Mainos

Estonian uppoaminen

  • 285 477
  • 1 477

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Joko on kulunut tarpeeksi aikaa, jotta Estonian uppoamisen todellinen syy voidaan julkaista?

Johan keulavisiirin vaikutuksesta uutisoitiin vuoden 1994 lopulla. Ehkä vuonna 2022 tai viimeistään 2023 julkaistaan mallinnukset siitä, miten kaikki tapahtui. Niiden pohjana on nyt otetut muistaakseni 30 000 kuvaa. Sen jälkeen aloitetaan kaikki alusta: todellisuudessa Estonia törmäsi sukellusveneeseen, ja nämä todisteet hävitettiin kuvien joukosta.

Estonialla on käyty monta kertaa sen upottua. Jälkiä on siitäkin, ehkä ramppi auki yhtenä.
 

S.T.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Tampa Bay
Dokumenttisahan on tosiaan useampi silminnäkijä, jotka kertovat laivalle saapuneen ennen sen viimeistä matkaa sotilasajoneuvoja. Ilmeisesti näiden takia lähtö olisi viivästynyt.
Kello 16.20
Hydrauliset pumput tymähtävät. Estonian valkoinen keulaportti nousee, ja jonon ensimmäinen rahtari painaa kaasua. Lastausta valvova perämies viittoo isompia rekkoja ajamaan eteenpäin autokannen perälle.

Iltalehti

Mielestäni D-playn dokkarin sukelluksen aikaan autoramppi oli lähes kiinni. Virolaisessa Postimies lehdestä selviää, että ruotsalaiset oli mennyt etukäteen, vaikka oli sovittu, että projekti yhdessä hoidetaan.

Postimees

Viimeisenä laivaan saapui sotilasajoneuvoja ja laiva lastattiin keulasta, joten sotilasajoneuvot olivat lähempänä autoramppia. Nyt autoramppi polttoleikattu/revitty auki ja ruotsalaisilla viranomaisilla jokin tarve päästä yksinään katsomaan tilanne hylyllä. Mieleen tulee spekulaatio, että jokin viranomaistaho on käynyt autokannella sen jälkeen, kun tuli päätös uusista tutkimuksista.
 

npc

Jäsen
Harmi, että meininkimme katastrofien/kuolemien suhteen on se mikä on ja onnettomuuksia ei voi tutkia tieteellisestä vinkkelistä kun syy1 ja syy2 ja ainutkertainen pyhyys x3. Onhan elämä ainutkertaista tavallaan, mutta onnettomuus on myös onnettomuus ja sitä tutkintaa pappien tai poliisien ei pitäisi johtaa/tutkia.

Olisi annettu ihmisten/ammattilaisten/jonkun pirun yykoon tutkia tuoreeltaan mitä tutkittavissa oli niin ei tarvitsisi joka kahdeskymmenes vuosi tuoda näitä shokkiuutisia.

Missä käsityksessä itse olen on se, että pyhän hautarauhan takia täytyi tuoreeltaan betonia laskea mereen. En oikein itse osaa ajatella tuota lohdullisena ja omaisia suojelevana tekona mikä pointti siinä vissiin kumminkin oli tai yritti olla.

Sinänsä viralliseen uppoamisteoriaan ei mulla ole lisättävää eikä spekuloitavaa.
 

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Missä käsityksessä itse olen on se, että pyhän hautarauhan takia täytyi tuoreeltaan betonia laskea mereen. En oikein itse osaa ajatella tuota lohdullisena ja omaisia suojelevana tekona mikä pointti siinä vissiin kumminkin oli tai yritti olla.

Sinänsä viralliseen uppoamisteoriaan ei mulla ole lisättävää eikä spekuloitavaa.
Laskettiinko betonia mereen Estonian päälle vai oliko se vain sellainen täysin toteuttamaton skenaario, mikä meinattiin tehdä?
 

npc

Jäsen
Laskettiinko betonia mereen vai oliko se vain sellainen täysin toteuttamaton skenaario, mikä meinattiin tehdä?
Aijjaa? Onko tästäkin jotain eri oletuksia? Itte tyhmänä olen aina ollut tuossa käsityksessä, että nopeesti piti betonit laskea hautarauhan säilyttämiseksi. Ja silloin jo mietin että kantsisko eka tutkia onnettomuus vainajien hautarauhan rikkomisista huolimatta.
 

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Aijjaa? Onko tästäkin jotain eri oletuksia? Itte tyhmänä olen aina ollut tuossa käsityksessä, että nopeesti piti betonit laskea hautarauhan säilyttämiseksi. Ja silloin jo mietin että kantsisko eka tutkia onnettomuus vainajien hautarauhan rikkomisista huolimatta.
Siis mitään betoneja ei ole laskettu Estonian päälle, vaan operaatio keskeytettiin ennen kuin ehdittiin Estonian kohdalle.

Jos en nyt muista tätä aivan täysin väärin. Näin olen ainakin jostain dokumentista nähnyt tai lehdestä lukenut. Aikaa on tosin mennyt sen verran, että pitäisi varmaan googlettaa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: npc

npc

Jäsen
Siis mitään betoneja ei ole laskettu Estonian päälle, vaan operaatio keskeytettiin ennen kuin ehdittiin Estonian kohdalle.

Jos en nyt muista tätä aivan täysin väärin. Näin olen ainakin jostain dokumentista nähnyt tai lehdestä lukenut. Aikaa on tosin mennyt sen verran, että pitäisi varmaan googlettaa.
Juu no en itsekään lähde väittämään, tuossa peittämisstrategiassa olen ollut olevinani. Jokatapauksessa tuntui että älkää nyt hyvät ihmiset mitään kiviä hylyn päälle laskeko ennenku on edes selvitetty turman syy.

Toki selvitteliväthän he uppoomisen ihan ok enkä sitä protestoi, mutta kyllä tämänluokan onnettomuudet menee omassa pienessä kategoriassani siihen kastiin, jossa uhrien omaisille kylmästi sanotaan että sori hautarauha, mutta me tutkimme tämän kuten kaikki muutkin maailmanhistoriassa tähän asti.
 

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Juu no en itsekään lähde väittämään, tuossa peittämisstrategiassa olen ollut olevinani. Jokatapauksessa tuntui että älkää nyt hyvät ihmiset mitään kiviä hylyn päälle laskeko ennenku on edes selvitetty turman syy.
Iltalehden jutussa mainitaan näin:

Kova oli myös myöhempi päätös peittää hylky kivillä ja betonilla, jotta hautarauhaa ei rikottaisi. Operaatio aloitettiin vuonna 1996, mutta se keskeytettiin omaisten raivoisan vastustuksen takia.


Ilmeisesti betonia ei ehditty valaa Estonian päälle, mutta tuostakaan ei nopeasti löytynyt mitään tarkkaa tietoa, ei edes EstoniaBetony.se sivuilta. :D
 

Hexa

Jäsen
Sen jälkeen aloitetaan kaikki alusta: todellisuudessa Estonia törmäsi sukellusveneeseen, ja nämä todisteet hävitettiin kuvien joukosta.
Se on yksi mahdollisuus, mutta jos Estoniaan olisi todella törmännyt sukellusvene, niin se olisi aiheuttanut aivan valtavan kolahduksen ja pamauksen laivan metallirungossa ja varmasti pelastuneilla olisi tuosta äänestä jotain havaintoja. Nyt en ainakaan muista nähneeni sellaisia haastatteluja missään. Joku hämärä muistikuva kyllä on, että jotkut eloonjääneet olisivat sittenkin puhuneet jostain pamauksesta, mutta mitään yhtenäistä linjaa ei taida olla.
 

npc

Jäsen
Iltalehden jutussa mainitaan näin:

Kova oli myös myöhempi päätös peittää hylky kivillä ja betonilla, jotta hautarauhaa ei rikottaisi. Operaatio aloitettiin vuonna 1996, mutta se keskeytettiin omaisten raivoisan vastustuksen takia.

Ilmeisesti betonia ei ehditty valaa Estonian päälle, mutta tuostakaan ei nopeasti löytynyt mitään tarkkaa tietoa, ei edes EstoniaBetony.se sivuilta. :D
Ok. Myönnän että olin 90-luvun mielikuvieni pauloissa. Nyt ku aattelee niin ei se kai ihan betonissa kauttaaltaan ainakaan voi olla kun on näitä uusia sukelluskuviakin.

Ja sekin on avartava perspektiivi kun olen tajunnut aluksen makaavan suunnilleen lätäkössä sen sijaan että olisi jossain valtameren syvyyksissä. Jos se botski laitettais seisomaan perä edellä pohjaan niin sen nokka olisi stadikan tornin korkeudella veden yläpuolella. Toki massiiviseen onnettomuuteen riittää kaksi metriäkin, mutta silti.
 

Outsider

Jäsen
Joo ei siellä mitään betonia ole, vaan ainoastaan hiekkaa/soraa kerettiin kippaamaan mereen, kunnes todettiin senkin olevan järjetöntä hommaa. Ei se nyt varsinaisesti yllätä, että tällainen nopea ja ainutkertainen(?) päätös hylyn betonoimisesta oli muiden epäselvyyksien ohella yksi asia mikä sai kaikenlaisia salaliittoteorioita liikkeelle. Ilmeisesti sama kaava toistuu edelleen, jos nyt ruotsalaiset tosiaan ovat sukellelleet siellä omin päin, vaikka oli virolaisten kanssa sovittu, että aloittavat yhdessä. Lisäksi keularamppi onkin nyt auki, vaikka sen on aiemmin kerrottu olleen kiinni ja isoja reikiäkin löytyy, vaikka aiemmin ne on virallisesti kiistetty jne.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: S.T.

Salt

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Taistelevat Irlantilaiset & Golden Boys
Jahas. Ruotsalaiset kävivät varmistamssa, ettei mitään jäkiä jäänyt autokannelle, mitä ikinä siellä sitten on ollutkaan. Reiät eivät vielä paljasta mitään, vaan antaa tilaa jatkaa spekuloimista ja salaliittoteoriat paikkaa loput aukot, jotta totuus pysyy piilossa. Totuus, mikä horjuttaisi aika pahasti Ruotsalaista yhteiskuntaa ja luottoa sen päättäjiä kohtaan.
 
Jahas. Ruotsalaiset kävivät varmistamssa, ettei mitään jäkiä jäänyt autokannelle, mitä ikinä siellä sitten on ollutkaan. Reiät eivät vielä paljasta mitään, vaan antaa tilaa jatkaa spekuloimista ja salaliittoteoriat paikkaa loput aukot, jotta totuus pysyy piilossa. Totuus, mikä horjuttaisi aika pahasti Ruotsalaista yhteiskuntaa ja luottoa sen päättäjiä kohtaan.

Jos siellä ollut tosiaan arkaluontoista, venäläisperäistä kalustoa, josta läntiselle maille olisi ollut hyötyä, niin totta kai ne olisi haettu sieltä pois.

En ymmärrä miten asia horjuttaisi millään tavoin ketään Ruotsissa.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jahas. Ruotsalaiset kävivät varmistamssa, ettei mitään jäkiä jäänyt autokannelle, mitä ikinä siellä sitten on ollutkaan. Reiät eivät vielä paljasta mitään, vaan antaa tilaa jatkaa spekuloimista ja salaliittoteoriat paikkaa loput aukot, jotta totuus pysyy piilossa. Totuus, mikä horjuttaisi aika pahasti Ruotsalaista yhteiskuntaa ja luottoa sen päättäjiä kohtaan.

Mitä sieltä on nyt haettu sitten salaa pois? Niin ettei kukaan nähnyt mitään?
 

septi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Jahas. Ruotsalaiset kävivät varmistamssa, ettei mitään jäkiä jäänyt autokannelle, mitä ikinä siellä sitten on ollutkaan. Reiät eivät vielä paljasta mitään, vaan antaa tilaa jatkaa spekuloimista ja salaliittoteoriat paikkaa loput aukot, jotta totuus pysyy piilossa. Totuus, mikä horjuttaisi aika pahasti Ruotsalaista yhteiskuntaa ja luottoa sen päättäjiä kohtaan.

Tämä on ihan hauska teoria edellisten ramppiin liittyvien lisäksi. Eli sieltä täyden kaaoksen vallassa olevalta autokannelta ympäriinsä lennelleiden rekkojen ja muun roinan keskeltä sukeltajat kävivät etsimässä "salaiset sotilasmateriaalit" ja kuljettivat ne pois... miten? Tuonne tuskin kovin lähelle pääsee minkäänlaisilla suuremmilla aluksilla (vedenalaiset ml.) huomaamatta.
 

CreaseMonkey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Mitä sieltä on nyt haettu sitten salaa pois? Niin ettei kukaan nähnyt mitään?

Tai kuultu. Veikkaan tuon merialueen olevan sellainen, että sieltä kuullaan hylkeen pierutkin.

Tietty Suomi voi olla mukana juonessa.

Jos siellä ollut tosiaan arkaluontoista, venäläisperäistä kalustoa, josta läntiselle maille olisi ollut hyötyä, niin totta kai ne olisi haettu sieltä pois.

Miksi tällaista kalustoa olisi alunalkaenkaan kuljetettu Estonialla? Eikös nämä armeijan ajoneuvot olleet amerikkalaisia? Itse ainakin pakkaisin arkaluonteiset venäläismatskut kuljetuskoneeseen.
 
Tämä on ihan hauska teoria edellisten ramppiin liittyvien lisäksi. Eli sieltä täyden kaaoksen vallassa olevalta autokannelta ympäriinsä lennelleiden rekkojen ja muun roinan keskeltä sukeltajat kävivät etsimässä "salaiset sotilasmateriaalit" ja kuljettivat ne pois... miten? Tuonne tuskin kovin lähelle pääsee minkäänlaisilla suuremmilla aluksilla (vedenalaiset ml.) huomaamatta.

Puhumattakaan siitä, että "salaiset materiaalit" venäläisessä tapauksessa olisivat olleet jotain 70-luvun techiä.

Ainoa edes teoreettisesti mahdollinen sattumus olisi, että venäläisellä sukellusveneellä olisi tekniikka pettänyt.

Mutta eiköhän siinäkin tapauksessa pohjasta olisi löytynyt yksi kappale uponneita sukellusveneitä.

En usko venäläisten kykenevän mihinkään JamesBondmaiseen sukellusvene-operaatioon, joten eihän noissa teorioista ole mitään järkeä.
 

Outsider

Jäsen
Puhumattakaan siitä, että "salaiset materiaalit" venäläisessä tapauksessa olisivat olleet jotain 70-luvun techiä.

En tiedä ymmärsinkö vääriin, mutta sehän on siis ihan myönnetty fakta, että ruotsalaiset olivat käyttäneet Estoniaa sotilasmateriaalin kuljettamiseen. Uppoamisyönä ei kai virallisen tiedon mukaan näin ollut, mutta ottaen huomioon aiemmat kuljetukset ja nämä viimeiselle matkalle tulleet ylimääräiset kuorma-autot ,sekä muu suhmurointi, niin onhan tuossa ihan perustellut syyt olla uskomatta sitä virallista totuutta.

@CreaseMonkey
 

CreaseMonkey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
En tiedä ymmärsinkö vääriin, mutta sehän on siis ihan myönnetty fakta, että ruotsalaiset olivat käyttäneet Estoniaa sotilasmateriaalin kuljettamiseen. Uppoamisyönä ei kai virallisen tiedon mukaan näin ollut, mutta ottaen huomioon aiemmat kuljetukset ja nämä viimeiselle matkalle tulleet ylimääräiset kuorma-autot ,sekä muu suhmurointi, niin onhan tuossa ihan perustellut syyt olla uskomatta sitä virallista totuutta.

@CreaseMonkey

Minustakin se on myönnetty, että jotain sotilaskamaa siellä on kuljetettu. Hyvinkin siellä on voinut olla jotain viimeiselläkin matkalla

Epäilenkin sitä, että kama olisi ollut luonteeltaan sellaista, että sitä olisi alettu vuosikausia myöhemmin hakemaan noin 80 metrin syvyydestä, riskillä että siitä jäädään housut nilkoissa kiinni.
 

Outsider

Jäsen
Minustakin se on myönnetty, että jotain sotilaskamaa siellä on kuljetettu. Hyvinkin siellä on voinut olla jotain viimeiselläkin matkalla

Epäilenkin sitä, että kama olisi ollut luonteeltaan sellaista, että sitä olisi alettu vuosikausia myöhemmin hakemaan noin 80 metrin syvyydestä, riskillä että siitä jäädään housut nilkoissa kiinni.

Ihan teoreettisesti ajatellen sillä ei kai olisi kauhean isoa merkitystä minkälaista sotilasmateriaalia luonteeltaan sieltä olisi löydetty, kun kerran on kerrottu, että siellä ei turmayönä pitänyt olla yhtään mitään. Ja tuskin siellä nyt muutenkaan mitään vöitä ja kokardeja liikkui, että eiköhän jokainen kuljetus ole ollut jollain tapaa merkityksellinen. Tavallaan siis valheesta jäisi kiinni, jos tavarat jättäisi noutamatta, niin ehkä siinä tapuksessa olisi pienempi riski hakea ne ensin itse pois.

Enkä nyt ole väittämässä, että sieltä on Dplayn dokkarin jälkeen mitään käyty hakemassa, mutta onhan se ihan mielenkiintoista odottaa mikä selitys keulaportin tämän hetkiselle tilalle keksitään. Mikä muuten olikaan virallinen selitys sille minkä takia ne keulaportin kaiteet on leikattu irti?

Onhan siellä vuosien aikana kuitenkin käynyt ”luvattomasti” jotain harrastelijoitakin(?), niin ei se nyt mitenkään mahdottomuus ole etteikö sinne varsinkin valtiollisilla resursseilla olisi päästy.
 

Salt

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Taistelevat Irlantilaiset & Golden Boys
En ymmärrä miten asia horjuttaisi millään tavoin ketään Ruotsissa.

Vaikka, niin että valtio jää kiinni valehtelusta ja onnettomuuden todellisen syyn/syiden peittelystä keulavisiiri-irtoamisella? Toki se on irronnut, mutta ei ollut ehkä se todellinen syy onnettomuudelle?
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Mikä muuten olikaan virallinen selitys sille minkä takia ne keulaportin kaiteet on leikattu irti?

Rampin kaiteet (niistä vissiin puhe) hakkautuivat virallisten tutkimusten mukaan irti, eli ei varmaan ole mitään virallista selitystä sille, että ne olisi leikattu irti.

Onhan siellä vuosien aikana kuitenkin käynyt ”luvattomasti” jotain harrastelijoitakin(?), niin ei se nyt mitenkään mahdottomuus ole etteikö sinne varsinkin valtiollisilla resursseilla olisi päästy.

Pääseminen uppoamispaikalle / hylylle ja pääseminen _huomaamatta_ on kaksi eri asiaa. Hautarauhaa valvoo Länsi-Suomen merivartiosto. En tunne kyseistä organisaatiota, mutta mitään tekemistä esimerkiksi Ruotsin valtion kanssa sillä ei pitäisi olla. Voivat toki olla lahjottuja, mutta en usko että olisivat niin tumpeloita työssään, että ainakaan vedenpäällinen operaatio jäisi huomaamatta.
 

Outsider

Jäsen
Rampin kaiteet (niistä vissiin puhe) hakkautuivat virallisten tutkimusten mukaan irti, eli ei varmaan ole mitään virallista selitystä sille, että ne olisi leikattu irti.



Pääseminen uppoamispaikalle / hylylle ja pääseminen _huomaamatta_ on kaksi eri asiaa. Hautarauhaa valvoo Länsi-Suomen merivartiosto. En tunne kyseistä organisaatiota, mutta mitään tekemistä esimerkiksi Ruotsin valtion kanssa sillä ei pitäisi olla. Voivat toki olla lahjottuja, mutta en usko että olisivat niin tumpeloita työssään, että ainakaan vedenpäällinen operaatio jäisi huomaamatta.

Samoista kaiteista puhutaan. Muistan vaan tämän asian ihmettelyn jostain, että ne olisi ollut siististi siellä pohjassa hylyn vieressä, ja että ne olisi nimenomaan leikattu irti, mutta voi toki olla, että muistan väärin, tai sitten muistan oikein, mutta asia on huuhaata.

Ei mitään tietoa miten näihin harrastelijoiden sukelluksiin on puututtu, niin en osaa arvioida tarkemmin minkälainen operaatio olisi vaadittu jonkun kuvitteellisen tavaran siirtämiseen. Hankala arvioida sitäkin mikä autokannen tilanne ylipäätänsä on tällä hetkellä ja onko sieltä mahdollista edes saada haettua mitään, mutta jos vaan mitenkään on mahdollista, niin luulisi, että näiden viimeisenä saapuneiden kuorma-autojen lastia yritettäisiin selvittää.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Samoista kaiteista puhutaan. Muistan vaan tämän asian ihmettelyn jostain, että ne olisi ollut siististi siellä pohjassa hylyn vieressä, ja että ne olisi nimenomaan leikattu irti, mutta voi toki olla, että muistan väärin, tai sitten muistan oikein, mutta asia on huuhaata.

Muistat ainakin sikäli oikein, että leikatuista kaiteista on jonkun (epävirallisen) sukellusreissun jälkeen liikkunut juttua spekulaatioissa. Mutta virallisissa tutkimuksissa on käsittääkseni mainittu niistä korkeintaan, että ovat vaurioituneet rampin hakatessa niitä. Mikä sitten on totuus niistä on tosiaan ihan toinen juttu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös