Hohhoijaa:
isot valtiot
isot poliittiset blokit
Isot rahakeskittymät lobbareineen
olisko mitään? Ja näiden keskellä ei suomalainen meppi voi olla koskaan missään merkityksellisessä asemassa muuta kuin myöntelemässä käskijäänsä.
Päätöksenteon pohja on aina mannereurooppalainen ja joihinkin myönnytyksiin periferiaa kohtaan voi päästä ns. lehmäkaupoilla jne.
Miten sitten vaikka saksalainen meppi on jotenkin merkityksellisessä asemassa kun kerran molemmilla on yksi ääni käytössä? Itse uskon siihen, että osaaminen ratkaisee hyvin paljon ja tästä hyvänä esimerkkinä on Kyösti Virrankoski, joka on noussut vaikutusvaltaiseen rooliin mepeistä.
Se, että isot poliittiset ryhmät päättävät asioista, on ihan vain rehellistä demokratiaa. Ne on sinne kansalaisten toimesta äänestetty ja hienoa, että parlamentin valtaa ollaan vielä tulevaisuudessa kasvattamassa (mikäli Lissabonin soppari hyväksytään).
Jos tämä piti sulle ihan rautalangasta vääntää, niin pakko sun olla täys pölypää, puolittaisellakin asian seuraamisella löytää jokainen nämä lainalaisuudet ja kykenee ihan itse päättelemään mitä suuria kirjoittamassani tarkoitin. Minä luulen, että sorruit syistä tai toisista käsittämättömän kehnoon saivarteluun ja halusin sille panna pisteen ihan itsesi takia.
En sortunut saivarteluun vaan pyysin sinulta tarkennusta lausuntoosi, jotta ymmärtäisin mitä ajat takaa. Nyt kovan väännön jälkeen sain vastauksen ja kiitos siitä. Ehkä jatkossa sun kannattaa panostaa enemmän keskusteluun kuin toisten leimaamiseen tyhjäpäiksi. Suosittelen tätä, sillä se antaa itsestä vhän fiksumman kuvan!
Toisaalta myös jarrutus on jo aikaa sitten keksitty politiikan hidas lähtö, muistele vaikka Väyrysen maratonpuheita aikanaan.
Muistelen ja mikähän senkin hyöty oli? Suomi liittyi Unioniin eikä Väyrysen tahto toteutunut.
Heikko-osaisten asemaa voi parantaa ainoastaan toimilla heikko-osaisten parantamiseksi. Niin suomessa, kuin euroopassakin tämä on nykymaailmassa yhtä todennäköistä kuin saimaannorpan runsaslukuisuus ja kannattaa uskoa mieluummin siihen joulupukkiin, kuin uskoa euroopan poliittisen eliitin kykyyn tai haluun näihin asioihin paneutua ja niille jotain tehdäkin enemmän kuin juhlapuheen merkityksettömänä alaviitteenä.
Kyllä, heikko-osaisten asemaa voidaan parantaa toimilla, ei toimimattomuudella tai yhteistyökyvyttömyydellä. Mitä taas tulee itse heikko-osaisten asemaan, parannetaan sitä mielestäni ennen kaikkea kansallisella tasolla eikä niinkään unionitasolla.