Mainos

Estonian uppoaminen

  • 286 873
  • 1 466

D.A.D

Jäsen
Tätä ketjua lukiessa tuli mieleen, että kuinka monella tänne kommentoineella on laajaa kokemusta hylkysukelluksesta suomen vesillä.
Onko joku omakohtaisesti nähnyt ahtojäiden ulottumattomissa kohtuu tasaisella pohjalla makaavan hylyn kylkeen ilmestyvän aikaa myöten repeämiä. Tai esimerkiksi miinaan ajaneen ja täten nopeasti uponneen aluksen vähän karkeampaankin pojaan osumisesta aiheutuneita repeämiä.

Hyvä että nyt tutkitaan ja tehdään erinäisiä simulaatioita niin merenkulku on tulevaisuudessa hivenen turvallisempaa
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Estonia ei ainakaan onnettomuustutkintaraportin mukaan makaa kohtuu tasaisella pohjalla.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Samaa mieltä siitä, että ei maallikko pysty noista pelkistä kuvistakaan sanomaan yhtään mitään. Siksi onkin hyvä, että asiantuntijat tutkivat mahdollisimman hyvin ja tiedottavat riittävän selvästi.
 
En kyllä käsitä miten kukaan loogisesti ajatteleva ihminen voi päätyä sukellusveneen osumiseen.

Oli kai sitten sattumaa että sen lisäksi oli kova myrsky ja keulaviiri putosi.
 

D.A.D

Jäsen
Estonia ei ainakaan onnettomuustutkintaraportin mukaan makaa kohtuu tasaisella pohjalla.

Hylyn maatessa epätasaisella pohjalla esim. 1/3 hylystä on ns tyhjän päällä olen havainnut aikaamyöten tulleita jännitys repeämiä.
Estonia makaa loivassa rinteessä tukeutuen pohjaan pääasiassa koko pituudeltaan. Itse en ole kyseisellä hylyllä käynyt, mutta näin minua on informoitu
 

Hexa

Jäsen
En kyllä käsitä miten kukaan loogisesti ajatteleva ihminen voi päätyä sukellusveneen osumiseen.

Oli kai sitten sattumaa että sen lisäksi oli kova myrsky ja keulaviiri putosi.
Jälleen yksi salaliittoteoria. Keulavisiirin putoaminen on varma asia. Mutta pettikö sen kiinnitys sen takia, että laivaa ajettiin ylinopeutta olosuhteisiin nähden suoraan myrskyä päin, vai olisiko siinäkin voinut olla myös räjähteillä osuutta asiaan. Tämäkin kuitenkin varmasti tutkittiin, eikä siitä löytynyt merkkejä räjähdysaineista.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Hylyn maatessa epätasaisella pohjalla esim. 1/3 hylystä on ns tyhjän päällä olen havainnut aikaamyöten tulleita jännitys repeämiä.
Estonia makaa loivassa rinteessä tukeutuen pohjaan pääasiassa koko pituudeltaan. Itse en ole kyseisellä hylyllä käynyt, mutta näin minua on informoitu

Onnettomuustutkintaraportin luvun 8 alussa on kuvaus aluksesta ja pohjasta. Tuon perusteella on hyvin todennäköistä, että aluksen keskikohta on vasten kovempaa merenpohjaa ja täten rasituskin lienee suurinta noilla kohdilla.
 

D.A.D

Jäsen
En kyllä käsitä miten kukaan loogisesti ajatteleva ihminen voi päätyä sukellusveneen osumiseen.

Oli kai sitten sattumaa että sen lisäksi oli kova myrsky ja keulaviiri putosi.

Ei kai kukaan sukellusvene teoria voi uskoa. Onhan se tälläkin palstalla jo todistettu ettei sukellusveneen massa(n.1500t) riitä vaurioittamaan matkustaja-aluksen runkoa kuvissa nähdyllä tavalla, mutta toisaalta autokannella liikkeelle päässyt lasti (50t painoinen rekka) sen tekee helposti.
 
Joku voisi tosiaan tuon suomentaa.

