Osoittaa kyllä taas millä tasolla tämä keskustelu pyörii kun vedetään näitä satuolento-juttuja kehiin.
Jos joku pitäisi arvopohjanaan tosissaan Kalevalaa, katsottaisiin kyllä aika kieroon. Mutta koska kristinusko taisteli itsensä valtaan mennä vuosituhannella, on sillä statusasema, jonka mukaan on ok, jos perustaa moraalinsa parituhatta vuotta vanhoille lähi-idän paimentolaistarinoille.
Eikä siinä mitään, jos perustaisivat oikeasti siihen jessevainaan sanomaan. Vaikkapa ”rakasta lähimäistäsi kuin itseäsi” tai kääntäisivät toista poskea ja eivät olisi ”veljensä vartioita”. Kristityt ovat kaikkein kärkkäimmin tuomitsemassa ihmiset, jotka ajattelevat toisella tavalla, ovat he sitten toista uskontokuntaa tai uskonnottomia. Heidän oppi-isänsä mukaan heidän ei pitäisi tuomita, jotta eivät tulisi tuomituksi, mutta näinhän he eivät toimi. Aborttikysymys on yksi hyvä esimerkki asiasta. Kyse on ihmisoikeuksista, jossa tämä ryhmä haluaisi muiden pakotettavan elämään heidän arvokehyksen mukaisesti. Ja sitä pitää vastustaa. Aivan kuten mitä tahansa ehdottomuutta ja fundamentalismia. Mutta aina kun yritetään ottaa moraaliarvot keskusteluun (tai kristittyjen kohdalla niiden puute ja näennäisyys), niin vedotaan heti siihen, että toisten uskontoa pitää kunnioittaa. Miksi? Ihmisoikeudet ovat universaaleja, ja jos jonkin alkuperäsikansa uskontoon kuuluu ihmissyönti, ei sitäkään pidä hyväksyä.
Ikävä kyllä kristityt eivät ole itse usein raamattua lukeneet, vaan uskovat sen, mitä pappi heille siitä kertoo. Kirja kannattaisi lukea. Se on pöyristyttävä opus suoria jessen opetuksia lukuun ottamatta. Sieltä löytyy perusteet kivittää mistä syystä tahansa niin naiset kuin homotkin (mooseksen mukaan aviorikkojat ja homot tulee tappaa). Mutta kristinuskosta on tehty sellainen, että kukin saa poimia raamatusta itselleen miellyttävät osat ja aktiivisesti unohtaa muut… paitsi silloin kun tarvitaan perustelu jollekin ahdasmielisyydelle. Esim Katolisen kirkon pappien naimakielot on johtanut pöyristyttäviin lasten hyväksikäyttöihin ympäri maailman, ja miksi? Siksi että kielolla haluttiin varmistaa keskiajalla, että pappien keräämä varallisuus jää kirkolle, ettei ole perillistä joka sitä tulisi vaatimaan, nyt se onkin joku jumalan tahto tms.. Maailma muuttuu, mutta kirkon kaanoneista vuodelta 300 ja jotain pidetään kiinni ortodoksisessa kirkossa (Mitro Repo on ehdolla, ja hän uskoo näihin toista tuhatta vuotta vanhoihin ohjeisiin moraalista ja toimintaohjeista). Luther halusi kirkosta kansankirkon, ja protestanttisten kirkkojen joustavuus on ollutkin hyvää tasoa, kunnes nykyaikana kun maallistumisen lisääntyessä on myös sivistyksen määrä kirkkokunnissa vähentynyt. Suomen luterilainen kirkko taitelee sen ydinjoukkonsa vanhoillisten ja muun yhteiskunnan vaatimusten välillä, eikä oikein tyydytä ketään (ja ihmettelevät kirkosta eroamisten kasvua. Siitä erotaan väestörekisteriin ja herätysliikkeisiin. vuotoa molemmista päistä).
Kirkolla ja sen tavoilla on kulttuuriperinteistä itseisarvoa, sitä ei voi kieltää, mutta yhteiskunnallisen toiminnan arvopohjana se on
mielestäni käsittämätön.
vähän OT:ta. jos tämä rönsyää, modet ehkä erottaa tän omakseen…