Menee nyt tää mun viesti ehkä osittaiseksi offtopiciksi, mutta menköön..
Jääkiekolle pitäisi tehdä jotain. En tiedä mitä, enkä usko, että tappeluiden poistaminen ratkaisee itsessään mitään. Tappelut eivät ole syy jääkiekon rumimmille ja vastenmielisimmille tilanteille.
Hyvä viesti kokonaisuudessaan. Tulipahan tuosta lainatusta kohdasta mieleen, kun 10 vuotta takaperin kinasteltiin kaverin kanssa siitä, tuleeko jääkiekko joskus muuttumaan 4vs4 muotoon pelattavaksi lajiksi. Jos verrataan vaikkapa 1980- tai jopa niinkin "lähelle" kuin 1990-luvulle, niin nimenomaan pelaajien kehittynyt fysiikka on aiheuttanut sen, että pelaajien pitää tehdä päätös "liian" nopeasti, tai päätös(=reagointi) jää tekemättä kokonaan. Suht useinhan näkee taklauksia joista huomaa sen, että taklattava ei olisi voinut ehtiä tekemään mitään toisin, johtuen nopeasti muuttuvasta tilanteesta. Vauhdin kasvaessa luonnollisesti tämänkaltaiset tilanteet sen kuin lisääntyvät.
Silloin tällöin saa lueskella siitä, kuinka aivotärähdykset ovat yleistyneet viime vuosina, ja entistä useampi pelaaja kärsii aivotärähdyksestä ja niiden jälkioireista. Toki lääketiedekin on ottanut 20 vuodessa harppauksia eteenpäin, joka varmasti lisää aivotärähdystapausten määrää, kun niitä pystytään tarkemmin diagnosoimaan. Mutta katsokaapa huviksenne vaikkapa joitain Stevensinkin taklauksia, kun taklattavan pää retkahtaa todella ilkeän näköisesti, ja välillä näkee kuinka pää kolahtaa ja kovaa. Taklauksiin on saatu tänä päivänä paljon enemmän voimaa kuin aikaisemmalla vuosituhannella, nimenomaan johtuen fyysisten ominaisuuksien kehittymisestä. Mielestäni pelaajien välinen kunnioitus ei ole muuttunut juuri suuntaan eikä toiseen, vaikka usein tällaisiakin väitteitä saa lukea.
P.S. Mä olin se, joka väitti pelin muuttuvan 4vs4 muotoon. Kaveri pysyi kannassaan, ja aikarajaksi pistettiin 30 vuotta, oikein rahapanoksen kera. 20 vuotta olisi jäljellä, mutta siitä panoksesta ei ole kummallakaan mitään hajua. Kumpikin pelattiin junnuna lätkää, mutta vain kaverini teki siitä itselleen ammatin. Ehkä se osaa sitä pelata paremmin, jospa mä vaikka ymmärtäisin siitä sitten enemmän..(heh)..