Elokapina

  • 232 732
  • 2 162

444

Jäsen
Tässä klassinen esimerkki netti-olkiukkoilusta. Tehdään omassa päässä kahden täysin eri asian (somepöyristyminen vs. poliisin turvaamistoimenpiteet) rinnastaminen, annetaan ymmärtää jonkun sanoneen niin ja aletaan mätkimään.
Näetkö mitään olkiukkoilua lainaamassani viestissä? No et tietenkään, koska ”kansallismielisten” marssi hyvä ja elokapina paha. Kaksi täysin toisiinsa liittymätöntä asiaa, mutta ”mutku entäs noi toiset”, ja sitten kun vastaus ei miellytä, niin ”mutku olkiukot ja byhyy”.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Näetkö mitään olkiukkoilua lainaamassani viestissä? No et tietenkään, koska ”kansallismielisten” marssi hyvä ja elokapina paha. Kaksi täysin toisiinsa liittymätöntä asiaa, mutta ”mutku entäs noi toiset”, ja sitten kun vastaus ei miellytä, niin ”mutku olkiukot ja byhyy”.
Ja heti perään toinen olkiukko. Mainittujen kansallismielisten/natsien performanssit ovat mielestäni yhtä vähän toivottavia kuin eloapinoiden.
Kolmatta olkiukkoa odotellessa.
 

Ulos T.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko kotimaassa +suomalaiset maailmalla +Kärpät
Toisaalta Jyväskylän rallit harvemmin vaikuttaa Suomen vilkkaimman kadun liikennöintiin ja perhanan monen työmatkaan.

Jotenkin fiksumpaa olisi tukkia joku pääasiassa yksityisautojen suosima reitti. Tuosta Manskulta kun vaan menee x määrä vähäpäästöisiä (?) julkisia ajoneuvoja, niin tuntuu nurinkuriselta järjestää kalabaliikki siinä.
Kai se Elokapinan mielenilmaus kannattaa laittaa jollekin sellaiselle paikalle että saavat näkyvyyttä mutta ihmisten liikkuminen ei esty? Ymmärsin että mielenimaukselle on joku muu paikka asetettu kuin Mansku?
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS

Jyväskylässä suljetaan katuja ensi viikon aikana monen päivän ajaksi. Kumma kun ei nyt kuulu setämiesten nillitystä.

Oletko tosissasi täällä rinnastamassa näitä tapahtumia toisiinsa?

Elokapintoitsijoilla on nyt varmasti tiedossa, että moinen tiellä istuminen ei ole laillista mielenosoittamista, vaan lakia ja suomalaista yhteiskuntaa ja yhteiskuntarauhaa vastaan kapinointia.

Vihreä puolue on samoin syntynyt kapinan vaikutuksesta. Sen juuret pohjautuu siihen, että kapinoidaan välittämättä siitä miten asiat ovat. Pääasia on, että aina löytyy uutta kapinan aihetta.

Suosittelisin, että vastaavat häiriköt laitetaan kolmeksi vuodeksi suolle kaivamaan ojaa.
 
Viimeksi muokattu:

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Toisaalta Jyväskylän rallit harvemmin vaikuttaa Suomen vilkkaimman kadun liikennöintiin ja perhanan monen työmatkaan.

Jotenkin fiksumpaa olisi tukkia joku pääasiassa yksityisautojen suosima reitti. Tuosta Manskulta kun vaan menee x määrä vähäpäästöisiä (?) julkisia ajoneuvoja, niin tuntuu nurinkuriselta järjestää kalabaliikki siinä.
Eikös vihreitten tarkoitus olekaan suosia julkista liikennettä. Miksi kiusata heitä, jotka käyttävät julkista liikennettä.
 

kehveli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät

Jyväskylässä suljetaan katuja ensi viikon aikana monen päivän ajaksi. Kumma kun ei nyt kuulu setämiesten nillitystä.
Ainakin Jatkoajan osalta kertoo pitkälti siitä, että tietyt nimimerkit hakevat vain huomiota, tai konfrontaatiota purkaakseen pahaa oloaan. En usko, että pahimmatkaan öyhöttäjät ovat oikeasti niin itsetuhoisia, että kannattaisivat tosissaan ralleja ja vastustaisivat porukkaa, joka on huolissaan ilmastonmuutoksesta.
No, koitetaan nyt sitten tarjota heille apua ja auotaan päätä takaisin :) Pieni piruilu ilman sisältöä on aina välillä ihan hauskaakin ja ei se ole mikään öyhöttäjien yksinoikeus.

Mutta sitten ihan vakavastikin noista ralleista...Ymmärrän kyllä, että moottoriurheilu voi olla monille jääkiekon tapaan tosi iso asia. Siihen ollaan kumminkin kasvettu ihan lapsesta asti. Ilmastonmuutoksen myötä on kuitenkin korkea aika kyseenalaistaa myös itselle rakkaita asioita. Ovatko ne sen arvoisia, että kiihdytämme ilmastonmuutosta? Entä selviänkö minä ilman Kärppien pelejä (ei liigakaan ilman päästöjä pyöri)? Jääkiekko takaisin luonnonjäille? Nämä pohdinnat taitavat kuitenkin kuulua enemmän Ilmastonmuutos-ketjuun...
Mielestäni on kuitenkin hyvä, että Elokapina herättää keskustelua.
 

Redimor

Jäsen
Ainakin Jatkoajan osalta kertoo pitkälti siitä, että tietyt nimimerkit hakevat vain huomiota, tai konfrontaatiota purkaakseen pahaa oloaan. En usko, että pahimmatkaan öyhöttäjät ovat oikeasti niin itsetuhoisia, että kannattaisivat tosissaan ralleja ja vastustaisivat porukkaa, joka on huolissaan ilmastonmuutoksesta.
No, koitetaan nyt sitten tarjota heille apua ja auotaan päätä takaisin :) Pieni piruilu ilman sisältöä on aina välillä ihan hauskaakin ja ei se ole mikään öyhöttäjien yksinoikeus.

Mutta sitten ihan vakavastikin noista ralleista...Ymmärrän kyllä, että moottoriurheilu voi olla monille jääkiekon tapaan tosi iso asia. Siihen ollaan kumminkin kasvettu ihan lapsesta asti. Ilmastonmuutoksen myötä on kuitenkin korkea aika kyseenalaistaa myös itselle rakkaita asioita. Ovatko ne sen arvoisia, että kiihdytämme ilmastonmuutosta? Entä selviänkö minä ilman Kärppien pelejä (ei liigakaan ilman päästöjä pyöri)? Jääkiekko takaisin luonnonjäille? Nämä pohdinnat taitavat kuitenkin kuulua enemmän Ilmastonmuutos-ketjuun...
Mielestäni on kuitenkin hyvä, että Elokapina herättää keskustelua.

Samoin kuntosalit kuluttavat luonnonvaroja. Liikuntahallin co2 päästöt rakennusvaiheesta tuskin kuluvat nollaan käyttämällä kyseistä tilaa. Jalkapallokentän pitäminen ei ole hyvää ilmastonmuutokselle, samoin kuin urheilukenttien.

Mitä tämän jälkeen jää jäljelle mitä ihmiset voisivat harrastaa? Koska kun isot muutokset olisi tehty niin sittenhän vain alettaisiin kyttäämään yhä pienempiä. Lenkkareita ei voi käyttää koska ne valmistetaan Kiinassa ja tulevat rahtina tänne. Polkupyörän valmistus tuottaa päästöjä ihan liikaa. No sittenhän ratikatkin saa sulkea ja junan ja ja ja ...

Luonnonjää ajatuksena ihan hyvä, mutta kausi on aika lyhyt Oulun eteläpuolella joten sarjatkin olisivat aika rajallisia.
Paitsi kun ne hiilikuitumailat ja luistimet ja ja ja...

Ajatuksia saa olla mutta vähän samoin kuin näistä "öyhöttäjistä" aina puhutaan, niin osan ajatuksista voi pitää ihan omana ajatuksenaan ilman julkaisuvelvoitetta.
 

kehveli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Samoin kuntosalit kuluttavat luonnonvaroja. Liikuntahallin co2 päästöt rakennusvaiheesta tuskin kuluvat nollaan käyttämällä kyseistä tilaa. Jalkapallokentän pitäminen ei ole hyvää ilmastonmuutokselle, samoin kuin urheilukenttien.

Mitä tämän jälkeen jää jäljelle mitä ihmiset voisivat harrastaa? Koska kun isot muutokset olisi tehty niin sittenhän vain alettaisiin kyttäämään yhä pienempiä. Lenkkareita ei voi käyttää koska ne valmistetaan Kiinassa ja tulevat rahtina tänne. Polkupyörän valmistus tuottaa päästöjä ihan liikaa. No sittenhän ratikatkin saa sulkea ja junan ja ja ja ...

Luonnonjää ajatuksena ihan hyvä, mutta kausi on aika lyhyt Oulun eteläpuolella joten sarjatkin olisivat aika rajallisia.
Paitsi kun ne hiilikuitumailat ja luistimet ja ja ja...

Ajatuksia saa olla mutta vähän samoin kuin näistä "öyhöttäjistä" aina puhutaan, niin osan ajatuksista voi pitää ihan omana ajatuksenaan ilman julkaisuvelvoitetta.
Jos tarkoitus on tuoda julki ajatuksiaan ja herättää keskustelua, eikä loukata ketään, niin ei niitä ajatuksia todellakaan kuulu jättää oman pään sisään!
Tuosta aiemmasta viestistäni olisi voinut ennemminkin piruilut jättää pois, mutta halusin nyt pelastaa öyhöttäjienkin päivän, niin painoin sitten vastaa-nappia, ilman sensuuria.

Ja keskustelua siitä, mitä oikein voimme harrastaa, mitä tehdä työksemme jne. tuleekin mielestäni jatkaa pieniinkin yksityiskohtiin asti.

Edit: Kumma muuten, että aloit juuri minulle ehdotella itseni sensurointia ajatusten ilmoille heiton tiimoilta, mutta kaikki nuo Elokapinalle ja toisille kirjoittajille piruilut on ok? Eikö niitä piruiluja pitäisi ennemmin jättää oman pään sisälle, vai koetko ne niin tärkeiksi paineen lievittäjiksi, että ovat pienempi paha?
 
Viimeksi muokattu:

Warrington

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kai se Elokapinan mielenilmaus kannattaa laittaa jollekin sellaiselle paikalle että saavat näkyvyyttä mutta ihmisten liikkuminen ei esty?

Televisiokanaville? Näkyvyys taattu, mutta ihmisten liikkuminen ei esty. Toki klassisten TV-kanavien katsojien keski-ikä taitaa olla 104-vuotta, joten väärä kohderyhmä Elokapinalle. Vakavasti ottaen, kyllä kannattaisi laittaa johonkin sellaiseen paikkaan. Eikö noita toreja ja aukioita ole sitä tarkoitusta varten.

Pitää ostaa popcorneja keskiviikolle. Mielenkiinnolla odotan molempien ääripäiden nettikirjoituksia ja youtube-videoita. Vähän kuin idioottien olympialaisia katsoisi. Sebastian Tynkkysen megafooni-aamuherätys ja ''Sebastian mee töihin'' -huudot oli huumori-arvoltaan lähellä kokoperheen-komediaa.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Kyllä minä tässä ainakin todella ison ongelman näen, että joku porukka voi vain ilmoitusluontoisesti tulla kertomaan, että mepäs muuten tällä kertaa valikoidaan tuo katu tuosta, ja pidetään se poikki sen verran, kun meitä nyt sattuu vaan huvittamaan.

Joo tajuan sen pointin, että saavat huomiota asialleen tällä tavalla, ja aiheuttavat keskustelua. Mutta en vain millään näe, että he saavuttavat näillä keinoilla tavoitteitaan.

Kansan suuren enemmistön reaktio tähän kuitenkin on kielteinen, koska tämä uskoakseni loukkaa ihmisten mielissä oikeuskäsitystä niin voimakkaasti. Poliisilla ja viranomaisilla on olemassa se tietty palanen valtaa aivan syystä, ja silloin kun me astutaan semmoiselle tielle, että poliisin yli voi kävellä tämmöisellä tavalla, niin me olemme erittäin arveluttavalla tiellä. Ainakaan minun oikeuskäsitykseni mukaan se ei vaan voi mennä niin, että oikeusvaltiossa poliisille sekä kaikille kansalaisille kerrotaan tällä tavalla noinkin vilkkaan kadun poikki pistämisestä noin pitkäksi aikaa, ja tuloksena siitä ei saisi olla se, että poliisi tulee pistämään tälle hommalle stopin. Minun mielestäni se on jotenkin todella hämmästyttävää, että monet ovat sitä mieltä, että ei kait tuossa mitään, voinhan minä sen ajan kiertääkin tuon kadun jostain muualta.

Että kaikki kelpaa vai ja minkäänlaista selkärankaa ei saa osoittaa?

Kyllä sen niin pitää mennä, että poliisin kuuluu tässä asiassa pitää valta itsellään, ja tämä viritelmä lopetetaan hyvinkin nopeasti. Mitään kaasutteluja en halua nähdä, mutta pois nuo tuonne ilmestyvät ihmiset on tuolta kuitenkin korjattava.
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Jos nyt olen oikein ymmärtänyt, niin poliisi on ihan yksikantaan kieltänyt kyseisen paikan käytön ilmoitetussa mielenilmauksessa ja tarjonnut heille toista paikkaa.

Eiköhän tuosta ekan yön jälkeen joko lähdetä kotio tai muualle, kelit suosii ulkoilijaa tähän aikaan vuodesta ja uskallan väittää ilmoituksen olevan sen takia provosoiva. Oletetaan poliisien kantavan pois ja voidaan marttyyroida rauhassa, missään tapauksessa he eivät siellä yhtäjaksoisesti kymmentä päivää ulkoile.
 
K

Kiekkokatsoja

Kymmenen päivää citytelttailua sujunee helpolla. Yhteisen asian huumassa, ja "pää pilvessä." Talven tullessa joutunevat telttailemaan sisätiloissa? Kenties joku heistä ymmärtää jopa mennä töihin? Ja siten tukea taloudellisesti aatettaan, maksamalla veroja.
Noh, antaapa heidän esiintyä. Kunhan eivät tulevassa alkaisi ilkivallan tekoihin yms. kun aateasiat eivät todennäköisesti etene heitä miellyttävällä tavalla.
Aika näyttää. Toistaiseksi eivät ole mua häirinneet mitenkään. Lähinnä ihmetystä on herännyt, kun telttailuun väärässä paikassa, ei ole juurikaan puututtu. Ehkäpä päättävissä tahoissa löytyy hengenheimolaisia?
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onko poliisinkin linja muutaman kuukauden aikana todella muuttunut näinkin paljon, jos kaupungin pääkatu todella sallitaan katkaista liikenteeltä? Muistan kesän "telttailun" päättyneen lopulta poliisien kantaessa asialle omistautuneet dösään ja säilöön.

Miekkarit on fine, mutta jos päiväkausia jatkuville kadunvaltauksille yhteiskunta antaa näin voimakkaan hiljaisen hyväksyntänsä...
Eikö joka kaupungista löytyvät hulppeat paraatiaukiot todella kelpaa elokapinan henkilöille mielensä ilmaisemiseen?
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Elokapinalla on ihan hyvä ja jalo tarkoitus, kai sitä nuorten pitää yrittää pelastaa pallo, jos muut eivät sitä tee. Tosin kadulla istuminen ei varmastikaan ole se keino. Kaasun suihkiminen naamaan silloin taannoin oli mielestäni kyllä yliampuvaa, kyllä passiivisesti pötkötelleet olisi voinut silloin vain kantaa pois. Sinällään aihe ei herätä minussa oikein mitään tunteita. Minulla ei ole lapsia, joten minua ei kiinnosta ilmastokriisi eikä maailman tila pätkääkään sen jälkeen, kun minun pääni kaatuu. Teidän lapsenne ja heidän lapsensa saavat hukkua paskaan minun puolestani. En silti katso mitään ”stop autoilijoiden kuritukselle”-liikenteen tukkimisiakaan hyvällä. Kaikki mikä häiritsee minun liikkumistani pisteestä a pisteeseen b on tuomittavaa.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Esimerkin näyttäminen omalla toiminnalla on parempi vaihtoehto. Ei se kukko käskien laula. Minäkin olen hankkinut sähköfillarin. Olen myös lopettanut muovikassien käytön ja pyrin ostamaan kotimaista ja paikallista. Parantamisen varaa on vielä.
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
Esimerkin näyttäminen omalla toiminnalla on parempi vaihtoehto. Ei se kukko käskien laula. Minäkin olen hankkinut sähköfillarin. Olen myös lopettanut muovikassien käytön ja pyrin ostamaan kotimaista ja paikallista. Parantamisen varaa on vielä.
Jos ympäristöä ajattelet, ehkei kannattaisi muovikasseista luopua, ainakin mikäli Ylen artikkelia uskoo...
 

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Jos ympäristöä ajattelet, ehkei kannattaisi muovikasseista luopua, ainakin mikäli Ylen artikkelia uskoo...
Tämä on vanhaa tietoa, että muovikassi on luontoytävällisempi kuin paperikassi. Onko muuten sähköfillari luontoystävällinen kulkuväline? Enpä usko. Eikös sähköä pitänyt säästää sanoivat vihervasemmistolaiset jo aikoja sitten.
 

JjZz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit. Sympatiat kaikille paskoille.
Onko muuten sähköfillari luontoystävällinen kulkuväline? Enpä usko. Eikös sähköä pitänyt säästää sanoivat vihervasemmistolaiset jo aikoja sitten.
Riippuu vähän minkä kulkupelin sillä korvaa. Kun sillä korvaa auton työmatkaliikenteessä kuten itse tein, niin veikkaisin että on luontoystävällisempi vaihtoehto.
 

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Riippuu vähän minkä kulkupelin sillä korvaa. Kun sillä korvaa auton työmatkaliikenteessä kuten itse tein, niin veikkaisin että on luontoystävällisempi vaihtoehto.
Jos sähköfillari on sopivin kulkuväline niin mikä ettei. Itse kuljin kouluun ja työpaikalle aikanaan joko kävellen tai pidempiä matkoja tavallisella polkupyörällä.
 
Ihmettelen samaa. Varsinkin kun molemmat tapahtumat (Ralli & Elokapina) on hyvissä ajoin sovittu kaupungin kanssa yhteistyössä, eikä vain yksipuolisesti ilmoiteta että nyt suljetaan katu. Molemmat tapahtumat myös tuovat kaupungeillensa yhtä paljon tuloja sekä turisteja. Ikävä kyllä Suomessakin on ihmisiä jotka oikeasti eivät näe mitään eroa näillä kahdella tapahtumalla.

Asia selvä. Katujen sulkeminen on siis ok silloin jos joku käärii sillä massia. Kannatatko myös esimerkiksi tietulleja?
 

Jules W.

Jäsen
Suosikkijoukkue
MLSE
Asia selvä. Katujen sulkeminen on siis ok silloin jos joku käärii sillä massia. Kannatatko myös esimerkiksi tietulleja?

Kuinka paljon Helsingissä järjestetään tapahtumia joiden takia suljetaan Mannerheimintie?

Jyväskylän alueen kannalta rallilla on sen verran merkitystä, että silloin voidaan luvalla sulkea joitakin kulkureittejä yhteistyössä viranomaisten kanssa. Tätä samaa itse asiassa tapahtuu aika monessa kaupungissa myös Helsingissä.

Mannerheimintie nyt on aika monella tavalla merkittävä liikenneväylä, joten se ymmärrettävästi halutaan pitää koko ajan auki. Samalla tavalla myös muualla liikenneväylät, jotka ovat tärkeitä esimerkiksi ambulansseille halutaan pitää avonaisina.
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
No ainoa hyvä puoli tässä jutussa tulee oleen se että mitään hyvää noi ei tuu tällä kertaa saamaan aikaan jos ihmisten autolla liikkumista aikovat estellä mitä luin, No kukin tyylillään. Toivottavasti sataa vettä niin pirusti, on kylmä ja vähän vois tuullakin niin saadaan sopivat olosuhteet tälle toiminnalle ja oikea sissiaate ilmoille.
 

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Asia selvä. Katujen sulkeminen on siis ok silloin jos joku käärii sillä massia. Kannatatko myös esimerkiksi tietulleja?
Tietulleja en kannata. Tulevaisuudessa valtio on pulassa, jos kaikki autot kulkevat saasteettomasti "sähköllä". Jostain ne puutuvat rahat/verot valtio haluaa kuitenkin kerätä valtion pohjattomaan kassaan. Polttoaine veroja kun ei saada tarpeeksi niin jostain on keksittävä lisää uusia veroja. Tuleekohan kilometri vero tai vuosittain maksettava auton käyttömaksu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös