Mainos

Estonian uppoaminen

  • 286 909
  • 1 466

Ujcik#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Etsinnässä
Katsoin viimein tuon Estonian Discoveryn dokumentin. Se oli parempi mitä ehkäpä odotin. Tähän asti en ole jaksanut uskoa mihinkään muuhun kuin viralliseen tutkimukseen ja kaikki muu on ollut lähinnä höttöä ja spekulaatiota.

Kuitenkin selvinneiden kokemukset, laivassa oleva iso reikä sekä Ruotsin hallituksen ihmeellinen päsmäröinti ( uhrit jätetään mereen, heitetään laivan päälle betonia/soraa.. kuskataan laivassa sotilasmateriaalia..) muutenkin oudot sekaannukset ja kiemurtelut ihmetyttävät kyllä isosti. Toivottavasti tämä uppoamisen syy voitaisiin lukita.

Fakta lienee jo se, että jokin iso osui laivaan tyyrpuurin puolelle hieman vesirajan alapuolelle. Autokannen alapuolelle kuului valtava pamaus klo 00.00 ja ennen kuin se kallistui ensimmäisen kerran. Lisäksi pamauksen jälkeen laiva tärisi voimakkaasti n. 10 sekunnin ajan.

Keulaportin irtoaminen sekä reikä selittävät uppoamisen sinänsä. Mutta mikä ne aiheutti on taas toinen asia.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Fakta lienee jo se, että jokin iso osui laivaan tyyrpuurin puolelle hieman vesirajan alapuolelle. Autokannen alapuolelle kuului valtava pamaus klo 00.00 ja ennen kuin se kallistui ensimmäisen kerran. Lisäksi pamauksen jälkeen laiva tärisi voimakkaasti n. 10 sekunnin ajan.

Mitäs se nyt faktaksi pompahti? Jos törmäys olisi fakta, niin kai olisi löydetty törmäysjäljet tai törmännyt kappale merenpohjasta.
 

Ujcik#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Etsinnässä
Mitäs se nyt faktaksi pompahti? Jos törmäys olisi fakta, niin kai olisi löydetty törmäysjäljet tai törmännyt kappale merenpohjasta.

Fakta on se, että laivassa on helvetin iso reikä ja kyllä se faktaksi kääntynyt ettei se reikä ole tullut itsestään vaan jokin on siihen törmännyt/ osunut
 
4

444

Mitäs se nyt faktaksi pompahti? Jos törmäys olisi fakta, niin kai olisi löydetty törmäysjäljet tai törmännyt kappale merenpohjasta.
Eihän se teräsbetonista valmistettu sukellusvene tietenkään sinne pohjaan jäänyt, vaan luikki pakoon sabotaasin onnistuttua. Siis heti kun oli käynyt räjäyttämässä keulavisiirin irti ja keräämässä neuvostoliittolaiset jousipyssyt pois ruumasta.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
@Ujcik#11

Mitä minä juuri äsken luin? Nyt vesirajan alapuolella oleva reikä on jo fakta, koska...

Olen tainnut tässä ketjussa jo aiemminkin mainita, että vesirajan alapuolella oleva reikä olisi käytännössä hidastanut Estonian kaatumista.

Valtava pamaus ja tärinä? Eivät voisi mitenkään selittyä visiirillä, vaan sen lisäksi joku on törmännyt kylkeen läpäisten sen?
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Joku on tosiaan aiheuttanut reiän tai jopa useampia. Eivät uppoaminen yhteydessä tapahtunut törmäys pohjaan ja aika jonka alus on viettänyt epäluonnollisessa asennossa pohjaa vasten, voi mitenkään selittää asiaa? Alus on myös oleellisesti muuttanut asentoaan pohjassa alkuperäisen onnettomuustutkinnan jälkeen.
 

Ujcik#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Etsinnässä
@Ujcik#11

Mitä minä juuri äsken luin? Nyt vesirajan alapuolella oleva reikä on jo fakta, koska...

Olen tainnut tässä ketjussa jo aiemminkin mainita, että vesirajan alapuolella oleva reikä olisi käytännössä hidastanut Estonian kaatumista.

Luit ihan oikein. Reikä on fakta ja se on syntynyt törmäyksestä. Mutta onko se syntynyt törmäyksestä pohjaan, onko siihen törmännyt sukellusvene sitä minä en tiedä, etkä sinä.

Lähtökohtaisesti uskon edelleen siihen, että virallinen teoria on oikea ja se on uskottava sekä kaikinpuolin realistinen.

Aikajana ja tapahtumien kuvaus ei ollut oikea, sen useat selviytyneet kertoivat.

Kuten kirjoitin, paljon outoja yhteensattumia.
Mutta ei mitenkään mahdollista että laivaan osui jokin joka täräytti laivaa ja sen johdosta muutenkin huonosti kiinnitetty keulaportti irtosi? Jos siis jostain helvetin syystä jokin olisi osunutkin laivaan, pitäisi pystyä selittämään keulaportin irtoaminen..
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Raipen SaiPa
Ammattilaiset paikalle ja nostakoot paatin ylös. Tämäkään ei sovi, koska ja mutta.

Sääntöruotsi

Aina hirveästi puhetta mutta niin vähän tekoja. Toki nämä uudet sukellukset on juuri niitä tekoja mitä pitääkin tehdä, mutta oikeasti asiat selville ni paatti ylös. Eipä tule valitettavasti tapahtumaan.
 
4

444

Luit ihan oikein. Reikä on fakta ja se on syntynyt törmäyksestä. Mutta onko se syntynyt törmäyksestä pohjaan, onko siihen törmännyt sukellusvene sitä minä en tiedä, etkä sinä.
Sukellusvene? Siis että tuossa merenkäynnissä sukellusvene ihan huvikseen vetelisi menemään noinkin pinnassa? Siis että sukellusvene selviäisi törmäyksestä ilman vahinkoja ja uiskentelisi muina veneinä jonnekin salaiselle telakalle maalauttamaan naarmut piiloon? Joopa joo.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
@Ujcik#11

Aloit ihan selkeästi flirttailemaan reiällä ennen uppoamista. Samaa mieltä olen tosin siitä, ettei aikajana kaikilta osin täsmää. Tuossa tapauksessa oleellinen juttu tai siis poikkeama kaikesta muusta on käytännössä vain ja ainoastaan siinä konevalvomon kolmikossa, jonka lausuntoihin iso osa käytännön aikajanasta onnettomuustutkintaraportissa perustuu. Tämäkin selittyy suhteellisen loogisesti sillä, että konevalvomon kello oli väärässä ajassa ja kolmikon aikajana perustuu tuohon todellisesta poikkeavaan aikaan. Joka tapauksessa on aika lailla päivänselvää, ettei yksikään tuosta kolmikosta poistunut konehuoneesta laivan ollessa 90 astetta kallistuneena, vaan jokainen on ollut ylhäällä jo huomattavasti ennen tuota hetkeä...
 

Ujcik#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Etsinnässä
@Ujcik#11

Aloit ihan selkeästi flirttailemaan reiällä ennen uppoamista. Samaa mieltä olen tosin siitä, ettei aikajana kaikilta osin täsmää.

Kyllä minä olen ajatellut viimepäivinä asiaa yllättävän paljon koska asia on ollut pinnalla, vuosipäivä oli vasta katsoin viimein dokumentin.

Oli reiän aiheuttaja sitten sukellusvene, pommi, räjähtänyt kaasupullo, torpedo, tai sitten iso esine meren pohjassa... asialla spekulointi tai flirttailu lienee aivan inhimillistä, kun aukottomasti ei voida sitä sanoa vielä, mistä ja milloin se reikä tuli. Varsinkin minun tyyppinen nimimerkki jolla ei ymmärrys riitä, mikä voisi teoriassa olla mahdollista, mikä ei.


Sen siis myönnän, että olen erittäin heikoilla vesillä aiheen kanssa ja todennäköisesti vaivaan nyt turhaan päätäni asialla josta minulla ei ole millään tasolla minkään näköistä tietämystä/ ymmärrystä.

