Välillä näitä tapahtuu vaikka taklaaja ei pahaa yritäkään, jos nämä halutaan pois lajista kokonaan ainoa mahdollisuus on kieltää avojään taklaukset. Toisaalta on täysin perusteltua kysyä onko tuo lopulta hyvä vaihtoehto, tutkimuksien mukaan pahimmat aivovammat eivät yleensä tule taklaustilanteissa ylipäätään vaan vahinkotörmäyksissä. Tämä esim selittää naiskiekon korkeita aivovamma määriä, vaikka siellä taklata ei saakaan. Vauhdit ovat kovia ja kukaan ei odota taklauksia, niin kukaan ei myöskään ole missään määrin valmis jos törmäys tulee.
Saa olla erimieltä, mutta näiden syiden perusteella itse en taklauksia olisi kieltämässä edes avojäällä, välillä vaan ikäviä asioita tapahtuu ja se on hyväksyttävä kun jääkiekko on nopea kontakti laji. Enemmänkin voisi miettiä pitäisikö vauhteja saada laskettua/pienenettyä, että mahdollisissa vahingoissa/törmäyksissä kohdistuvat energiat olisivat pienempiä. Itse olen sitä mieltä, että pitäisi. Keskialueen paitsio eli kahden viivan syöttö takaisin sääntöihin ja todennäköisesti keskialueen nopeudet laskisivat luonnollisesti huomattavasti.
Toinen mietinnön paikka olisi kieltää nämä superkovat suojat jotka alunperin tuotiin lajiin, koska laidat olivat betonia ja kivikovia. Nämä suojat monesti suojaamisen sisään aiheuttavat kanssa pelaajille ikäviä vammoja. Nykyään kun joustokaukalot on nykypäivää, olen sitä mieltä, että pitäisi palata ns pehmeisiin suojiin ja täten tehdä lajista turvallisempi.
Mikäli nämä asiat toteutettaisiin, eli kovien suojien kielto + kahden viivan syötön palautus, ei taklaus keskustelua varmasti tarvitsisi tässä määrin käydä, miten nyt tuntuu että joka kausi on meneillään. Joten liitot ja pelaajayhdistys saa toimia!