Sen verran on tullut Virossa rampattua, että tässä amatöörikäännös:

Annan katsauksen keskiviikkona 14.7.2021 tehdyistä tutkimuksista. Aloitimme vedenalaisten robottien avulla tutkimukset laivan keulassa, oikealla kyljellä ja tutkimme myös laivan pohjaa sekä peräosaa. Lisäksi aikaisemmalle profilaattorilla tehdylle meren pohjan tutkimukselle suoritimme geofyysisen tutkimuksen saadaksemme katsauksen meren pohjan geologiasta. Tarkoittaa, että onko ja missä kohden graniittikerrosta ja kohoaako graniittikerros jossain kohden (merenpohjan) pinnalle eli olisiko kyseessä paljastuma. Lopuksi porasimme merenpohjasta näytteitä. Illalla Tukholman yliopiston tutkimusalus siirtyi kotisatamaan..... (sanoo ”peale punkri mõõtmist”, mutta en ymmärrä mitä se tarkoittaa). Torstaina 15.7. jatkoimme vedenalaisilla roboteilla tehtäviä tutkimuksia, joiden aluksi keskityimme kansirakennukseen (deckhouse), vasemman kyljen palleköliin (bilge keel), mittasimme tarkemmin oikean kyljen vaurion ja se on vähintään 22 metriä pitkä ja 4 metriä korkea. Vaurion tarkka laajuus ei ole tiedossa, koska se jää laivan rungon alle. Vaurioissa on kyse repeämistä, niin ulkolevyjen kuin sisärakenteiden laajamittaisesta deformaatiosta. Laivan sisätiloihin pystyy näkemään. Näimme joitakin autoja autokannella. Vauriot eivät ole säännönmukaisen ulkoisen kappaleen synnyttämiä. Vaurioalan kohdalla on luultavasti graniittipaljastuma. Vaurioiden tarkastelun perusteella geometria sopii yhteen graniittipaljastuman geometrian kanssa. Huomasimme, että keularampin oikean kylkeen kuuluva pieni palanen on keularampin oikean puolen saranaa vasten. Lisäksi vedenalaisen robotin avulla huomasimme, että keularampin oikeanpuoleisesta sisimmäisestä nurkasta puuttuu palanen. Keularampin rakenteista löysimme erilaisia vaurioita. Eniten sen keskiosassa. Keulapotkurin edestä löysimme yhden pienemmän raon. Seiskakannen ylimmäisestä reunasta löysimme vähintään kaksi lyhyempää halkeamaa, missä kohdin oleva metalli, eli kansirakennuksen ulkolevyt, ovat taipuneet ulospäin. Peräkannella, kuudennen kannen kohdalla, joka on siis avoin, vasemman kyljen kohdilta löysimme vähintään yhden tukipylvään, joka on repeytynyt irti alkuperäisesti kiinnityksestään ja taipunut. Lisäksi kuudennen kannen peräosassa on nähtävissä sisäkaton kannatinrakenteiden deformaatiota. Peräosan viidennen kannen ulkolevyt ovat suurelta osin repeytyneet auki. Suurinta osaa seiska- ja kasikansia ei ole mahdollista tutkia vedenalaisen robotin avulla, koska siellä roikkuu erilaisia päitä, vaijereita ja muuta vedenalaisen robotin kannalta vaarallisia elementtejä. Löysimme myös laivan ympäriltä meren pohjasta erilaisia kohteita, jotka luultavasti ovat Estoniasta peräisin. 16.7. yöllä päätimme tutkimukset ja aloitimme paluumatkan Tallinnan satamaan. Voidaan todeta, että niinä päivinä kun suoritimme kaikuluotaimella (sonar) erilaisia tutkimuksia, niin enemmän ja vähemmän esiintyi häiriösignaaleja, joiden takia emme pystyneet näkemään kaikuluotaimella siinä laajuudessa kuin sillä pystyisi näkemään ja kaikuluotaimen kantavuus rajoittui 20 metriin. Jos tarkastelemme toimintasuunnitelmaa, josta sovimme 9.7., voin vahvistaa, että kaikki suunnitellut toimet on saatu tehtyä. Ja tässä kohtaa haluan kiittää koko miehistöä...jne.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mielestäni on hieman ylimielistä leimata kaikki lisätutkimusta haluavat (sisältää myös uhrien omaisia) pelkiksi foliohattupäiksi tai muuten päästään vialla oleviksi.

Eikä pelkästään foliohatuiksi vaan rahanahneiksi foliohatuiksi. No joo, tämä ei ole totta. Rahanahneet eivät välttämättä ole foliohattuja, mutta he saattavat osata rahastaa foliohattuja. Sitten taas aidot hörhöt eivät pysty muuhun kuin vaatimaan asioita internetissä.

Ehdottomasti olisi pitänyt antaa jo olla tämänkin asian. Koko homma on unohtunut jo aika hyvin (tai salaliittoteoriat sen ympärillä), mutta nämä tutkimukset ainoastaan nostavat spekulaatiot taas pintaan ja foliohatutkin saa lisää höpöhöpöteorioita omiin kellareihinsa mietittäväksi. Tai on jo saanut kun sieltä löytyy repeämiä, joita ei ole ennen havaittu. Yllättävää, että laivan runkoon tulee repeämiä kun se uppoaa. Pakkohan sen on olla vähintään sukellusveneen tai räjähteiden aikaansaannosta. Vaikea uskoa mihinkään muuhun.
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Olen @Näkkäri n kanssa samaa mieltä, että tutkimuksia ei olisi pitänyt enää suorittaa. Hyvin todennäköistä on, ettei yläpuolella kuvattuja vaurioita pystytä 100 % varmuudella selittämään, koska ne ovat voineet syntyä usealla eri tavalla laivan kaatuessa, upotessa tai lähes 30 vuoden aikana pohjassa. Siten salaliittoteoreetikot saavat vain lisää bensaa omiin teorioihinsa, koska edelleen se ja se on heidän mielestään mahdollista. Pahoin pelkään, että noin vuoden päästä saatava raportti on pettymys monille.
 

Outsider

Jäsen
Olen @Näkkäri n kanssa samaa mieltä, että tutkimuksia ei olisi pitänyt enää suorittaa. Hyvin todennäköistä on, ettei yläpuolella kuvattuja vaurioita pystytä 100 % varmuudella selittämään, koska ne ovat voineet syntyä usealla eri tavalla laivan kaatuessa, upotessa tai lähes 30 vuoden aikana pohjassa. Siten salaliittoteoreetikot saavat vain lisää bensaa omiin teorioihinsa, koska edelleen se ja se on heidän mielestään mahdollista. Pahoin pelkään, että noin vuoden päästä saatava raportti on pettymys monille.

Eiköhän tässä nyt joka tapauksessa ole lisää sukelluksia edessä sen auenneet keularampin takia, kun ei kai sitä nyt sen tarkemmin keretty tutkimaan? En tiedä mikä Virossa on kansan yleinen mielipide (kalliille) tutkimukselle, mutta jotenkin on jäänyt sellainen käsitys, että nimenomaan siellä näitä tutkimuksia on haluttu tehdä. Ei nyt suoranaisesti liity Estoniaan, mutta onhan meininki Virossa ollut tuohon aikaan aika villiä, niin ei senkään puolessa tämä ihmetytä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Olen @Näkkäri n kanssa samaa mieltä, että tutkimuksia ei olisi pitänyt enää suorittaa. Hyvin todennäköistä on, ettei yläpuolella kuvattuja vaurioita pystytä 100 % varmuudella selittämään, koska ne ovat voineet syntyä usealla eri tavalla laivan kaatuessa, upotessa tai lähes 30 vuoden aikana pohjassa. Siten salaliittoteoreetikot saavat vain lisää bensaa omiin teorioihinsa, koska edelleen se ja se on heidän mielestään mahdollista. Pahoin pelkään, että noin vuoden päästä saatava raportti on pettymys monille.
Toisaalta Ruotsin, Suomen ja Viron turvallisuustutkintaviranomaiset ovat mahdottoman paikan edessä siinä vaiheessa, kun lippuvaltio Viro pyysi uusia tutkimuksia. Niiden evääminen olisi suorastaan todistanut salaliiton salaliittoihin uskoville. Ja olisihan media varmaan asiallisellakin tavalla pohtinut, miksi Suomi ja Ruotsi hylkäävät Viron halun selvittaa yhtä olennaista osaa historiastaan.
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Erittäin yksityiskohtaista lisätietoa hylystä ja merenpohjasta on jo saatu näiden julkaistujen ensitietojen valossa. Nyt voidaan jo nähdä ainakin se, että mikään turha reissu tämä ei ollut. Odotetaan tutkimusten ja mallinnusten tuloksia, mihin menee varmasti tovi jos toinenkin. 20x4 metrin reikä kuulostaa kyllä melkoiselta. Sellainen upottaisi isommankin laivan väistämättä. Toki kyseessä voi olla myös luonnonvoimien näytös. Hylky näyttää olevan todella syvällä merenpohjan massassa, mikä nyt ei voi olla vaikeuttamatta kokonaiskuvan saamista.

Todella iso sulka hattuun virolaisille tästä työstä uusien tutkimusten eteen. Nostaa varmasti myös pienen kansakunnan itsetuntoa terveellä tavalla, kun pystyvät tähän tutkimusurakkaan. 1994 oli vielä liikaa näyttämisen halua ja liiallista riskinottoa vähän kaikessa.
 

Outsider

Jäsen
Mikähän selitys tuolle häiriösignaalille löytyy? Tästähän oli mainintaa heti viime viikollakin, mutta ilmeisesti tämän takia kaikkia suunniteltuja 3D-skannauksia ei saatu nyt tehtyä.
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Mikähän selitys tuolle häiriösignaalille löytyy?

En toki ole tekniikan asiantuntija, mutta kyllä tuollainen valtava rautahylky itsessään aiheuttaa haasteita ainakin tietynlaisille mittaustaajuuksille sen läheisyydessä.

@Cobol en toki tarkoittanut, että Suomen tai Ruotsin olisi tullut kieltää tutkimukset. Epäilen vain vahvasti, että loppuraportti tulee olemaan aiemman kertausta ja arvoita vaurioiden syntytavoista, eikä se tuo vastauksia siinä laajudessa, kuin suuri yleisö toivoo.
 

Outsider

Jäsen
En toki ole tekniikan asiantuntija, mutta kyllä tuollainen valtava rautahylky itsessään aiheuttaa haasteita ainakin tietynlaisille mittaustaajuuksille sen läheisyydessä.

Oletan että paikalla olevilla henkilöillä on sen verran asiantuntemusta, että mikäli tällaisesta olisi kyse, se myös tuotaisiin esiin, eikä vaan tyydyttäisi ihmettelemään asiaa. Vähän hankala tästä on saada infoa, kun Suomeksi ei ole pahemmin asiasta uutisoitu, mutta ilmeisesti siis alkuun laitteet toimi niin kuin piti, mutta sitten tuli tämä häiriö mikä oli pysynyt päällä, vaikka kaikki laivan laitteetkin oli suljettu, että voitiin poissulkea niiden aiheuttamat häiriöt. Kun en itsekään tuohon tekniikkaan ole millään tavalla perehtynyt, niin en tiedä millä sen signaalin olemassa olo sitten huomataan, jos omat laitteet on suljettuna, mutta en nyt ihan ensimmäiseksi tosiaan usko sitä, että pelkkä laivan hylky olisi tähän syyllinen.
 

Hereworth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Joni Puurula, Ikaalisten Nouseva-Voima

Mikäli yhtään oikein tulkitsen, niin häiriöitä on aiheuttanut läheltä ohi ajanut sukellusvene. Kansainvälisillä vesillä ollaan, niin eihän tämä tietenkään tarkoita mitään tahallista häiriköintiä. Vaikka joku een varmasti niinkin saa tulkittua.

Mahdollinen graniittipaljastuma repeämän kohdalla selittäisi vaurioiden syntyneen nimenomaan pohjaan osuessa.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo

Tässä esitellyt kuvat näyttävät ainakin selkeiltä ja muutenkin hommassa ainakin tuntuisi nyt olevan ns. tekemisen makua. Postimees-lehdessä on ilmeisesti enemmänkin kuvia, mutta maksumuurin takana.
 

Mikäli yhtään oikein tulkitsen, niin häiriöitä on aiheuttanut läheltä ohi ajanut sukellusvene. Kansainvälisillä vesillä ollaan, niin eihän tämä tietenkään tarkoita mitään tahallista häiriköintiä. Vaikka joku een varmasti niinkin saa tulkittua.

Mahdollinen graniittipaljastuma repeämän kohdalla selittäisi vaurioiden syntyneen nimenomaan pohjaan osuessa.

Sulla vissiin väärä linkki, ei tuolla puhuta mitään sukellusveneestä ja juttu on muutenkin julkaistu ennen tutkimuksia.
 

Hereworth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Joni Puurula, Ikaalisten Nouseva-Voima
Jaa no perhana. Poistetaan sitten tuo linkki
Sulla vissiin väärä linkki, ei tuolla puhuta mitään sukellusveneestä ja juttu on muutenkin julkaistu ennen tutkimuksia.

Joo niin taitaa olla. Tutkimusten aikana oli tällaista juttua, että mahdollisesti ohi kulkenut uubootti aiheuttanut häiriöitä.


Iltapaskan jutussakin mainitaan tuntemattomat häiriöt, mutta ei aiheuttajaa.
 
Jaa no perhana. Poistetaan sitten tuo linkki


Joo niin taitaa olla. Tutkimusten aikana oli tällaista juttua, että mahdollisesti ohi kulkenut uubootti aiheuttanut häiriöitä.


Iltapaskan jutussakin mainitaan tuntemattomat häiriöt, mutta ei aiheuttajaa.

Joo, kyllä Delfissä luki, että miehistön mukaan signaali oli liikkuva tarkoittaen varmaankin, että tuli liikkuvasta kohteesta. Viron puolustusvoimien entinen komentaja, amiraali Kõuts pitää sukellusvenettä mahdollisena lähteenä. Ja tätähän esiintyi kahtena-kolmena päivänä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös