Juu sama. Hybridi alla ja öljylämmitys tuli vaihdettua maalämpöön. Mutta turhakkeita ollaan palstaveljeni kun ei vandalismiin ryhdytä eikä sitä hyväksytä. Varmaan väärin tehty kun ollaan nämä omalla työllä kehdattu maksaa. Veikkaan että ollaan vähennetty omalta osaltamme viime vuosina enemmän fossiilisten polttoaineiden käyttöä kuin muutama laput silmillä huutelija. Minä vien myös roskat roskikseen ja lajittelen jos se on mahdollista. En heitä niitä pitkin kaupungin keskustaa kuten nämä elokapinan paremmat ihmiset.
Ihan mahdollista, että olet tehnyt väärin hankkiessasi rahat noihin mainitsemiisi asioihin, tai sitten ammattisi on ekologisesti kestävä. En tiedä, eivätkä ne minua eilen päähän ottaneetkaan. Ihan vain tulin päätäni aukomaan öyhöttäjille. Onko pään aukominen rakentavaa toimintaa? Ei varmasti, ja arvostan suuresti tiettyjä nimimerkkejä, jotka kerta toisensa jälkeen jaksavat asiallisesti kommentoida öyhöttäjille, itse en siihen aina pysty.
Arvostan myös Elokapinaa, koska hekin ovat malttaneet omalla tavallaan pysyä väkivallattomalla linjalla. Yleensäkin ympäristöliikkeiden toimijat ovat keskittyneet muuttamaan omia elintapojaan ja osoittamaan mieltään, mikä on mielestäni äärimmäisen merkittävä suoritus, kun ottaa huomioon, mitä ihmiskunta ympäristölleen tekee. Ehkä nuo mielenosoitukset toimivat varoventtiilinä, joiden kautta voi puhaltaa enimmät paineet pois? On tietysti myös tapauksia, joissa joku liike tai henkilö on hyökännyt toisen fyysistä omaisuutta kohtaan ympäristönsuojelun nimissä, enkä kyllä sitäkään ihmettele, tai kaikissa tapauksissa suuremmin pahastu.
Se mikä tässäkin keskustelussa edelleen sattuu silmään, niin lähes jokainen, pahimpia taulapäitä lukuunottamatta, on jo tehnyt joitain muutoksia elämässään kohti pienempää hiilijalanjälkeä. Se onko se tarpeeksi, on eri asia. Mitä Elokapinakin mielestäni viestittää, niin ongelma on elintavoissamme yleensä. Lähes jokainen meistä yhteiskuntaan osallistuvista on välillisesti mukana pyörittämässä hiilivoimaloita, valmistamassa muovia ja kylvämässä sitä ja ties mitä muita kemikaaleja ympäristöömme. Muutosta tarvitaan kaikkiin rakenteisiin, joiden ympärillä maailma vielä tällä hetkellä pyörii.
Tuo on se iso muutos, jonka kanssa itsekin kipuilen. On pirun pelottavaa alkaa tässä iässä remontoimaan koko elintapaansa.