Kuten kirjoitin, enemmän tuossa on epäselvyyttä mitä ehkä olin ajatellut etukäteen. Ymmärrän hyvin miksi uhrien omaiset kokee tulleensa petetyksi ja jopa kestämättömiä virheitä on tehty nimenomaan uppoamisen jälkeen omaisten kannalta ajateltuna.

Epäselvyydet selviytyjien listassa, onko miehistön jäseniä kadonnut. Herää tietysti kysymys miksi niin paljon salailua ja pimitystä.

Jotain selvästi salattiin, liittyykö se itse uppoamisen. Siihen en kyllä jaksa edelleenkään uskoa mutta odotan kyllä mielenkiinnolla lisätietoa aikanaan. Se tuli yllätyksenä, että ennen virallista raportin julkaisua tuo kyseinen reikä mikä nyt löydettiin, oli tiedossa käytännössä heti uppoamisen jälkeen. Saksalaisten sukeltajien videossa näkynyt ensimmäisten kuvausten yhteydessä. Oishan siitä voitu mainita..

Suora lainaus Kalevan jutusta alla.

”Telakan saamissa videonauhoituksissa Estonian hylystä löytyi suurehko repeämä oikeasta kyljestä ns. nollakannella, jossa sijaitsivat sauna ja uima-allas. Tason yläpuolella oli ensin ykköskansi hytteineen ja seuraavaksi autokansi”, Kaleva kirjoitti vuosikymmeniä sitten.

Jutussa haastateltiin silloista saksalaistelakka Meyer Werftin päätutkijaa, merikapteeni Werner Hummelia. Meyer Werft rakensi Estonian vuonna 1980."


" Reiän tarkkaa kokoa on vaikea määritellä. Siitä kuitenkin ryöppysi paljon vettä nopeasti ja joudutti kallistumaa, Hummel kertoi Kalevan mukaan vuonna 1997."
 
Viimeksi muokattu:

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Sen siis myönnän, että olen erittäin heikoilla vesillä aiheen kanssa ja todennäköisesti vaivaan nyt turhaan päätäni asialla josta minulla ei ole millään tasolla minkään näköistä tietämystä/ ymmärrystä.

Oikein.

Netistä kaivamalla ja varsinkin mystisiä ja hyvin tehtyjä dokumentteja katsomalla ihminen alkaa helposti uskomaan virallisen teorian vastaisiin argumentteihin. Tämä on inhimillistä. Tässä vaiheessa voisi olla fiksua olla päättämättä kuitenkaan mitään vaan katsoa myös sen toisen puolen argumentit avoimin mielin. Liian moni lukkiutuu tuossa vaiheessa vaihtoehtoiseen teoriaan ja siitä kääntyminen takaisin toiseen suuntaan on usein hankalaa. Ei haluta myöntää, että tuli oltua väärässä ja hypättyä hörhöjen kelkkaan.

Jokainen voi tässä Estonian tapauksessa miettiä, että onko hulluimmissa teorioissa oikeasti mitään järkeä. Ei ole.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
" Reiän tarkkaa kokoa on vaikea määritellä. Siitä kuitenkin ryöppysi paljon vettä nopeasti ja joudutti kallistumaa, Hummel kertoi Kalevan mukaan vuonna 1997."

Voisi kuvitella, että merikapteeni tietäisi nollakannen vuodon hidastavan kallistumaa, ei siis jouduttavan sitä.

En lähtenyt lainaamaan koko viestiä, mutta suurin osa täällä aiheesta keskustelevista lienee niin sanotusti heikoilla vesillä aiheen suhteen monestakin syystä. Sama juttu se on myös minulla.

Osaako kukaan muuten kertoa, missä vaiheessa onnettomuustutkintaraportti on ottanut kantaa autokannen oviin? Lähinnä siis noiden kuntoon ja avoimuuteen liittyvää tietoa. Tuo vaihtoehtotutkinnan Kurm joka tapauksessa väittää kahden robotilla tutkitun oven (ehjät ja suljetut) olevan ristiriidassa virallisen kannan kanssa. Itse en ainakaan löydä OTKESin raportista mitään mainintaa avoimista ja rikkoutuneista ovista. Muutamassa kohdassa mainitaan ovien olleen nimenomaan suljettuna, mutta käytännössä noita ei 90-luvun tutkimuksessa päästy paikan päällä tarkastamaan.
 

12961

Jäsen
Voisi kuvitella, että merikapteeni tietäisi nollakannen vuodon hidastavan kallistumaa, ei siis jouduttavan sitä.

Onko tuo vakauttava vaikutus olemassa silti, jos hypoteesi on, että autokannen alle on päässyt vettä ennen kuin visiiri on irronnut? Eikö laivan pitäisi uida syvemmällä jos autokannen alla olisi vettä, ja sikäli myös aaltojen visiiriin kohdistamien voimien olla suurempia kuin tavallisella syväyksellä?

Olen erittäin kriittinen kaikkia salaliittoteorioita kohtaan. En siis millään tavalla hörhö, kunhan kyseenalaistan. Olen täysin vastaanottavainen myös vasta-argumenteille.

Eikö pohjassa ole osastoja, joihin voisi päästä merkittäviä määriä vettä ennen kuin kukaan ehtisi niitä havaita?
 

12961

Jäsen
Telakan oma tutkija lähtökohtaisesti luotettava, viranomaiset lähtökohtaisesti osa salaliittoa?

Ei kai todellakaan näin. Telakan edustajan intressi on ollut torjua laivanrakentajan vastuu. Tai oikeastaan todisteet mahdollisista laiminlyönneistä.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Uskaltaisin melkein väittää, ettei tuonne nollakannen osastoihin nyt ihan hirveää määrää vettä voi tulla kenenkään sitä huomaamatta. Siis asian pitäisi kyllä jo aika pian havaita laivan käytöksestä ja ainakin kuvittelisin, että iso vuoto jonkun hälytyksenkin laukaisisi. Huomion arvoista on myös se, että nollakannelta ainakin saunaosasto kuului vahtikierrokseen.
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Osaako kukaan muuten kertoa, missä vaiheessa onnettomuustutkintaraportti on ottanut kantaa autokannen oviin? Lähinnä siis noiden kuntoon ja avoimuuteen liittyvää tietoa. Tuo vaihtoehtotutkinnan Kurm joka tapauksessa väittää kahden robotilla tutkitun oven (ehjät ja suljetut) olevan ristiriidassa virallisen kannan kanssa. Itse en ainakaan löydä OTKESin raportista mitään mainintaa avoimista ja rikkoutuneista ovista. Muutamassa kohdassa mainitaan ovien olleen nimenomaan suljettuna, mutta käytännössä noita ei 90-luvun tutkimuksessa päästy paikan päällä tarkastamaan.

En tiedä enkä muista millaiset varustamoiden käytännöt olivat 1990-luvulla, mutta se mitä itse olen myöhemmin auton kanssa ruotsinlaivoilla ollut, niin tiukasti säpissähän nuo ovet autokannelle ovat eikä matkustajilla ole sinne mitään asiaa ennenkuin laiva lähestyy satamaa. Olettaisin näin olleen jo tuolloinkin ja ovien olleen kiinni, mutta varmaksi ei tietty voi sanoa ennenkuin kaikki kymmenkunta ovea olisi kuvattuna.
 

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers

Tällainenkin tullut ulos. Huomionarvoista:

Tämä kirja ei kertaa jo aiemmin kerrottua, vaan tarjoaa uusia, salattuja näkökulmia.

Eli ts. toinen toistaan "realistisempia" salaliittoteorioita joilla ei liene juuri mitään totuuspohjaa.
 
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
li ts. toinen toistaan "realistisempia" salaliittoteorioita joilla ei liene juuri mitään totuuspohjaa.

Mun mielestä tässä Estonian-keississä on erikoista se, että tälläkin palstalla löytyy tätä porukkaa, jotka ostavat tuon virallisen raportin ihan sellaisenaan vailla minkäänlaista kritiikkiä.

Mä en ole yleensä mikään foliohattu (vaikka toki salaliittoteoriat sinällään kiinnostavat), mutta onhan tuossa monta sellaista asiaa, mihin kaipaisi virallisilta tahoilta lisäselvitystä. Kuuntelin tuon J.K.Tammisen teoksen ja sielläkin oli monta juttua, mitkä kyllä kummastuttivat. Esimerkkinä nyt vaikkapa tämän Rockwaterin sukeltajan kertomus jostain "räjähdyksen aiheuttamasta" reiästä sen kyljen puolella, mikä edellä Estonia upposi. Sitä ei kuitenkaan painettu mihinkään viralliseen raporttiin.

Eniten mua tässä häiritsee se, että virallisesta raportista on jätetty paikalla olleiden todistajien lausunnot kokonaan pois. Tätä ovat siis monet selvinneet kertoneet. He ovat esimerkiksi vaikkapa kertoneet tutkijoille, että autokannan yläpuolella olevassa kerroksessa oli nähty vettä jo tämän kallistuman alkaessa, mutta esimerkiksi nämä lausunnot eivät jostain syystä kelvanneet viralliseen raporttiin. Discoveryn dokumenttissa taas yksi todistaja kertoi nähneensä meressä jotain valkeaa, mutta tätäkään lausuntoa ei otettu huomioon. Lisäksi ehkä olennaisimmat todistajainlausunnot kertovat siitä, että siinä vaiheessa kun laiva upposi, keulaportti oli kiinni. Siis visiiri oli kyllä pudonnut mereen, mutta se ramppi oli edelleen kiinni. Mitä syytä näillä ihmisillä olisi valehdella?

Tuossa J.K. Tammisen kirjassa väitettiin myös, että heti uppoamisen jälkeen tehdyillä sukelluksilla löydettiin tuo sama reikä, minkä tämä ruotsalainen dokumentaristi löysi 2020, mutta sitä reikää ei kuitenkaan näy niissä videoissa, vaan materiaalissa on tuossa kohtaa 27 minuutin mittainen tauko.

Todistajien katoamiset kummastuttavat myös. Esimerkiksi yksi pariskunta menetti tyttärensä turmassa. Heille oli kuitenkin ehditty kertomaan, että tyttäret ovat selvinneet turmasta ja heitä hoidetaan Tyksissa. Kun vanhemmat saapuivat sinne, heitä ei kuitenkaan siellä enää ollut. Mitä syytä vanhemmilla olisi valehdella tällaisesta asiasta? Ja miten tyttäret olisivat päätyneet pelastettujen joukkoon tai siis heidän nimensä, jos he eivät olisi selvinneet? Eivät ne pelastajat tienneet ketä siellä laivalla oli, vaan tuohon on ainoastaan yksi selitys: nämä tytöt ovat antaneet nimensä pelastajille, mutta katosivat kuitenkin tämän jälkeen?

Summa summarum: paljon todella outoja juttuja ja epäloogisuuksia tässä jutussa on, sen voi varmaan sanoa ilman, että syyllistyy foliohattuiluun? Yksi epäloogisuus on myös se, että näitä' Ro-Ro-aluksia on uponnut ennen Estoniaa ja myös sen jälkeen ja kaikkia yhdistää tuo keulaportin rikkoutuminen ja se, että laivat eivät suinkaan uponneet heti, vaan kaatuivat ja jäivät kellumaan ja näin olisi pitänyt käydä Estoniankin tapauksessa, mikäli laivan runko olisi ollut ehjä. Virallisen raportin mukaan aluksen upotti kuitenkin pelkkä keulavisiirin irtoaminen ja siitä johtuneet vesimassat autokannella. Väitän, ettei laiva olisi voinut upota pelkästään tuon takia noin nopeasti, vaan siellä on jossain muuallakin reikä ja onhan siellä, mutta milloin se on syntynyt. En tiedä onko tuon halkeaman aiheuttanut sukellusvene tai ufo, mutta jotain siellä on tapahtunut.

Hyvin, hyvin erikoista on myös se, että laiva haluttiin heti peittää. En ole löytänyt yhtään vastaavaa tapahtumaa, missä olisi näin haluttu toimia. En yhtäkään.

Loppuun vielä ihan vilpitön ja suora kysymys niille, jotka ostavat virallisen raportin ihan sellaisenaan: Olisiko se nyt ihan ennenkuulumatonta, että valtiot salaisivat jotain? Olisiko se nyt ihan ennenkuulumatonta, että kaikki ei olisikaan mennyt ihan niin, kun yritetään uskotella? Olisiko se nyt ihan niin ennenkuulumatonta, että myös "viralliset tahot" osallistuvat tähän salailuun?

Edit. Lisätään vielä sen verran, että Youtubesta löytyy paljon ihan tuoretta uutismateriaalia tästä onnettomuudesta, jotka ovat tulleet ulos loppuvuoden aikana 1994 ja sielläkin jo joku asiantuntija sanoi hyvin painokkaasti, että tuo laiva ei olisi voinut upota noin nopeasti, jos sen runko on ehjä.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Summa summarum: paljon todella outoja juttuja ja epäloogisuuksia tässä jutussa on, sen voi varmaan sanoa ilman, että syyllistyy foliohattuiluun? Yksi epäloogisuus on myös se, että näitä' Ro-Ro-aluksia on uponnut ennen Estoniaa ja myös sen jälkeen ja kaikkia yhdistää tuo keulaportin rikkoutuminen ja se, että laivat eivät suinkaan uponneet heti, vaan kaatuivat ja jäivät kellumaan ja näin olisi pitänyt käydä Estoniankin tapauksessa, mikäli laivan runko olisi ollut ehjä. Virallisen raportin mukaan aluksen upotti kuitenkin pelkkä keulavisiirin irtoaminen ja siitä johtuneet vesimassat autokannella. Väitän, ettei laiva olisi voinut upota pelkästään tuon takia noin nopeasti, vaan siellä on jossain muuallakin reikä ja onhan siellä, mutta milloin se on syntynyt. En tiedä onko tuon halkeaman aiheuttanut sukellusvene tai ufo, mutta jotain siellä on tapahtunut.
.
.
.

Edit. Lisätään vielä sen verran, että Youtubesta löytyy paljon ihan tuoretta uutismateriaalia tästä onnettomuudesta, jotka ovat tulleet ulos loppuvuoden aikana 1994 ja sielläkin jo joku asiantuntija sanoi hyvin painokkaasti, että tuo laiva ei olisi voinut upota noin nopeasti, jos sen runko on ehjä.

Ainakin kaksi muuta tahoa on päätynyt simuloinneissaan samalle linjalle virallisen raportin kanssa. Hampurin yliopiston (TUHH) ja SSPA:n raporttien mukaan uppoaminen nopea oli ihan odotettavissa oleva lopputulos. Molemmat raportit löytyvät hakukoneella. Molemmat raportit tosin kyseenalaistavat virallisen raportin aikajanan ja olettavat visiirin irronneen kello 1.01 (TUHH) tai kello 1.05 (SSPA), kun virallinen raportti puhuu ajasta 1.15. En lukenut raportteja tällä kertaa niin tarkkaan, että olisin bongannut mahdollisen selityksen aikojen eroon, mutta on esitetty ainakin epäilyjä siitä, että konevalvomon kello olisi edistänyt. On kuitenkin tiedossa, että OTKES:n raportin aikajana perustuu vahvasti konevalvomon miehistön lausuntoihin.
 
Viimeksi muokattu:

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Todistajien katoamiset kummastuttavat myös. Esimerkiksi yksi pariskunta menetti tyttärensä turmassa. Heille oli kuitenkin ehditty kertomaan, että tyttäret ovat selvinneet turmasta ja heitä hoidetaan Tyksissa. Kun vanhemmat saapuivat sinne, heitä ei kuitenkaan siellä enää ollut. Mitä syytä vanhemmilla olisi valehdella tällaisesta asiasta? Ja miten tyttäret olisivat päätyneet pelastettujen joukkoon tai siis heidän nimensä, jos he eivät olisi selvinneet? Eivät ne pelastajat tienneet ketä siellä laivalla oli, vaan tuohon on ainoastaan yksi selitys: nämä tytöt ovat antaneet nimensä pelastajille, mutta katosivat kuitenkin tämän jälkeen?

Loppuun vielä ihan vilpitön ja suora kysymys niille, jotka ostavat virallisen raportin ihan sellaisenaan: Olisiko se nyt ihan ennenkuulumatonta, että valtiot salaisivat jotain? Olisiko se nyt ihan ennenkuulumatonta, että kaikki ei olisikaan mennyt ihan niin, kun yritetään uskotella? Olisiko se nyt ihan niin ennenkuulumatonta, että myös "viralliset tahot" osallistuvat tähän salailuun?

Lyhyesti. Ei olisi ennenkuulumatonta, että valtiot salailisivat jotain. Mutta esim. Ruotsin valtiolla olla mukana salaliitossa, joka tappaa yli 800 rauhanomaista risteilyllä olijaa - suurin osa omia kansalaisia - ja käy vielä sairaalastakin hakemassa ja teilaamassa selviytyneitä, olisi täysin ennenkuulumatonta ja törkeimpiä petoksia mitä mikään valtio on tehnyt koko ihmiskunnan historiassa.

Siksipä sitä ei tapahtunutkaan. Turmasta selviytyneitä todistajia ei käyty mafiaelokuvan tyyliin nappaamassa vuodeosastolta ja eliminoitu. Vaan he eivät koskaan päässeet pois uppoavalta laivalta ja ovat siitä asti olleet siellä merenpohjassa. Väärän tiedon ko. henkilöiden selviytymisestä on saanut aikaan joku inhimillinen erehdys. Sekaannus nimilistoissa, erehtyminen henkilöstä, valhemuiston luominen.

Olen melko varma, että muissakin isoissa katastrofeissa tapahtuu vastaavia. Ihmisen luullaan selviytyneen mutta onkin kuollut, tai päin vastoin.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mun mielestä tässä Estonian-keississä on erikoista se, että tälläkin palstalla löytyy tätä porukkaa, jotka ostavat tuon virallisen raportin ihan sellaisenaan vailla minkäänlaista kritiikkiä.

Voisiko tämän mielestäsi laajentaa koskemaan myös muita onnettomuuksia tai muuten mielipiteitä herättäviä asioita:

- WTC- tornien sortuminen. Miten voi olla ettei kumpikaan niistä esim. kaatunut kyljelleen vaan molemmat sortuivat suoraan omille tonteilleen. Virallinen teoria tukee tätä. Kyseenalaistatko?

- Koronarokote. Tutkittu aivan liian vähän aikaa ja aiheuttaa ellei heti, niin ihan pian isoja ongelmia rokotetuille. Virallinen teoria on eri mieltä. Kyseenalaistatko?

- Holokaustia ei tapahtunut vaan se on suuri kusetus ja sodanajan propagandaa. Virallinen teoria on eri mieltä. Kyseenalaistatko?

- Ilmastonmuutos ei ole totta. Virallinen teoria on eri mieltä. Kyseenalaistatko?

Mikäli sinulla ei ole kompetenssiä kiistää virallista teoriaa niin miksi uskot mieluummin lähinnä internetissä pyörivien yksilöiden tarinoihin kuin viralliseen tutkijoiden tekemään teoriaan?

"Tälläkin palstalla löytyy tätä porukkaa" oli mielestäni hieman asenteellisesti lohkaistu muutenkin. Jokainen fiksu ihminen uskoo itseään fiksumpiin ihmisiin, jotka perustellusti selvittävät asioita joihin oma äly ei riitä. Sen hyväksymisestä kannattaisi aloittaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös