Mielenkiintoinen tuo argumentti, että lakia ei saisi muuttaa. Lakejako ei yleensä muuteta, kun ne huomataan huonoksi?
Tästähän ei ole kysymys, vaan siitä, mitkä ovat poliittisen päätöksenteon motiivit muuttaa lakeja. Esimerkeissäsihän on kyse yleisen mielipiteen muuttumisesta, jonka tuleekin heijastua lakeihin.
Vuotoksen kohdalla taas on kyse pitkälti voimalaitosteollisuuden säätövoiman tarpeesta (nykyisellä voimalainfralla, eli suurvoimalat, tarvitaan säätövoimaa) sekä todellakin Keskustalaisesta aluepolitiikasta.
Vesilain muuttamisessa nimenoman korjataan virhe, jonka takana on ikuisesti kirottu Pekka Haavisto (palakoon hänen sielunsa ikuisessa kadotuksessa), joka ajoi Kemihaaran suot NATURAan aikanaan huolimatta paikallisten vastustuksesta.
Yleinen etu ja paikallinen etu ovat joskus ristiriidassa. Näin on monesti. Se ei tarkoita automaattisesti sitä, että jokin yleisenedun nimissä tehty päätös olisi ”epäoikeudenmukainen”
Onneksi laki muutetaan ja Vuotos rakennetaan.
Onneksi ei tämän hallituksen aikana (hallitusohjelamssa estetty). Ja sitten onkin aikaa kulunut, ja ehkä järki voittaa.
Ja kyllä, oikeudellinen asema paikallisilla on otettava huomioon. Hanketta on soudettu ja huovattu yli 30 vuotta. Ja kun KHO teki päätöksen, sen pitäisi olla asialle piste ja epävarmuuden poistua.
City-vihreät vastustavat kaikkea kehäkolmosen ulkopuolisia investointeja, milloin lento-oravien suojelemiseksi, milloin milläkin syyllä.
Itse olen kehäkolmosen ulkopuolelta ja asun keskisuuressa kaupungissa. Itse käytän metodina sitä että tutustutun asioihin ja otan niihin sen pohjalta kantaa. Samoilla lähtötiedoilla ihmiset voivat tehdä erilaisia johtopäätöksiä, mutta faktat kannattasi olla hallussa. ”lento –oravien” puolustaminehan ei ole mikään ”piiperrys” vaan kas kun se on uhanalaisena lajina suojeltu EU direktiivillä joka on implementoitu suomen lakiin. Eikö lakeja pidä noudattaa? Vai voiko ne jotka eivät ole omaan makuun, sivuuttaa? No liito-orava kysymyksethän ovat juuri näitä kysymyksiä, joissa paikallinen toimija rikkoo suomen lakia vastaan tuoheamalla näiden elinympäristöä. Eli pitäisi vaikuta Vuotoksen tapaan siihen Lakiin, eikö?
Itseäni hävettää Keskustaministerien saamattomuus Norpan suojelussa. Suojeltavien eliölajien kun on tulisi aina olla ”jossain muualla”. Kyllä bandojen bambumetsikötkin pitää voida kaataa, ettei bambunkaatajien elinkeino vaarannu?
Kaikkinainen suhteellisuudentajun kadottaminen yhdistyy äärettömään ylimielisyyteen, jossa ajatellaan että itse tiedetään asiat paremmin kuin paikalliset ihmiset.
Paikallinen etu ja yleinen etu eivät ikävä kyllä aina kohtaa. tämä koskee kaikkea yhteiskunnallista päätöksentekoa, vaikkapa tielinjauksia. sitten se 51% sortaa sitä 49%
Se että joku on erimieltä, ei ehkä kuitenkaan tarkoita ylimielisyyttä? Vai onko ihminen ylimielinen, kun on ottanut asioista selvää ja pystyy perustelemaan miksi on eri miltä sinun kanssasi?
Jos vihreät anarkistit saisivat päättää, puoli Suomea reservoitaisiin kansallispuistoiksi, jossa kaupunkilaiset voisivat käydä katsomassa luontoa.
Tämähän se asenne monesti on… Itse kun asun maaseutuympäristön kaltaisessa paikassa, sekä olen luonnossa liikkunut pikkulapsesta lähtien, en voi kuin omin silmin tehtyjen havaintojen pohjalta todeta, että kaikkein vähiten siitä luonnosta ja sen hyvinvoinnista välittää maanviljelijä. Metsiin kärrätään kaikki romut ruostumaan ja omat kaatopaikat löytyy lähimetsästä. Tässä kun valtio maksoi maatilallisille jätteiden poistosta, niin yhden kesän rekkarallia riitti, kun autonraatoja raijattiin metistä, sitten loppu tuki, ja jälleen on ilmestynyt lähes joka tilan lähimetsään ”välivarasto”. . taidan tänä kesänä kävellä vähän kameran kanssa, ja pistää ao. kuntaan osoitetietoja…