Elokapina

  • 233 177
  • 2 162

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Lennot aiheuttaa jonkun 2% päästöistä. Kai se sitten on mediaseksikästä tarttua tämmöiseen lillukanvarteen.
Eikös he keskity myös lihantuotannon yms. päästöjen vähentämiseen jotka tuottavat maailmanlaajuisesti suuren osan päästöistä? Toki joku terästeollisuus tuottaa myös päästöjä aivan huolella, mutta sille voi aika vähän ennenkuin saadaan uutta teknologiaa kehitettyä. Niin ja taisivat jotain yksityisautoilustakin puhua ja sen vähentämisestä. Toki nykyään voi miettiä niitä huvilentojen määriä tai sitten kuinka tarpeellisia ne kaikki business lennot ovat, kun eikös monia tapaamisia voisi hoitaa netinkin välityksellä?

Eli kaikesta voi vähentää pikkuisen, eikä aina tarvitse lähteä siitä että joku asia on vain pieni osa kokonaisuutta niin siitä ei tarvitse välittää. Vähän sama kuin valtion budjettia tarkastellessa jättäisi kaikki alle 2% menoerät tutkimatta että onko siellä mitään mistä voisi vähentää ja keskittyisi vain eläkkeisiin ja sosiaaliturvaan kun ne ovat tuon rajan yli.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lennot aiheuttaa jonkun 2% päästöistä. Kai se sitten on mediaseksikästä tarttua tämmöiseen lillukanvarteen.

Taitaa 4% olla lähempänä todellisuutta. Tuo on iso luku ottaen huomioon kuinka pieni osa maailman väestöstä sen aiheuttaa. Kun kehittyvät maat vaurastuvat, on helppo ennustaa mitä lentämisen kysynnälle tapahtuu ja siten tässä on valtava potentiaali päästöjen lisäämiseksi jollei asialle tehdä jotain.

Lentämisen lopettaminen taitaa edelleenkin olla lentävälle ihmiselle se ylivoimaisesti tehokkain tapa hiilijalanjäljen pienentämiseen ja esimerkiksi kasvissyönti tuohon verrattuna ihan näpertelyä.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Hissit ovat esimerkiksi liikuntarajoitteisille erittäin hyvä apu ja siten varmaan Elokapinassakin on ymmärretty että jotkut niitä tarvitsevat. Olisi suhteellisen ableistista vaatia hisseistä luopumista.
No se oli vähän kuin vitsiksi tarkoitettu tuo viitaus hissien kulun estämiseen.

Mutta tuossa lentojen ALV:ssa on kyllä edelleen pointti, miksi sitä ei nostettu 25,5 prosenttiin? Miten tämä mahtaa mennä läntisissä verrokkimaissa?
 

vsmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU
On muuten paljon turismista eläviä maita jotka taputtaa käsiä näille haaveille, ettei väki lentelisi heitä elättämään. Toki varmaan keksisivät heti nekin ilmastoneutraalimman tulonlähteen.

Tai nääntyisivät pois, joka sekin on hyvä vaihtoehto pallomme kannalta.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
On muuten paljon turismista eläviä maita jotka taputtaa käsiä näille haaveille, ettei väki lentelisi heitä elättämään. Toki varmaan keksisivät heti nekin ilmastoneutraalimman tulonlähteen.

Tai nääntyisivät pois, joka sekin on hyvä vaihtoehto pallomme kannalta.
Samoin on ollut paljon tahoja jotka ovat menestyivät orjakaupan avulla, mutta ei se ollut minusta peruste olla lopettamatta orjuutta. Tai kun Haiti päätti ryhtyä tuottamaan aivan helvetisti kumia kun Yhdysvallat tarvitsi sitä Toisessa maailmansodassa järjettömiä määriä, ja sitten oltiinkin kusessa kun kumin kysyntä romahti. Tai miksemme mieti miten Saudi-Arabian kansalaisille käy jos öljyä ei enää tarvitakaan.

Eli kyllä jos hupilentämistä rajoitetaan ja turismia ei olekaan niin paljoa niin varmasti tietyt alueet kärsivät. Se voi vaatia avustusta ulkomailta. Toisaalta samoin jos lopetamme lapsityövoimalla tehtyjen lenkkareiden ja t-paitojen ostamisen kollektiivisesti niin sillä voi olla ikäviä seurauksia, mutta se ei silti saa olla perusteena sille että lapsityövoimaa vastaan ei voisi toimia.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Fiksuinta olisi lopettaa lentomatkustamisen julkiset tuet josta seuraisi seuraavaa:

1) lentokonevalmistajien, lentoyhtiöiden ja valtioiden kiinnostus panostaa puhtaampaan sekä resurssitehokkaampaan lentomatkustamiseen nousee markkinoiden ajamana, joka nopeuttaa tehokkaamman lentämisen murrosta

2a) valtioiden ja esim. EU:n motiivi kehittää muuta liikenneinfrastruktuuria (esim. rautatiet) nousevat markkinoiden edellyttämälle - eli nykyistä huomattavasti korkeammalle - tasolle näiden investointien suhteellisen kannattavuuden parantuessa.

2b) lyhyillä, esim. Euroopan sisäisillä matkoilla, junamatkustamisen suosio nousee, mikä puolestaan aiheuttaa sen, että sen kysyntä nousee markkinoiden edellyttämälle, luonnolliselle tasolle aiheuttaen liikennöitsijöille luonnollisen paineen tarjonnan parantamiseksi ja infrastruktuurin kehittämiseksi.

3) veronmaksajien rahoja käytettäisiin tehokkaammin kuin turhien kahden viikon Thaimaan reissujen subvebtoimiseen. Todellisten työ- ja elämänkokemusten hakeminen muilta mantereilta tuskin älyttömästi vähenisi, mutta kahden viikon rällästys-, ranta- ja perhereissut suuntautuisivat järkevämmin, kuin toiselle puolelle maapalloa.
 
Viimeksi muokattu:

vsmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU
Samoin on ollut paljon tahoja jotka ovat menestyivät orjakaupan avulla, mutta ei se ollut minusta peruste olla lopettamatta orjuutta. Tai kun Haiti päätti ryhtyä tuottamaan aivan helvetisti kumia kun Yhdysvallat tarvitsi sitä Toisessa maailmansodassa järjettömiä määriä, ja sitten oltiinkin kusessa kun kumin kysyntä romahti. Tai miksemme mieti miten Saudi-Arabian kansalaisille käy jos öljyä ei enää tarvitakaan.

Eli kyllä jos hupilentämistä rajoitetaan ja turismia ei olekaan niin paljoa niin varmasti tietyt alueet kärsivät. Se voi vaatia avustusta ulkomailta. Toisaalta samoin jos lopetamme lapsityövoimalla tehtyjen lenkkareiden ja t-paitojen ostamisen kollektiivisesti niin sillä voi olla ikäviä seurauksia, mutta se ei silti saa olla perusteena sille että lapsityövoimaa vastaan ei voisi toimia.
Juu turistit orjuuttaa ja käyttää lapsityövoimaa. Käyn vissiin eri kohteissa kuin sinä ja hyvä niin.
 

redpecka

Jäsen
Lentämisen lopettaminen taitaa edelleenkin olla lentävälle ihmiselle se ylivoimaisesti tehokkain tapa hiilijalanjäljen pienentämiseen ja esimerkiksi kasvissyönti tuohon verrattuna ihan näpertelyä.
Kiva kuulla kun en tykkää lentämisestä ja aina pitää tekosyitä keksiä miksi en tuu. En pelkää lentämistä, mutta se ahdistaa kaikkine pitkine jonoineen ja sählinkeineen.

Ei voi hyväksyä näitä lentokoneterroristeja ollenkaan. Silti sisimmässäni olen kade kun joillain ihmisillä on jokin mahdollinen tarkoitus ja palo ainakin omasta mielestään palavana sisällään. Luohan se elämälleen sisältöä ja uskoa, mutta se hyvän ja pahan ero on niin veteen sprayattu viivaa. Anarkismi ja uskallus haastaa valtaapitäviä - ilman sellaista olisimme karsinassa edelleen. Hirveitä dilemmoja antaa ainakin itselleni tämmöinen ajattelu kun olen rauhan ja järjestyksen kansalainen, mutta samalla halukas antaa luovuudelle ja erilaisuudelle tilaa olla ja elää.
 
Viimeksi muokattu:

12961

Jäsen
3) veronmaksajien rahoja käytettäisiin tehokkaammin kuin turhien kahden viikon Thaimaan reissujen subvebtoimiseen. Todellisten työ- ja elämänkokemusten hakeminen muilta mantereilta tuskin älyttömästi vähenisi, mutta kahden viikon rällästys-, ranta- ja perhereissut suuntautuisivat järkevämmin, kuin toiselle puolelle maapalloa.

Jos lentämistä halutaan verottaa kovemmin, olisi mielestäni juuri ALV se keino, jolla se tulee toteuttaa. Yritysten työmatkalentämiseen ei juuri vaikuteta, koska ne voivat vähentää ALV:n sellaisilta matkoilta, jotka vaikuttavat liiketoimintaan.

Toisaalta miten toimii esimerkiksi sellainen tavallinen tilanne, jossa lentolippu on ostettu ulkomaiselta toimijalta ja siinä on vaihto ja jatkolento ulkomailla? Olisiko vain Suomesta lähtevä lento meikäläisen ALV:n piirissä ja kävisi epäsuorasti niin, että tuettaisiin kaukolentojen osalta esimerkiksi arabeja, latvialaisia jne lennättämällä matkustajat verotetulla lennolla sinne, josta jatkaisivat verottomalla kauemmas.

Jos lentolippu on toisella tavalla halvempi niin vain vaihdot lisääntyvät ja verovaikutusta suurempi voisikin olla vaikutus suoria, pitkiä lentävien lentoyhtiöiden bisnekseen (ja mahdollisiin välillisiin verotuottoihin Suomessa).

Tämä lentämisen verotus on asioita, joista olisi huomattavasti parempi päättää EU-tasolla, koska vaikutukset eivät välttämättä ole ihan yksinkertaiset.
 
Viimeksi muokattu:

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Tällaisissa tavallisten ihmisten elämään kohdistuvissa protesteissa on vaan se ongelma, että ne useammin kääntyvät enemmän itseään vastaan kuin ovat hyödyksi. Tällaisilla yksittäisten ihmisten lomalennoilla ei ole isossa kuvassa kuitenkaan kovin isoa merkitystä ilmaston kannalta, mutta sille ihmiselle se lomamatka saattaa olla tärkeä juttu ja sen pilaaminen kääntää herkästi mielipidettä sekä protestin tekijää että protestoitavaa asiaa vastaan, ja lopputulos saattaa olla lopulta jopa negatiivinen.

Se on ihan hieno juttu, jos on ihmisiä jotka aidosti välittävät ympäristön tilasta ja pyrkivät tekemään asioita sen eteen, mutta terrorismi on terrorismia eikä ole koskaan oikea ja järkevä tie minun mielestäni. Voimakas reaktio herättää aina voimakkaan vastareaktion ja johtaa herkästi siihen, että tehdään tietämättömyyttään asialle enemmän vahinkoa kuin hyvää.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Tämä lentämisen verotus on asioita, joista olisi huomattavasti parempi päättää EU-tasolla, koska vaikutukset eivät välttämättä ole ihan yksinkertaiset.

Tämä on ehdottomasti juuri näin: lentämisen verotuksesta sekä polttoainetukien heivaamisesta pitää päättää nimenomaan EU-tasolla.

Hollantihan on polttoainetukien asteittaista luopumista jo EU:ssa ehdottanut. Sitä on tukenut Tanska, Irlanti ja Itävalta.

Suoria tukia voitaisiin leikata siis kunnolla, ja reilua sekä lentoyhtiöitä että kuluttajia kohtaan on tehdä se porrastetusti. Kuluttajat kun on totutettu reaalisiin markkinahintoihin nähden aivan liian halpaan lentämiseen. Samalla tukea voitaisiin ohjata uusiutuvien lentopolttoaineiden kehittämiseen (ehkä hieman myös niiden käyttöön), ja vaihtoehtoisten lentomuotojen sekä muun liikenneinfrastruktuurin kehittämiseen.
 
Viimeksi muokattu:

sami1975

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Olinkin jo hätäpäissäni ostamassa muutamaa junalippua mutta onneksi elokapina muistutti minua että lentämälläkin pääsee. Kiitos elokapina tästä muistutuksesta.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Olinkin jo hätäpäissäni ostamassa muutamaa junalippua mutta onneksi elokapina muistutti minua että lentämälläkin pääsee. Kiitos elokapina tästä muistutuksesta.

Tää on vähän sama, kuin

"Noiden hippien takia ajoin V8:llani 5 tuntia paskarinkiä mökkitien risteyksessä ja jätin sen yöksi käyntiin pihalle, reh."
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös