Kiitokset
@Lätkä-Bongari Iso-E ja
@Remy Martin erinomaisista tarkennuksista. Näemmä olin ymmärtänyt asian oikein, vaikken kohtuullisesta telakkatyökokemuksesta ja huomattavasti tuota laajemmasta kokemuksesta sähköistä, olekaan koskaan laivasähköihin sen kummemmin tutustunut.
Mitä tulee tilanteen havainnointiin eri osapuolten toimesta, voitaneen aika helposti vetää seuraavia johtopäätöksiä:
- Yhdenkään aluksen komentosillalla Estonia mukaan lukien ei ollut tietoa siitä, että autokansi tulvi vettä. Uskaltaisin melkein vetää saman johtopäätöksen myös alakansille päässeestä vedestä. Arveluja asiasta on Estonialla taatusti ollut, mutta syystä tai toisesta vahvistus ainakin autokannen vedelle jäi kokonaan saamatta ja tuo tieto jäi kolmen konevalvomossa olleen haltuun, mikä on suhteellisen käsittämätöntä. Toki konemestari on olettanut, että asia on havaittu myös komentosillalla, muttei oikein mikään siihen kyllä viittaa.
- Konevalvomosta on monitorin välityksellä lähes kiistatta nähty sekä veden tulo että sen olo autokannella. Mikään ei kuitenkaan viittaa siihen, että monitoria olisi tarkkailtu erityisen tiiviisti.
- Ainakin yhdessä lausunnossa (konemestari) konevalvomosta on mainittu monitorin tippuneen pöydältä. Tämä on tapahtunut jo ennen kaikkien pääkoneiden sammumista.
Viimeinen kohta saattaa omituiseen valoon Jutta Raben tämän uusimman dokumentin jaksossa 3 esittämän väitteen, että konevalvomon kolmikko olisi seurannut monitoria siihen saakka, kun laiva oli jo 90° kallistunut. Toki tuo väite oli noin muutoinkin täysin absurdi, eikä sellaista olisi voinut mitenkään tehdä edes poimimalla rusinat kaikkien kolmen jokaisesta kuulustelusta.
- Edellä mainitusta syystä johtuen voidaan sanoa lähes varmasti, ettei ramppia ole kovin pitkään ja tiiviisti tarkkailu edes konevalvomosta käsin. Lähinnä kuvaa on vilkaistu jokuseen otteeseen todennäköisesti vielä aika pienen ajan sisään. Saattaa siis olla hyvinkin mahdollista, etteivät ole huomanneet täysin avoinna olevaa ramppia ollenkaan, kuten ovat kaiketi sanoneetkin.