Mainos

Estonian uppoaminen

  • 285 558
  • 1 477

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Salaliittoteoriat, irti EU:sta, ilmastonmuutoksen kieltäminen, rajat kiinni, opettajille laajat kuritusoikeudet, ei sähköautoille, ei kasvisruoalle, ei seksuaalivähemmistöjen tasa-arvopyrkimyksille... En tiedä miksi, mutta aika monta noista saa rastittaa samojen henkilöiden kohdalla omassakin tuttavapiirissä.
 

Nordis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ja tuollaisen paskan linkkaajat ovat niitä joiden vuoksi nämä järjettömät salaliittoperseilyt saavat edes vähän alusta sitä ilmaa hengittääkseen.

Aluksesta irtosi keulaportti, kuten oli meinannut käydä jo usealle vastaavalle laivalle jo monta kertaa aiemminkin, nyt sitä ei havaittu ajoissa ja jatkettiin ”kovaa ajoa” kovassa säässä ja seurauksena suuronnettomuus.

Estonian keissi on nähdäkseni harvinaisen selvä ja nämä salaliittopelleilyt harvinaisen köpöisiä.

Miten selität miehistön katoamiset? Onko Silver Linde nähnyt sairaalavuoteella näkyjä Kalev Vahtrasista, vai mitä?
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Miten selität miehistön katoamiset? Onko Silver Linde nähnyt sairaalavuoteella näkyjä Kalev Vahtrasista, vai mitä?
Varmaan jotain lähteitä tarvitaan. Siis lehtijuttuja, videota tai muuta.
 

Hereworth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Joni Puurula, Ikaalisten Nouseva-Voima
Eihän tässä uutisoinnissa kukaan, edes dokumentin tekijät, väitä että reikä olisi peräisin räjähdyksestä. Tutkitaan mahdollista törmäystä esineen x kanssa ja siinä se. Ei minusta vaadi edes puolikasta rullaa foliohattua, kun nyt tutkimus ollaan avaamassa uudelleen lisätarkistelulle legitiimien onnettomuustutkintaviranomaisten taholta näiden löydösten vuoksi. Uppoaminen voi yhä olla silkka onnettomuus, vaikka törmäys olisikin tullut sukellusveneeseen tms.

Kai samassa rysäyksessä kun reikä on syntynyt myös rakenteeltaan heikko ja keulaporttikin on voinut avautua? Etenkin kun keliolot olivat muutenkin liian kovat rannikkovesille suunnitellulle alukselle.

Mihinkään miehistön jäsenten teloituksiin ja katoamisiin en usko vähää alusta. Meren pohjassa he ovat.
 

Haidekkeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalpa, Jokipojat, Corey Perry
25 vuotta on kulunut ja uhrien omaiset saattanee jollain tasolla jo olla päässeet tapahtuman "yli", ainakin siinä määrin ettei enää yöt täyty painajaisista. Lunta tuli tupaan tuon nostamatta jättämisen(eikä ollut edes tarvittavaa tekniikkaa niinä päivinä) ja betonilla peittämishassuttelun muodossa jo vuosisadan alussa.

Olen itse salaliittojen fani ja tykkään siitä että nämä tunnetut tapaukset tutkitaan perinpohjin. Estonia on ollut oman mielenkiinnon kohteena siitä lähtien kun 8-vuotiaana kuulin tuosta järkyttävästä onnettomuudesta teeveestä. Tuntuu kuitenkin aika raa´alta alkaa kaivelemaan tätä asiaa taas uudestaan. Vajaan 900 uhrin omaiset on kuitenkin kaiketi pääsääntöisesti vielä hengissä ja ei soisi heidän haavojaan revittävän taas auki. Saatikka ne harvat selviytyneet jotka kamppailee tuon paskan kanssa myöskin jollain tasolla koko loppuelämänsä.

Se laiva on siellä pohjassa ja annetaan sen olla siellä.
 

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tuosta reijästä minulla pari pointtia mitä mielestäni täällä ei olla otettu esiin.

Laivan rakenne on sellainen että se pysy hyvin muodossaan kun se on oikein päin. Eli vaikka aallot hakkaa niin runko elää, mutta ei pääse kovinkaan helposti vääntymään. Jos Estonia olisi osunut pohjaan pohja edellä niin todennäköisyys pohjaan osumisen aiheuttamista vaurioista on pienempi kuin silloin kun pohjaan osutaan kylki edellä. Korostan että laiva kyllä pysyy muodossaan vaikka se on kyljelläänkin, mutta silloin rakenne ei kestä niin kovia voimia kuin se olisi pohja alaspäin.

Toinen pointti on se että reikä näyttää olevan noin autokannen korkeudella. Epäilen vahvasti että autokannella on kaikki rekat ja trailerit pysynyt surrinkeissaan laivan kääntyessä ympäri. Sieltä on voinut kylkeen tulla kovaakin iskua irti lähteneen lastin muodossa. Laivassa on myös muita raskaita palikoita; mm koneen varaosia; jotka hyvän vauhdin saavuttaneina voivat tehdä mittavaakin vahinkoja.

Omista vakavuusopinnoistanikin on jo aikaa. Noin parikymmentä vuotta sitten kyseisen aineen opettajani oli vahvasti sitä mieltä ettei keulaportti selitä noin nopeaa uppoamista vaan että vettä on pitänyt tulla sisään muualtakin. Keulaportti selittää kyllä kaatumisen.
 

Tuamas

Jäsen
Miten selität miehistön katoamiset? Onko Silver Linde nähnyt sairaalavuoteella näkyjä Kalev Vahtrasista, vai mitä?

Tiedonkatkoksina ja väärinymmärryksinä.

Linkkaamassasi blogissa ei ollut mitään evidenssiä tuomaan lihaa väitteiden luiden ympärille. Pelkkää lööperiä.

Pidän tällaisia kirjoituksia sisältävien blogien jakamisen täydellisenä osoituksena alkeellisenkin lähdekritiikin puuttumisesta.

Esimerkki 1, linkattu lähteeksi?
linkkaamaasi tekstiin:
”Tampereella kadonneet Räisänen ja Kesti mahdollisesti maailmaa hallitsevan illuminatin uhrilahjoja Saatanalle?”

Esimerkki 2, linkattu lähteeksi? linkkaamaasi tekstiin:

”Shokkifaktat: Uudet ydinmateriaalipaljastukset Estoniasta + Muumit + Hyvinkään joukkomurha mielenhallinnalla!”
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Ihan ensiksi pitäisi saada varma tieto siitä onko aluksessa ylipäätään dokumentissa mainittua reikää. Pakkohan sarjan tekijöiden on jotain uutta ja merkittävää löytää tai muuten sarjasta tulee pannukakku. Hassusti osa virallista totuutta epäilevistä ottaa tämmöisen dokumentin väitteet vastaan ilman mitään kritiikkiä. En nyt siis väitä, että reikää ei olisi, mutta en pitäisi ihmeellisenä jos värikynää olisi käytetty.

Öh, no Haavisto ainakin sanoo tossa YLEn jutussa sen reiän siellä olevan. Siitä on kaikkien nähtävillä kuvaa ja videokuvaa, niin ei kai sitä epäillä tarvitse. Sitä voi spekuloida mistä se on tullut, ihan hyvinhän se on voinut tulla laivan osuessa pohjaan.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Miten selität miehistön katoamiset? Onko Silver Linde nähnyt sairaalavuoteella näkyjä Kalev Vahtrasista, vai mitä?

Kyseisessä tilassa (käytännössä varmasti vielä shokissa) pitäisi tätä varsin mahdollisena, jos en jopa todennäköisenä.

Ymmärtääkseni myös sairaaloissa ja muilla viranomaisilla oli melkoinen kaaos päällä, eikä uhreilla luultavasti ollut henkkareita mukanaan. Eli virheelliset tiedot ja ristiriitaisuudet myös henkilöiden tunnistamisen suhteen ovat hyvin todennäköisiä.

Salaliittoihin en usko, mutta en ihan ehdoton olisi minäkään sen suhteen, etteikö visiirin irtoamisen lisäksi olisi voinut käydä jotain muutakin.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Olen itse salaliittojen fani ja tykkään siitä että nämä tunnetut tapaukset tutkitaan perinpohjin.
Ilmeisesti joidenkin mielestä "ei tutkittu" on yhtä kuin se, että "ei vastaa omaa käsitystä tapahtumien kulusta". En nyt viittaa sinuun, mutta eikö tuota ole tutkittu ja ruodittu? Ja eikö täällä ole jo tuotu esille, että nimenomaan omaisten tahdosta nostotoimenpiteisiin ei aikoinaan ryhdytty? Jännää. Puoli palstaa on sitä mieltä, että Venäjällä kaikki on paskaa, paitsi kusi ja nyt sitten, olkoonkin, että virolainen paatti*, mutta en nyt ihan kamalan korkealle nosta post-soviet turvallisuutta mitä transportaatioon tulee, ollaan sitä mieltä, että M/S Estonia olisi mennyt vaikka jäävuoresta läpi. Että tuollainen paatti ei voi upota keulavisiirin pettämisen johdosta kovassa merenkäynnissä, että pakko on olla jotain hämärää mukana.

En toki ole estämässä lisätutkimuksia jos siihen joku pätevä syy löydetään, jos ei muuta niin vaikka yleisen merenkulun turvallisuuden johdosta. Uhreille antaisin kuitenkin hautarauhan ja toivoisin, että omaisia kuullaan ennen kuin hylylle mennään omin päin sukeltelemaan. Se on kuitenkin yli 800 ihmisen viimeinen leposija vaikka ilman hautakiveä onkin.

*tai virolais-ruotsalaisen varustamon paatti
 
Viimeksi muokattu:

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Ruotsin tv:n dokumentti estonian uppoamisen "uusista" todisteista muistaakseni viime vuodelta.

Edit. Olet oikeassa siinä, etteivät olekaan lähteneet tutkimaan, koska eivät ole tietoisia asiasta. Ehkä väittämäsi tekaistusta todistuksesta voi olla mahdollinen.

Edit2. Tässä vielä linkki Yle Areenan ohjelmaan:

Dokumentin alkupuolella viitataan epämääräisesti atlanttilukon pulttiin, joka olisi heitetty mereen. Mihin mahtaa perustua kyseinen väite? Ilmeisesti tuolla viitataan pohjalukon lukkotappiin, joka ainakin onnettomuustutkintaraportin mukaan nostettiin ja tutkittiin. Katselu jatkuu...

Edit. Viitteitä kadonneisiin en dokumentista bongannut, mutta keularamppia pitkin todistaja toki oli äänessä. Huomion arvoista tuossa on se, että hän kiipesi keularamppia laivan ulkopuolella ja tuossa vaiheessa kallistuma oli jo yli 90 astetta. Ramppi vaikutti todistan mukaan olleen kiinni, muttei tuo ole loppuraporttiin peilatenkaan millään muotoa erikoista.

Dokumentti on nopean vilkuilun perusteella ihan taattua sensaationhakulaatua.
 
Viimeksi muokattu:

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ihmettelyn kohteena oleva reikä Estonian kyljessä näyttäisi näin maallikon silmin katsottuna repeytyneeltä saumalta. Oletan vahvasti, että tuon tapainen reikä tai repeämä on voinut hyvin syntyä laivan törmätessä meren pohjaan. Julkisuuteen päätyneen videokuvan perusteella on paha sanoa mitään ehdotonta, mutta mikään videolla ei mielestäni näytä vihjaavan tapahtuneesta törmäyksestä vieraan aluksen kanssa, sen enempää kuin räjähdyksestäkään.

Saattaa hyvin olla, että tämä oli jo ketjussa, mutta kun ei osunut pikaisella katselulla silmään, niin heitetään nopeasti mieleen tullut ajatus ilmoille: olisiko irronnut keulavisiiri saattanut osua merenkäynnissä sopivasti tuohon kohtaan runkoa aiheuttaen reiän?
 

Haidekkeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalpa, Jokipojat, Corey Perry
Ilmeisesti joidenkin mielestä "ei tutkittu" on yhtä kuin se, että "ei vastaa omaa käsitystä tapahtumien kulusta". En nyt viittaa sinuun, mutta eikö tuota ole tutkittu ja ruodittu? Ja eikö täällä ole jo tuotu esille, että nimenomaan omaisten tahdosta nostotoimenpiteisiin ei aikoinaan ryhdytty? Jännää. Puoli palstaa on sitä mieltä, että Venäjällä kaikki on paskaa, paitsi kusi ja nyt sitten, olkoonkin, että virolainen paatti*, mutta en nyt ihan kamalan korkealle nosta post-soviet turvallisuutta mitä transportaatioon tulee, ollaan sitä mieltä, että M/S Estonia olisi mennyt vaikka jäävuoresta läpi. Että tuollainen paatti ei voi upota keulavisiirin pettämisen johdosta kovassa merenkäynnissä, että pakko on olla jotain hämärää mukana.

*tai virolais-ruotsalaisen varustamon paatti

Onhan tätä tutkittu ja varsin kattavasti. Pääsääntöisesti uskon että tässä kävi juuri niinkuin virallinen onettomuustutkintalautakunta asian kertoi menneen. Sitten on se pieni osa joka ei halua uskoa. Sepä se juuri onkin kun salaliittofaneille harvoin riittää mikään vaan mieli keksii aina jonkun salailun taikka elokuvamaisen hienon twistin. Se kai se siinä hörhöilyssä onkin se pointti. Se virallinen syy kun ei usein kuulosta tarpeeksi "jännältä".

Estonia oli niin laiminlyöty vanha romu että ei ollut oikeasti mikään ihme että se kaatui ja upposi järkyttävissä sääolosuhteissa.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Saattaa hyvin olla, että tämä oli jo ketjussa, mutta kun ei osunut pikaisella katselulla silmään, niin heitetään nopeasti mieleen tullut ajatus ilmoille: olisiko irronnut keulavisiiri saattanut osua merenkäynnissä sopivasti tuohon kohtaan runkoa aiheuttaen reiän?

Tuskinpa. Ja heitän nyt vielä soppaan sellaisen kommentin, että jos laivaan olisi sen ollessa vielä pinnalla tullut vesirajaan tuollainen reikä, niin se tuskin olisi koskaan edes kaatunut.
 

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Aluksesta irtosi keulaportti, kuten oli meinannut käydä jo usealle vastaavalle laivalle jo monta kertaa aiemminkin, nyt sitä ei havaittu ajoissa ja jatkettiin ”kovaa ajoa” kovassa säässä ja seurauksena suuronnettomuus.

Itse ihmettelen hieman sitä ettei kukaan oli ilmeisimmin joutunut vastuuseen tuosta perseilystä. Keulaporttivaurioita ei varsinaisesti peitelty, mutta ketään ei kiinnostanut tuleva suuronnettomuus joka vain odotti tapahtumistaan. Nykyään tuollainen ei enää menisi läpi kun turvallisuusasioissa fundeerataan kaikki lähes mahdottomatkin skenaariot.

Turvallisuuskulttuuri merenkulussa ennen Estoniaa oli todella lapsenkengissä. Nykyään meininki on onneksi melkolailla muuttunut... ainakin merenkulussa, ilmailussa sitten Boeing pääsi ottamaan vähän takapakkia.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Löytyy lista selviytyneistä, jossa Kalev Vahtrasin ja Avo Pihtin nimet, mutta toinen on löytynyt kuolleena ja toisen ruumista ei ole löytynyt.
Millä ne henkilöllisyydet on tarkistettu? Kuten ylempänäkin on mainittu useampaan otteeseen, niin tilanne on ollut kaoottinen ja uhrit sekä shokissa että hypotermiassa. Joka tapauksessa todennäköisesti siellä on saattanut tulla vaikka tajuttomalle vieruskaverille annettua väärä nimi tms.

Tuo linkkaamasi "shokkitieto" tjsp on niin homokaasutason dadaa että hyvin varovainen olisin itse sitä linkittäessäni mihinkään muuhun ketjuun kuin kierrätyksen "Mille naurat juuri nyt?" tai "Pitäisikö itkeä vai nauraa?".
 

Tuamas

Jäsen
Itse ihmettelen hieman sitä ettei kukaan oli ilmeisimmin joutunut vastuuseen tuosta perseilystä. Keulaporttivaurioita ei varsinaisesti peitelty, mutta ketään ei kiinnostanut tuleva suuronnettomuus joka vain odotti tapahtumistaan. Nykyään tuollainen ei enää menisi läpi kun turvallisuusasioissa fundeerataan kaikki lähes mahdottomatkin skenaariot.

Niin, kuten tuosta raporttiin koostetusta taulukosta käy ilmi, suurin osa varustamoista vahvisti keulaportteja, kun sisaralukselle oli käynyt vahinko.

Ilmeisesti tätä pidettiin riittävänä toimenpiteenä, koska tapahtuneissa keisseissä miehistö havaitsi vaurion ja osasi ryhtyä ajoissa riittäviin varotoimenpiteisiin (eikä olosuhteet olleet pääosin yhtä karmeat kuin Estonian tapauksessa).

Toki Estline ei tätä tehnyt Estonialle, vaikka käytännössä sisaralus Diana II:lla keulavisiiri vaurioitui ja melkein irtosi 1993, ilmeisesti koska ei ollut tietoa vauriosta tai sitä ei haluttu noteerata.

Toki Estonian keissin jälkeen ko. laivasta hitsattiin keulavisiiri umpeen ja Tallinkille siirtymisen jälkeen (Ms Meloodia) keulaportti muutettiin sivuilta aukeavaksi.
 

Liitteet

  • 5FD502E5-19AC-4367-A14C-933A089FA470.jpeg
    5FD502E5-19AC-4367-A14C-933A089FA470.jpeg
    294,4 KB · kertaa luettu: 159
Viimeksi muokattu:

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Spekuloidaan hieman että Estonia upotettiin tarkoituksella. Upottajilla kävi ihan perkeleenmoinen tuuri kun keulaportti sattui irtoamaan juuri samaan aikaan. Ei kai kiivainkaan salaliittoteoreetikko voi väittää ettei keulaportti olisi tippunut. Mikäli keulaportti ei olisikaan tippunut, niin yksittäinen reikä kyljessä ei olisi luultavasti saanut laivaa edes upotettua. Ja kun laiva ei olisikaan uponnut niin sittenpä vasta asia olisi perusteellisesti tutkittu ja kiinnijääminen olisi ollut todennäköistä.

Yleensäkin nämä salaliittolaiset kautta linjan ovat helvetin ennakkoluulotonta porukkaa, koska jättävät niin paljon ratkaisevia juttuja sattuman varaan. Puhumattakaan siitä tuurista mikä heillä käy kun sattumat pelaavat aina heidän pussiin.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Toisaalta taas laivan pohjan päälle oli kiivennyt uppoamisen aikana useita pelastuneita, eikä noista kukaan ole maininnut reikää nähneensä. 4m x 1m kokoinen aukko laivassa luulisi tuollaisessa tilanteessakin jääneen mieleen? No, ei tietty välttämättä.

Toivottavasti uusi tutkimus tehdän perustellusti ja oikea syy saadaan selville. Tuollainen reikä lommoineen kyllä näin maallikolle kielisi törmäyksestä johonkin, todennäköisin olisi varmaan sukellusvene.

Niin. Tuon kokoluokan matkustajalaiva kallistuu ja on uppoamaisillaan. Onnistut kiipeämään laivan pohjan päälle pilkkopimeässä, 4 metrin aallokossa ja 15-20 m/s puhaltavassa tuulessa, meriveden lämpötila lienee reilusti alle 10 astetta, etkä huomaa laivan kyljessä olevaa aukkoa. Jo nyt on outoa.
 

Hereworth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Joni Puurula, Ikaalisten Nouseva-Voima
Niin. Tuon kokoluokan matkustajalaiva kallistuu ja on uppoamaisillaan. Onnistut kiipeämään laivan pohjan päälle pilkkopimeässä, 4 metrin aallokossa ja 15-20 m/s puhaltavassa tuulessa, meriveden lämpötila lienee reilusti alle 10 astetta, etkä huomaa laivan kyljessä olevaa aukkoa. Jo nyt on outoa.

Kyllähän tuo aukko myös sijaitsee laivan kallistuman puolella, niin eipä se välttämättä upotessa ollut lainkaan näkyvissä. Hyvinkin on voinut jäädä huomaamatta vallinneissa oloissa tai ei ole siis ollut näkyvissä ollenkaan.

Tutkintaa odotellessa.
 

Nordis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Millä ne henkilöllisyydet on tarkistettu? Kuten ylempänäkin on mainittu useampaan otteeseen, niin tilanne on ollut kaoottinen ja uhrit sekä shokissa että hypotermiassa. Joka tapauksessa todennäköisesti siellä on saattanut tulla vaikka tajuttomalle vieruskaverille annettua väärä nimi tms.

Niin, varmasti on, enkä tiedä miten on tarkistettu. Uskomatonta sekoilua kyllä jos selviytyneitä ei ole mitenkään tarkistettu, omaisille silti ilmoitettu heidän selviytymisestä ja kun omaiset on tulleet sairaalaan katsomaan, niin "hän on kuollut."

Onkohan Silver Linde (mies joka oli Kalev Vahtrasin kanssa sairaalassa) tai kapteenin vaimo enää hengissä? Jossain oli joku juttu, että kapteenin vaimo olisi Estonian uppoamisen jälkeen puhunut miehensä kanssa puhelimessa. Pystyykö kumpikaan vahvistamaan väitteitä? Voi olla, että eivät mielellään puhu jos haluavat elää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös