Eli samanaikaisesti kun keulavisiiri irtosi (tai juuri sitä ennen tai hetki sen jälkeen) sukellusvene törmäsi laivaan, noh mikäs siinä sitten.
Tähtäimessä tapaus MV Estonia - Vastavalkea.fi
Autolautta Estonian turma herättää edelleen kysymyksiä.vastavalkea.fi
Tuossa lisää salaliittoteoriaa. Aika paljon tekstiä ja varmaan itse keksinyt kaiken. Myös sangen pitkä lähdeluettelo keksitylle tarinalle. Kirjoittajana Tapio Kuosma.
Tähtäimessä tapaus MV Estonia - Vastavalkea.fi
Autolautta Estonian turma herättää edelleen kysymyksiä.vastavalkea.fi
Tuossa lisää salaliittoteoriaa. Aika paljon tekstiä ja varmaan itse keksinyt kaiken. Myös sangen pitkä lähdeluettelo keksitylle tarinalle. Kirjoittajana Tapio Kuosma.
Sivusto on ainakin ihan ehtaa salkkarikamaa alusta loppuun.
Dokumentin alkupuolella viitataan epämääräisesti atlanttilukon pulttiin, joka olisi heitetty mereen. Mihin mahtaa perustua kyseinen väite? Ilmeisesti tuolla viitataan pohjalukon lukkotappiin, joka ainakin onnettomuustutkintaraportin mukaan nostettiin ja tutkittiin. Katselu jatkuu...
Edit. Viitteitä kadonneisiin en dokumentista bongannut, mutta keularamppia pitkin todistaja toki oli äänessä. Huomion arvoista tuossa on se, että hän kiipesi keularamppia laivan ulkopuolella ja tuossa vaiheessa kallistuma oli jo yli 90 astetta. Ramppi vaikutti todistan mukaan olleen kiinni, muttei tuo ole loppuraporttiin peilatenkaan millään muotoa erikoista.
Dokumentti on nopean vilkuilun perusteella ihan taattua sensaationhakulaatua.
Minun tietääkseni hylkyä ei edes olla juurikaan tutkittu. Ainakaan En ole nähnyt hylystä kuvia juurikaan, muita kuin alus syvällä vesissä, koska hautarauha. Onko sinulla kuvia enemmänkin ympäri laivaa?Ja tuollaisen paskan linkkaajat ovat niitä joiden vuoksi nämä järjettömät salaliittoperseilyt saavat edes vähän alusta sitä ilmaa hengittääkseen.
Aluksesta irtosi keulaportti, kuten oli meinannut käydä jo usealle vastaavalle laivalle jo monta kertaa aiemminkin, nyt sitä ei havaittu ajoissa ja jatkettiin ”kovaa ajoa” kovassa säässä ja seurauksena suuronnettomuus.
Estonian keissi on nähdäkseni harvinaisen selvä ja nämä salaliittopelleilyt harvinaisen köpöisiä.
Eli samanaikaisesti kun keulavisiiri irtosi (tai juuri sitä ennen tai hetki sen jälkeen) sukellusvene törmäsi laivaan, noh mikäs siinä sitten.
Minun tietääkseni hylkyä ei edes olla juurikaan tutkittu. Ainakaan En ole nähnyt hylystä kuvia juurikaan, muita kuin alus syvällä vesissä, koska hautarauha. Onko sinulla kuvia enemmänkin ympäri laivaa?
Olisko se nyt aivan saatanan väärin, että joku kävisi tutkimassa hylkyä ulkoa päin? Ja jos jotain outoa sattuisi löytymään ja tehtaisiin siintä tutkimus, niin olisiko se väärin?
Iltalehdessä samaisen Margus Kurm:n suomenkielinen haastattelu, josta poiminta: "Kurm on suhtautunut aina erittäin epäilevästi Estonian viralliseen uppoamisselitykseen eli siihen, että laivan keulavisiiri avautui kovassa myrskyssä. Hän on jo aiemmin korostanut haastatteluissa, että Estonialta pelastuneen merimiehen mukaan visiiri oli kiinni loppuun saakka."
Virolainen Estonia-tutkija sai uutuusdokumentista pontta rajulle väitteelleen: laivan upotti ruotsalainen sukellusvene – ”Kyse voi olla vain törmäyksestä”
Margus Kurm kertoo Iltalehdelle, ettei yllättynyt tuoreen dokumentin paljastuksesta, jonka mukaan laivan hylyn kyljessä on valtava reikä.www.iltalehti.fi
Aika hellyyttävää että todella uskot salaliittoteoreetikkojen lopettavan tuon paskan levittämisen jos nuo tutkittaisiin niinkuin salaliitto hörhöt haluavat? Maailmassa on oikeasti jengiä joiden mielestä holokaustia ei tapahtunut. Tai ihminen ei ole käynyt kuussa.Ja varsinkin näiden ihan päättömien salaliittojen tuhoamiseksi pitäisi paatti ja uppoaminen käydä nyt vielä tämän vuosisadan teknologialla läpi, varsinkin kun silloin se todellinen syy selviäisi 100% varmuudella. Eli neuvostoliittolaisesti hoidettu keulaportti.
Saattaa hyvin olla, että tämä oli jo ketjussa, mutta kun ei osunut pikaisella katselulla silmään, niin heitetään nopeasti mieleen tullut ajatus ilmoille: olisiko irronnut keulavisiiri saattanut osua merenkäynnissä sopivasti tuohon kohtaan runkoa aiheuttaen reiän?
Ja taas lukuisat pelastuneet, jotka näkivät kun laiva upposi mereen, ovat kertoneet kuinka keulavisiiriä ei laivan upotessa enää ollut.
Ja taas lukuisat pelastuneet, jotka näkivät kun laiva upposi mereen, ovat kertoneet kuinka keulavisiiriä ei laivan upotessa enää ollut.
Näin kertovat mm. Vahtivuorossa ollut vahtimatruusi:
” Kun alus upposi, se kääntyi ylösalaisin ja vajosi perä edellä. Hän huomasi, että keulavisiiri oli poissa.”
Kolmas konemestari:
” Hän huomasi, että keulavisiiri oli poissa ja arveli, että voimakkaat aallot olivat repineet sen irti.”
Järjestelmämestari:
” Kun ESTONIA upposi perä edellä, hän saattoi nähdä, että keulavisiiri oli poissa. Hän oli noin 20 metrin päässä aluksesta yhdessä 9–10 muun kanssa.”
Moottorimies:
” Moottorimies puki pelastusliivit ylleen ja liukui veteen, josta hän näki aluksen uppoavan perä edellä. Hän saattoi nähdä, että keulavisiiri oli poissa.”
Yllättävän nopeasti upposi, vaikka rungossa ei ollut mitään reikää. Käsittääkseni autokannen alapuolella on vesitiiviitä osastoja, jotka olisivat estäneet nopean uppoamisen ja alus olisi jäänyt kellumaan ylösalaisin joksikin aikaa. Noin ainakin teoriassa. Mistä sinne autokannen alapuolisille osastoille pääsi vettä? Tuo asia kiinnostaa.
No nyt pitäisi enää selvittää onko joku sukellusvene joutunut keulakorjauksiin Estonian uppoamisen lähistöllä. Vähän veikkaisin sukellusveneeseenkin tulleen jotain vahinkoa.Dokkarissa tätä käytiin läpi. Irronneen keulavisiirin paino on ”vain” 55 tonnia. Asiantuntija arvioi, ettei vaurio voi mitenkään olla keulavisiirin aiheuttama, vaan kohteen painon pitäisi olla noin 1000 tonnia, joka pystyisi aiheuttamaan tuollaisen reiän, esim sukellusvene mainitiin tässä yhteydessä.
Ja taas lukuisat pelastuneet, jotka näkivät kun laiva upposi mereen, ovat kertoneet kuinka keulavisiiriä ei laivan upotessa enää ollut.
Näin kertovat mm. Vahtivuorossa ollut vahtimatruusi:
” Kun alus upposi, se kääntyi ylösalaisin ja vajosi perä edellä. Hän huomasi, että keulavisiiri oli poissa.”
Kolmas konemestari:
” Hän huomasi, että keulavisiiri oli poissa ja arveli, että voimakkaat aallot olivat repineet sen irti.”
Järjestelmämestari:
” Kun ESTONIA upposi perä edellä, hän saattoi nähdä, että keulavisiiri oli poissa. Hän oli noin 20 metrin päässä aluksesta yhdessä 9–10 muun kanssa.”
Moottorimies:
” Moottorimies puki pelastusliivit ylleen ja liukui veteen, josta hän näki aluksen uppoavan perä edellä. Hän saattoi nähdä, että keulavisiiri oli poissa.”
Huhutaan, että laivalla oli joku joka tiesi Palmen murhaajan. Siksi sukellusvene lähetettiin asialle.