Sukellusoperaattiossa vaikuttavien tutkijoiden kanssa samoilla linjoilla siinä, että tässä vaiheessa ei pidä vetää vielä liian pitkälle meneviä johtopäätelmiä mistään nyt tehdyistä löydöistä. Tarvitaan vielä varmasti metallurgisia analyysejä mallinnusten ohella jne. Pitää huomioida ajan vaikutus näissä. Hylky on maannut merenpohjassa jo lähes 30 vuotta. Rungon poikkeamia ei voida enää tässä vaiheessa automaattisesti liittää uppoamisen aikaisiin tapahtumiin.
Nyt tehdyt löydöt ovat kuitenkin mielenkiintoisia ja samalla ahdistavia. Mikäli nuo reiät ovat autokannen alapuolella ja mikäli voidaan osoittaa niiden syntyneen ennen uppoamista niin sehän on varsinainen "matopurkki" syötäväksi. Tällöin reiät selittäisivät hyvinkin pitkälle nopean uppoamisen ja sen miksei lautta jäänyt kellumaan, jos autokannen alla olevat kerrokset täyttyivätkin (esim. räjähdyksen) seurauksena vedestä ennen autokantta.
Itse olen koko ajan pitänyt tapausta epäilyttävänä uppoamistapa ja silloinen maailmanpoliittinen tilanne huomioiden (NL:n aseteknologian kuljetukset länteen Estonialla). 1990-luvun maailmaan olisi hyvinkin sopinut sellainen moraaliton perseily, että NATO-maat olisivat Ruotsin siunauksella käyttäneet siviilialusta solilaallsissa peiteoperaatiossa. Estonian silloinen kapteeni Arvo Andersson oli hänkin kokemukseltaan enemmänkin rahtilaivan kapteeni. Sekö se koko Estlinen tarkoitus olikin? KGB on ollut kenties ainoa jotenkuten toimintakykyinen elin 1990-luvun alun Venäjällä, joka on voinut pystyä puuttumaan kuljetuksiin tunnetuin seurauksin.
Pidän toki tervetulleena myös sitä vaihtoehtoa, että uusilla tutkimuksilla voidaan lopullisesti poissulkea sabotaasin mahdollisuus. Se toinen vaihtoehto olisi erittäin häpeällistä, ei vaan Venäjälle vaan myös Ruotsille ja NATO-maille.
Nyt tehdyt löydöt ovat kuitenkin mielenkiintoisia ja samalla ahdistavia. Mikäli nuo reiät ovat autokannen alapuolella ja mikäli voidaan osoittaa niiden syntyneen ennen uppoamista niin sehän on varsinainen "matopurkki" syötäväksi. Tällöin reiät selittäisivät hyvinkin pitkälle nopean uppoamisen ja sen miksei lautta jäänyt kellumaan, jos autokannen alla olevat kerrokset täyttyivätkin (esim. räjähdyksen) seurauksena vedestä ennen autokantta.
Itse olen koko ajan pitänyt tapausta epäilyttävänä uppoamistapa ja silloinen maailmanpoliittinen tilanne huomioiden (NL:n aseteknologian kuljetukset länteen Estonialla). 1990-luvun maailmaan olisi hyvinkin sopinut sellainen moraaliton perseily, että NATO-maat olisivat Ruotsin siunauksella käyttäneet siviilialusta solilaallsissa peiteoperaatiossa. Estonian silloinen kapteeni Arvo Andersson oli hänkin kokemukseltaan enemmänkin rahtilaivan kapteeni. Sekö se koko Estlinen tarkoitus olikin? KGB on ollut kenties ainoa jotenkuten toimintakykyinen elin 1990-luvun alun Venäjällä, joka on voinut pystyä puuttumaan kuljetuksiin tunnetuin seurauksin.
Pidän toki tervetulleena myös sitä vaihtoehtoa, että uusilla tutkimuksilla voidaan lopullisesti poissulkea sabotaasin mahdollisuus. Se toinen vaihtoehto olisi erittäin häpeällistä, ei vaan Venäjälle vaan myös Ruotsille ja NATO-maille.