Elokapina

  • 233 048
  • 2 162

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Näin voi olla yksilötasolla, mutta tilastollisesti hyvätuloisuus korreloi korkean kulutuksen kanssa:


Minun mielestä ongelma on siinä, että päästöistä ei joudu maksamaan käytännössä lainkaan. Joitakin kompensaatioinstrumentteja on olemassa, mutta ne ovat lähinnä näpertelyä. Jos on fyrkkaa, voi lennellä vaikka joka viikonloppu Pariisiin ja ostaa niin monta t-paitaa Kiinasta kuin pankkitili antaa myöden.

En voi sanoa varmaksi, mutta muistikuvieni mukaan helsinkiläiset ovat pahimpia saastuttajia, koska korkean tulotason myötä on myös varaa kaikenlaisiin humputuksiin (lentely yms.) Kattavan palveluverkon myötä siihen on myös enemmän mahdollisuuksia kuin maakunnissa.
Kirjoitin tavaran määrästä, en kokonaiskulutuksesta. Oli kyse siitä, että @TosiFani ansiokkaasti ehdotti ostamaan vähemmän, mutta laadukkaampaa. Luonnollisesti rikkaat kuluttavat enemmän luonnonvaroja, koska asuvat väljemmin ja matkustavat enemmän. Siinä on lähes sama ostaako kiinakrääsää vai ei.

Lentämisen hinnat voisi moninkertaistaa, mutta koska turismi on niin tärkeää isoille maille, niin eihän sille mitään tulla tekemään. Sähköautoilua pitäisi edistää, mutta hallitus korottaa sähköautojen ajoneuvoveroa bensaveron sijaan. Arvovalintoja vasemmistovihreltä hallitukselta.
 
Viimeksi muokattu:

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Suomessa on paljon köyhiä ihmisiä joilla ei ole varaa ostaa kalliita vaatteita. Usein he miettivät menevätkö he kauppaan ostamaan ruokaa vai menevätkö he apteekkiin hakemaan lääkkeitä. Useat heistä ovat senioreita, joiden toimeentulo on hyvin niukka.

Itse ostan paljon vaatteita alennusmyynnistä katsoen kuitenkin tarkkaan vaatteiden hinnan ja laadun. Sekundaa ei kannata ostaa.

Hyviä pointteja, itsellä on rahojen suhteen tiukka tilanne niinkuin moni täällä oleva sen tietää. Priorisoin kyllä vaateostokset siten kesällä kävin erään lafkan outletissa mistä tyylikkäät ja hyvät kengät, shortsit, pari t-paitaa ja nippu sukkia niin 50€ (en pidä pahana hintana sille että näytin 'hyvältä'). Sit eräässä toisessa paikassa oli tyylikäs syystakki hintaan 99,90€ ja koko oli täydellinen. Siinä sattui oleen -70% lappu joten hinta karvan alle 30€. Olen siis tänä vuonna törsännyt vaatteisiin 80€.

Kyllä laatua saa isojen lafkojen outleteista jos tuuri käy ja sopivia kokoja löytyy niin yllättävänkin halvalla (jos nyt ei aivan tuoreinta hottia halua)
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Olennainen kysymys tässä keskustelussa, mikä on suomalaisella mittapuulla "hyvää" elämää? Mikä on se elintaso, jolla suomalainen olisi onnellinen?

Usein nykyisestä elintasosta pidetään kiinni, "Suomen päästöt eivät merkitse maailman tasolla mitään " -argumentilla. Tällä halutaan turvata suomalaisen oikeus nykyiseen elintasoon.

Kun katselee ympärilleen ja lukee somea, näkee valtavan määrän turhaa kulutusta. Olen viimeisen kolmen kuukauden aikana ollut purkamassa kolmea Kiinasta/ Taiwanista tullutta merikonttia, joissa on ollut kulutustavaraa markkinoille. Samassa ajassa työkaveri kävi pari kertaa etelässä. Mökin verannalla istuessa näkee entistä isompia moottoriveneitä ja vesijettejä. Mökkejä uudistetaan huviloiksi, rannassa näkyy isoja kaupunkimaastureita jne.

Tätä kutsutaan länsimaiseksi kulutusyhteiskunnaksi, rahalla saa. Kannatan kapitalistista järjestelmää, mutta aika moni tässäkin ketjussa kirjoitteleva on näissä asioissa täysin tekopyhä. Jokainen voi omalla kulutuskäyttäytymisellään vaikuttaa ilmastomuutoksen. Mutta eihän täällä niitä tuhlaajia ole, täällä on vain vastuullisia kuluttajia, joiden hiilijalanjälki on keskiarvoa pienempi, eikö niin??

Elokapinan vaatimukset ovat mahdottomia, mutta niinhän idealistien vaatimukset ovat aina, se takaa kansalaisten huomion. Laittamalla poikki yhden tien Suomessa, liike on saanut koko kansan huomion, yhden tien! Jos Helsingin päättäjät olisivat olleet fiksuja, he olisivat tehneet kiertotien ja antaneet mielenosoituksen istua eduskuntatalon edessä rauhassa.

Viestissäsi on paljon asiaa, mutta myös ajattelematonta tuubaa.
Avaan joitakin pointteja.

-ne uudet katumaasturit ovat yhä useammin juuri niitä lataushybrideitä, joita tarvitaan Suomen liikenteen sähköistämiseen, kun latausinfra ja täyssähköjen ranget ei vaan riitä vielä.
-mökkejä talviasutetaan, totta. Toisaalta se liittyy etätyökehitykseen. Mökit myös usein hyödyntävät ihan muita lämmitysmuotoja, kuin kivihiilellä tai turpeella tuotettua kaukolämpöä, öljyä tai 100% töpselisähköä. Mökeillä eläessä ihminen usein kuluttaa vähemmän täysiä turhakkeita, kuten meikkejä.
-kuluttaminen sähköistyy. Esimerkiksi paperilehdet ovat kriisissä. Myös kirjahyllyt tuntuvat olevan katoavaa kansanperinnettä.

Oletan, että esimerkiksi minua pitää moni mersupersuna yhteiskunnallisen suhteellisuudentajuni vuoksi. Tosiasiassa yksityiselämässä suurimmat ilmastosyntini ovat sählyn pelaaminen, purjeveneily (kesällä kerran täytetty 20 litran tankki tyhjennettiin syksyllö kanisteriin, josta tuttava käyttää kaksitahtibensan moottorisahassaan) ja kahvin juominen. Niin, ja tarpeeton netin käyttäminen esimerkiksi tällaiseen länkytykseen. Autoilua olen määrätietoisesti vähentämässä sekä määrällisesti, että mukana kuljetettavan teräksen massan osalta. Lisäksi prosessissa on siirtymä pontikkamoottoriin, vaikka se ei ole taloudellisesti mielekästä.

Koska on mukava aina nostaa esille jotain mistä ajattelen samoin, niin olen todella järkyttynyt vesijettien määrästä. Aivan hirveätä paskaa tuo touhu. Jättäisin viranomaisille ja kenties ammattikalastajille yksinoikeuden niihin vekottimiin.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Onnistuu varmasti, kunhan ensin suomalaisen tavallisen kuluttajan (eli selkokielellä duunarin) palkkoja nostetaan ylemmäs.

Enpä usko. Tämä olisi helppo selvittää vertaamalla paperimiesten ja joidenkin oikeasti matalapalkkaisten duunareideb kulutusvalintoja. Tietenkin saattaa olla, että paperiduunarilla on Bella ja se toinen on veneetön. Tällöin tietysti kotimaisen kulutuksen osuudessa syntyy eroa. Kummankin paita on kuitenkin Bangladeshista ja elektroniikka Kiinasta.
 

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Hyviä pointteja, itsellä on rahojen suhteen tiukka tilanne niinkuin moni täällä oleva sen tietää. Priorisoin kyllä vaateostokset siten kesällä kävin erään lafkan outletissa mistä tyylikkäät ja hyvät kengät, shortsit, pari t-paitaa ja nippu sukkia niin 50€ (en pidä pahana hintana sille että näytin 'hyvältä'). Sit eräässä toisessa paikassa oli tyylikäs syystakki hintaan 99,90€ ja koko oli täydellinen. Siinä sattui oleen -70% lappu joten hinta karvan alle 30€. Olen siis tänä vuonna törsännyt vaatteisiin 80€.

Kyllä laatua saa isojen lafkojen outleteista jos tuuri käy ja sopivia kokoja löytyy niin yllättävänkin halvalla (jos nyt ei aivan tuoreinta hottia halua)
Juuri näin. Itse ostin t paitoja neljän euron hintaan/kappale alen loppuunmyynnistä. Myyjä oli tyytyväinen kun sai loput paidat pois uusien tuotteiden tieltä. - 70% lappu oli myös näissä paidoissa.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Viestissäsi on paljon asiaa, mutta myös ajattelematonta tuubaa.
Avaan joitakin pointteja.

