@Ujcik#11
Aloit ihan selkeästi flirttailemaan reiällä ennen uppoamista. Samaa mieltä olen tosin siitä, ettei aikajana kaikilta osin täsmää.
Kyllä minä olen ajatellut viimepäivinä asiaa yllättävän paljon koska asia on ollut pinnalla, vuosipäivä oli vasta katsoin viimein dokumentin.
Oli reiän aiheuttaja sitten sukellusvene, pommi, räjähtänyt kaasupullo, torpedo, tai sitten iso esine meren pohjassa... asialla spekulointi tai flirttailu lienee aivan inhimillistä, kun aukottomasti ei voida sitä sanoa vielä, mistä ja milloin se reikä tuli. Varsinkin minun tyyppinen nimimerkki jolla ei ymmärrys riitä, mikä voisi teoriassa olla mahdollista, mikä ei.
Sen siis myönnän, että olen erittäin heikoilla vesillä aiheen kanssa ja todennäköisesti vaivaan nyt turhaan päätäni asialla josta minulla ei ole millään tasolla minkään näköistä tietämystä/ ymmärrystä.
Kuten kirjoitin, enemmän tuossa on epäselvyyttä mitä ehkä olin ajatellut etukäteen. Ymmärrän hyvin miksi uhrien omaiset kokee tulleensa petetyksi ja jopa kestämättömiä virheitä on tehty nimenomaan uppoamisen jälkeen omaisten kannalta ajateltuna.
Epäselvyydet selviytyjien listassa, onko miehistön jäseniä kadonnut. Herää tietysti kysymys miksi niin paljon salailua ja pimitystä.
Jotain selvästi salattiin, liittyykö se itse uppoamisen. Siihen en kyllä jaksa edelleenkään uskoa mutta odotan kyllä mielenkiinnolla lisätietoa aikanaan. Se tuli yllätyksenä, että ennen virallista raportin julkaisua tuo kyseinen reikä mikä nyt löydettiin, oli tiedossa käytännössä heti uppoamisen jälkeen. Saksalaisten sukeltajien videossa näkynyt ensimmäisten kuvausten yhteydessä. Oishan siitä voitu mainita..
Suora lainaus Kalevan jutusta alla.
”Telakan saamissa videonauhoituksissa Estonian hylystä löytyi suurehko repeämä oikeasta kyljestä ns. nollakannella, jossa sijaitsivat sauna ja uima-allas. Tason yläpuolella oli ensin ykköskansi hytteineen ja seuraavaksi autokansi”, Kaleva kirjoitti vuosikymmeniä sitten.
Jutussa haastateltiin silloista saksalaistelakka Meyer Werftin päätutkijaa, merikapteeni
Werner Hummelia. Meyer Werft rakensi Estonian vuonna 1980."
" Reiän tarkkaa kokoa on vaikea määritellä. Siitä kuitenkin ryöppysi paljon vettä nopeasti ja joudutti kallistumaa, Hummel kertoi Kalevan mukaan vuonna 1997."