Päätökset tukipaketeista tekee kuitenkin jäsenvaltioiden hallitukset, ei EU:n virkamieskoneisto.
Ja poliitikothan nimenomaan, kuten edellisessä viestissä mainitsin, ottavat riskejä seuraavien vaalien suhteen hyväksymällä helvetin epäsuosittuja bailout-paketteja.
Eikös ennen edellisiä vaaleja nimenomaan puhuttu, että Kreikan kriisin hoito "sataa persujen laariin"? Toisin sanoen, hallitus teki epäsuositut päätökset seuraavista vaaleista huolimatta?
Vai miten itse näet asian?
Pyörittelet kyllä ihan fiksusti tuon asian, mutta itse näen, että nykyinen toiminta on juurikin riskien välttelyä ja pahemman siirtämistä eteenpäin, mikä tietenkin on hyvä asia seuraavien vaalien kannalta. Ymmärrän kyllä pointtisi enkä nyt ole täysin eri mieltä.
Persujen laariinhan tämä sataa, mutta on paljon ihmisiä, jotka ihan ymmärrettävistä syistä eivät tule persuja äänestämään vaikka samaa mieltä EU-politiikasta ovatkin. Liberaali kaupunkilainen EU-kriittinen puolue puuttuu Suomen puoluekartalta, mikä on sääli. Noh, tämä offtopiccia.
Jos kriisi "räjähtää käsiin", Euroopan suhteellinen kilpailukyky kärsii todella vakavia vaurioita. Seurauksena on myös mitä todennäköisimmin yhteisvaluutta-alueen hajoaminen ja mahdollisesti myös koko EU:n hajoaminen. Tästä ei ainakaan hyödy EU:n byrokratiakoneisto. Katainen ja kumppanit nyt tuskin erityisemmin myöskään tästä kehityksestä hyötyisivät: suojatyöpaikka voisi löytyä, mutta ammatillinen maine olisi mennyttä (vertailukohtana voisi olla SKOP ja Christopher Wegelius: "Tuhosin SKOPin ja ajoin Suomen lamaan, tuhansia yrityksiä konkkaan, satojatuhansia ihmisiä työttömäksi joista osan itsemurhaan tai alkoholisteiksi. Samalla tuhosin satoja perheitä").
En todellakaan ole varma, hoidetaanko tätä kriisiä oikein vai väärin. Siihen taustatietoni ei riitä. Näen kuitenkin, että linja on johdonmukainen. Lisäksi minun mielestäni tällä kriisillä on pahimmassa tapauksessa niin vakavat seuraukset, että vastuullisten toimijoiden ja yhteisön etu kulkee käsi kädessä. Siksi sinä, Tadu, näet minun mielestäni tässä asiassa liikaa mörköjä ympärilläsi.
En kiellä, enkä myönnä mitä näen. :) Kataisen, Stubbin ym. toimintaa ajaa eteenpäin idealistinen ajatus yhtenäisestä Euroopasta, mikä on kieltämättä hieno ajatus, mutta kuten todettua, ei kovinkaan toimiva. Juttaa taasen ajaa eteenpäin ministerin auton kuljettaja.
Omasta mielestäni nykyinen tapa hoitaa kriisiä on moraalisesti väärä, sekä omien taloustieteen opetusten vastainen. Johdonmukainen tämä hoito tosin on. Johdonmukaisesti viedään Suomea muiden mukana konkurssiin. Jos Eurooppaa katsotaan kokonaisuutena, kyseiset toimet voivat olla ihan semijärkeviäkin. Olen itsekäs ja ajattelen enemmän omaa etuani, jota ajaa eniten suomalaisten etu, ja vasta myöhemmin eurooppalaisten etu.