EM-kisat 2016 – voimasuhteet

  • 58 424
  • 499
En kysynyt mitään kertoimia, vaan miksi sinun mielestäsi Espanja on ennakkosuosikki.

Siksi että vedonlyöntimarkkina sanoo niin, ja sillä markkinalla on tästä asiasta helvetin paljon enemmän tietoa kuin sinulla, minulla tai nimimerkillä Tifosi. Jos olet tästä eri mieltä, niin tee tiedoillasi tili.

Ja toki sun kannattaa hyödyntää sekin, että olet tiennyt tämän vuoden Euroopan mestaruuden voittajan jo lauantaista asti toisin kuin me vähemmän asiantuntevat penkkiurheilijat.
 

Ralph

Jäsen
Jos olet tästä eri mieltä, niin tee tiedoillasi tili.
En tiedä lokakuun Italia-Espanja-ottelun kokoonpanoa, enkä Espanjan päävalmentajaa. Tietääkö tämä vedonlyöntisivustosi ne vai miten mahtaa luokitella Espanjan kyseisen ottelun ennakkosuosikiksi?

Ja toki sun kannattaa hyödyntää sekin, että olet tiennyt tämän vuoden Euroopan mestaruuden voittajan jo lauantaista asti toisin kuin me vähemmän asiantuntevat penkkiurheilijat.
Olen jo hyödyntänyt.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Siksi että vedonlyöntimarkkina sanoo niin, ja sillä markkinalla on tästä asiasta helvetin paljon enemmän tietoa kuin sinulla, minulla tai nimimerkillä Tifosi. Jos olet tästä eri mieltä, niin tee tiedoillasi tili.

Ja toki sun kannattaa hyödyntää sekin, että olet tiennyt tämän vuoden Euroopan mestaruuden voittajan jo lauantaista asti toisin kuin me vähemmän asiantuntevat penkkiurheilijat.

Ota nyt se hiekka jo pois vaginasta ennen kuin tulee joku tulehdus.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen jo hyödyntänyt.

Tämä on kunnioitettavaa ja vähentää asioista vääntämisen tarvetta. Saanko tiedustella millä kertoimella olet Saksan mestaruutta veikannut? Tuskin kuitenkaan kirjaimellisesti varmana Saksan mestaruutta pidät, vai kuinka on?

Voin sanoa itse hyödyntäneeni omissa kirjoissani yksittäisten vedonvälitysfirmojen lähinnä altavastaajille asettamia ylikertoimia. Olen siis lyönyt Italian suoraa voittoa niin Espanjaa kuin Saksaakin vastaan, sekä Walesin voittoa Belgiasta ja Englannin ja Ranskankin tappiota Islannille. Pointti ei ole kuitenkaan ollut että olisin uskonut vedonlyöntimarkkinan keskimäärin olevan jotenkin täysin pielessä.

Predictwisen arvioita todennäköisyyksistä olen aiemminkin linkittänyt, ja tässä tämänhetkinen tilanne: Sports – PredictWise
  • Germany
    35 %
  • France
    34 %
  • Portugal
    21 %
  • Wales
    10 %
Kovin on suuri näkemysero tässäkin Saksan varmaan tai edes todennäköiseen mestaruuteen.
 
Suosikkijoukkue
KeuPa HT
Tiedän että teen johtopäätöksen yhden ottelun perusteella. Minkä perusteella sinä sen teet? Sen että Espanja oli euroopanmestari 4 vuotta sitten? Vai sen että hävisivät lohkovoiton Kroatialle? Italia oli ollut vakuuttava jo ennen ottelua pistämällä muunmuassa Belgian tasoisen vastuksen taskuun, mitä espanja oli tehnyt? Ei mitään, eikä tehnyt Italiaakaan vastaan.

Miten Italia oli onnekkaampi? Koska Espanjan puolustus oli kuin e-junnutasoa vaparitilanteessa? Okei olihan se aika onni että siinä vaiheessa oli espanja eikä saksa. Köpelösti olisi käynyt.

Jos vastaava ottelu pelattaisiin monta kertaa niin Pique osuu maaliin jossain ottelussa mutta myös italia heiluttaa verkkoa jostain niistä monesta tilanteestaan. Ei tämä ole kovin vaikeaa hei.

Espanjan 4 vuotta vanhalla Euroopan mestaruudella oli tässä pelissä ihan yhtä paljon painoarvoa kuin Italian 2006 vuoden maailmanmestaruudella. Historialla ei ole todennäköisyysarvioissa mitään tekemistä tulevan kanssa. Sen sijaan mm. joukkueiden voimasuhteet vaikuttavat todennäköisyysarvioon. Vedonlyöntimarkkina oli arvioinut Espanjan suhteellisen selväksi suosikiksi jatkamaan tuosta parista. Ja kuten @Kirjoittelija sanoi: Vedonlyöntimarkkinalla on huomattavasti enemmän tietoa todennäköisyyksistä kuin sinun tai minun mutu-tuntuma.

Italia olisi tuon yksittäisen ottelun voinut voittaa vaikka 6-0, tai Espanja olisi voinut voittaa 7-0. Molemmat lopputulokset toki äärimmäisen epätodennäköisiä. Voit vaikka kuvitella, että pallomeressä on 100 palloa, 60 Espanjalle ja 40 Italialle. Nyt joku herrasmies nosti yhden pallon, jossa luki Italia. Todennäköisempää olisi ollut, että sieltä olisi noussut espanjanpunainen pallo. Ranska käveli maanantaina Islannin yli, eikä voittajasta ollut käytännössä mitään epäselvyyttä. Se ei silti tarkoita, että Ranska voittaisi tuon ottelun joka kerta, vaikka se suurena ennakkosuosikkina kamppailuun aina lähtisikin. Jokaiseen otteluun liittyy satunnaisuutta, koska urheilusta on kyse. Mitään ei voida ennustaa etukäteen, jälkikäteen yksittäisellä ottelulla on toki helppo pelata. On vain erisuuruisia todennäköisyyksiä, tuossa ottelussa se hieman vähemmän todennäköisempi tapahtuma (Italian voitto) toteutui.

E: Ja tämä ei ole mitenkään Italiaa vastaan. Se pelasi tuon Espanja-ottelun hyvin ja ansaitsi tuon YHDEN ottelun perusteella jatkopaikkansa. Itsekin sympatisoin heitä Espanja pelissä, sekä Saksa-pelissä. Koska minulla on tapana puolueettomana katsottaessa olla altavastaajan puolella. Ja Buffonin.
 

Ralph

Jäsen
Tuskin kuitenkaan kirjaimellisesti varmana Saksan mestaruutta pidät, vai kuinka on?
No en todellakaan laita henkeäni sen pantiksi, että Saksa voittaa EM-kultaa. Loukkaantumiset, kortit ja yksittäiset tuomaritoimintaan vaikuttavat tilanteet voivat ratkoa minkä tahansa pelin mihin suuntaan tahansa, mutta Saksan voittoon uskon sen verran, että viisisataa euroa löin kertoimella 2,65.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Historialla ei ole todennäköisyysarvioissa mitään tekemistä tulevan kanssa. Sen sijaan mm. joukkueiden voimasuhteet vaikuttavat todennäköisyysarvioon.

Mistä ne voimasuhteet saadaan jossei historiasta? Ja jos toinen on dominoiva ottelussa niin mitä tekemistä sillä on todennäköisyyksien kanssa? Italia otti selkeän 2-0 voiton ja jos joku haluaa jossitella hukatuilla tilanteilla niin niitäkin italialla oli enemmän kuin espanjalla.

Mutta kuten sanoin, tämä on täysin turha aihe. Italia pisti espanjan taskuun ja saksa pisti italian. Kunnioitetaan tulosta.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No en todellakaan laita henkeäni sen pantiksi, että Saksa voittaa EM-kultaa. Loukkaantumiset, kortit ja yksittäiset tuomaritoimintaan vaikuttavat tilanteet voivat ratkoa minkä tahansa pelin mihin suuntaan tahansa, mutta Saksan voittoon uskon sen verran, että viisisataa euroa löin kertoimella 2,65.

Tämä kuulostaa jo ihan eri lailla järkeenkäyvältä kuin puheet Saksan varmasta mestaruudesta! Tämähän tarkoittaa siis vain, että sinusta Saksan todennäköisyys mestaruuteen on korkeampi kuin 37,7% (esim. linkkaamani Predictwisen arvio 35%), mikä on jo ihan eri lailla lähellä ennuste- ja vedonlyöntimarkkinankin arvioita verrattuna esimerkiksi Fordelin väitteisiin siitä että Italia on Ranskaa kovempi. Ei minulla ole ainakaan mitään nokankoputtamista tuohon vetoosi, vaikken sitä itse löisikään ihan sen pohjalta, ettei minulla ole sellaista tietoa tai ymmärrystä jonka uskoisin antavan vedonlyöntimarkkinaa tarkemman arvion (etenkään niin paljoa että voisin voittaa "talon edun").

Myös hyvä osoitus siitä, että juttuihin tulee ihan erilailla järkeä kun on jotain panosta. Moraalista finaalia ja varmaa mestaria on halpaa huudella, mutta kuten Ralphkin toteaa, vaikeasti tai jopa mahdottomasti ennakoitavia asioita painottaa ihan eri lailla kun peliin pitäisi laittaa oma henki tai rahat. Tuo on siis hyvä testi oman varmuuden asteen testaamiseen.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
No en todellakaan laita henkeäni sen pantiksi, että Saksa voittaa EM-kultaa. Loukkaantumiset, kortit ja yksittäiset tuomaritoimintaan vaikuttavat tilanteet voivat ratkoa minkä tahansa pelin mihin suuntaan tahansa, mutta Saksan voittoon uskon sen verran, että viisisataa euroa löin kertoimella 2,65.

Kiitoksia luottamuksesta. Itse ajattelin laittaa Saksalle Ranska-peliin, sille kun saa jopa kolmen kertoimia.
 
En tiedä lokakuun Italia-Espanja-ottelun kokoonpanoa, enkä Espanjan päävalmentajaa.

En tiedä minäkään. En ymmärrä, miksi nämä pitäisi tietää voidakseen lyödä vetoa. En minä tiedä sitäkään, kuka USA:ta valmentaa seuraavassa jääkiekon best-on-best-maajoukkueturnauksessa ja keitä joukkueessa pelaa. Silti löisin kertoimella kaksi ilomielin vetoa siitä, että USA sijoittuu ko. skaboissa Tshekin edelle. Vaikken tiedä Tshekinkään koutsia tai pelaajia. Minulle riittää tieto siitä, että erittäin suurella todennäköisyydellä USA:lla on laadukkaampi pelaajamateriaali.
 

Ralph

Jäsen
En tiedä minäkään. En ymmärrä, miksi nämä pitäisi tietää voidakseen lyödä vetoa.
Ja minä en tiedä miten vedonlyönti liittyy tähän. Kyse oli siitä, että millä perusteella Espanja on ennakkosuosikki ottelussa, josta ei tiedetä mitään muuta kuin ketkä kaksi kohtaavat.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mistä ne voimasuhteet saadaan jossei historiasta?
Öh? Esim. katsomalla joukkueiden pelaajamateriaalia. Italialla on keskikentälle heittää jotain serie a:n keskitason joukkueiden jyriä. Espanjalla on mm. Iniesta, Fabregas, Busquets.

Italialla oli hyökkäyksen ykköspyssynäkin "vain" 11 häkkiä valjussa tehnyt Pelle, kun jopa Englannilla oli heittää Vardya ja Kanea. Mielestäni ei ole mikään ihme, että Italialta ei ennakkoon ihan hirveästi odotettu. Itselleni Italia oli positiivinen yllätys etenkin hyökkäyssuuntaan.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ja minä en tiedä miten vedonlyönti liittyy tähän. Kyse oli siitä, että millä perusteella Espanja on ennakkosuosikki ottelussa, josta ei tiedetä mitään muuta kuin ketkä kaksi kohtaavat.
Kyse lienee siitä, että Espanja on nykyisen tiedon valossa ennakkosuosiki. Totta kai kaikenlaista voi tapahtua ennen karsintoja; voi olla, että Iniesta, Morata ja De Gea saavat kaikki sydärin ottelua edeltävänä iltana jne.

Vedonlyönti tähän liittyy siten, että vedonlyöntimarkkina tarjoaa kertoimia niiden tietojen varassa, mitä tällä hetkellä on saatavissa. Kyllähän bookkerit tarjoavat kertoimia esim. snookerin mm-kisoihin jo seuraavana iltana, kun edellinen on saatu pelattua.
 
Suosikkijoukkue
KeuPa HT
Mistä ne voimasuhteet saadaan jossei historiasta? Ja jos toinen on dominoiva ottelussa niin mitä tekemistä sillä on todennäköisyyksien kanssa? Italia otti selkeän 2-0 voiton ja jos joku haluaa jossitella hukatuilla tilanteilla niin niitäkin italialla oli enemmän kuin espanjalla.

Voi herranen aika. Esimerkiksi pelaajamateriaalista. Tuolla sinun historiaan pohjaavalla logiikallasi olisi siis aivan samat voimasuhteet, vaikka Espanja olisi pelannut tuon pelin kolmosmiehistöllään..

