Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Estonian uppoaminen

  • 286 713
  • 1 466

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Loppuraportti on täyttä paskaa, siksi. Se on tehty ilman kunnollista tutkimusta. Siksi nyt tutkitaan uudestaan. Mielestäni hätäviestistä pari laivaa lähti kääntämään kurssia alle 5min viestistä.

Selvä. En oo itse loppuraporttia lukenut. Huomasin eilen tämän ketjun ja nostin noita omia ajatuksiani esiin (kommunikointi, oletus Estonian sijainnista jne). Eilen olin pelkkä trolli, tänään ne ajatukseni kuitenkin löytyvätkin loppuraportista. Hups!
 

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ja nämäkö ongelmat johtuivat sinusta siitä, että viesteissä käytettiin sitä kieltä, jota molemmat osapuolet parhaiten puhuivat?

Nyt en jaksa enää tästä vängätä. Aikaisemmat kommenttini aikaisemmin tässä ketjussa, sieltä näet mitä mieltä olen.

Hyvä fiilis kyllä tuli, eilen käytiin monen kirjoittajan toimesta päälle, tänään hiljaisempaa kun nuo omat kyseenalaistukseni siis loppuraportista löytyvätkin.
 

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Alla Lainaus Hesarin jutusta, josta käy ilmi että ilman tarkkaa positiota ainakin Silja Europan perämies Teijo Seppelin ryhtyy heti toimiin kurssin muuttamiseksi.

Onko kyseessä tuorekin artikkeli? Vaikuttaa melko mielenkiintoiselta, olisiko mahdollista saada linkkiä juttuun jos sellainen on verkossa julkaistu?

Kaikille ei tosiaan auean että tuollainen iso laiva ei ole sama kuin vene. Eikä kapteeni ole 24/7 siellä komentosillalla, vaan hän on jo siinä asemassa että saa suurimmaksi osaksi nukkua öisin. Ja jos alus ottaa yhtäkkiä ison kallistuman niin siinä tulee aika helvetin paljon Kiireellisiä asioita Hoidettavaksi ja selvitettäväksi, niin stressitaso nousee sellaiseksi että joitain virheitä tulee väistämättä, siksi harjoituksista saatu lihasmuisti on erittäin tärkeää.

Uskon muuten myös että laivalla iso osa ihmisistä tiesi jo melko aikaisin että laiva kaatuu. Itse olen ollut melkein epävakaalla laivalla, tarkoitan että GM oli lähes nolla. Ja sen tuntee kun laiva tuntuu vaan kallistuvan ja kallistuvan muttei lähde tunnu lähtevän korjaantumaan. Uskon että Estonialla vähänkään enemmän laivalla aikaa viettäneet tunsivat aluksen vakavuuden menetyksen ihan perseellään. GM on vakavuusarvo joka merkitsee sitä että kuinka nopeasti alus korjaa kallistumaa. Jos GM on iso niin laiva heiluu aallokossa nopeilla liikkeillä. Jos GM on pieni niin liikkeet ovat hitaammat. Jos GM on miinusmerkkinen niin kallistuma ei enää korjaannukkaan. Paremmin laivavakavuudesta tietävät voivat varmasti korjata väittämäni virheen, uskoisin niitä olevan.
 

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Nyt en jaksa enää tästä vängätä. Aikaisemmat kommenttini aikaisemmin tässä ketjussa, sieltä näet mitä mieltä olen.

Hyvä fiilis kyllä tuli, eilen käytiin monen kirjoittajan toimesta päälle, tänään hiljaisempaa kun nuo omat kyseenalaistukseni siis loppuraportista löytyvätkin.

Siis kertaatko vielä että mitkä ajatuksesi löytyvät loppuraportista. Siis sellaiset ajatukset jotka täällä synnyttivät keskustelua.

Ei kai kukaan ole väittänyt etteivätkö hätäkutsun vastaanottaneet laivat olisi voineet toimia ripeämmin. Tällä on kerrottu sinulle että Estonian hätäkutsussa käyttämä kieli ei vaikuttanut muiden laivojen toimintaan kuin vain positiivisesti.

Ihmisten toiminnassa on vain tiettyjä ominaisuuksia joita ei kovin helposti ohiteta. Vuonna 1994 normaalia yövahdissa olevaa perämiestä ei oltu kovin hyvin valmennettu ottamaan Estonialta lähetetyn tapaista hätäkutsua vastaan. Siihen nähden radiokeskustelu on suorastaan esimerkillistä kuunneltavaa. Nykyään näitä asioita ollaan opiskeltu jo huomattavasti enemmän.
 

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Tulee vähän mieleen Futisforumin Klassikko, kun ne thaimaalaiset pojat jäi sinne luolaan. Joku kirjoittaja ihmetteli tosissaan, että kuinka hankala muka lapset on hakea sieltä,ryhmä A sisään, neljä lasta ulos ja sitten ryhmä B sisään, neljä lasta ulos etc. Kuinka hankala on ohjata laivaa, käännös kohti viroa ja pelastamaan Estonian matkustajat. Kaiken voi tarkentaa sitten matkalla.

Mun on äärettömän hankala ymmärtää, että mitä vaikkapa Siljan kapteeni olisi voinut tehdä toisin. Epämääräiset viestit Estonialta "todella pahalta näyttää nyt kyllä", joista ei saa varmuutta että uppoaako laiva vai mitä. Ja saada myöhemmin viesti, että ihmisiä kelluu meressä, mutta laivaa ei näy missään. Minusta tuossa huokui ammattitaito, käsittämättömän rauhallisena pysyivät kapteenit, vaikka tilanne oli katastrofi.
Olet täydellisen oikeassa.

Vaikka olisitte olleet paikalla siljaeuropalla tai vastaavalla omalla paatilla, niin miettikää tässä jotta ja notta. Miten olisi voitu saada täysin pimeästä merestä ketään kyytiin isoon matkustaja-alukseen kovassa myrskyssä? Ei mitenkään.

Yksikään ei selviytynyt, joka ei päässyt pelastuslauttaan.

Edit: viimeiset 5-7 sivua läpi luettuani en viitsi kommentoida tähän mitään erikoista ainakaan nyt, kun täällä luin äsken sellaisia kommentteja ja kirjoituksia, että ei mitään järkeä. Olen 99 piste jotain prosenttia palstan kirjoittajia kokeneempi tämän aiheen suhteen, kun on tullut oltua tiettyjen alusten kapteenina kohtalainen tovi.

Silti tällä palstalla saattaa olla - ja varmasti onkin - monta yhtä pätevää, tai vielä pätevämpää, osaavampaa, tietävämpää ja kokeneempaa kaveria kautta merikarhua. Kuunnelkaa heitä tarkkaan. Koskaan et voi tietää kaikkea merestä vaikka olisit itse herra Magalhaes.
 
Viimeksi muokattu:

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Nyt en jaksa enää tästä vängätä. Aikaisemmat kommenttini aikaisemmin tässä ketjussa, sieltä näet mitä mieltä olen.

Hyvä fiilis kyllä tuli, eilen käytiin monen kirjoittajan toimesta päälle, tänään hiljaisempaa kun nuo omat kyseenalaistukseni siis loppuraportista löytyvätkin.

Kommentoit useaan kertaan mm. sitä, että miksi kummassa hätäkutsua ei lähetetty (ja muuta radioliikennettä käyty) englanniksi, varsinkin jos merenkulun säännöissä kerrotaan englannin olevan yhteinen kieli. Yksi ajatus oli suurin piirtein vittuako niillä säännöillä tekee, jos niitä ei hätäpaikassa noudateta.

Jostain syystä jätit vastaamatta esittämääni kysymykseen. Ehkä se jäi sinulta huomaamatta. Siksi nostan sen uudelleen tähän, jotta voisit vastata siihen. Ping @YamahaGPR
Kumpiko on tärkeämpää hädän keskellä? a) Noudattaa sääntöjä vai b) saada viestitettyä siitä hädästä nopeasti ja saada sitä myöten pelastustoimet liikkeelle?
 

Carlos

Jäsen
Henkilökohtaistakin nostalgiaa minulla tässä mukana, Viking Sally oli aikanaan ensimmäinen laiva, jolle minä pääsin. Vuosi oli 1986 ja olin 6-vuotias, joten muistikuvia on vain yksittäisiä, vaikka ei ainoaksi vierailuksi jäänytkään.

Itsekin olen pikkupoikana vipeltänyt Viking Sallylla, tarkkaa ikää en muista mutta jotain 5-10v. olen ollut silloin. Siihen aikaan kuljettiin perheen kanssa autolla paljon noilla laivoilla, ja aina heti ensimmäisenä laivaan päästyämme juoksin suurinpiirtein koko laivan läpi, kaikki mihin vaan matkustajat sai mennä, ja saatoinpa "erehtyä" jonkun ketjun alikin joskus menemään. Vaikea kuvitella mitä kaikkea niiltä käytäviltä löytyy nyt. Erikoisuutena sain lapsuudessani tasan yhden Lego-pienoismallin ruotsinlaivalla, ja se on juurikin Viking Sally. Se on edelleen jossain laatikossa lojumassa, vaikka toki jo 2 sukupolvea sillä on leikkinyt. Ironista kyllä, keulaportti oli helppo irrottaa, joten lastailin siitä usein tavaraa sisään ja ulos, kun peräpää oli taas umpinainen.

Ja olen tosiaan myöskin ollut kyydissä siinä kadonneessa malesialaisessa MH370 -lennon koneessa (9M-MRO). En ole ylpeä, lähinnä kylmää että milloin osuu kohdalle.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Itsekin olen pikkupoikana vipeltänyt Viking Sallylla, tarkkaa ikää en muista mutta jotain 5-10v. olen ollut silloin. Siihen aikaan kuljettiin perheen kanssa autolla paljon noilla laivoilla, ja aina heti ensimmäisenä laivaan päästyämme juoksin suurinpiirtein koko laivan läpi, kaikki mihin vaan matkustajat sai mennä, ja saatoinpa "erehtyä" jonkun ketjun alikin joskus menemään. Vaikea kuvitella mitä kaikkea niiltä käytäviltä löytyy nyt. Erikoisuutena sain lapsuudessani tasan yhden Lego-pienoismallin ruotsinlaivalla, ja se on juurikin Viking Sally. Se on edelleen jossain laatikossa lojumassa, vaikka toki jo 2 sukupolvea sillä on leikkinyt. Ironista kyllä, keulaportti oli helppo irrottaa, joten lastailin siitä usein tavaraa sisään ja ulos, kun peräpää oli taas umpinainen.

Ja olen tosiaan myöskin ollut kyydissä siinä kadonneessa malesialaisessa MH370 -lennon koneessa (9M-MRO). En ole ylpeä, lähinnä kylmää että milloin osuu kohdalle.
Muiden kai sitä huolissaan täytyy olla, ettei mene samoihin aluksiin, missä sinä aiemmin olet käynyt. Hymiö.
 

CreaseMonkey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
@YamahaGPR

Totta, että loppuraportissa on esitetty kritiikkiä siihen, että alukset eivät kääntyneet välittömästi kohti Estonian summittaista paikkaa. Toki se, kuinka nopeasti lähin alus (Mariella) kääntyi kohti Estoniaa on minusta epäselvää. Loppuraportti toteaa (s. 99), että ensimmäisen hätäkutsun ajankohta (arvioitu 1.22) on epävarma ja virhemarginaali on +/- 2 minuuttia. Sijaintitiedot Estonia antoi 1.29 ja tutkahavainnon perusteella Mariella kääntyi 1.32. @Everton in linkittämän litteroinnin perusteella Mariella on jo 1.29 ilmoittanut Europalle kääntyneensä.

Esitit edellä, että nopeammin reagoimalla auttajat olisivat voineet olla paikalla jopa 40 minuuttia aiemmin. Toki et nimennyt mitään alusta, mutta minusta on luonnollista peilata tätä lähinnä olleeseen alukseen, eli Mariellaan. Mariella oli hätäkutsun tullessa noin 9 mpk:n päässä koiliseen Estoniasta. Mariellan ei siis tarvinnut tehdä 180 asteen käännöstä, vaan se selvisi huomattavasti pienemmällä kurssin muutoksella. Raportin mukaan Mariella oli paikalla 2.12, eli 50 minuutin päästä 1. hätäkutsusta ja 20 min päästä uppoamisesta. Mariellan kohdalla puheesi 40 minuutista on yksiselitteisesti väärä. Mariella ei olisi voinut taivaltaa 9 mpk. matkaa 10 minuutissa missään olosuhteissa. Europa oli vastaanottaessaan hätäkutsun 10.5 mpk:n päässä Estoniasta luoteeseen ja aloitti käännöksen kohti Estoniaa 10 minuutin päästä siitä kun oli saanut tietää Estonian sijainnin. Europa siis joutui tekemään alkuun yli 90 asteen käännöksen päästäkseen onnettomuuspaikalle. Alus oli paikalla 2.30, eli tässäkin tapauksessa pidän 40 minuutin arviotasi hyvin liioiteltuna.

Sinänsä lohdullista tässä on, että vaikka kaikki alukset olisivat kääntyneet heti, niin pidän epätodennäköisenä, että ihmishenkiä oltaisiin saatu pelastettua enempää. Apuun tulleet aluksethan eivät pystyneet laskemaan pelastusveneitään, eikä vedenvarassa olleita kyetty pelastamaan laivoihin muutenkaan.

Loppuraportin kritiikki kommunikaatioon ei mielestäni kohdistunut lainkaan kieleen, vaan kuten @Turnipsi mainitsi tekniikan pettämiseen, meripelastuksen keskinäiseen kommunikaatioon ja hekojen hälyttämiseen. Apuun menneet alukset eivät mielestäni pahemmin saaneet pyyhkeitä.
 

greatLeo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Spurs
Onko kyseessä tuorekin artikkeli? Vaikuttaa melko mielenkiintoiselta, olisiko mahdollista saada linkkiä juttuun jos sellainen on verkossa julkaistu?

Tuo sama artikkeli on ilmestynyt useampaan kertaan Estonian vuosipäivinä, hieman päivitettynä versiona. Viimeksi viime vuonna kun tuli 25v täyteen. Tilaajajuttu kyseessä, löytyy täältä: HS:n erikoisartikkeli: Dramaattiset hetket hätäviestistä ihmepelastumisiin

Tuossa jutussa on muuten mukana Estonian onnettomuuden suurimpia sankareita, pintapelastaja Juho Ala-Lahti. Hän pelasti kollegansa kanssa melkein kolmasosan Estoanialta selvinneistä. Lisäksi nostivat myös suuren määrään ruumita merestä. Aivan jäätävän kovia kavereita.
 

Raibe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit jälkeen KHL:n
@YamahaGPRSinänsä lohdullista tässä on, että vaikka kaikki alukset olisivat kääntyneet heti, niin pidän epätodennäköisenä, että ihmishenkiä oltaisiin saatu pelastettua enempää. Apuun tulleet aluksethan eivät pystyneet laskemaan pelastusveneitään, eikä vedenvarassa olleita kyetty pelastamaan laivoihin muutenkaan.

Olen kanssasi muutoin samaa miltä, mutta tämä asia ymmärtääkseni ei mennyt ihan näin. Kuuntelin nuo radiokeskustelut eilen kahteen kertaan läpi ja Mariella alkoi laskemaan omia pelastusveneitä välittömästi paikan päällä, käsitykseni mukaan myös muit tekivät samoin. Samoin pelastusliulumäkiä hyödynnettiin pelastamisissa Wikipedian tms. mukaan. Lisäksi Europan kapu Esa Mäkelä kertoi artikkelissa, että joku sissi oli kiivennyt köysitikkaita pitkin merestä laivalla. Mäkelä piti kaveria kovimpina kundina ikinä. Eli kyllä laivojen saapumisesta tontille oli apua konkreettisesti. Lisäksi ensimmäiset kopterit tulivat luonnollisesti vasta vähän myöhemmin paikalle.

Mutta joka tapauksessa, en usko myöskään että olisivat paikalle ehtineet edes täysin ideaalimaailmassa paikalle paria minuuttia aiemmin. Mäkelä kertoo haastiksissa hyvin, että he eivät tienneet Estonian uponneen, vaan luulivat että se kelluu tai seilaa jossakin sähköttömänä ja heillä oli vastuu myös omista matkustajista. Törmäys esim. Estoniaan joka kelluu väärinpäin, olisi ollut vielä suurempi katstrofi.
 

TAM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
Olen kanssasi muutoin samaa miltä, mutta tämä asia ymmärtääkseni ei mennyt ihan näin. Kuuntelin nuo radiokeskustelut eilen kahteen kertaan läpi ja Mariella alkoi laskemaan omia pelastusveneitä välittömästi paikan päällä, käsitykseni mukaan myös muit tekivät samoin. Samoin pelastusliulumäkiä hyödynnettiin pelastamisissa Wikipedian tms. mukaan. Lisäksi Europan kapu Esa Mäkelä kertoi artikkelissa, että joku sissi oli kiivennyt köysitikkaita pitkin merestä laivalla. Mäkelä piti kaveria kovimpina kundina ikinä. Eli kyllä laivojen saapumisesta tontille oli apua konkreettisesti. Lisäksi ensimmäiset kopterit tulivat luonnollisesti vasta vähän myöhemmin paikalle.

Mutta joka tapauksessa, en usko myöskään että olisivat paikalle ehtineet edes täysin ideaalimaailmassa paikalle paria minuuttia aiemmin. Mäkelä kertoo haastiksissa hyvin, että he eivät tienneet Estonian uponneen, vaan luulivat että se kelluu tai seilaa jossakin sähköttömänä ja heillä oli vastuu myös omista matkustajista. Törmäys esim. Estoniaan joka kelluu väärinpäin, olisi ollut vielä suurempi katstrofi.
Tai siis yhtään pelastusveneitä ei laskettu koska se oli mahdotonta. Mariella laski ainakin lauttoja. Samoin Isabella. Ja Isabellalla laukaistiin pelastusliukumäki kun pelastualautta repesi kun sitä oltiin nostamassa merestä. Raportista:
" Myös ISABELLA laski pelastuslautan, jolla oli vapaaehtoisia pelastajia. He onnistuivat pelastamaan 20 ihmistä eräältä ESTONIAn lautalta omalle lautalleen. Ihmisten ja lautassa olleen veden paino aiheutti lautan pohjan repeämisen sitä nostettaessa. Ainakin viisi ihmistä putosi mereen, heidän joukossaan kolme pelastajaa. Neljä pudonneista nostettiin helikopteriin. Yksi tai useampi ihminen menetettiin tässä yhteydessä. Rikkoutuneessa ja ilmassa riippuvassa pelastuslautassa olleen kuudentoista ihmisen pelastamiseksi laukaistiin pelastusliukumäki ja pelastuslautta laskettiin takaisin veteen. Pelastaja laskettiin liukumäen alalautalle ja hän auttoi ihmisiä siirtymään pelastuslautalta laiturina toimivalle alalautalle. Liukumäki osoittautui hyvin käyttökelpoiseksi pelastettaessa ihmisiä lautoilta ja merestä. Alalautalta ihmiset vedettiin turvaan itse liukumäkeä pitkin. Pelastusliukumäen käyttö oli näissä olosuhteissa erinomainen oivallus ja osoitti keksijöissään kehittynyttä luovaa ajattelua. "

Mutta jos ajattelee että laivat pelastivat merestä 34 ihmistä ja helikopterit 104 niin vaikea uskoa että kovin montaa ihmistä olisi saatu enempää laivoille vaikka nämä olisivatkin tulleet paikalle joitain minuutteja aiemmin. Nythän Mariella oli onnettomuuspaikalla, jossa tuolloin oli paljon ihmisiä meressä, noin kello 2:12. Ja ensimmäinen kopteri 3:05. Eli melkein tunti oli aikaa pelastaa ihmisiä laivalle/laivoille ennenkuin tehokkaampi pelastuskeino saapui paikalle. Ja tuona aikana ei saatu merestä kuin joitain ihmisiä.
 

CreaseMonkey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Olen kanssasi muutoin samaa miltä, mutta tämä asia ymmärtääkseni ei mennyt ihan näin.

Raportin (s. 211) mukaan pelastustoimiin osallistuneet alukset eivät pystyneet laskemaan pelastus- tai MOB-veneitä, sen sijaan pelastuslauttoja laukaistiin ja pudotettiin mereen. Olet oikeassa siinä, että liukumäkeä käytettiin ja siitä annettiin raportissa kiitosta ja nyt muistan maininnan tikkaita pitkin kiivenneen.

Aiemmassa viestissäni tarkoitin henkilöitä, jotka eivät olleet lautoilla, vaan esim. pelastusliivien varassa meressä.

Kiitos tarkennuksista.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
En kommentoinut sanallakaan tätä kielikysymystä. On aika huonoa keskustelukulttuuria laittaa sanoja toisen suuhun ja ymmärtää sitten tahallaan väärin. Kommenttini koski vain ja ainoastaan tuota reagointinopeutta, johon oli kiinnitetty myös raportissa huomiota. Ei siellä kritisoitu kielivalintoja lainkaan. Muita puutteita ja kommunikointivaikeuksia radioliikenteessä kyllä huomattiin.
No siis tuossa oli sivukaupalla kiistelty siitä englannista niin oletin, että sinäkin viittasit siihen, pahoittelut. Anyway, seikkahan, siis kieli, on tässä täysin triviaali sivujuonne.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Lisäksi Europan kapu Esa Mäkelä kertoi artikkelissa, että joku sissi oli kiivennyt köysitikkaita pitkin merestä laivalla. Mäkelä piti kaveria kovimpina kundina ikinä.

Tämä oli muistaakseni joku parikymppinen latvialainen tai liettualainen jannu. Oli lautalla, joka ajelehti Europan kylkeen kiinni, mutta sitten seuraava tyrsky lähti kuljettamaan sitä kauemmas. Tämä kaveri oli sitten hypännyt lautalta, kroolannut Europalle ja kiivennyt narutikkaat ylös. Kieltämättä melkoinen suoritus, etenkin kun oli jo ollut hyvän aikaa siellä kylmän veden ja tuulen armoilla.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
....

Yksikään ei selviytynyt, joka ei päässyt pelastuslauttaan.
....

Onko noin? Kaverini oli ollut tuolla toisella laivalla, muistaakseni siljalla kannella kun nämä olivat valaisseet merta siitä kohtaa missä estonian piti olla. Olivat heittäneet jotkut verkot laidan yli tämä kaveri väitti nähneesä kun joku kiipesi merestä tätä verkkoa pitkin. Ei tosin päässyt perille asti vaan putosi kesken kiipeämisen. Ei kai kukaan niin urpo ole, että lähtee pelastuslautasta kiipeilemään sen sijaan, että odottaisi pelastajia.
 

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Ei kai kukaan niin urpo ole, että lähtee pelastuslautasta kiipeilemään sen sijaan, että odottaisi pelastajia.
Jos luet heti tätä edeltävän @Everton :in viestin, niin yksi sälli oli todellakin hypännyt pelastuslautasta mereen ja uinut Europan kylkeen ja kiivennyt onnistuneesti narutikkaita pitkin ylös.

Tuo on kyllä järkyttävän hurja temppu.

Tuollaisesta verkosta putoamisesta en nyt muista kuulleeni, ihan mahdollinen sellainenkin toki on.
 

Raibe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit jälkeen KHL:n
Tässä Estonian keissin pelastustoimien arvostelun keskellä olen myös huomannut, että tosi moni, joka ei ole ollut aidon akuutin kriisitilanteen keskellä, kuvittelee homman olevan selkeää, yksinkertaista ja täysin matriisien mukaista. Suoraviivaisuus on hyvästä, mutta ohjeita on osattava soveltaa ja riskejä arvoida tilannekohtaisesti.

Itsekin yhden todella ison ihmishenkiä vaatineen keissin (ei merionnettommuus) kohdalta voin sanoa, että yleensä tilannekuva on epäselvä ja kommunikaatio hankalaa, koska kaikilla on asiaa. Tietoa on paljon, mutta se on hyvin sirpaleista ja epätarkkaa. Se vaikeuttaa osapuolien toimintaa valtavasti tilanteen ollessa ns. "päällä".

On helppo sano, että olisi pitänyt kääntyä heti nanosekunnissa? Mielestäni on suurta ammattitaitoa, että ei toimita hätäisesti vaan rauhallisesti laskelmoiden ensin riskit ja muut olosuhteet, ja sen jälkeen aloitetaan toiminta. Edelleenkään viestin perusteella ei tiedetty, muuta kuin että Estonia on kusessa. Ei sitä, että se uppoaa viestien jälkeen uskomattoman nopeasti. Jos viesti Estonialta olisi ollut luokkaa "Laiva uppoaa todennäköisesti kohta", olisi ehkä muutama juttu voitu tehdä vähän nopeammin, mutta tuskin tosiaan muutamaa minuuttia enempää olisi voitu säästää. Ehkä rannikkovartiosto ja meripelastus olisivat irronneet nopeammin.

Yleensä matriiseilla pyritään luomaan toiminnalle raamit ja vastuut, ei niinkään välttämättä seuraamaan niitä sokeasti yöhön. Monessa matriisissa on se juju, että on ymmärrettävä miten sitä sovelletaan.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
On helppo sano, että olisi pitänyt kääntyä heti nanosekunnissa? Mielestäni on suurta ammattitaitoa, että ei toimita hätäisesti vaan rauhallisesti laskelmoiden ensin riskit ja muut olosuhteet, ja sen jälkeen aloitetaan toiminta. Edelleenkään viestin perusteella ei tiedetty, muuta kuin että Estonia on kusessa.
Näin juuri. Tilanne on ollut täysi katastrofi, eikä totuus ole valjennut kuin vasta Mariellan saapuessa paikalle. On ollut varmaan melkoinen järkytys Mariellankin kapteenille ja henkilöstölle, kun ovat saapuneet paikalle ja näkevät vain pelastuslauttoja ja tajuavat Estonian kadonneen meren syvyksiin. Ei mikään helppo paikka. Muutenkin Mariellan saapuessa paikalle on ollut pakko toimia varovaisesti. Keskellä yötä pilkkopimeässä, kovassa myrskyssä lähestyminen onnettomuuspaikkaa ei ole helppoa. Varsinkin, kun tietoa ei tilanteesta juuri ole. Jos Estonia olisikin ollut sähköttömänä ja täysin pimeänä kellumassa aaltojen mukana tai vaikka kellunut pohja ylöspäin ja Mariella olisi tähän rysäyttänyt. Kyllä itse ainakin pidän kapteenien toimintaa täysin oikeana. Heilläkin ollut kyydissä ainakin satoja matkustajia, eikä tietenkään heidän henkeään voi vaarantaa riskisaapumisella paikalle.
 
Viimeksi muokattu:

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Muutenkin Mariellankin saapuessa paikalle on ollut pakko toimia varovaisesti. Keskellä yötä pilkkopimeässä, kovassa myrskyssä lähestyminen onnettomuuspaikkaa ei ole helppoa. Varsinkin, kun tietoa ei tilanteesta juuri ole. Jos Estonia olisikin ollut sähköttömänä ja täysin pimeänä kellumassa aaltojen mukana tai vaikka kellunut pohja ylöspäin ja Mariella olisi tähän rysäyttänyt. Kyllä itse ainakin pidän kapteenien toimintaa täysin oikeana. Heilläkin ollut kyydissä ainakin satoja matkustajia, eikä tietenkään heidän henkeään voi vaarantaa riskisaapumisella paikalle.

Näin on. Joskus nuo radiokeskustelut eri alusten ja meripelastuskeskuksen välillä olivat Youtubessa kuultavissa kokonaisuudessaan, ja juuri tuo kelluminen meressä sähköttömänä oli ihan varteenotettava vaihtoehto, jonka vuoksi etenkin lähellä Estonian oletettua sijaintia ajettiin todella hiljaista vauhtia. Sitten kun lauttoja ja ihmisiä alkoi näkyä meressä, tajuttiin, että alus oli todennäköisesti uponnut.
 

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Uusi dokumentti löytyy näköjään myös youtubesta. Katsoin äsken ensimmäisen osan. Dokumentti ei ainakaan vielä suuremmin vakuuttanut. Selviytyjien kertomukset olivat tietenkin koskettavia ja niistä pystyi aistimaan tuona yönä vallineen hädän ja kaaoksen.

Rekonstruktiot ja kuvitus häiritsivät, kun ei selvästi ilmoitettu mikä oli arkistomateriaalia, mikä rekonstruktiota ja mikä taas aitoja kuvia. Yhdestä valokuvasta sanottiin selvästi että oli aito kun haastateltava kertoi missä itse oli kuvassa. Osa rekonstruktiosta oli tosin tehty niin kökösti että sen näki selvästi, esimerkiksi kaikki kuvat joissa Mariella ja Europa näkyivät merellä ilman yhtään valoa.

Dokumentin loppu salaliittovihjailuineen olikin sitten melko mautonta. Erityisesti siksi että siinä oli käytetty lapsensa menettänyttä isää. On täysin ymmärrettävää että lapsen menettänyt ihminen vaatii syyllistä ja hänen on vaikea sisäistää että se oma suuri menetys voi olla ainoastaan monien sattumanvaraisten tapahtumien summa. Vaikka itseänikin kosketti isän; ja tietenkin hänen lapsensa; kohtalo, niin pitää muistaa ettei tuollaisen menetyksen kokenut ihminen ole välttämättä se kaikkein rationaalisin ihminen onnettomuuden analysoinnissa.
 

Nordis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Dokumentin loppu salaliittovihjailuineen olikin sitten melko mautonta. Erityisesti siksi että siinä oli käytetty lapsensa menettänyttä isää. On täysin ymmärrettävää että lapsen menettänyt ihminen vaatii syyllistä ja hänen on vaikea sisäistää että se oma suuri menetys voi olla ainoastaan monien sattumanvaraisten tapahtumien summa. Vaikka itseänikin kosketti isän; ja tietenkin hänen lapsensa; kohtalo, niin pitää muistaa ettei tuollaisen menetyksen kokenut ihminen ole välttämättä se kaikkein rationaalisin ihminen onnettomuuden analysoinnissa.

Joopa joo. Kyllä lapsen menettänyt ihminen haluaa Estonian upottaneet henkilöt vastuuseen. Se onnettomuustutkintaraportti on vessapaperia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös