Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Estonian uppoaminen

  • 286 801
  • 1 466

Mäyräkoira

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK En gång-alltid-aina
Neuvostosysteemi ei tunnetusti kannustanut oma-aloitteisuuteen edes hätätilanteissa. Kapteeni oli kapteeni ja jos kapteeni jäätyi niin kukaan muukaan tuskin teki suurempia aloitteita suuntaan tai toiseen.
Eikä kukaan varmaan uskaltanut huomauttaa keliin nähden liian nopeasta vauhdista, tuota samaa mentaliteettiahan nähdään nyt Ukrainassa, monia korkea-arvoisempiakin upseereita on saatu päiviltä kun nekin pyörivät taistelukentällä, koska alempiarvoiset ei saa päättää mitään.
 

Hagi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko

Virossa on toimittajan johdolla tekeillä 8-osainen dokumenttisarja Estoniasta. Toimittajalla on jutun mukaan hallussa pelastumisen jälkeen laaditut lomakkeet Avo Pihtistä, Tiina Müürista, Kalev Vahtrasista, Hanka-Hannika ja Hannely Veidestä.

Lomakkeisiin on merkitty henkilötiedot ja tila (OK) ja lisäksi vielä maininta överlevande (selviytynyt, eloonjäänyt)
Näitä on verrattu Estonialta pelastuneeeseen henkilöön, jolla on oma vastaava lomake ollut vielä tallessa ja ovat täysin samanlaisia.


Tosiaan 2006 myönnettiin virallisesti, että Estonialla kuljettettiin aselasteja.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Neuvostoliiton miehittämänä Virolla ei luonnollisesti ollut omaa laivastoa tai todennäköisesti juuri muutakaan "merenkulkuopistoa"

Tästä tulikin mieleen knoppitieto, jonka yksi mies minulle äskettäin kertoi. Hänen poikansa on ammattikokki ja oli ollut vuosia töissä Saaremaalla Viron itsenäistymisen jälkeen. Hän opetti siellä paikallisille ihan alkeista pitäen kalankäsittelyä ja kalaruokien valmistamista.

Pidin tätä outona, koska eiköhän tuolla nyt ole ihan tuhatvuotiset perinteet kalastamisesta pääelinkeinona. Mutta neukkuaikaan oli kuulemma kalastaminen ankarasti kiellettyä (tai varmaan onkia sai, mutta ei mennä merelle), eli olihan siinä sitten ainakin yhdeltä sukupolvelta ehtiä jo asia jäädä väliin.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Mä muistan kanssa enemmän kuin hyvin tän aamun. Oli lukiossa koeviikk ja historian koen alkoi 9:00 ja taisin olla joskus 9:50 jo takaisin kotona, matkaankin meni helposti n. 25 minuuttia, jos bussit kulkivat hyvin.
Avasin telkkarin ja samantien uutisissa kuvaa pelastuslautoista myrskyävällä merellä. Ei kyllä unohdu tuo uutinen.

Täällä oli Ruotsin preliminääri, oltiinhan Lukion kolmannella (nimimerkeistä päätellen). Kyllä tuli ennen auditorioon siirtymistä aiheesta keskusteltua.

Aamulla olin kuullut oven läpi vanhempien puhuvan jostain botskijutusta, avasin telkkarin, löin txt-tv:n päälle ja katsoin s.100 ja oli aika karu fiilis, kun. jotenkin kuvittelin että joku "pikku karilleajo". Ja perään aamuTV auki.

Vuotta myöhemmin kun suoritti varusmiespalveluksen "kivellä" RT:ssä tapausta sivuttiin moneen kertaan. Itselläkin kävi mielessä kun kokelaana kiipesi Linnakkeen päivystäjän roolissa merivalvontatolppaan Litmasen champpari-pelien jälkeen ja katseli että siellä ne Ruotsin laivat menevät. Utössä ei ole ikinä tullut käytyä, mutta olihan siellä juuri merivalvontaa suorittavia varusmiehiä. Myös syksyllä 1994

...jotka joutuivat ruumiin kantajien rooliin. Karua touhua sen ikäisille nööseille. Ihan poikasiahan varusmiehet ovat, vaikka silloin kuvittelevat/kuvittelin olevan isokin mies.
 

Minor

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Pidin tätä outona, koska eiköhän tuolla nyt ole ihan tuhatvuotiset perinteet kalastamisesta pääelinkeinona. Mutta neukkuaikaan oli kuulemma kalastaminen ankarasti kiellettyä (tai varmaan onkia sai, mutta ei mennä merelle), eli olihan siinä sitten ainakin yhdeltä sukupolvelta ehtiä jo asia jäädä väliin.
Näin on. Vaikka Neuvostoliitto oli työläisen paratiisi ja kaikkea muuta upeaa niin hirveän paljon ne pelkäsi ihmisten sieltä karkaavan. Siksi oma-aloitteinen purjehtiminen oli kiellettyä. Vaikuttaa väkisinkin risteilyalustenkin miehistöjen osaamiseen.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Asiaa on varmasti tutkittu ja varmaan googlettelulla löytyisi vastauskin, mutta en hämmästyisi jos ihan sitä kuuluisaa mayday -kutsuakin olisi vältelty aivan liian pitkään. Puhumattakaan tapahtumaketjusta jo tuota ennen.
Kyllähän tuollainen kuva tulee jo siitä radiokeskustelusta Estonian sekä Viking ja Silja Linen laivojen välillä. Kun se alkaa maydayllä ja sitten vaihdetaan heti kieli suomeksi ja Estonian miehistö kommentoi että on paha kallistus päällä. Eli tilanne oli jo aika pitkällä ja epätoivoinen ennen kuin oltiin radiolla yhteydessä muualle.

Ja jos vertaisi tuota siihen (ja ehkä nykyaikaisempaan toimintatapaan yleisesti), että heti alkuun sanottaisiin, että tulee vettä nyt sisään, tiedoksi muille ja voisiko joku tulla avuksi jne. Toki asiat eteni nopeasti mutta eipä tuossa mitään maksa jos radiolla antaisi muille tietoa matalalalla kynnyksellä mahdollisesta ongelmasta vs, tilanne missä käytännössä voi todeta, että alus uppoaa kohta, ei muuta, kuitti.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Kyllähän tuollainen kuva tulee jo siitä radiokeskustelusta Estonian sekä Viking ja Silja Linen laivojen välillä. Kun se alkaa maydayllä ja sitten vaihdetaan heti kieli suomeksi ja Estonian miehistö kommentoi että on paha kallistus päällä. Eli tilanne oli jo aika pitkällä ja epätoivoinen ennen kuin oltiin radiolla yhteydessä muualle.

Ja jos vertaisi tuota siihen (ja ehkä nykyaikaisempaan toimintatapaan yleisesti), että heti alkuun sanottaisiin, että tulee vettä nyt sisään, tiedoksi muille ja voisiko joku tulla avuksi jne. Toki asiat eteni nopeasti mutta eipä tuossa mitään maksa jos radiolla antaisi muille tietoa matalalalla kynnyksellä mahdollisesta ongelmasta vs, tilanne missä käytännössä voi todeta, että alus uppoaa kohta, ei muuta, kuitti.

Ensimmäinen hätäkutsu lähetettiin alle kymmenen minuuttia keulavisiirin irtoamisen jälkeen. Tässä vaiheessa komentosillalla ei ollut mitään käsitystä siitä, että laivan keula on täysin auki. Kallistuman syytä yritettiin selvittää, muttei kukaan päässyt tuossa vaiheessa enää paikan päälle asiaa toteamaan.
 

Steril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kivikovat liiganousijat
Kyllähän tuollainen kuva tulee jo siitä radiokeskustelusta Estonian sekä Viking ja Silja Linen laivojen välillä. Kun se alkaa maydayllä ja sitten vaihdetaan heti kieli suomeksi ja Estonian miehistö kommentoi että on paha kallistus päällä. Eli tilanne oli jo aika pitkällä ja epätoivoinen ennen kuin oltiin radiolla yhteydessä muualle.

Ja jos vertaisi tuota siihen (ja ehkä nykyaikaisempaan toimintatapaan yleisesti), että heti alkuun sanottaisiin, että tulee vettä nyt sisään, tiedoksi muille ja voisiko joku tulla avuksi jne. Toki asiat eteni nopeasti mutta eipä tuossa mitään maksa jos radiolla antaisi muille tietoa matalalalla kynnyksellä mahdollisesta ongelmasta vs, tilanne missä käytännössä voi todeta, että alus uppoaa kohta, ei muuta, kuitti.
Karuintahan tuossa mayday-nauhassa on se, että tuon reilun parinkymmenen minuutin aikana Estonia upposi pinnan alle jo kokonaan. Mariellan kapteeni toteaa ettei laivaa enää ole, ainoastaan vedessä irtotavaraa, valoja ja ihmisiä. "Dom är i sjön". Silja Europa oli ollut vielä hetkeä aikaisemmin puheyhteydessä Estonialle.
 

Loorz15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit | Huuhkajat | Teuvo Teräväinen
Karuintahan tuossa mayday-nauhassa on se, että tuon reilun parinkymmenen minuutin aikana Estonia upposi pinnan alle jo kokonaan. Mariellan kapteeni toteaa ettei laivaa enää ole, ainoastaan vedessä irtotavaraa, valoja ja ihmisiä. "Dom är i sjön". Silja Europa oli ollut vielä hetkeä aikaisemmin puheyhteydessä Estonialle.
Kaikkinensa aivan selkäpiitä karmiva puhelu.
 

WarWas

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÅIFK. Kaikki Fin maajoukkueet. 99+
Karuintahan tuossa mayday-nauhassa on se, että tuon reilun parinkymmenen minuutin aikana Estonia upposi pinnan alle jo kokonaan. Mariellan kapteeni toteaa ettei laivaa enää ole, ainoastaan vedessä irtotavaraa, valoja ja ihmisiä. "Dom är i sjön". Silja Europa oli ollut vielä hetkeä aikaisemmin puheyhteydessä Estonialle.
Boldatun sanoi Silja Europan kippari Esa Mäkelä kun sai Mariellalta tiedon tavarasta meressä.
 

Steril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kivikovat liiganousijat
Boldatun sanoi Silja Europan kippari Esa Mäkelä kun sai Mariellalta tiedon tavarasta meressä.
Niin taisi olla, ja noista sanoista pystyi kuulemaan sen fiiliksen kun tajuaa itsekin tilanteen.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
...jotka joutuivat ruumiin kantajien rooliin. Karua touhua sen ikäisille nööseille. Ihan poikasiahan varusmiehet ovat, vaikka silloin kuvittelevat/kuvittelin olevan isokin mies.
Yksi tuttu oli Utössä vainajia ottamassa vastaan varusmiehenä. Kyllä hän tuosta yli pääsi henkisesti ihan ok. Mutta kova kokemus se oli.
 

Mäyräkoira

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK En gång-alltid-aina
Kyllähän tuollainen kuva tulee jo siitä radiokeskustelusta Estonian sekä Viking ja Silja Linen laivojen välillä. Kun se alkaa maydayllä ja sitten vaihdetaan heti kieli suomeksi ja Estonian miehistö kommentoi että on paha kallistus päällä. Eli tilanne oli jo aika pitkällä ja epätoivoinen ennen kuin oltiin radiolla yhteydessä muualle.
Kun on kuunnellut sen niin siinä on tullut aika hyytävä fiilis kun miettii että Estonian kaverilla on
elämänsä viimeiset hetket meneillään, ja hän tietää sen varmasti jo itsekin siinä vaiheessa.
 
Viimeksi muokattu:

Marleau

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tästä tulikin mieleen knoppitieto, jonka yksi mies minulle äskettäin kertoi. Hänen poikansa on ammattikokki ja oli ollut vuosia töissä Saaremaalla Viron itsenäistymisen jälkeen. Hän opetti siellä paikallisille ihan alkeista pitäen kalankäsittelyä ja kalaruokien valmistamista.

Pidin tätä outona, koska eiköhän tuolla nyt ole ihan tuhatvuotiset perinteet kalastamisesta pääelinkeinona. Mutta neukkuaikaan oli kuulemma kalastaminen ankarasti kiellettyä (tai varmaan onkia sai, mutta ei mennä merelle), eli olihan siinä sitten ainakin yhdeltä sukupolvelta ehtiä jo asia jäädä väliin.


Näin tässä ihan vähän aikaa sitten jonkun dokumentin juurikin tohon Saarenmaahan liittyen, niin siinä tosiaan paikalliset ihmiset kertoivat just siitä, että miten neuvostoviranomaiset olivat keränneet heiltä ne veneet ja laivat kokonaan pois, eikä tuolla Saarenmaalla saanut omistaa enää niitä veneitä tai laivoja. Tämän päätöksen ne venäläisviranomaiset tekivät juurikin siitä syystä, kun pelkäsivät merenkulkutaitoisina niiden saarenmaalaisten purjehtivan karkuun tuolta työläisten "paratiisivaltiosta". Tyypillistä Venäjän ja sen edeltäjävaltion toimintaa, joka on kyllä helppo tuolta idän diktatuurilta uskoa.
 

Steril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kivikovat liiganousijat
Kun on kuunnellut sen niin siinä on tullut aika hyytävä fiilis kun miettii että Estonian kaverilla on
elämänsä viimeiset hetket meneillään, ja hän tietää sen varmasti jo itsekin siinä vaiheessa.
Tuossa vaiheessahan kun apua pyydettiin ja keskustelua käytiin, niin tilannehan oli jo käytännössä täysin toivoton. Laiva oli jo lähes kallellaan, ja taustalta kuului jotain hälytysääntä ja irtaimiston pauketta ja kolinaa (?). Varmaan hyvä jos komentosillalla pysyi enää pystyssä tuossa vaiheessa.
 

Mäyräkoira

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK En gång-alltid-aina
Tuossa vaiheessahan kun apua pyydettiin ja keskustelua käytiin, niin tilannehan oli jo käytännössä täysin toivoton. Laiva oli jo lähes kallellaan, ja taustalta kuului jotain hälytysääntä ja irtaimiston pauketta ja kolinaa (?). Varmaan hyvä jos komentosillalla pysyi enää pystyssä tuossa vaiheessa.
Ei varmaan enää muulla tavalla kun pitämällä kiinni jostakin, tai nojaamalla johonkin, siinähän
kuuluu myös toisen kaverin ääni joka huutaa ne koordinaatit.
 

Mäyräkoira

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK En gång-alltid-aina
Näin tässä ihan vähän aikaa sitten jonkun dokumentin juurikin tohon Saarenmaahan liittyen, niin siinä tosiaan paikalliset ihmiset kertoivat just siitä, että miten neuvostoviranomaiset olivat keränneet heiltä ne veneet ja laivat kokonaan pois, eikä tuolla Saarenmaalla saanut omistaa enää niitä veneitä tai laivoja. Tämän päätöksen ne venäläisviranomaiset tekivät juurikin siitä syystä, kun pelkäsivät merenkulkutaitoisina niiden saarenmaalaisten purjehtivan karkuun tuolta työläisten "paratiisivaltiosta". Tyypillistä Venäjän ja sen edeltäjävaltion toimintaa, joka on kyllä helppo tuolta idän diktatuurilta uskoa.
Ja tuollaistahan se oli näissä sateliittimaissakin, yksi melkoinen tarina oli se kun Finnjet otti turvaan
uimapatjalla DDR:stä paenneen kaverin, mies piilotettiin hyttiin ja kuljetettiin Helsingin kautta
Länsi-Saksaan ja sai uuden elämän itselleen. Sama kaveri oli vuosia myöhemmin tullut ihan
virallisena matkustajana kyytiin fiilistelemään, oli asettunut Sveitsiin asumaan.

Tuo insidenttihän tapahtui Travemunden edustalla, mies oli hikisesti päässyt lännen merialueelle
eikä kytiksellä ollut DDR:n partiovene enää mahtanut asialle mitään, eivätkä varmaan uskaltaneet
ammuskella kokonaisen autolautan nähden.

No, nyt mentiin vähän off topic, mutta tuokin oli aika hurja tarina. Siinä mielessähän se
tosin sivuaa aihetta että Jettikin osallistui aluksi Estonian pelastustöihin, mutta poistui
kun ajoneuvoja alkoi liikkumaan autokannella, pitkä ja kapeampi laiva taisi olla hankala
käsiteltävä noissa olosuhteissa.
 
Viimeksi muokattu:

Marleau

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ja tuollaistahan se oli näissä sateliittimaissakin, yksi melkoinen tarina se kun Finnjet otti turvaan
uimapatjalla DDR:stä paenneen kaverin, mies piilotettiin hyttiin ja kuljetettiin Helsingin kautta
Länsi-Saksaan ja sai uuden elämän itselleen. Sama kaveri oli vuosia myöhemmin tullut ihan
virallisena matkustajana kyytiin fiilistelemään, oli asettunut Sveitsiin asumaan.

Tuo insidenttihän tapahtui Travemunden edustalla, mies oli hikisesti päässyt lännen merialueelle
eikä kytiksellä ollut DDR:n partiovene enää mahtanut asialle mitään, eivätkä varmaan uskaltaneet
ammuskella kokonaisen autolautan nähden.

No, nyt mentiin vähän off topic, mutta tuokin oli aika hurja tarina. Siinä mielessähän se
tosin sivuaa aihetta että Jettikin osallistui aluksi Estonian pelastustöihin, mutta poistui
kun ajoneuvoja alkoi liikkumaan autokannella, pitkä ja kapeampi laiva taisi olla hankala
käsiteltävä noissa olosuhteissa.


Joo ei varmasti mikään helppo laiva käyttää noissa pelastustöissä toi Finnjet, kun se oli just sellainen pirun pitkä ja kapea. Muutenkin noiden isojen matkustajalaivojen käyttö tuolla pelastuspaikalla oli tosi vaikeaa ja haastavaa, vielä kun myrsky ja sääolosuhteet olivat siellä just silloin mitä ne olivat.

Mutta olihan toi itänaapurin systeemi kaikin puolin aivan totaalisen syvältä, kun siellä just estettiin ihmisiä mihinkään lähtemästä ja sitten kaikkia tällaisia ihan normitapoja ja eli keinoja, kuten just veneilyä kiellettiin sen takia, kun pelättiin vainoharhaisesti niiden ihmisten karkaavan pois sieltä heidän "paratiisivaltiostaan", jossa todella ihmiset pakotettiin pysymään maansa sisällä rynkkyjen avulla. Niin kun se oli ihan samaa myös noissa satelliittivaltioissa, kun oli Berliinin muuria ja rajavartijoita valmiina ampumaan

Muutenkin tossa sosialismissa oli just se ongelma, kun ihmiset olivat aina niin passiivisia tekemään yhtään mitään ja varmasti tämä sama asia heijastui hyvin myös tuolla Estonian miehistössä, kun se laivan huolto ja ylläpito oli todennäköisesti laiminlyöty pahan kerran ja sitten edes hädän hetkellä se miehistö ei varmasti reagoinut tohon myrskyyn, laivan keinumiseen, pahalaatuisiin ääniin autokannelta ym. johon varmasti suomalainen tai ruotsalainen miehistö olisi reagoinut ihan eri tavalla ja vienyt itse asiaa eteenpäin siinäkin tilanteessa, vaikka kapteeni olisi ollut eri mieltä tai jopa kieltänyt heitä mitään tekemästä.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Kovasti täällä nyt tulee esiin laivan huollon täydellinen laiminlyöminen ja miehistön täydellinen pätemättömyys. Nämä taas ovat aivan suoraan laivan aikoinaan rakentaneen telakan pelikirjasta.

Todellisuudessa Estonia ei ollut mitenkään erityisen huonosti huollettu. Suurin ongelma oli siinä, että laiva kulki reitillä, jolle sitä ei oltu alun alkaenkaan suunniteltu. Käytännössä tuo oli suunniteltu Turun ja Tukholman väliselle reitille ja tästä johtuen esimerkiksi keulavisiirin ja -rampin rakenne eivät täyttäneet edes laivan rakennusajan SOLAS-vaatimuksia törmäyslaipion yläpuolisen jatkeen osalta. Tuo oli käytännössä se oleellinen asia aluksen uppoamista koskien.
 

Marleau

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kovasti täällä nyt tulee esiin laivan huollon täydellinen laiminlyöminen ja miehistön täydellinen pätemättömyys. Nämä taas ovat aivan suoraan laivan aikoinaan rakentaneen telakan pelikirjasta.

Todellisuudessa Estonia ei ollut mitenkään erityisen huonosti huollettu. Suurin ongelma oli siinä, että laiva kulki reitillä, jolle sitä ei oltu alun alkaenkaan suunniteltu. Käytännössä tuo oli suunniteltu Turun ja Tukholman väliselle reitille ja tästä johtuen esimerkiksi keulavisiirin ja -rampin rakenne eivät täyttäneet edes laivan rakennusajan SOLAS-vaatimuksia törmäyslaipion yläpuolisen jatkeen osalta. Tuo oli käytännössä se oleellinen asia aluksen uppoamista koskien.


No sitä mäkin muistan joskus lukeneeni jostakin, että toi Estonia olisi sopinut paremmin just tonne Turku-Tukholma -välille, jossa alus pääsee seilaamaan enempi siellä suojaisassa saaristossa, jossa se merenkäynti ja aallokko ei suinkaan ole samanlaista kun mitä tuolla keskellä Itämerta.

Kummasti vaan ovat silti laittaneet tämän laivan sellaiselle reitille, jossa se ei ollut parhaimmillaan.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
@Marleau

Tuossa edellä esittämäni asiat on kerrottu hyvin yksityiskohtaisesti virallisessa onnettomuustutkintaraportissa. Välillä tulee väkisinkin mieleen, että tuon lukemisen pitäisi olla pakollinen kaikilta, jotka aiheesta keskustelevat.
 

Tuamas

Jäsen
Huoltotöissä on varmasti ollut sitä neukkumeiningin totaalista väliinpitämättömyyttä,
kun kerran tuollainen visiiri on päässyt niin huonoon kuntoon että se irtosi.

Toki siinä oli se, että nuo tuolloin muodissa olleet ylöspäin aukeavat keulavisiirit olivat jo telakalta uutena tullessa kelvottomia noin kovaan keliin.

Itämerellä meinasi käydä huonosti jo useasti ennen Estoniaa, näin ei onneksi käynyt, vaan keulaporttien noin täydelliset hajoamiset onnistuttiin välttämään tuurilla ja miehistöjen taidoilla, joiden jälkeen suurimpaan osaan keulaportit vaihdettiin jämäkämpiin/eri tyyppisiin tai niitä vähintään vahvistettiin.

Estonia oli onnettomuus joka oli jo pitkään odottanut tapahtumistaan, varsinkin kun tuollainen laiva alkuperäisellä keulaportilla lyötiin pitkiä avomeriosuuksia sisältäneelle Tukholma-Tallinna välille.

Sinänsä tässä on se, että kuten moneen kertaan todettua, noiden 1975-1985 välillä rakennettujen ro ro - alusten keulavisiirien kanssa oli vakavia ongelmia jo suoraan telakalta tultaessa, kun mentiin vaativampiin olosuhteisiin.

Tuona aikana Suomen ja Ruotsin väliseen liikenteeseen tuli 16 laivaa, näistä kuuden (Wellamo, Diana II, Viking Sally/Estonia, VIking Saga, Finlandia ja Marialla) keulavisiiri kärsi vähäistä suurempia vaurioita laivan elinkaaren aikana, kolmen laivan osalta ongelmia oli jo samana vuonna kuin laivat oli rakennettu (Wellamo, Finlandia ja Mariella), jonka seurauksena yhteensä 7 laivan visiirejä vahvistettiin (Wellamo, Svea Corona, Bore Star, Finlandia, SIlvia Regina ja Olympia).

Noita tuolla aikavälillä tehtyjä laivoja ei pääsääntöisesti ollut suoraan telakalta tullessa keulavisiirin osalta tehty noin kovaan säähän mitä tuolla reitillä oli ja säädatan perusteella Estonia oli vain 0-2 kertaa olemassaolonsa aikana ollut yhtä vaativissa keliolosuhteissa.

Niin, kuten tuosta raporttiin koostetusta taulukosta käy ilmi, suurin osa varustamoista vahvisti keulaportteja, kun sisaralukselle oli käynyt vahinko.

Ilmeisesti tätä pidettiin riittävänä toimenpiteenä, koska tapahtuneissa keisseissä miehistö havaitsi vaurion ja osasi ryhtyä ajoissa riittäviin varotoimenpiteisiin (eikä olosuhteet olleet pääosin yhtä karmeat kuin Estonian tapauksessa).

Toki Estline ei tätä tehnyt Estonialle, vaikka käytännössä sisaralus Diana II:lla keulavisiiri vaurioitui ja melkein irtosi 1993, ilmeisesti koska ei ollut tietoa vauriosta tai sitä ei haluttu noteerata.

Toki Estonian keissin jälkeen ko. laivasta hitsattiin keulavisiiri umpeen ja Tallinkille siirtymisen jälkeen (Ms Meloodia) keulaportti muutettiin sivuilta aukeavaksi.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No sitä mäkin muistan joskus lukeneeni jostakin, että toi Estonia olisi sopinut paremmin just tonne Turku-Tukholma -välille, jossa alus pääsee seilaamaan enempi siellä suojaisassa saaristossa, jossa se merenkäynti ja aallokko ei suinkaan ole samanlaista kun mitä tuolla keskellä Itämerta.

Kummasti vaan ovat silti laittaneet tämän laivan sellaiselle reitille, jossa se ei ollut parhaimmillaan.

Entä miten se sukellusvene, josta aiemmin puhuit?
 

WarWas

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÅIFK. Kaikki Fin maajoukkueet. 99+
No sitä mäkin muistan joskus lukeneeni jostakin, että toi Estonia olisi sopinut paremmin just tonne Turku-Tukholma -välille, jossa alus pääsee seilaamaan enempi siellä suojaisassa saaristossa, jossa se merenkäynti ja aallokko ei suinkaan ole samanlaista kun mitä tuolla keskellä Itämerta.

Kummasti vaan ovat silti laittaneet tämän laivan sellaiselle reitille, jossa se ei ollut parhaimmillaan.
Sitähän se seilas alunperin kuten kaikki muut paitsi jonnet tietää. Myytiin pois firmalle mikä liikennöi pelkästään Tallinnan ja Tukholman väliä.
P.S. Viking Sally...
 

Marleau

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Entä miten se sukellusvene, josta aiemmin puhuit?


No tässä nyt on oikeasti niin monta erilaista teoriaa, eli mun on yksittäisenä taviskansalaisena aivan mahdotonta sanoa mitään "varmaa" uppoamissyytä, koska se voi käytännössä olla mikä tahansa. Voi olla sekin mahdollista, että laiva on uponnut ihan luonnollisesti, eli kovan myrskyn ja keulaportin rikkoutumisen takia. Mutta voi olla ihan mahdollista myös sekin, että asiassa on ollut jotain hämärää, joka yritetään kansalaisilta salata. Eli nämä asekuljetukset, törmäys sukellusveneeseen yms.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös