu, ehkä. Jos äänestäminen olisi velvollisuus ja vaikkapa peruste Kelan etuuksien saamiseen, niin uskon, että koko Suomen poliittinen kartta olisi sikana erilainen kuin mitä se on nyt.

No, itse olen keskiluokkainen, velaton riippakulli. Ajattelin äänestää Persuja ihan vittuillakseni, kaikenlaiset Ottovillet ja MILF eijariitat yököttävät kuitenkin kokolailla enemmän kuin lavallinen koiranoksennusta, ehkä. Oma maailmankatsomukseni kun ei kuitenkaan käy yhdenkään poliittisen puolueen kehykseen oikeastaan ollenkaan.

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Jos mitään merkillistä ei tapahdu niin uskoisin kolmen suuren kunkin saavan kolme paikkaa Europarlamenttiin, Kokoomuksella on tietty pienoinen mahdollisuus neljänteen paikkaan ja mikäli kaksi muuta suurta saisivat kolme tietäisi se sitä, että pienpuolueille jäisi todella minimaalinen määrä paikkoja jaettavaksi. Viikon ennakkotietojen perusteella PS:n ja KD:n vaaliliitto tullee saamaan sen kaksi paikkaa (Soini & Essayah) ja mikäli Kokoomus nappaa neljä paikkaa jäänee Vihreille ainoastaan yksi paikka - muut jäävät sitten ilman (eli käytännössä Vasemmistoliitto ja RKP). Jos suuret saavat itsekukin sen kolme paikkaa niin tuolloin Vihreilläkin on teoriassa mahdollisuus kahteen paikkaan, olettaen, että Vasemmistoliitto ei saa paikkaa - sen mahdollisuus paikkaan kun on todennäköisempi kuin RKP:n. Vihreiden ja PS-KD - vaaliliiton kohdalla vaaliliitolla on selkeä etu puolellaan ja täytyy tapahtua ihmeitä mikäli tässä kohdin vaakakuppi kääntyy toisinpäin ja Vihreät nappaa sen kaksi paikkaa ja vaaliliitto yhden. Ennustaisin seuraavaa:

Kokoomus 3 paikkaa (mahdollisuus 4).
SDP ja Keskusta 3.
PS/KD 2 paikkaa.
Vihreät 1 paikka (mahdollisuus 2).
Vasemmistoliitto 1 paikka (0 mahdollinen).
RKP 0 paikkaa.

Eli spekulaatioita aiheuttanevat lähinnäkin Kokoomuksen, Vihreiden ja Vasemmistoliiton paikkamäärät, RKP:n tilanne ollee selkeä.

vlad.

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Ehkäpä juuri tuo RKP:n leima pääasiallisesti kielipuolueena (ja kulttuurivähemmistön etujen valvojana) aikaansaa myös sen, että fiksutkin suomenruotsalaiset ajautuvat RKP:hen, vaikka heidän tosiasiallinen poliittinen kotinsa voisi olla jossain muualla puoluekartan syövereissä.
Kiitos rohkaisevasta viestistäsi. Viime yönä ennen viidettä Stanley Cup-finaalia ja sen erätauoilla tein päätöksen toimia mainitsemallasi tavalla, fiksua esittäen tosin, mutta sitten törmäsin henkistä dilemmaa konkreettisempaan ongelmaan eli RKP:n ehdokasasetteluun. Ei sieltä ihan heti sopivaa ehdokasta löytynyt, mutta kompromisseja mm. ehdokkaan sukupuolen suhteen tehtyäni, olen ehdokkaan löytänyt ja kohta suuntaan ääneni antamaan.

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ihan mielenkiintoinen oli tämä vaalikone. Ihmettelen nyt sitä, miten minun mielipiteeni voitiin analysoida lähimmäksi RKP:ta (itse asiassa melkein täysin kohdalleen) kun itse olen ollut sitä mieltä että RKP:lla ei oikein edes ole yhtenäistä poliittista kantaa vaan heidän politiikkansa kulminoituu pelkästään kielikysymykseen. Ehkäpä tässä nyt viime metreilä pitäisi vielä tutustua RKP:n ehdokkaisiin vielä.

Kyllähän ruotsalaisilla ihan suhteellisen selkeä eu-politiikka on. Näiden vaalien hahmotushankaluus peruskansalaiselle onkin varmasti se, että pelikenttä josta puhutaan on ihan eri kuin kotimaisissa vaaleissa. Sen myötä myös puoluekartan vaihtelut pelkästään kotimaan vaaleihin ovat aika isot, ja kun mepit istuvat ylikansallisissa (vai pitäisikö sanoa moni-) puolueryhmissään, ei äänestetä tavallaan "samoista" ryhmistä kuin Suomessa.

Tykki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Veikkaan, että Suomen meppien puoluekannalla näissä EU-jutuissa ei ole juurikaan merkitystä. Ehkä olen vähän naivi, kun uskon että loppujen lopuksi kaikki pyrkivät toimimaan yleisjärkevästi ja että sitä kautta on melko sama ketä sinne äänestetään. Paitsi että näitä 'laitetaan kapuloita EU:n rattaisiin' -tyyppejä en halua valittujen joukossa nähdä, koska ihan lähtökohtaisesti heidän taktiikkansa on niin väärä kuin olla voi.

Tärkeintä on, että saa suunsa auki, verkostoituu oikein ja pystyy siten oikeasti vaikuttamaan asioihin.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy