EU – loppu lähenee?

  • 63 104
  • 530

Pompino

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Esityksen mukaan rahaa saisivat ne, jotka ovat eniten koronasta kärsineet. Tämän voi laskea niin monella tavalla, että kriittikille löytyy aina perusteensa. Merkittävä osa rahoituksesta jaetaan maiden omien elpymis- ja kestävyyssuunnitelmien perusteella. Rahoitus on avustus- ja lainamuotoista. Esityksessä jäsenmaat sitoutuvat EU:n taloudelliseen ohjaukseen sekä ympäristö- ja ilmastotavoitteisiin.

Suurimmat saajat olisivat Italia, Espanja ja Ranska. Italiassa on kuollut koronavirukseen noin 33 000, Ranskassa yli 28 000 ja Espanjassa yli 27 000 ihmistä. Myös taloudellisten vahinkojen ennustetaan olevan mittavia. Suhteessa eniten hyötyvät Bulgaria, Kreikka ja Kroatia.

Mitä esimerkiksi Suomi maksaa, se riippuu päätöksestä. Jos paketti rahoitetaan EU:n perimällä hiili-, digi- yms veroilla yrityksiltä, Suomen osuus on 0 euroa. Jos taas jäsenmaksuja lisätään osana pakettia tai paketti maksetaan kokonaan jäsenmaksuilla, Suomen osuus on sen mukainen. Ei ole vielä päätöstä.
Nyt oli kyllä vastaus kuin kokeneen poliitikon suusta eli ei vastausta mihinkään. Inhorealisti saattaisi kysyä, että jos maastaa kuolee yli 80 vuotiaita vanhuksia 20 tuhatta, niin onko se asia, jonka perusteella talous heikkenee...
Otetaan nyt esim. tämä lause "Esityksessä jäsenmaat sitoutuvat EU:n taloudelliseen ohjaukseen sekä ympäristö- ja ilmastotavoitteisiin."
Mitä tuo tarkoittaa ja mihin se velvoittaa oikeasti? Euro-alueella on ollut säännöt budjeteista ja velkaantumisasteista jne., mutta mitä reaalisia sanktioita niiden rikkomisesta on tullut ja mille maalle? Realisti minussa sanoo, että tuo lause tarkoittaa sitä, että Suomessa polttoaineen verotusta pitää nostaa, koska ilmasto. Italiassa voidaan samalla vähän laskea, koska kylmä ilmasto.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Nyt oli kyllä vastaus kuin kokeneen poliitikon suusta eli ei vastausta mihinkään. Inhorealisti saattaisi kysyä, että jos maastaa kuolee yli 80 vuotiaita vanhuksia 20 tuhatta, niin onko se asia, jonka perusteella talous heikkenee...
Otetaan nyt esim. tämä lause "Esityksessä jäsenmaat sitoutuvat EU:n taloudelliseen ohjaukseen sekä ympäristö- ja ilmastotavoitteisiin."
Mitä tuo tarkoittaa ja mihin se velvoittaa oikeasti? Euro-alueella on ollut säännöt budjeteista ja velkaantumisasteista jne., mutta mitä reaalisia sanktioita niiden rikkomisesta on tullut ja mille maalle? Realisti minussa sanoo, että tuo lause tarkoittaa sitä, että Suomessa polttoaineen verotusta pitää nostaa, koska ilmasto. Italiassa voidaan samalla vähän laskea, koska kylmä ilmasto.

Muotoilu ei ollut minun, vaan komission esityksestä. Mihin se velvoittaa, riippuu mm. EU-maista ja niiden halusta. En ole kovin luottavainen kaikkeen, mutta toistaiseksi aina osa EU:n tavoitteista on saavutettu ja EU on suhteellisen hyvin toiminut.

En uskomukseesi, jonka mukaan Italiaa suositaan ja Suomen sorsitaan jatkossa(kin) ota kantaa, mutta tämän hätärahaston idea on toinen. Suomellakaan ei olisi eduksi, jos Italian korot nousisivat noin 7 prosenttiin, mitä ne olivat hetken keväällä. EU ja euro saattaisivat hajota, jos EU olisi ollut hiljaa. Euron hajoaminen on eri asia kuin EU:n hajoaminen, joka on Suomen kannalta mielestäni hyvin haitallinen. Emme ole NATO:n jäseniä, joten tilanteemme heikkenisi Venäjän kanssa. Olen varma, että Venäjä hyödyntäisi eri tavoin lisämahdollisuutensa.

En siis kannata EU:n hajoamista, vaan päinvastaista kehitystä. Mutta EU:ssa on jo liian paljon Venäjän haluamaa kehitystä ja lähivuosina pidän siksi tärkeänä, että oikeusvaltioperiaate nostetaan esille avustuksissa ja muutenkin.
 

Pompino

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Muotoilu ei ollut minun, vaan komission esityksestä. Mihin se velvoittaa, riippuu mm. EU-maista ja niiden halusta. En ole kovin luottavainen kaikkeen, mutta toistaiseksi aina osa EU:n tavoitteista on saavutettu ja EU on suhteellisen hyvin toiminut.

En uskomukseesi, jonka mukaan Italiaa suositaan ja Suomen sorsitaan jatkossa(kin) ota kantaa, mutta tämän hätärahaston idea on toinen. Suomellakaan ei olisi eduksi, jos Italian korot nousisivat noin 7 prosenttiin, mitä ne olivat hetken keväällä. EU ja euro saattaisivat hajota, jos EU olisi ollut hiljaa. Euron hajoaminen on eri asia kuin EU:n hajoaminen, joka on Suomen kannalta mielestäni hyvin haitallinen. Emme ole NATO:n jäseniä, joten tilanteemme heikkenisi Venäjän kanssa. Olen varma, että Venäjä hyödyntäisi eri tavoin lisämahdollisuutensa.

En siis kannata EU:n hajoamista, vaan päinvastaista kehitystä. Mutta EU:ssa on jo liian paljon Venäjän haluamaa kehitystä ja lähivuosina pidän siksi tärkeänä, että oikeusvaltioperiaate nostetaan esille avustuksissa ja muutenkin.
Miksi ei tehdä rehellistä liittovaltiota, vaan leikitään jotain absurdia leikkiä, että tietyt maat eivät rahoituksellaan pidä pystyssä muita maita? Tehdään lainoja, jotka mukamas maksetaan takaisin, vaikka täydellä (tai edes puolella) järellä varustetut ihmiset tietää, että ei ne oikeesti maksa, mutta leikitään nyt että ne maksaa ja vähän siinä sivussa tienataan.

Jos ryssä tuosta rajan yli tulisi, niin mitä merkitystä sillä on, että ollaanko EU:ssa tai ei? Belgiassa tiedostava naisoletettu laittaisi aamuista soijalatteansa juodessaa kolmeksi tunniksi Suomen lipun facebookissa taustakuvaksi "thoughts and prayers" saatesanoilla ja Strasbourgissa teko tuomittaisiin jyrkin sanankääntein ja uhataan lisätä pakotteita.
Jos jotain hyvää tuossa, niin Jokerit pelaisi taas kotimaansa sarjassa:)
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Miksi ei tehdä rehellistä liittovaltiota, vaan leikitään jotain absurdia leikkiä, että tietyt maat eivät rahoituksellaan pidä pystyssä muita maita?

EU on jo osin liittovaltio mm. lainsäädännön osalta. Mutta tiiviimpää liittovaltiota vastustetaan erityisesti EU:n populistien piirissä että myös monissa muissa poliittisissa ryhmissä. Nyt on nähty myös talousnationalismia. EU:n kehitys on pyörinyt 15 vuotta aika paikallaan, koska jäsenmaissa ei ole poliittista tukea liittovaltiolle.

Vakavin yritys oli jokunen vuosi sitten, jolloin Saksasta ja Ranskasta vaadittiin EU:n liittovaltiota vuoteen 2025 mennessä. Ne joita ei kiinnosta, jääköön pois. Ehkä parempaan päästäisiin, jos ei noin tiukkaan vedettäisi rajaa.

Jos ryssä tuosta rajan yli tulisi, niin mitä merkitystä sillä on, että ollaanko EU:ssa tai ei? Belgiassa tiedostava naisoletettu laittaisi aamuista soijalatteansa juodessaa kolmeksi tunniksi Suomen lipun facebookissa taustakuvaksi "thoughts and prayers" saatesanoilla ja Strasbourgissa teko tuomittaisiin jyrkin sanankääntein ja uhataan lisätä pakotteita.
Jos jotain hyvää tuossa, niin Jokerit pelaisi taas kotimaansa sarjassa:)

Venäjän tulo ei aina tarkoita sotilaallista hyökkäystä. Putin voisi esimerkiksi ilmoittaa, että Pyhäjoen rakennettavan ydinvoimalan lisäksi Venäjä haluaa Suomeen viisi uutta Venäjän suurimpana osaomistamaa ydinvoimalaa. Kun kerran EU-Suomi joutui jo suostumaan yhteen Venäjän suurimpana osaomistajana rakennettavaan ydinvoimalaan, EU:n ja NATO:n ulkopuolinen maa olisi helppo painostaa lisävoimaloihin.

Lisäksi Venäjä ottaisi todennäköisesti kovat otteet käyttöön saadakseen Suomessa valtaan Venäjä-myönteiset tahot. Ehkä Vasemmistoliitosta ja Perussuomalaisista irtaantuisi uuteen puolueeseen Venäjä-myönteiset kansanedustajat...? Vaalivaikuttaminen olisi pienimmästä päästä. Törkeä kiristys ja uhkailu lisääntyisivät, jotta Suomen hallitus ja presidentti tunnustaisivat "suvereenin demokratian" oikeaksi. Venäjän kannalta Suomen kontrollointia perusteltaisiin tietenkin Suomen suorittamalla kansanmurhalla sekä NATO-halukkuudella ja amerikkalaisten joukkojen läsnäololla.

Kovat olisi ajat silloin. EU hieman hillitsee tätä, ja Venäjä ei ole halukas hyökkäämään ainakaan toistaiseksi EU-maahan.
 

Pompino

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kovat olisi ajat silloin. EU hieman hillitsee tätä, ja Venäjä ei ole halukas hyökkäämään ainakaan toistaiseksi EU-maahan.
Toisen maailmansodan alku, Jugoslavian hajoamissota viime esimerkkeinä.
Ne ovat kyllä (ainakin minulle) osoittaneet, etteivät kansakunnat kovin herkästi lähde osallistumaan toisten sotiin.
Ursula von der Leyen tulisi Moskovasta muutaman päivän päästä putlerin kanssa neuvoteltuaan ja heiluttaisi lappua
"Suomi meni, mutta rauha meidän aikana".
Nato olisi ollut sotilaallinen turva, mutta se juna meni jo. Tai jos "EU antaa turvaa" haaveiden mukaan mentäisiin, niin Suomihan voisi laittaa Nato-hakemuksen menemään ja Venäjä vaan katsoisi vierestä; "Mitä tolle nyt mahtaa, ne on EU:ssa ja kaikkee".
Mutta ei voida, koska ryssän uhka on koko ajan todellinen ja sitä ei EU-nettomaksajan rooli mihinkään poista.
 
Viimeksi muokattu:

Analyzer

Jäsen
Joo, nää EUn lopun ennustajat on kyllä hauskoja. Vähän kun jehovan todistajat. Loppu on koko ajan kulman takana, eli siis viiden-kymmenen vuoden päässä. Tuota ne sitten viiden-kymmenen vuoden välein toistelee.

Kannattaa kuitenkin pitää kiirettä sen hajoamisen kanssa, muuten voi käydä niin ikävästi että se jää pysyväksi. Euro otettiin käyttöön "original 12" maissa vuonna 2002, eli niissä maissa kukaan alle 25 vuotiaista ei edes muista aikaa ennen euroa, alle kolmekymppisetkin hyvin hämärästi. 10-15 vuotta eteenpäin, niin nämä ihmiset ovat euroalueella enemmistö. Kun se tapahtuu niin "paluu" omaan valuuttaan on entistä vaikeampaa.

Viite EU:n lopusta tai ei, mutta ei tuosta pitkä aika ole, kun yksi pieni Eu-maa otti jo ritolat.
 

Analyzer

Jäsen
Ei ole mitenkään varmaa, että tämä hätäelvytyspaketti on Suomen etu. Se voi sitä olla, mutta on myös mahdollista, että vastaavan rahasumman kippaaminen kotielvytykseen toisi paremman tuloksen. Se on kuitenkin kiistatta selvää, että paketti on Saksan ja Italian etu. Hyvä, että keskustelua on ruvennut mediassakin nyt viriämään. Asia on todella vaikea ja monitahoinen ja olisi taas askel kohti liittovaltiokehitystä toteutuessaan.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Toisen maailmansodan alku, Jugoslavian hajoamissota viime esimerkkeinä.
Ne ovat kyllä (ainakin minulle) osoittaneet, etteivät kansakunnat kovin herkästi lähde osallistumaan toisten sotiin.
Nato olisi ollut sotilaallinen turva, mutta se juna meni jo. Tai jos "EU antaa turvaa" haaveiden mukaan mentäisiin, niin Suomihan voisi laittaa Nato-hakemuksen menemään ja Venäjä vaan katsoisi vierestä; "Mitä tolle nyt mahtaa, ne on EU:ssa ja kaikkee".
Mutta ei voida, koska ryssän uhka on koko ajan todellinen ja sitä ei EU-nettomaksajan rooli mihinkään poista.

Totta pitkälti, ei kannata yliarvioida EU:n tuomaa suojaa. Itse pidän NATO-jäsenyyttä täysin välttämättömänä. Riippumatta EU:n kehityksestä. Näen EU:sta kuitenkin etua Venäjän suhteen, ja se etu tulee talouden, verkkovaikuttamisen ehkäisyn ja vastaavien kautta. Se on siis suurempi kuin 0.

Ja suurempi kuin 0 yhdessä muiden etujen kanssa tekee EU-jäsenyydestä Suomelle positiivisen. Myös talouden osalta. Tätäkin on tutkittu, ja samaan ovat päätyneet.
 

Pompino

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ja suurempi kuin 0 yhdessä muiden etujen kanssa tekee EU-jäsenyydestä Suomelle positiivisen. Myös talouden osalta. Tätäkin on tutkittu, ja samaan ovat päätyneet.
Tämä on varmaankin totta, vaikka kovin selkeästi tuosta ei selviä, että kuka/ketkä ovat tutkineet ja samaan päätyneet.
Ihan ehdottomasti olen samaa mieltä, että Suomen pitää kuulua johonkin ryhmittymään, olkoonkin vaikka EU.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tämä on varmaankin totta, vaikka kovin selkeästi tuosta ei selviä, että kuka/ketkä ovat tutkineet ja samaan päätyneet.
Ihan ehdottomasti olen samaa mieltä, että Suomen pitää kuulua johonkin ryhmittymään, olkoonkin vaikka EU.

Oxfordin yliopiston taloustutkimusyksikkö Oxford Economics tutki Akavan tilaamana vuosi sitten ja tuosta alta yhteenvetoa:

 

Pompino

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Oxfordin yliopiston taloustutkimusyksikkö Oxford Economics tutki Akavan tilaamana vuosi sitten ja tuosta alta yhteenvetoa:
Hyvä tutkimus, kiitos!
Nyt sitten seurantatutkimuksena katsotaan, kuinka tuo samainen tonni häipyy seuraavien vuosien aikana brittien taskusta, hah siitäs saivat!
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Hyvä tutkimus, kiitos!
Nyt sitten seurantatutkimuksena katsotaan, kuinka tuo samainen tonni häipyy seuraavien vuosien aikana brittien taskusta, hah siitäs saivat!

Britannian tarkoista kustannuksista ei ole vielä tietoa. Arvioita on. Esimerkiksi luokkaa 200 miljardia puntaa vuoden 2020 loppuun mennessä. Suurempiakin lukuja olen nähnyt. Alla linkissä esillä myös -3 prosenttia vrt siihen, että UK olisi jatkanut EU:ssa

 

Pompino

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Britannian tarkoista kustannuksista ei ole vielä tietoa. Arvioita on. Esimerkiksi luokkaa 200 miljardia puntaa vuoden 2020 loppuun mennessä. Suurempiakin lukuja olen nähnyt. Alla linkissä esillä myös -3 prosenttia vrt siihen, että UK olisi jatkanut EU:ssa

No joo, katsotaan toteutuneita sitten viiden vuoden päästä. Onhan näitä ennustajia ja arvioita ollut maailman sivu, ja joku aina on oikeaankin osunut. Useampi kyllä harhaan. Muuttujia on niin paljon, ettei näitä ennustuksia nyt kukaan voi kovinkaan vakavasti ottaa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
No joo, katsotaan toteutuneita sitten viiden vuoden päästä. Onhan näitä ennustajia ja arvioita ollut maailman sivu, ja joku aina on oikeaankin osunut. Useampi kyllä harhaan. Muuttujia on niin paljon, ettei näitä ennustuksia nyt kukaan voi kovinkaan vakavasti ottaa.

Näin on. Tosin nuo luvut olivat siis vuoden 2020 loppuun mennessä ja jos pitävät paikkansa, tappiot ovat melkoiset. Ennusteesta silti kyse, mutta eiköhän sen suuntaa antavana voi vakavasti ottaa tässä vaiheessa (7/2020).

Palaan tähän asiaan osaltani kun tarkempi esitys on käytettävissä. Voi mennä viikkoja tai kuukausia.
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Varmaan löydät sitten linkkejä, joissa tunnetut talousasiantuntijat tyrmäävät 90 prosenttisella voimallaan hätärahoituksen käytön ja vaativat sen poistamista.

Itse en tällaisia ole huomannut.
Nyt laitat sanoja suuhuni. Varsin laaja konsensus löytyy sille, että EU-tason toimille on tilausta nyt ja tulevaisuudessa ja sitä tuskin kukaan kiistää, etteikö hyvin toimiva EU ole lähtökohtaisesti hyvä asia kullekin jäsenvaltiolle. Tälle nyt pöydällä olevalle esitykselle, joka sisältää esim. 500 miljardia suoria avustuksia (=ei edes uskotella, että maksetaan joskus takaisin) on tullut kritiikkiä monelta taholta. Jos nyt jotain nimiä pitää droppailla, niin esim. Aki Kangasharju, Vesa Vihriälä, Päivi Leino-Sandberg, Peter Nyberg ja Antti Ronkainen ovat moittineet tukipakettia monesta eri ”ongelmakulmasta”. Kirjoittelen puhelimella mökiltä, joten en jaksa lähteä linkkailemaan ko. henkilöiden puheita, mutta esim. Vihriälällä on oma blogikirjoitus asiasta ja monet ovat mm. olleet Ylen vieraana erinäisissä ajankohtaisohjelmissa (Ykkösaamu, Brysselin kone, politiikkaradio). Hakeva löytää. Vaikeampaa sen sijaan on löytää asiantuntijaa, joka varauksetta tukisi EUn kautta kanavoitavaa miljardien avustuspakettia.

Sille ei lisäksi ole löytynyt järkevää selitystä, että jos Suomen talous kerta on komission omankin arvion mukaan kehittymässä jäsenmaista heikoimmin, niin millä perusteella Suomi on sitten tässä koronapaketissa nettomaksaja? Koko ajatus siitä, että rahat allokoidaan niille maille ”jotka ovat kärsineet koronasta eniten” on täysin älyvapaa. Milläs tuollaisen mittaat? Jos vaikkapa sairastuneiden määrällä / kuolleilla, niin eikös se aseta insentiivin valtiotasolle laiminlyödä rajoituksia, kun laajemmalla epidemialla saa isommin fyrkkaa. Ja tuon perusteellahan Ruotsin pitäisi saada aika mellevä siivu tukipaketista.

Lisäksi - jos/kun on EU-tasolla todettu, että erinäisten hankerahojen yms. tukien jakaminen ”keskusjohtoisesti” Brysselistä on ollut tehotonta ja niistä saadut taloudelliset hyödyt mitättömiä, niin miksi nyt asia olisi toisin, jos vaan moninkertaistetaan jaettava rahasumma.
 
Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Nyt laitat sanoja suuhuni. Varsin laaja konsensus löytyy sille, että EU-tason toimille on tilausta nyt ja tulevaisuudessa ja sitä tuskin kukaan kiistää, etteikö hyvin toimiva EU ole lähtökohtaisesti hyvä asia kullekin jäsenvaltiolle. Tälle nyt pöydällä olevalle esitykselle, joka sisältää esim. 500 miljardia suoria avustuksia (=ei edes uskotella, että maksetaan joskus takaisin) on tullut kritiikkiä monelta taholta.

On tullut. Itsekin kritisoin sitä ja totesin, että jokainen talousasiantuntija on tainnut jotain osaa kritisoida. Se on kuitenkin hieman eri asia kun tekstisi, johon vastasin:

Melko vahva kusetus on nyt meneillään ja vaikea löytää yhtä ainutta talouden asiantuntijaa, joka tukisi tätä tukipakettia varauksetta, paitsi ehkä Korkman.

En allekirjoita meneillään olevaa melko vahvaa kusetusta enkä ole huomannut talousasiantuntijoidenkaan niin tekevän. Komission esityskään ei ole sellainen, millaiseksi populistit sen maalailevat. Viittaan tässä aiemmin läpikäymääni Perussuomalaisten maalailuun.
 
Viimeksi muokattu:

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En allekirjoita meneillään olevaa melko vahvaa kusetusta enkä ole huomannut talousasiantuntijoidenkaan niin tekevän. Komission esityskään ei ole sellainen, millaiseksi populistit sen maalailevat. Viittaan tässä aiemmin läpikäymääni Perussuomalaisten maalailuun.
Tästä ollaan sitten eri mieltä. On nyt semantiikkaa, puhutaanko muunnellusta totuudesta, asioiden tahallisesta tai tahattomasta pimittämisestä vai suoraan kusetuksesta, mutta kyllä mielestäni se vaatisi laajempaa julkisuutta ja kansalaiskeskustelua, että tässä nyt koronakriisin varjolla ollaan mm. kasvattamassa EUn budjettia velkarahalla (130mrd) ja samaa aikaan valtaosa avustuksista ollaan jakamassa ennen koronaa maissa vallinneen taloustilanteen perusteella. Myös se, että kirkasotsaisesti puhutaan kyseessä olevan kertaluontoinen toimenpide saa aikaan melkoisia naurunpyrskähdyksiä. Jo tuo, että EU budjettia nyt jumpataan velanotolla suuremmaksi koronan varjolla tarkoittaa käytännössä sitä, että velkaa pitää ottaa myös jatkossa, jos ei budjettia leikata pienemmäksi.

Lisäksi - nyt kun tämän uusimman koronarahaston jakoon ollaan vaatimassa jos jonkinlaista ehdollisuutta, niin siinäkin haisee melko vahva hevonkukku. Jos/kun taloudellisia kriisitilanteita varten on jo olemassa EVM, jonka sääntöjä jo höllennettiin koronan varjolla, niin sen käyttö ei kelpaa esim. Italialle, kun EVM-rahoituksen ehtona on jos jonkinmoiset rakenteelliset uudistukset. Jos siis EVMstä saatava ehdollinen (laina)raha ei kelpaa, niin miksi sitten tämän uuden rahaston kohdalla Italia suostuisi mihinkään ehtoihin muuten kuin paperilla ja poliittisissa juhlapuheissa?
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Euroalue tulee joko muuttumaan liittovaltioksi tai euro hajoaa. Ei tässä ihan oikeasti ole muita vaihtoehtoja. Kaikki kiemurtelu ja harhaanjohtava retorikka tämän asian ympärillä johtuu siitä, ettei missään päin ole olemassa reaalisia poliittisia edellytyksiä keskusjohtoisen liittovaltion luomiseksi. Niinpä tulee "solidaarisuuspaketteja" ja kaikenlaista hivuttamista kohti todellista automaattisiin tulonsiirtoihin perustuvaa yhtenäistä talousaluetta. Vaan niitä lopullisia askeleita ei voi ottaa koska äänestäjät kaikkialla vastustavat ajatusta ja populistit ovat valmiina rintamahyökkäyksiin joka maassa.
 
Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tästä ollaan sitten eri mieltä. On nyt semantiikkaa, puhutaanko muunnellusta totuudesta, asioiden tahallisesta tai tahattomasta pimittämisestä vai suoraan kusetuksesta, mutta kyllä mielestäni se vaatisi laajempaa julkisuutta ja kansalaiskeskustelua, että tässä nyt koronakriisin varjolla ollaan mm. kasvattamassa EUn budjettia velkarahalla (130mrd) ja samaa aikaan valtaosa avustuksista ollaan jakamassa ennen koronaa maissa vallinneen taloustilanteen perusteella.

Eilen asiantuntijat nostivat Suomen eniten hyötyvien joukkoon, kun komission esitystä viilattiin eri suuntiin. Katsotaan nyt lopullinen päätös, mitä sieltä tulee.

Olen samaa mieltä keskustelun puutteesta. Ainakin 15 vuotta on ollut aikaa pohtia, mihin suuntaan EU:ta kehitetään. Hajanaisessa Euroopassa, jossa toisaalta populistit kertovat oman kannatustaan lisääviä "faktoja" ja toisaalta suuret EU-maat ajavat lähes aina vain omaa etuaan, tulevaisuuskeskustelu on mahdotonta.

Sama tulee olemaan uskoakseni Suomen NATO-jäsenyydestä. Mitään keskustelua ei juuri käydä, mutta yhtenä päivänä poliitikot pistävät anomuksen sisään saatuaan kulisseissa etukäteen Bidenilta ja Johnsonilta tai heidän suraajiltaan riittävän tuen. Sitten alkaa valitus, miten jäsenyys voisi olla hyväkin, mutta pitäisi siitä sentään kansalaiskeskustelua olla. Jota ei voida järjestää, mutta hieman saa käydä nytkin.

Euroalue tulee joko muuttumaan liittovaltioksi tai euro hajoaa. Ei tässä ihan oikeasti ole muita vaihtoehtoja. Kaikki kiemurtelu ja harhaanjohtava retorikka tämän asian ympärillä johtuu siitä, ettei missään päin ole olemassa reaalisia poliittisia edellytyksiä keskusjohtoisen liittovaltion luomiseksi. Niinpä tulee "solidaarisuuspaketteja" ja kaikenlaista hivuttamista kohti todellista automaattisiin tulonsiirtoihin perustuvaa yhtenäistä talousaluetta. Vaan lopullisia askeleita ei voi ottaa koska äänestäjät kaikkialla vastustavat ajatusta ja populistit ovat valmiina rintamahyökkäyksiin joka maassa.

Tuohon voisi lisätä sen, että myös Ranskalla, Saksalla ja Britannialla on ollut erilaisia kantoja siitä riippuen, ketka ovat vallassa.

***

Itseäni vituttaa eniten se, että Suomi ei osaa ajaa omaa etuaan. Nyt on taas nostettu - huhujen mukaan - maatalous kärkeen ja jos Suomi saa itselleen edullisen maatalouspaketin, se riittää. Eihän sen näin pitäisi mennä. Suomen tulisi tehdä lista itselleen tärkeistä EU:n tulevaisuusasioista, ja vaatia niiden toteuttamista. Esimerkiksi jos tärkeänä koetaan turpeesta eroon pääsy, se listalle ja EU:n tulevaisuustukiin isosti mukaan.

Meillä on fiksun toiminnan sijasta ajettu Rinne/Marinin hallituksen aikana maatalouden lisätukia ja vaadittu, että vastoin EU:n suurten kantaa, tukia ei saa sitoa ilmastotoimiin. Jotain aivan käsittämätöntä. Suomi eli Rinne/Marinin hallitus esti osaltaan maataloustukien sitomisen mm. ilmastotoimiin. Keskusta pyörittää kokeneena pelaajana peliä miten tahtoo. Kaipaisin samaa osaamista järkeviin asioihin.
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eilen asiantuntijat nostivat Suomen eniten hyötyvien joukkoon, kun komission esitystä viilattiin eri suuntiin. Katsotaan nyt lopullinen päätös, mitä sieltä tulee.
Tarkennuksena toki sen verran, että ehdotetut viilaukset veivät ehdotusta eniten oikeaan suuntaan Suomen osalta, mutta näiden nyt ehdotettujen viilaustenkin jälkeen Suomi on kaikkea muuta kuin eniten hyötyvä jäsenmaa. Eli vertauskuvallisesti, jos ensimmäinen versio on Suomen osalta törkeä aseellinen ryöstö, niin nyt ollaan enää törkeän petoksen tasolla.

Mutta tätähän käytännössä nyt haetaan, eli kun pakettia ei saada/haluta väännettyä Suomelle edulliseksi, niin pyritään ainakin saamaan neuvottelutulos sellaiseksi, että voidaan lesoilla tiukan, mutta rakentavan neuvotteluasenteen tuoneen hyviä tuloksia. Sen lisäksi Suomi on solidaarisesti mukana auttamassa vaikeassa tilanteessa, rakentaa päättävissä pöydissä kestävää ja ekologista Eurooppaa ja blaablaablaa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tarkennuksena toki sen verran, että ehdotetut viilaukset veivät ehdotusta eniten oikeaan suuntaan Suomen osalta, mutta näiden nyt ehdotettujen viilaustenkin jälkeen Suomi on kaikkea muuta kuin eniten hyötyvä jäsenmaa. Eli vertauskuvallisesti, jos ensimmäinen versio on Suomen osalta törkeä aseellinen ryöstö, niin nyt ollaan enää törkeän petoksen tasolla.

Tästäkin täysin eri mieltä. Paketin ideahan on auttaa heikossa asemassa olevia alueita ja maita, jotka kärsivät koronassa vielä lisää. Juuri sellaista, mitä EU tarvitsee ja jota olisi pitänyt olla paljon enemmän.

Kuinka hyvin se toteuu, jää nähtäväksi. Siitä aikanaan. Oikeudenmukaisuutta rahan jakoon ei varmasti saada, koska aina on joku valtio tai valtiot, joiden mielestä näin ei toimittu. Samoin populistien sankka kuoro kertoo aseellisesta ryöstöstä ja huijauksesta, jonka Suomi maksaa, vaikka rahat on loppu. Jää vähän sellainen kuva, että Suomi on paketin ainoa maksaja.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Suomi on EU:n pienimpiä ellei pienin nettomaksaja. Tilanne vaihtelee vuosittain. Parin viime vuoden aikana Suomen nettomaksuosuus on ollut 50-200 euroa asukasta kohden. Ruotsi, Saksa, Ranska, Tanska, Hollanti ja Belgia ovat edellä, ja ero voi olla suurimmillaan kolminkertainen. Italia oli vuonna 2016 lähes samaa luokkaa nettomaksajana kuin Suomi (39 vs 54 euroa). Jos katsotaan %BKT, Suomi oli EU:n pienin nettomaksaja 0.14 %. Saksan vastaava luku oli 0.40 %.

Nettomaksu kuvaa Suomen EU:lta saamien tulojen ja EU:lle maksettujen maksujen erotusta. Kuten tuoreimmasta tilastosta alta huomaa, Suomen osuus vaihtekee vuosittain:


Suomen nettomaksu EU:lle oli vuonna 2018 105 euroa asukasta kohden, kun vastaava summa oli vuonna 2017 50 euroa. Nettomaksu oli 0,25 prosenttia suhteessa Suomen bruttokansantuloon (0,12 prosenttia vuonna 2017).

En näkisi tätä varsinaisena ryöstönä...
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Suomen nettomaksu EU:lle oli vuonna 2018 105 euroa asukasta kohden, kun vastaava summa oli vuonna 2017 50 euroa. Nettomaksu oli 0,25 prosenttia suhteessa Suomen bruttokansantuloon (0,12 prosenttia vuonna 2017).

En näkisi tätä varsinaisena ryöstönä...
Älä nyt faktoilla pilaa hyvää mutuilua. Noin ne asiat vaan koetaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös