Mainos

Elokapina

  • 358 536
  • 3 362

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Koska me sedät tiedämme että globaaleja ongelmia ei ratkaista telttailemalla Mannerheimintiellä.

Nyt käsi sydämelle, sekö tässä aiheuttaa raivoa? Ilmastonmuutoksesta voidaan keskustella sille omistetussa ketjussa, joten siksi tässä ketjussa olisi antoisampaa keskustella Elokapinasta ja sen aiheuttamista reaktioista.

Jotkut sanovat sen johtuvan laittomuuksista, mutta poliisilta ei vaadita samaa yhtä voimakkaasti. Jotkut sanovat sen johtuvan ilmastotyön haittaamisesta, vaikka samaan aikaan Suomi muka tekee jo tarpeeksi. Jotkut sanovat sen johtuvat siitä, että ihmisten pitäisi olla mielenosoittamisen sijaan töissä, vaikka mukana on myös työssäolevia, opiskelijoita ja eläkeläisiä. Jotkut sanovat sen johtuvan hälytysajoneuvojen häiritsemisestä, vaikka liike on ollut yhteydessä pelastustoimeen. Jotkut sanovat sen johtuvan liikenteen häiritsemisestä, vaikka isossa kaupungissa on vaihtoehtoisia reittejä ja kyseisen väylän käyttäminen ei edes koske häiriintynyttä itseään.

Olisi todella mielenkiintoista tietää, mikä edellä mainittuja yhdistää vai onko tosiaan niin, että pieni aktivistijoukko on niin taitava, että saa raivoa/ärsytystä aikaan ihmisissä monesta eri syystä.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Mikä setiä raivostuttaa?
Olen tätä ylireagointia ja Elokapinan pussiin pelaamista keskuudessani myös ihmetellyt. Olisiko niin että siinä kun globalisaation vastustajat olivat laajalti väkivaltaisia ja maailmankuvassaan täysin naiiveja, puhumattakaan aiempien sukupolvien radikaaleista, joilla se "perusta" oli, luoja paratkoon, Marx ja Lenin - niin näillä nykyisillä nuorilla sen uhkakuvan antaakin, niin, luonnontiede. Ehkä luotettavin ja rationaalisin asia, minkä ihmiskunta on keksinyt.

Kaikki merkit viittaavat siihen, että meitä ihan oikeasti, konkreettisesti ja tuhoisasti on kohtaamassa jättimäinen katastrofi, jonka ensimmäiset vakavat merkit epäilemättä näkyvät jo sangen pahoina näiden nuorten ja heidän lapsiensa elinaikana. Ja jos tämä on totta, kuten tiede ennustaa, eikä siltikään huvittaisi meidän keski-ikäisten ja itsetyytyväisten ihmisten tehdä vaikeita ratkaisuja ja uhrauksia niin kyllähän siitä tulee jotain piilevää epämukavuutta ja tosiseikkojen kieltämistä. Ehkäpä setämiehet siis kärsivät alitajuisesta huonosta omastatunnosta ja omien argumenttiensa heikkoudesta, mistä purkautuu Elokapinaa liikkeenä hyödyttävä suhteeton raivo...
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Feikkiheikit
Kadulla istuskelijat muistuttavat, että setämiesten pitäisi muuttaa elämäntapaansa, pitäisi luopua joistakin saavutetuista eduista.
Jos suomalaiset setämiehet muuttavat elämäntapansa (mitä ikinä se tarkoittaakin), niin miten ja minkä verran se vaikuttaa ilmastoon? Tämän olisin ja varmaan moni muukin setämies kiinnostunut tietämään. Tiede on faktaa joten laita se lukujen muodossa.

Voi myös kysyä mikä suomalaisissa setämiehissä ärsyttää teitä hurskaita maailmanparantajia, sekö ettemme halua kantaa valoa säkissä?
 
Viimeksi muokattu:

axe

Jäsen
Miksi Elokapinan toimintatapoihin ärsyyntyminen olisi mitenkään erityistä? Greenpeacen aktivistisempi toiminta on vituttanut ihmisiä jo kymmeniä vuosia. Kettutyttöjen pienempi yksikkö ei saanut paljon päänsilittelyjä toiminnastaan. Me nykyiset halveksuttavat "setämiehet" oltiin kauan sitten nuoria miehiä ja poikia ja halusimme jokainen omilla tavoillamme parempaa maailmaa, mutta en mää ainakaan silloinkaan tykännyt häiriköistä. Enkä NKOTBista.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Jos suomalaiset setämiehet muuttavat elämäntapansa (mitä ikinä se tarkoittaakin), niin miten ja minkä verran se vaikuttaa ilmastoon? Tämän olisin ja varmaan moni muukin setämies kiinnostunut tietämään. Tiede on faktaa joten laita se lukujen muodossa.
Itse asiassa Kantin etiikalla on tähän dilemmaan selkeä ja looginen vastaus... Mutta, anyways ja hei hulinaa: "après nous le déluge".
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Miksi Elokapinan toimintatapoihin ärsyyntyminen olisi mitenkään erityistä? Greenpeacen aktivistisempi toiminta on vituttanut ihmisiä jo kymmeniä vuosia. Kettutyttöjen pienempi yksikkö ei saanut paljon päänsilittelyjä toiminnastaan.
Mutta volyymi on nyt ihan eri luokkaa - tietysti tähän vaikuttaa some ja nykyinen vastakkainasettelun ilmapiiri, mutta silti tuntuu siltä, että oli aiemmin selvästi helpompi vain naureskella näille usein sangen koomisen mahtipontisille ryhmille, kuin itkeä ja pomppia heidän purjeisiinsa lisää tuulta. Itse muistan ihan kybällä pilkanneeni sitä anarkisti-verkostoa, joka poltteli jotain työmaakoppeja mielestään vaarallisina vallankumouksellisina Leninin ja Trotskin lailla. Varisverkosto taisi olla?
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Jos suomalaiset setämiehet muuttavat elämäntapansa (mitä ikinä se tarkoittaakin), niin miten ja minkä verran se vaikuttaa ilmastoon? Tämän olisin ja varmaan moni muukin setämies kiinnostunut tietämään. Tiede on faktaa joten laita se lukujen muodossa.

Voi myös kysyä mikä suomalaisissa setämiehissä ärsyttää teitä hurskaita maailmanparantajia, sekö ettemme halua kantaa valoa säkissä?

Sedät suurten yritysten johdossa ja valtioiden johdossa vaikuttavat ratkaisevalla tavalla.
 

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Eihän Elokapinan vaatimuksia ylipäätään voi tosissaan ottaakaan, sillä mitään järkeä ei ole pyrkiä hiilineutraaliksi vuoteen 2025 mennessä. Siitä olisi suorastaan haittaa.
Olen samaa mieltä kanssasi. Täällä jotkut kritisoivat asiallista keskustelua luonnonsuojelun tarpeellisuudesta ja lunnonmonimuotoisuudesta. Kukaan ei ole kieltänyt sitä tosiasiaa, että nyt on käsillä ilmastohätätila. Jokainen voi tehdä luonnonsuojelun hyväksi todella paljon oman kykynsä ja vointinsa mukaisesti.

Toisille Elokapina on kuin pyhä lehmä johon ei saa koskea, mutta poliisia saa arvostella niin paljon kuin sielu sietää.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Sedät suurten yritysten johdossa ja valtioiden johdossa vaikuttavat ratkaisevalla tavalla.

Jos rajataan keskustelua Suomeen, Marinin hallitus on avainasemassa. Mistä sen toimet muistetaan? Edeltäjä pääministeri Rinne esti EU:ssa Ranskan ja muiden maiden esityksen EU:n maataloutukien sitomisen ottamisesta käsittelyyn. Marin taas hehkutti EU:n ilmasto- ja muiden tutkimusmäärärahojen tuhoamista ja korvauksena Suomelle maatalouden 500 miljoonan euron kuorta.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Feikkiheikit
Sedät suurten yritysten johdossa ja valtioiden johdossa vaikuttavat ratkaisevalla tavalla.
Kyllä kyllä, mutta itse ymmärsin tuon alkuperäisen kysymyksen olevan osoitettu Jatkiksen setämiehille joista tuskin kovin moni osuu tuohon suuryritysten ja valtioiden päämies-sektoriin.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Olen samaa mieltä kanssasi. Täällä jotkut kritisoivat asiallista keskustelua luonnonsuojelun tarpeellisuudesta ja lunnonmonimuotoisuudesta. Kukaan ei ole kieltänyt sitä tosiasiaa, että nyt on käsillä ilmastohätätila. Jokainen voi tehdä luonnonsuojelun hyväksi todella paljon oman kykynsä ja vointinsa mukaisesti.

Toisille Elokapina on kuin pyhä lehmä johon ei saa koskea, mutta poliisia saa arvostella niin paljon kuin sielu sietää.

Jep. Kuten hallituksen toimia seuranneet ovat hyvin tietoisia, ympäristöä ja ilmastoa tuhotaan sen avulla. Jos halutaan tuloksia, Marinin hallitusta parempaan pystyisivät jopa EK, Kok ja PS yhdessä.

Elokapina on kätevä työkalu Marinisteille. Saa syytökset omasta toimettomuudesta käännettyä setämiehiin.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kuinka paljon katumaastureita on oikeasti liikenteessä vai kiinnitätkö huomiota vain katumaastureihin? Itse en rekisteröi, että niitä olisi valtavasti enemmän. Nostit ne keskusteluun, joten olisiko sinulla tilastoja?

Lainasin aikasempaan viestiini Ylen pari vuotta vanhaa uutista, sieltä löytyy tilastoa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tartun nyt tähän, vaikka en ole varma onko se kuitenkaan sinun mielipiteesi tai ajatuksesi ajaa maataloustukia Suomessa alas: Olisi kovin hauska nähdä suomalaisten reaktio siinä vaiheessa kun maatilalliset toteavat ettei Suomessa kannata maataloutta harjoittaa millään muotoa. Väittäisin että viimeistään siinä vaiheessa kaupunkilaiset heräisivät ymmärtämään, ettei maatalouden tukeminen sittenkään ole mikään huono juttu.

Sen toki myönnän että maataloustukia tulisi kohdistaa järkevämmin niille, jotka sitä tarvitsevat ja ennen kaikkea ansaitsevat, mutta ei kuitenkaan missään tapauksessa lopettaa kokonaan.

Kyse tuossa oli ympäristötoimista. Itse seuraan maatalouden näkökulmaa mökin ja suvun kautta. On useampi tila. Osa maanviljelijöistä on vapaaehtoisesti tehnyt muutoksia, joissa kyse ei ole juurikaan rahasta, vaan halusta. Näin kalkituksilla ja rajauksilla suojellaan yhä paremmin ympäristöä.

Lounais-Suomen ranta-alueet ovat pitkälti riippuvaisia Suomen toimista rehevyyden yms osalta. Oma kokemus siellä on ikävä, mitä vesiin tulee. Ei kovin paljon tarvitsisi työtä, niin vähennettäisiin lisää kuormitusta pelloilta. Tällaisiin toimiin voisi mielestäni sitoa EU:n maatalousrahan jakamista nykyistä enemmän.
 

Jules W.

Jäsen
Suosikkijoukkue
MLSE
Lainasin aikasempaan viestiini Ylen pari vuotta vanhaa uutista, sieltä löytyy tilastoa.

Eli pitäisi tutkia katumaastureita ja niiden käyttövoiman muutosta, jos halutaan debunkata aiempaa väitettä hybrideistä ja katumaastureista. Menee ohi ketjun aiheen, mutta nämä on niitä muutoksia joita pitäisi pohtia, jos kuluttajaa halutaan ohjata oikeaan suuntaan.

Jos nyt käydään myös ketjun aiheessa, niin itseäni toiminnassa ärsyttää vaatimusten epärealistisuus, valitut keinot ja viestintä. En koe kuuluvani vielä setämiesten joukkoon, mutta omalla kohdalla Elokapina on jossain määrin muokannut asenteitani väärään suuntaan ja se on sellainen asia jota ko. liikkeen kannattaisi myös miettiä. Kapina saattaa tuottaa positiivista hyrinää omissa kohde- ja sidosryhmissä, mutta jos halutaan vaikuttaa myös muihin mielellään positiivisesti, niin viestin pitää olla oikeanlainen.

Liike lietsoo tällä hetkellä vastakkainasettelua ja polarisoi keskustelua aiheessa, joka on tärkeä ja jolle pitää tehdä jotain. Sopivasti polarisoiden voit vahvistaa juuri niitä voimia, joita et halua vahvistaa ja ammut itseäsi jalkaan. Hallituskausi kestää neljä vuotta ja sitten käydään taas uudet vaalit.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Kyse tuossa oli ympäristötoimista. Itse seuraan maatalouden näkökulmaa mökin ja suvun kautta. On useampi tila. Osa maanviljelijöistä on vapaaehtoisesti tehnyt muutoksia, joissa kyse ei ole juurikaan rahasta, vaan halusta. Näin kalkituksilla ja rajauksilla suojellaan yhä paremmin ympäristöä.

Lounais-Suomen ranta-alueet ovat pitkälti riippuvaisia Suomen toimista rehevyyden yms osalta. Oma kokemus siellä on ikävä, mitä vesiin tulee. Ei kovin paljon tarvitsisi työtä, niin vähennettäisiin lisää kuormitusta pelloilta. Tällaisiin toimiin voisi mielestäni sitoa EU:n maatalousrahan jakamista nykyistä enemmän.

Kannatan. Maanviljelijöissä on muutenkin paljon enemmän muutoshalua/-valmiutta kuin julkisessa keskustelussa joidenkin edunvalvojien ja muka-maanviljelijöiden puolustajien puolelta annetaan ymmärtää. Varsinkin nuorella puolella. Osa sitten brömistelee marsseilla ja vastustaa kaikkea muutosta.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Eli pitäisi tutkia katumaastureita ja niiden käyttövoiman muutosta, jos halutaan debunkata aiempaa väitettä hybrideistä ja katumaastureista. Menee ohi ketjun aiheen, mutta nämä on niitä muutoksia joita pitäisi pohtia, jos kuluttajaa halutaan ohjata oikeaan suuntaan.
Niin siis siinä @TosiFani n alkuperäisessä viestissä kommentoitiin sitä, että ihmiset käyttävät rahojaan kaikenlaiseen päästöjä lisäävään toimintaan, jolla ei ole suoranaista tarvetta (katumaasturit, statussymbolit, krääsä). Tarpeet ovat usein keinotekoisesti luotuja tai näennäisiä.

Tuon asian kun heittää ilmoille, niin välitön reaktio on, että eihän nyt tuollaista; tarpeeseen menee, ja minullakin on hybridi ja naapurini lajittelee roskat. Anekdoottien ja intuition arvo on kuitenkin vähäinen, sillä niitä värittävät liioittelu, valikoiva otanta sekä mittausvirheet.

Tilastot kertovat hyvin yksiselitteisesti, että suomalaiset kuluttavat räikeästi yli sen, mikä olisi ekologisesti kestävää tai tarpeellista. Suomalaisen hiilijalanjälki on luokkaa 10 tonnia, kun sen pitäisi olla hieman yli 2 tonnia. Siitä voi jokainen laskeskella, miten paljon on tehty ja miten paljon on tehtävää.

Uskoisin kuitenkin, että valtaosa ymmärtää myös Elokapinan logiikan, joka on poliittinen vaikuttaminen. Ei insinööritiede, esimerkin näyttäminen tai tarkoituksellinen kiusaaminen, vaan pyrkimys vaikuttaa poliittisiin voimasuhteisiin. Se onnistuu parhaiten medianäkyvyyden kautta, ja sen vuoksi he ovat Helsingin keskustassa eivätkä Siikajoella.

Mielipidevaikuttamisella on demokratiassa pitkät perinteet, joihin kuuluu epämiellyttävienkin asioiden sietäminen (liikenteen häiriöt yms.) Mielenilmaukset ja erilaiset vaikutuskanavat ovat tiivis osa kansalaisyhteiskuntaa. Olisi aika erikoista, jos niitä alettaisiin tukkimaan vain koska niistä koituu toisinaan "tavan kansalaiselle" pienimuotoista haittaa.

Viesti ei ole alkua lukuun ottamatta kohdistettu sinulle, vaan laajemmin keskusteluun liittyen.
 

C.Orr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menneisyyden kahleista vapaa Jokerit
Mielestäni katumaastureita on kovin vähän sähköautojen tilastossa.
Todennäköisesti ja sama koskee pakettiautoja, rekkoja, työkoneita ja busseja. Näytti muuten Elokapinan käytössä ollut, rekvisiitan kuljettamiseen tarkoitettu pakettiautokin kulkevan dieseleillä.

Henkilökohtaisesti on mielestäni hyvä, että Elokapina pitää ilmastonmuutoksesta ääntä ja on otsikoissa. Tapa jolla he sen toteuttavat, on yksiselitteisen väärä. Mielenosoittamiselle löytyisi Helsingistä useita paikkoja, joissa ei häirittäisi yleistä järjestystä. Häiritsemällä yleistä järjestystä, karkoitetaan tehokkaasti myös suuren yleisön tuki. Kun Elokapinalta ei myöskään tule realistisia ratkaisuehdotuksia ilamstonmuutoksen torjuntaan tai ne ovat jopa haitallisia koko maapallon lämpenemisen kannalta, on mielestäni koko liikkeen merkitys konkreettisella tasolla varsin merkityksetön ja rajautuu täten pienen marginaalin haitanteoksi.
 

Beltran

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Mets
Nyt käsi sydämelle, sekö tässä aiheuttaa raivoa? Ilmastonmuutoksesta voidaan keskustella sille omistetussa ketjussa, joten siksi tässä ketjussa olisi antoisampaa keskustella Elokapinasta ja sen aiheuttamista reaktioista.

Jotkut sanovat sen johtuvan laittomuuksista, mutta poliisilta ei vaadita samaa yhtä voimakkaasti. Jotkut sanovat sen johtuvan ilmastotyön haittaamisesta, vaikka samaan aikaan Suomi muka tekee jo tarpeeksi. Jotkut sanovat sen johtuvat siitä, että ihmisten pitäisi olla mielenosoittamisen sijaan töissä, vaikka mukana on myös työssäolevia, opiskelijoita ja eläkeläisiä. Jotkut sanovat sen johtuvan hälytysajoneuvojen häiritsemisestä, vaikka liike on ollut yhteydessä pelastustoimeen. Jotkut sanovat sen johtuvan liikenteen häiritsemisestä, vaikka isossa kaupungissa on vaihtoehtoisia reittejä ja kyseisen väylän käyttäminen ei edes koske häiriintynyttä itseään.

Olisi todella mielenkiintoista tietää, mikä edellä mainittuja yhdistää vai onko tosiaan niin, että pieni aktivistijoukko on niin taitava, että saa raivoa/ärsytystä aikaan ihmisissä monesta eri syystä.
Minä puolestani en ymmärrä sitä, miksi Elokapinaa pitäisi sen erityisemmin ymmärtää taikka tekojansa hyväksyä. Heidän strategianaanhan on nimenomaan häiritä tavallisten ihmisten elämää jotta saisivat äänensä kuuluville. Miksi asia saisi haitata vain sitä osaa ihmisistä jotka sattuvat tulemaan häirityiksi? Arjen toimien häiritseminen pitäisi olla hyväksyttyä toimintaa?

Kysehän on siitä että Elokapina ei luota ihmisten arvostelukykyyn ja demokratiaan. Heidän mielestään toimivat kaikkein tärkeimmän asian puolesta ja vissiinkin heidän ymmärtäjiensä mielestä asia on kaikista tärkein ja tähän asiaan liittyen häirinnälle pitäisi antaa jonkinlainen legitimiteetti: saa häiritä että ihmiset tajuaisivat. Mutta kukapa on se joka määrittää kaikkein tärkeimmän asian? Minua haittaisi häiriön aiheuttaminen minkä tahansa asian puolesta. Kannatan demokraattista päätöksentekoa, en Elokapinan tapaa toimia.
 

Jules W.

Jäsen
Suosikkijoukkue
MLSE
Todennäköisesti ja sama koskee pakettiautoja, rekkoja, työkoneita ja busseja. Näytti muuten Elokapinan käytössä ollut, rekvisiitan kuljettamiseen tarkoitettu pakettiautokin kulkevan dieseleillä.

Henkilökohtaisesti on mielestäni hyvä, että Elokapina pitää ilmastonmuutoksesta ääntä ja on otsikoissa. Tapa jolla he sen toteuttavat, on yksiselitteisen väärä. Mielenosoittamiselle löytyisi Helsingistä useita paikkoja, joissa ei häirittäisi yleistä järjestystä. Häiritsemällä yleistä järjestystä, karkoitetaan tehokkaasti myös suuren yleisön tuki. Kun Elokapinalta ei myöskään tule realistisia ratkaisuehdotuksia ilamstonmuutoksen torjuntaan tai ne ovat jopa haitallisia koko maapallon lämpenemisen kannalta, on mielestäni koko liikkeen merkitys konkreettisella tasolla varsin merkityksetön ja rajautuu täten pienen marginaalin haitanteoksi.

Laitoin tämän viestin autoiluketjuun, mutta laitetaan nyt tännekin. Kyllähän tuo sähkö nimenomaan korostuu noissa isojen ja luksusautojen segmentissä, johon katumaasturitkin kuuluvat.

Aut.fi - Ensirekisteröinnit segmentettäin

Sähkön/ hybrideiden osuus alkaa korostua selkeästi katumaastureissa, edustus-, luksus- ja isoissa autoissa. Tilastot ovat vuodelta 2020 ja 2019. Kyllähän tuon perusteella kuitenkin liikenteen sähköistyminen on menossa. Merkit ovat mielestäni painottaneet tuota käyttövoimaa enemmän juuri em. segmenteissä ja voidaan kysyä onko katumaasturin ostamisen yhtenä syynä voinut olla se, että siitä on saatu haluttu käyttövoima. Tätähän pitäisi enemmän penkoa ja tutkia syitä, mutta sähkön osuus noissa segmenteissä korostuu. Elokapinan kannalta haluttu ekoteko on tehty ja siirrytty pois fossiilisista polttoaineista, mutta se on vain tehty väärin.

Trendit tuolla ovat aivan selvät, eli kohti liikenteen sähköistymistä mennään.
 

Jules W.

Jäsen
Suosikkijoukkue
MLSE
Niin siis siinä @TosiFani n alkuperäisessä viestissä kommentoitiin sitä, että ihmiset käyttävät rahojaan kaikenlaiseen päästöjä lisäävään toimintaan, jolla ei ole suoranaista tarvetta (katumaasturit, statussymbolit, krääsä). Tarpeet ovat usein keinotekoisesti luotuja tai näennäisiä.

Tuon asian kun heittää ilmoille, niin välitön reaktio on, että eihän nyt tuollaista; tarpeeseen menee, ja minullakin on hybridi ja naapurini lajittelee roskat. Anekdoottien ja intuition arvo on kuitenkin vähäinen, sillä niitä värittävät liioittelu, valikoiva otanta sekä mittausvirheet.

Tilastot kertovat hyvin yksiselitteisesti, että suomalaiset kuluttavat räikeästi yli sen, mikä olisi ekologisesti kestävää tai tarpeellista. Suomalaisen hiilijalanjälki on luokkaa 10 tonnia, kun sen pitäisi olla hieman yli 2 tonnia. Siitä voi jokainen laskeskella, miten paljon on tehty ja miten paljon on tehtävää.

Uskoisin kuitenkin, että valtaosa ymmärtää myös Elokapinan logiikan, joka on poliittinen vaikuttaminen. Ei insinööritiede, esimerkin näyttäminen tai tarkoituksellinen kiusaaminen, vaan pyrkimys vaikuttaa poliittisiin voimasuhteisiin. Se onnistuu parhaiten medianäkyvyyden kautta, ja sen vuoksi he ovat Helsingin keskustassa eivätkä Siikajoella.

Mielipidevaikuttamisella on demokratiassa pitkät perinteet, joihin kuuluu epämiellyttävienkin asioiden sietäminen (liikenteen häiriöt yms.) Mielenilmaukset ja erilaiset vaikutuskanavat ovat tiivis osa kansalaisyhteiskuntaa. Olisi aika erikoista, jos niitä alettaisiin tukkimaan vain koska niistä koituu toisinaan "tavan kansalaiselle" pienimuotoista haittaa.

Viesti ei ole alkua lukuun ottamatta kohdistettu sinulle, vaan laajemmin keskusteluun liittyen.

Tietysti osa ihmisistä selittelee asioita itselleen parhain, mutta kun katsotaan esimerkiksi noita rekisteröintitilastoja, niin siellä korostuu myös nuo ns. vihreät käyttövoimat. Osa syy siihen saattaa olla se, että valmistajat ovat tuoneet sitä nimenomaan noihin kalliimpiin ajoneuvoihin ensin, joka ohjaa kulutuskäyttäytymistä sinne, jos haluaa ajaa sähköllä tai hybridillä. Täällä on keskusteltu paljon vaatteista, mutta myös autojen kohdalla voidaan pohtia mikä on ns. turhaa kuluttamista. Kaikki nuokaan autojen vaihdot sitä tuskin ovat, vaan osa on mennyt ns. tarpeeseen. Osa vaatteiden ostosta menee ns. tarpeeseen, se ehkä jopa korostuu tämän palstan käyttäjissä, kun taas toisaalta täällä voi olla korostetummin ns. huvikseen auton vaihtavaa.

Kyllä varmasti jokainen ymmärtää Elokapinan toiminnan logiikan, eli poliittisen vaikuttamisen. Oman viestin pointti oli enemmän siinä, että valitut keinot eivät välttämättä nyt oikein resonoi siinä ns. tärkeässä kohderyhmässä, eli niissä ihmisissä jotka eivät ole vielä muutoksessa mukana. Poliittinen viesti menee varmasti perille omille ydinryhmille ja saa näkyvyyttä mediassa. Kuinka paljon tällaisia pehmeän kansalaisvaikuttamisen keinoja tässä mittakaavassa on käytetty viimeisinä vuosikymmeninä?

Minusta Elokapina tanssii tällä hetkellä tarkotuiksella sellaisella rajalla, että poliisi ja yhteiskunta joutuu miettimään toimiaan. Se myös ärsyttää ihmisiä myös sen takia, että se syö turhaan mm. poliisien resursseja ja se heijastuu myös suhtautumisena Elokapinaan, sekä sitä kautta ilmastonmuutokseen. On helppo sanoa, että antakaa nyt istua siinä valtioneuvoston portailla, mutta poliisi joutuu miettimään myös yleistä turvallisuutta. Seuraavalla kerralla siinä ei välttämättä istu juuri Elokapina tekemässä pehmeätä vaikuttamista, siinä voi istua myös "Elokapina" vihreissä takeissa ja tehdä jotain muuta.

Insinöörimielisiä saattaa myös ärsyttää liikkeen tavoitteet, jotka ovat Suomelle ja ilmastolle haitallisia. Käytännössä tuosta porukasta osa joutuu keksimään elääkseen jotain muuta ja osa lopettamaan opiskelut, jos Suomi rysäyttää itsensä kerralla hiilineutraaliksi, koska se vaatii niin mittavia toimia ettei se onnistu nykyisiä rakenteita murtamatta, joka ajaa yritykset ja hyvätuloiset ulos tästä maasta.

Liikkeen kannalta pahimmassa tapauksessa tämä kasvattaa vastavoimien suosiota suhteessa enemmän ja kääntyy liikkeen tavoitteita vastaan. Isossa kuvassahan huoli on aiheellinen ja liikkeen tausta-ajatus kannatettava, mutta omalla toiminnallaan liike ei edistä niitä mielestäni parhaalla mahdollisella tavalla.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Jostain syystä suomalaisten hiilijalanjälki esitetään usein kansalaisen ylikuluttamisen kautta. Sellainen henki on mielestäni hieman Elokapinallakin. En tarkoita yllä olevia kirjoituksia, vaan mm. mediaa. Jos ylikuluttaminen olisi keskeinen ongelma, ei paljon toivoa olisi. Kun tulotaso ja varallisuus kasvavat, kuluttaminen lisääntyy. Esimerkiksi HS käsittelee asiaan näin:

Tällä hetkellä suomalaisten hiilijalanjälki ei kuitenkaan enää näytä pienenevän päästöjä vähentävistä tekijöistä huolimatta, koska ihmiset kuluttavat aiempaa enemmän. Vuosikertomuksen mukaan suurin syy kulutuksen lisääntymiseen on tulotason kasvu. Mitä enemmän ihmisillä on rahaa, sitä enemmän he yleensä kuluttavat


En tiedä mistä on pesiytynyt tämä yksityisen kuluttamisen syyllistäminen, koska sillä ei ole ratkaisevaa roolia hiilijalanjälkeä pienennettäessä. Totta kai sillä on merkitystä, kun vertaillaan yksittäisen kansalaisen kulutusta. Tällöin luokka "muu kulutus" nousee suuremmaksi kuin vaikkapa energia ja ruoka.

Mutta jos itse asia eli Suomen hiilijalanjälki kiinnostaa, kokonaispäästöistä 75 prosenttia on peräisin energiasektorilta (polttoaineiden käyttö ja haihtumapäästöt).


Jos halutaan tuloksia - kuten haluan - tällöin kärki tulee kohdistaa sinne, missä on suurimmat päästöt. Jostain syystä esimerkiksi Elokapina ei näe ongelmaa siinä, että energiasektorin musta hiililammas, Helen, ei ole tehnyt ajoissa toimia, joilla se olisi saanut muiden energiayhtiöiden tapaan korvaavia tuotantotapoja hiilen käyttöön. Toki tiedän, että lähivuosina ollaan ison hiilivoimalan alasajossa (2024), mutta monet energiayhtiöt ovat vähentäneet riippuvuuttaan vuosia sitten.

Hanasaaren sulkeminen 2024 vähentää Helenin päästöjä todella merkittävästi, noin 40 prosenttia. Siis todella iso luku. Oisko kerralla koko Suomen päästöistä joku 10-12 prosenttia? Energiasektorin uudistaminen on ainoa tie hiilineutraalimpaan Suomeen ja siinä ei todellakaan paina se, ostaako joku hieman enemmän lihaa tai ajaa henkilöautolla töihin.

(En tällä syyllistä mielestäni asiallista työtä tehnyttä Helenin hallituksen puheenjohtaja Soininvaaraa, mutta nostan esille sen, miksi tämä kuluttajan syyllistäminen raapii itseäni).
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Tilastokeskus on julkaissut hyvän katsauksen vuoden 2020 kokonaispäästöistä: Tilastokeskus - Suomen kasvihuonekaasupäästöt 2020 . Päästöt vuonna 2020 olivat 48,3 miljoonaa hiilidioksidinettoekvivalenttitonnia.

Raportin mukaan päästöt 2020 vähenivät 9% verrattuna vuoteen 2019, 32% vertailuvuodesta 1990 sekä 44% vuodesta 2003. Tuolloin 2003 päästöt olivat korkeimmillaan aikasarjan 1990 - 2020 aikana.

Merkillepantavaa on, että kun mukaan lasketaan maankäyttö, maankäytön muutokset ja maatalous-sektori niin niiden nettonielu ( eli vähentävä vaikutus) oli 23 miljoonaa hiilidioksidinettoekvivalenttitonnia. Tuo vähennys oli 2020 56% suurempi, kuin vuonna 2019.

Kokonaispäästöistä vuonna 2020 72% oli energiasektorilta . Eli kokonaisuudessaan vuodesta 1990 alkaen on tehty paljon , joka myös näkyy päästöissä. Mikä sitten on riittävän paljon Suomen kokoiselle maalle / kansantaloudelle onkin jo toinen tarina. Siihen vaikuttavat poliittiset tekijät erittäin paljon.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös