No kyllähän Seppälä oli lähtenyt ajamaan Roinetta ns. pystyyn, siitä ei kahta sanaa.
En ota muuten kantaa taklaukseen, mutta ko. tilanteessa 5 metrin päässä taklattavasta taklaaja ei voi enää millään lailla vaikuttaa taklaukseensa, aivot on antanut toimintakäskyn jo selvästi aikaisemmin. Tämä on hyvin tavallinen ongelma näitä puitaessa, kun valtaosalla ei ole minkäänlaista käsitystä näistä fysiikan laeista. (lieneekö oikein kirjoitettu..) Päätös taklauksesta tehdään yllättävän aikaisin, eikä sitä enää voi muuttaa/estää..( Tämä vastaus oli Takanahkalle..)Haluaisin rehellisesti kuulla, miten mielestäsi Seppälän olisi pitänyt toimia, jos nyt toiminta oli väärää ja jopa teurastus. Olen ihan huulipyöreänä ja ihmeissäni.
Asia kunnossa. Supervoimia supervoimia.. Jos pelin luku on 7 vuotiaan tasolla, niin supervoimia todella tarvitaan.Ilmeisesti Janne Lahti ei ole ihminen tai hänelle on supervoimia, todennäköisesti kuitenkin tuossa tilanteessa vauhdit oli eri luokkaa tai aikaa oli enemmän reagoida kuin Seppälällä. Tuossa edelleen oli alle 0.5s aikaa Seppälän reagoida, tuskin edes tajusi muutosta ennen osumaa. Supervoimilla toki olisi saattanut onnistua.
Päätös taklauksesta tehdään yllättävän aikaisin, eikä sitä enää voi muuttaa/estää..( Tämä vastaus oli Takanahkalle..)
Kädet oli niin alhaalla että luulin ensin sitovan luistimien nauhoja. Hieno pommi, ja yritti suojata myös itseään viemättä taklausta loppuun asti kun näki Roineen asennon. Muuta ei ollut tehtävissä.Jalat jäässä, kädet kiinni kropassa, tuosta et enään puhtaammin voi jääkiekko kaukalossa taklata.
Miksei suoraan käytetä tiedettyjä? Ja nimenomaan pitää ottaa reagointiaika "liikenteen vaarasta" siihen nämä tilanteet vertautuu. Ihmisellä tuo on yleensä 1-2 sekunnin luokkaa.Enempää tähän kyseiseen taklaukseen liittyen kysynki, miksi Liiga ei tee tutkimusta mikä on keskiverto jääkiekkon pelaajan reagointi aika?
Aika identtinen parin vuoden takaiseen tilanteeseen jossa Finley taklasi Miklikin sairaalaan. Siitä Finley taisi lentää suihkuun mutta pelikieltoa ei tainnut tulla. Ikävänä näköisiä tilanteita molemmat mutta puhtaita taklauksia
Mistähän nää sun mutu ajat on vedetty. Tutustu tuonne.Miksei suoraan käytetä tiedettyjä? Ja nimenomaan pitää ottaa reagointiaika "liikenteen vaarasta" siihen nämä tilanteet vertautuu. Ihmisellä tuo on yleensä 1-2 sekunnin luokkaa.
Miksi ihmeessä pitäisi hyödyntää reagointiaikaa liikenteen vaarasta? Liikenteessä vaaratilanteet tulevat odottamatta niin ettei keskittyminen ole aina aivan 100% kyseisessä tilanteessa. Ennemmin reagointiajan pitäisi vastata siinä tapauksessa, että tietäisit liikenteessä jo etukäteen että juuri nyt pitää keskittyä täysillä mahdollisiin nopeisiin suunnanmuutoksiin. Lähinnä tulee itselle mieleen vertauksena Suomen surkein kuski tyyliset esteradat, joissa voit olettaa että kohta pitää mahdollisesti reagoida nopeasti johonkin.Miksei suoraan käytetä tiedettyjä? Ja nimenomaan pitää ottaa reagointiaika "liikenteen vaarasta" siihen nämä tilanteet vertautuu. Ihmisellä tuo on yleensä 1-2 sekunnin luokkaa.
Esim tässä tilanteessa Roineen ratkaisu oli täysi yllättävä ja vertautuu ihan täysin tuohon.Miksi ihmeessä pitäisi hyödyntää reagointiaikaa liikenteen vaarasta? Liikenteessä vaaratilanteet tulevat odottamatta
Lähde: Internetix/Ismo Elo/Käyttö-fysiikka Oy 1997)" kirjoitti:"Reaktioaika vaihtelee. Jos olemme varautuneet vaaraan ja meillä on selvä käyttäytymismalli, reaktioaika on n. 0,3 - 0,5 sekuntia. Liikenteessä tehty seuranta, jossa seurattiin autoilijoitten reaktioaikaa edellä ajavan jarruvalojen syttymisestä, antoi keskiarvoksi 0,9 s ja suurimpia arvoja olivat 1,8 s. Tässä autoilijoilla on selvä käyttäytymismalli mielessä, he jarruttavat. Toisessa tutkimuksessa avattiin pysäköidyn auton ovi nopeasti ja mitattiin aika, milloin lähestyvä autoilija ryhtyi väistämään. Tuloksena oli 3-4 s. Tässä autoilijoilla ei ollut valmista käyttäytymismallia mielessä, vaan jarrutus oli useimmiten ensimmäinen reaktio. Jos edellä ajavan jarruvalot eivät syty, voi kestää 6 s ennenkuin takana ajava havaitsee edellä ajavan hiljentävän. Reaktioaika siis riippuu hyvin paljon tilanteesta.
Joo sielläkin väärää tietoa. Esim pikajuoksijalla reaktioaika on 0,1 pinnassa.Sen kummemmin kantaa aiheeseen. Mutta että kuitataan mutuilu wikipedialla :-)
1-2 sek on todella pitkä aika huippu urheilijalla reagoida, kyse ei ole kuitenkaan ns. tavan ihmisestä. Pikajuosijalla reagointi aika on 0,14 sek ( odottaa ampua, tiedän on eritilanne) Liikenteen jarrutus noin 1sek, eli uskon jääkiekkokilijan menevän jonnekkin tuohon välimaastoon 0,5-.0,6sek. Kyllä jääkiekkoilija aika sutjakkaan voi tehdän suunnan muutoksen jos kiekko viedään lavasta. Sen takia ehdottaisinkin että tehtäisiin ihan Liigan oma tutkimus (hyvä aihe jollekkin vaikka opinnäytteeseen jne).Miksei suoraan käytetä tiedettyjä? Ja nimenomaan pitää ottaa reagointiaika "liikenteen vaarasta" siihen nämä tilanteet vertautuu. Ihmisellä tuo on yleensä 1-2 sekunnin luokkaa.