@septi Tuota ramppiasiaa olen kyllä itsekin ihmetellyt, sillä siellä laivan ollessa pohjassa ramppi oli kiinni ja jotenkin tuo tuntuu mahdottomalta, jos irronnut visiiri olisi sen repinyt auki. Ja jos ramppi on paikoillaan, ei laivaan kai mitenkään voisi tulla niin paljon vettä, että se kaatuisi tuossa ajassa. Taisin tuota joskus tässäkin ketjussa ihmetellä ja varmaan rampin kiinni olemiseen pohjassa jotain hyviä selityksiä löytyi.
Onnettomuustutkintaraportin luvuissa 8.5 ja 8.6 on kuvailtu hyvinkin yksityiskohtaisesti visiirin ja rampin vauriot sekä havainnot hylystä. Noiden perusteella on päivänselvää, että ramppi on ollut täysin auki ja että se on ollut tutkimushetkellä lähes kiinni ollen noin metrin raollaan yläosastaan. Miksi se sitten oli kiinni hylyn ollessa pohjassa ja viime hetkillä sen ollessa pinnassa, johtunee ihan puhtaasti painovoimasta. Toisin sanoen ramppi on liikkunut aika lailla vapaasti rikkoutumisen jälkeen.
Laitan tähän alle muutaman selkeän todisteen siitä, että ramppi on ollut auki.
- Visiirin ja rampin yhteisen rakenteen vuoksi visiiri jää irrotessaan rampin varaan. Pudotessaan se pakottaa rampin auki.
- Rampin molemmat varmistusvaijerit (estävät rampin kääntymisen liian alas) olivat irronneet.
- Kaksi rampin saranoista oli repeytynyt irti.
- Molemmat rampin hydraulisylinterit olivat rikkoutuneet ja sylinterit olivat osittain avautuneessa asennossa.
- Rampin pohjassa oli syviä painaumia.
- Rampin yläpäässä vaurioita.
Lisäksi käytännössä katsoen kaikki sekä rampin että visiirin lukituslaitteet olivat lukitusasennossa, mikä nollaa teorian, jonka mukaan nuo olisi avattu tarkoituksella.