Estonian pelastustoimia olen miettinyt paljon myös ammatillisessa mielessä. Meripelastustoimi on kehittynyt valtavasti Estonian oppien jälkeen. Esimerkkinä tuo radiokeskustelu käytäisiin varmasti mayday liikenteenä nopeammin. Se ei kuitenkaan tuo apua nopeammin ja käytäntö on osoittanut, ettei ammattimerenkulkijat sitä aina hätätilanteessa muista (eikä se ole ongelma).
Merenkulun virallinen kieli on englanti. Hädässä ihmisellä on tapana pyytää kuitenkin apua äidinkielellään tai muulla hyvin hallitsemallaan kielellä. Se hänelle suotakoon, koska usein silloin toimenpidekortit ovat hukassa ja tärkeintä on välittää tietoa hädästä nopeasti. Meripelastuskeskus vastaa siitä, että tieto menee kaikille aluksille merialueella, on se kieli sitten aluksi mikä tahansa.
No, mitä tulee pelastustoimiin tänä päivänä? Toiminta käynnistyisi nopeammin, tieto Estonian viimeisestä paikasta saataisiin heti, lähellä olevat alukset nähdään AIS-tiedoista. Laivojen pelastuslaitteet ovat toki kehittyneet, mutta noin nopea kallistuminen saattaa tänäkin päivänä tehdä pelastusveneiden laskemisen mahdottomaksi. Lauttoja kyetään helpommin laukaisemaan. On kuitenkin hyvä huomioida, että ihmisen pelastaminen myrskyssä toisen laivan kyytiin ei ole sen helpompaa nytkään.
Sen sijaan ero tulee helikopteritoiminnassa. Nyt muutamassa tunnissa alueella olisi useampi suomalainen, virolainen ja ruotsalainen helikopteri. Näiden toimesta varmasti muutama matkustaja enemmän merestä/lautoilta pystyttäisiin pelastamaan. Kyse olisi kuitenkin vain muutamista ja suurin osa laivaan jääneistä kuolisi tänä päivänäkin, valitettavasti. Costa Concordia oli hyvin lähellä olla toinen Estonia, jossa järkyttävän hyvä tuuri pelasti paljon.