-ne uudet katumaasturit ovat yhä useammin juuri niitä lataushybrideitä, joita tarvitaan Suomen liikenteen sähköistämiseen, kun latausinfra ja täyssähköjen ranget ei vaan riitä vielä.
-mökkejä talviasutetaan, totta. Toisaalta se liittyy etätyökehitykseen...

Tähän katumaasturi juttuun haluaisin vähän lisää tietoa. Kuinka paljon myydään polttomoottoreita, kuinka hybridejä/ sähkö maastureita?

Mökkejä kehitetään, jotta asujilla olisi mukavampi asua.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Koen huomattavasti hyödyllisemmäksi ostaa esimerkiksi 5 hyvälaatuista paitaa vaikka hintaan 100 euroa per kpl, kuin ostaa 50 markettipaitaa hintaan kymppi per kipale. Harvemmin kukaan tietysti kerralla ostaa 50 paitaa, mutta muutamassa vuodessa näin tapahtuu. Nuo satasen paidat ja vieläkin kalliimmat kestävät pääsääntöisesti hyvin kulutusta ja silitystä, joten käyttökerran hinta paidan elinaikana on lopulta yllättävän alhainen. Lisäksi istuvuus on jo ihan satasen tehdaspaidoissakin toista luokkaa kuin pakistanilaisten yms. duunaamissa räteissä, joiden keskeisin tarkoitus on olla helvetin halpoja, ja näin mahdollistaa usein shoppaileminen niillekin, joilla ei ole rahaa paljoa paskaakaan.

En tiedä, mitä paitani maksavat. Vaimo niitä ostaa. Itse lähinnä toisten hylkäämiä "hankin" eli lahjoituksia vastaanotan tai kirpparilta ostan.
En lähes koskaan silitä paitoja, ja käytän niitä vielä särkyneinä ja kroonisesti tahrautuneinakin.

Tällöin ei tarvitse elää rättien ehdoilla. No, todennäköisesti työmme poikkeavat jonkin verran. Luultavasti et kohtaa arjessa muiden ihmisten ulosteita noin esimerkiksi. ;)

Mutta vaatteissa on monta tapaa olla ekologinen tai epä.
-hankintavaihe (tuotanto- ja jakeluketju)
-käyttö (itselläni hyvin kuluttavaa)
-huolto (esimerkiksi pesukoneen täyttöaste, kuivaustapa, silitys)

Tämä nyt ei enää ole ketjun aihetta, mutta luulisi Elokapinalaisten olevan iloisia kun suomalaiset kuluttajat reflektoivat elintapojensa kestävyyttä (syyllistämällä naapureita etupäässä).
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints


Eikös Elokapinan tms. tarkoitus ollut saada ihmiset kiinnittämään huomiota ilmaston hätään ? Heille näyttää olevan tärkeää kertoa montako joutui pidätetyksi. Ja jatkotviittiä lukiessa huomaa, kuinka Elokapina on hämmästynyt poliisin toiminnasta ja toivoo kriittistä tarkastelua poliisin taholta koskien heidän toimintatapojaan.

Mutta Elokapinaa ei kiinnosta paljonko he aiheuttivat kustannuksia vaikkapa veronmaksajille... No se olisikin jo ollut liian itsekriittistä, vai??
Talvikapinaa odotellessa. Eloapinat jo täpinöissään klikkailevat verkkokauppojen ostoskoreja.

- Pilkkihaalarit *check
- Huopakumisaappaat *check
- Pitkät kalsongit *check
- Hanhenhöyhentoppatakki *check
- Arktinen makuupussi *check

-eiku fatta antoi vain 20 egeä ja käski mennä Uffeen ostoksille. Tövkeetä!

Ja nyt mennaan Janitan ja Jonnen kanssa Kallion hipsteribaariin fonduelle ja vähän punaista viiniä kans. Pläänit valmiiksi ja huhtikuussa pamahtaa!

No, pääasia että tuo perseily taukoaisi edes vähäksi aikaa. Pääsee sikapoliisitkin varsinaisten työtehtäviensä pariin.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Tähän katumaasturi juttuun haluaisin vähän lisää tietoa. Kuinka paljon myydään polttomoottoreita, kuinka hybridejä/ sähkö maastureita?

Mökkejä kehitetään, jotta asujilla olisi mukavampi asua.

Hybridejä on koko ajan enemmän ja enemmän. Akkutekniikka mahtuu paremmin korkeampaan kuin matalampaan koriin.

Ihan lähipiiristäni löytyy, täysin duunareilta, täyssähkö Huyndai (100km työmatka, okt lataukselle), plugari Volvo jolla voi hinata asuntovaunuakin (keskikulutus heillä 2,7l) ja itselataava hybridi Toyota. Ihmiset eivät juuri koskaan osta mielellään fossiilista polttoainetta. Näin ehkä siksi, että heille jää enemmän rahaa hassattavaksi kesämökin asuttavuuteen (jolloin mökkimatkoja tehdään kenties lukumäärällisesti vähemmän), Zalandon vaatteisiin tai muuhun. Joka tapauksessa maan autokanta sähköistyy hitaasti mutta varmasti näiden vaikutuksesta ja esimerkiksi aurinkoenergian hyödyntäminen pientalouksissa saa suomalaisilta kesämökeiltäkin syntyvän kysynnän kasvun kautta kasvupohjaa.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus


Eikös Elokapinan tms. tarkoitus ollut saada ihmiset kiinnittämään huomiota ilmaston hätään ? Heille näyttää olevan tärkeää kertoa montako joutui pidätetyksi. Ja jatkotviittiä lukiessa huomaa, kuinka Elokapina on hämmästynyt poliisin toiminnasta ja toivoo kriittistä tarkastelua poliisin taholta koskien heidän toimintatapojaan.

Mutta Elokapinaa ei kiinnosta paljonko he aiheuttivat kustannuksia vaikkapa veronmaksajille... No se olisikin jo ollut liian itsekriittistä, vai??


Aika huvittavaa on tuo "kohtasimme kaikki hallituspuolueet paitsi Kepun" ja "odotamne Saarikon (aitoa) kohtaamista". Oppositiolla ei niin väliä juu, kun taannoin irtisanoutuivat, ettei me mitään JHA:ta olla kohdattu, ne oli jotain muita tyyppejä.

Kaikki keinot pitäisi käyttää, paitsi ei sentään keskusteluja Persujen edustajan kanssa.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Tuntemani rikkaat ihmiset ovat tosi nuukia ja laskevat jokaisen pennin tosi tarkasti. Joskus kyllästyttää keskustella heidän kanssaan kun keskustelua käydään aina vain tavaroiden hinnasta. Ei ne suuret tulot vaan ne pienet menot. Turhan krääsän keräämistä en ole koskaan ymmärtänyt. Vähemmälläkin tavaramäärällä pärjää kyllä hyvin.
Tämä on totta. Mitä köyhempi ihminen, sen enemmän on merkkivaatetta ja muuta "status" tavaraa ja sen köyhempiä he ovat. Keskituloisena omat merkkivaateostokset keskittyvät käytettyjen vaatteiden myymälöihin ja alennusmyynteihin.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät

Perusjäbä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tämä on totta. Mitä köyhempi ihminen, sen enemmän on merkkivaatetta ja muuta "status" tavaraa ja sen köyhempiä he ovat. Keskituloisena omat merkkivaateostokset keskittyvät käytettyjen vaatteiden myymälöihin ja alennusmyynteihin.

Kyllä merkkivaatteita ja tuotteita ostavat myös paljon keskituloiset, ainakin omassa lähipiirissä. Itse en niitä tarvitse, muutamaa laadukkaampaa paitaa lukuunottamatta. Tuotteen status ei paljoa minulle merkitse, jopa niin että suuri brändin logo vähentää tuotteen arvoa minulle.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Sen verran hämmennän soppaa autokeskustelun osalta, etten nyt välttämättä pitäisi sitä katumaasturia missään muodossa kovinkaan ekologisena vaihtoehtona. Noissa kun tuppaa olemaan massaa normiautoa enemmän ja aerodynaamisesti nuo ovat herkästi myös huonompia. Vaikka se auto sähköllä sattuisikin kulkemaan, pitää se sähkö kuitenkin jollakin tavalla tuottaa. Ymmärrän kyllä hyvin, että joku ihan oikeasti tarvitsee isompaa autoa useammastakin syystä, mutta katumaasturi on pääsääntöisesti kyllä aika lailla älyvapaa konsepti, eikä tuo useinkaan edes täytä yhtäkään niistä ihan oikeista ison auton tarpeista.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Tällä perusteella @Sanainen arkku n väite joutuu erikoiseen valoon. Mielestäni katumaastureita on kovin vähän sähköautojen tilastossa.

En tiedä, missä tilastoissa niitä (plugareita) on, mutta kyllä tässä naapurustossa on ihan runsaasti. On japsia, saksalaista, Volvoa, Land Roveriakin muistaakseni. Helsingin katukuvassa varsin yleinen ilmiö.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Sen verran hämmennän soppaa autokeskustelun osalta, etten nyt välttämättä pitäisi sitä katumaasturia missään muodossa kovinkaan ekologisena vaihtoehtona. Noissa kun tuppaa olemaan massaa normiautoa enemmän ja aerodynaamisesti nuo ovat herkästi myös huonompia. Vaikka se auto sähköllä sattuisikin kulkemaan, pitää se sähkö kuitenkin jollakin tavalla tuottaa. Ymmärrän kyllä hyvin, että joku ihan oikeasti tarvitsee isompaa autoa useammastakin syystä, mutta katumaasturi on pääsääntöisesti kyllä aika lailla älyvapaa konsepti, eikä tuo useinkaan edes täytä yhtäkään niistä ihan oikeista ison auton tarpeista.

Sähköistymisen prosessissa sillä on kuitenkin roolinsa; siihen mahtuu ne akut toiminnallisuuden häiriintymättä liikaa.
Jollain tuo kehitys pitää maksaa ja sisäänajaa.
Nyt sähköautoissa alkaa olla jo järkevänkin kokoista vaihtoehtoa. Silti ne ison rangen autot ovat vielä pitkään suuria ja kalliita.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Nyt pitäisi Elokapinaakin helpottaa, kun uusi ministeri Emma Kari totesi Suomessa olevan ilmastohätätilan. Tehtävä on siis suoritettu onnistuneesti ja jatkossa ei tarvitse enää esiintyä haittaihmisinä katuja tukkien. Kyllä kannatti ajaa asiaansa.

 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Nyt Suomi on hätätilanteessa. Ei hätää kyllä Emma hoitaa homman. Nyt eletään mielenkiintoisia aikoja. Mitenkä Elokapina reagoi tilanteeseen kun homma hoituu suit sait sukkelaan.

Oli kyllä niin naurattava brown-nose hetki Elokapinan suuntaan tuoreen ympäristöministerin ensimmäinen lausunto julkisuuteen.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vaikken ilmastonmuutosta kiistä tai sen globaaleja vaikutuksia väheksy, kyllähän Suomi mitä todennäköisimmin lukeutuu vähimmällä selviäviin maihin, mitä tulee tulevien vuosikymmenten lämpenevään ilmastoon. Kasvukausi pitenee, mikä mahdollistaa tehokkaamman maatalouden ja merkittävästi nykyistä pienemmän energiankulutuksen talvikuukausina, mainittakoon jopa positiivisina vaikutuksina. Luonnollisesti globaalit efektit ulottuvat yhtäältä tänne, mutta suomalaiset voinevat varsin rauhallisesti nukkua yönsä. -Jossain Intiassa tai Etelä-Euroopassa "hätätila" voinee todella olla lähivuosikymmeninä edessä, muttei Suomessa.
 

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Vaikken ilmastonmuutosta kiistä tai sen globaaleja vaikutuksia väheksy, kyllähän Suomi mitä todennäköisimmin lukeutuu vähimmällä selviäviin maihin, mitä tulee tulevien vuosikymmenten lämpenevään ilmastoon. Kasvukausi pitenee, mikä mahdollistaa tehokkaamman maatalouden ja merkittävästi nykyistä pienemmän energiankulutuksen talvikuukausina, mainittakoon jopa positiivisina vaikutuksina. Luonnollisesti globaalit efektit ulottuvat yhtäältä tänne, mutta suomalaiset voinevat varsin rauhallisesti nukkua yönsä. -Jossain Intiassa tai Etelä-Euroopassa "hätätila" voinee todella olla lähivuosikymmeninä edessä, muttei Suomessa.
Sateet ja tulvat voivat lisääntyä Suomessa. Mitenkä ilmastonmuutos vaikuttaa siirtolaisuuteen niin se jää nähtäväksi. Myös luonnon monimuotoisuuden vuoksi jotkut tahot ovat huolissaan.

Kasvukausi Suomessa pitenee pikkuhiljaa.

Suomessa on ollut joskus jääkausi. Nyt on vähän lämpimämpää. Tulevaisuudessa täällä voi olla vielä lämpimämpää tai kylmempää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös