EM-kisat 2016 – kannattajat, huligaanit ja väkivalta

  • 44 026
  • 295
. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä etteikö rybyt olisi ruvennut tuumasta toimeen ilman ingelsmannien sotahuutoja ja hulinointia. Edelleen pidän erikoisena sitä että joillakin on tarve pestä lädien kädet tästä toiminnasta. Tulkitsen sen hyväksynnäksi.

Ja minä tulkitsen sinun "oikeuttaako naamioituminen muka pullojen heittelyn" -kysymyksesi venäläisten perseilyn hyväksymiseksi. Eli tasoissa ollaan. Minusta tuollainen pankkirosmopukeutuminen tekee hyvin selväksi sen, mitä kisoista on lähdetty hakemaan. En minä ole ainakaan koskaan tarvinnut kesällä nenään asti yltävää kaulahuivia. Typeriä höpisevä känniääliö kyllä olen ollut monesti, mikä ehkä selittää sen, että mun on hitusen helpompi ymmärtää britti-idiootteja kuin venäläisiä vastinparejaan.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Loogisena pidin sitä että kävelivät ohi ja känniset lädit chanttäsivät törkeyksiä. Huppu silmille ja odottamaan tuleeko tappelu. Vai pidätkö loogisena että huppu silmillä etsittiin törkeyksiä chanttäävää lädijengiä?

Kyllä pidän viime tapahtumien ja niistä kantautuneiden tietojen (ottaen huomioon sekä venäläisten että englantilaisten kommentit) valossa loogisempana että venäläiset ovat tässäkin tapauksessa lähteneet etsimään pahoinpideltäviä. Britithän selkeästi istuivat terassilla juomassa kaljaa. Aika passiivista tappelunhakua minun mielestäni.

Kuten jo aikaisemmin totesin niin minulla ei ole tarvetta puolustella tuollaista toimintaa. Ihmettelenkin sitä minkä takia niin moni vähättelee englantilaisten roolia tässä toiminnassa vaikka näissäkin kisoissa ensimmäiset pullot ja tuolit lensivät juurikin heidän toimesta. Minkä helvetin takia englantilaisten toimia pitää vähätellä?

Minä ainakin pidän voimassa edellisen viestini mielipiteen pullojen heittelyistä ym., enkä koe englantilaisten tekojen vähättelynä sitä että pidän vielä tuomittavampana sellaista toimintaa, jossa ainoa tarkoitus on pahoinpidellä vastapuolen kannattajat. Englannin faneja on kriittisessä tilassa, yksi mahdollisesti kuollut, venäläisfanit hyökkäsivät stadionilla turvamiesten läpi englantilaisten fanien kimppuun näiden paetessa paniikissa (jalkapalloliittoon kuuluvan venäläispoliitikon säestäessä että hyvä pojat), Venäjä on ehdollisesti suljettu kisoista ja joukkueelle on langetettu 150 000 euron sakko. Mediassakin tuntuu että englantilaiset ovat lähinnä kironneet kun venäläiset ovat hyökänneet heidän kimppuunsa, kun taas vastapuolella on myhäilty että kylläpä saivat britit turpaan. Ihan tosissasiko ihmettelet miksi venäläisten toimista keskustellaan ja niitä paheksutaan ääneen enemmän?
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Heh. Ollaanpas sitä nyt "objektiivisia" kun lädien perseilystä puhutaan. Liikun sen tiedon varassa mitä mediassa on liikkunut. Niillä tiedoilla voitaneen todeta että lädit on ollut aloitteellisia tässä perseilyssä kisojen alussa. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä etteikö rybyt olisi ruvennut tuumasta toimeen ilman ingelsmannien sotahuutoja ja hulinointia. Edelleen pidän erikoisena sitä että joillakin on tarve pestä lädien kädet tästä toiminnasta.

Edelleen ihmettelen miksi sinun pitää saada lädeistä syyllisiä kaikkeen. Ei kukaan ota heiltä idiottimaisuuksiaan pois, mutta miksi haluat sälyttää vastuun heille sellaisistakin asioista joista se ei heille kuulu? Ai joo ja tässä sinulle objektiivisuutta ekoista tuolien heittelyistä:

FA condemns violence after trouble in Marseille on eve of Euro 2016 | Football News | Sky Sports

An earlier statement by the National Police Chiefs' Council said England fans had been well behaved before being approached by a number of local fans.

"We saw a sign that hardcore Marseille fans might have been involved and might have been the cause of these scenes," he said. "We saw stickers put there by their ultras warning that this is a Marseille fan zone and to beware, so signs that perhaps it wasn't all the fault of England fans."

Eli ollaanko nyt yhtä mieltä, että englantilaiset fanit eivät välttämättä ole olleet aloitteentekijöitä kisakaupunkien väkivaltaan? Vai onko sinulla paikallisia viranomaisia tarkempaa tietoa jonka mukaan "voitaneen todeta, että lädit on ollut aloitteellisia"?

Tosiasioita tässä yritetään puolustaa eikä jotain juopuneita jalkapalloturisteja, joista harmillisen moni tuntuu olevan väkivaltaan taipuvaisia idiootteja.
 

Boulerice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boogaard(R.I.P) ja Twist
Kaikkia videoita kun on tässä katsellut ja uutta tietoa saannut tapahtumista niin yhä enemmän ja enemmän näyttää ryssät olevan suurin syypää näihin myllyihin. Varmasti on myös lädeissä samaa paska porukkaa mukana, mutta yhtään videota en ole nähnyt missä lädit etsivät kaupungilta ryssiä jotta pääsevät tappelemaan vaan ne ovat nimen omaan ryssiä, jotka kiertävät huput päässä etsimässä brittejä ja hakkaavat yksinäisiä tai pienissä ryhmissä liikkuvia lädejä. Myös naiset ovat saanneet osansa tästä ryssien harrastuksesta.
Kaiken kaikkiaan tämä vie huomion siitä tärkeimmästä asiasta eli itse pelistä ja kaiken maailman idiootit saavat enemmän huomiota kuin itse pelit.
 

Ralph

Jäsen
Tappeleeko venäläiset keskenään, kun Englanti ei saa mitään rangaistusta? Vai onko Venäjä vaan suuri ja paha, mutta Englanti kiltti teenlipittäjien maa?

Ja onko ne vain venäläisiä, jotka siellä laulavat Putinin pilkkalauluja ja Isis-lauluja?
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Kaiken kaikkiaan tämä vie huomion siitä tärkeimmästä asiasta eli itse pelistä ja kaiken maailman idiootit saavat enemmän huomiota kuin itse pelit.

Hetkittäin tulee tunne, että se tässä on tarkoituskin - viedä kaikki huomio itse kisoista sen ohessa tapahtuneisiin asioihin, joista merkittävimmässä roolissa ovat huligaanien toimet mutta niitä täydentää sitten erilaiset nootit ja vastanootit ynnä median ja poliitikkojen käyttäytyminen. Tämä @Tim Callahan taisi todeta jotain sen suuntaista, että huligaaneilla on tarkoitus "tuhota" UEFA - tai vähintäänkin sylkeä sen kasvoille ja pilata kisat. Alkaa tuntua, että tässä arvioissa on jotain joka pitää paikkansa, tarkoitus on murentaa uskottavuutta ja onko ideana sitten saada aikaan se, että Venäjän MM-kisoja parin vuoden kuluttua verrataan näihin kisoihin ja kaikki kiittelevät niiden järjestelyjä ja rauhallisuutta.

* * *

Mutta nyt venäläiset loukkaantuivat ranskalaisille ja on kutsunut Ranskan Venäjän-suurlähettilään puhutteluun:
Venäjä käärmeissään jalkapallofaniensa pidätyksistä: Voi vaikeuttaa Venäjän ja Ranskan välisiä suhteita | Yle Uutiset | yle.fi

Näin suomalaisena saattaisin kuvitella, että venäläisten pitäisi olla käärmeissään venäläisille huligaaneille eikä Ranskalle, mutta näin Venäjällä.

vlad
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Ja minä tulkitsen sinun "oikeuttaako naamioituminen muka pullojen heittelyn" -kysymyksesi venäläisten perseilyn hyväksymiseksi. Eli tasoissa ollaan.
Mielenkiintoinen tulkinta, mutta eipä ole ensimmäinen sinulta.
Typeriä höpisevä känniääliö kyllä olen ollut monesti, mikä ehkä selittää sen, että mun on hitusen helpompi ymmärtää britti-idiootteja kuin venäläisiä vastinparejaan.
Tämä nyt ei varsinaisesti yllätä.
Britithän selkeästi istuivat terassilla juomassa kaljaa. Aika passiivista tappelunhakua minun mielestäni.
Siinä videossa mitä minä katsoin lädit seisoivat pulloja ja tuoleja heitellen. Rehellisyyden nimissä tuosta videosta on hankala tulkita ketä on ollut aloitteellinen.
Minä ainakin pidän voimassa edellisen viestini mielipiteen pullojen heittelyistä ym., enkä koe englantilaisten tekojen vähättelynä sitä että pidän vielä tuomittavampana sellaista toimintaa, jossa ainoa tarkoitus on pahoinpidellä vastapuolen kannattajat.
Vähättelyä on verrata näitä asioita toisiinsa kun syy-seuraussuhde englantilaisten huutelulla ja pullojen heittelyllä on ilmeinen. Minäkin pidän tuomittavampana sitä että pahoinpidellään ihmisiä. Toisaalta pitääkö nyt lädien ja rybykkien vuoksi esimerkiksi HIFK:n ja HJK:n kannattajien perseily lakaista maton alle koska toistaiseksi ei olla liikuttu samassa idiotismin asteessa kuin ensiksi mainitut?
Edelleen ihmettelen miksi sinun pitää saada lädeistä syyllisiä kaikkeen.
Samaa asiaa minäkin ihmettelen. En nimittäin kuvatulla tyylillä ole toiminut. Esimerkiksi stadionilla tapahtunut hyökkäys oli vain ja ainoastaan venäläisten syytä.
"We saw a sign that hardcore Marseille fans might have been involved and might have been the cause of these scenes," he said. "We saw stickers put there by their ultras warning that this is a Marseille fan zone and to beware, so signs that perhaps it wasn't all the fault of England fans."
Yritätkö nyt sanoa että paikalliset omalla toiminnallaan provosoi englantilaiset mellakoimaan? Objektiivisuuden nimissä on huvittavaa miten tämä artikkelissa unohtui kertoa mitä lädit touhusivat ennen kuin paska osui tuulettimeen. Kelpaa syiksi lädeille aloittaa hulinat mutta ei ryssille. Tämän vuoksi en pidä artikkelia objektiivisena.
Tosiasioita tässä yritetään puolustaa eikä jotain juopuneita jalkapalloturisteja, joista harmillisen moni tuntuu olevan väkivaltaan taipuvaisia idiootteja.
Tähän sama.

Euro 2016's Russian thugs' training ground where 'Ultras' are selected | Daily Mail Online

Minulla on epäilykseni että ryssien hulit on sponsoroitu tälle matkalle. Kenen rahoilla? Siihen en osaa vastata mutta pidän ilmeisenä että ilman Putlerin siunausta näin ei olisi käynyt.

Tappeleeko venäläiset keskenään, kun Englanti ei saa mitään rangaistusta? Vai onko Venäjä vaan suuri ja paha, mutta Englanti kiltti teenlipittäjien maa?
Tällä hetkellä venäläisten sisä- ja ulkopolitiikka on sellaista että muut maat voivat pestä kätensä kaikesta ja kaataa lokavedet ryssien niskaan. Toiset nielevät tämän pureksimatta. Arvelen että myös länsimainen propaganda on onnistunut tehtävässään vähintään yhtä hyvin kuin ryssien.
 

Boulerice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boogaard(R.I.P) ja Twist
Mutta nyt venäläiset loukkaantuivat ranskalaisille ja on kutsunut Ranskan Venäjän-suurlähettilään puhutteluun:
Venäjä käärmeissään jalkapallofaniensa pidätyksistä: Voi vaikeuttaa Venäjän ja Ranskan välisiä suhteita | Yle Uutiset | yle.fi

Näin suomalaisena saattaisin kuvitella, että venäläisten pitäisi olla käärmeissään venäläisille huligaaneille eikä Ranskalle, mutta näin Venäjällä.

vlad

Näin saadaan venäjällä aikaan kuva jossa iso paha länsi taas polkee syyttömien venäläisnuorien oikeuksia. Venäjä oikesti uhkailee seurauksilla jos heidän mahdollisesti sponsoroidut huligaanit eivät saa jatkaa rällästämistään??
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Miten täälläkin nyt yhtäkkiä on saatu joku ihme vääntö aikaiseksi, kaikenlainen hulinointi on tuomittava ja kitkettävä kovalla kädellä. Tai olisi pitänyt jo aikoja sitten, mutta tällaiset valtion tukemat muukalaislegioonat kertovat jostain ihan muusta.

Kai se nyt on kaikille maailman ihmisille selvää että lädit ovat järjestäen aivan kusipäisiä keiloja ja täysiä idiootteja, joiden turpaanveto nyt ei sinänsä ole hyväksyttävää mutta täysin ymmärrettävää. Mitäs läksivät. Ryssien hulit taas ovat vain ja ainoastaan järjestäytyneeseen rikkolisuuteen verrattavia murhaajia, jotka pitäisi lähettää Gulagille ennenkuin oikeasti jotain vakavampaa sattuu. Pari raatoa nyt on ihan normi kun ryssä pääsee irti.

Kumpaakaan, tai mitään näistä ryhmittymistä ei tarvi sympata pätkääkään, mutta jos nyt on 100% varmaa että ne ovat rybyt, jotka aiheuttavat täysin ulkopuolisille jatkuvaa vaaraa niin kyllähän niistä pitää ihan kansallisen turvallisuuden nimissä päästä eroon. Vaikka vittu ampumalla. Lädejähän on vangittu, tuomittu ja lähetetty himaan isojakin määriä - sattuneesta syystä velivenäläiset ovat jotenkin päässeet karkaamaan siivilästä. Ei varmaan johdu tippaakaan siitä että kontaktit paikallisiin rikollisiin ja jopa valtiojohtoon on kunnossa ja muilutukset onnistuu. Ihan karmeaa toimintaa.

On aivan uskomatonta, suorastaan järjenvastaista että Venäjän kaltaiseen rikollisvaltioon on myönnetty jalkapallon arvokisat. Mutta sehän on eri keskustelu se.

Ja niin, kyllä mua vituttaa esimerkiksi Lillessä asuvien ihan tavallisten ihmisten takia, kun nuo vitun ihmiskyrvät panee paikkoja remonttiin ja siinä sivussa tarjoaa luuvitosta vahingossa vastaantulevalle. Miten vitussa Euroopassa tällaista voi hyväksyä, ei mene jakeluun.
 
Tämä nyt ei varsinaisesti yllätä..

Eikä minua varsinaisesti yllätä se, että sinä Putinin liigassa pelaavan joukkueen fanina täällä puolustelet naamioituneita venäläishuligaaneja.

Näin suomalaisena saattaisin kuvitella, että venäläisten pitäisi olla käärmeissään venäläisille huligaaneille eikä Ranskalle, mutta näin Venäjällä.

vlad

Tähän voisi taas siteerata herra Bronsonia: hyvin on länsimaiden propaganda mennyt perille. Ei kai venäläisiä muutoin noin demonisoitaisi.

Kai se nyt on kaikille maailman ihmisille selvää että lädit ovat järjestäen aivan kusipäisiä keiloja ja täysiä idiootteja

Minulle ei ole. Olen tavannut Englannissa varsin mukavia paikallisia ihmisiä. Venäjällä en ole, koska en ole siellä koskaan käynyt. Venäläisten viime päivien lausunnot kyllä vahvistavat sitä mielikuvaa, että tuskin olen ihan hetkeen menossakaan. Hiljattain jo pohdiskelin ääneen erään venäläisen kanssa naimisissa olleen tuttavan kanssa keskustellessani, että uskaltaisikohan vuoden 2018 MM-kisoihin lähteä paikan päälle. Hän totesi, että ei se välttämättä kovin fiksua ole, sillä siinä maassa kusetetaan turistia joka asiassa.
 
Viimeksi muokattu:

Saxon-747

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chelsea
Hetkittäin tulee tunne, että se tässä on tarkoituskin - viedä kaikki huomio itse kisoista sen ohessa tapahtuneisiin asioihin, joista merkittävimmässä roolissa ovat huligaanien toimet mutta niitä täydentää sitten erilaiset nootit ja vastanootit ynnä median ja poliitikkojen käyttäytyminen. Tämä @Tim CallahanAlkaa tuntua, että tässä arvioissa on jotain joka pitää paikkansa, tarkoitus on murentaa uskottavuutta ja onko ideana sitten saada aikaan se, että Venäjän MM-kisoja parin vuoden kuluttua verrataan näihin kisoihin ja kaikki kiittelevät niiden järjestelyjä ja rauhallisuutta.

vlad

Tässä saattaa olla perää ja sopisi venäläiseen toimintaan. Eu kisat kaaosta ja Venäjän kisat jotain ihan muuta...

Näissä kisoissa on oikeaakin uhkaa joten näitten hulien toiminta auttaa kyllä niitä mahdollisia iskun kyttääjiä sillä viranomaisten huomio häiriintyy juoksennellessa näiden perässä.
 

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mutta nyt venäläiset loukkaantuivat ranskalaisille ja on kutsunut Ranskan Venäjän-suurlähettilään puhutteluun:
Venäjä käärmeissään jalkapallofaniensa pidätyksistä: Voi vaikeuttaa Venäjän ja Ranskan välisiä suhteita | Yle Uutiset | yle.fi

Näin suomalaisena saattaisin kuvitella, että venäläisten pitäisi olla käärmeissään venäläisille huligaaneille eikä Ranskalle, mutta näin Venäjällä.

vlad

Muahaha. Ei puutu veli itäläiseltä pokkaa ainakaan. Suorastaan klassista priceless- kamaa. Ihan ulkoministeri kommentoi? Ei yhtään suunniteltua ja järjestettyä.

Vain yksi uusi tapa koittaa yhdistää kansaa ja viedä sen huomiota pois oman maan talouden kurasta.

Ulos vaan kisoista. Ja 2018 kisat boikottiin. Sochi all over.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Minulle ei ole. Olen tavannut Englannissa varsin mukavia paikallisia ihmisiä. Venäjällä en ole, koska en ole siellä koskaan käynyt. Venäläisten viime päivien lausunnot kyllä vahvistavat sitä mielikuvaa, että tuskin olen ihan hetkeen menossakaan.
Tarkennetaan. Tarkoitin siis ulkomaille matkaavia "faneja". Niistä on aivan riittävästi kokemusta mm. CL- ja Eurooppaliigoista. En siis englantilaisia tai venäläisiäkään kansana tässä tuomitse, vaan noita väkivaltaisia ameeboja. Muutaman vuoden apinasaarella asuneena tunnen myös paljon mukavia paikallisia ja Venäjälläkin vierailleena paljon mukavia paikallisia. Yksikään niistä tuskin on mukana tällaisessa kansainvälisssä terrorismissa.
 
Miten täälläkin nyt yhtäkkiä on saatu joku ihme vääntö aikaiseksi, kaikenlainen hulinointi on tuomittava ja kitkettävä kovalla kädellä. Tai olisi pitänyt jo aikoja sitten, mutta tällaiset valtion tukemat muukalaislegioonat kertovat jostain ihan muusta.

Kai se nyt on kaikille maailman ihmisille selvää että lädit ovat järjestäen aivan kusipäisiä keiloja ja täysiä idiootteja, joiden turpaanveto nyt ei sinänsä ole hyväksyttävää mutta täysin ymmärrettävää. Mitäs läksivät. Ryssien hulit taas ovat vain ja ainoastaan järjestäytyneeseen rikkolisuuteen verrattavia murhaajia, jotka pitäisi lähettää Gulagille ennenkuin oikeasti jotain vakavampaa sattuu. Pari raatoa nyt on ihan normi kun ryssä pääsee irti.

Kumpaakaan, tai mitään näistä ryhmittymistä ei tarvi sympata pätkääkään, mutta jos nyt on 100% varmaa että ne ovat rybyt, jotka aiheuttavat täysin ulkopuolisille jatkuvaa vaaraa niin kyllähän niistä pitää ihan kansallisen turvallisuuden nimissä päästä eroon. Vaikka vittu ampumalla. Lädejähän on vangittu, tuomittu ja lähetetty himaan isojakin määriä - sattuneesta syystä velivenäläiset ovat jotenkin päässeet karkaamaan siivilästä. Ei varmaan johdu tippaakaan siitä että kontaktit paikallisiin rikollisiin ja jopa valtiojohtoon on kunnossa ja muilutukset onnistuu. Ihan karmeaa toimintaa.

On aivan uskomatonta, suorastaan järjenvastaista että Venäjän kaltaiseen rikollisvaltioon on myönnetty jalkapallon arvokisat. Mutta sehän on eri keskustelu se.

Ja niin, kyllä mua vituttaa esimerkiksi Lillessä asuvien ihan tavallisten ihmisten takia, kun nuo vitun ihmiskyrvät panee paikkoja remonttiin ja siinä sivussa tarjoaa luuvitosta vahingossa vastaantulevalle. Miten vitussa Euroopassa tällaista voi hyväksyä, ei mene jakeluun.
Aamen. Ketjun paras kirjoitus.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Eikä minua varsinaisesti yllätä se, että sinä Putinin liigassa pelaavan joukkueen fanina täällä puolustelet naamioituneita venäläishuligaaneja.
Auts! Olipas suorastaan päätä huimaava sutkautus. Kun tulit nämä suosikkijoukkueet maininneeksi niin ymmärrän paremmin objektiivisuuden puutteesi kun on lädeistä kysymys. Nyt voit tietenkin näyttää sen missä olen näitä paskapäitä puolustellut. Kyseenalaiseksi olen asettanut sen oikeuttaako kasvojen naamioiminen tunnistamattomaksi väkivallan. Sinä olit sitä mieltä että ei oikeuta.

Onkohan tuossa nyt rivien välissä luettavissa syy siihen miksi et kykene objektiivisesti arvioimaan lädien sekoiluja. Mainitsemasi känniääliötaustan lisäksi. Pyydän että jatkossa laitat nämä hassuttelut yksityisviestinä.

Mietin että mitähän seurauksia mahdollisilla MM-kisojen menetyksellä olisi politiikassa. Ei niin että sen pitäisi mitenkään vaikuttaa päätökseen. Sen tiedän että ryssien ylpeys ilman kostoa ei tätä kestäisi. @vlad voisi asiantuntijana spekuloida millä tavalla itänaapuri reagoisi asiaan.

@disco-stu tiivisti hyvin muutamaan riviin koko ketjun sisällön. Yläpeukaloa siitä.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Lille Flandresin aseman kulmalla tuli Portugali-Islanti matsin jälkeen yksi leijonapaita vastaan Fan Zonen suunnasta jossain 4-6 hengen suomiporukassa. Lieneekö teidän porukkaa?

Joo, tossa just sama kaveri vieressä juo kaltsua. Meidän pumppu. Jehupaidoissa oltiin suurin osa tänään matsissa.

Just laitettiin kotiin viestiä että hyvä matsi, kylillä ihan rauhallista. Samalla tulee vastapalloon linkkejä IL:n sivuilta ja hätääntyneimmät emännät kirjoittaa että älkää menkö ulos kun Lillessä kaaos.

No just ollaan kyllä Fan Zonelle lähdössä Ranskan peliä katsomaan. Paskat täällä mitään kaaosta ole.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Joo, tossa just sama kaveri vieressä juo kaltsua. Meidän pumppu. Jehupaidoissa oltiin suurin osa tänään matsissa.

Just laitettiin kotiin viestiä että hyvä matsi, kylillä ihan rauhallista. Samalla tulee vastapalloon linkkejä IL:n sivuilta ja hätääntyneimmät emännät kirjoittaa että älkää menkö ulos kun Lillessä kaaos.

No just ollaan kyllä Fan Zonelle lähdössä Ranskan peliä katsomaan. Paskat täällä mitään kaaosta ole.
Vaisuja oli slobot stadionin katsomossa sen jälkeen slovakit pisti 2-0 taululle. Kavennusmaalin jälkeen sentään saivat yhden soihdun sytytettyä ja vähän meteliäkin.

Ne aseman edessä päivystävät poliisit varmaan kyllästyivät siihen engelsmannien mölinään jo toista päivää putkeen ja ajoivat lädit muualle. Mekin saatiin eilen siitä tarpeeksemme ja päivän toka peli katsottiin Gare Saint Saveur nimisessä keskuksessa. Siellä oli viritetty kohtuu iso kisakatsomo. Ruokaa ja olutta oli tarjolla.

Nyt ollaan kilsa Flandresilta etelään paikallisessa pubissa ja odotellaan Ranskan pelin alkua. Eipä näy eikä kuulu hulinoita. Tsemppiä Fanzonelle!
 

Tshekki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, Maajoukkue (lajista riippumatta)
On rybyillä kyllä otsaa. Kehtaa kutsua Ranskan lähettilään kuultavaksi, kun slobot sikailee pitkin eurooppaa. Ranskan lähettilään pitäisi ilmoittaa kuulustelijoille vain, että "Ranska ei ole Ukraina, eikä siellä sallita tunnuksettomia huppupäitä riehumassa pitkin poikin maata"
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Siinä videossa mitä minä katsoin lädit seisoivat pulloja ja tuoleja heitellen. Rehellisyyden nimissä tuosta videosta on hankala tulkita ketä on ollut aloitteellinen.

Kyllä, siitä videosta on vaikea sanoa ketä tuossa tilanteessa on ollut aloitteellinen. Viittasin tässä lähinnä siihen, että nähtyjen videoiden perusteella nämä väkivaltaisuudet tuppaavat alkamaan siitä, kun joku (venäläinen) porukka etsiytyy englantilaisten suosimaan pubiin, jossa nämä sitä ennen ottavat alkoholia kaikessa rauhassa.

Sen sijaan venäläisistä tihkuu niin lehdistössä kuin videoillakin tämäntyyppistä tietoa: Tappeluihin osallistunut venäläinen jalkapallohuligaani kertoo: ”Tämä on meille kuin urheilua” | Jalkapallon EM-kisat 2016 | HS

”Ei ole väliä, mistä fanit tulevat tai mitä seuraa he kannattavat. Tärkeää on, että olemme kaikki Venäjältä ja aiomme taistella englantilaisia vastaan”, Vladimir sanoo AFP:n haastattelussa.
”Englantilaiset väittävät olevansa kovimmat jalkapallohuligaanit, mutta me tulimme osoittamaan, että englantilaiset ovat tyttöjä.”
...
JALKAPALLOHULIGAANI Vladimirin mukaan tappelemaan tulleita ihmisiä ei kiinnosta, vaikka Uefa sulkisi Venäjän turnauksesta kannattajien aiheuttamien järjestyshäiriöiden vuoksi.
”En usko, että sillä päätöksellä on vaikutusta siihen, mitä huligaanit tekevät seuraavaksi. Mikään ei pysäytä näitä ihmisiä.”
Hän tekee selvän eron venäläisten huligaanien ja englantilaisten fanien välillä, joita hän kuvailee ”isoiksi vanhemmiksi miehiksi, jotka juovat paljon olutta”.
”Fanit tai huligaanit Venäjällä ovat suurimmaksi osaksi 20–30-vuotiaita urheilullisia miehiä. He harrastavat nyrkkeilyä ja erilaisia taistelulajeja.”
”Tavoitteena on näyttää, että englantilaiset fanit eivät ole huligaaneja, eivätkä he osaa tapella.”
...
Venäläiset jalkapallohuligaanit yrittävät Vladimirin mukaan aina hukkua massaan, eivätkä he koskaan kanna maan lippua tai pukeudu pelipaitaan.
”Jos näet jonkun Venäjän pelipaidassa tai kantamassa lippua, hän ei todellakaan ole huligaani.”

Jotenkin se nyt vain minusta tuntuu ihan järkevältä ajatella, että loogisemmin tuossakin venäläiset hyökkäsivät terassille, vaikkakaan en niin varmuudella väitä. En oikein ymmärrä miten tuon pitäminen loogisempana kaiken tässäkin viestissä esittämäni tiedon nojalla voidaan loogisesti nähdä jonain lädien puolusteluna, mutta sinun lähinnä ennakkoluuloihisi nojaava "loogisempi kuva" ei ole sitten kuitenkaan venäläisten puolustelua.


Vähättelyä on verrata näitä asioita toisiinsa kun syy-seuraussuhde englantilaisten huutelulla ja pullojen heittelyllä on ilmeinen. Minäkin pidän tuomittavampana sitä että pahoinpidellään ihmisiä. Toisaalta pitääkö nyt lädien ja rybykkien vuoksi esimerkiksi HIFK:n ja HJK:n kannattajien perseily lakaista maton alle koska toistaiseksi ei olla liikuttu samassa idiotismin asteessa kuin ensiksi mainitut?

Mihin suuntaan tuo syy-seuraussuhde menee mielestäsi? Edelläkin jo venäläinen huligaani kertoi, että paikalla ollaan näyttämässä ettei englantilaiset osaa tapella. Tuo lainauksen loppuosa taas on sinällään lauseina totta, mutta ei liity tähän keskusteluun mitenkään.

Samaa asiaa minäkin ihmettelen. En nimittäin kuvatulla tyylillä ole toiminut. Esimerkiksi stadionilla tapahtunut hyökkäys oli vain ja ainoastaan venäläisten syytä.

Hyvä näin, kenties tulkitsin tarkoituksesi väärin. Pahoittelut siitä. Tämänkin valossa varmaan ymmärrät sitten miksi Venäjän huligaaneja pidetään näissä karkeloissa suurempana pahana kuin brittien.


Yritätkö nyt sanoa että paikalliset omalla toiminnallaan provosoi englantilaiset mellakoimaan? Objektiivisuuden nimissä on huvittavaa miten tämä artikkelissa unohtui kertoa mitä lädit touhusivat ennen kuin paska osui tuulettimeen. Kelpaa syiksi lädeille aloittaa hulinat mutta ei ryssille. Tämän vuoksi en pidä artikkelia objektiivisena.

Tuossa uutisessa on viitattu paikallisten viranomaisten tiedotteeseen englantilaisfanien käytöksestä ja apulaispoliisipäällikön kommentteihin siitä, etteivät englantilaiset olleet aiheuttaneet ongelmia ennen. Tuo lainaamasi kohta oli Sky Sportsin toimittajan näkemys. Sinä siis väitit että englantilaiset aloittivat perseilyn näissä kekkereissä ja että näin voidaan kaiken tiedon perusteella sanoa, ja nyt sitten kun väitettä kyseenalaistavaa tietoa tuodaan julki sivuutat sen olankohautuksella kun se ei sovi tuohon ennakkoasenteeseesi. Kyllä oma mutusi on varmasti objektiivisempi, "kun onhan ne englantilaiset aina sikailleet". Ja joo niinhän ne sikaili nytkin, kyllä.

Violent clashes in Marseille on eve of England's opening Euro 2016 game | Irish Examiner

Yllä toinenkin lähde, jossa on myös haastateltu paikallista baarinpitäjää. Tässä pätkä:

"Police arrested one Englishman and one Frenchman in connection with the incident. However Anthony Heraud, the manager of an Irish pub next door, defended the visiting fans."

"They are looking for (a fight), provocation... It's not the English," he said.

"There were some small exchanges but nothing too nasty. Englishmen are cool. They were just partying, singing a lot. But no problem."

Tässä kolmas ja ote myös siitä: Euro 2016 England Fans Chant 'Isis Where Are You?' During Marseille Clashes With Police

"It was reported the violence began after a man who appeared to belong to Marseille’s large Muslim population was verbally abused by England fans as he walked past them, triggering French hooligans to attack them."

Ja tässä vielä neljäs: England fans chant about ISIS in Marseille before Euro 2016 begins | Daily Mail Online

Clashes erupted shortly after midnight in the French city's Old Port area where hundreds of travelling supporters had spent Thursday drinking.

Local French youths are thought to have attacked England supporters who had gathered en masse outside the Queen Victoria pub, and O'Malley's, an Irish bar next door, ahead of the Three Lions first group game of Euro 2016 against Russia on Saturday.

The ultras posted messages on social media saying: 'Welcome to Marseille, England fans.'



En sitten tiedä millä taivaallisella viisaudella olet noin suurella varmuudella valmis laittamaan väkivaltaisuuksien aloittamisen brittien tilille. Tässäkin kun on yksi lähde, jonka mukaan nimenomaan englantilaiset ovat soittaneet suuta ja ranskalaiset aloittaneet mättämisen. Voisitko vain ehkä myöntää, että kenties britit eivät perseilyä aloittaneet, vaikkakin ovat siinä aloitettuaan kunnostautuneet ja "kunniaa" keränneet?

Lädeiltä harmitonta provosointia pulloja ja tuoleja viskomalla. Olisikohan taas itketty äitiä jos tuohon olisi vastattu samalla tavalla.

Keskustelun alussahan kirjoitit näin, ja varmaan fiksuna kaverina ymmärrät miksi tuo vaikuttaa enemmän kuin hieman asenteelliselta. Ensinnäkin asenteelliselta niin, että antipatiat "lädejä" kohtaan tulee esille äidin itkemisten ym. muodossa. Toiseksi asenteellista niin, että "jos olisi vastattu" sisältää oletuksen että englantilaiset a) aloittivat viskomisen ja b) siihen ei vastattu. Nyt sitten minäkin olen sinulle osoittanut kuvamateriaalia, jossa on "vastattu" tuoleja viskomalla ja osoittanut syitä epäillä englantilaisten aloitteellisuutta. Jotenkin olet nämä sivuttanut ja kääntänyt niin, että minä ja pari muuta vähätellään englantilaisten tekoja. Ja järkähtämättä luotat omaan tuntumaasi.

Kyllä minä toivon englantilaishuligaaneille yhtä lailla kovia seurauksia teoistaan ja nimenomaan kaikki pullojen viskomiset ja poliisien kanssa vääntäminen on niin idioottimaista touhua että ihan päähän sattuu. Ei noista pitäisi parin kuukaudenkaan kakulla selvitä, varsinkin kun sellaisen saa vain murto-osa. Ei ole silti mielestäni mitään vakuuttavia todisteita sen puolesta, että englantilaisten porukka olisi nimenomaan väkivaltaa silmälläpitäen organisoitu ryhmä, tai että se olisi aloittanut kisojen väkivaltaisuudet. Se on eromme, että sinä tunnut pitävän ainakin tätä jälkimmäistä jonain taivaasta tipahtaneena totuutena.

Tähän sama.

Euro 2016's Russian thugs' training ground where 'Ultras' are selected | Daily Mail Online

Minulla on epäilykseni että ryssien hulit on sponsoroitu tälle matkalle. Kenen rahoilla? Siihen en osaa vastata mutta pidän ilmeisenä että ilman Putlerin siunausta näin ei olisi käynyt.

Eiköhän me olla itse tärkeimmistä asioista ja isoista suuntaviivoista ihan samaa mieltä, mutta näistä nyansseistakin pitää keskustella. Samat on aavistukset minullakin näiden venäläissankareiden osalta. Ja se on yksi syy mikä tekee heistä huomattavasti tuomittavamman ja vaarallisemman joukon kuin englantilaiset omissa kirjoissani. Ihan jo perus kisaturistin kannalta kaljapaikoissaan ja niiden liepeillä notkuvia brittejä on huomattavasti helpompi vältellä kuin pitkin kaupunkia painavia hit squadeja.
 

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
@BigRedCat
Ihan ensiksi haluan mainita että arvostan sinun kiihkotonta suhtautumista asiaasi vaikkakin tietyissä asioissa on sitä tulkinnanvaraa puolin ja toisin. En tahtonut venyttää ketjua lainaamalla sinua joten suonet anteeksi mikäli joihinkin kohtiin et saa vastinetta.

Ensiksi tähän englantilaisen median tekemään artikkeliin. Minulla on epäilykseni että tuossa on irrotettu asioita osittain yhteyksistään saaden tekstin näyttämään siltä että englantilaiset eivät olleet aloitteellisia. Se on ymmärrettävää. Toimivathan venäläisetkin aivan samoin silloin kun halutaan saada asiat näyttämään siltä miltä ne halutaan saada näyttämään. Yhtenä esimerkkinä nyt kummankin leirin uhriutuminen joka saavuttaa tietyissä määrin jopa koomiset mittasuhteet. Artikkelissa ei mainittu sanallakaan englantilaisten tekemää provosointia ja toisaalta venäläiset eivät juuri muusta puhukaan.

Kummastusta sen sijaan aiheuttaa se että venäläiset eivät suinkaan ole ainoa ryhmä jonka kanssa englantilaiset ovat olleet kahnauksissa. Siihen voidaan lisätä ainakin paikalliset sekä poliisi mukaan. Jostain kummallisesta syystä englantilainen lehdistö tulkitsee asiat niin että aina syy on ollut jossain muualla. Minusta se on hieman hämmentävää tai sanotaan nyt ihan suoraan että en pidä sitä uskottavana. Varsinkin kun rajojen ulkopuolella englantilaiset eivät turistina ole erityisen arvostettuja missään. Yleensä syynä on epäkohteliaisuus sekä liiallinen alkoholin käyttö. Joukossa tyhmyys tiivistyy ja olen itsekin monet kerran havainnut tämän vieraillessani esimerkiksi Intiassa.

Venäläiset ovat varmasti hakeutuneet tappeluihin eikä sitä käy kiistäminen koska jopa he itse myöntävät asian. Se että englantilaiset eivät ole asiaa myöntänyt on toinen asia, mutta jättää kuitenkin jokaiselle tulkittavaksi miten he niin usein ovat asian keskiössä. Mikäli minä näen esimerkiksi vaarallisina pitämiäni moottoripyöräjengejä niin en rupea huutelemaan että; "Moottoripyörä onkin ainoa iso mitä teidän jalkovälistä löytyy. Kaikki muu iso löytyykin teidän persereiästä". Mielestäni tuo on selvä haaste ja luultavasti siitä seuraa selkäsauna.

Ihan ensiksi en lähtisi siteeraamaan sen enempää venäläistä kuin englantilaistakaan lehdistöä. Luultavasti totuus on jossain näiden välimaastossa ja sen vuoksi olen ollut paikoittain hieman hämmentynyt siitä miten yksioikoisesti jotkut (en nyt viittaa sinuun) asiat näkevät. Melkein tuntuu siltä että parempi pysyttäytyä tämän aihepiirin käsittelyssä ff2 foorumin parissa sillä kaikista puutteista huolimatta siellä kyetään keskimäärin näkemään musta, valkoinen ja harmaan sävyt.

Näin ollen pidän tätä asiaa ja videota käsittelevän keskustelun osaltani loppuun käsiteltynä. Jatkossakin varmuudella asiasta kirjoitan mutta tuon videolla esiintyneen tapauksen olen nyt valmis hautaamaan. Kunnioitusta kaikille, paitsi perseilijöille.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
@BigRedCat
Ihan ensiksi haluan mainita että arvostan sinun kiihkotonta suhtautumista asiaasi vaikkakin tietyissä asioissa on sitä tulkinnanvaraa puolin ja toisin. En tahtonut venyttää ketjua lainaamalla sinua joten suonet anteeksi mikäli joihinkin kohtiin et saa vastinetta.

Suonen toki ja kiitän asiallisesta vastineesta. Subjektiiviselle tulkinnalle nämä juttummehan toki ovat alttiita, vaikka kuinka pyrkisimme objektiivisuuteen. Selvennän vielä omaa ajatusmaailmaani toteamalla, että minä en tiedä kuka on väkivaltaisuudet aloittanut, mutta tuntuisi väärältä pistää se automaattisesti englantilaisten piikkiin, kun vastakkaista tietoa on niin paikallisviranomaisilta kuin paikalliselta kuppilanpitäjältäkin kuultu. Mistään en sen sijaan ole lukenut, että väkivaltaisuudet alkoivat kun englantilaiset hyökkäsivät joukon X kimppuun. Kuitenkaan, vaikka englantilaiset eivät hässäköitä olisikaan aloittaneet, se ei mitenkään oikeuta tuota paikkojen hajoittamista ja poliisin vastustamista sekä pullojen heittelyä yms.

Mitä tulee englantilaisten jatkuvaan olemiseen toisena osapuolena, se lienee näissä kisoissa osittain heidän maineensa aiheuttamaa, kuten tuossa Hesarin jutussakin pohditaan. Lädeillä on maine kovina huligaaneina, ja venäläishulin mukaan nyt näytetään maailmalle että kovimmat hulit on oikeasti ihan muualla. Tietynlainen tittelinryöstö siis. Tämä nähdäkseni selittää suuren osan englantilaisten osallisuudesta, mutta tietenkään heidän maineensa ei esim. heittele poliiseja pullolla tai lähde noihin tappeluihin mukaan hakemaan oikeutta tms. Kyllä he näistä toimista ovat itse täysin vastuussa.

Naurahdin motoristianalogiallesi, jonka todennäköisen kulun epäilemättä kuvasit täysin osuvasti. Niinhän siinä varmasti kävisi, että huutelija keräisi leegojaan ja olisi häneltä ollut tyhmää odottaa muuta kun huutelun aloitti. Siltikään huutelija ei olisi aloittanut väkivaltaa.

Tuossa mediakommentissa on hyvä pointti, mutta en rinnastaisi britti- ja venäläismedioita toisiinsa ihan noin yksioikoisesti, sillä Venäjällä on jo pidempään media kieltänyt täysin ilmiselvätkin asiat ja esittänyt ne jopa täysin valheellisesti. Venäläismediahan uutisoi tuon stadionilla tapahtuneen hyökkäyksen, jonka sinäkin laitoit vain ja ainoastaan venäläisten piikkiin, niin että englantilaiset hyökkäsivät ja tämän torjuttuaan venäläiset vastasivat huutoon ja pari sataa urheaa sankaria ajoi tuhannet lädit pakosalle. Brittimedian riippumattomuus on kuitenkin huomattavasti parempi ja tuonkaltaista uutisointia olisi vaikea uskoa sielläkään jos tilanne olisi mennyt toisin päin. Olen samaa mieltä, että totuus löytynee välimaastosta, mutta uskon sen yleensä löytyvän sieltä huomattavasti lähempää brittimedian versiota.

Mutta eipä tässä tosiaan ole tarvetta sen kummemmin jatkaa. Ollaan samaa mieltä siitäkin, että perseilijöille seuraamukset ja etteivät asiat ole yksioikoisia. Toivottavasti edes pahimmat väkivaltaisuudet on näiden kisojen osalta jo takanapäin ja vähitellen puitu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös