Mainos

Elokapina

  • 359 845
  • 3 362

Hilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kohtuulliset
Siinä vaiheessa kun Kiina, Intia, USA, Venäjä ja muut isot maat ottavat asian hoidettavaksi.
Kuten ilmasto myöskään globaali (fossiili)kapitalismi ei hirveästi tunne rajoja, joten valtioiden vertaaminen on sinänsä tässä kontekstissa vähän turhaa. Suomessa on toki moni asia paremmin tai ainakin paremman näköisesti, mutta kaltaisemme kehittyneemmät maat ovat onnistuneet myös paremmin ulkoistamaan kulutuksensa vaikutukset muualle. Bottom line: Suomikaan ei tee läheskään riittävästi vaan kuluttaa resursseja liikaa, enemmän mitä planeetta kestää.
 

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Tätä olen just ihan samaa asiaa sanonut, että varsinkin meillä Suomessa kaikki mahdolliset päästöt ovat vähentyneet merkittävästi aikaisempiin vuosikymmeniin verrattuna ja luonnonsuojeluun on alettu panostaa monilta osin täällä paremmin, kun vaikka edes parikymmentä vuotta sitten, saati aikaisemmin.

Sen sijaan Kiinassa ja Intiassa ei tehdä edelleenkään mitään minkään päästöjen vähentämiseksi, kuten ei myöskään meidän itärajan takana. Sitten vielä kun se koko Suomen väestömäärä on tosiaan samaa luokkaa, kun mitä Pietarissa tai keskisuuressa kiinalaiskaupungissa.
Mihin perustuu tämä väittämä ettei Kiinassa tehdä mitään vihreän siirtymän edistämiseksi. Myös Yhdysvalloissa tehdään paljon töitä vihreän siirtymän edistämiseksi.
 

Marleau

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mihin perustuu tämä väittämä ettei Kiinassa tehdä mitään vihreän siirtymän edistämiseksi. Myös Yhdysvalloissa tehdään paljon töitä vihreän siirtymän edistämiseksi.


No uskaltaisin kyllä väittää, että siellä Kiinassa se luonnonsuojelu ja vihreän siirtymän edistäminen ei ole vielä tälläkään hetkellä länsimaiden tasolla.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Kuten ilmasto myöskään globaali (fossiili)kapitalismi ei hirveästi tunne rajoja, joten valtioiden vertaaminen on sinänsä tässä kontekstissa vähän turhaa. Suomessa on toki moni asia paremmin tai ainakin paremman näköisesti, mutta kaltaisemme kehittyneemmät maat ovat onnistuneet myös paremmin ulkoistamaan kulutuksensa vaikutukset muualle. Bottom line: Suomikaan ei tee läheskään riittävästi vaan kuluttaa resursseja liikaa, enemmän mitä planeetta kestää.

Taitaa olla noin viisinkertainen hiilijalanjälki per capita edelleen vrt. aiemmin mainittu Intia. Porukan määrä tietenkin eri skaalassa, mutta eivät tosiaan tunne rajoja.
 

Taze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Red Wings
Pk-seudulla erinäisistä syistä toimitiloja paljon tuntevana alkavat olla hyvin kuosissa eri puolilla.
Ai jaa? Väitän että koko pk-seudulta ei löydy montaakaan lafkaa, jossa koko henkilöstön olisi mahdollista tulla fillareilla töihin. Tai tietty "sopu sijaa antaa" eli ne pesutilat löytyy kyllä, mutta omaa pukukaappia (tai edes sijoituspaikkaa sellaiselle) tai pyöräpaikkaa ei jokaiselle ole. Muutama sata toimitilaa on tullut tässä vuosien varrella nähtyä, ja joo ne sosiaalitilat myös.
 

Beltran

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Mets
Taitaa olla noin viisinkertainen hiilijalanjälki per capita edelleen vrt. aiemmin mainittu Intia. Porukan määrä tietenkin eri skaalassa, mutta eivät tosiaan tunne rajoja.
Lienee Afrikassa samaa kokoluokkaa kuin Intiassa.
Josta tuli mieleen. Vastustaako Elokapina humanitääristä maahanmuuttoa? Ihmisen hiilijalanjälki tuppaa olemaan huomattavasti suurempi Euroopassa kuin Afrikassa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Lienee Afrikassa samaa kokoluokkaa kuin Intiassa.
Josta tuli mieleen. Vastustaako Elokapina humanitääristä maahanmuuttoa? Ihmisen hiilijalanjälki tuppaa olemaan huomattavasti suurempi Euroopassa kuin Afrikassa.

Sitä varmaan pitää heiltä kysyä, mutta itselläni on käsitys että pyrkivät toimiin, joilla humanitääristä maahanmuuttoa ilmastosyistä ei tarvittaisi niin paljon kuin perusskenaariossa tapahtuu. Kun iso osa pallosta tulee elinkelvottomaksi.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ai jaa? Väitän että koko pk-seudulta ei löydy montaakaan lafkaa, jossa koko henkilöstön olisi mahdollista tulla fillareilla töihin. Tai tietty "sopu sijaa antaa" eli ne pesutilat löytyy kyllä, mutta omaa pukukaappia (tai edes sijoituspaikkaa sellaiselle) tai pyöräpaikkaa ei jokaiselle ole. Muutama sata toimitilaa on tullut tässä vuosien varrella nähtyä, ja joo ne sosiaalitilat myös.

No, minä tiedän tuollaisia kymmeniä isoja toimistotiloja helposti välillä 00100-00520, kun olen niitä viime vuosina siilannut läpi. Fillaripaikoista en toki ihan täysin kartalla ole, ytimen pysäköintihallien yhteydessä niitä alkaa aika hyvin olla. En laske sitä kuitenkaan vastaavaan tapaan perusedellytykseksi kuin suihkut ja vaatteidensäilytykseen kelpaavat tilat.
 

Marleau

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ai jaa? Väitän että koko pk-seudulta ei löydy montaakaan lafkaa, jossa koko henkilöstön olisi mahdollista tulla fillareilla töihin. Tai tietty "sopu sijaa antaa" eli ne pesutilat löytyy kyllä, mutta omaa pukukaappia (tai edes sijoituspaikkaa sellaiselle) tai pyöräpaikkaa ei jokaiselle ole. Muutama sata toimitilaa on tullut tässä vuosien varrella nähtyä, ja joo ne sosiaalitilat myös.


Ainakin omalla alallani ne henkilökunnan pukuhuoneet ovat suurimmassa osassa hyvin olemattomat ja alkeelliset, jos niitä ylipäätään edes on joka työpaikassa olemassa! Suihkuista sitten puhumattakaan, niin eipä ainakaan itseäni houkuttelisi lähteä polkemaan polkupyörällä sinne töihin näin kesähelteessä, kun kuitenkin omassa työssäni on myös oltava varsin siistin näköinen olemukseltaan. No onneksi julkinen liikenne kulkee, kun ei ole autoa itselläni.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
No, minä tiedän tuollaisia kymmeniä isoja toimistotiloja helposti välillä 00100-00520, kun olen niitä viime vuosina siilannut läpi. Fillaripaikoista en toki ihan täysin kartalla ole, ytimen pysäköintihallien yhteydessä niitä alkaa aika hyvin olla. En laske sitä kuitenkaan vastaavaan tapaan perusedellytykseksi kuin suihkut ja vaatteidensäilytykseen kelpaavat tilat.
Eihän niitä fillaripaikkoja tarvitsekaan, kun jokainen voi viedä sen mukanaan sisälle toimistoon ja pääseehän sinne duuniin juoksemallakin, joten sikälikin aivan turha miettiä tuollaisia turhia asioita.
 

zet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anssi Ritari
Kyllä, ja tästä kestävämpään malliin pyrkiminen aiheuttaa näitä purkauksia, joissa nerokkuudet kaivelevat kaksi vuotta vanhoja - sinänsä toki edelleen relevantteja - palstaviestejä.

Kukaan ei pakota mihinkään, ei tässä yhteydessä eikä muutenkaan. Korkeintaan näyttää "pakottavan" edes vähän ajattelemaan, mikä sitten aiheuttaa tätä paniikkihekotusta koliikkiaikuisilta pitkin ketjuja. Kannattaa summata vaikkapa ne autoilun kulut ja katsoa, millaista liikkumista sillä rahalla tekisi. Se osoittaa hyvin helposti sen, että kyse on useimmille - ei kaikille eikä missään niin luekaan - mukavuushyödykkeestä.
Kaikessa ylimielisyydessään kaunis viesti! Norsunluutornista pari taidokasta solvausta kärkeen. Sen jälkeen pari yhtä nerokasta ohjetta köyhemmille, joista vedetty vielä yhteenveto että mukavuushyödykehän se auto on!
 

Taze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Red Wings
No, minä tiedän tuollaisia kymmeniä isoja toimistotiloja helposti välillä 00100-00520, kun olen niitä viime vuosina siilannut läpi.
Aika jännä, nimeetkö vaikka yhdenkin (ihan vaikka yv:llä) jossa on edes se tuhannen pukukaappia olemassa? Isoissa toimistokomplekseissa nyt toki on helposti yli tuplatenkin tuo määrä ihmisiä töissä. Esim. meillä on se vähän reilu tuhat ihmistä ja pukukaappeja on takuuvarmasti alle sata (vaikka niitä on lisätty siinä määrin kuin on mahdollista). Kyseessä ei kuitenkaan ole mikään erityisen vanha rakennus.
 

Pantteli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kaikessa ylimielisyydessään kaunis viesti! Norsunluutornista pari taidokasta solvausta kärkeen. Sen jälkeen pari yhtä nerokasta ohjetta köyhemmille, joista vedetty vielä yhteenveto että mukavuushyödykehän se auto on!
Niin, miksi jokainen suomalainen ei liiku autolla kun metrollakin voi.

Meillä autosta luopuminen tarkoittaisi 14 tunnin työpäiviä päiväkotireissuineen julkisilla ja kilometrien kävelyä kauppaan, kun bussit eivät enää kulje. Lapset luonnollisestikin kävelisivät mukana kesät talvet. Sitten pääseekin kello 23 nukkumaan herätäkseen viideltä. Mutta mepäs ollaankin niin mukavuudenhaluisia ettei mitään rajaa!
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Aika jännä, nimeetkö vaikka yhdenkin (ihan vaikka yv:llä) jossa on edes se tuhannen pukukaappia olemassa? Isoissa toimistokomplekseissa nyt toki on helposti yli tuplatenkin tuo määrä ihmisiä töissä. Esim. meillä on se vähän reilu tuhat ihmistä ja pukukaappeja on takuuvarmasti alle sata (vaikka niitä on lisätty siinä määrin kuin on mahdollista). Kyseessä ei kuitenkaan ole mikään erityisen vanha rakennus.

Varmaan kannattaa tuolta pohjalta jatkaa jossain röllipalstalla. Puhtaasti 00100-00520-alueella lienee tuhannen hengen työyhteisöjä yhden käden sormin laskettava määrä. Talona tuontyyppinen määritelmä täyttynee esimerkiksi ihan Rautatientorin kupeessa, joskaan en ole täysin varma eri tahojen yhteisen henkilöstön määrästä.

Eiköhän tämä kuitenkin ollut tässä.
 

Kälvis

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Niin, miksi jokainen suomalainen ei liiku autolla kun metrollakin voi.

Meillä autosta luopuminen tarkoittaisi 14 tunnin työpäiviä päiväkotireissuineen julkisilla ja kilometrien kävelyä kauppaan, kun bussit eivät enää kulje. Lapset luonnollisestikin kävelisivät mukana kesät talvet. Sitten pääseekin kello 23 nukkumaan herätäkseen viideltä. Mutta mepäs ollaankin niin mukavuudenhaluisia ettei mitään rajaa!
Autoiluriippuvuus johtuu yhteiskuntarakenteesta, ei siitä voi yksilöitä syyttää. Olen itsekin ollut aikanaan työpaikassa (tehdas), jonne olisi ollut hyvin vaikea kulkea muulla tavalla kuin autolla työpaikan sijainnista johtuen.

Jos halutaan toimivaa joukkoliikennettä, tarvitaan myös joukkoja eli tiivistä asutusta ja myös työpaikkojen tulisi sijaita tiiviisti että niihin kannattaa joukkoliikenne järjestää. Tässä on tietysti se ongelma, että keskivertosuomalainen ei halua asua betonikuutioissa vaan omakotitalossa eivätkä pientaloalueet ole tarpeeksi tiiviitä kannattavan joukkoliikenteen järjestämiseen. Ne asuinalueet, jotka on rakennettu ennen autoilun yleistymistä (vaikkapa Etelä-Helsinki) ovatkin tiiviitä, koska niiden valmistumisaikana yleisin kulkuväline oli omat jalat.
 

Pantteli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Autoiluriippuvuus johtuu yhteiskuntarakenteesta, ei siitä voi yksilöitä syyttää. Olen itsekin ollut aikanaan työpaikassa (tehdas), jonne olisi ollut hyvin vaikea kulkea muulla tavalla kuin autolla työpaikan sijainnista johtuen.
Täältä myöskin vähennetään vuosi vuodelta julkista liikennettä. Julkiset toimivat hyvin isoissa kaupungeissa, mutta vähänkin syrjässä auto on käytännössä pakko olla. Jokin aika sitten täällä olisi pärjännyt joten kuten julkisilla, enää se ei ole mitenkään mahdollista.
 

Kälvis

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Täältä myöskin vähennetään vuosi vuodelta julkista liikennettä. Julkiset toimivat hyvin isoissa kaupungeissa, mutta vähänkin syrjässä auto on käytännössä pakko olla. Jokin aika sitten täällä olisi pärjännyt joten kuten julkisilla, enää se ei ole mitenkään mahdollista.
Ja syynä on juurikin se, että ihmisiä on niin vähän, että joukkoliikennettä ei kannata järjestää.

Joku voisi tietysti sanoa, että syrjäseudulla asuminen on ympäristörikos, mutta ei ihmisten pakkosiirtäminen ole realismia eikä vaikkapa Helsingissä olisi asuntojakaan tarpeeksi millekään maalaisten massamuutolle.
 

Beltran

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Mets
Sitä varmaan pitää heiltä kysyä, mutta itselläni on käsitys että pyrkivät toimiin, joilla humanitääristä maahanmuuttoa ilmastosyistä ei tarvittaisi niin paljon kuin perusskenaariossa tapahtuu. Kun iso osa pallosta tulee elinkelvottomaksi.
Koitan tässä ketjussa kysellä kun kirjoittajien joukossa vaikuttaisi olevan henkilöitä jotka tuntuvat olevan kärryillä Elokapinan aatteista.
Kertomus ilmastopakolaisista on varmastikin mukava antaa mutta vastauksena se ei ole riittävä. Suuri pakolaisuuden syy, ihmisoikeusloukkaukset sekä vaino eivät ole poistuneet. Kenties Elokapina kannattaa jotakin brittien käyttöönottaman Ruanda-mallin kaltaista menetelmää jossa turvapaikka pyritään löytämään jostakin turvallisesta Afrikan maasta?
 

Pantteli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ja syynä on juurikin se, että ihmisiä on niin vähän, että joukkoliikennettä ei kannata järjestää.
Ei syynä ole pelkkä ihmisten vähyys. Joukkoliikenne vaatii tukea kunnilta ja kaupungeilta. Tukiin käytetyt rahat ovat vähentyneet vuosi vuodelta erityisesti köyhien kuntien osalta ja tämä on johtanut palveluiden karsimiseen sieltä kannattamattomista päistä alkaen. Samalla kun vuoroja leikataan, osa julkisilla liikkuvia joutuu hankkimaan auton esimerkiksi päästäkseen illalla töistä takaisin kotiin. Tämän jälkeen jäljelle jääneet vuorot tuottavat vielä entistä vähemmän.
 

Taze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Red Wings
Varmaan kannattaa tuolta pohjalta jatkaa jossain röllipalstalla. Puhtaasti 00100-00520-alueella lienee tuhannen hengen työyhteisöjä yhden käden sormin laskettava määrä. Talona tuontyyppinen määritelmä täyttynee esimerkiksi ihan Rautatientorin kupeessa, joskaan en ole täysin varma eri tahojen yhteisen henkilöstön määrästä.
Nyt jompikumpi on vahvasti pihalle, ja epäilen että se en ole minä. Missään vaiheessa ei ole ollut puhetta työyhteisöistä vaan toimistorakennuksista, niissä voi olla vaikka yli tusina yritystä/yhteisöä. Kai ne nyt kaikki kuitenkin oli tarkoitus tuoda sinne samaan rakennukseen niillä pyörillä? Jolloin niissä rakennuksissa pitäisi olla se infra sitä varten, eikö? En nyt alkanut postinumeroita tarkastamaan, mutta useamman sadan ihmisen tiloja on tälläkin hetkellä vapaana toista sataa ja nuo tilat eivät tosiaan ole koko rakennus. Ja tämä pelkästään Helsingissä, muualla pk-seudulla löytynee vähintään toinen mokoma lisää.
 

12961

Jäsen
No uskaltaisin kyllä väittää, että siellä Kiinassa se luonnonsuojelu ja vihreän siirtymän edistäminen ei ole vielä tälläkään hetkellä länsimaiden tasolla.

Ei tosiaan ole kärkipäässä, vaikka usein Kiina tahdotaan manata ympäristöasioissa turhankin syvälle.

Fissiovoimaa rakentavat paraikaa (fossiilisia korvaamaan) varsin isosti, globaalista ilmalämpöpumppumarkkinasta ovat ottaneet viime vuosikymmeninä merkittävän siivun ja muun uusiutuvan energian tuotantovälineiden (erityisesti aurinkopaneeleiden) valmistukseen ovat myös satsanneet rajusti.

Näin muutamia isoja valtiovetoisia ympäristön ja ilmaston kannalta hyvän suuntaisia pensselinsipaisuja mainitakseni. Maa on toki valtava ja pitkään jatkunut rakentamisvetoinen kasvu on ollut kestämätöntä.

Isoja asioita siellä Kiinassakin tapahtuu. Siitä mitä tekevät meille valuu merkittävästi myös tuotetasolla kotimarkkinoille.
 
Viimeksi muokattu:

Rike.K

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kissapedot
No uskaltaisin kyllä väittää, että siellä Kiinassa se luonnonsuojelu ja vihreän siirtymän edistäminen ei ole vielä tälläkään hetkellä länsimaiden tasolla.
Ainakin pyöräily oli tuolla joskus todella kova juttu! Ovat ilmeisesti muuttaneet liikennekäyttäytymistä varallisuuden myötä, mutta ongelmahan tuolla on ihmisten määrä, jotka tosiaan haluavat länsimaista elämäntapaa. Kiina muuten on aika kova kehittää vihreetä siirtymää, ja sen kyl näkee jopa länsimaissa asti, jos nyt ei täysin sokea ole.
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Niin, miksi jokainen suomalainen ei liiku autolla kun metrollakin voi.

Meillä autosta luopuminen tarkoittaisi 14 tunnin työpäiviä päiväkotireissuineen julkisilla ja kilometrien kävelyä kauppaan, kun bussit eivät enää kulje. Lapset luonnollisestikin kävelisivät mukana kesät talvet. Sitten pääseekin kello 23 nukkumaan herätäkseen viideltä. Mutta mepäs ollaankin niin mukavuudenhaluisia ettei mitään rajaa!
Toisaaltahan tässä täytyy muistaa sekin seikka, että mm tämäkin hallitus kovasti odottaa niiltä persauksilta ja paska palkkaa nauttivilta(kin) liikkumista kovin kaukaiseen työpaikkaan, ja vieläpä ihan omalla kustannuksella sekä omalla ajalla, joten miksi ei ihan tasa-arvon hengessä voisi samaa odottaa ihan jokaiselta. Ei kai kukaan varsinaisesti erityisoikeuksia tässäkään suhteessa tarvitse, ja jos on moista vaatimassa toisilta, niin sitten sellaiseen pitää itsekin olla valmis.

Itse esim kieltäisin kokonaan työmatka-autoilun Helsingin keskustaan, jos ei siis kyse ole tavaratoimituksista.

Korostan nyt kuitenkin, että en viittaa sinuun -lainaamani kirjoittaja- sillä enhän tiedä että kuulutko ryhmään jolle oikein hyvin sopii se, että muuta käyttävtä päivästään leijonan osan kulkuvälineissä istumiseen olemattomalla palkalla.
 

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Ne jotka tarvitsevat autoa niin työpaikalla kuin työmatkalla saavat minun puolestani ajaa autolla niin paljon kuin haluavat.

Maaseudulla on usein pakko käyttää omaa autoa koska julkinen liikenne toimii todella huonosti tai sitä ei ole tarpeeksi tarjolla. On myös laajoja alueita joissa julkista liikennettä ei ole laisinkaan.

Se, että tiestön kunnossapito on jossain paikoissa todella huonosti hoidettu on todella huono asia.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Minkä maan kansalaisia sinä persaukisina pidät?
Suurin, ja yhä kasvava osuus Suomen kansalaisista. Toiset olosuhteista, toiset omista valinnoistaan johtuen.

Kun vaikkapa vähäpäästöisempien autojen jälkimarkkinat ontuvat, ei niillä ei persaukisillakaan ole riittävästi intressiä tehdä investointeja.

Lisäksi puuttuu poliittista tahtoa tukea edullisempia tapoja vähentää päästöjä. Jälkimmäinen on anteeksiantamatonta
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös