Kyllä minä tässä ainakin todella ison ongelman näen, että joku porukka voi vain ilmoitusluontoisesti tulla kertomaan, että mepäs muuten tällä kertaa valikoidaan tuo katu tuosta, ja pidetään se poikki sen verran, kun meitä nyt sattuu vaan huvittamaan.
Joo tajuan sen pointin, että saavat huomiota asialleen tällä tavalla, ja aiheuttavat keskustelua. Mutta en vain millään näe, että he saavuttavat näillä keinoilla tavoitteitaan.
Kansan suuren enemmistön reaktio tähän kuitenkin on kielteinen, koska tämä uskoakseni loukkaa ihmisten mielissä oikeuskäsitystä niin voimakkaasti. Poliisilla ja viranomaisilla on olemassa se tietty palanen valtaa aivan syystä, ja silloin kun me astutaan semmoiselle tielle, että poliisin yli voi kävellä tämmöisellä tavalla, niin me olemme erittäin arveluttavalla tiellä. Ainakaan minun oikeuskäsitykseni mukaan se ei vaan voi mennä niin, että oikeusvaltiossa poliisille sekä kaikille kansalaisille kerrotaan tällä tavalla noinkin vilkkaan kadun poikki pistämisestä noin pitkäksi aikaa, ja tuloksena siitä ei saisi olla se, että poliisi tulee pistämään tälle hommalle stopin. Minun mielestäni se on jotenkin todella hämmästyttävää, että monet ovat sitä mieltä, että ei kait tuossa mitään, voinhan minä sen ajan kiertääkin tuon kadun jostain muualta.
Että kaikki kelpaa vai ja minkäänlaista selkärankaa ei saa osoittaa?
Kyllä sen niin pitää mennä, että poliisin kuuluu tässä asiassa pitää valta itsellään, ja tämä viritelmä lopetetaan hyvinkin nopeasti. Mitään kaasutteluja en halua nähdä, mutta pois nuo tuonne ilmestyvät ihmiset on tuolta kuitenkin korjattava.