Ja tuo oli yksittäinen ottelu, YK-SIT-TÄI-NEN OT-TE-LU. Ottelu, johon Espanja lähti ennakkosuosikkina ja lähtisi jokaikinen kerta vastaavista lähtökohdista. Ja mitä nyt ikinä "dominointi" -termillä tarkoitatkaan. Espanja voitti ottelussa pallonhallinnan, maalipaikat, kulmapotkut jne, ilmeisesti Italia dominoi koska se teki enemmän maaleja. Toki Italia käytti vahvuuttaan (puolustuspelaaminen) paremmin kuin Espanja omaa vahvuuttaan. Mutta tämän enempää en jaksa aiheesta vängätä, kun väittäisi ettei sinulla ole matematiikan alkeet hallussa, joten tämä tästä.
 

RonSwanson

Jäsen
Suosikkijoukkue
ManU, HIFK, Pittsburgh Steelers, Die Mannschaft
Espanja oli kahden ottelukierroksen jälkeen kentis turnauksen vakuuttavin joukkue kahdella voitolla ja maalierolla 4-0. Myös vedonlyöntimarkkina huomioi tämän seikan, ja Espanja siirtyikin hetkeksi Saksan ja Ranskan ohi mestaruuskertoimissa. Kroatia-ottelu lähti samoin tahdein käyntiin, mutta yllättäen Espanja sulikin lopussa antaen varsin halvan voittomaalin vastahyökkäyksestä.

Ok, no sitten katson itse EM-kisoja eri tavalla. Minulle hikinen 1-0 voitto Tsekistä, kun maali syntyy minuutilla 86, ei ole tae vakuutta
Öh? Esim. katsomalla joukkueiden pelaajamateriaalia. Italialla on keskikentälle heittää jotain serie a:n keskitason joukkueiden jyriä. Espanjalla on mm. Iniesta, Fabregas, Busquets.

Italialla oli hyökkäyksen ykköspyssynäkin "vain" 11 häkkiä valjussa tehnyt Pelle, kun jopa Englannilla oli heittää Vardya ja Kanea. Mielestäni ei ole mikään ihme, että Italialta ei ennakkoon ihan hirveästi odotettu. Itselleni Italia oli positiivinen yllätys etenkin hyökkäyssuuntaan.


Siis tottakai historiasta tarkistetaan voimasuhteet, sinä et vain nyt halunnut ymmärtää sitä lausetta. Kun arvioit, kuinka hyvä pelaaja Iniesta on, käytät datana hänen aikaisemmin pelaamiensa otteluiden suorituksia, a.k.a historiaa. Koska ihan rehellisesti sanottuna, kattomalla vain näitä kisoja, ei Espanjan Buskeettia tai Cescia voinut pitää noin paljon kovempana jenginä tai parempina pelaajina. Esim Tsekki ja Kroatia olivat Espanjalle jo yhtä tervanjuontia, eikö tästä saanut päätellä mithään? (Eli Espanja ei mielestäni edes sen peräti kahden ekan kiekan jälkeen ollut kisojen vakuuttavin jengi)
 

RonSwanson

Jäsen
Suosikkijoukkue
ManU, HIFK, Pittsburgh Steelers, Die Mannschaft
Voi herranen aika. Esimerkiksi pelaajamateriaalista. Tuolla sinun historiaan pohjaavalla logiikallasi olisi siis aivan samat voimasuhteet, vaikka Espanja olisi pelannut tuon pelin kolmosmiehistöllään..

Ja tuo oli yksittäinen ottelu, YK-SIT-TÄI-NEN OT-TE-LU. Ottelu, johon Espanja lähti ennakkosuosikkina ja lähtisi jokaikinen kerta vastaavista lähtökohdista. Ja mitä nyt ikinä "dominointi" -termillä tarkoitatkaan. Espanja voitti ottelussa pallonhallinnan, maalipaikat, kulmapotkut jne, ilmeisesti Italia dominoi koska se teki enemmän maaleja. Toki Italia käytti vahvuuttaan (puolustuspelaaminen) paremmin kuin Espanja omaa vahvuuttaan. Mutta tämän enempää en jaksa aiheesta vängätä, kun väittäisi ettei sinulla ole matematiikan alkeet hallussa, joten tämä tästä.


Tästä viestistä haluan poimia ton esille: "Espanja voitti maalipaikat." Olen kyllä lähes varma, että jos katsoisin pelin uudestaan, niin ei siellä Juventuksen alakerralle tainnut tulla ees hiki kun ehkä vikalla kympillä.

Tilastoidut maalipaikat vastaan oma silmä ja selvät maalipaikat. Nykyinen pelaajamateriaali vastaan se miltä 3 edellistä peliä oli näyttänyt. Alkaa voimasuhteet -ketjun kaksiajako muodostumaan.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Voi herranen aika. Esimerkiksi pelaajamateriaalista. Tuolla sinun historiaan pohjaavalla logiikallasi olisi siis aivan samat voimasuhteet, vaikka Espanja olisi pelannut tuon pelin kolmosmiehistöllään..

Ja millä perusteella espanjan pelaajamateriaali on parempi ellei historian. Oletko nyt ihan vajakki vai mitä oikein sähellät?

Ja tuo oli yksittäinen ottelu, YK-SIT-TÄI-NEN OT-TE-LU. Ottelu, johon Espanja lähti ennakkosuosikkina ja lähtisi jokaikinen kerta vastaavista lähtökohdista. Ja mitä nyt ikinä "dominointi" -termillä tarkoitatkaan. Espanja voitti ottelussa pallonhallinnan, maalipaikat, kulmapotkut jne, ilmeisesti Italia dominoi koska se teki enemmän maaleja. Toki Italia käytti vahvuuttaan (puolustuspelaaminen) paremmin kuin Espanja omaa vahvuuttaan. Mutta tämän enempää en jaksa aiheesta vängätä, kun väittäisi ettei sinulla ole matematiikan alkeet hallussa, joten tämä tästä.

Malliesimerkki tekstariasiantuntijasta. Kuten Ron ylempänä totesi, pistä tekstari kiinni ja katso peli areenasta ja näytä minulle ne espanjan maalipaikat. Niitä oli tasan yksi.
Ihme hikeentymistä.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ok, no sitten katson itse EM-kisoja eri tavalla. Minulle hikinen 1-0 voitto Tsekistä, kun maali syntyy minuutilla 86, ei ole tae vakuutta
Niin, ei se ottelu toki mitään iloittelua ollut, koska Tsekki oli täysin saamaton ja makasi vain oman boksin edessä. Olikohan heillä ainuttakaan maalipaikkaa? Kyllä se vakuuttavuus-aspekti tuli siitä, että Espanja ei ensimmäisissä kahdessa ottelussaan oikeastaan päästänyt vastusta edes maalipaikoille, ja teki kuitenkin itse neljä häkkiä.

Siis tottakai historiasta tarkistetaan voimasuhteet, sinä et vain nyt halunnut ymmärtää sitä lausetta. Kun arvioit, kuinka hyvä pelaaja Iniesta on, käytät datana hänen aikaisemmin pelaamiensa otteluiden suorituksia, a.k.a historiaa.
MIssä vaiheessa olen kaivanut esiin jotain Iniestan vanhoja suorituksia? Kyllä ihan tämän kauden otteiden perusteella tuo em. kolmikko on aika helvetisti edellä Italian keskikenttää, vaikka siellä positiivisesti esiintynyt Candreva onkin välillä väläytellyt.

Koska ihan rehellisesti sanottuna, kattomalla vain näitä kisoja, ei Espanjan Buskeettia tai Cescia voinut pitää noin paljon kovempana jenginä tai parempina pelaajina. Esim Tsekki ja Kroatia olivat Espanjalle jo yhtä tervanjuontia, eikö tästä saanut päätellä mithään? (Eli Espanja ei mielestäni edes sen peräti kahden ekan kiekan jälkeen ollut kisojen vakuuttavin jengi)
Saat olla ihan mitä mieltä huvittaa, mutta kuten totesin, vedonlyöntimarkkinan (ja itseni) mielestä Espanja oli ensimmäisissä peleissä vakuuttava. Kroatia-matsi antoi osviittaa, että kaikki ei ole aivan niin hyvin kuin miltä näyttää, ja Italia-matsi olikin sitten melkoinen yllätys etenkin puolustuspeliä ajatellen.

Kuten jo aikaa sitten totesin, yksittäisten alkulohkopelien perusteella ei kannata vedellä suuntaviivoja kovin pitkälle tulevaisuuteen. Saksa ja Ranskakin takeltelivat ihan huolella mm. kivikovia Pohjois-Irlantia ja Romaniaa vastaan, mutta ovat siitäkin huolimatta pitäneet pintansa ennakkosuosikkeina.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
MIssä vaiheessa olen kaivanut esiin jotain Iniestan vanhoja suorituksia? Kyllä ihan tämän kauden otteiden perusteella tuo em. kolmikko on aika helvetisti edellä Italian keskikenttää, vaikka siellä positiivisesti esiintynyt Candreva onkin välillä väläytellyt.

Ymmärrätkö että Iniestan tämänkin kauden otteet ovat historiaa?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös