Tuskimpa täälä kukaan kovin hyvin pystyy ennustamaan seurauksia mahdolliselle eurosta eroamiselle. En kuitenkaan usko, ettei erosta aiheutuisi vakavia ongelmia suomen taloudelle. Vituttaahan se nyt maksella apupaketteja, mutta ihan hyvin me voimme olla saama puolella jossain tulevaisuuden kriisissä. Tuskin kukaan tääläkään kiistää, etteikö eurosta ole ollut suomelle hyötyä. Itse en ainakaan kaipaa mitään devalvaatioiden kaltaista kansalaisilta kusettamista.
Ymmärrän hyvin, että kriisi ja apupaketit ovat herättäneet keskustelua mahdollisesta eroamisesta. Itse en kuitenkaan kannata eroa. Systeemi on selvästi ja ilmeisen kiistattomasti hyödyttänyt suomea, joten miksi hajoittaa systeemi nyt, kun ilmeisesti sairastetaan ne kuuluistat valuviat pois? Parin vuoden kuluttua kuitenkin koko kriisi on jo unohdettu.
Yksinkertaistettuna kriisi sairastetaan siinävaiheessa pois, kun on saavutettu poliittinen yhtenäisyys ja kriisimaat ovat ajaneet läpi tarvittavat säästötoimet. Tällöin voidaan käynnistää jenkkien malliin mukainen setelirahoitus lisäämällä hieman systeemissä olevaa rahan määrää. Seuraavassa vaiheessa koko kriisi on pelkkä muisto vaan ja taas painetaan kyrpä suorana eteenpäin. Ne keillä on ollut munaa työntää rahaa pörssiin lunastelevat seuraavassa vaiheessa kriisin hedelmät lopun huutajien jäädessä rannalle ruikuttamaan.
Itse kannatan unionin vahvistamista ja vastustan koko ajatuksen demonisointia. Aika pitkä matka kuitenkin on vielä taitettavana ennen Euroopan Yhdysvaltoja. Olemassa on varmaan paljon sellaisia asioita, joissa unionin tiivistäminen hyödyttäisi jopa Suomea.