Estonian uppoaminen

  • 284 884
  • 1 477

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Estonian autokannen ovet eivät olleet vesitiiviitä ovia. Ovien määrästä en osaa tarkemmin sanoa, kun äkkiseltään kaikki vapaassa jaossa olevat kuvat ovat niin epäselviä. Lisäksi autokannella oli käsittääkseni myös hissien ovia, jotka nekään tuskin olivat vesitiiviit.

Edit. Visiirissä tosiaan on keulabulbin tekemä lommo. Lisäksi keulabulbissa havaittiin onnettomuustutkintaraportin mukaan vastaavia jälkiä.

Nyt on esitetty teorioita siitä, että visiiri olisi putoamisen jälkeen tehnyt aluksen kyljessä havaitut vauriot, mutta äkkiseltään tuo kuulostaa monestakin syystä ihan fantasialta. Ensinnäkään pelastuneiden kertomukset eivät oikein tue kyseistä teoriaa, koska reikä ulottuu tietääkseni myös autokannen alapuolelle. Lisäksi tämä skenaario olisi taatusti jättänyt helposti havaittavissa olevat vauriot myös visiiriin. Vaikka joku suomalainen asiantuntija rinnastikin visiirin tuossa tapauksessa tölkinavaajaan, niin olisihan siihen jäljet tuollaisesta jääneet. Puhumattakaan siitä, ettei visiirin kelluminen edes tuohon vaadittua aikaa olisi kai ollut mitenkään realistinen skenaario, vaikka sama asiantuntija tuotakin piti mahdollisena.
 
Viimeksi muokattu:

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Onnettomuusskenaariossa laivan alaosastojen ilmakuplan syntymisen on lähes varmasti estänyt juuri tuo ovien ja hissikuilujen eristämättömyys, jonka seurauksena vesi on päässyt virtaamaan autokannelta sen alapuolisiin osastoihin. Toki laiva on sen seurauksena uponnut eikä jäänyt ylösalaisin kellumaan. Kysymys on lähinnä siitä, miten paljon vettä on ehtinyt alakannelle päästä ennen vakauden menettämistä. Tästä antoi viitteitä aikoinaan tehty pienoismallisimulaatio, missä laiva upposi melko tarkalleen kuten oli onnettomuusraportissa päätelty. Tokikaan pienoismallisimulaatiolla ei ole konkreettista todistusarvoa. Menee samaan kategoriaan kuin sabotaasin puolesta puhuvat silminnäkijähavainnotkin.

Estonian alakannen eristämättömyden vaikutukset voin siis kyllä maallikkona ymmärtää. Tosin foliohatustani huolimatta olin avoin hyväksymään myös näiden nyt havaitujen kyljen repeämisten syntyneen mahdollisesti pohjakosketuksesta tai siitä, että hylky on musertunut oman painonsa alle pehmeällä ja liikkuvalla pohjalla maatessaan. Mutta tätä ollaan nyt ilmeisesti torppaamassa.

Odotan niitä lisätutkimuksia.
 
Viimeksi muokattu:

Hagi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tänään tulee kuluneeksi jo 27 vuotta siitä, kun Estonialla kuultiin kuulutus ""Häire, häire, laeval on häire".

Tuskin tuolloin 1994 uskottiin, että uppoamisen syytä tutkitaan sukelluksilla vielä liki 30 vuotta myöhemmin. Monenlaisia käänteitä mahtuu tähän caseen.
 

Luge H

Jäsen
Suosikkijoukkue
80
Niin, totta kyllä. Eikai mikään silti teoriassa estä sitä, että visiiri on avattu ja poistettu sijoiltaan vasta uppoamisen jälkeen - kahdestakin syystä. Ensinnäkin jos autokannelta on haettu jotain arvokasta lastia ja samalla on yritetty lavastaa räjähdysaineen käyttö onnettomuudeksi.
Mietityttää vaan miten tällainen oikeasti olisi mahdollista. Merivartioston katselu muualle? Moisessa salaisessa operaatiossa olisi täten useampi maa osallisena.
Montako sataa miestä moinen operaatio vaatisi? Satoja? Olisiko kaikki nämä vuosikymmenet jokainen osallinen ollut vain hiljaa ison rahasumman kera? Mystisiä katoamisia ei varmaankaan ole montaa ilmennyt sillä kymmenenkin sotilaan likvidointi olisi varmasti tullut omaisten kautta esille.

Jotain mätää tapauksessa voi olla mutta että tällainen megaoperaatio olisi tehty uppoamisen jälkeen kuulostaa vain uskomattomalta.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tänään tulee kuluneeksi jo 27 vuotta siitä, kun Estonialla kuultiin kuulutus ""Häire, häire, laeval on häire".

Tuskin tuolloin 1994 uskottiin, että uppoamisen syytä tutkitaan sukelluksilla vielä liki 30 vuotta myöhemmin. Monenlaisia käänteitä mahtuu tähän caseen.

No ei kyllä arvannut. Uppoamisen syyhän paikantui silloin muistaakseni aika nopeasti keulavisiirin irtoamiseen, ja homma vaikutti olevan paketissa.

Ja oikeastaan minulla on edelleen kalvava epäilys, että samassa paketissa se vieläkin on. Erinäistä hälinää ja epäilyksiä on riittänyt, mutta varsinaista uutta tietoa ei ole tullut kuin että myös kyljessä on reikiä. Ja niistä ei ole varmaa tietoa minä vuonna ovat sinne ilmaantuneet.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mietityttää vaan miten tällainen oikeasti olisi mahdollista.

No ei tietenkään mitenkään. Ihan samaa paskaa jauhettiin vuosia sitten samojen nimimerkkien toimesta jo WTC: n osalta. Usko kun on vahva niin järkihän siinä ensimmäisenä väistyy tieltä.

Harmittaa tämä Estonian penkominen edelleen. Olisi nyt annettu olla. No kai tällä joku tiliä sitten vaan tekee ja kaikki salaliittohöpötys on näille kavereille vaan hyödyksi.
 

Stolk-2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mietityttää vaan miten tällainen oikeasti olisi mahdollista. Merivartioston katselu muualle? Moisessa salaisessa operaatiossa olisi täten useampi maa osallisena.
Montako sataa miestä moinen operaatio vaatisi? Satoja? Olisiko kaikki nämä vuosikymmenet jokainen osallinen ollut vain hiljaa ison rahasumman kera? Mystisiä katoamisia ei varmaankaan ole montaa ilmennyt sillä kymmenenkin sotilaan likvidointi olisi varmasti tullut omaisten kautta esille.

Jotain mätää tapauksessa voi olla mutta että tällainen megaoperaatio olisi tehty uppoamisen jälkeen kuulostaa vain uskomattomalta.

Olivatko ne salaiset rekat sitten ensimmäisinä visiirin luona? Silloin pitäisi muut autot purkaa pois ja sitten lastata ne takaisin laivaan etteivät ne jää merenpohjalle.
 

Luge H

Jäsen
Suosikkijoukkue
80
Olivatko ne salaiset rekat sitten ensimmäisinä visiirin luona? Silloin pitäisi muut autot purkaa pois ja sitten lastata ne takaisin laivaan etteivät ne jää merenpohjalle.
Eikös puhe ole aina ollut että viimeisenä laivaan havaintojen mukaan ajettiin kuorma-autoja jotka eivät kuormalistoissa olleet.
Mutta silti mikä taho voisi toteuttaa kokonaisuudessaan valtavan operaation joka ei näy yhdellekään merivartiostolle?

Uskon että kyydissä oli jotain sinne kuulumatonta ja että lasti on yhä laivassa, tuskin kyseisellä yhtiöllä ensimmäistä kertaa vastaavaa tehtiin.. Uppoamisen aiheutti irronnut keulavisiiri.
 

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
Vaikka nämä salaperäiset rekat olisivat olleetkin parkkeerattu paattiin viimeisenä = lähimmäksi keulaa niin on lähestulkoon absurdia olettaa, että ne olisivat uppoamisen jälkeen edelleen siististi siinä paikallaan heti kun keulasta sisään menee.

Toki, varmastikaan kaikesta myllerryksestä huolimatta etummaisina olleet autot / rekat eivät ole päätyneet perimmäisiksi mutta ihan takuulla jonkinlaista siirtymää / kaatumista ja tuhoutumista tapahtuu. Sen lisäksi kaikkea muuta irtoromua on voinut pakkautua eteen vaikeuttamaan helppoa käsiksi pääsyä rekan lastiin.

Kaikki on toki mahdollista ja kyllähän sinne sisään varmasti jollain tapaa pääsee, mutta jotenkin lähes mahdotonta kuvitella että tuo olisi onnistunut silloin aikanaan niin nopeasti ja jättämättä mitään isompia merkkejä siellä käynnistä. Olihan siellä joku väittämä, että joku metallikehikko olisi aseteltu "ihmisen toimesta" sinne pohjaan seisomaan kun on esteitä purettu tieltä mutta en ole edelleenkään vakuuttunut.
 

Stolk-2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eikös puhe ole aina ollut että viimeisenä laivaan havaintojen mukaan ajettiin kuorma-autoja jotka eivät kuormalistoissa olleet.
Mutta silti mikä taho voisi toteuttaa kokonaisuudessaan valtavan operaation joka ei näy yhdellekään merivartiostolle?

Uskon että kyydissä oli jotain sinne kuulumatonta ja että lasti on yhä laivassa, tuskin kyseisellä yhtiöllä ensimmäistä kertaa vastaavaa tehtiin.. Uppoamisen aiheutti irronnut keulavisiiri.

No en mihinkään operaatioon usko, koska se olisi vaatinut paljon aluksia jotka olisivat pystyneet operaation salassa tekemään.
 
4

444

Eikös puhe ole aina ollut että viimeisenä laivaan havaintojen mukaan ajettiin kuorma-autoja jotka eivät kuormalistoissa olleet.
Mutta silti mikä taho voisi toteuttaa kokonaisuudessaan valtavan operaation joka ei näy yhdellekään merivartiostolle?

Uskon että kyydissä oli jotain sinne kuulumatonta ja että lasti on yhä laivassa, tuskin kyseisellä yhtiöllä ensimmäistä kertaa vastaavaa tehtiin.. Uppoamisen aiheutti irronnut keulavisiiri.
Eihän sitä tarvitse merivartiostoilta salassa suorittaa, kun ne ovat tietenkin mukana salaliitossa. Salaliiton sisäpiiriin kuuluu joitain tuhansia ihmisiä, jotka on saatu pitämään suunsa kiinni maksamalla muutama miljoona per nassu käteisellä ja pieninä seteleinä. Ja kaikki tämä vain siksi, ettei kukaan äkkää, että Ruotsi halusi ostaa Mustamäen torilta rekkalastillisen vanhoja venäläisiä pommeja kasvaakseen pohjolan asemahdiksi. Keulavisiiri on tästä tavalla tai toisella kiistaton todiste.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Olen lukenut sen Lehtolan porukan virallisen tuotoksen eikä ole tullut vielä esiin mitään uskottavampaa kuvausta siitä mitä 27 vuotta sitten tapahtui. En toki kiistä, etteikö juttaraabeilla ja muilla ole taitoa tuottaa kiinnostavaa TV-draamaa, joka varmasti viihdyttää enemmän kuin tuo viranomaisyhteistyönä syntynyt raportti.
 
Eilen katsoin videota autokannelta (Postimees). Siellä etuosassa, jossa robotti on kuvannut, ei näy mitään autoja, koska kaikki ovat perällä yhdessä läjässä. Laivahan oli jossain vaiheessa ihan pystyssä kun keula oli vielä veden yläpuolella.

Mitä tulee veteen autokannen alapuolella.
Autokannen alapuolisilta kansilta pelastuneet olivat nähneet autokannen alapuolella olleilla käytävillä vettä, joissain tapauksissa jo ennen laivan kallistumista. Eräs pelastunut kertoi, että kannella 1 käytävän lattiasta suihkusi vettä ylöspäin aivan kuin venttiilisi olisi avattu. Tämä havainto oli juuri ennen laivan kallistumista. Syyksi on arveltu, että tämän kohdan alapuolella 0-kannella oleva saunaosasto olisi ollut täynnä vettä.

Kukaan ei muista, että vettä olisi tulvinut portaita pitkin alaspäin. Eli että vesi olisi tullut autokannelta. Autokannen alapuolelta pelastuneet tai osa heistä on kävellyt portaikossa sitä reittiä, joka menee autokannelle menevien ovien ohi. Ovet olivat kiinni eikä ovista ole ainakaan silloin tullut vettä. On sanottu myös, että vesi olisi mennyt autokannen alapuolella oleville kansille autokannen ilmastointikanavien kautta. Kurm sanoi, että ilmastointikanavat ovat autokannen yläosassa ja vaatisi 40 asteen kallistuman, jotta vesi ylettyisi ilmastointikanaviin. Autokannen alapuoliset vesihavainnot ovat kuitenkin tehty paljon aikaisemmassa vaiheessa ennen 40 asteen kallistumaa.

Johtopäätös: vesi on tullut kansille 1 ja 0 jostain muualta kuin yläpuolelta?
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Mietityttää vaan miten tällainen oikeasti olisi mahdollista. Merivartioston katselu muualle? Moisessa salaisessa operaatiossa olisi täten useampi maa osallisena.
Montako sataa miestä moinen operaatio vaatisi? Satoja? Olisiko kaikki nämä vuosikymmenet jokainen osallinen ollut vain hiljaa ison rahasumman kera? Mystisiä katoamisia ei varmaankaan ole montaa ilmennyt sillä kymmenenkin sotilaan likvidointi olisi varmasti tullut omaisten kautta esille.

Jotain mätää tapauksessa voi olla mutta että tällainen megaoperaatio olisi tehty uppoamisen jälkeen kuulostaa vain uskomattomalta.

Estonialla ainakin parin viikon ajan juuri ennen turmaa tapahtuneista puna-armeijan asekuljetuksista on jo aiemmin kirjoitettu runsaasti ja kantaaottavasti, enkä ala niitä nyt tässä vaiheessa sen enempää toistella. Mutta asialliseen kysymykseesi pähkinänkuoressa: Jos Estonia upotettiin, motiivina on täytynyt olla Venäjän valtion tai Venäjän senaikaisten valtapiirien toimeenpanema painava varoitus ja kostotoimi Natolle ja Ruotsille Neuvostoliiton Viroon jääneen kaluston varastamisesta ja salakuljetuksesta länteen. On syytä tässä tapauksessa olettaa Venäjällä olleen heikkonakin omat keinonsa puuttua toimintaan, jonka se koki loukkaavan itseään ja sen valtarakenteita.

Ruotsi on asekuljetukset myöntänyt, mutta salannut niitä koskevat asiakirjat 70 vuodeksi. Jos voidaan todistaa räjähteiden upottaneen Estonian, niin näitä valtiollisia toimia tullaan sen jälkeen tarkastelemaan takuulla kriittisemmin kuin aiemmin.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Ei kyllä pidä paikkaansa, etteikö olisi havaintoja portaikon kautta tulleesta vedestä. Ainakin yhdessä lausunnossa mainitaan ihan selvästi seinää pitkin valuva vesi portaikossa. On myös hyvä huomioida, että alakansien hyttiosastot olivat laivan keulassa ja aluksen vajoaminen tapahtui perä edellä. Tuo taas merkitsee sitä, ettei vettä välttämättä ole tullut kovin paljon autokannen alapuolisiin hyttiosastoihin rappukäytävä myöden siinä vaiheessa, kun tuolta on ollut vielä mahdollisuus pelastautua. Havaintoja alhaalta päin suihkunneesta vedestä taisi olla myös yksi kappale ja tuollekin lienee olemassa ihan looginen selitys ilman saunaosaston vuotoa.

Kurm on ilmeisesti tänään höpissyt Postimees-lehdessä, että autokannen ovet (kaksi etupään ovea päästy tarkastamaan) olivat kiinni aiemmista raporteista poiketen. Tuossa on nyt vaan sellainen juttu, ettei ainakaan Onnettomuustutkintakeskuksen raportti ota tietääkseni mitään kantaa asiaan. Tämä taas kertoo jälleen kerran aika paljon tutkinnanjohtaja "sukellusvene" Kurmista. Jos joku pystyy lukemaan koko uutisen ja vähintäänkin referoimaan sen tänne, olisi todella hyvä juttu. On siis maksumuurin takana.

Edit. On myös hyvä muistaa, että onnettomuustutkintaraportti toteaa aika selkeästi, että autokannen alapuolinen vuoto olisi käytännössä vähintäänkin hidastanut laivan kaatumista. Saman asian pystyy toteamaan jo ihan puhtaalla maalaisjärjelläkin.

Edit 2. Samainen raportti toteaa myös aika lailla suoraan se, ettei Estonia olisi käytännössä edes kaatunut, mikäli pelkästään autokansi olisi tulvinut. Tämä ei todellisissa olosuhteissa kuitenkaan ollut mahdollista, sillä autokannen tulviminen aiheutti sekä kallistuman että perän vajoamisen. Tämän ja sääolosuhteiden johdosta ylempien kansien tiiveys petti, mikä johti jatkuvasti kasvavan vesimäärän tulvimiseen autokannen alle sekä aluksen vakavuuden täydelliseen menetykseen.
 
Viimeksi muokattu:
Tänään löydettiin laivan ympäriltä, oisko noin 100 m etäisyydellä laivasta, :vedenalaisia majakoita." Eräänlaisia pisteitä, joiden avulla vedenalainen robotti navigoi joskus ennen. Majakat ovat vanhoja. Arveltiin, että ajalta, jolloin ruotsalaiset meinasivat peittää laivan betonilla. Nämä olivat niitä, jotka kesän sukelluksissa häiritsivät sonareita. Niissä on siis virtaa ja toimivat edelleen. Aivan uskomatonta!

 
Viimeksi muokattu:
Vaurioalan kohdalla on luultavasti graniittipaljastuma. Vaurioiden tarkastelun perusteella geometria sopii yhteen graniittipaljastuman geometrian kanssa.

Näin sanoi kesällä Rene Arikas.

On ollut väittelyä, mitä valkoinen massiivi laivan alla on. Onko se graniittia vai savea? Kurm tutki pohjaa robotilla, robotin koura tonki pohjaa ja todettiin, että pehmeää savea on. Toki on mahdollista, että reiän kohdassa on ollut kovempaa aineista tai kivi, mutta yleisesti pohjan pitäisi olla savea.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Onnettomuustutkintaraportin mukaan pohja on pinnaltaan pehmeää savea, jonka olla on kovaa savea. Laivan keskiosa on tuon kovan saven päällä.

Edit. Aika mielenkiintoinen tuo video. Heitetään iso nippu väitteitä ilman mitään todellista näyttöä ja esittäjäksi jo aiemmin salaliittoteoriaan kyseisessä tapauksessa viittaillut entinen poliitikko. Lopussa vielä otetaan hattua kouraan ja pyydetään täysin vilpittömästi rahaa hyvään tarkoitukseen.

Enpä oikein tiedä. Miksi minulle tulee ensimmäisenä mieleen Max van der Werff ja Bonanza media?
 
Viimeksi muokattu:

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Estonialla ainakin parin viikon ajan juuri ennen turmaa tapahtuneista puna-armeijan asekuljetuksista on jo aiemmin kirjoitettu runsaasti ja kantaaottavasti, enkä ala niitä nyt tässä vaiheessa sen enempää toistella
Ei muuta kuin lähteitä peliin.
 

Outsider

Jäsen
Ei muuta kuin lähteitä peliin.



Ei kai kukaan vielä nykypäivänäkin väitä, että mitään kuljetuksia ei koskaan tapahtunut?
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints


Ei kai kukaan vielä nykypäivänäkin väitä, että mitään kuljetuksia ei koskaan tapahtunut?

Äh. Vastaan huomenna.
 
Tänään löydettiin kolmas reikä. Maavallin ja oikean kyljen väliin ahtautui pieni robotti, joka kuvasi pitkittäissuuntaisen ja silman muotoisen eli keskikohdastaan laajenevän reiän. Sen kokoa ei pystytä sanomaan, koska robotti ei päässyt sitä kokonaan kuvaamaan.

Sitten on se heinäkuussa kuvattu reikä, jonka filmimateriaali tällä viikolla vuodettiin mediaan. Sehän on muutaman metrin leveä ja muutaman kymmenen senttiä korkea myös pitkittäissuuntainen reikä. Tämä taisi olla enemmän ahterin puolella. Oikealla kyljellä sekin.

Ja sitten on se Discoveryn reikä vuodelta 2020, joka minun mielestäni selvästi eroaa muodoltaan näistä kahdesti muusta. Eli se on metrin leveä ja 4 m korkea.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Jaa reikiä löytyy lisää. No ei se sitten varmaan olekaan sukellusveneen törmäys, mikä Estonian upotti. Vaan tietenkin useampien sukellusveneiden yhtäaikainen joukkotörmäys!
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
27v meren pohjassa maannessa laivan hylyssä on reikiä. Pitäisikö tästä olla jotenkin yllättynyt, hämillään, järkyttynyt vai mitä tällä yritetään sanoa?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös