Elokapina

  • 232 912
  • 2 162

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
En sano etteikö toimenpiteesi olisi hyviä, mut ei tämä mitään muuta vaadi kuin rahallista panostamista. Olemme kaikki erilaisia ja tietyt asiat vaativat toisilta enemmän ponnisteluja. Sinun kohdallasi tämä palleja vaatinut uroteko oli hybridin hankkiminen.

Itse olen jättänyt eläintuotteet ruokavaliosta yli kymmenen vuotta sitten ja en käytä autoa.
Juurikin näin, rahallista panostamista. Pystyisitkö itse maksamaan 450 euroa siitä, että kuluttaisit fossiilista pokttoainetta vähemmän? No, sä et ehkä tarvitse autoa, mutta mä tarvitsen, että saan perheelle elannon. Millainen perhe sulla on? Millaista työtä teet, ja onko duunimatkaa kuinka palhon päivittäin? Huomenna mennään puolisolle ostamaan uusi fillari, kun vanha varastettiin. Hän kun tekee polkupyörällä matkat niin pitkään, kuin pystyy. Neljän kilsan duunimatkat kesät, talvet. Kuten kykenee. Jos me syömne lihaa pari, kolme kertaa kuukaudessa, niin aivan sama. Oikeastaan mä voisin syödä mitä haluan, niin pitkään kuin haluan. Voidaan vaihtaa elämiä...ota sä tämä parantumaton syöpä niin mä otan sun sairaudet.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Miksi sitä autoa pitää tyhjäkäynnillä pitää, jos tie on tukossa? Eikö sen voisi vain sammuttaa? Meneehän sen käynnistämiseen kuitenkin aikaa joku sekunti, joten sikäli ymmärrän haasteen.
Jos sitä jatkuvasti käynnistää, niin tulee vastaan se suunniteltu startin hajoaminen, jolloin se vanha startti laitetaan e-wasteen ja lähetetään johonkin Gambiaan käsiteltäväksi, jolloin maapallo tuhoutuu. Tyhjäkäynti aiheuttaa vähemmän ongelmia.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Turhaan sitten kyselet neuvoja, kun ei kuitenkaan löydy palleja tehdä toimenpiteitä.
Sä et oo vissiin kovin kauaa tätä palstaa lukenut jos kommentoit näin. Lue vähän enemmän ja ota hattu päästä Vanha Leniä kohtaan. Melko alhaista kommentointia. Hölmöä sanoa näin mutta sulla on pienempi mulkku kuin Vanha Lenillä.

Vanhoja kunnioitetaan, eikä vittuilla. Teillä nuorilla ei ole mitään kunnioitusta vanhempia kohtaan. Kannattaisi kuunnella ensin vanhojen viisauksia ja vasta sitten alkaa viisastelemaan.
 

kehveli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Juu sama. Hybridi alla ja öljylämmitys tuli vaihdettua maalämpöön. Mutta turhakkeita ollaan palstaveljeni kun ei vandalismiin ryhdytä eikä sitä hyväksytä. Varmaan väärin tehty kun ollaan nämä omalla työllä kehdattu maksaa. Veikkaan että ollaan vähennetty omalta osaltamme viime vuosina enemmän fossiilisten polttoaineiden käyttöä kuin muutama laput silmillä huutelija. Minä vien myös roskat roskikseen ja lajittelen jos se on mahdollista. En heitä niitä pitkin kaupungin keskustaa kuten nämä elokapinan paremmat ihmiset.
Ihan mahdollista, että olet tehnyt väärin hankkiessasi rahat noihin mainitsemiisi asioihin, tai sitten ammattisi on ekologisesti kestävä. En tiedä, eivätkä ne minua eilen päähän ottaneetkaan. Ihan vain tulin päätäni aukomaan öyhöttäjille. Onko pään aukominen rakentavaa toimintaa? Ei varmasti, ja arvostan suuresti tiettyjä nimimerkkejä, jotka kerta toisensa jälkeen jaksavat asiallisesti kommentoida öyhöttäjille, itse en siihen aina pysty.
Arvostan myös Elokapinaa, koska hekin ovat malttaneet omalla tavallaan pysyä väkivallattomalla linjalla. Yleensäkin ympäristöliikkeiden toimijat ovat keskittyneet muuttamaan omia elintapojaan ja osoittamaan mieltään, mikä on mielestäni äärimmäisen merkittävä suoritus, kun ottaa huomioon, mitä ihmiskunta ympäristölleen tekee. Ehkä nuo mielenosoitukset toimivat varoventtiilinä, joiden kautta voi puhaltaa enimmät paineet pois? On tietysti myös tapauksia, joissa joku liike tai henkilö on hyökännyt toisen fyysistä omaisuutta kohtaan ympäristönsuojelun nimissä, enkä kyllä sitäkään ihmettele, tai kaikissa tapauksissa suuremmin pahastu.
Se mikä tässäkin keskustelussa edelleen sattuu silmään, niin lähes jokainen, pahimpia taulapäitä lukuunottamatta, on jo tehnyt joitain muutoksia elämässään kohti pienempää hiilijalanjälkeä. Se onko se tarpeeksi, on eri asia. Mitä Elokapinakin mielestäni viestittää, niin ongelma on elintavoissamme yleensä. Lähes jokainen meistä yhteiskuntaan osallistuvista on välillisesti mukana pyörittämässä hiilivoimaloita, valmistamassa muovia ja kylvämässä sitä ja ties mitä muita kemikaaleja ympäristöömme. Muutosta tarvitaan kaikkiin rakenteisiin, joiden ympärillä maailma vielä tällä hetkellä pyörii.
Tuo on se iso muutos, jonka kanssa itsekin kipuilen. On pirun pelottavaa alkaa tässä iässä remontoimaan koko elintapaansa.
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
Voin @kehveli sanoa suoraan ettei minulla ole pienintäkään hajua mikä työ on ekologisesti kestävää ja mikä ei. En usko exceleiden pyörittämisen ja niiden pohjalta tehdyn analysoinnin kauheasti kuormittavan. Ketju toki on loputon. Nyt tosin alan ymmärtämään miten jollakulla on aina arkisin aikaa istuskella tyhjänpanttina spårakiskoilla. Jos työnhaun suhteen vedetään ideologian varjolla kriteerit mahdottomiksi niin kyllähän sitä aikaa riittää. Toisen omaisuuden tärvelemistä en ymmärrä. Se on toisen ei sinun. Niin yksinkertaista se on.
 
Viimeksi muokattu:

kehveli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Voin @kehveli sanoa suoraan ettei minulla ole pienintäkään hajua mikä työ on ekologisesti kestävä ja mikä ei. Nyt tosin alan ymmärtämään miten jollakulla on aina arkisin aikaa istuskella tyhjänpanttina spårakiskoilla. Toisen omaisuuden tärvelemistä en ymmärrä. Se on toisen ei sinun. Niin yksinkertaista se on.
En minäkään pysty alkaa latelemaan faktoja, mitkä työpaikat eivät ole ekologisesti kestäviä. Sen tiedän, että omani ei ole. Välillä pitkiäkin työmatkoja kaikkien työkalujen kanssa, betonia, muoveja, kaukaakin rahdattua puuta sekä kiveä, energiasyöppöjä turhakkeita jne. Läheskään aina ei lopputulos ole edes asiakkaan elämän kannalta millään tavalla välttämätön.
Alkaa olla korkea aika kyseenalaistaa, mitä on ok tehdä oman palkan eteen ja mitä sillä palkalla hankkii.
Luonnon kannalta tuo sinun esittämäsi "tyhjänpanttina" istuskelu on takuulla parempi vaihtoehto viettää päivänsä, kuin oma työpäiväni. Ja se, että minulla on tässä iässä hieman vaikea löytää ekologisesti kestävä tapa pitää katto päämme päällä ja vatsat täynnä, ei ole selitys nostaa käsiä pystyyn. Se ei ole myöskään Elokapinan vika. Se on vain minun ja hyvin monen muun tehtävä.
Niinpä minun on hyvin vaikea löytää sympatiaa ihmisiä kohtaan, jotka kerta toisensa jälkeen itkevät keskustelupalstoilla Elokapinan tekemisistä. He saattavat usein olla ympäristölle paljon vähemmän haitallisia, kuin jotkut toiset, mutta se ei poista sitä faktaa, että he kommenteillaan puolustavat nykyistä maailman menoa, eli siinä yhteydessä heistä on pelkkää haittaa maailmalle. Niin yksinkertaista se on.
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
En minäkään pysty alkaa latelemaan faktoja, mitkä työpaikat eivät ole ekologisesti kestäviä. Sen tiedän, että omani ei ole. Välillä pitkiäkin työmatkoja kaikkien työkalujen kanssa, betonia, muoveja, kaukaakin rahdattua puuta sekä kiveä, energiasyöppöjä turhakkeita jne. Läheskään aina ei lopputulos ole edes asiakkaan elämän kannalta millään tavalla välttämätön.
Alkaa olla korkea aika kyseenalaistaa, mitä on ok tehdä oman palkan eteen ja mitä sillä palkalla hankkii.
Luonnon kannalta tuo sinun esittämäsi "tyhjänpanttina" istuskelu on takuulla parempi vaihtoehto viettää päivänsä, kuin oma työpäiväni. Ja se, että minulla on tässä iässä hieman vaikea löytää ekologisesti kestävä tapa pitää katto päämme päällä ja vatsat täynnä, ei ole selitys nostaa käsiä pystyyn. Se ei ole myöskään Elokapinan vika. Se on vain minun ja hyvin monen muun tehtävä.
Niinpä minun on hyvin vaikea löytää sympatiaa ihmisiä kohtaan, jotka kerta toisensa jälkeen itkevät keskustelupalstoilla Elokapinan tekemisistä. He saattavat usein olla ympäristölle paljon vähemmän haitallisia, kuin jotkut toiset, mutta se ei poista sitä faktaa, että he kommenteillaan puolustavat nykyistä maailman menoa, eli siinä yhteydessä heistä on pelkkää haittaa maailmalle. Niin yksinkertaista se on.
En vain ymmärrä sitä että yritetään herättää keskustelua ympäristöstä ja sitten vedellään mäkkisafkaa kadulla istuen. Se mikä minua elokapinassa ehkä eniten vituttaa ja tekee siitä itselleni vastenmielisen on että tuossa porukassa on selkeästi mukana jengiä joille tuo itse haitan aiheuttaminen on tärkeämpää kuin asia jota alullepanijat ajavat. Monikansallisen roskaajan safkoja et yksinkertaisesti tuolla vetele jos olet aatteesi kanssa tosissasi. Vie kaiken mielenkiinnon tutkia liikkeen ajatuksia kun näytetään ulospäin pelkiltä moraaliposeeraajilta. Varmaan arvaat jo kannastani tämän tasavallan pääministeriin mitä mieltä olen falskeista hyvesignaloijista ja moraaliposeeraajista joiden sanat ja teot eivät kohtaa.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
En vain ymmärrä sitä että yritetään herättää keskustelua ympäristöstä ja sitten vedellään mäkkisafkaa kadulla istuen. Se mikä minua elokapinassa ehkä eniten vituttaa ja tekee siitä itselleni vastenmielisen on että tuossa porukassa on selkeästi mukana jengiä joille tuo itse haitan aiheuttaminen on tärkeämpää kuin asia jota alullepanijat ajavat. Monikansallisen roskaajan safkoja et yksinkertaisesti tuolla vetele jos olet aatteesi kanssa tosissasi. Vie kaiken mielenkiinnon tutkia liikkeen ajatuksia kun näytetään ulospäin pelkiltä moraaliposeeraajilta.

Joo, näkisin mieluusti paljon isompia (väkimäärä × 100) mielenosoituksia, joissa olisi ihan normaalia porukkaa kuten sinä ja minä vaatimassa parempia ilmastotoimia hallituksilta, mutta aiheuttamatta tahallaan haittaa ja vahinkoa yhteiskunnan toiminnalle.

Ja samanlaiset kautta länsimaiden, kunnes politiikka muuttuu. Niin muuttuisi viimein se Kiinankin politiikka.

Eli näkisin että tolkun ihmisten pitäisi kaapata elokapinaliike anarkisteilta ja moraaliposeerajilta.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Aika tiukka on seula, jos ilmastopoliittiseen keskusteluun ei saa osallistua, mikäli nauttii ylikansallisten yritysten tuotteista.

Tulee vähän mieleen sellainen analogia/ilmiö, että mitä rehellisempi on omasta itsekkyydestä, sitä enemmän saa "vapaalippuja" näihin henkilökohtaisen kulutuksen arviointeihin. Eli jos jättää tarkoituksella auton tyhjäkäynnille pihalla, niin tällä ei oikeastaan ole mitään merkitystä, koska ainakin keskustelijan arvomaailma ja toiminta ovat linjassa. Toisin kuin ilmastokapinallisella, jolta vaaditaan puritaanista käytöstä.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Ja samanlaiset kautta länsimaiden, kunnes politiikka muuttuu. Niin muuttuisi viimein se Kiinankin politiikka.

Tässä on juuri mielestäni se pointti. Ongelma on kuitenkin globaali. Ei sillä, että Suomessa voisi elää kuin pellossa, on meidänkin tehtävä osamme. Ja kyllähän muutoksen tuulet ovat jo puhaltamassa aika vahvasti. Meikäläiselläkin, vaikka kuulunkin varmasti palstan ns öyhöttäjiin. Poliittisilla päättäjillä kuitenkin on ne kortit käsissään, joilla voisi olla se suurempi merkitys asiaan täällä kotimaassa.
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
Aika tiukka on seula, jos ilmastopoliittiseen keskusteluun ei saa osallistua, mikäli nauttii ylikansallisten yritysten tuotteista.

Tulee vähän mieleen sellainen analogia/ilmiö, että mitä rehellisempi on omasta itsekkyydestä, sitä enemmän saa "vapaalippuja" näihin henkilökohtaisen kulutuksen arviointeihin. Eli jos jättää tarkoituksella auton tyhjäkäynnille pihalla, niin tällä ei oikeastaan ole mitään merkitystä, koska ainakin keskustelijan arvomaailma ja toiminta ovat linjassa. Toisin kuin ilmastokapinallisella, jolta vaaditaan puritaanista käytöstä.
Eli on uskottavaa vaatia tiukkoja ilmasto- ja ympäristötoimia jättäen roskat piittaamattomasti jälkeensä kadulle? Ihan oikeasti nyt, tuo ei ole tiukkaa seulaa eikä uskottavuutta nähnytkään. Tuskin kovin moni palstalainenkaan jättää kylmästi roskansa kadulle vaikka ei ympäristöaktiivi olisikaan. Kyllä tuolla osa on ihan vain siksi että pääsevät anarkomarkoilemaan Ja sitä osaa ei kiinnosta vähääkään miksi siellä ollaan. Ihan vastaava homma kuin osalla futishuligaaneista, ei niitä itse laji kiinnostele vähääkään.
 
Viimeksi muokattu:

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Eli on uskottavaa vaatia tiukkoja ilmasto- ja ympäristötoimia jättäen roskat piittaamattomasti jälkeensä kadulle? Ihan oikeasti nyt, tuo ei ole tiukkaa seulaa eikä uskottavuutta nähnytkään. Tuskin kovin moni palstalainenkaan jättää kylmästi roskansa kadulle vaikka ei ympäristöaktiivi olisikaan.
Olemmeko siis tämän aihealueen kohdalla päässeet tilanteeseen, jossa väliä ei ole niinkään argumenteilla, vaan sillä, miltä niiden esittäjä ulkoisesti näyttää?

Jos ottaisivat omat eväät mukaan, seuraavaksi joku varmaan keksisi, että hehän käyttävät muovituotteita ja tukevat siten kansainvälistä öljybisnestä. Olisivat hiljaa, kun eivät edes elä kuten opettavat.
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
Olemmeko siis tämän aihealueen kohdalla päässeet tilanteeseen, jossa väliä ei ole niinkään argumenteilla, vaan sillä, miltä niiden esittäjä ulkoisesti näyttää?

Jos ottaisivat omat eväät mukaan, seuraavaksi joku varmaan keksisi, että hehän käyttävät muovituotteita ja tukevat siten kansainvälistä öljybisnestä. Olisivat hiljaa, kun eivät edes elä kuten opettavat.
Mitä helvetin tekemistä roskaamisella on ulkonäön kanssa? Roskaamisella ja ilmastolla saattaa olla jotain tekemistä keskenään? Et oikeasti usko itsekään ettei noista osa ole ihan muista syistä kuin huoli ilmastosta noissa mukana. Jos uskot niin kerro terveiset Korvatunturille. Ja kyllä, tekopyhyys on ällöttävää. Elä kuin opetat tai ole opettamatta.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mitä helvetin tekemistä roskaamisella on ulkonäön kanssa? Roskaamisella ja ilmastolla saattaa olla jotain tekemistä keskenään? Et oikeasti usko itsekään ettei noista osa ole ihan muista syistä kuin huoli ilmastosta noissa mukana. Jos uskot niin kerro terveiset Korvatunturille. Ja kyllä, tekopyhyys on ällöttävää. Elä kuin opetat tai ole opettamatta.
Eiköhän jokaisessa poliittisessa tai yhteiskunnallisessa liikkeessä ole mukana henkilöitä, jotka tavoittelevat jäsenyydellä muutakin kuin yhteistä tavoitetta.

Toit esille, että mielenosoittajat "istuvat ja syövät monikansallisen yrityksen mäkkisafkaa". Eli oliko tosiasillinen ongelma se roskaaminen vai monikansallisen yrityksen tuotteiden kuluttaminen? Entä mitkä ovat todisteet, että juuri em. mielenosoittajat ovat pahamaineisia roskaajia?

Vai onko tämä vain tekosyy päästä halveksimaan mielenosoittajia? Sellainen vaikutelma nimittäin syntyy.
 

teppana

Jäsen
Ei tuo Elokapinan toiminta nyt niin kummallista ole. Esim. PETA toimii myös rajuin ja laittoimin keinoin.

Elokapinan kohdalla kohderyhmää lienee erioten media sekä nuoret/nuoret aikuiset. Radikaalit toimenpiteet, kuten esim, moottorikulkuväylien tukkiminen ovat usein ihan toimivia näiden kohderyhmien huomion saamiseksi. Se, että me lihaa syövät lätkämiehet vittuunnutaan heidän toiminnastaan on vain ja ainoastaan mukava bonus tuolle liikkeelle.

Jatkoajalla on hyvin vahvasti edustettuna työssäkäyvä, hyvin toimeentuleva, hieman konservatiivinen ja vanhanaikainen elintapa. Itsekin kuulun tähän ryhmään. Koska olemme tottuneet vastaamaan velvollisuuksien kutsuun ja noudattamaan sääntöjä, on tuollaisten työttömien anarkismitouhu meille kuin punainen vaate. Koska emme itse toimi kyseisellä tavalla ja mikä tärkeintä, meitä vituttaa kun yhteiskunnan alempi kerros (meidän näkövinkkelistä/arvomaailmassa) aiheuttaa harmia meille sääntöjä rikkomalla. He kun eivät ilmiselvästi ymmärrä vittuilevansa tärkeämmille ja paremmille ihmisille.

Itse päätin, että en enää anna kyseisen jengin mennä tunteisiin. Elleivät sitten tule tukkimaan sitä tietä millä haluan ajaa. Loppujen lopuksi, he ovat hyvällä asialla ja toimintatapa tavoittaa nuoria aikuisia melko hyvin. En minä tuota Elokapinan liikettä pidä potentiaalisena suunnan muuttajana, mutta en minä näe ajottaista liikenteenhäirintää niin suurena ongelmana että jaksaisin kimpaantua.
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
Eiköhän jokaisessa poliittisessa tai yhteiskunnallisessa liikkeessä ole mukana henkilöitä, jotka tavoittelevat jäsenyydellä muutakin kuin yhteistä tavoitetta.

Toit esille, että mielenosoittajat "istuvat ja syövät monikansallisen yrityksen mäkkisafkaa". Eli oliko tosiasillinen ongelma se roskaaminen vai monikansallisen yrityksen tuotteiden kuluttaminen? Entä mitkä ovat todisteet, että juuri em. mielenosoittajat ovat pahamaineisia roskaajia?

Vai onko tämä vain tekosyy päästä halveksimaan mielenosoittajia? Sellainen vaikutelma nimittäin syntyy.
En tiedä paljonko ulkopuoliset kävi roskaamassa Mannerheim-patsaalla tai Tampereella. Voi tosiaan olla että sivulliset mätti roskansa tuon porukan niskaan. Todennäköistä? Tuskin.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Aika tiukka on seula, jos ilmastopoliittiseen keskusteluun ei saa osallistua, mikäli nauttii ylikansallisten yritysten tuotteista.

Minusta kyse ei ole siitä, saako osallistua keskusteluun. Eihän sitä kukaan ole rajoittamassa. Sen sijaan vaatimus, jonka mukaan Suomen tulee olla hiilineutraali vuoteen 2025 mennessä, vaatisi toteutuakseen ihan käytännön tekoja.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuo on se iso muutos, jonka kanssa itsekin kipuilen. On pirun pelottavaa alkaa tässä iässä remontoimaan koko elintapaansa.
Toistelet täällä tuota kipuiluasi omista elintavoistasi ja haet myös muita mukaan talkoisiin, sovittamaan ilmastosyntinsä. Oletko kokeillut ruoskia itseäsi työpäivän jälkeen? Tai tervassa ja höyhenissä kierimistä? Ne voisi helpottaa oloasi ja huonoa omatuntoa. Myös kirkossa käyntiä ripittäytymässä ja pyytämässä anteeksiantoa tekemistäsi ilmastosynneistä suosittelen. Ei siihen meitä muita tarvita.
 

kehveli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät

Cibbura

Jäsen
Käyttäjä on saanut viesteistään pelikiellon.
Sä et oo vissiin kovin kauaa tätä palstaa lukenut jos kommentoit näin. Lue vähän enemmän ja ota hattu päästä Vanha Leniä kohtaan. Melko alhaista kommentointia. Hölmöä sanoa näin mutta sulla on pienempi mulkku kuin Vanha Lenillä.

Vanhoja kunnioitetaan, eikä vittuilla. Teillä nuorilla ei ole mitään kunnioitusta vanhempia kohtaan. Kannattaisi kuunnella ensin vanhojen viisauksia ja vasta sitten alkaa viisastelemaan.
Kunnioitus ansaitaan teoilla eikä iällä. Vähemmän ja vähemmän tekee mieli lukea tätä itsekeskeisten vässyköiden ja öyhöttäjien täyttämää palstaa.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Kunnioitus ansaitaan teoilla eikä iällä. Vähemmän ja vähemmän tekee mieli lukea tätä itsekeskeisten vässyköiden ja öyhöttäjien täyttämää palstaa.
Olen 53 vuotias. 70-luvulla syotiin köyhässä perheessä, sitä mitä saatiin. Sianlihaa oli pari kertaa kuukaudessa saanilla. Ei ollut raejuustoja tai rahkoja. Makeaa jugurttia kylläkin. Banaaneja syötiin paljon, kun olivat tulleet maahan jo 60-luvun puolella aika vahvasti. Totuin siis tuon ajan ruokaan. Äiti teki toisinaan jauhelihapizzaa kun oli varaa. Päälle tomaatin siivuja ja jämäjuustoa raasteena. Grillattu broileri oli varaa osta kerran, pari kuukaudessa. Aivan älytöntä juhlan tunnetta.

Karamellit olivat pennin nallekarkit ja muutama karkkiaski. Ruotsista tulleet sukulaiset toivat laivalta lakua ja tervaleijonia peltiaskissa. Vaikka asuttiin Linnankadulla, niin käytiin Ruissalossa sienessä ja Aurajoesta ongittiin särkiä. Nämä halstrattiin kodin pönttöuusissa. Ja se ruotojen määrä. Isä kävi toisinaan mailla ja toi mukanaan sian pään. Tätä keitettiin ja tehtiin sylttyä.

Jos tämän kaiken jälkeen syön lihaa pari, kolme kertaa kuukaudessa, olen lopettanut leikkeleet (toisinaan ostan salamisiivuja) ja lisänyt kalan sekä kanan syömistä, niin so be it. En jaksa kinata asiasta, vaan elän nämä viimeiset vuodet, kuten haluan. Olen sitten öyhöttäjä, aivan sama.

Edit. Pikkupoikana pelkäsin Vietanin sotaa. Tuosta kun uutisoitiin päivittäin. Mustavalko Salorasta näimme uutisia näistä. Sitten näytettiin järkyttäviä uutisia Afrikan nälähädän vauvoista jne. 80-luvulla kylmä sota ja ydinaseet. Naapurissa poksahti ydinvoimala. 90- luvulla tehtiin paskaa musikkia ja osalta nuorisosts putosi farkut niin, että puolet perseestä näkyi. Sitten lennettiin tornitaloja päin ja saatiin jälleen Lähi-Itään kunnon meininki aikaan. Ja tässä ajassa oli tulleet talouksiin jo aikaa sitten mikrot ja Saarioisten vitun hyvät pizzat. En tiedä, mitä sukupolvea olet, mutta tuntuu, ettet tiedä näistä asioista juurikaan mitään. Me, jotka olemme kasvaneet kurjuudesta tähän päivään ja olemme kuitenkin pystyneet tekemään paljon muutoksia elämäämme, olemme niitä suurimpia vaikuttajia ilmaston muutokseen posilla tavalla. Ja sitten tätä meidän sukupolvea solvataan suvaitsemattomiksi ja öyhottäjiksi. Vaikka sinäkin olet syntynyt ns valmiiseen maailmaan. On tietokoneet, henkilökohtainen puhelin ja vaikka mitä valmiita palveluja ja vaikutusmahdollisuuksia. Keskustelupalveluja ja sähköllä toimivia potkulautoja. Ehkäpä pitäisi ymmärtää enemmän meidän vanhempien ihmisten, öyhöttöjien elämää.
 
Viimeksi muokattu:

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Koska parempaakin tekemistä löytyy, kuin öyhöttäjille takaisin huutelu (vaikka paineita ihan mukava olikin purkaa, kun sai vastakaikuakin), niin laitetaanpas ketjuun tällainen vähän erilainen viesti:

Herlin on siitä hassu tapaus, että hänellä olisi oikeasti mahdollista vähentää päästöjä.
Cargotec on yrityksenä siinä kunnostautunut kun satamanosturit yms. ovat entistä enemmän sähköisiä.
Päästö vähennykset tulisi nimenomaan kohdistaa teollisuuteen, jossa on jo teknologiaa valmiina mutta ilman hallitusten päätöksiä ne eivät ole järkeviä käyttää taloudellisesti.
EU:n sisälle yhtenäiset päästörajat valmistuksen osalta ja tuontitullit, jotka ovat sen verran rajut jos tuote ei täytä rajoja niin tuotteella ei ole asiaa EU-aluelle.

Nyt päästö vähennykset kohdistuvat yksityishenkilöille ja heillä ei ole vaikutus mahdollisuuksia samalla tavalla kuin teollisuudessa ja energiantuotannossa.
Tämä johtuu siitä, ettei haluta/pystytä tekemään vaikeita päätöksiä siitä ettei tiettyjä energia muotoja saa käyttää.
Helsingissäkin olisi kylmä talvi jos kivihiili kiellettäisiin Suomessa heti kuten pitäisi.

Elokapinan osaltahan näitä keinoja ei ole juuri esitelty. Tämä johtunee puhtaasti siitä, ettei tuolla porukalla ole mitään ideaa siitä mitä pitäisi tehdä.
Voisin äkkiseltään jopa veikata, että jos autoilun laskee pois niin elän pienemmillä päästöillä vaikka syön lihaa ja juon maitoa enkä ole kummastakaan luopumassa.
 

kehveli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Lähe sitten meneen. Kukaan ei jää kaipaamaan.
Noh, noh...ei kai täällä ole öyhöttelijöitäkään käsketty vaikenemaan ja häipymään? Väsyneenä tullut tietysti itsekin tarjoiltua takaisin hieman kyseenalaista tekstiä, mutta jotenkin olen väittelyjä seuratessa tullut siihen luuloon, että se on vähän niinkuin kuulunut tämän keskustelupalstan tapoihin?
Nyt kun tässä on viikonlopun rentoutunut, niin alkaa nähdä tämänkin viestiketjun uudessa valossa. Vaikka teksti on välillä ollut puolin ja toisin tahallisen loukkaavaakin ja sorruttu käyttämään alatyylisiä ilmauksia, niin onhan tässä omat suloisetkin puolensa... Kyseenalaisten sanavalintojen takana ovat kuitenkin monet toivottomina öyhöttelijöinä pitämäni nimimerkit kilpaa ylistäneet omia ilmastotekojaan ja suuressa viisaudessaan pyrkineet ohjeistamaan nuorisoa, kuinka maailma tulisi heidän mielestään pelastaa. Tämähän on oikeasti vain positiivista. Vielä kun saisimme kielen kantamme kuriin niin, että oppisimme tuottamaan kohteliaampaa ja asiallisempaa tekstiä, niin tiedä vaikka mitä tapahtuisi.
Ja vaikka kommenttien seassa on niitä änkyröitäkin nimimerkkejä, joista itselle tulee mieleen entisen mainoksen "ikinä en ole maitoa juonut, enkä juo" -tyyppi, niin ei se maailma niihin viestihin kaadu.




Mukavaa sunnuntaita ja yritetään pelastaa maailma parhaaksi katsomillamme tavoilla.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös