Sinänsä tässä on se, että kuten moneen kertaan todettua, noiden 1975-1985 välillä rakennettujen ro ro - alusten keulavisiirien kanssa oli vakavia ongelmia jo suoraan telakalta tultaessa, kun mentiin vaativampiin olosuhteisiin.
Tuona aikana Suomen ja Ruotsin väliseen liikenteeseen tuli 16 laivaa, näistä kuuden (Wellamo, Diana II, Viking Sally/Estonia, VIking Saga, Finlandia ja Marialla) keulavisiiri kärsi vähäistä suurempia vaurioita laivan elinkaaren aikana, kolmen laivan osalta ongelmia oli jo samana vuonna kuin laivat oli rakennettu (Wellamo, Finlandia ja Mariella), jonka seurauksena yhteensä 7 laivan visiirejä vahvistettiin (Wellamo, Svea Corona, Bore Star, Finlandia, SIlvia Regina ja Olympia).
Noita tuolla aikavälillä tehtyjä laivoja ei pääsääntöisesti ollut suoraan telakalta tullessa keulavisiirin osalta tehty noin kovaan säähän mitä tuolla reitillä oli ja säädatan perusteella Estonia oli vain 0-2 kertaa olemassaolonsa aikana ollut yhtä vaativissa keliolosuhteissa.