Odotellaan nyt mitä tässä kartoituksessa löytyy ja päädytäänkö lisätutkimuksiin. Niitähän virolaiset ainakin ovat kertoneet aloittavansa tarvittaessa keväällä 2022. Jos pohjalla on tuolla kohtaa kiviä/kalliota joka on nuo reiät aiheuttanut täytyy niistä tarjota myös yleisölle avointa dataa. Tai metallurgisissa tutkimuksissa ne täytyy todeta rasituksen aiheuttamiksi. Avoimuus on se juttu ja nykytekniikka sen onneksi mahdollistaakin, eikä olla vain suttuisten filmien varassa. Muuten salaliittoteorioille ei tule loppua.
Jos taas noilla on ollut mitään tekemistä uppoamisen kanssa, on se se kylmäävä homma kaiken kaikkiaan. Selittäisi toki viimeistään sen, miten laiva voi ympäri käännyttyään upota, kun autokannen alla on vielä runsaasti ilmaa sisältävää tilaa eli matkustajakansi, konehuone, tankkikansi ja saunaosasto. Nopeasti kaatuneessa paatissa ilmaa olisi kuitenkin pitänyt jäädä noihin tiloihin niin, ettei laiva mene pohjaan kuin kivi vaan olisi jäänyt osittain kellumaan jos ei päiviksi niin edes tunneiksi. Vaikka netistä löytyy kyllä (olikohan peräti Meyer Wreftin tekemiä) esityksiä siitä miten tuo on mahdollista ilman reikiä rungossa. Ylempien kansien normaalisti pinnan yläpuolella olevien ilmastointikanavien ja melkoisen esteettömän autokannen keskikapan kautta tapahtuneista virtauksista autokannen alle tuossa taisi ainakin olla, halukkaat kyllä löytävät youtubesta.
Ihan jos nuo reiät ovat syntyneet upotessa, on sekin jo JAIC:n raportin osaltaan kyseenalaistava seikka, siinä kun mainitaan hylyn olevan rungoltaan keulaa lukuunottamatta täysin ehjä. Hyvä, että tutkitaan.
Jos taas noilla on ollut mitään tekemistä uppoamisen kanssa, on se se kylmäävä homma kaiken kaikkiaan. Selittäisi toki viimeistään sen, miten laiva voi ympäri käännyttyään upota, kun autokannen alla on vielä runsaasti ilmaa sisältävää tilaa eli matkustajakansi, konehuone, tankkikansi ja saunaosasto. Nopeasti kaatuneessa paatissa ilmaa olisi kuitenkin pitänyt jäädä noihin tiloihin niin, ettei laiva mene pohjaan kuin kivi vaan olisi jäänyt osittain kellumaan jos ei päiviksi niin edes tunneiksi. Vaikka netistä löytyy kyllä (olikohan peräti Meyer Wreftin tekemiä) esityksiä siitä miten tuo on mahdollista ilman reikiä rungossa. Ylempien kansien normaalisti pinnan yläpuolella olevien ilmastointikanavien ja melkoisen esteettömän autokannen keskikapan kautta tapahtuneista virtauksista autokannen alle tuossa taisi ainakin olla, halukkaat kyllä löytävät youtubesta.
Ihan jos nuo reiät ovat syntyneet upotessa, on sekin jo JAIC:n raportin osaltaan kyseenalaistava seikka, siinä kun mainitaan hylyn olevan rungoltaan keulaa lukuunottamatta täysin ehjä. Hyvä, että tutkitaan.
Viimeksi muokattu: