Estonian uppoaminen

  • 279 570
  • 1 468

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Muistan lukeneeni jostain, että Pihtin vaimo olisi nähnyt tämän uutispätkän ja tunnistanut miehensä, jossa hänen miehensä näkyy ambulanssissa ja hänet viedään Turun sairaalaan, jossa hänet myös kirjataan potilaaksi, mutta sitten vaan myöhemmin hän jotenkin katoaa mystisesti.
Minun äitini on tänä vuonna ottanut televisiolähetyksestä kuvan että näyt katsomossa. Meinasin uskoa itsekin, mutta en ollut minä. Sitten jostain ysärin kuvanlaaduista... Siellä voi todella nähdä toivomansa asian.
 

Loorz15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit | Huuhkajat | Teuvo Teräväinen
No joka tapauksessa kuitenkin se Piht on vaan jotenkin mystisesti kadonnut, millä hänet nyt sitten ikinä sinne sairaalaan tuotiinkaan. Tämä todella vaikuttaa epäilyttävältä.
Niin siis olen samaa mieltä kanssasi. On erikoinen tapaus, ja varsinkin kun tässä ei ole ainoastaan yksi hähmäinen "varmasti näin telkkarissa!!"- lausunto, vaan monta silminnäkijää.
 

Marleau

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Niin siis olen samaa mieltä kanssasi. On erikoinen tapaus, ja varsinkin kun tässä ei ole ainoastaan yksi hähmäinen "varmasti näin telkkarissa!!"- lausunto, vaan monta silminnäkijää.


Ei ole kyse pelkästään tästä Pihtistä, vaan siitä, että kun valitettavan monia näitä asiasta jotain tienneitä henkilöitä on kovin usein aina "yllättäen" kuollut juuri sopivaan aikaan ja just sillä hetkellä, kun he ovat meinanneet jotain asiasta kertoa. Eli ihan kun olisi pelätty joidenkin taholta sitä, että jotain uutta ja ikävää voisi paljastua, joka ei saa päätyä mistään hinnasta julkisuuteen. Kuten nyt vaikka tämä eräs virolainen tullipomo ja se joku laivayhtiön johtaja.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Wikipediassa sanotaan näin: "Piht on tuotu useiden eri lähteiden mukaan helikopterilla 28. syyskuuta 1994 ensimmäisten pelastuneiden joukossa Utöhön ja sieltä Turkuun sairaalaan. Tiedon vahvistivat muun muassa ruotsalainen helikopteripelastaja, Viron liikenneministeriö, viralliset listaukset eloonjääneistä, Estlinen osaomistajana vaikuttanut ruotsalaisyhtiö, Ruotsin merenkulkuviraston turvallisuuspäällikkö Bengt-Erik Stenmark, Reutes ja Viron silloisen pääministerin Mart Laarin edustaja."

Lukee kyllä. Mutta satuitko huomaamaan tuossa tekstissä mitään vahvistusta tai linkkiä näihin "useisiin eri lähteisiin"?
 

Loorz15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit | Huuhkajat | Teuvo Teräväinen
Lukee kyllä. Mutta satuitko huomaamaan tuossa tekstissä mitään vahvistusta tai linkkiä näihin "useisiin eri lähteisiin"?
Ei ollut. Enkä väittänytkään että nuo pitää paikkansa, vaan että väitteitä Pihtin katoamisesta on useampia kuin ainoastaan läheinen joka on luullut nähneensä hänet telkkarissa.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tämä kapteeni Avo Pihtin kohtalo on kyllä kovasti ihmetyttänyt ja mietityttänyt, että miten ihmeessä mies oikein katosi yllättäen noin mystisesti, vaikka hänen nähtiin ihan videokuvissakin.

Kuten myös näitä monia muita kuolemantapauksia, jotka ovat sattuneet "yllättäen" aina silloin, jos henkilö on jotain tästä asiasta tiennyt tai meinannut siitä jotakin kertoa julkisuuteen tai toimittajalle.

Väkisin näistä vaan tulee tahtomattaankin mieleen se, että onko tässä Estonian uppoamisessa kenties taustalla jotain sellaista, jonka joku taho tai valtio ei halua päätyvän julkisuuteen ja koko kansan tietoisuuteen.

Yksi seikka myös ehkä tukisi tätä on että oli niin kova halu saada laiva myös betonin alle, ihan kun ei haluttu että jotain saadaan selville sukelluksilla.
 

Marleau

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Yksi seikka myös ehkä tukisi tätä on että oli niin kova halu saada laiva myös betonin alle, ihan kun ei haluttu että jotain saadaan selville sukelluksilla.


Joo kyllähän nämä Estonian hylyn peittämiset kieltämättä pistää miettimään, että onko siellä jotain mitä halutaan salailla ja joka ei julkisuuteen saisi mistään hinnasta päätyä.

Kovasti vaan omat epäilykset viittaavat siihen että olisiko tuolla laivalla sittenkin salakuljetettu jotain venäläistä asemateriaalia, jonka Venäjän armeija ja tiedustelupalvelu eivät halunneet länteen päätyvän. Kuten myös nämä varustamon saamat uhkailut ja suojelurahojen maksamiset.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Joo kyllähän nämä Estonian hylyn peittämiset kieltämättä pistää miettimään, että onko siellä jotain mitä halutaan salailla ja joka ei julkisuuteen saisi mistään hinnasta päätyä.

Kovasti vaan omat epäilykset viittaavat siihen että olisiko tuolla laivalla sittenkin salakuljetettu jotain venäläistä asemateriaalia, jonka Venäjän armeija ja tiedustelupalvelu eivät halunneet länteen päätyvän. Kuten myös nämä varustamon saamat uhkailut ja suojelurahojen maksamiset.

Tuokin sitten että oliko tuota salailut sen takia että siellä kuljetettiin jotain vai itse uppoamiseen liittyvää, vai sekä että. Esim. että olisi sotakuljetus ollut ja sitä olisi ollut saattamassa sukellusvene johon vahingossa törmättiin. Se saattaisi selittää tämän oudon salamyhkäisyyden koko uppoamisen osalta.
 

Marleau

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuokin sitten että oliko tuota salailut sen takia että siellä kuljetettiin jotain vai itse uppoamiseen liittyvää, vai sekä että. Esim. että olisi sotakuljetus ollut ja sitä olisi ollut saattamassa sukellusvene johon vahingossa törmättiin. Se saattaisi selittää tämän oudon salamyhkäisyyden koko uppoamisen osalta.


Sitäkin olen aina pitänyt yhtenä mahdollisuutena, että tohon Estoniaan olisi voinut törmätä myös sukellusvene, joko Ruotsin Merivoimien tai sitten venäläinen, ihan kumpi tahansa.

Jos Ruotsin merivoimien sukellusvene olisi laivaan törmännyt aiheuttaen sen uppoamisen, niin tämä asia olisi ollut aivan varmasti liian suuri katastrofi Ruotsin valtiolle ja sen Merivoimille, joten siitä syystä johtuen Ruotsin hallitus ja armeija päättivät asian mieluummin salata ja koko maailmalta pimittää. Tämä voisi olla ihan hyvin yksi varteenotettava mahdollisuus.

Samat syyt olisivat olleet myös sillä Venäjän merivoimilla ja heillä kun se ei ole taas ikinä ollut minkäänlainen moraalinen este salata tällaisia asioita, vaan enemmänkin jopa maan yleinen tapa toimia.

Kyllähän noita sukellusveneitä pyörii tuolla Itämerellä muutenkin, vaikka tuolla Estonialla ei olisikaan ollut silloin turmayönä mitään asekuljetuksia menossa.
 

Kotikatsomo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Wikipediassa sanotaan näin: "Piht on tuotu useiden eri lähteiden mukaan helikopterilla 28. syyskuuta 1994 ensimmäisten pelastuneiden joukossa Utöhön ja sieltä Turkuun sairaalaan. Tiedon vahvistivat muun muassa ruotsalainen helikopteripelastaja, Viron liikenneministeriö, viralliset listaukset eloonjääneistä, Estlinen osaomistajana vaikuttanut ruotsalaisyhtiö, Ruotsin merenkulkuviraston turvallisuuspäällikkö Bengt-Erik Stenmark, Reutes ja Viron silloisen pääministerin Mart Laarin edustaja."

Sitten ilmeisesti Saksan televisiossa oli tämä uutislähetys (joka sittemmin on ilmoitettu kadonneeksi) jossa Pihtin läheiset olivat tunnistavinaan Pihtin.

Nuo viralliset listaukset eloonjääneistä ovat kyllä mielenkiintoisia. Miten on mahdollista listata mukaan henkilö joka on painunut itämeren pohjaan. Näitä tuskin listataan "kuulemma pelastui naapurilautassa" -tyyliin, vaan lähtökohtaisesti kysytään suoraan pelastuneelta nimi. Julmaa ehtiä ilmoittaa omaisille pelastumisesta hätäisyyden vuoksi. Noh, eipä sillä etteikö tässäkin voisi virheitä tapahtua, tilannehan oli kaoottinen. Nimi listoilla on kuitenkin 100% faktaa, epämääräisten "näin hänet pikaisesti TV-ruudussa" sijaan.
 

LiiAaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Sitäkin olen aina pitänyt yhtenä mahdollisuutena, että tohon Estoniaan olisi voinut törmätä myös sukellusvene, joko Ruotsin Merivoimien tai sitten venäläinen, ihan kumpi tahansa.

Jos Ruotsin merivoimien sukellusvene olisi laivaan törmännyt aiheuttaen sen uppoamisen, niin tämä asia olisi ollut aivan varmasti liian suuri katastrofi Ruotsin valtiolle ja sen Merivoimille, joten siitä syystä johtuen Ruotsin hallitus ja armeija päättivät asian mieluummin salata ja koko maailmalta pimittää. Tämä voisi olla ihan hyvin yksi varteenotettava mahdollisuus.

Samat syyt olisivat olleet myös sillä Venäjän merivoimilla ja heillä kun se ei ole taas ikinä ollut minkäänlainen moraalinen este salata tällaisia asioita, vaan enemmänkin jopa maan yleinen tapa toimia.

Kyllähän noita sukellusveneitä pyörii tuolla Itämerellä muutenkin, vaikka tuolla Estonialla ei olisikaan ollut silloin turmayönä mitään asekuljetuksia menossa.
Jotenkin vaikea uskoa, että ruotsalaiset olisivat jättäneet törmäyksen jälkeen laivan kylmästi uppoamaan ja ajelleet vaan kylmän viileästi kotio. Myös se, että asia olisi saatu Ruotsissa salattua niin hyvin, että kukaan ei omantunnon tuskissaan tai muiden motivaattoreiden vuoksi olisi asiasta koskaan mitään puhunut.

Venäläiset olisivat tällaiseen salailuun pystyneet, koska siellä olisi erittäin todennäköisesti jo heti ensimmäisessä satamassa pidetty huoli siitä, että kukaan ylimääräinen ei jää tarinaansa kertomaan. Venäjällä tällainen toiminta on ihan normaalia ja kukaan ei siellä yhden "kadonneen" sukellusvenemiehistön perään kysele. Tai jos turhan tiukkaan sävyyn alkaa kyselemään niin tietää mitä siitä itselle seuraa.
 

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
Näihin sukellusveneväitteisiin ei ole koskaan saatu yhtään konkreettista todistetta - nämä "salaperäiset" repeämätkin on moneen kertaan todettu johtuvan siitä, että ne ovat syntyneet aluksen osuessa pohjaan. Lisäksi, jos tuollainen törmäys oikeasti olisi tapahtunut, olisi siitä jäänyt vielä merkittävämpiä vaurioita aluksen runkoon. Lisäksi suurimman osan pelastuneista kertomukset eivät mitenkään täsmää erillisen aluksen törmäämiseen laivaan.

Ja kyllä, uskallan näin varmuudella sanoa, vaikka toista kylkeä aluksesta emme ole nähneetkään kun se makaa pohjaa vasten.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sekin laskettu ja todistettu useaan kertaan että sulkellusveneen osuma ei riitä upottamaan Estoniaa. Periaatteessa reiän voisi saada mutta ei sellaista tulvaa Estonian sisälle mikä selittäisi noin nopean uppoamisen. Ja siitä osumasta pitäisi olla jälkiä siinä keulavisiirissä mutta ei ole.
 

hihhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Mä en ole koskaan ymmärtänyt näitä salaliittoteorioita, eikö yksinkertaisempaa hommaa voi olla että laiva ei pysy pinnalla ilman keulaa.
Epäilen, että on turvallisemman tuntuista ajatella, että jos laiva yhtäkkiä uppoaa, niin joku paha taho on vastuussa. "Nyt kävi näin" voi tuntua ikävältä kun 850 ihmistä kuolee.
 

Mäyräkoira

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK En gång-alltid-aina
Nämä salaliittoteoriat voi minun puolestani tunkea jonnekin syvälle, koska syy oli yksinkertaisesti
se että viisiiri petti kun vauhti oli liian kova keliin nähden, ja botski yleisesti huonossa kunnossa.

Luin joskus myös erään virolaisen kipparin kertomaa, sekä hän että Estonian päälllystö olivat
saaneet oppinsa Neuvostoliitossa, ja siellä ei ollut sovelliasta kritisoida kapteenia, koska
miehistö oli eräänlainen "tuote" , jolla ei ollut puhevaltaa, ja kyseenalaistaminen olisi
todennäköisesti johtanut uran loppumiseen, Viro oli tuohon aikaan vasta ihan uuden
tulemisensa alkutaipaleella, eikä tuollainen ajattelumalli katoa ihan vuodessa eikä kahdessa

Sen ihmeellisempää tämä juttu ei ole, mutta kyllä tämän muistaa todella hyvin. Olin kaverini
kanssa aamu-uinnilla, ja uimahallin saunassa oli ikämies joka sanoi " olettekos te pojat kuulleet,
virolainen autolautta on uponnut Itämereen ?" SIinä oli aika yllätttynyt, ja viipymättä kun tuli
ulos uimahallista piti suunnata läheiselle Tullinpuomin Shellille etsimään iltapäivälehti käsiinsä,
sellaista se elämä oli aikaan ennen internettiä.
 
Viimeksi muokattu:

Jakke76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Boston Bruins, Man United, Darts
Sen ihmeellisempää tämä juttu ei ole, mutta kyllä tämän muistaa todella hyvin. Olin kaverini
kanssa aamu-uinnilla, ja uimahallin saunassa oli ikämies joka sanoi " olettekos te pojat kuulleet,
virolainen autolautta on uponnut Itämereen ?" SIinä oli aika yllätttynyt, ja viipymättä kun tuli
ulos uimahallista piti suunnata läheiselle Tullinpuomin Shellille etsimään iltapäivälehti käsiinsä,
sellaista se elämä oli aikaan ennen internettiä.
Joo, kyllähän tää salaliittoteoria aika hakuammuntaa on, ja ihmiset uskoo mihin haluavat.

Mä muistan kanssa enemmän kuin hyvin tän aamun. Oli lukiossa koeviikko ja historian koe alkoi 9:00 ja taisin olla joskus 9:50 jo takaisin kotona, matkaankin meni helposti n. 25 minuuttia, jos bussit kulkivat hyvin.
Avasin telkkarin ja samantien uutisissa kuvaa pelastuslautoista myrskyävällä merellä. Ei kyllä unohdu tuo uutinen.
 
Viimeksi muokattu:

Mäyräkoira

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK En gång-alltid-aina
Mä muistan kanssa enemmän kuin hyvin tän aamun. Oli lukiossa koeviikk ja historian koen alkoi 9:00 ja taisin olla joskus 9:50 jo takaisin kotona, matkaankin meni helposti n. 25 minuuttia, jos bussit kulkivat hyvin.
Avasin telkkarin ja samantien uutisissa kuvaa pelastuslautoista myrskyävällä merellä. Ei kyllä unohdu tuo uutinen.
Sitä ei ollut oikein mieltänyt että nämäkin niin tutut laivat voi tosiaan upota, ihan kun mikä muu
laiva tahansa, se uutiskuva oli kyllä karmeaa nähtävää, ei tuo tosiaan unohdu koskaan.

Tätä seuraavana keväänä olin itse osallisena lievässä haaverissa, olin nimittäin kantosiipialus
M/S Lauran kyydissä kun se rysähti sankassa sumussa kiville Suomenlinnan viereisessä salmessa.
Alus ei vuotanut, mutta meidät evakuoitiin sieltä, ja kyytiä odotellessa eräs vanhempi rouva alkoi
hysteerisesti rääkymään laivan miehistöön kuuluvalle naiselle miten virolaiset ovat kaikki täysiä
idiootteja ja te hukutatte meidät kaikki, menin väliin ja pidin rouvalle pienen puhutttelun että hänen
huutaminen riittää eikä tämä haaveri ole tämän naisen vika, taisi olla kipparin vika kuitenkin.

Syy oli se että laiva oli ajanut sivuun väylältä, ja siinä on todellakin aika kookkaat karit, kävin
kerran kajakilla katsomassa niitä lähempää.

Päivä Tallinnassa - keikka muuttuikin menopaluuksi Suokkiin ja takaisin, ja palattiin Kauppatorille
merivartioaluksen kyydissä, olin itse viimeisessä kuormassa koska ikäihmiset ja lapsiperheet vietiin
ensin pois.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Tuo sukellusvene homma on naurattanut aina. En tiedä minkäkokoinen sukellusveneen pitäisi olla, että sillä voi turvallisesti täräyttää matkustajalaivaan, mutta veikkaan että aika helvetin iso sukellusvene.

Ja sitten vielä pamauttaa alusta päin turvallisesti, ja paeta paikalta. Ja oli vielä myrsky, jolloin ymmärrykseni mukaan sukellusveneet tykkäävät pysyä, noh sukelluksissa.

Mutta kuulostaa siis täysin järkevältä ja todennäköiseltä skenaariolta.
 

Mäyräkoira

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK En gång-alltid-aina
Tuo sukellusvene homma on naurattanut aina. En tiedä minkäkokoinen sukellusveneen pitäisi olla, että sillä voi turvallisesti täräyttää matkustajalaivaan, mutta veikkaan että aika helvetin iso sukellusvene.
Minä vähän luulen ettei edes valtava ydinsukellusvene säilyisi ehjänä jos sillä pamauttaisi
tahallaan päin isoa autolauttaa, ei käy mitenkään järkeen.

Ja saattaisi tulla sellaiset vauriot ettei sukeltaminenkaan olisi enää mahdollista, eikä
niillä tosiaan kai ajellakaan pinnalla myrskyssä, näin voisin ainakin kuvitella. Siinä oltaisiin
jääty kiinni aika lailla housut nilkoissa, rampa sukellusvene olisi kyllä huomattu nopeasti.

Ja kuka edes riskeeraisi melkoisen arvokasta alusta miehistöineen tahallaan törmäämällä, ei
varmaan venäläisetkään, vaikka ihmshenki ei tunnetusti ole heidän hommissaan minkään
arvoinen, nehän on aina tapattaneet omaakin väkeään ihan ilman omatunnon tuskaa ?
 
Viimeksi muokattu:

Loorz15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit | Huuhkajat | Teuvo Teräväinen
Mä en ole koskaan ymmärtänyt näitä salaliittoteorioita, eikö yksinkertaisempaa hommaa voi olla että laiva ei pysy pinnalla ilman keulaa.
Mikä lasketaan salaliittoteoriaksi? Kyllä esim. se on todistettua, että laivalla oltiin aiemmin salakuljetettu sotakalustoa, sekä se, että Avo Piht merkittiin ensin eloonjääneeksi ja myöhemmin kadonneeksi, ja myös se, että viranomaisilla oli hirveä kiire peittää hylky betonilla (mitä vittua, miksi? Onko koskaan aiemmin toimittu näin?) . Onko näistä keskusteleminen hörhöilyä? En itsekään usko mihinkään sukellusvene-teorioihin, mutta kyllä tämän ympärillä on edelleenkin paljon kysymysmerkkejä, joista pitäisi voida keskustella ilman että heti leimataan joksikin salaliittoteoreetikoksi. Onhan näistä ihan alan asiantuntijatkin keskustelleet.
 

Mäyräkoira

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK En gång-alltid-aina
ja myös se, että viranomaisilla oli hirveä kiire peittää hylky betonilla (mitä vittua, miksi? Onko koskaan aiemmin toimittu näin?)
Se betonointihan oli ruotsalaisten keksintö, ne halusi ettei siihen hylkyyn enää olisi minkäänlaista
pääsyä, ja se olisi pelkkä hauta, mutta sitähän ei sitten tehtykään, se taisi olla mahdoton tehtävä
suorittaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös