Dokumentin toisessa osassa oli itselleni paljon uutta informaatiota koskien hylyn peittämistä. Salaliittoagenda oli tosin häiritsevän suuri, joskaan ei ihan koko jakson ajan. Jakso oli siinä mielessä hyvä että sehän vastasi hyvinkin pitkälti niihin kysymyksiin joita ikäänkuin jätettiin roikkumaan, vastaukset eivät vain olleet suoria.
Syy miksi sukeltajat eivät saaneet nostaa ruumita oli se ettei ruotsalaisten eettinen neuvosto ollut saanut aikaiseksi mitään päätöstä vielä tuolloin. Mikäli johtamiskulttuuri olisi ollut hieman eri ja päätös ruumiiden nostamisesta olisi ollut yhden; tai korkeintaan muutaman; henkilön takana niin vastaantulleet ruumiit oltaisiin hyvinkin voitu nostaa.
Pidän mauttomana sukeltajan ihmettelyä siitä että heille kerrottiin tarkasti mitä pitää tehdä, minne mennä ja miten toimia ruumiiden kanssa. Voi tosin olla että sukeltajan kommenteista oli saatu johdattelulla hieman kärkkäitä. Uskoisin että heillä on jonkinlainen haju että mitä heidän palvelut maksavat, olisi ollut maksajan puolelta erittäin vastuutonta ottaa kaverit sinne sukeltelemaan vähän sinne ja tänne ilman tarkkaa suunnitelmaa.
Yhtään muuta syytä kuin uhrien hautaaminen, ei hylyn nostamisen perusteeksi dokumentissa kerrota. Keulaportin nostamisen jälkeen alkoi olla melko selvää että mikä on ollut iso syy tapaturmaan, joten akuutein syy hylyn nostamiseksi tutkimusta varten poistui. Myöskin nostamisen hintalappu operaatioineen, ruumiiden käsittelyineen, romutuksineen jne. alkoi varmasti myös jarruttaa nostoajatusta sellaisten mielissä jotka joutuvat kantamaan vastuun rahoituksesta. Hyvänä esimerkkinä itse pääministeri joka myönsi ettei olisi luvannut hylyn nostamista jos olisi tiennyt kaikki ne nostamiseen vaikuttavat asiat mitä tiesi muutama kuukausi turman jälkeen.
Rockwaterin kommentteja nostamisesta ja ruumiiden hakemisesta ei varmaankaan tarvitse ihmetellä. Heille se on bisnes. Jos joku maksaa niin he tekevät, vaikka olisi sitten vähän haasteellistakin, silloin vain maksaa lisää. Itse olisin kaivannut dokumentissa jonkinlaista rahasummaa per ylösnostettu ruumis, ihan vaan antamaan perspektiiviä että millaisista rahoista puhutaan. Sitten voitaisiin miettiä paremmin että jätettiinkö ruumiit merenpohjaan ihan vain ilkeyttään.
Eettinen komitea; vai mikä nyt olikaan; oli hyvin huolissaan siitä että hylylle piti saada hautarauha. Siihen nähden en näe mitenkään omituisena että yksityinen ruuminnosto-operaatio keskeytettiin. Olihan laivalla myös monen muun kuin tämän yksittäisen ruumiinnostajan vaimo, myös niitä muita ruumiita pitää kunniottaa eikä mennä heilumaan hylkyyn minkään sukellusrobotin kanssa.
Dokumentista kävi selväksi että ruotsalaisille oli tärkeää saada uhrit haudattua. Ja jos ymmärrettävästi päätettiin ettei hylyn noston hyöty/kustannus suhde ole sellainen että hylkyä kannattaa nostaa, vaan jättää se merenpohjaan sisältöineen, niin ainakin minä voin ymmärtää että tehtiin hätäinen ja typerä päätös hylyn peittämiseksi ikäänkuin haudaksi. Onneksi betonilla peittämisestäkin sitten luovuttin.
Ehkä itse olen vain johdateltavissa oleva lammas joka ei ilmiselvää salaliittoa näe, mutta toistaiseksi luotan enemmän asian tutkimiseen oikeasti perehtyneiden ihmisten johtopäätöksiin. Jonkun verran luotan myös omaan perstuntumaani merenkulun tekniikasta jotain tietävänä.
Kaiken kaikkiaan harmittaa että dokumentista on tehty tuollainen salaliittoteorioiden kanssa flirttaileva kun ihan puoleettomalta asiapohjaltakin olisi saanut perkuleen hyvää jälkeä aikaiseksi.
Edit: pientä jäsentelyä